مقدمهای بر مدیریت توسعه فناوری
اسلاید 1: وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مقدمه ای بر مدیریت توسعه فنّاوريدكتر حجتاله حاجيحسيني شهریور 84 پژوهشکده مطالعات و تحقیقات فناوری
اسلاید 2: مؤلفههاي اصلي فنّاوري ابزار لازم براي توليد (Production - Tools and Facilities) به مؤلفهاي از فنّاوري اطلاق ميگردد كه به صورت شيئي نمايان ميگردد و شامل كليه ابزارها و تجهيزات فيزيكي ميباشد كه عمليات تبديل دادهها به ستانده ها را در فرآيند توليد عهدهدار است. مهارت و تجربيات لازم براي توليد( production – skills and experience) به مؤلفهاي اطلاق ميگردد كه به صورت انسان نمايان ميگردد و شامل كليه مهارتها، توانائيهاي لازم براي تبديل دادهها به ستاندهها در خط توليد ميباشد.اين تجربيات به شكل تخصص، خلاقيت و نوآوريهاي انساني ظهور ميكند.
اسلاید 3: مؤلفههاي اصلي فناوري (ادامه) اطلاعات لازم براي توليد (Production -Facts and Information) به مؤلفه اي از فنّاوري اطلاق ميگردد كه در شكل اسناد و مدارك نمايان ميگردد و شامل كليه اشكال از واقعيتها (facts) ميشود كه عمليات تبديل دادهها به ستاندهها را عهدهدار است. اين اطلاعات به شكل، طراحي، اعداد، مشخصات مشاهدهها، روابط، معادلات و منحنيها خود را نشان ميدهند. مديريت لازم براي توليد (linkage Production- Arrangement and) به مؤلفهاي از فنّاوري اطلاق ميگردد كه به شكل ساختار و سازمان نمايان ميشود و شامل چارچوبهاي مورد نياز براي تبديل دادهها به ستاندهها ميباشد.اين ساختارها به شكل سيستمها، گروهبنديها، سازماندهيها، شبكهها و فعاليتهاي مديريتي ظاهر ميگردد.
اسلاید 4: فنّاوری عنصر مؤثر در تبديل منابع فرهنگ سياسي و اجتماعي ملي و فرهنگ علوم و فنّاوري ملي روابط بين الملل و محدوديتهاروابط بين الملل و محدوديتهافنّاوريفعاليت تبديل هر نوع منابع ستانده هاداده ها
اسلاید 5: به طور كلي توسعه فنّاوري ناظر بر تمامي تلاشها و فعاليتهايي است كه براي ارتقاء سطح فنّاوري صورت مي گيرند. اين تلاشها ممكن است به خلق يك فنّاوري جديد منجر شده و يا فنّاوري موجود را بهبود بخشد. توسعه فنّاوري در نهايت به توسعه منابع انساني، توسعه و بهبود فرآيندها و نهايتا به افزايش بهره وري در انجام امور توليدي و يا خدماتي مي انجامد.مفهوم توسعه فنّاوري
اسلاید 6: توسعه فنّاوري داراي ماهيت مستقلي نيست و صرفا حاصل توسعه اقتصادي است لذا برنامه ريزي توسعه فنّاوري بي مفهوم است و فنّاوري فقط براساس عملكرد فاكتورهاي بازار اتفاق افتاده ورشد و ارتقاء مي يابد.دو ديدگاه در برنامه ريزي فنّاوريديدگاه اول:
اسلاید 7: هيچ برنامه ريزي در سطح كلان اقتصادي كارساز نخواهد بود مگر آن كه برنامه ريزي علوم و فنّاوري را در خود ادغام كرده باشد. در اين ديدگاه فنّاوري را علت توسعه ولحاظ كردن برنامه ريزي توسعه فنّاوري را لازمه توسعه مي داند.به طور خلاصه توسعه فنّاوري رابطه متقابل با توسعه و جزئي تفكيك ناپذير از آن است و در حقيقت مي توان آن را يك سيستم فرعي از توسعــــه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.ديدگاه دوم:
اسلاید 8: راهبرد هاي توسعه فنّاوري1- انتقال مجموعه كاملي از فنّاوري هاي موجود از خارج.2- توليد همه فنّاوري ها در داخل.3- انتقال برخي وتوليد برخي ديگر.
اسلاید 9: معايب : وابستگي دائم به كشورهاي خارجي. عدم توسعه فنّاوري در دراز مدت.راهبرد انتقال مجموعه كامل از خارجمحاسن : بيدرنگ به نتيجه مي رسد. وقت وانرژي جامعه مصروف اختراع دوباره نمي شود. لازم نيست منتظربمانيم جامعه دانش كافي جهت ايجاد فنّاوري جديد بدست آورد.
اسلاید 10: معايب : فرايند توسعه فنّاوري بسيار كند اتفاق مي افتد. هزينه گزاف براي كشور.راهبرد توليد تمامي فنّاوري در داخلمحاسن : اتكاي به نفس. به كارگيري توان ومنابع داخلي. تقويت بخش هاي مختلف داخلي.
اسلاید 11: محاسن : توسعه ورشد فنّاوري سريع. هزينه كم. كاهش شكاف فنّاوري با كشورهاي پيشرفته. توسعه ورشد اقتصادي سريع.راهبرد انتقال برخي وتوليد برخي ديگر
اسلاید 12: مديريت نوآوری و مديريت فناوری انتشارنوآوريمديريت نوآورياختراعمديريت فناوري
اسلاید 13: مديريت نوآوري در رابطه با خلق و توسعه ايدههاي جديد است .در حالي كه مديريت فناوري بر تحصيل و بكارگيري نوآوريهاي موجود متمركز است.
اسلاید 14: علوم طبيعيعلوم اجتماعيمهندسيتجربيات صنعتيتئوري كسب و كارMOTطبيعت ميان رشتهاي مديريت فنّاوری
اسلاید 15: مديريت فنّاوري تأكيد بر “ فنّاوري” بعنوان عامل اصلي ً توليد ثروت ً دارد. مفهوم “توليد ثروت “يش از ًپولً است. بلكه فاكتورهايي از قبيل ارتقاء دانش، سرمايههاي فكري، كاربرد مؤثر منابع، حفظ و نگهداري محيط طبيعي و ساير فاكتورهايي كه در افزايش استاندارد زندگي بشر مؤثرند را شامل ميگردد.
اسلاید 16: مديريت فنّاوری در سطح ملی تعريف MOT در سطح ملي عبارت است از: حوزه اي از دانش كه با اعمال سياستهاي مناسب، توسعه فنّاوری را بحث و بررسي و آن را بكار ميگيرد و بر روي جامعه سازمان و طبيعت تأثير ميگذارد. هدف اين حوزه از دانش ايجاد انگيزه نوآوري، ايجاد رشد اقتصادي و تقويت كاربردهاي فنّاوری در جهت بهرهمندي انسان در سطح ملي است. مديريت فنّاوري تأكيد بر نقش آن دسته از سياستهاي عمومي دارد كه در پيشرفت علوم و فنّاوري مؤثرند.
اسلاید 17: دانشهاي اصلي مورد نياز مديريت فنّاوری رشتههاي مبتني بر دانش* رشتههاي علوم* فنّاوری مواد* فنّاوری محصول* فنّاوری توليد / فرايند* فنّاوری اطلاعات* فنّاوری علوم محيطيرشتههاي مبتني بر دانش* حسابداري* مالي* مديريت* بازاريابي* اقتصاد* قوانين تجارت* فنّاوری مرتبط با امور بلند مدت / راهبردي* سياست علم و فنّاوری* فرايند نوآوريهاي تکنولوژيکی* مديريت تحقيق و توسعه* زيرساخت R&D و مديريت تغيير* كارآفريني تکنولوژيکی* دوره زندگي محصول / فرايند* برنامهريزي و پيشبيني فنّاوری* انتقال فنّاوری* آناليز فنّاوری و اقتصاد* مديريت پروژههاي فني* تصميمگيري مالي و تکنولوژيکی* موضوعات بهرهوري و كيفيت* موضوعات آموزش و پرورش* موضوعات فنّاوری و فرهنگ اجتماعي - انساني* آناليز ريسك فنّاوري* مديريت فنّاوری در خدمات* مديريت فنّاوری در صنعترشتههاي مديريتكسب و كارمديريت فنّاوری MOTعلم و مهندسی
اسلاید 18: مفهوم و مضامين توانمندي فناورياگر فنّاوري روش اجراي يك كاري باشد، استفاده از اين روش نيازمند دو ابزار است :اطلاعات مربوط به روشابزار انجام دادن آن روشدرك و فهم روشتوانايي براي فهم روش (فناوري) از توانايي انساني و سازماني حاصل ميگردد.
اسلاید 19: اشكال مختلف توانمندي فناوري در سطح بنگاه توانمندي سرمايهگذاري Investment Capability) ) عنايت به كليه مهارتهاي مورد نياز براي اجراي يك پروژه صنعتي دارد. اين توانمنديها شامل : مشخص كردن موضوع، آمادهسازي، طراحي، استقرار ماشينآلات و شروع عمليات ميباشد. توانمندي توليد ( Production Capability) شامل كليه توانمنديها و مهارتهاي لازم براي بهرهبرداري از يك پروژه به صورت مؤثر و كارآ ميباشد. توانمندي نوآوري (Innovation Capability ) شامل كليه توانمنديها از ً اختراع ً (ايجاد يك ايده، محصول و فرآيند) تا “نوآوري“ (اولين كاربرد تجاري اختراع) و اصلاح آن ميشود. توانمندي ارتباط (Linkage Capability) شامل مهارتهاي مورد نياز براي تبادل اطلاعات اعم از تبادل اطلاعات و دانش بين مصرفكنندگان و ايجادكنندگان فناوري .
اسلاید 20:
اسلاید 21: FACTORS WHICH AFFECT FTCINTERNAL FACTORSEXTERNAL FACTORSINTERNATIONAL FACTORS
اسلاید 22: ويژگيهای رشد فناوري زمان نوآوري فرآيند توليد نوآوري محصول نرخ آوريويژگيهاي رشد فنّاوري در كشورهاي صنعتيزمانبلوغ تثبيت ظهور فنّاوريويژگيهاي رشد فنّاوري در كشورهاي صنعتيانتقال فنّاوری انتقال فنّاوری انتقال فنّاوریيادگيري تكنولوژيكتوليد فنّاوريبهسازيجذب و انطباقانتخاب و بدست آوردنبهسازيجذب و انطباقكسب، انتخاب و بدست آوردن
اسلاید 23: ويژگي عمده روند ً صنعتي شدن با تأخير ً ، وارداتي بودن فناوريهاي مورد استفاده است. خصلت عمومي تغييرات فني در اينگونه كشورها نه نوآوري در فناوري محصول بلكه تقليد از كشورهاي پيشتاز در اين زمينه و بعضاً بهبود تدريجي در فناوري فرايند توليد ميباشد.
اسلاید 24: با طي مراحلي كه يك فناوري وارداتي طي ميكند (انتخاب، كسب، به توليد رسيدن، انطباق با بازار داخلي، اعمال تغييرات جزئي و بهبود كاربري و سرانجام صدور به بازار كشورهاي در حال توسعه) و ميزان تسلط بر اين فناوري، يك كشور ميتواند ادعاي بومي شدن آن فناوري را داشته باشد.
اسلاید 25: شدت تلاشهاي بومي و فرايند يادگيري تكنولوژيك در سرعت بخشيدن به روند تسلط و احاطه يافتن بر فناوري وارداتي و بومي نمودن آن نقش دارند.
اسلاید 26: تجارب كشورهاي در حال توسعه بيانگر آن است كه يادگيري تكنولوژيك عموماً از تكنولوژي هاي بالغ و جا افتاده شروع ميشود.
اسلاید 27: مراحل تاريخي يادگيري تكنولوژيك در كشورهايي كه با تأخير صنعتي ميشوند، از سه مرحله مهندسي (E)، توسعه (D) و تحقيق (R) ميگذرد يا E&D&R. اين روال برعكس روال كشورهاي صاحب فناوري است كه به صورت R&D&E ميباشد.
اسلاید 28: مدل هاي نوآوري و توسعه فنّاوري1- مدل ‘رانش تكنولوژي’ (Technology-Push).2- مدل ‘كشش بازار’ (Market-Pull).3- مدل ‘زوج درنوآوري وتوسعه فنّاوري’ (Coupling-Model).
اسلاید 29: مهمترين عامل تعيين كننده در اين مدل، فاكتورهاي “عرضه تكنولوژي” بوده و اصالت به ايجاد “علم و دانش جديد” است. اعتقاد بر اين است كه علم و دانش مسير خود را در بازارطي مي كند و كاربردي مي شود و محصولات جديدي برپايه اين علم به بازارعرضه مي شود.مدل رانش تكنولوژي(Technology-Push )
اسلاید 30: مدل رانش تكنولوژي Technology-Pushفروشتحقيقات پايهكار مهندسي (نمونه سازي)ساخت وتوليد (توليد انبوه)بازاريابي
اسلاید 31: مدل نوآوري و توسعه فنّاوري مبتني بر كشش بازار بعد از دهه 1960 مطرح شد. براساس مطالعات عملي دربازارمشخص شدكه بسياري ازنوآوريها ازبازار شروع مي شود. در اين مطالعات نقش بازار به عنوان عامل مهم ايجاد و توسعه نوآوري در اثر تقاضاي بازار مطرح و تأييد شد.در اين مدل اصالت به “ بازار” داده شده است.مدل كشش بازار(Market-Pull )
اسلاید 32: مدل كشش بازار (Market-Pull)بازاروفروشتقاضاي بازارتحقيقات پايهتحقيقات مهندسي(نمونه سازي)ساخت وتوليد(توليد انبوه)
اسلاید 33: در اين مدل تأكيد بر همزماني و اهميت “بازار” و “علم” گرايي شده است واساس اين مدل مبتني بر” اصالت بازار” و” اصالت دانش” بوده و با توجه به نياز از يك طرف و توجه به آخرين پديده هاي علمي از طرف ديگر توسعه فنّاوري تحقق مي يابد.مدل زوج در نوآوري وتوسعه فنّاوري(Coupling-Model )
اسلاید 34: پارادايم هاي توسعه فنّاوري پارادايم ً تكنولوژي مـنـاسـب .ً پارادايم ً توانمندي تكنولوژيكً .
اسلاید 35: دهه 1960 پارادايم “ تكنولوژي مناسب ” مطرح شد. دهه 1970 دوره فروپاشي پارادايم “ تكنولوژي مناسب ” فرا رسيد. در پارادايم فوق ذهنيت ارائه كنندگان آن براي اينكه توسعه فنّاوري دركشورهاي درحال توسعه تحقق يابد جامعه بر سر دو راهي “ايجاد فنّاوري” و يا “انتقال فنّاوري” قرارداردواين دو راهي به صورت مكانيكي اعمال مي شود يعني راه“ايجاد” و” انتقال” دو مسير متفاوت و جدا از همديگر بررسي مي شود و انتخاب مي گردد و جامعه بايد يكي از اين دو مسيررا انتخاب كند.پارادايم ً تكنولوژي مناسب ً
اسلاید 36: دهه 1980 پارادايم “ توانمندي تكنولوژيك” مطرح شد. دهه 1990 دوره رونق بود وتاكنون ادامه دارد. در پارادايم “ توانمندي تكنولوژيك “ ذهنيت حاكم براي توسعه فنّاوري بر اين است كه كشورهاي در حال توسعه بر سر دو راهي قرار ندارند و با نگاه به توانايي دورني و توجه به امكانات بيروني يك رابطه ديناميك و دو طرفه برقرار مي كنند وليكن سهم طرف داخلي در مديريت فنّاوري اهميت بسياري پيدا مي كند و يك رابطه ديناميك بين گيرنده و دهنده فنّاوري برقرار است.پارادايم “ توانمندي تكنولوژيك “معاونت فنٌاوري- سازمان پژوهشهاي علمي وصنعتي ايران
اسلاید 37: مقايسه پارادايم “تكنولوژي مناسب” و “توانمندي تكنولوژيك”الگوي فعاليت اقتصادينگرش نسبت به استراتژي توسعه تكنولوژي نوع پارادايمعوامل مقايسهتكنولوژي مناسب يعني تكنولوژي مقياس كوچك و كارگربر در مقابل تكنولوژي صنايع بزرگ و سرمايه برمفهوم عملياتي از كليد واژهتوانمندي تكنولوژيك براساس قدرت جذب، پذيرش و انطباق تكنولوژي خارجي استوار استمكتب رشد اقتصادي(مكتب توسعه تكنولوژي ونوآوري)رابطه بين تكنولوژي انتقالي با تكنولوژي داخليتكنولوژي در يك استراتژي تركيبي هم بايدايجادگرددوهم بايد انتقال يابدنگرش نسبت به رابطه تكنولوژي داخلي و خارجي تئوري مكمليتشركتهاي چندمليتي عامل انتقال تكنولوژي هستندنگرش نسبت به تأثير عامل خارجيجايگزيني وارداتتشويق و توسعه صادراتتوانمندي تكنولوژيكتكنولوژي مناسبشركتهاي چندمليتي منفي هستندتئوري جانشينيتكنولوژي بايد ايجاد گرددتضعيف كنندهتقويت كنندهمكتب وابستگيمكتب تحت تأثيرمعاونت فنٌاوري- سازمان پژوهشهاي علمي وصنعتي ايران
اسلاید 38: عوامل مؤثر برفرايند توسعه فنّاوري1- عوامل مستقيم.2- عوامل ضمني (غير مستقيم).3- عوامل زمينه اي.
اسلاید 39: به عواملي اطلاق مي گردد كه توسعه فنّاوري را به صورت مستقيم تحت تاثير قرار مي دهد. اين عوامل شامل قوانين و مقررات خاص پيرامون توسعه فنّاوري مي باشند از قبيل قوانين و ضوابط انتقال تكنولوژي خارجي به كشور، ويا قوانين مربوط به كميت و كيفيت امور پژوهش در داخل كشور.عوامل مستقيم بر فرايند توسعه فنّاوري
اسلاید 40: 3- عوامل فرهنگي كليه عوامل فرهنگي از جمله فرهنگ عمومي كه تأثيرات آن برحوزه علوم و فنّاوري دركشور قابل توجه مي باشد. عوامل ضمني (غير مستقيم )مرتبط با توسعه فنّاوري1- عوامل اقتصادي در سطح ملي. مالي وماليات ها. تعرفه ها. پولي واعتباري2- عوامل انساني سيستم آموزش وپرورش ونوع آموزش وايجاد مهارتها. سيستم آموزش عالي. سيستم آموزش هاي صنعتي.
اسلاید 41: عوامل زمينه اي عواملي هستند كه در اثر گذشت قرون در يك كشور ايجاد شده اند. نوع آب وهوا. موقعيت جغرافيايي سياسي. اندازه وبزرگي كشور. موارد اجتماعي -آداب ورسوم وسنت ها. فرهنگ ديني ومذهبي.عوامل زمينه اي مرتبط با توسعه فنّاوري
اسلاید 42: عوامل موثر برتوسعه فناوري توسعه فنّاوري به كشش تقاضا (Demand – Pull) و فشار عرضه (Supply – Push) آن بستگي دارد. كشش تقاضا از طريق سيستم انگيزشي جامعه بوجود ميآيد. فشار عرضه از طريق توانمنديهاي تكنولوژيك و نهادهاي مرتبط با آن سنجيده ميشود
اسلاید 43: عوامل موثر برتوسعه فناوری (ادامه)
اسلاید 44: تعريف نوآوري ارائه ايده جديد و مفيد و انتقال سريع آن به بازار و بكارگيري آن در سازمان، براي توليد ارزانتر و بهتر محصولات يا كسب حمايت مؤثرتر مشتريانتبديل يك ايده به عمل براي اولين بارشومپيتر نوآوري را به پنج دسته تقسيم كرده است:معرفي محصول جديد يا تغيير در كيفيت محصول موجودمعرفي فرايند جديد يا تغيير در كيفيت فرآيند موجودنوآوري در ايجاد بازار جديدنوآوري در منابع جديد (مواد اوليه)نوآوري در سازماندهي
اسلاید 45: نوآوري تكنولوژيكيخلق محصولات و فرآيندهاي جديد و يا تغييرات تكنولوژيكي در آنها
اسلاید 46: نوآوري محصول- نوآوري بنيادي در محصول كه به خلق محصول جديد منتهي ميشود.- نوآوري تكاملي در محصول موجود كه به بهبود محصول جديد منتهي ميشود.
اسلاید 47: نوآوري فرآيند- نوآوري بنيادي در تكنولوژي توليد محصول (در قالب تجهيزات جديد يا روشهاي مديريتي و يا هر دوي آنها)- نوآوري تكاملي در فرآيند توليد محصوليادآوري: نوآوري فرايند و محصول كاملاً به يكديگر وابستهاند – هرچه نرخ نوآوري محصول كاهش مييابد نرخ رشد نوآوري فرآيند افزايش مييابد.
اسلاید 48: Firms Social-CulturalEnvironmentTechno-EconomicEnvironmentIncentives and StimuliCreation and Learning of KnoeledgeScientific and Technological Infrastructure
اسلاید 49: شركتهاي رقيبشركتهاي رقيبعرضهكنندگانخريداران و مصرفكنندگانتوليدكنندگاندولتدانشگاههامؤسسات تحقيقات عموميمحيط بينالمللي علوم و تكنولوژيزيرساخت تكنولوژيكيمحيط فرهنگي- اجتماعيمؤسسات ماليمؤسسات ارتباطيمحيط اقتصاد داخليمحيط اقتصاد بينالملليخوشههاي منطقهايخوشههاي صنعتيسيستم ملي نوآوري
اسلاید 50: نظريه سيستم ملي نوآورينوآوري و يادگيري بعنوان دو مكانيسم پيشرفت تكنولوژي بواسطه تصميمگيري مستقل افراد (در نظريه نئوكلاسيك) و بنگاههاي اقتصادي (در نظريه اقتصاد تكاملي) شكل ميگيرد.امروزه نظريه ًفشار علم ً و يا ًكشش بازار ً به تنهايي مشروعيت خود را از دست داده و نظريه نوين نوآوري مبتني بر نظريه سيستمها جايگزين شده است.نظريه نوين نوآوري بر كنش متقابل بنگاههاي اقتصادي (صنعت)، نهادهاي آكادمي (دانشگاه) و دولت و ساير نهادهاي ملي در يادگيري و نوآوري تأكيد ميكند.نظريه سيستم ملي نوآوري تكامل يافته نظريههاي سنتي نوآوري است. نظريه سيستم ملي نوآوري در اواخر دهه 80 با كارهاي اوليه لاندول، فريمن، نلسون و . . . شروع شد و در دهه 90 توسط آنان توسعه يافته است.لاندول مفهوم سيستم ملي نوآوري را بطور اساسي بر مبناي ياديگري و توليد دانش تعريف كرده است. از منظر لاندول دانش منبع اساسي اقتصاد مدرن است و يادگيري يك فرايند مهم است كه بدون زمينههاي نهادي و فرهنگي نهادينه شده در جامعه قابل فهم نيست.
اسلاید 51: اول: دولت نقش مهمي در هماهنگي همه فاكتورها و بازيگران ايفا مينمايد تا كشور در فعاليتهاي علمي و تكنولوژيكي كارآتر، پوياتر، رقابتپذيرتر و همه فعاليتها مرتبط با رشد اقتصادي گردد، دولت سياستهايي را باجراء در ميآورد تا دانش توليد و توزيع شود. سياستهاي نوآوري دولت در سه دسته تقسيم ميشود:سياستهاي توليد نوآوري (عرضه)سياستهاي تقاضاسياستهاي اشاعه بر حسب خلق، اشاعه و كاربرد علم
اسلاید 52: سياستهاي عرضه نوآوري بوسيله فعاليتهاي دولت تعريف و مشخص ميشود بطوريكه بايد منابع از قبيل نيروي انساني متخصص و تأمين منابع اطلاعات نوآوري را تأمين و تسهيل نمايد تا بنگاه در بستر مناسب فعاليت كند. سياستهاي تقاضاي نوآوري به آن دسته از سياستها اطلاق ميگردد كه مستقيماً بر روي بنگاه و مصرفكننده نهايي دانش تأثير ميگذارد تا دانش توليد شده بكار گرفته شود. سياستهاي اشاعه نوآوري به سياستهايي اطلاق ميگردد كه هم بر طرف عرضه و هم بر طرف تقاضاي نوآوري تأثير ميگذارد.
اسلاید 53: دوم: زيرساختهاي تكنولوژيكييكي از فاكتورهاي مهم NIS است بطوريكه فعاليتهاي نوآورانه يك كشور به آن بستگي تام دارد. ويژگيهاي ”زيرساخت تكنولوژيكي“ عمدتاً غيرقابل لمس بودن، ”همبستگي بيشتر داشتن“، “تنوع بيشتر“ و ”ساختار ارائه سرويس مشخص و تخصصي دادن“ را دارد.اين زيرساختها شامل شبكه مخابراتي و ارتباطات، سختافزارهاي R&D، سرمايه انساني، ساختارهاي نهادي، شبيه سيستم ثبت اختراع ميشود.زيرساخت تكنولوژيكي در مفهوم NIS شامل: سيستم آموزشي، تحقيقات دانشگاهي، مؤسسات تحقيقات عمومي، سيستم اختراع و سيستم انتشار اطلاعات ميشود.”سيستم آموزشي“ بعنوان زيرساخت مرسوم تلقي ميشود. سيستم انتشار اطلاعات و سيستم مالكيت صنعتي بعنوان زيرساخت اساسي تلقي ميشود و تحقيقات دانشگاهي و مؤسسات تحقيقات عمومي بعنوان زيرساخت پيشرفته بحساب ميآيند.
اسلاید 54: سوم: سيستم ارتباطيسيستم ارتباطي (Bridging) قسمت مهم NIS بشمار ميرود.فهم ارتباط فيمابين بازيگران اصلي درگير با نوآوري در سطح ملي كليد اصلي براي اصلاح عملكرد نوآوري محسوب ميگردد.عملكرد نوآوري در سطح كشور كاملاً به ارتباط مناسب فيمابين بازيگران از قبيل دانشگاهها، مؤسسات R&D و بنگاههاي خصوصي بعنوان يك سيستم تعاوني توليد و كاربرد دانش دارد.
اسلاید 55: چهارم: محيط حقوقي و فرهنگياز مجموعه سيستم ملي نوآوري بحساب ميآيد. اين محيط عناصر متعددي از قبيل سيستم مالي، فرهنگ سازماني، روابط كار، فرهنگ مذهبي، آداب و رسوم اجتماعي و غيره دارد. سيستم ملي نوآوري يك كشور با نهادينه شدن فضاها و محيطهاي فوق تعريف ميشود. بطور مستقيم و غيرمستقيم اين محيطها بر روابط فيمابين بازيگران و نحوه جريان اطلاعات فني و بر بنگاههاي نوآور تأثير ميگذارد.
اسلاید 56: پنجم: در سطح بنگاهها، مشخصات بنگاههاي بزرگ، روابط آنها با كوچكها و متوسطها، روابط آنها با استفادهكنندگان محصولات و ارتباط بين توليدكنندگان مواد و ساير توليدكنندگان محصولات از مجموعه فاكتورهاي مهم در NIS است. همه اين فاكتورها از محيط فرهنگي و اجتماعي كشور تأثير ميپذيرد. اين موضوعات در همه كشورها وجود دارد. ليكن كشور به كشور از نظر شدت متفاوت است و لذا تفاوت NIS در سطح بينالمللي را بوجود ميآورد و NIS بين دو كشور توسط فاكتورهاي فوق متفاوت است.
اسلاید 57: نوآوري بنگاه كاملاً به انگيزههاي برخاسته از فضاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و فني كشور بستگي دارد. ”زيرساخت علوم و فناوري“ يعني مجموعهاي از مؤسسات عمومي كه دانش علمي و تكنولوژيكي توليد ميكنند و آن را به بنگاه انتقال ميدهند.بنگاه محور سيستم ملي نوآوري محسوب ميشود. زيرا به فعاليتهاي اقتصادي و كاربرد علم و دانش اشتغال دارد.بنگاه افراد و مواد اوليه را بكار ميگيرد تا محصولي بر پايه توانمندي تكنولوژيكي خود به بازار ارائه كند
اسلاید 58: اقتصاد و پويايي بازار بر اساس ميزان رقابتهايي است كه فيمابين شركت (بنگاهها) بوجود ميآيد. بنگاه براي اينكه در بازار موفق باشد بايد فعاليتهاي نوآورانه داشته باشد. بنگاه تلاش ميكند محصول و خدمات جديد كه هزينه كمتري دارد ارائه كند.همه فعاليتهاي بنگاه نوآوري ناميده ميشود. اين نوآوريها با موضوعات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي درآميخته و از همديگر متأثر ميگردند.
اسلاید 59: يك بنگاه ممكن است با مشكلي روبرو شود كه براي حل آن نياز به توانمندي تكنولوژيكي و يادگيري دارد.موضوع يادگيري بنگاه تحت تأثير فاكتورهاي ساختار بازار، فرهنگ سازماني، سياستهاي عمومي دولت، آموزش و پرورش رسمي، ساختار سازمانهاي عمومي، پايههاي علوم و فناوري عمومي كشور و محيط فرهنگي و اجتماعي كشور ميباشد.ديناميزم فرايند يادگيري تكنولوژيكي بنگاه كاملاً با مفهوم سيستم ملي نوآوري همبستگي و مرتبط است.
اسلاید 60: بنگاه توانمندي تكنولوژيكي خود را از طريق تلاشهاي داخلي ايجاد ميكند. سپس آن را توسط مؤسسات داخلي و خارجي توسعه ميدهد و اين تلاشها توسط سيستم انگيزشي دولت گسترش مييابد. فرايند توسعه (توانمنديهاي فوقالذكر) به شدت با فرايندي مرتبط است كه به توسعه توانمندي آن صنعت ميانجامد و اين فرايند محور بحث NIS است.
اسلاید 61: بنابراين براي فهم طبيعت و ماهيت NIS ضرورت دارد كه فرايند يادگيري در سطح بنگاه را خوب بفهميم و درك كنيم. يادگيري تكنولوژيكي در سطح بنگاه هم در سطح افراد داخل بنگاه و هم در سطح سازمان كل اتفاق ميافتد. ليكن فاكتور اصلي در فرايند يادگيري سازماني به يادگيري افراد داخل بنگاه برميگردد.”يادگيري سازماني“ جمع ”يادگيري انفرادي“ نيست، بلكه فرايند خلق دانش است كه در سراسر سازمان جريان مييابد و همه افراد به آن اعتبار ميدهند و آن را قبول دارند و سپس در استراتژي و مديريت سازمان نهادينه ميشود.
اسلاید 62: اثربخشي فعاليتهاي يادگيري يك بنگاه كاملاً به دانش انباشته قبلي و همچنين ”شدت يادگيري“ بنگاه بستگي دارد. زماني كه دانش قبلي و شدت تلاشهاي يادگيري زياد ميشود توانمندي تكنولوژيكي بنگاه به سرعت افزايش مييابد. ”شدت تلاش براي يادگيري“ از دانش مبهم انباشته شده در بنگاه بسيار با ارزشتر است و در دراز مدت موجب رقابتپذيري بنگاه ميشود. البته در كنار تلاش بايد آموزش داخلي، فعاليتهاي R&D و تجربه توليد را از مهمترين فاكتورهاي مؤثر بر يادگيري به حساب آوريم.
اسلاید 63: شاخصهاي اصلي توسعه فنّاوريتعداد ثبت پتنت در هر ميليون نفرميزان سرانه دريافتها بابت فروش حق ليسانس و رويالتي (برحسب دلار)نسبت مخارج تحقيق و توسعه به توليد ناخالص داخلي تعداد دانشمندان و مهندسان شاغل در فعاليتهاي R&D (در يك ميليون نفر)نسبت صادرات محصولات فنّاوريهاي متوسط و پيشرفته از كل صادرات محصولات تعداد مراكز تحقيقات توسعه فنّاوري در بخش خصوصي تعداد مراكز رشد فنّاوري تعداد شركتهاي كوچك و متوسط (SMEs) كه حاصل از نتايج تحقيقات شكل گرفتهاند. ميزان اعتبار سرمايهگذاري ريسكپذير (VC) تعداد مراكز سرمايهگذاري ريسكپذير (VC)
اسلاید 64: وضعيت موجود شاخصهاي كمي توسعه فنّاوري 1- تعداد ثبت پتنت در هر ميليون نفر:مقدار اين نشانگر در سال 1382 برابر با 15 فقره در هر ميليون نفر ميباشد و متوسط جهاني اين نشانگر 68 فقره در ميليون ميباشد. (UNDP : گزارش توسعه انساني 2003) 2- ميزان سرانه دريافتي بابت فروش حق ليسانس و رويالتي:مقدار اين شاخص در ايران در سالهاي قبل نزديك به صفر ميباشد. متوسط جهاني اين نشانگر برابر با 9/11 دلار و متوسط كشورهاي در حال توسعه برابر 1/0 دلار ميباشد. (UNDP : گزارش توسعه انساني 2003)
اسلاید 65: 3- نسبت مخارج تحقيق و توسعه به توليد ناخالص داخلي:براساس نتايج مطالعات انجام شده مقدار فعلي اين شاخص براي ايران 56/0 درصد و متوسط كشورهاي OECD برابر با 6/2 درصد و متوسط كشورهاي آسياي جنوب شرقي و اقيانوسيه برابر با 5/1 درصد و متوسط جهاني برابر با يك درصد ميباشد. (UNDP : گزارش توسعه انساني 2003) 4- تعداد دانشمندان و مهندسان شاغل در R&D (در يك ميليون نفر):مقدار اين شاخص در حال حاضر 590 نفر ميباشد و متوسط كشورهاي OECD برابر با 2324 نفر و متوسط جهاني آن 1210 نفر ميباشد. (UNDP : گزارش توسعه انساني 2003)
اسلاید 66: درصد شاغلينخدماتHi-Techاز كل نيروي شاغلدرصد شاغلينHi-Techاز كل نيروي شاغل1999درصد صادراتHi-Techاز كل صادرات صنعتي1999درصد دانشجويانعلوم مهندسيمبلغ پرداختي حق ليسانسميليون دلار1999مبلغ دريافتي از فروش ليسانسميليون دلار1999تقاضاي ثبت شده پاتنت خارجي در كشورها1998تقاضاي ثبت شده پاتنت توسط شهروندان كشورها1998مقالات1997تكنسينهايشاغل R&Dبه ازاءيك ميليون نفرهزينه در R&D درصد از GDP2000تعداد محققين در يك ميليون نفر77-1997كشور4/302/111747440530171349816779036233147219934/228311996آلمان6/396/730346301794214729828889385307/10199386/124481996انگليســـــ2/62721985589107703636033843891827199498/24909ژاپنـــــ3/5199535ـــــ275/13467/36121445141342166829ـــــ69/237761993امريكاــــــــــ3232266145571036507144619318199482/2199721931992كرهــــــــــ139ـــــ00159337332166199448/05601994ايرانــــــــــ0123294611394941108341199122/04591991مصرــــــــــ445ــــــــــ371552312116ـــــ45/02911996تركيهـــــــــــــــ253152379972111843910873/01491994هلندــــــــــ1039ــــــــــ3291040123ـــــ07/0182اندونزيــــــــــ5927ــــــــــ627217930489199224/01171994مالزيمقايسه شاخصهاي علوم و فنّاوري چند كشور پيشرفته، توسعه يافته جديد و در حال توسعه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.