صفحه 1:
۳ اكت
صفحه 2:
مميزي بیش از هر چیز يك ارزيابي نمونهاي است
در استاندارد 2000 : 9000 «ISO
فرآیند سيستماتيك, مستقل و مستندي
ارزيابي هدفمند صورت مييذيرد تا
مشخص شود كه تا جه ميزان معيارها
ww Os FF ات
صفحه 3:
ISO 10011
معیار تعیین19011-2 ISO
صلاحینتممیزان
مدیریتب رنامه 19011-3 ISO
مصيز لي
صفحه 4:
اهداف و انگيزههاي مميزي
در يك سیستم کیفیت با ويژگي هاي
مشخص و تعیین شده
© تعيين ميزان اثربخشي فعاليت هاي
برنامهريزي و اجرا شده يك سپستم
کیفیت, در برآوردن اهداف كيفيتي
مشخص شده
© ف آهم آم دهد فرطت Slaw وصیمد
صفحه 5:
اهداف و انگیزههای ممیزی
کیفیت از مراجع صدور گواهینامه
(Certification Body)
9 ارزيابي يك تأمین کننده قبل از انعقاد
قرارداد
9 ارزيابي مستمر تأمین کننده با توجه به
رابطه قراردادي و براي بررسي سیستم
كيفيت تأمين کننده
صفحه 6:
انواع مميزي از نظر موضوع
در مميزي سیستم مدیریت کیفیت, فرد یا
افراد بيطرفي, سیستم مدیریت کیفیت
يك شرکت را مورد بررسي قرار میدهند.
در اینجا تمامي مستندات مهم كيفيتي و
همچنین نحوه انجام فعاليته ا و سوابق
مربوط به آنهاء مورد بررسي قرار مٍ
كيرندء نيروهاي راهبري و اجرائي آن
مورد سوال قرار میگیرند و به کم لك
صفحه 7:
انواع مميزي از نظر موضوع
مميزي فرآیند
مميزي روش يا مميزي فرآیند معمولا"
بخشي از يك مميزي سیستم است. در
مميزي روش معمولا" توان كيفيتي فرآیند
و نحوه تدارکات قني مرتبط بررسي
ميگردد. مهمترین سوالات مميزي روش
در ارتباط با قابلیت تسلّط به عوامل و
شاخصهای فرآیند است.
صفحه 8:
انواع مميزي از نظر موضوع
منظور از مميزي محصول» قضاوت در
مورد تحقق پذيري اقدامات مديريیت
کیفیت درباره يك محصول و يا بخشي از
يك محصول و همچنین قضاوت درباره
کیفیت محصول از طریق انتخاب نمونه
هائي از محصول که آماده ارسال به نزد
مشتري است و بررسي و مشاهدات
صفحه 9:
طرف اولیازمان (مشاور)
طرف دوم طرف سوم
as مستقل - بي طرف
ري ertification Body
صفحه 10:
انواع مميزي از نظر ماهبت
انواع مميزي را از نظر ماهیت کار مي توان به "مميزي
دض اول م5 ف i ag ais ع
سوم" با مشخصات و شرایط زیر تقسیم بندي کرد:
سازماندهي کار
شخص اول: درون سازماني(داخلي)
شخص دوم: برون سازماني
شخص سوم: برون سازماني
صفحه 11:
انواع مميزي از نظر ماهبت
شخص اول: افراد یا همکاران سازمان / پیمانکاران
شخص دوم: مشتري/ پیمانکار مشتري
شخص سوم: شخصیت برون سازماني» مستقل و بیطرف
انگیزه
شخص اول: منافع سازماني
شخص دوم: منافع تجاري
شخص سوم: بدون منافع سازماني و تجاري, صرفا" در
شرایط قراردادي
صفحه 12:
انواع مميزي از نظر ماهیت (ادامه)
شخص اول: ممیزان مجازند در صورت نباز. مشاوره ارائه
دهند.
شخص دوم: ممیزان فقط در صورتي مي توانند مشاوره
ارائه دهند که سفارش دهنده مميزي اجازه داده باشد.
شخص سوم: ممیزان مجاز به دادن مشاوره نیستند.
سفارش دهنده مميزي
شخص اول: مدیریت يا نماینده مدیریت
شخص دوم: مشتري
شخص سوم: : مراجع مستقل و بیطرف (مرجع صدور
گواهینامه)
مميزي شونده
شخص اول: واحد هاي مختلف / بخش هاي داخلي
شخص دوم: پیمانکاران / نمایندگان فروش
شخص سوم: واحدها و سازمان هاي متقاضي
صفحه 13:
صفحه 14:
ei 1
sds eeasase
bow Level Okevhist
Wigk Level Checklist
فرمهاي گزارش عدم انطباق
فرمهاي گزارش مميزي
صفحه 15:
oe 6 برنامه معيزي -
مشخص نمودن تعداد و زمان مميزي ها در هرسال
برنامه زمانبندي مميزي
برنامه زمان بندي مميزي باید شامل اين موارد باشد:
© اهداف و دامنه کاربرد مميزي
8 مشخص نمودن واحدهاي سازماني مورد مميزي
8 تعیین افترادی که مستتولتهاق مهم و مستقبم فر ارتباط
با اهداف و دامنه کاربرد دارند.
9 مشخص نمودن مدارك مرجع (استاندارد سیستم مدیریت
کیفیت» نظامنامه کیفیت مميزي شونده)
تعیین اعضاي گروه مميزي
تاريخ و مكان انجام مميزي
© مدت زمان هر فعاليت عمده مميزي
صفحه 16:
_ هماهنگيهاي لازم براي مميزي
9 انتخاب اعضاي گروه مميزي و تقسیم
كار بين انان
© كردآوري اطلاعات واحدهاي سازمان و
تجزيه و تحليل فرايند لن ها در صورت
لزوم
© تهيه جدول زمانبندي و ارسال براي
مميزي شونده (و توافق نهايي در آن)
© تهيه جك ليست
صفحه 17:
جریان اجراي مميزي
9 مميزي مستندات (۸۰۵۲ 10۳0۵ 91ع(1)
9 جلسه افتتاحیه
(On site Audit) Jao 59 Sjroo ©
>
»
»
9 تهیه گزارش مميزي
صفحه 18:
عدم انطباق Non- Conformity
براوردم نشدنزنيكالزام 5
لنولع عدم لنطباق
و0 و عدم لنطباقهایب زرگ
CorPorwiy
ها
Critic Ooo عدم انطباقهايب حراني
OoxPorciy
بو( QDicor عدم انطباقها یک وچكت
و0
و6
صفحه 19:
شاخصهاي در جهبندي عدم انطباقها
sly تشخیص و درجه بندي عدم انطباق ها ممیز
بايد از خود چهار سوال زیر را بپرسد:
سوال1: اگر عدم انطباق سوال 2: عدم انطباق چند بار
ادامه بيدا كند جه مي شود؟ تکرار شده است؟
الف- مشکل اساسي ایجاد الق به صوررت: مكزن وازياة
.مي شود ب - به صورت منفرد و نادر
بع -«مشكل: اساي واجدي
سوال 3: احتمال بروز آن در سوال 4: چه تأثيري روي
آینده چقدر است؟ مشتریان دارد؟
الف - زیاد است الف- تأثیر نامطلوب
ب - بعید است ب - تأثیر زیاد ندارد
صفحه 20:
در A>
— ابا انطباق
نظرگيري:
9 تداوم عدم انطباق
© تكراريذيري عدم انطباق
9 تأثیر منقي عدم انطباق بر روي
مشتري
صفحه 21:
تدارکات
صفحه 22:
فمالیتهایمنجر به ارزش افزوده
صفحه 23:
دامنه كاربرد سیستم
مدیریت کیفپت
nA
OX NEN
۱
صفحه 24:
گفتگوي موفق
8 همراهي و همكکاري
9 شناختن انگیزه ها و نگرش هاي شخص
مقابل و احترام گذاشتن به آنها
9 تضعیف انگیزه هاي منفي و تقویت
انگیزه هاي مثبت
صفحه 25:
جهار جنبه يك پیام
روانشناسي ارتباطات, چهار سطح زیر را که در
کلیه پیامها به طور مشخص و يا ضمني وجود
دارندء از یکدیگر متمایز ميداند:
8 سطح موضوع: (من چه موضوعي را اطلاع مي
دهم؟)
مقابل دارم و جه رابطه اي ميان ما حاكم
است؟)
© سطح اظهار وجود: (من- ييام)
(من درباره خودم جه اطلاعاتي مي دهم؟)
SS eee عاق ie Sie Re ee _ ۲
صفحه 26:
موضوعيت
علائقش و يا باورهايش را در مركز توجه و
33 كفتكو قرار ندهد.ء بلكه مسائل واقعي
وابسته به يك موقعيت و "موضوع" را آنكونه
که وجود دارند, مورد نظر قرار دهد.
<LO مطلب را در همراهي با مخاطب مطرح
و بیان کنید.
9مشکلات را تجزیه و تحلیل کنید.
9عقیده خود را به عنوان ارزيابي شخصي
خودتان مطرح کنید
صفحه 27:
هدایت گفتگو به وسیله پرسش
كسي که مي پرسد, گفتگو را هدایت
مي کند.
سوالات بسته
سوالات بسته, سؤالاتي فستتة كه شه
مقابل بالاجبار به انها با يك کلمه"بله" یا
"خیر" و نهایتا" با يك جمله خبري کوتاه
صفحه 28:
هدایت گفتگو به وسیله پرسش
سوالات باز
چگونه نوع» شیوه
کجا محل
چه موقع زمان
چرا انگیزه
به چه علت هدف
به جه وسيله وسیله
صفحه 29:
3 4
گوش دادن موثر
گوش دادن موثر يعني:
8 خود را جاي گوینده بگذارید و سعي کنید قضایا را از دید
او ببینید.
9 کوشش کنید منظور گوینده و آنچه را که او به تشریحش
مبادرت ميکند و همچنین احساسات, رفتارها و حالات
روحي و رواني او را درك کنید.
9 کل توجه خود را وقف گوینده نمایید.
8 از ارائه پيشنهاد. نصيحتگويي و عکسالعملهاي آني,
در ابتدا خودداري کنید.
انتقال مطالب به ترتیب زیر دستهبندي ميشوند:
ارتیاط گفتاري ارتباط نوشتاري
از طريق كوش دادن 9۵42 از طریق خواندن
ا
صفحه 30:
تقوبت منفي
© روي برگرداندن و به دور و بر نگاه كردن
9 سرگرم کردن خود با كارهاي دیگر در حين
(نوشتن» ور رفتن با اشیاء)
8 تکان دادن سر به حالت نفي
9 ناآرامي و بروز حالت عصبي
9 انتقاده رك يا در پرده
صفحه 31:
اولین برداشت
برداشت اول» اغلب تعیین کننده ترین برداشت
است.
توصیه:
© قبل از گفتگو تمدد اعصاب نمایید.
© دقت کامل خود را به صحبت هاي شخص
مقابل معطوف دارید.
9 براي خوشآمدگوئي دوستانه, اهمیت قائل
شوید.
۵ شتحص مقابل را با اسم بتاهید.
9 نشان دهید که مي توانید به حرف هاي او
كاملا" كوش كنيد.
صفحه 32:
اولین برداشت
از كارهاي زیر پرهیز کنید:
9 رفتار ناموزون جهت جلب توجه دیگران
9 آراستگي بیش از حد ظاهري
8 حرکات بیش از حد
9 رفتار ترحم آمیز
9 پرگوئي
9 رفتار بیش از حد صميمي
صفحه 33:
اصول تحلیل رفتار متقابل
جالته هن والد
والد مهربان
حالت من بالغ
حالت من کودك
كودك طبيعي
کودك لجباز Berne
صفحه 34:
ده توصیسه براي ممیسزان
1)به هدف و دامنه کاربرد در حیطه مورد
مميزي توجه کنید.
2) فعاليتهاي بازرسي و آزمایش موجود را
مورد نظر قرار دهید.
3)معيارهاي پذیرش را از قبل تعیین کنید.
4)رابطه بین "میزان کار" در هنگام مميزي
و"فوائد حاصله" را به نحو صحيح برقرار
صفحه 35:
ده توصیسه براي ممیسزان
6) علت ها را براي عدم انطباق ها بدست
آورید.
7 تمرکز خود را بر روي نکات مهم
sl» (8 بوجود آوردن جوّ همکارانه تلاش
صفحه 36:
International Accreditation Forum (IAF)
