صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ابطه اي دلنشين با هسرتانداشنه بشید
) فرزندانتان بهترين ارتباط را داشته بايد
| در و مادرتانرابطه ی خوبی داشنه بشید
] خانواده ی همسرنانرابطه ی بهنری داشنه بشید
هترين راه ارقباط با خدا را بيدا كنيد
اکر می خواهید زندكى زيبابى براى خود و دبكران بسازيد ...
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
زدواج» تاریخچهایبه قدمت پیدلیش انسانها در کره زمین دارد و
در تمام مکاتب و ادیان مطرح است اما هیچ مکتبی به اندازه اسلام
برای لین موضوع اهمیت قلیل نبوده است. اسلام اساس ترقی و
شد و تکلمل در تملصی شون ندگی را در چگونگی تشکیل
خانواده ها میداند و برای این مهم اهدافی در نظر گرفته است؛
صفحه 7:
رن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن و
مرد را از نشلنه های شناخت خدایند شمرده وبه برخی از فواید
ازدواج مانند آرامش روحی و جسمی» ارضای غریزه جنسی» ایجاد
دوستی و عللقه؛ بقای نسل و تکلمل فرد» اشارهعی کند: «از جمله
نشلنه های وجود خدایند لین است که برایتان از جنس خودتان
همسرانى آفريده.تا بدان ها آرام كيريد و ميان شما و لحن ها
دوستى و مهربانى قرار داد. در اين (دوستى و محبت) براى كسانى
صفحه 8:
سلام برای تحکیم کانون خانواده و جلوگیری از
فروپاشی آّن» قوانین خاصی وضع کرده و بر طبق
آّن» محدوده وظلیف هر کدام از اعضا را تعبین
نموده است.به طور کلی؛ لین مقررات رابه چند
صفحه 9:
- مقررلقى كه مربوط .به بيش از تشکیل خانواده است و از زمان
خواستگاری بايد رعايت كردد.
- وظلیف و حقوقی که هرسیک از افراد خانوادمبس از تشکیل خانواده
بايد رعايت كنند.
- مقررلقى.كه در صورت عدم تولفق زن و مرد و انحلال خانواده ويا
صفحه 10:
ار هی انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
رايطى كه بايد سر دارا باشد مارت از
صفحه 11:
یمان و تقوا ملاک اصلی انتخاب همسر است. در سایه ایمان و تقولست که
رولبط عمیق عاطفی بین زوجین ایجادحی شود. نزد چنین همسرانی»
زمینمتا حدود زیادی برای پرورش صحیح فرزندان فرلهم است و زن و
شوهرحی تولنند بر همه مشکلات زندگی» لعم از اقتصادی و رولنی» فایق
آیند و فرزندان خود را مطابق موازین و برنامههای دینی تربیت کنند.
صفحه 12:
ر این زمینه؛ رسول اكرم صلى الله عليه و آله می فرمایند:
«زن را برای زیبایباشبه همسری مگیر؛ چون ممکن است
جمال زن باعث پستی و سقوط اخللقی اش بشود. هم
چنین-به انگیزه مللش,با او پبیند زناشویی برقرار مکن؛
زیرا مال-عی تولند موجب طغیان او گردد بلکمبه سرمایه
دینیاش متوجه باش و با زن با ایمان ازدواج کن.
صفحه 13:
ردیبه امام حسن علیه السلام عرض کرد: دختری
دارم او رلبه ازدواج چگونه فردی در آورم؟ حضرت
فرمودند: او راجه ازدواج مردیبا تقوا درآور؛ که
لکر دوستش داشته باشد» او را کرلمی میدارد و اکر
هم دوستش نداشته باشده به او ستم نمی کند.
صفحه 14:
و اصل دین و اخلاق نیک ملاک های اصلی برای شایستکی
زن و شوهر است و لین اصل چه در دوران جنینی و شیر
خوارگی» و چه در سایر مراحل زندگی کودک و تربیت او
نقش بسزایی دارد. پیلمبر گرلمی اسلام صلی الله عليه و
آله حی فرمایند: «بهتیین زنان شما نی است که وقتی
همسرش به او می نگرد» شاد و مسرورش گرداند.
