مقدمه ای بر کارآفرینی
اسلاید 1: مقدمه اي بر كارآفريني
اسلاید 2: .كارآفريني چيست؟
اسلاید 3: خود
اسلاید 4: خودكارخودكار
اسلاید 5: خودكاركارآفرينيخودكاراشتغال
اسلاید 6: مقدّمهكار آفريني چيست؟كارآفرين كيست؟ تاريخچة كارآفرينيرويكردهاي مهم به كارآفرينيوظايف كارآفرينانواع كارآفرينينقش و اهمّيت كارآفرينيويژگيهاي افراد كارآفرينزمينه هاي تفاوت زنان و مردان در كارآفرينيموانع كارآفرينينقش خانواده در پرورش روحيه كارآفرينينقش عوامل فرهنگي در توسعه و رشد كارآفرينيمدلي از رشد و توسعه كارآفريني: (از ديدگاه مؤلف)
اسلاید 7: كارآفريني چيست؟(اقتصادي )کارآفريني فرآيند خلق كالا يا خدمات جديد و با ارزش است با اختصاص زمان و تلاش لازم، در نظر گرفتن ريسکهاي مالي، رواني و اجتماعي، و رسيدن به رضايت فردي و مالي و استقلال. جفري تيمونز كارآفريني را ايجاد كنندة يك چيز ارزشمند از هيچ ميداند و كارآفرين كسي است كه داراي قدرت درك بالا است و توان پيدا كردن خلأها و فرصتها را دارد، و ميتواند در جامعه از طريق پرورش ايده و تبديل فكر خود به يك محصول جديد اقدام به ارزش آفريني از هيچ نمايد. اين ارزش ميتواند يك ارزش اقتصادي، سياسي و يا اجتماعي و حتّي فرهنگي باشد. (مديريتي) كارآفريني يعني: تشكيل تيمي از افراد با مهارتها و استعدادهاي مكمّل و مشاهدة فرصت ها در شرايطي كه ديگران تنها هرج و مرج، تناقض، تضّاد و ابهام را متوجه مي شوند و همچنين مستلزم يافتن دستيابي و كنترل منابع براي دنبال نمودن فرصت مي باشد (روانشناسي) كارآفريني عبارتست از فرايند كشف و برنامه ريزي عنصر وجودي(خود واقعي) خويشتن در عرصه فعاليت حرفه اي،جهت دست يابي به خود شكوفايي.
اسلاید 8: كارآفريني چيست؟مك كله لند تعريف گسترده تري از كارآفريني بيان مي كند و فرايند كارآفريني را فراتر از شغل و حرفه، بلكه يك شيوه زندگي تعبير مي نمايد به طوري كه خلّاقيت و نوآوري، عشق به كار و تلاش مستمر، پويايي، مخاطره پذيري، آينده نگري، ارزش آفريني، آرمان گرايي، فرصت گرايي، نياز به پيشرفت، مثبت انديشي، زير بنا و اساس زندگي كارآفرينانه مي باشد، در اين زندگي شكست مفهومي ندارد به جز اين كه پلّه اي باشد براي بالا رفتن، موقعيتي براي آموختن، تصور ناقصي از واقعيت، ابهامي كه در هدف وجود دارد، واقعه اي كه هنوز فوايد آن تبديل به سود نشده است. در اين زندگي پول، انگيزة اصلي و اوليّة فعّاليت هاي اقتصادي نيست، بلكه معياري براي سنجش ميزان موفّقيت فرد محسوب مي شود. در زندگيِ كارآفرينانه، هدف اصلي از كار و فعّاليت ارضاء حس كنجكاوي، تحقّق بخشيدن به آرمانها، آزاد سازي انرژي هاي ذهني و تبديل آنها به ايده هاي عملي و در نهايت خلق ارزش است و همه چيز تحت الشعاع آرمان شخص قرار مي گيرد.
