صفحه 1:
كليدى سيستم . مفاهيم 1

صفحه 2:
*عصرى ان هصرع هر ارت سا سر ‎ea‏ ‏مى نامند ء اطلاعات به عنوان عامل تعيين كننده موفقیت هر سازمانی محسوب می شود *جیات و ممات هر سازمانی به اطلاعات بستگی دارد * سیستم های اطلاعاتی شامل فناوری اطلاعات . داده ها . رویه های پردازش داده ها وافرادی است که داده ها را جمع آوری وپردازش می کنند. *سیستم های اطلاعاتی شامل مجموعه ای از منابع اطلاعات است که برای جمع آوری . پردازش . نگهداری و به کارگیری ‏ به اشتراک گذاری » توزیع وبا در اختیار گذا اطلاعات طراحی شده ۱

صفحه 3:
عصر اطلاعات به طور کلی پیشرفت های بشر در قالب سه عصر کشاورزی 6 صنعت و اطلاعات دسته بندی می شود. عصر عصر کشاورزی عصر صنعت عصر اطلاعات ويذكى دوره زمانی ‏ |اززمانهاى دورتا | تا(0©6000 | تا ©©0 oes ۱۹۷۵ Vase ‏اکتریت کارکنان کشاورزان کارکنان صنایع | کارکنان دانشی‎ مشارکت افراد و زمین افراد و ماشین افراد و افراد ابزار عمده ابزار های سنتی ای فناوری اطلاعات

صفحه 4:
عصر اطلاعات * هدف عصر اطلاعات . تلاش در جهت این است که انسان ها بتوانند در محیط های متلاطم تصمیم گیری کنند و اطلاعات مورد نیاز را از انبوه اطلاعات در کمترین زمان استخراج کنند * جامعه اطلاعاتی - (اقتصاداطلاعاتی) * (فرهنگ اطلاعاتی) *اقتصاد اطلاعاتی . اقتصادی است که در آن اطلاعات و صنایع و خدمات مرتبط با اطلاعات به عنوان عامل مولد ثروت تلقی می شود و در کنار دیگر بخش های اقتصادی نظیر بخش صنعت ۰ کشاورزی و خدمات . کارکرد خاص خود را دارا می باشد . *فرهنگ اطلاعاتی ۰ فرهنگی است که در آن گردش توزیع ۰ تسهیم و استفاده درست از اطلاعات ارزش تلقی می شود

صفحه 5:
عصر اطلاعات * ظهور جامعه اطلاعاتی مقارن با تحولات مرتبط به هم به شرح ذیل بوده است : -جهانی شدن اقتصاد وظهورموسسات تولیدی قابل انعطاف -ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش -توسعه وکاربرد عمیق شبکه های ارتباطی وپیام های دیجیتال

صفحه 6:
ویژگی های عمده عصر اطلاعات ظهور جامعه مبتنی پر اطلاعات وابستگی سازمان ها وشرکت ها به فناوری لطلاعات برای انجام فعالیت هایشان برایندهای کاری جهت افزایش بهره وری استفاده از فناوری اطلاعات برای مهندسی مجدد کسب وکار شمول فناوری اطلاعات به محصولات وخدمات بسیار زیاد دسترسی به اطلاعات لازم در زمان مناسب ارتباطات از راه دور رشد زیر ساخت های مبنایی برلی کاربرد فناوری اطلاعات تغییرساختارهای شغلی از فعالیت های مبتنی برصنعت به فعالیت های مبتنی بر اطلاعات

صفحه 7:
عصر اطلاعات * سه تن از اساتيد دانشكاه هاروارد خصوصيات سازمان هاى عصراطلاعات را براساس سه بعد به شرح ذيل roo - ساختارسازمانی - منابع انسانی - فرآیندهای مدیریتی

صفحه 8:
خصوصیات سازمان های عصر اطلاعات ساختار سازمانی منابع انسانی فرآیندهای مد یریت خصوصیات سازمان ها به طور هعزمان از مزایای سازمان درمقیاس کوچک وبزرگ بهره مند می شوند . سازمان های بزرگ ساختاری متعطف وپویا ار تمایزبین کنترل متعرکز و غیرمتمرکز مشخص نیست. تمركز برفرآ يندها و يروزه ها . جایگزین تمرکز بر وظایف و رویه های استاندارد شده می گردد. کارکنان متخصص تر.مستقل تر و موقتی تر هستند. محیط کارجذاب وهیجان بوانگیز است. مدیریت به صورت مشارکتی, چرخشی وگاهی اوقات ره وقتی است میزان دستمزد افراد به طور مستقیم با میزان مشارکت آنها مرتبط است. مر دی یی 1309 کنترل از وابط گزارش دهی مجزا است. کامپیوترها از خلاقیت ونوآوری در همه سطوح سازمان حمایت می كنند.

صفحه 9:
داده » اطلاعات و دانش برای درک بهترکار کرد سیستم های اطلاعاتی ‏ آشنانی با برحی مفاهيم اصلی نظیر داده * از آنجایی که مفهوم داده . اطلاعات ودانش به یکدیگر اطلاعات ودانش لازم می باشد نزدیک بوده وتمايز بين آنها مشكل است . ابتدا تعاريف مريوط به هرمفهوم بیان می شود و يس از آشنایی با روابط بين آنها . مفهوم اطلاعات ونقش آن در سازمان به طورمفصل مورد = دانش ay بررسی قرار می گیرد.

صفحه 10:
تعریف داده ‎do dares Jad jl oslo‏ 4 معنای (دادن) گرفته شده ومناسب ترین کاربرد را برای بیان حقایق غیرمنظم و نا آگاهانه دارد ‏داده . توصیف مقدماتی از اشیا و رویدادها . فعالیت ها ومبادلات است که ثبت ۰ طبقه بندی ‏وذخیره شده اند ولی طوری مرتب تشده اند که معنی خاصی را پرسانند و می توانند به صورت عددی . حرفی ۰ شکلی وصدایی باشند. ‏دلده شامل حقایق ساختار نيافته درباره رویدادها . اهداف یا افراد است ‏به طورخلاصه می توان گفت داده ها آمار , ارقام و واقعیت های خام و پردازش نشده هستند.

صفحه 11:
تعریف اطلاعات اطلاعات از فعل لاتین1۰۷۲/ یا ۲۳/۳۲ به معنای (شکل دادن) گرفته شده است اطلاعات عبارت از مجموعه ای از داده ها هستند که در ذهن دریافت کننده آنها ایجاد معنی می کنند. اطلاعات داده هایی هستند که پردلزش . تبدیل و ترکیب شده اند تا شکل معین و معناداری بگیرند وآگاهی بیشتری را به فرد منتقل کنند. دراكر ‏ اطلاعات را به عنوان داده هایی که با هم ارتباط داشته وهدف معینی را دنبال می کنند , تعریف می کند . به طورخلاصه اطلاعات به داده های معنی دار و سازماندهی شده ومفید اطلاق می شود.

صفحه 12:
تعریف دانش دانش شامل آگاهی و درک مجموعه ای از اطلاعات واینکه چگونه این اطلاعات مى توانند به بهترین نحوه به کار گرفته شوند » می باشد . دانش مجموعه ای از اطلاعات مناسب ساخت يافته والگو مدار در حوزه معین است . می توان گفت که دانش ‎JSS‏ غنی شده و بارورشده اطلاعات می باشد که همراه با فهمیدن چگونگی وچرایی است. انش ترکیب سپالی از تجارب نظام يافته » ارزش ها . اطلاعات مفهومی. بصیرت ها وبینش های متخصصان است که چارچوبی برلی ارزیابی وتلفیق تجارب جدید واطلاعات فراهم می کند

صفحه 13:
انواع دانش مور کت دوع حالس وجود کرد ۱- دانش آشکار : انش رسمی است که می توان آن را در گروه اطلاعات طبقه بندی کرد ودر واستاد سازمان قابل یافت می باشد. ۴ دانش ضمنی : دانش شخصی است که ريشه در تخصص افراد دارد و به طورمستقيم. و به صورت رودررو مبادله و به انتراک گذاشته می شود. ۳ ِ 5 1 v ‏اتكته : دانش ضمعى فى تواند به روش موثر و مستقيم ترى انتقال يلبد ولى کب دانس اشکار + صورث غير‎ ‏مستقیم است.‎

صفحه 14:
ارتباط بين داده » اطلاعات و دانش تمایز بین داده . اطلاعات و دانش عمدتاً فقط در ادبیات موضوع است که به چشم می خورد. در حالی که اين سه اصطلاح در عمل به جاى هم به كار مى روند . دلده صرفاً شامل حقايق عينى خام است . در حالى كه اطلاعات به عتوان داده هاى ساختار يافته وسازماندهى شده بوده و دلنش مى تواند به عنوان ارزش و معنايى كه به اطلاعات از طریق ذهن افراد داده مى شود ‎٠‏ در نظركرفته شود .

صفحه 15:
دیدگاه های مربوط به ارتباط بین داده » اطلاعات و دانش ۲ درسیستم های اطلاعاتی. دو دیدگاه مهم در مورد ارتباط بین داده . اطلاعات ودانش وجود دارد. لا دیدگاه اول ‎ *‏ عنوان می کند داده ها حقایق ساده ای هستند که به اطلاعات تبدیل می شوند» زمانی که این نوع ساختارها در زمینه ای خاص قرار می گیرند » به دانش تبدیل می شوند . این دیدگاه فرض می کند در یک نظم خطی . داده ها . اطلاعات را تولید می کنند و اطلاعات » دانش را به وجود می آورند. * _ فرآیند تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش می تواند به شرح ذيل باشد: - علائم وآمار وارقام خام . نمایانگر داده ها می باشند. - داده ها با تفیبر مفهومی تبدیل به اطلاعات_می شوند. - باترکیب وتلفیق شبکه ای شدن اطلاعات . دانش به وجود می آید.

صفحه 16:
دیدگاه های مربوط به ارتباط بین داده » اطلاعات و دانش آسادیدگاه دوم : *اين ديدكاه كه با دیدگاه اول کاملا متفاوت است ادعا می کند داده ها ء بعد / آحرکار شكل مي کیرد . *دانش فقط از طریق ارتباط آن با داده ها قابل درک است . داده ها صرفاً اقعیت های خام جمع آوری شده هستند که باید در مدل های ترکیبی وهدفمند جای گيرند تا اطلاعات توليد شود اين لطلاعات تولید شده به وسیله مدل مفهومی ذهنی ارزیابی وتفسیر شده و دانش را می آفرینند انش واطلاعات » در

صفحه 17:
فرآیند تبدیل داده به اطلاعات یکی از تفاوت های اساسی پین داده واطلاعات این است که داده ها قابل تفسیر نیستند » در حالیکه اطلاعات حاوی معنا ومفهوم بوده ودریافت کننده . آن را در یک زمینه مشخص به کار ares مربوط بودن به موضوع . کلیداصلی تشخیص دلده از اطلاعات است.

صفحه 18:
فرآیند جمع آوری داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات بخشهای واحد های ‎ee‏ 5 7 ‎ete‏ سد ميحد و ۰ 3 ‎leg Ne‏ وج 0 57 0 ویرایش ۷ پردازش (خلاصه کردن داده ها ‎v‏ oss ۷ ‏بازیافت‎ ‎7 ‏د انتشار‎ 0 ‏اه‎ ‎nas ee (2 Ny 57 34 ‏فعاليت | عمل‎ ۷ اهداف و رسالت

صفحه 19:
اطلاعات و سازمان لس در دوران کنونی . اطلاعات ششمین منبع است که به منابع پنجگانه سنتی یعنی انسان . ماشين ‎٠‏ بول مواد و زمان اضافه شده است الآ موارد استفاده سازمان ها از اطلاعات : ۱- اطلاعات به عنوان یک منبع ( یا ورودی ) : همانند پول آلات یا زمان + اطلاعات هم می توند به عنوان یک ورودی جهت تولید محصولات وخدمات مورد استفاده قرار بكيرد. اد. ‎alge‏ خام ۰ ما ۲ اطلاعات به عنوان یک منبع مهم راهکاری : اطلاعات به عنوان یک منبع مهم ارزشمند برای اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت راهکاری است که در عملیات روزمره سازمان جاری است. ۲ اطلاعات به عنوان یک منبع راهبردی : سازمان از نظر راهبردی باید یک نگاه جامع نسبت به آینده بازار و برنامه ریزی خود در یک چهارچوب زمانی ۵ تا ۷ ساله داشته باشد ۲- اطلاعات به عنوان یک دارائی (ثابت) : اطلاعات می تواند به عنوان یک دارائی مورد استفاده قراربگیرد. از اين رو اطلاعات شبیه کارخانه . تجهیزا کالاها ودیگر دارائی های سازمان است.

صفحه 20:
تصمیم گیری یکی از فعالیتهای اصلی مدیریت بشمار می آید . مدیرلن برای تصمیم گیری . نیاز به اطلاعات دارند . از نظرتصمیم گیری , سطوح مدیریت به سه سطح ذیل تقسیم می شود : مدیریت راهبردی مدیریت راهکاری مدیریت عملیاتی

صفحه 21:
نمودار سطوح مدیربت - مسایل ساختارنيافته - داده های خلاصه شده و کلی - افق زمانی بلند مدت مدیریت راهبردی مدیریت راهکاری لس ۲۰ nae ۱ - داده های جزئی و مشروح بت عملیا ‎sou \‏ ب - افق زمانى كوتاه مدت

صفحه 22:
ویژگی های اطلاعات مناسب ومربوط بعد زمان دسترسى به موقع نياز:اطلاعات بايد هنكاميكه به آنها نياز است ارائه شوند . به هنكام بودن : اطلاعات بايد به روز باشد. فراوانى : اطلاعات در هر بارى كه به آنها نياز است بايد ارائه شوند. دوره زمانى : اطلاعات زمانى مى توانند براى زمان كذشته ,حال .آينده ارائه شوند. بعد محتوا صحت : اطلاعات بايد عارى از اشتباهات باشد. مربوط بودن : مرتبط با اطلاعات مورد نياز براى يك موقعيت خاص باشد. كامل بودن : همه اطلاعاتى كه مورد نياز است بايد فراهم شود. مختصر بودن : فقط اطلاعاتى كه مورد نياز است بايد ارائه شود. اقلمرو : اطلاعات مى تواند قلمرو يا كستره يا محدودى داشته باشند يا برعوامل داخلى يا خارجى متعرکز باشد. عملكرد : اطلاعات مى تواند عملكرد رابه وسيله فعاليت هاى انجام شده . نشان دهد. بعد شکل صریح وروشن بودن : اطلاعات باید به شکلی ارائه شوند که به راحتی قابل درک باشند. خلاصه بودن : اطلاعات می تواند به صورت خلاصه ارائه شود. منظم : اطلاعات می توانند در یک توالی از قبل تنظیم شده قرار بگیرد. شكل ارائه : اطلاعات مى توانند به صورت توصیفی یا عددی یا نموداری ارائه شود.

صفحه 23:
سیستم های اطلاعاتی *سیستم های اطلاعاتی شامل فناوری اطلاعات , داده ها ء ‎cle dag,‏ پردازش داده ها وافرادی است که داده ها را جمع أورى وبردازش عي اكتعد *سيستم هاى اطلاعاتى مجموعه اى از منابع اطلاعات است كه براى جمع آورى ‎٠‏ بردازش ‎٠‏ نگهداری و به كاركيرى , به اشتراك كذارى ‎٠‏ توزيع يا در اختيار كذاشتن اطلاعات طراحى شده است. *سیستم های اطلاعاتی . مجموعه اى از اجزاى وابسته به هم می باشدکه اطلاعات را جمع آوری پردازش ۰ ذخيره و توزيع مى كنند تا از فرآيند تصميم گیری و کنترل سازمان پشتیبانی نماید *سیستم های اطلاعاتی در سازمان . اطلاعات مفید و لازم را برای اعضاء و مشتریان فراهم می آورد *سیستم های اطلاعاتی شامل جزء ورودی یا داده ها (داده ها . دستورالعمل ها) ۰ جزء خروجی یا ستاده ها (گزارش ها » محاسیات) ۰ جزء پردازش برای تبدیل داده ها په ستاده ها توسط کاربران یا سیستم های دیگر و ساز و کار بازخور که عملیات را کنترل می کند . می باشد همچنین فعالیت آنها تحت تاثیر محیط وعوامل محیطی نیز

صفحه 24:
نقش سیستم های اطلاعاتی در سازمان * سیستم های اطلاعاتی از عملیات و فرایندهای كسب وكار به طرق زیر پشتیبانی می نمایند : - ثبت و ذخیره داده های فروش . خرید . سرمایه گذاری . حقوق و دستمزد و سایر داده های حسابداری نیه های درآمد . موجودی ۰ گزارشات مدیریتی و سایر اشکال اطلاعات مالی. برد که ای مرت در - ثبت و ذخيره سازى داده های موجودی , تعمیر و نگهدار تجهیزات , زنجیره امین و سایر سوابق عملیات | تولید دازش داده های عملیاتی بهبرنامه های زمان بندی تولید . کنترل گرهای تولید . سیستم های موجودی ثبت و ذخيره سازى داده های کارکنان . داده های حقوق . سوابق کارکنان وسایر اطلاعات منابع انسانی - ثبت و ذخیره سازی و پردازش داده های بازار. مشخصات مشتری. تاریخچه خرید مشتری, داده ها تحقیق بازار ۰ تبلیغات و ساير داده هاى بازاريابى. اده هاى تحليل رقيب . داده هاى صنعت . اهداف شركت و ساير - ثبت و ذخیره سازی داده های هوشمندی تجا سوابق مدیریت استراتژیک. - پردازش اطلاعات منابع انسانی به گزارشات مربوط به کارآیی

صفحه 25:
اهداف و مزایای سیستم های اطلاعاتی جمع آوری وذخیره اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف در قالبی منسجم ویکپارچه قابلیت پاسخگویی سریع به نیازهای اطلاعاتی متقاضیان اطلاعات امکان تبادل اطلاعات بين مراكز مختلف امکان تهیه وارائه گزارشات مقایسه ای فراهم آوردن ‎٠‏ ابزار اطلاعاتى لازم به منظور برنامه ريزى وتصميم كيرى سريع آسان

صفحه 26:
سیستم های اطلاعاتی و سیستم های اطلاعاتی مدیریت * رشته سیستم های اطلاعاتی مدیریت با بکارگیری در این دهه شروع به کار نمود و به تدریج و با کمک گرفتن از تعداد بیشتری از رشته علوم اجتماعی توسعه وتکامل یافت. * عناصر اصلی این سیستم عبارتند از ۱.سیستمی یکپارچه برای خدمت به تعداد زیادی کاربر ۲.سیستمی رایانه ای که نرم افزار های اطلاعاتی را از طریق پایگاه اطلاعات به هم مرتبط می کند. ۳رابط ین کاربر- ماشین که به جستجوهای فوری و موقتی پاسخ می دهد. ۴.ارائه اطلاعات به تمام سطوح مدیریتی ۵ پشتیبانی از عملیات وتصمیم گیری * سیستم های اطلاعاتی مدیریت در واقع : به کارگیری با مطالعه سیستماتیک سیستم های اطلاعاتی درسازمان جهت پشتیبانی از عملکرد ۰ وطایف مدیریت وتصمیم گبری است.

صفحه 27:
نمودار روند بکارگیری سیستم های اطلاعاتی در سازمان سیستم های الکترونیک و کسب و کار الکترونیک: (دهه ۱۹۹۰ تا دهه ۲۰۰۰) سیستم های تجارت الکترونیک كسب و كار الكترونيك سیستم های پشتیبانی از راهبردها و کاربران : ( دهه ۸۰ تا ‎)٩۰‏ ‏سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد سیستم های خبره سیستم های اطلاعات استراتژیک سیستم های پشتیبانی تصمیم : (دهه ۷۰ ‎(As‏ سیستم های پشتیبانی تصمیم (دی .اس.اس) نی ویژه از فرآیند تصعیم کیری مدیریتی سیستم های گزارشات مدیریت : (دهه ۶۰ تا ۷۰) سیستم اطلاعات مدیریت مدیریت ارائه اطلاعات ویژه جهت پشتیبانی از تصمیم گیری سیستم پردازش داده ها : ( دهه ۵۰ تا ۶۰) سیستم های پردازش الکترونیکی عملیات. سیستم های حسابداری سنتی

صفحه 28:
(وری اطلاعات فناوری اطلاعات شامل هرگونه تجهیزات . سیستم ها یا زیر سیستم هایی از تجهیزات است که به طورخودکار جهت دستیابی . ذخیره سازی . دست کاری ۰ مدیریت . کنترل ۰ نمایش ۰ تغييرء مبادله یا دریافت داده ها یا اطلاعات بوسیله موسسات اجرایی به کار گرفته می شوند . می باشد. فناوری اطلاعات ترکیبی از نرم افزارها وسخت افزارهای رایانه ای ۰ ارتباطات از راه دوره اینترنت وفناورى ارتباطى ديكر است.

صفحه 29:
سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات تم اطلاعانی . سیستمی امت که هدف آن بردازش ۰ یره سازی ۰ تجلیل و توزیع به موفع امطلاعلت می باشد. * سیستم های اطلاعاتی . قبلاًرایانه ای نبوده اند . لیکن امروزه استفاده از رایانه ها درسیستم های اطلاعات گریز رواد * بر اساس یک دید سیستمی می توان عنوان نمود که فنوری اطلاعاتی زییمجموعه سیستم های اطلاعاتی وسیستم اطلاعاتی زیرمجموعه سیستم های کاری . سیستم های کاری زیر مجموعه سازمان و سازمان نیز زیر مجموعه محیط کسب وکار می باشد.

صفحه 30:
ارتباط بین سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی و سیستم های کاری فناوری طلاعاد ‎vet‏ سیستم کاری اطلاعات اطلاعاتى

صفحه 31:
مزایای سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی در سازمان ها © تسهیل یادگیری سازمانی وتبدیل سازمان سنتی به سازمان یادگیرنده * به روز رسانی اطلاعات ودانش سازمانی وایجاد توانایی تحلیل اطلاعات * ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات در سازمان * کارآفرینی در زمینه های مختلف سخت افزار. نرم افزار . شبکه . مخابرات . کارت های هوشمند . شرکت های مشاوره و .- * کمک به مدیران در انجام هرچه بهتر وظایف متداول نظیر برنامه ریزی . سازماندهی ء رهبری . کنترل و .. * كارا شدن ساختارها به دليل کوتاه ترشدن سطوح ساختاری و امکان استفاده از ساختارهای مجازی به طور کلی سرمایه گذاری در سیستم های اطلاعاتی/ فناوری اطلاعات سبب بهبود رابطه سازمان با مشتری و رت ‎res Oa es‏

صفحه 32:
محدودیت های سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی در سازمان ها *سردرگمی مدیران سازمانی به دليل *نیاز به سرمایه های قابل توجه جهت خرید سیستم ها و فناوری های پیشرفته اطلاعاتی *کاهش انگیزه های کارکنان به دلیل کاهش ارتباطات چهره به چهره در سازمان ات سریع فناوری های اطلاعاتی مورد لستفاده در سازمان *نیاز به مهارت های سطح بالا جهت کار با سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی کلمکان انتشار ويا صدمه دیدن اطلاعات مهم سازمانی به دلیل ورود غیر مجاز افراد سود جو و مغرض به حریم اطلاعاتی سازمان به تدوین و اجرای مقررات جدید و به روزجهت برقراری امنیت سیستم های اطلاعاتی

صفحه 33:
منابع ۱. سرلک. محمد علی و فراتی . حسن (۱۳۸۷) ۰ سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته » تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور » جاب اول http://www.public-management.blogfa.com2 shttp://fa.wikipedia.org/wikifjisc.,s- http://www.modiriran.ir/modules/article4 http://daneshpazho.blogfa.coms http://mispdiba. blogfa.coms

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
12,500 تومان