صفحه 1:
صفحه 2:
مکانيك خودرو خود باشید
تیرماه 86
صفحه 3:
صفحه درجات و علائم خودرو
صفحه 4:
لامب اخطار درجه حرارت آب موتور
(جوش آمدن موتور آنورقرمز
چنانچه لین لامپ روشن گردد بلید خودرو را متوقف کنیم لین لامپ زمانی:
روشن حي شود که فشار و گرماي زياديبه موتور وارد شود که غالبابه دلایل
طبيعي مثل حرکت زیاد در تابستان بخصوص در گردنه ها و ترا
سنگین و بارزباد و دللیل فني که مربوطبه سیستم خنك کاري میشود ب
حي ليد در لين حالت در کاپوت را باز کرده و در ابتداي کار درب رادیاتور را باز
نکنید چون بخاطر جوش آمدن تب موتور, آب جوشبه سر وصورت ما پاشیده
صفحه 5:
سالم بودن تسمه
اگر تسمه پرروانه سالم بود نبایستی موتور را خاموش کرد بلکه با ریختن آب روی رادیاتور به
خنک شدن سریع موتور کمک کنیم و بعد از چند دقیقه درب رادیتور را کمی باز کردهتمقداری
از فشار و گررمای داحل رادیاتور خارج شود مجددأً آب روی بدنه رادیاتور می ریزیم سپس با یک
کهنه خیس درب رادیاتور را باز می کنیم و در داخل رادیاتور آب انجافه می کنیم و این عمل را تا
٠ زمانى انجام ميدهيم تا لامپ اخطار درجه حبرارت موتور در جلو داشبورد خاموش شود.
صفحه 6:
SI تسمه پاره شده بود
چون واتم پمپ و پرروانه ا زکارمی افتد پس نمیتوان با آب موتور را حننك كرد يس موقتاً
موتور را خاموش کرده و وایر ببرق کویل به دلکو را قطبع کرده و وایم برق كويل به دلكو
اقطع کرده و هرریک دقيقه دو بار استارت زده تا موتور جام ( ریپ )(قفل انکنداین عمل را تا
*دقیقه انجام داده تا موتور خنک شود سپس تسمه پرروانه را تعویض کرده و به مسیس خود
ادامه میدهیم پس لازم است که هميشه یک تسمه پرروانه اضبافی از نوع و اندازه خودروی <
صفحه 7:
* يعني كير كردن رينك و ييستون داخل سیلندر که به دلیل
كرمان زياد موتور و جوش آوردن موترو بوجود مي آید . در صورت
جام كردن باعث خسارت به موتور و سیلندر مي شود .
صفحه 8:
صفحه 9:
أدياتور: که بمنوان مختن آب و خنک کننده آب موتور
میباشد و در صورت بروز عيب يا كاهش سطح آب باعث جوش
آوردن موتور ميشود
يمب آب(واتريمب ) : وظيفه آن خنک کاری رادیاتور است و در
صورت شكستن يه هايا از كار افتادن يروانه باعث جوش آوردن
5 موتور میشود .
ترموستات سوپاپی است که در سیر ره آب برگشتی (گرم از موتوربه
رادیاتورقررار دارد و کارآن قابت نگه داشتن دمای موتور است لازع است در
| تما فول در روى موقور تعيب كردد ودر صورت بروز عيب .باعث جوش
آوردن موتور میشود «
7 شیلنگ : بین رادیاتور و موتور قررار گررفته ووظینه آن
لل انتقال آب از رادیاتوربه موتور است و در صورت بروز
عيب باعث جوش آوردن موتور ميشود .
صفحه 10:
صفحه 11:
۱- اهمرع کنترل کننده بخاری روی گرم بگذارید.
۴- شیرهای تخلیه زير رادیاتور و پهلوی موتور را
بیندید .
۳-محلول را تا پرشدن در رادیاتور بریزید . توجه
داشته باشید که هميشه آب تمییز و در صورت امکان
امللاح ته نشین شونده باشد .
6- پس از پرکسردن رادیاتور موتور را روشن کرده بگذارید چند لحظه
ای کار کند و قسمتهای رادیاتور را بازدید کنید که آب چکه و یا نشت
نکند .
اید موتور آنقدر در جا کار کند تا حرارت آن به ۸۰درجه
سانتيكراد (ضرمال ) برسد تا سوياب ترموستات باز شده و هوای محبوس
شده در زیر آن خارج شود» آنگاه دوباره سطح آب را کنتررل کنید تا در
صورت لزوم دوباره آب ريخته شود .
صفحه 12:
و
أكر در نابستان در روي موتور. ترموستات نصب نشود جه
اشکالی بوجود مى آيد ؟
اكر موتور از يك سربالائي تند بالا رود به موتور فشار آمده و جوش مي أورد و اكر بعد
از سريالائي يك سرازيري باشد موتور يكدفعه سرد شده که باعث ترك برداشتن سر
و سرسيلندر ميشود و اكر ترموستات در روي موتور باشد اين اشكال بوجود نمي آید
که مناسفانهبعضي از رانندگان در تابستان ترموستات را آزروي موتور بر میدارند در
صورتي که نصب دائمي ترموستات باعث یکنواخت کارکردن موتور و جلوگيري از ترك
-برحاشتن مسا ند ميشوة
صفحه 13:
:بازدید روغن موتور(مقدار روغن )
۱۷ کب خودرو روي سطح صاف و مسطحي پارك شده باشد
2 اگر به تازگي موتور را خاموش کرده ايد چند دقيقه صبر کنید تا روغن از قسمتهاي مختلف به کارتل بر
گردد
3 گیج روغن را بیرون کشیده و آنرا بوسیله يك ارچه تمیز کرده سپس مجددا در جاي خود قرار دهید.
4- گیج روغن را بیرون کشیده در صورتي که مقدار روغن بین دو علامت باشد میزان در حد قابل قبولي
ميباشد .در صورتيكه مقدار آن نزديك .1 يا 5 باشد به مقدار كافي روغن اضافه نمائید تا به سطح ۳ یا
برسد ۰ توجه داشته باشيد كه مقدلر روغن از حد يا 85 تجاوز نكند زيرا موجب خواهد شد تا مقداري از
(ee
و اطاق احتراق و یا روغن سوزي شود
صفحه 14:
تعویض بموقع روغن
موتور و روغن
واسکازین گیریکس و
دیفرانسیل باعث
و ترس
خودرو مي شود
باد نامناسب لاستيك ها موجب
فزایش مصرف سوخ و |
زودرس لاستيك ها میشود
در خودروهاي صفر کیلومتر با توجه به
توصیه کارخانه سازنده تا چند هزار
شید تا آب بندي
صفحه 15:
لامپ اخطارنوربائین و جراغهاي کوچك 2 فور سبزؤ ابن لامب بوسبله كليدي كه سه وضعبتي
سل پلقه وان عرست راست عاشيوره وجل غومزوهاي يديد روي ته ede jes kal
. بصورت يك لامب سبز رنك مي باشد آنرا در وضعيت يك قرار ميدهيم تا اين لامب روشن شود
لامب أخطار الكترونيكي : اين لامب در حین رانندگي و در صورت بروز عیب انژکتور یا سیستم برقي روشن
میشود پس باید هر چه زودتر به يك تعمیرگاه مجاز مراجعه کنیم
لامب اخطار نوربالا(نورآ بي ):جنانجه كليد سه وضعيتي را در حالت آخر قرار دهیم و برروي دسته راهنماست و به
صورت جرخشي راهنما عمل ميكند . لامبي به رنك آبي در جلو داشبورد ميباشد روشن ميشود و جراغهاي توربالا يه
كار كي افتند و ميتوان با حركت دسته راهنما به جلو نوربالا و حركت دسته راهنما به عقب نورپائین را ثابت نگه
داشت
