صفحه 1:
صفحه 2:
میت کاری چوب نام یکی از صنایع دستی ایران میباشد که ريشة کلمة منبت از کلمة نبات
گرفته شده و به معنی رویانیده میباشد؛ و به این دلیل بودهلست که برجستگی کل و کیاه بر
روی چوب. سنگ. و مانند روئیدن گیاه بر روی [ن بوده(ست. هنر منبت که در آن عکاکی و کنده
کاری روی چوب میباشد قدیمیترین (ثر منبت یک لنگه در چوبی متعلق به مسبد جامع
عتیق شیراز (است.
مواد اولیه منبت [نواع چوب درختان میباشد هرچه جنس چوب معکم تر و فشرده تر باشد کار
منبت بهتر و زیباتر وبا دوام تر میباشد. مثل چوب گردو, شمشاد. کلابی. (بتدا طرع مورد نظر روی
وب کشیده شده و عکاکی شده و سپس به صورت بربسته و حهم دار در آورده میشود.
صفحه 3:
صفحه 4:
|
مى كرداند هترهندات و صنعتكرات منبت كار د نآ يراكنده و جنب مشاغلى غير تنصصى شدند و آن عده يى هم كه
هنوز به كار اشتغاك داشتند وبا سماتت مىكوشيدند تا جلوى مرك إين هنر صنعت إرزنده را بكيرند متاك يندانى
براى فعاليت در رشتة هنرى و صنعتى تود نداشتند در اين زمان؛ كلبايكان (استان إصفهان) و آباده (استان.
فارس) تنها مراكز تجمع هنبت كارات كشور به ساب مى آمدند و جز اين دو شهر. در هيع جاى ديكر از كشور
پهناورمان نشانی از منبت کاران و منبت کاری دیده نمیشد.
بعد از سقوط سلسلة قاپاریه. هردم توته بیشتری به ازرشهای فرهنگی و صنعتی فویش پیدا کرده, و بدیهی است
که در ثین شرایط ی هنرمندان و صنحتگران و اهل عرفه نیز نقشی بزرگ داشتند. در همین رایطه (ستاد علی
متتارى كليايكانى (رئيس صنايع مستظرفه مدرسه دارالفنون) و إستاد إحمد صنيعى كه بزو معدود باقيماندكان
reso) Sete wegen rals\ ا ل |
حنظ هنر و صنعت آبا وإجد إيشان يردا ختند و تأسيس سازمان صنايع دستى إيران به عنوان حافظ و نكاهيات صنايع
ا ا ل ا 1
در ایران شوند.
صفحه 5:
۳ ee ا
س-+«صسصسصسصسسصسصدصصسصسصسصسدسصسصصدپسسسسببببسسسس
۱ سس( Meera ule) )))
ولا ا ل ل
50-7
ا 00
كارك شايز و هنر شامل معرق. خائم كره بجينى, ييكر تراشى و ... رواج بسيار دارد متصوصاً در شهرهاى كليايكات و آباده هنر مزيور
ا ا ا 0
ا ا ا شیوههای مثتلف منبت کاری پردافته است. همپنین در سال
ا ل 00
از استادات بزرگ هنبت کاری بهشمار میرفت ( در شهر آباده سکنی داشت به منظور (یباد کارکاه منبت کاری و تعلیم هنر بویان به تهران.