صفحه 15:
ردی در لین زمینمبا حضرت ابوالحسن عليه السلام
مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از
دخترم خواسنگاری کرده» ولی او اخلاق بدی
دارد. حضرت فرمود: لگرسبد خلق است» دخترت را
به ازدواج او درنباور.
A
صفحه 16:
ابرين عبدالله انصارى مى كويدء در محضر رسول خدا صلی له علیه و آله بودم. آن حضرت
درباره همسر شایسته چنین فرمود: بهترین همسران شما کسانی هستند که دارای ده خصلت باشند:
- برای آمدن فرزندان متعدد آمادگی داشته باشند. (زایا باشند.)
- مهربان باشند.
- عفت و پاک دامنی خود را رعایت کنند.
صفحه 17:
بستگان خود عزیز و سربلند باشند.
- نزه شوهرفروتن باشند:
- خود را برای شوهر بیارایند و خود را به او بنمایانند.
به نامحرمان خود نکه دار باشند و پوشش خود را حفظ کنند.
- از شوهر حرف شنوی و اطاعت داشته باشند.
- در مسائل جنسی» میل شوهر را جلب کنند.
صفحه 18:
سلام تاکید دارد که درباره سابقه خانوادگی همسر تحقیق لازم صهرت گیرد و به
خصوص, مرلتب ایملنی و اخالقی او در نظر گرفنه شود و نیزتا حد امکان» همسر از
خانواده ای پاک و عفیف انتخاب گردد. لین اصالت خانوادگی در نحوه زندگی جدید
و در نسل بعد تلثیر دارد. لگر نطفهسکه متلثر از خصایص ورافتی والدین است؛ ناسالم
باشد؛ دیگر امیدیبه اصلاح فرزند نیستسبه همین دلیل امام صادق علیه السلام مى
فرمایند: تزوجوافی الحجر الصالح» فان العرق دساسکبا خانواده شایسته ازدواج
کنید؛ زیرا ژن ها خصایص والدین و اجداد را به نسل بعدی سرایت میدهند.
صفحه 19:
یلمبر گرلمی اسلام صلی ال عليه و كله در لين مورد به
مردم آكلهى ميدهند وحى فرمايند: ايها الناس اياكم و
خضراء الدمن؛ ای مردم بپرهیزید از گیاهانسبز و خرمی
كه در مزبله دان ها برووش يافنه است. وقتی توضیح
خواستند» متصودشانیا زنان زیبا و خوب رهیی دانستند
که در محیط فاسد و خانواده بد پرورش بافته اند.
صفحه 20:
زدواج با افراد هم کفو و هم شان باعث توافق بیش تر در زندگی می شود؛ زیرا
درصد باللیی از اختلافات بین زن و شوهرها در نتيجه نبودن طرفین در یک
شان و طبقه است. کفوبت در جنبه های ایملنی؛ فکری» اقتصادی و... مطرح
است» لعا تکیه اساسی اسلام در کفویت بیش,تر بر مساله ایمان و اعتقاد است.
علت لین که ببلعبر صلی util علیه و تله, حضرت على عليه السلام را برای
همسری دختر خود انتخاب نمودند» همین مساله a است. بعضی روایات»
صفحه 21:
دم سلامت» ملفع از ازدواج نیست» ولی در تداوم زندگی مشترک
لثر منفی دارد. بر همین اساس, علمای اخلاقبا استفاده از روایات
اسلامی» گفته لندنبا شش گروه از زنان ازدواج نکنید؟ یک گروه از
لین ها زنان انلنه هستند؛ یعنی بسیار نلله.مى كنندء مییض احوالند
و خود را به بیماری می زنند.
صفحه 22:
را برای همسری خود نامزد کرده بود» فرمود: «پیش از ازدواج»
درباره مزایای جسمی دختر مورد نظرت تحقیق کن؛ زیرا این
بررسی در ایجاد الفت و محبت و تولفق های بیش-تر بين تو و
همسرت پس از ازدواج تاثیر زبادی دارد. به همین دلیل به مرد
اجازه داده شده در انتخاب همسر برای به دست ZN 399g)
طلاعات دیف نظر py
صفحه 23:
لاعت فكر و انديشه نیز بر سلامتٍ رفتار و اعتدال در برخوردهاء اثر
بسزایی دارد؛ زیرا رولبط انسانی زوجین» تلبع شرلیط نفسانی و روانی
ّن هاست وبا عدم وجود سلامت روان» نسی توانند رولبط مستحکم
خانوادگی را بنیان گذارند.
مام صادق عليه السلام از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل کرده اند
كه آن حضرت فرمودند: «از ازدواج با احمق ببرهيزيد كه هم نشینی با او
مايه اندوه و بلاست.
صفحه 24:
ز معیارهای دیگری که در للبه لای احادیث لسلامیبه چشم می خورد و پس
از موارد مزبور بلید مورد نظر قرار گیرد» عبارت است از: دوشیزگی همسر»
نداشتن قرلبت و فامیلی نزدیک زيبليى و... . رسول خدا صلى الله عليه و
آله فر مودند: «بهترین زنان شماء زنی است که بچه آور مهربان» پاک دامن»
نزد فامیل محترم و در برابر شوهر متواضع باشد» خود را برای شوهر
بيارليدسيه ديترايمنى | اعتنا و در خلوت» در اختبار همسر خود بوده و مثل
صفحه 25:
ملاى 5 ير Sy 2 فتخاب
همسر
دم وجود اختلافات نژادی» سنی و منطقه ای از شرلیط اساسی ازدواج نستند و ازدواج
دختر و پسر مسلمان با وجود این اختلافات» صحیح است.
مام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و تله دختر عبدالمطلب را به
ازدواج مقداد در آورستا ازدواجبه سهولت صورت كيرد (تعنيات خرلفى و تشريفات جاهلى
از ميان برود) و مسلمانان از رسول خدا صلی اللّد علیه و لله بيروى كنند و بدافند كه
«گرامی ترین آن ها نزد lg das
صفحه 26:
نابرلین» بلید مسائل جیثی و ظاهری از قبیل ثروت» زیبایی»
مقام و دل بری کمتر مورد توجه قرار گیرد و در مقلبل» سعی
شود ملاک هاي ضروری و اصلی هم چون ایمان» تقوا و اصالت
خانوادگی بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد. پیلمبر اسلام صلی
الله dale و آله نمی فرمودند که نی را برای مالیا جمالش
بگییند؛ زیرا مللش موجب طفغیان و جمللش ملیه تبلهی اوست.
صفحه 27:
زدواج در نگاه هر کس معیارهایی دارد. با این حال؛ معیارهایی
که بزرگان دین معرفی کرده اند» سالم ترین و مطمئن ترین
معیارها است.
صفحه 28:
هين بنیان خانواده را حفظ حی کند و همسر باتقوا بيشتو از
همسري که تقوای کمتری دارد»عی تولند اعتماد و آرلهش شما
را تامین کند. بنابرلین پرهیز کاری شرط اول ازدواج از نگاه ائمه
و معصومین است. کسی که پایبندبه دین نباشد هیچ ضمانتی
وجود نداردکمبه رعلیت حقوق همسر و زنددگی مشترک پایبند
صفحه 29:
وصیه بعدی اسلام درباره ملاک های ازدواج» حسن خلق است. مردی در این
زمینسبا امام رضا (علیه السلام) مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از
دخترم خواستگاری کرده ولی اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: لگر بدخلق
است» دخترت رلبه ازدواج او در نیاور. ( وسائل الشیعه» ۱۴.ص ۵۴). دینداری
و اخلاق از مهمتیین ملاک هلیی است که بلید هنگام انتخاب همسر مورد توجه
قرار گییند و لگر لین دو خصوصیت در کسی وجود نداشت در ازدواجبا او باید
صفحه 30:
نابرلین» بلید مسائل جیثی و ظاهری از قبیل ثروت» زیبایی»
مقام و دل بری کمتر مورد توجه قرار گیرد و در مقلبل» سعی
شود ملاک هاي ضروری و اصلی هم چون ایمان» تقوا و اصالت
خانوادگی بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد. پیلمبر اسلام صلی
الله dale و آله نمی فرمودند که نی را برای مالیا جمالش
بگییند؛ زیرا مللش موجب طفغیان و جمللش ملیه تبلهی اوست.
صفحه 31:
زدواجیک بییند خانوادگی استنه ببیند دو نفر. از سوی دیکره خانواده
اولین و مهم تیین ريشه هر فرد و آموزشگلهی استکه او داشته هلیش» خلق
و خوه عادتها و نگلهشبه زذامكى را از آنجا كسب كرده. بنابراين مهم است
ابا خانواده ای سالم و اصیل وصلت کنیم. اصالت خانوادگیبه معناى سلامت
خانواده و خوشنام بودن تن ها استسنه ثروت و اصل و نسب و نام و فامیل.
لسلام تأکید دارد.که درباره سابقه خانوادکی همسر تحقیق لازم صورت كير
و و به خصوص,» مراتب ایمانی و اخلاقی آنها در نظر گرفته شود.
صفحه 32:
إفويت در ازدواج هم همیشه مورد تاکید پیامبر اکرم(ص) و انمه بوده است. کفویت به
نای تنلسب و همتلیی و هماهنگی در ویژگی های اصلی افراد است و در جنبه های
ایملنی» فکری» اقتصادی» سنی» ظاهری» خانوادگی» فرهنگی» تحصیلی و... مطرح
می شود. در اسلام تاکید زیادی بر کفویت اعتقادی شده است جرا که اعتقادات هر
فرد درون ملیه وجودی او را مشخصسی کنند و تضاد در اعتقادات تنش های زیبادی
در زندگی دری دارد. رسول خدا(صلی اللّه علیه و آله) فرمودند: مرد مومن» كفو
صفحه 33:
للمت جسم و روح در ازدواج هميشه مورد تاکید اسلام بوده
است. امام صادق (علیه السلام) از رسول اکرم (صلی الله عليه
و آله و سلم) نقل کردهلندکه آن حضرت فرمود: «از ازدواج
حمق بپرهیزید که هم نشینی با او مایه اندوه و بلاست.»
صفحه 34:
مراسم ازدواج را آشكار بركزار كنيد و خواستگاری را پنهان .(کنز العمال ۰ ع۴۴۵۳۲)
بهترین ازدواجها ها آن است که آسان تر انجام گیرد .(نهج الفصاحه ۰ ۲۴۸)
* دربارهافزلیش روزىمبس از ازدواج احاديث ديكرى هم از ببلمبر اکرم(ص) نقل شده است. ایشان
ميفرمايند: زن بكيريد؛ زيرا كه ازدواج كردن روزى شما را بيشتر حى كند .(بحار الانوار . ج17١1
۲۱۷)
ينيك می گرداند و روزیما را Fa
roy
0
صفحه 35:
صفحه 36:
8رست است که انتخاب همسر مسئله ای مهم و حساس است ولی
در عين حال نبلید زیاد وسواسبه خرج داد. هیچ کس صد
درصد طبق معیارهلیی که انسان ابتدلثا در نظر دارد آفریده
نشده و پرورش نیافته است . کما لین که ممکن است نسبت به
طرف های مقلبل شما نیز همین کونه باشد و صد درصد آن طور
که آنانهی و نباشید. بنابرلین ضمن حفظ معبارهاي لازم
صفحه 37:
ن جامعه عا اسلامی است و اکثر قریببه اتفاق مردم تا حدود خبادی
متنلسببا فرهنگ و ارزشهای اسلامی رشد کرده لند نور ایمان و اسلام در
غللب دلها تابان است . البته درجات ایمان متفاوت است ولی شما هم نباید
اننظار داشته باشید که حتما از بالاتیین سطح ایملنی انتخاب کنید. بلکه
همین که دختری را یافتید که نستبه وظلیف دینی خود کوشاست و گرد
معصیت نمی چرخد کافی است. در روابات متعددی آمده است که به هنگام
گزینش همسربه اخلاق و روحیات و رفتار خانواده اش بنگرید زیرا او در
چنان محیطی پرورش یافته و منعکس کننده همان روش ها و هنجارهاست .
صفحه 38:
ها در صورتی که ۷۰ یا۶۰./ از معیارهای خود را در کسی
fl یافتید.حی توانیسبه همان اكتفا كنيد وبيش از تن رلبا برنمه
ای حساب شده وبا اخلاق رفتار و ارشادلتی نیکو و صمیمانه
بسازيد. ضمن كن كه سطح توقع خود را نبايد خيلى بالا ببريد
و از طرفى بليد بكوشيد كه خود نيز زوجى نيكوء.با وفاء
و اخلاق و شايسته براى همسرتان باشيد.
صفحه 39:
بارها و ملاک هلیی که در انتخاب همسر بليد در نظر گرفته شود دو نوع
است .
. آنهلیی که رکن و اساس لند و برای-یک زندگی سعادتمندانه حتما
لازم اند.
. آنهلیی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و
| بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگی دارد.
صفحه 40:
مين و شين دار بودن فرد. زيرا انسانى كه دين ندارد هيج ندارد انسانبی دین در حقبقت
مردهى متحرك است و كسى كه باى بند به دين (كه اصلى ترين مسأله زندكى است) نباشد هيج
تضمینی وجود ندارد که پای بنسبه رعلیت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد. انسان ديندار
هركز نميتواند با همسر بى دين كنار بيايد و با هم زندكى سعادتمندانه اى داشته باشند.
اخلاق نیک داشتن که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای بسندیده در نظر عقل و شرع است.
در واقع اخلاق و دين دو ملاک و معيار اصل در ازدواج و انتخاب هسر است. اگر بخواهيم نمونه
هايى از اخلاق خوب و بد را اشاره كنيم میتوان موارد زیر را ذکر کرد.
صفحه 41:
الف . خوش زبانی و بدزبانی زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است و زبان
دریچه ای است از محتویات درون فرفرزبان انسان آینده ی دل اوست.
بزرگواری و حسادت
خوش خلقی و کج خلقی
صفحه 42:
رافت و اصالت خانوادکی که منظور تجابت و پلکی خانواده است زیرا ۰
ازدواج دختر و پسر تنما پییند و ترکیب دو فرد نیست بلکه پیوند دو
خانواده است و نمی توان كفت من مى خواهم با خود اين فرد ازدواج
كنم و كارىيبه خانواده و فاميلش ندارم . زيرا اين فرد شاخه اى است
از لين خانواده و از ريشه هاى همان درخت خانواده تغذيه كرده
است و صفات اخلاقى , روهى عقل و جسمى آن خانواده را از راه
صفحه 43:
روسی اصالت خانوادگی
aS .
سلامت روابط درون خانواده و مشى زندكى
احراز برضی از سطوح سلامت روهی و روانی و جسمی ( وسواس و اضطراب وقيك وبد بينى و...)
تقیدععلیبه احکام دینی و مذهبی و اخالقی مافند نمز اول یقت » مرجع تقلید داشتن و حساب
شرعی
پرداخت خمس و زکات و ...
آگاهی از سطح انتظارات و سطح توقع فردی و خانوادگی.
صفحه 44:
كذ تفاوت داشته باشد oni است و اصولا نمیتوان و
نباید به شکلهای انتخاب همسری که در گذشته انجام
میگرفت و معایب بسیار زیادی نیز داشت تکیه داشت. مبحث
مهم این است که همین تغیبر در شکل و نحوه انتخاب همسر در
معبارهای ازدواج نیز به وجود آمده و امروزه معبارهای غلط
و عجیب و غریبی برای ازدواج باب شده که در گذشته این
معیارها کمتر بودند و با اصلا و جود نداشتند.
صفحه 45:
ار گذشته» دخترها خواهان ازدواچبا مردی بودند که بتواننسبه او
کنند و سلامت اخاثقی و روحی مرتّبا اهمیتتر از جب جیب پر از پول او تن
بود» جون قدیمیها معتقد بودند انسان صاحب اراد تعر چه ۶ ۳
لمابه خواستههای مادی خود میرسد» لما انسان بدون اراده پول باد
آورده را همبه باد میدهد. در مقلبل» مردان نیز دختری را برای
ازدواج مناسب میدیدند که سربه نیر؛ کدبلنو» خانهدارسبا اصالت و
واجد تمام ویژگیهلیی باشد کهیک همسر و مادر خوببه آنها نیاز
صفحه 46:
ذاتی زنان و مردان
قفاوت ای ذاتی زدان و
تفا ات هاوق
قفاو
=
تغاوتهای ۱۳۶
aa
صفحه 47:
نلراواآمردان آلبهآاهنگاماگفتگ وا افوا عد از بانی[اخاص ]خود شان اپیر وی[ تاکنند 11111
0001 موجباسوء
[تلتاسئوالات 1001101000101000 أكذارند0000000100010احاكم 00000
١١111011 ووسط! لت تن
111011111
صفحه 48:
زنانبه گفت وگو عالقه مندند یبا بیان مسایل, از فشار ناراحتی خود
oe کاهند.
مردان سکوت را دوست دایند وبه تنهلیی-به حل مسایل خود می
پردازند.
برای بیشتر زنان» گفت و شنود و هم دلی وسیله ارتباط عاطفی و
احساسی است و زنبا زبلفش عی خواهدبا همسرش ارتباط برقرار
صفحه 49:
رفتارهای کلامی و غیر کلامی خوده بیشتر و قوی تر استفاده می
مردان درهنگام گفت و شنود جروبحث و بگومگوهاء بدون اینکه
عواطف و احساسات خود را بروز دهند» می توانند خویشتن دار
باشند» منطقی سخن بگویند و مستقل از احساسات خود عمل کنند.
صفحه 50:
صفحه 51:
ان جزنی :
بيات زیاد توجه نمی ۲۳
م © 0 ور
صفحه 52:
زنان در برخوردبا مسایل و مشکلات؛ به
« توجه بیشتری داشته و احساسی
سقر عملمی کنند» ملی مردان در مقلبله با
مشکلات و مسایل» کرده و
منطقی تر عمل می کنند.
صفحه 53:
دروغ گفتن به زن سخت است
45
نان جزئی نگر هستند.یعنی:
ماهرانه متوجه آهنگ های ظریف صداء علائم ظاهری» حالت ها و تغیبرهای چهره
شده و از این طریقبه علاقه هاء انديشه ها و روحيه طرف مقابل به خوبى و سريع
پی می برند؛ راست و دروغ حرف هاى طرف مقابل را به سرعت كشف مى كنند.
صفحه 54:
نان شنونده خوبی هستند.
* مردان شنونده خوبی نیستند.
زنان بيشتر از راه كوش (شنيدن) تحت تاثير قرار مى كيرند و محبت خود را بروز داده و
عشق را انتخاب مى كنند.
* مردان بيشتر از راه چشم (دیدن) عاشق میشوند.
به زندگی عشق می ورزند» مردان به کارشان عشق می ورزند و آن را عاشقانه
صفحه 55:
صفحه 56:
امیل جنسی در مردان بیشتر است.
زنان قلب مردان را می خواهند.
مردان جسم زنان را می خواهند.
صفحه 57:
زنان مسایل ومشکلات زلنبه طور عمیق احساس می
کنند» ملی جون هستند» غم ناشی از تنها
شدن و بیان مسایل شخصی و زندگی مشترک خود
رلبه راحتیبا دیگران بازگومی کنند و همچنین با
گریه کردن» از فشارهای روحی و رولنی خود می
صفحه 58:
قنى زن و مرد تفاوت هاى يكديكر را بداتند و آنها را ببذيرنده ارتباط ب
قوى و موثرى بين آنان برقرار مى شود و عشق» فرصت شكوفايى بيدا مى
کند. بنابرلین» آگلهی از ویژگی های رفتاری زنان و مردان در بهبود
روابط همسران و ایجاد آرامش بیشتر و تنش کمتر» موثر می باشد.
صفحه 59:
ركنا ان موذ 1
ر مردان موفق یک زن فدا
فداکار هست
مرد آشفت
سفته - j
يك زن بى تفاوت
صفحه 60:
صفحه 61: