صفحه 1:

صفحه 2:
میت کاری چوب نام یکی از صنایع دستی ایران می‌باشد که ريشة کلمة منبت از کلمة نبات گرفته شده و به معنی رویانیده می‌باشد؛ و به این دلیل بوده‌لست که برجستگی کل و کیاه بر روی چوب. سنگ. و مانند روئیدن گیاه بر روی [ن بوده‌(ست. هنر منبت که در آن عکاکی و کنده کاری روی چوب می‌باشد قدیمی‌ترین (ثر منبت یک لنگه در چوبی متعلق به مسبد جامع عتیق شیراز (است. مواد اولیه منبت [نواع چوب درختان می‌باشد هرچه جنس چوب معکم تر و فشرده تر باشد کار منبت بهتر و زیباتر وبا دوام تر می‌باشد. مثل چوب گردو, شمشاد. کلابی. (بتدا طرع مورد نظر روی وب کشیده شده و عکاکی شده و سپس به صورت بربسته و حهم دار در آورده می‌شود.

صفحه 3:

صفحه 4:
| مى كرداند هترهندات و صنعتكرات منبت كار د نآ يراكنده و جنب مشاغلى غير تنصصى شدند و آن عده يى هم كه هنوز به كار اشتغاك داشتند وبا سماتت مىكوشيدند تا جلوى مرك إين هنر صنعت إرزنده را بكيرند متاك يندانى براى فعاليت در رشتة هنرى و صنعتى تود نداشتند در اين زمان؛ كلبايكان (استان إصفهان) و آباده (استان. فارس) تنها مراكز تجمع هنبت كارات كشور به ساب مى آمدند و جز اين دو شهر. در هيع جاى ديكر از كشور پهناورمان نشانی از منبت کاران و منبت کاری دیده نمی‌شد. بعد از سقوط سلسلة قاپاریه. هردم توته بیشتری به ازرش‌های فرهنگی و صنعتی فویش پیدا کرده, و بدیهی است که در ثین شرایط ی هنرمندان و صنحتگران و اهل عرفه نیز نقشی بزرگ داشتند. در همین رایطه (ستاد علی متتارى كليايكانى (رئيس صنايع مستظرفه مدرسه دارالفنون) و إستاد إحمد صنيعى كه بزو معدود باقيماندكان ‎reso) Sete wegen rals\‏ ا ل | حنظ هنر و صنعت آبا وإجد إيشان يردا ختند و تأسيس سازمان صنايع دستى إيران به عنوان حافظ و نكاهيات صنايع ا ا ل ا 1 در ایران شوند.

صفحه 5:
۳ ee ‏ا‎ ‏س-+«صسصسصسصسسصسصدصصسصسصسصسدسصسصصدپسسسسببببسسسس‎ ‎۱ ‏سس(‎ Meera ule) ))) ولا ا ل ل 50-7 ا 00 كارك شايز و هنر شامل معرق. خائم كره بجينى, ييكر تراشى و ... رواج بسيار دارد متصوصاً در شهرهاى كليايكات و آباده هنر مزيور ا ا ا 0 ا ا ا شیوه‌های مثتلف منبت کاری پردافته است. همپنین در سال ا ل 00 از استادات بزرگ هنبت کاری به‌شمار می‌رفت ( در شهر آباده سکنی داشت به منظور (یباد کارکاه منبت کاری و تعلیم هنر بویان به تهران. دعوت کردید. مرتوم (تمد |[ همراهی فرزندنود, علی (مامی (رئیس فعلی کارگاه منبت کاری) به تهرات آمد و کارگاه منیت: به ههت ا 1 Perey Ure ee ee Eee cree eee fey grey pun apres: ere use)

صفحه 6:
بعد از در گذشت (ستاد (دمد [مامی, فرزند با ذوق و هنرمند او علی [مامی ریاست کارگاه هنبت کاری را عهده‌دار شد و به آموزش و پرورش هنرتوبان و علاقمندان این هنر پردانت,علی (مامی به سال ۱۳۵۱ در شهر [باده دیده به بهان کشود و بعد از طی دوران تصیلی, با شوق و علائه وافری که به هنر [باء و (جدادی نود نشان می‌داد تمت 9 تعلیم پدر هنرمند فویش, به آمونتن (صول مقدماتی فن منبت کاری مشغول شد وبا استعداد قابل توجهی كه داشت پدرش او ر[ به همراهی نود به تهران آورد. علی (مامی از (ين پس به (دلمه کوشش‌های هنری در کارگاه منبت (شتغال ورزید و بعد از مرک پدر از آنبا که (ستادی لایق و با کفایت به‌شمار می‌رفت در رس این کارگاه, به تعليم هنريويان و خلق آثار زیبا و پر ارزش منبت پردافت.

صفحه 7:
یم 5-8 هرالزميع_منبت لارى نر منبتء كارع و کنده کاری چوب هم|کنون در بسیاری از شهرهای ایران رایع (است ولی مهم‌ترین شهرهایی که از زمان‌های قدیم بدان می‌پردافته‌اند شهر تاریخی تویسرکان و ملایر در استان همدان و کلپایکان در (ستات (صنهان و آباده در استان فارس (ست همچنین در شهر بوشهر و (رومیه نیز عده‌ای به منبت کاری ( (ست. با دریافت غال دارند و در دیگر نقاط کشور نیز به صورت پراکنده متبت کاری رایخ کراهینامه سازمان بین|لمللی وایپو برای منبت آباده فارس با تلاش هنرمندان این شهر راه برای تهانی شدت شهر آباده به عنوان شهر بهانی منبت کوتاه شد. از جمله آثار پرارزش و مهتازی که تمت نظر و هدایت [قای علی (مامی به وسیله هنرمندان کارگاه منبت کاری هنرهای زیبای. کشور سافته شده و مویبات شناساندت بیشتر کشور ما را به جهانیان فراهم سافته کارهای زیر را می‌توان نام برد: پوفه بزرک هفده کشوئی منبت و هعرق و هشبک کاری که در سال ۱۳۱۵ سافته شده‌است. این (ثر در زمان سلطنت رضا شاه, در نمایشگاه (متعه وطن, به معرض نمایش کذارده شد و از طرف نمایشگاه مزیور به (غذ مدال نائل گردید. کارگاه منبت. کاری, در ان اه دیگری که در ساك ۸۵ظ| از طرف وزارت فرهنک در متل فعلی سانتمان مبلس سنا برگزار شده بود شركت كرد و با نمايش آثار متعددی از معرق و منبت, مدال هائی قیمتی دریافت کرد. ارامه

صفحه 8:
هيز كرد به وسعت يك متر و ينتاه سانت که سطم آن از طرع‌های شاه عباسی معرق و (طراف پایه‌های آن منبت کاری شده(ست. این میز بسیار نقیس در نمایشگاه سازمان صنایع کشور به معرض نمایش گذارده شد و مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان در نمایشگاه مزبور قرار گرفت و مداك ممتاز نمایشگاه را کسب نمود. میز مزیور فعلاً در موزه هنرهای. ملی نگاهداری می‌شود. میز مریع مستطیل به طول ۸۵ متر و به عرض یک متر و بیست سانت. كليه سطع اين ميز ‎ale j)‏ 9 صدف و استئوان و چویهای کوناکون با رنک‌های طبیعی معرق کاری شده و (طراف هیز از پوب فوفل به‌طور برجسته سافته شده(ست. پایه (ین میز به سبک معماری (ست. میز مزبور در نمایشگاه ‏جهانی بروکسل نمایش داده شد و مورد توبه و [ستقبال بینندگان و شرکت ‎ISAS‏ واقع گردید و به (ئذ مدا طلای «کراند ‎esp‏ بزرکترین و (رزنده‌ترین بایزه نمایشگاه ناثّل گردید. ‎ ‏ارامه

صفحه 9:

صفحه 10:
2

صفحه 11:

39,000 تومان