لامب اخطار شارژآلترناتور یا دينام (نورقر مز ): بلافاصله با بكارافتادن استارت . روشن و پس از رسیدن
له دور كامل موتور . خاموش ميشود . جنانجه در حين رانندكي اين لامب روشن شود نشانه عیب در مدار شارژ
ينام يا آلترناتور يا ياره شدن تسمه بروانه است .اكر تسمه ياره شده بود آنرا عوض كرده ولي اكر تسمه سالم
بود به يك برق كار اتومبيل مراجعه مي كنيم
رح 57 یز
و یت اس سرت مرح دح یت alg ees eee rare SS ee
تا شرت ی
لامپ اخطار راهنما (نور سبز ): هنگام استفاده زا چراغهاي راهنما روشن و خاموش .7
میشود
صفحه 16:
مكانيك خودرو خود باشيد
قسمت دوم
مديريت آموزش و توسعه شركت ايران خودرو
اداره كل آموزش مديران
تيرماه 86
صفحه درجات و عالئم خودرو
المپ اخطار درجه حرارت آب موتور
(جوش آمدن موتور)نورقرمز
چنانچ'ه اي'ن الم'پ روش'ن گردد باي'د خودرو را متوق'ف كني'م اي'ن الم'پ زماني
روش'ن م'ي شود ك'ه فشار و گرماي زياديب'ه موتور وارد شود ك'ه غالب'اب'ه داليل
ط'بيعي مث'ل حرك'ت زياد در تابس'تان بخص'وص در گردن'ه ه'ا و ترافيك ،دنده
س'نگين و بارزياد و دالي'ل فن'ي ك'ه مربوطب'ه س'يستم خنك كاري ميشود بوجود
م'ي آي'د در اي'ن حالت در كاپوت را باز كرده و در ابتداي كار درب رادياتور را باز
نكني'د چون بخاط'ر جوش آمدن آ'ب موتور ،آ'ب جوشب'ه س'ر وص'ورت ما پاشيده
شده و باعث سوختگي شديد ميشود .
سالم بودن تسمه
اگر تسمه پروانه سالم بود نبايستي موتور را خاموش كرد بلكه با ريخت(ن آب روي رادياتور به
خنك شدن سريع موتور كمك كنيم و بعد از چند دقيقه درب رادياتور را كمي باز كرده تا مقداري
از فشار و گرماي داخل رادياتور خارج شود مجدد ْا آب روي بدنه رادياتور مي ريزيم سپس با يك
كهنه خيس درب رادياتور را باز مي كنيم و در داخل رادياتور آب اضافه مي كنيم و اين عمل را تا
.زماني انجام ميدهيم تا المپ اخطار درجه حرارت موتور در جلو داشبورد خاموش شود
اگر تسمه پاره شده بود
چون واتر پمپ و پروانه ازكارمي افتد پس نميتوان با آب موتور را خنك كرد پس موقت ْا
موتور را خاموش كرده و واير برق كويل به دلكو را قطع كرده و واير برق كويل به دلكو را
قطع كرده و هريك دقيقه دو بار استارت زده تا موتور جام (گريپاژ)(قفل)نكنداين عمل را تا
10دقيقه انجام داده تا موتور خنك شود ،سپس تسمه پروانه را تعويض كرده و به مسير خود
ادامه ميدهيم پس الزم است كه هميشه يك تسمه پروانه اضافي از نوع و اندازه خودروي خود
همراه داشته باشيم .
جام كردن
•يعني گير كردن رينگ و پيستون داخل سيلندر كه به دليل
گرمان زياد موتور و جوش آوردن موترو بوجود مي آيد ،در صورت
جام كردن باعث خسارت به موتور و سيلندر مي شود .
توجه :اگر حين رانندگي موتور جوش آورد و بعد
از بازكردن در كاپوت متوجه شديم كه تسمه پروانه
سالم است وآب در دسترس نبود ميتوان با خاموش
كردن موتورو قطع وايركويل به دلكو با تك استارت
زدن اقدام به خنك كردن موتور كرد مثل
5وانه پاره شده
حالتي كه تسمه پر
باشد .
قطعات دستگاه خنك كاري
رادياتور :كه بعنوان مخزن آب و خنك كننده آب موتور
ميباشد و در صورت بروز عيب يا كاهش سطح آب باعث جوش
آوردن موتور ميشود .
پمپ آب(واترپمپ) :وظيفه آن خنك كاري رادياتور است و در
صورت شكستن پره ها يا از كار افتادن پروانه باعث جوش آوردن
موتور ميشود .
ترموستات :سوپاپي است كه در مسير راه آب برگشتي (گرم)از موتور به
رادياتورقرار دارد و كارآن ثابت نگه داشتن دماي موتور است الزم است در
تمام فصول در روي موتور نصب گردد و در صورت بروز عيب .باعث جوش
آوردن موتور ميشود .
شيلنگ :بين رادياتور و موتور قرار گرفته ووظيفه آن
انتقال آب از رادياتوربه موتور است و در صورت بروز
عيب باعث جوش آوردن موتور ميشود .
كنترل رادياتور
س طح آ بدر م خزنراد ياتور ب يشاز 2س ان تيمتر پ ائ ينت ر از د هان ه***
ل سته و
م خزنن باشد در پوشراد ياتور بايد در ت مام ف صولس ا بل طور ك ام ب
ب نديدر پوشراد ياتور س ا لم ب اشد هرچ ند روز ي كبار آ براد ياتور را
ال س تيك آ ب
.ك نترلن مائ يد
در دا خ لراد ياتور ب اتوج ه ب ه در صديك ه ك ار خان ه س از نده م عرف ي***
صل س تفاد ه م يشود ك ه ا ي ن
ك رد ه م حلولض دي خ –ض دجوشب صور تچ هار ف ا
ب رك يبش ده و ز م ستانج لوگ يرياز ي خ زد گ يو ت رك
م حلولب ا ن سبتيب ا آ ت
ب ردا ش تنس يلندر م يشود و در ت اب ستاناز جوشآ مدنس ري ع آ بو از ز ن گزد ن
.ك انا لهايآ بج لوگ يريم يكند
-1اهرم كنترل كننده بخاري روي گرم بگذاريد.
-2شيرهاي تخليه زير رادياتور و پهلوي موتور را
ببنديد .
پركردن مجدد رادياتور
-3محلول را تا پرشدن در رادياتور بريزيد .توجه
داشته باشيد كه هميشه آب تميز و در صورت امكان
امالح ته نشين شونده باشد .
-4پس از پ(ركردن رادياتور موتور را روشن كرده بگذاريد چند لحظه
اي كار كند و قسمتهاي رادياتور را بازديد كنيد كه آب چكه و يا نشت
نكند .
-5بايد موتور آنقدر در جا كار كند تا حرارت آن به 80درجه
سانتيگراد (نرمال) برسد تا سوپاپ ترموستات باز شده و هواي محبوس
شده در زير آن خارج شود ،آنگاه دوباره سطح آب را كنترل كنيد تا در
صورت لزوم دوباره آب ريخته شود .
سوال
اگر در تابستان در روي موتور ،ترموستات نصب نشود چه
اشكالي بوجود مي آيد ؟
اگر موتور از يك سرباالئي تند باال رود به موتور فشار آمده و جوش مي آورد و اگر بعد
از سرباالئي يك سرازيري باشد موتور يكدفعه سرد شده كه باعث ترك برداشتن سيلندر
و سرسيلندر ميشود و اگر ترموستات در روي موتور باشد اين اشكال بوجود نمي آيد
كه متاسفانه بعضي از رانندگان در تابستان ترموستات را ازروي موتور بر ميدارند در
صورتي كه نصب دائمي ترموستات باعث يكنواخت كاركردن موتور و جلوگيري از ترك
.برداشتن سيلندر ميشود
:بازديد روغن موتور(مقدار روغن )
-1دقت كنيد كه خودرو روي سطح صاف و مسطحي پارك شده باشد .
-2اگر به تازگي موتور را خاموش كرده ايد چند دقيقه صبر كنيد تا روغن از قسمتهاي مختلف به كارتل بر
گردد .
-3گيج روغن را بيرون كشيده و آنرا بوسيله يك ارچه تميز كرده سپس مجددا در جاي خود قرار دهيد.
- 4گيج روغن را بيرون كشيده در صورتي كه مقدار روغن بين دو عالمت باشد ميزان در حد قابل قبولي
ميباشد ،در صورتيكه مقدار آن نزديك Lيا Eباشد به مقدار كافي روغن اضافه نمائيد تا به سطح Fيا H
برسد ،توجه داشته باشيد كه مقدار روغن از حد Fيا Eتجاوز نكند زيرا موجب خواهد شد تا مقداري از
روغن اضافي به سر شمع ها نفوذ كرده و باعث دود كردن موتور و دوده گرفتن سر شمع ها و سر پيستون ها
و اطاق احتراق و يا روغن سوزي شود .
تعويض بموقع روغن
موتور و روغن
واسكازين گيربكس و
ديفرانسيل باعث
افزايش عمرمفيد
.خودرو مي شود
باد نامناسب الستيك ها موجب
افزايش مصرف سوخت و ساييدگي
زودرس الستيك ها ميشود
در خودروهاي صفر كيلومتر با توجه به
توصيه كارخانه سازنده تا چند هزار
كيلومتر با آن مداراكنيد تا آب بندي
.شود
لنت ها و
بلبرينگ چرخها
را هر 6ماه يكبار
از نظر سالم بودن
.چك نمائيد
نور سبز
اين المپ بوسيله كليدي كه سه وضعيتي
المپ اخطارنورپائين و چراغهاي كوچك ':
مي باشد و' غالبا در سمت راست داشبورد و در خودروهاي جديد روي دسته راهنما ست و عالمت ان
.
بصورت يك المپ سبز رنگ مي باشد آنرا در وضعيت يك قرار ميدهيم تا اين المپ روشن شود
المپ اخطار الكترونيكي :اين المپ در حين رانندگي و در صورت بروز عيب انژكتور يا سيستم برقي روشن
.ميشود پس بايد هر چه زودتر به يك تعميرگاه مجاز مراجعه كنيم
المپ اخطار نورباال(نورآبي) :چنانچه كليد سه وضعيتي را در حالت آخر قرار دهيم و برروي دسته راهنماست و به
صورت چرخشي راهنما عمل ميكند ،المپي به رنگ آبي در جلو داشبورد ميباشد روشن ميشود و چراغهاي نورباال به
كار كي افتند و ميتوان با حركت دسته راهنما به جلو نورباال و حركت دسته راهنما به عقب نورپائين را ثابت نگه
.داشت
المپ اخطار شارژآلترناتور يا دينام (نورقرمز) :بالفاصله با بكارافتادن استارت ،روشن و پس از رسيدن
به دور كامل موتور ،خاموش ميشود ،چنانچه در حين رانندگي اين المپ روشن شود نشانه عيب در مدار شارژ
دينام يا آلترناتور يا پاره شدن تسمه پروانه است ،اگر تسمه پاره شده بود آنرا عوض كرده ولي اگر تسمه سالم
.بود به يك برق كار اتومبيل مراجعه مي كنيم
المپ اخطار كاهش بنزين (نور زرد):در صورتيكه حجم بنزين موجود در باك خودرو پيكان كمتر از
8ليتر ،در پژو كمتر از 7ليتر و در خودروهاي پرايد در كمتر از 5/5ليتر روشن ميشود كه بايد به
.پمپ بنزين مراجعه نمائيم
المپ اخطار راهنما (نور سبز) :هنگام استفاده زا چراغهاي راهنما روشن و خاموش
.ميشود
پايان