اسلاید 9: كارآفريني چيست؟(اجتماعي)كارآفريني عبارتست از فرآيند ايجاد ارزش از راه تشكيل مجموعة منحصر به فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها. كارآفرين با عمل خود سه ارزش را خلق مي كند.1-خلق ارزش اقتصادي(ثروت): كارآفريني فرايند خلق و توزيع ثروت در اجتماع است.2-خلق ارزش اجتماعي: كارآفرين با كار خود از يك سو به تقاضا هاي افراد اجتماع جواب مي دهد و از سوي ديگر با خلق ثروت، رفاه و آسايش را به اجتماع ارزاني مي دارد و اينها خود ناشي از حس احترام و ارزش براي ديگران مي باشد. يك كارآفرين موفق به خاطر كمك هايي كه به جامعه ميكند از جمله ايجاد مشاغل و توليد كالاها و خدمات، و از اعتباري كه به دست ميآورد، لذت ميبرد اگر نتوان گفت كه انگيزه اوّليه كارآفريني پاسخ به نيازهاي اجتماعي است، امّا تداوم كارآفريني وابسته به اين امر مي باشد. 3- خلق معناي وجودي: زندگي وقتي ارزشمند است كه به توان براي آن معناي پيدا كرد (ويكتورفرانكل) براي معنا بخشيدن به زندگي سه راه را پيشنهاد ميكند يكي از اين راهها عبارتست از؛ خلق چيزي در جهان، كه كارآفريني اين فرايند را فراهم مي كند. تقريباً در همه تعاريف کارآفريني، اين توافق وجود دارد که در مورد رفتاري بحث مي کنيم که:1) پيشگام است. 2) ساز وکارهاي اجتماعي و اقتصادي را براي تبديل منابع و موقعيت ها به وضعيت عملي، سازماندهي يا سازماندهي مجدّد ميکند. 3) با مخاطره و شکست همراه است. لوگوتراپي براي معنابخشيدن به زندگي سه راه را پيشنهاد ميكند: 1) آنچه چون آفرينش به جهان عرضه ميكنيم، 2) آنچه چون تجربه از جهان ميگيريم و 3)طرز برخوردي كه نسبت به رنج برميگزينيم.
اسلاید 10: تاريخچه كارآفريني:بحث كارآفريني از ابتداي دوران زندگي بشر تاكنون وجود داشته و به دليل وجود «عامل تغيير» در آينده نيز مطرح خواهد بود. امّا نخستين گامها جهت شناخت و تبيين درست مفهوم كارآفريني در قرن 16 برداشته شد و در بطن تئوريهاي اقتصادي تبلور يافت.کانتيلون يکي از نخستين نظريهها را در مورد کار آفريني عرضه کرد و به همين دليل برخي او را بنيانگذار اين واژه ميشناسند. او کارآفرين را فردي ميداند که اهل ريسک باشد و بنا بر مشاهداتش؛ ريسک، شاملِ حال بازرگانان، کشاورزان، صنعتگران و ساير مالکان شخصياي ميشد که «به قيمت معلوم ميخريدند و به قيمت نامعلوم ميفروختند، از اين رو در معرض خطر بودند». سرانجام، در قرن هجدهم، بين صاحب سرمايه و فردي که به سرمايه نياز دارد تفاوت گذاشته شد. به بيان ديگر، کارآفرين از تامينکننده سرمايه(به بيان امروز سرمايهگذار فعّاليت کارآفرينانه) متمايز شد. در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، غالباً کارآفرينان را از مديران تمايز نميدادند و عموما از جنبه اقتصادي به آنها نگاه ميکردند .
اسلاید 11: تاريخچه كارآفريني:در نيمة اوّل قرن بيستم، شومپيتر، اقتصاد دان و نظريهپرداز اجتماعي، مطالب گستردهاي پيرامون كارآفريني و تأثير آن بر اقتصاد نوشت. بعد از شومپيتر، محقّقان زيادي مباحث كارآفريني را دنبال كردند. پيتر دراكر در سال 1985 كتابي پيرامون اصول نوآوري و كارآفريني نوشت . در اواسط قرن بيستم، نظريه کارآفرين نوآور پايهريزي شد. کارآفرين نوآور: شخصي است که چيزي بديع را اماده بهرهبرداري ميکند. در آخرين دهههاي قرن بيستم، با رونق تكنولوژي اطلاعات، سر فصل ديگري در مبحث كارآفريني تكنولوژيك پديد آمد. كارآفريناني چون بيل گيتس، مفهوم تخريب خلّاقانهي شومپيتر را با تكيه بر تكنولوژي اطلاعات به تصويركشيدند. در سالهاي اخير، رشد كارآفريني تكنولوژيك بر مبناي تكنولوژي اطلاعات به حدّي بودهاست كه برخي صاحب نظران، اطلاق ‹‹عصر كارآفريني››به عصر حاضر را ناشي از همين رويداد ميدانند .
اسلاید 12: رويكردهاي مهم به كارآفريني : اقتصادي: كارآفرين و كارآفريني اولين بار مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفت و تمامي مكاتب اقتصادي از قرن شانزدهم ميلادي تا كنون به نحوي كارآفريني را در نظريه هاي اقتصادي خود تشريح نموده اند كارآفريني در بطن تئوريهاي اقتصادي تبلور يافت و از قرن نوزدهم تا دهه 1960 تنها انديشمندان اقتصادي به آن مي پرداختند كه بعد از آن همراه به گرايش تحليلهاي اقتصادي به استفاده از شيوه هاي آماري و رياضي، عملاً از تئوريهاي اقتصادي حذف گرديد.
اسلاید 13: روانشناختي: با خارج شدن كارآفريني از نظريه هاي اقتصادي، همراه با پررنگ شدن نقش كارآفرينان در توسعه اقتصادي، روان شناسان با هدف ارائه نظريه هايي مبتني بر ويژگيهاي شخصيتي و همچنين با تفاوت قائل شدن بين كارآفرينان با مديران و غير كارآفرينان، به برّرسي ويژگيهاي روان شناختي كارآفرينان پرداختند. اجتماعي فرهنگي: با روي آوردن جامعه شناسان و ديگر انديشمندان علوم مديريت به مطالعه كارآفريني، نظريه هاي اجتماعي– فرهنگي (تأثير محيط و فرهنگ برفرد در اقدام به كارآفريني ) و نظريه شبكه هاي اجتماعي شكل گرفت.
اسلاید 14: رفتاري: با استفاده از رويكرد رفتاري، كارآفريني را همچون فرآيندي معّرفي نمودند كه سرانجام به ايجاد شركتهاي جديد مي انجامد. از جمله مهمترين عوامل مورد برّرسي در رويكرد رفتاري مي توان به تأثيرات محيطي و فرهنگي بر فرد و به عبارتي سابقه و تجربيات او اشاره نمود كه عواملي همچون عوامل ذيل را در بر مي گيرد. 1- شرايط كودكي و تأثير خانواده. 2- الگوي نقش. 3-تجارب شغلي. 4- عدم قرارگرفتن درپايگاه اجتماعي. 5- تحصيلات. 6- مهاجرت. علاوه بر اين 6 متغير در اواخر1970 به بعد دو دسته ديگر از متغيرهاي سازماني و محيطي (اقتصادي- سياسي ) نيز مورد توجه قرار گرفتند. البته لازم به ذكر است كه رويكرد رفتاري به واسطه جامعّيت خود، رويكرد ويژگيهاي شخصيتي را نيز در بر مي گيرد در واقع، در اين رويكرد به فعّاليت كارآفرين، دلايل و چگونگي تشكيل يك كسب و كار يا شركت نو پا و يا فرايندي كه طي آن شركتهاي جديد پا به عرصه وجود مي گذارند توجه مي شود
اسلاید 15: كارآفرين كيست؟كسي كه با قبول مخاطرات احتمالي سرمايه ي خود را در كارهاي توليدي به كار مي اندازد وكار ايجاد مي كند،كار آفرين يا كاركيا مي نامند (آريانپور).از نظر لبينشتاين كارآفرين ، كسي است كه يكي از فعاليتهاي ذيل را انجام دهد:1- بازارها را يكپارچه و مرتبط سازد .2- خلاء ها و شكافهاي بازار را پر نمايد .3- با صرف وقت ، خود را درگير تغييرات ساختاري و سازماني نمايد. 4- كلية عوامل را براي توليد و بازاريابي يك محصول مهيا نمايد .
اسلاید 16: وظايف كارآفرين:وظيفه کارآفرين عبارت است از اصلاح و متحول ساختن الگوي توليد با بهرهبرداري از اختراع يا به طور عموميتر امکان فني امتحان نشده در توليد کالاي جديد يا توليد کالاي قديمي به روشي جديد، بازگشايي منابع جديد براي دسترسي به مواد يا بازار جديد محصولات با سازماندهي صنعتي جديدكي لف سه وظيفه اساسي را براي همه كارآفرينان موفق تعيين كرده است نوآوري، سرمايه گذاري و مديريت به طور كلّي، هشت وظيفه براي كارآفرين وجود دارد:1- ازموقعّيتهاي محيط آگاه ميشود. 2- براي استفاده از اين موقعيتها خود را درخطر مياندازد.3- براي كار سرمايهگذاري ميكند. 4- نوآوريها را معّرفي ميكند.5- كار و توليد را نظم ميبخشد. 6- تصميم ميگيرد.7- براي آينده برنامهريزي ميكند. 8- محصولات خود را با سود ميفروشد
اسلاید 17: انواع كارآفريني:1-كارآفرينان از لحاظ شيوة عملكردي به سه شيوه عمل مي كنند.الف- كارآفرين مستقل : فردي كه مسئوليت اوّلية وي جمع آوري منابع لازم براي شروع كسب و كار است و يا كسي كه منابع لازم براي شروع و يا رشد كسب و كاري را بسيج مي نمايد و تمركز او بر نو آوري و توسعه فرآيند ،محصول و يا خدمات جديد مي باشد. ب-كارآفرين سازماني: پينكات درسال(1985) اين واژه را ابداع نمود وكارآفرين سازماني را فردي تعريف نمود كه در سازمانهاي بزرگ همچون يك كارآفرين مستقّل فعّاليت مي نمايد و فعّاليت وي ايجاد واحدهاي جديد در سازمان، ارائه محصولات، خدمات و فرايندهاي جديد مي باشد كه شركتها را به سوي رشد و سود آوري سوق مي دهد. ج- كارآفرين شركتي شاپيروكارآفريني شركتي يك مفهوم چند بعدي است كه فعّاليّتهاي شركت را متوجه نوآوري محصول، نوآوري در فناوري، مخاطره پذيري، و پيشگامي مي سازد. كاون و سلايون(1996)كارآفريني شركتي به مفهوم تعّهد شركت به ايجاد و معّرفي محصولات جديد، فرآيندهاي جديد و نظام هاي سازماني نوين مي باشد
اسلاید 18: انواع كارآفريني:كارآفرينان از لحاظ زمينه عملكردي در سه زمينه عمل مي كنند.الف- اقتصادي: كارآفريني اقتصادي فرايندي است كه كارآفرين از طريق خلّاقيت و نو آوري با چالش هاي حرفه اي خويش برخورد مي كند. عموماً در اين نوع كارآفريني چالش ها ماهيت محيطي دارند. ب- اجتماعي: كارآفريني اجتماعي فرايندي است كه تغييراتي را در خدمات اجتماعي از طريق موارد ذيل جهت دستيابي به ارزش اجتماعي به وجود ميآورد:٭ توجه به ايجاد سرمايه و ارزش اجتماعي.٭ به كار گيري نگرشهاي بازار مدار براي حل مسائل اجتماعي.٭ يافتن بازارها و فرصتهاي جديد براي مأموريت غير سودآور يا زمينههاي حمايت نشده توسط نيروهاي بازار. كارآفرين اجتماعي خلق كننده ارزش اجتماعي. استگريگوري ديس كارآفريني اجتماعي شور و شوق يك رسالت اجتماعي را با بينش تجاري و بازرگاني تركيب ميكند. عموماً در اين نوع كارآفريني چالش ها ماهيت اجتماعي دارند. ج- سياسي: در اين نوع كارآفريني، كارآفرينان با تشكيل هوّيت حقوقي در قالب تشكّل ها و انجمن ها به چالش هاي ملّي و حتّي بين المللي مي نگرند. چالش ها در اين سطح ماهيت اقتصادي، اجتماعي و سياسي دارند. كارآفرينان در اين سطح سعي مي كنند بين دو نهاد سياست و اقتصاد يك نوع تعادل و پوياي ايجاد كنند كه در سايه اين تعادل اجتماع بتواند به مسير رشد و بالندگي خود ادامه بدهد. عدم حضور كارآفرينان سياسي، زمينه بروز روابط ناسالم در عرصه هاي سياسي و اقتصادي را موجب مي شود.
اسلاید 19: نقش و اهميت كارآفريني:1- كارآفريني بعنوان جوهرة رويش وتوسعه سيستم اقتصادي2- كارآفريني فرايند خلق ارزشها است3- ايجاد تحرك وپويايي در عرصه اجتماعي واقتصادي.4- بسط وتوسعه عدالت اجتماعي.5- كارآفريني به عنوان يكي از طرق خود شكوفايي.6- كاهش فاصله ساختاري بين علوم،تكنولوژي و توليد. كشورهاي پيشرفته كشورهاي جهان سوم توليدتكنولوژيعلومعلومتكنولوژيتوليدتكنولوژيعلومتوليدتكنولوژيعلومتوليدتوليدتكنولوژيعلومتكنولوژيتوليدتكنولوژيعلومكارآفرينان تكنولوژيكيكارآفرينان
اسلاید 20: نقش و اهميت كارآفريني:7- رفع خلل، شكافها و تنگناهاي بازار و اجتماع.8- كارآفريني عرصه اي است كه هر كسي مي تواند لذت قهرمان بودن وممتاز بودن را بچشد.9-كارآفريني شرايط رشد و تقويت تواناييهاي شناختي و شخصيتي را فراهم مي كند.10- امروزه بيشتر مشاغل جديد را شركتهاي كارآفريني خلق ميكنند.11-حفظ وايجاد ارزشهاي مطلوب اجتماعي.12-ايجاد،توسعه وبكارگيري فن آوري.13- جذب و هدايت سرمايه هاي اندك وسرگردان به چرخه اقتصاد ملي.14- ايجاد روابط مناسب ساختاري بين اقتصاد وسياست.15- جلوگيري ازپديده فرار مغز هاوجذب نيروي انساني متخصص و مجرب. كارآفرينان ميتوانند مشاغلي در لبة تكنولوژي براي متخصصين داخل كشور ايجاد كنند و در اثر رضايت شغلي كه بوجود ميآورد علاوه بر كليه مزيتهاي كارآفريني از فرار مغزها نيز جلوگيري نمايد 16- حفظ حس ارزشمند بودن، در طول حيات.17- بهبود كيفيت زندگي، ابداع و توسعه كالاها و ايجاد خدمات جديد.18
اسلاید 21: ويژگيهاي فردي كارآفرينان1- فرصت شناسي.2- توان تصميم گيري.3- توانايي برنامهريزي وپيش بيني براي آينده. بيچارهترين انسان در دنيا فرد بينايي است كه فاقد چشمانداز آرماني است (هلن كلر) 4-تيز فهمي. 5- مثبت انديشي.6- خلاقيت7-حركت در مسيرهاي يك طرفه.8- تجربه كاري متنوع.9- قاطعيت در كار.10- ايجاد وحدت اضداد.11- انگيزه پيشرفت در حد بالا.12- توانايي شبكه سازي.13-نارضايتي سود مند.
اسلاید 22: ويژگيهاي فردي كارآفرينان14- تحمل ابهامات:15- استقلال:16- خود باوري واعتقاد به اينكه مي توانم.17-استفاده از سبك هاي مختلف فكري:18- بهره گيري از منبع شهود در تصميم گيري:19- چالش خواهي:20- قدرت حل تعارض در سطح عالي:21- عشق به خويشتن:22- استفاده از تمامي حالت هاي من: 23- برخورداري از هوش هيجاني بالاتر:24-گرايش به منبع كنترل دروني25- كارآفرينها حساب شده ريسك ميكنند. 26- سخت رويي27- تلاش وپشتكار قوي.
اسلاید 23: موانع كارآفريني: برخي از موانع كارآفريني به دلايل سازماني و مديريت است و برخي ديگر به خود شخص برميگردد. موانعي كه خود شخص به وجود ميآورد عبارتند از: - عدم اعتماد به نفس. - محافظهكاري. - متعهد نبودن. - وابستگي و جمود فكري. - عدم تمركز ذهني. - مقاوم نبودن. - كمرويي. - عدم انعطافپذيري. - عدم دانش كافي در مورد علوم مربوطه. موانع كارآفريني كه «سازمان» عامل آن است عبارتند از:بدبيني نسبت به همه ايدههاي جديدي كه از پايين سازمان ميآيند.پافشاري بر اين كه براي تصويب بايد از ساير سطوح مديريت تأييد و امضاء گرفته شود.خواستن از قسمت هاي مختلف براي رقابت و انتقاد از پيشنهادهاي همديگر.اظهار انتقاد راحت و آزاد و ستايش و تمجيد نكردن افراد
اسلاید 24: نقش خانواده و اجتماع در پرورش روحيه كارآفريني: امروزه، شواهد كافي موجود است كه نشان دهد صفات كارآفريني ميتواند در نتيجه آموزش دوران كودكي، استقلال، به خود متكي بودن و در معرض ارزشهاي فرهنگي مرتبط با كار و صنعت قرار گرفتن، پرورانده شود. مطالعات مربوط به گذشته كارآفرينان موّفق نشان ميدهد كه آنها از خانوادههايي كه ارزشهاي خاصي براي استقلال و اتكا به خود قائل هستند بيرون ميآيند. ظاهراً آموزش كودكان براي اتكا به خود، استقلال تصميمگيري و سخت كوشي در سنين پايين رابطه مستقيمي با پرورش كارآفريني دارد. چينيها از اين روش براي كودكان خود استفاده ميكنند. كودكان چيني در دوران رشد، فروش، شمارش پول، پول خرد كردن، بازار و تحويل كالا را ياد ميگيرند. خانوادهها به غير از آشنا نمودن كودكان براي اتكا به خود، نقش مهمي نيز در آموزش صنعت به آنان دارند. اين گونه آموزشهاي زود هنگام، كمك مؤثري براي توفيق كارآفرينان در كارهايشان بوده است.
اسلاید 25: نقش عوامل فرهنگي در توسعه و رشد كارآفريني: يكي از منابع مهم فرهنگي در كارآفريني، اصول اخلاق كاري ميباشد. نمونه اين فرهنگ در كشورهاي اروپايي در دوران انقلاب صنعتي ديده شده است. مطالعاتي براي يافتن دلايل ترقي عظيم اين كشورها در آن دوران انجام شده است. نتايج نشان ميدهد، كارآفريناني كه مسؤول ايجاد اين پديده بودند با اصول اخلاق كاري كالوينسيت كار ميكردند.ظهور كارآفرينان به ارزش هاي فرهنگي و يا آرمان هايي كه توسط عامه به عنوان استانداردهاي رفتار اجتماعي پذيرفته شده است، بستگي دارد. افرادي كه سرچشمه كارآفريني را مطالعه كردهاند، دريافتهاند كه كارآفرينان معمولاً از فرهنگهايي ميآيند كه نگرش بخصوصي به فعّاليتهايي چون رقابت، وقت، كسب، وضعيت اجتماعي، كار و پول داشتهاند. فرهنگهايي كه زمان حال را بر اساس آينده بنگرند موجب رشد روحيه كارآفريني ميشوند.
اسلاید 26: مدلي از رشد و توسعه كارآفريني:كارآفريني از دو بعد رشد مي كند. يك بعد مربوط به توسعه و رشد كارآفريني در عرصة اجتماعي است كه كارآفرين در آن زندگي ميكند كه در اين مدل از آن بعنوان رشد عرضي ياد خواهد شد. بعد ديگر مربوط به رشد شخصي خود كارآفرين ميباشد، كه در اين مدل از آن به عنوان رشد طولي نام برده خواهد شد.
اسلاید 27: رشدو توسعه مراحل كارآفريني در بعد طولي:رشد در اين بعد در سه مرحله رخ مي دهد.الف- مرحله اثبات: در اين مرحله كارآفرين به توانايي ها و استعدادهاي خود آگاه مي شود، و به خود باوري دست پيدا مي كند. كارآفرين در اين مرحله به چالش هاي محيطي توجه مي كند. و چالش هاي محيطي زمينه رشد و توان خودباوري را در كارآفرين پرورش مي دهد. ب- مرحله گسترش: درا ين مرحله كارآفرين با توجه به خبرگي كه در مرحله قبلي به دست آورده است، و حاصل آنرا به صورت يك كالا و يا يك خدمت به جامعه ارائه داده است، جامعه پذيراي وي مي باشد. ج- مرحلة يكپارچگي: در اين مرحله كارآفرين با توجه به سطح برخوردها و انتظاراتي كه جامعه از وي دارد زمينه چالش هاي جديدي را براي وي فراهم مي كند و زمينه روبرو شدن با ابعاد مختلف وجودي خويشتن را براي وي فراهم مي كند. بيشتر افرادي كه زندگيهاي موفّق و رضايتبخش را اداره ميكنند دير يا زود بايد با تاريكيها يا خلأهاي موجود در خود روبرو شوند. تجربه به ما ميآموزد كه وقتي با اين بعد طبيعت بشر روبرو ميشويم نه تنها مقدار زيادي از انرژي مخرب آن را نابود ميكنيم بلكه منابع تازهاي از انرژي، حرارت، خلّاقيت و اطمينان عميق را آزاد ميكنيم كه ممكن است در نقطه ضعفها، ترسها و ابعاد منفي ما وجود داشته باشند و ما ابتدا آنها را نميپذيريم تا اين كه به تدريج به انسانيت خود پيببريم.
اسلاید 28: رشد و توسعه مراحل كارآفريني در بعد عرضي:الف- كارآفريني اقتصادي: اگرچه رشد و نمو ويژگي هاي كارآفريني ريشه در دوره هاي گذشته فرد دارد، امّا كارآفريني رسماً با حرفه و شغل شروع مي شود، و اين اوّلين مرحله رشد كارآفريني در اين مدل مي باشد.كه به آن كارآفريني اقتصادي مي گويم. با افزايش تعداد كارآفرينان و شناسايي همديگر و ارتباط با يكديگر زمينه ايجاد شبكه كارآفريني فراهم مي شود. ميزان استحکام ارتباط بين کارآفرين با هر فردی در اين شبکه به تعدد، سطح، و رابطه متقابل در آن ارتباط بستگی دارد. ب- كارآفريني اجتماعي: پس از شكل گيري فرهنگ كارآفريني اجتماع در برخورد با چالش هاي اجتماعي به سبك كارآفرينانه روي مي آورد و در اين مرحله كارآفريني اجتماعي روي مي دهد. و كارآفريناني به عرصه وارد مي شوند كه به آنها كارآفرين اجتماعي مي گويند. كارآفرينان اجتماعي افرادي هستند كه تغييراتي را در خدمات اجتماعي از طريق موارد ذيل جهت دستيابي به ارزش اجتماعي به وجود ميآورند. كارآفرين اجتماعي، كسي است كه كسب و كار غير انتفاعي را براي ايجاد درآمد جهت هزينه كردن خدمات اجتماعي متقبل ميشود.
اسلاید 29: ج-كارآفريني سياسي: در اين مرحله با گسترش كمي وكيفي روابط كارآفرينانه و ايجاد شبكه كارآفريني دامنه توان و تأثير گذاري كارآفرينان به عرصه سياسي وارد مي شود. كارآفرينان با سازمان دهي خود و ديگر همفكران خويش در قالب سنديكا ها، احزاب و تشكلات مختلف زمينه فعّاليت در سطوح ملّي و فرا ملّي را براي خود فراهم مي كنند. در چنين حالتي كارآفرينان در قالب شركتهاي بسيار عظيمي وارد عرصه هاي بين المللي مي شوند. نمونه اين افراد كارآفرين را مي توان ماتسوشيتا بنيان گذار ناسيونال پاناسونيك و بيل گيتس بنيان گذار مايكرو سافت و فورد بنيان گذار جنرال موتور نام برد. كارآفرينان در چنين وضعيتي علاوه بر توان اقتصادي بالا داراي قدرت سياسي نيز مي باشند. در واقع كارآفريني در اين مرحله به توزيع مناسب قدرت سياسي منجر مي شود، و دموكراسي در عرصه سياسي رخ مي دهد. و زمينه تشكيل دولتي رقابتي فراهم مي شود و دولت ماهيت كارآفريني را به خود مي گيرد. در اين حالت دولتمردان براي تداوم حاكميت شان ناچارند كه به رقابت در عرضه خدمات و امكانات به شهروندان باشند. و اين همان كارآفريني سياسي است.
اسلاید 30: كارآفريني و آموزش وپرورش1- دلائل ضرورت توجه آموزش و پرورش به كارآفريني؟2-شيوه هاي تقويت بينش كارآفريني در دانش آموزان؟3- شناخت زمينه هاي آموزشي و پرورشي كه مي توان در آن به كارآفريني پرداخت؟
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.