دعوت کردید. مرتوم (تمد |[ همراهی فرزندنود, علی (مامی (رئیس فعلی کارگاه منبت کاری) به تهرات آمد و کارگاه منیت: به ههت
ا 1
Perey Ure ee ee Eee cree eee fey grey pun apres: ere use)
صفحه 6:
بعد از در گذشت (ستاد (دمد [مامی, فرزند با ذوق و هنرمند او علی [مامی ریاست کارگاه
هنبت کاری را عهدهدار شد و به آموزش و پرورش هنرتوبان و علاقمندان این هنر
پردانت,علی (مامی به سال ۱۳۵۱ در شهر [باده دیده به بهان کشود و بعد از طی دوران
تصیلی, با شوق و علائه وافری که به هنر [باء و (جدادی نود نشان میداد تمت 9 تعلیم
پدر هنرمند فویش, به آمونتن (صول مقدماتی فن منبت کاری مشغول شد وبا استعداد
قابل توجهی كه داشت پدرش او ر[ به همراهی نود به تهران آورد. علی (مامی از (ين پس
به (دلمه کوششهای هنری در کارگاه منبت (شتغال ورزید و بعد از مرک پدر از آنبا که
(ستادی لایق و با کفایت بهشمار میرفت در رس این کارگاه, به تعليم هنريويان و خلق آثار
زیبا و پر ارزش منبت پردافت.
صفحه 7:
یم 5-8
هرالزميع_منبت لارى
نر منبتء كارع و کنده کاری چوب هم|کنون در بسیاری از شهرهای ایران رایع (است ولی مهمترین شهرهایی که از زمانهای قدیم
بدان میپردافتهاند شهر تاریخی تویسرکان و ملایر در استان همدان و کلپایکان در (ستات (صنهان و آباده در استان فارس (ست
همچنین در شهر بوشهر و (رومیه نیز عدهای به منبت کاری (
(ست. با دریافت
غال دارند و در دیگر نقاط کشور نیز به صورت پراکنده متبت کاری رایخ
کراهینامه سازمان بین|لمللی وایپو برای منبت آباده فارس با تلاش هنرمندان این شهر راه برای تهانی شدت
شهر آباده به عنوان شهر بهانی منبت کوتاه شد.
از جمله آثار پرارزش و مهتازی که تمت نظر و هدایت [قای علی (مامی به وسیله هنرمندان کارگاه منبت کاری هنرهای زیبای.
کشور سافته شده و مویبات شناساندت بیشتر کشور ما را به جهانیان فراهم سافته کارهای زیر را میتوان نام برد:
پوفه بزرک هفده کشوئی منبت و هعرق و هشبک کاری که در سال ۱۳۱۵ سافته شدهاست. این (ثر در زمان سلطنت رضا شاه, در
نمایشگاه (متعه وطن, به معرض نمایش کذارده شد و از طرف نمایشگاه مزیور به (غذ مدال نائل گردید. کارگاه منبت. کاری, در
ان اه دیگری که در ساك ۸۵ظ| از طرف وزارت فرهنک در متل فعلی سانتمان مبلس سنا برگزار شده بود
شركت كرد و با نمايش آثار متعددی از معرق و منبت, مدال هائی قیمتی دریافت کرد.
ارامه
صفحه 8:
هيز كرد به وسعت يك متر و ينتاه سانت که سطم آن از طرعهای شاه عباسی معرق و (طراف پایههای آن
منبت کاری شده(ست. این میز بسیار نقیس در نمایشگاه سازمان صنایع کشور به معرض نمایش گذارده شد
و مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان در نمایشگاه مزبور قرار گرفت و مداك ممتاز نمایشگاه را کسب نمود.
میز مزیور فعلاً در موزه هنرهای. ملی نگاهداری میشود.
میز مریع مستطیل به طول ۸۵ متر و به عرض یک متر و بیست سانت. كليه سطع اين ميز
ale j) 9 صدف و استئوان و چویهای کوناکون با رنکهای طبیعی معرق کاری شده و (طراف هیز از پوب فوفل
بهطور برجسته سافته شده(ست. پایه (ین میز به سبک معماری (ست. میز مزبور در نمایشگاه
جهانی بروکسل نمایش داده شد و مورد توبه و [ستقبال بینندگان و شرکت ISAS واقع گردید و به (ئذ مدا
طلای «کراند esp بزرکترین و (رزندهترین بایزه نمایشگاه ناثّل گردید.
ارامه
صفحه 9:
صفحه 10:
2
صفحه 11: