صفحه 1:
صفحه 2:
مکانيك خودرو خود باشید
مدیریت آموزش و توسعه شرکت ایران خودرو
اداره آموزش و توسعه مدیران
صفحه 3:
صفحه 4:
امروزه ایمنی خودرو در عرصه رقابت جهانی از مهمترین عوامل فروش
خودروسازان است. خودروسازان مطرح جهان سعی می کنند از سیستمهای
ايمنى مطلوب بر روی خودروهای خود استفاده کنند. سیستم های ایمنی به
دو دسته تقسیم می شوند.
1.سبستم های فعال:
این سیستم ها در هنگام حرکت خودرو فعالند وشرایط دینامکی خودرو را
برای پیشگیری از بروز تصادف,کنترل می کند.برخی از این سیستمهای
فعال عبارتند از 885 : سيستم ترمز ضد قفل هنكام قفل كردن جرخ ها
فشار ترمز را براى افزايش كارايى سيستم ترمزء كاهش ميدهد.
۰ : لینسیستم. امکاناستفاده بهینه از اصطکاکسطح جادم را در
جا لتشتابگیریی رایخودرو فراهم میکند.
۰ سیستم هماهنگکننده نیروکت رمز؛ نرم افزارعدر حافظه ABS
استو کنترلمجزایچرخها را در هنگام ففلک ردنبر عهده دارد.
ESP:
عملکرد لینسیستم در اسلاید بعدیی ررسیمیشود.
2 سیستم های غیر فعال :
از این سبستم ها در کاهش تصادفات خطرناک استفاده می شود و عبارتند
ان
»کمربند هاي پیش کشنده (Pre-tensioning seatbelt)
«کیسه هوا ي ايمني (899 (Air
*فیوز قفل oS
صفحه 5:
صفحه 6:
سیستم 25۴ :
جدیدترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002 میلادی بر روی
0 أأر وتسايل تقلية أرويايى: تصب تتتده أنست ١ اين آمار در خودروهاتا
ال مریکایی 675 بوده و رو به افزایش است.
این که سیستم 858 دارند از دیگر سیستم ها نظیر
۵۵ و..
استفاده می کنند.
این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی سطح جاده و حفظ ثبات
000 یدن,ظراحی شده است.اگر راننده با گردش بل ۱
فرمان,کنترل خودرو را از دست بدهد وخودرو بلغزد. سیستم aL ol ESP
۲ خود بر میگرداند.
برای تغییر مسیر خودرو از دو سیستم استفاده میشود.
۳۲ سیم فرمان: استناده عمومی از فرمان برای تغيير مسير ..
۷ شنم ترمز :از سیستم برای کاهش سرعت خودرو و تغبیر متیر آن استفاده
میشود
صفحه 7:
اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخهای آن
ee
سیستم در تانگها و خودروهای راهسازی به جای سیستم فرمان و در
تراکتورها و خودروهای رالی برای کنترل بهتر در کنار سیستم فرمان
اکن شده استراننده با قشردن یکی ازدالها با آهرمهای ۱۱۰۰
۷ و خودرو را به سمت دلخواه هدایت می کند BeBe iy
ام تخبير مسر تاخواسته خودرو أن رايم مير أوليه خود باز من
۴ 5581 لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان ۱۱۲
نیروی ترمز بر روي یک چرخ, کنترل می کند و خودرو را به مسیر مورد
ine تابر می گرداند.
۲ ستم 85۳ با استفاده از حسگر ف رماناز جهمور ۱ ۷
EU ! له برش ود جسكر جرخها و محاسباناجتلافت Me
شده,وضعیتخودرو را روعسطح, ی و بامقایسه لیندو
داده, لنحرافخودرو از مسير مورد نظر, ب ررسیمیشود.هنگام
اف رماره برچرح ها و اطلاعاسحسگ رش تام جهسمورد Weiss
رلننده را مشخصمیکند. اگر لفزشجانبیدر خودرو لیجاد شده Gf,
باشد سیستم ۴5۳۴ آنرا به جللاولیه خود باز میگرداند. 7
صفحه 8:
| اپ گنه گر ی و ره ار
در هنكام آشكار شدن ضبربات نسبتا شديد ويا بروز تصادف ؛ در صورت باز بودن سوئيج نودروء سیستم پیش
کشنده کسبدد ایمنی فعال شده و بسته به مینزان و شدت ضربه وارده ؛ کمربدد ایمنی را چدد سانتیمت MIS
مي كند تابا كاهش طول حاصله ؛ مسرنشين كمتر به سمت جلو پررتاب شود .البته این عمل به نحوی صورت می
يذيرد كه نيرروى فشار كمربند ايمنى به روى بدن سرنشين را كاهش مى دهد .
glides,
صفحه 9:
کیسه هواي موجود در خودروهاي
: مجهز به این سیستم عبارتند از
کیسه هولیجلوییسمنچیو راست-
کیسه هوای ناریسمنچیو راست-
آمارهاي موجود از صدمات ناشي از تصادفات نشان مي دهند که درصد آسیب سر و صورت در خودوهات
که مجهز به سيستمهاي کیسه هوا و پیش کشنده کمریند ايمني مي باشند 739 و خودروهاي مجهرا
ابن سيستم 24 میباشددر صورتیکه ضریه وارده به خودرو از عقب باشد , کیسه هاي هواي !
نخواهند كرد صرفاً کمربند ايمني فعال خواهد شد . اما اگر ضربه وارده از جلو با بغل خودرو باشدو شرا
مورد نظر طراح سیستم را فراهم نمايد , كيسه هاي هوادر زمان بسیار كوتاهي از گاز بي ضرر
شده تا راننده هواي ايمتي ؛ کمربندهاي ايمني پیش کشنده عمل خواهند کرد .
نحوه عملکرد سبستم : کاهش ناگهاني و شدیذ شتاب توسط ستسورهاي ضریه آشکار میشود
یونیت سبستم کیسه هواي ايمني باعث فعال شدن و برفراري جریان به کانكتورهاي مدول فرمانا
نتیجه فعال شدن کیسه هوا میگردد .
صفحه 10:
بلافاصله بعد از پر شدن کیسه هواي ايمني کاز آن از يك منفذ باريك واز پیش تعیین
شده روي کیسه هواي ايمني خارج میشود . زیرا عدم انجام اين عمل موجب خفگي و
کاهشس 0اه وی کردخ
روند جاري در حدود چند ميلي ثانیه صورت مي پذیرد . بطور معمول در خودروها حجم
کیس هوای سمت راننده 60لبتر وحجم کیسه هوای سمت شاگرد 90 لیتر می باشد
حجم کمتر کیسه هواي سمت راننده به دلیل وجود غریبلك فرمان میباشد-
صفحه 11:
تادمان اش ی أ
استفاده از کولر خودرو را به حداقل برسانید .این کار مصرف سوخت را کاهش مي دهد .
در توقف هاي بیش از 2 دفیقه در ترافيك يا پشت چراغ قرمز موتور را خاموش کنید
به حداکثر سرعت مجاز خودرو توجه کنید . پدال گاز را به آرامي بفشارید و سرعت خودرو را ناگهاني
افزایش ندهید . سعي کنید سرعت خودرو یکنواخت باشد تا علاوه بر کاهش آلاینده ها از فرسایش
قطعات مکانيك خودرو جلوگیری شود .
از بازکردن کابل هاي باطري خودروي انژكتوري در حالت روشن بودن خودرو خودداري نمائید چون
که ۳:۲ (واحد کنترل الکترونيکي) مي سوزد و این عیب بعد از حدود 2 الي 3 هفته مشخص
ميشود و [101 داراي قيمت بالائي است . 59
صفحه 12:
نکات ايمني
دروو وو و ناي
+ کیسه هو تکات و قوانین زرا رااموانظر دااشته این
Dey re led eal, lin
*بر روي صندلي بطور قائم بنشینید .
چنانچه خودرو 3 ۲۲۲ ۱ و با شكستگي در اين
نواحي كرديد: هت 9۲ رگ مجاز مراجعه نمائید .
سیستم پیش کشنده ۱6 هوا داراي عمر کارکر
مي باشند و بعد از ۱ انشت توسط نمابندگي
هاي مجاز توت ۳
*در هنكام رانندكي هرگز دست خود را بر روي چندیر فرمان قرار
ندهید .(مرکز غربيلك فرمان , محل قرار گيري ۸۲529 )
»هر گز با دست به قسمت مركزي فرمان ضربه و با فشاري وارد
6 حد امکان داخل خودرو سیگار و یا پیپ تکشید , امکان دارد
7 ار 2
صفحه 13:
چرا تباز به استفاده از قطعات یدكي اصلي داریم ؟
قطعات يدكي اصلي همانند حلقه اتصال سازنده و شبکه مي باشد که از
. طرق آن حفظ بازار و موقیت شبکه تضمین میگردد
احترام به اطمینان مشنریان
0٠ تصمین قابلیت اطمینان به خودرو
٠ ماندگاري
۲ ی سازنده در خصوص کیفیت مناسب قطعات
| يشتيباني به روز و فعال جهت برآورده سازي رضایت مشتریان
||| الل مسناسب با توجه به کیفیت برتر
۰" همگرائي و حمایت از سازندگان قطعات با حفظ بازار قطعات يدكي و مصرف
توسط شبکه
٠ بهره گيري از توصیه هاي کارشناسان فني سازنده و متخصصین ایران خودرو
oe + اطمینان کامل به روشهاي تعميراتي که توسط سازنده خودرو فراهم
ردیده است .
2٠ بهره مندي از فواید طراحي خاص قطعات بدكي براي محصولات توليدي ایران
خودرو
zs
7
&
0
7
عله
4
7
2
7
لت
es
ra
2
5
Zz
=
<—
4
=
صفحه 14:
صفحه 15:
