صفحه 1:
منشور و موازین احلاق پزوهش
دکتر محمد حسين يور
استادیاردانشگاه علوع و تحقیقات خوزستان
اردیبهشت ماه ۱۳۹۱
صفحه 2:
صفحه 3:
فصل اول: صلاحیت تخصصی
۱- داشتن دانش تخصصی روزآمد در موضوع پژوهش
Kia gts باید دارای دانش تخصصی به روز باشد و مسأله را با توجه به دانش پیشین و سنخیت
آن با رشته ی علمی خود انتخاب و تدوین نماید.
۲- آشنایی با روش متتاسب با موضوع و كاربرد ان در مراحل مختلف پخوهش
پژروهشگر باید بااروش ها و فنون لازم برای گرردآوری داده های معتببر و تحلیل آنها آشنا
<<
صفحه 4:
فصل دوع: انتخاب موضوع پخوهش
۳ - اصالته اعتبار علمی و ارزشمندی موضوع پخوهش
Stays باید پتروهشی را انتخاب نماید که موضوع آن اصیل و دارای اعتبار علمی باشد و
به تولید دانش جدید و یا په سازی زندگی بشر منتهی شود.
5- استفاده بهینه از منابع
Kin yy موظف است موضوع پژوهش خود را با توجه به محدودیت منابع مالی» زمان و
نیرروی انسانی به گونه ای انتخاب کند که ضمن تحقق منافع ملی کشور در فهرست اولويت
های پوهشی نیم باشد.
صفحه 5:
فصل سوع: وی گی های ضردی
۵- صداقت
بی طمرفی
۷- امانت اری
۸- شهامت و پایبندی به جستجوی حقيقت
-٩ مشورته نقدپذیری ورهيافت تتادانه
٠١ - يايبندى به عنص زمان( موعد مقرر)
۱- دقت در تدوین گزارش پخوهش
ص2
صفحه 6:
فصل سوع: وی گی های فردی
۵- صداقت
يدروهشك بايد يافته هاى يدروهشى اش راء به طور کامل و شفاف در اختیار جامعه ی
علمی قرار دهد تا با دقته مورد نقد و تبادل قررار گیررد. نمونه هایی از
صداقت پروهشگ:
ارایه و انمکاس نتایج کار پژروهشی» واه ضرضيه هی اصلی پتروهش تأیید oad
باشد یا نه.
Sd دقیق منابعی که در طول مدت پخوهش از آن ها استفاده شده و حاصل
تلاش و اندیشه ی دیگران اند.
قدردانی از حامیان مادی و معنوی پژوهش.
گزارش محدودیت های پخوهش.
صفحه 7:
فصل سوم: وب شكى هاى ضردى
eet
پژروهشگر موظف است که تحلیل ها و گنزارش های پژروهشی اش را بی طبرفانه و
بدون دخالت دادن پیش فرضبها و تمایلات خوده دیگرران یا موسسه سفارش
دهنده پژوهش ارایه دهد.
۷- امانت اری
پخروهشگر موظف است از تمامی منابع و ابنرارهایی که بای انجام پژوهش در
اختیار دارد به نحو احسن نگهداری نماید و همچنین حق مالکیت فكررى در
برخورداری از اطلاعات به دست آمده را رعایت کند.
ص2
صفحه 8:
فصل سوع: وینگی هاى ضردى
۸- شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت
ين وهشك. موظف است نتایج واقعی پخروهش را بدون ترس و تأثیر از فشارها و جهت گیسری
هایی که او را فرا گرفته استه ارایه نماید.
-٩ مشورته نقدپذیری و رهیافت نقادانه
Kia gts موظف است از کارها و نظررات دیگران استفاده نمایده از خودمحوری پررهیین کنده
ضمن ارج نهادن به نتدهاء از عجبه خرور و نابردبارى دورى نمايد و براى كسب
معرفته نسبت به معرفت موجود رهیافت نقادانه اتخاذ کند.
-٠١ يايبندى به عنص زمان(موعد مقرر)
پژروهشگ موظف است نتایج پتروهش خود را در موعد مقررره انتشار دهد تا از آنهابهره
بردارى شود.
صفحه 9:
۱ دقت در تدوین DAS پخوهش
نگارش ( گرارش) پنروهش توجه داشته باشد که:
نه ای نباشد که کسی یا گروهی محتمل آسیب a شود از میدان بیسون رود.
- یت سن, ثرا نب بالات یایب و ی ارش نداشته باشد.
- نحوه ى eb es يثروهش» ضامن حقوق مادى و معنوى تمامى اقارد دست اندركار
يثروهش با
ددر gs پژوهش, تما قوانين» سياست ها و مقرررات مربوط به پژوهش مورد نظس»
رعايت شود.
- گزارش پووهش جاوی نگ ia J eh gg وبدميت آورد يا انديشه نو باشد و
از با يس BS ی با elon ee, Saks pull
es oa
- وبا معرفتی iss مان ان به رسميت شناطته شود.
نشي خرض ورنی عاطفی» توهین و حسارت»
gE Cape ol bod م كمي حود و موضبوح اتقعل درة وهاو
yah نهر برداري ليسا از واژهها LAST nay dae hy
صفحه 10:
فصل چهارم: تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان
۳- رعايت منافع ذينفعان در تما! مراحل پژوهش
۳- اعلان مک پخروهش انجام شده
ص2
صفحه 11:
فصل چهارم: تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان
۳- رعایت منافع ذینفعان در تمام ماحل پژوهش
پووهشگ
در تمرین» اجرا و همچنین گنرارش پژوهش» نسبت به منافع ذينفعان
(خویشتن»صاحبان و سرمایه گذاران پتروهش, آزمودنیهای؛ جامعه ی علمی و دیگر
محتقان, مخاطبان» كاربران و استفاده کنندگان» همکاران تحقیق» مردم جامعه و سازمان)
مستول است و بايد نقاط ضعن بنروهش» تقارن اطلاعات» محدوديت هاى تحقيق و تعارض
منافع را به اطلاع آنها پرساند.
Sn yds نسبت به مدیریت و استفاده موش از منابعی (منابع اقتصبادی» انسانی و فنی ) که
سرمایه گذاران پوهش در اختیار او قررار داده اند مسئول است و نباید بیش از اندازه
ی واقعی درخواست هزینه ی تحقیق کند و از منابع مالی سوء استفاده نماید.
چووهشگر مجاز نیس رای ضمات یک ري واج از دو منع ابر ما
بگیرد مگیر بر حسب اطلاع و توافق آن دو منبع
Kaa yz نباید در ازاى دريافت وجوهى از متوليان تحقيق نتايج خاصى از
hays را کتمان کند یا گنرارش های چندگانهای تهیه نماید كه موجب
مخدوش شدن نتایج تحقیق و سرد رگمی خوانندگان شود. ۲
صفحه 12:
فصل چهارم: تمه و مسئولیت نسبت به ذینعان
۳- اعلان كر پتروهش انجام شده
مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشده دکترری و طرح های پروهشی»
متعطق به دانشگاهی است که پایننامه یا طررح يدروهشى در آنجا تدوين و انجام
شده است. پناببراین کلیه مقالات مستخررج از این پایان نامه ها و طبرح ها باید با
نام دانشگاه مربوطه انتشار یابند.
ص2
صفحه 13:
فصل پنحم: حقوق آزمودنیها
6- معررفی مناسب
0- روشنگری آغازین
7- رضبایت آگاهانه و آزادانه
۷- حفظ حرریم خصوصی افرراد
۸- رازداری و ناشناخته ماندن آزمودنی ها در پژوهش
*- سلامته ایمنیو آسایش آزمودنی های پژوهش
۰- حیوانات
۱- گیاهان
۲- حفاظت از اشیاء» اسناد و مدا رک»آثار باستانی و محلی
۳- وضوح نحوه رعایت مسائل اخلاقی
صفحه 14:
فصل پنحم: حقوق آزمودنیها
“ME معرفی مناسب
اخلاق پوهش علمی اقتضا می کند که پخوهشگر خود را به آزمودنی ها معرفی کند
و از ارایه اطلاعات نادرست در پاره حود احتتاب ورزد.
0- روشنگری آغازین
مارا RUE او ای میا یو خی
اين پررسش ها و تأثیررهای احتمالی پژوهش بر آنها آگاه کند
ص2
صفحه 15:
فصل پنجم : حقوق آزمودنیها
7- رضایت آ گاهانه و آزادانه
پروهشگر باید رضبایت آگاهانه ی مشا رکت کنندگان را جلب نماید و در مواقع لزوم
اطلاعاتی را راجع به هدف» روش ها خطهاء مشکلاته ناملایمات و پی
آمدهای احتمالی پخوهش در اختیار مشارکت کنندگان قررار دهد. آزمودنیها
بايد آزادانه و نه از روی اجبار در پخوهش مشارکت نمایند و در شرایطی که
پوهش پرخطر است باید فرصت های مناسب بای سرباززدن از مشا رکت در
پژوهش بدون دردس یا گررفتاری به آنها داده شود. همچنین پژوهشگر
موظف است فواید عینی پژروهش را در ارتباط با موضوع تحقیق و نیز
گسترش دانش تصریح نماید(یعنی پتوهش مورد نظر فواید آشکاری برای
جامعه دارد و فاقد هر گونه زیان بالقوه بررای فرد و جامعه است).
ص2
صفحه 16:
فصل ينجم: حقوق آزمودنيها
۷- حفظ حرريم حخصوصبى افرراد
- پخوهشگ حق ندارد بدون توافق آگاهانه با اراد آزمودنی» به ریم شخصی آنها
وارد شود.
يثوهشكر بايد به ریم خصوصی افراد احتراع بگذارد و از اجبار بررای کسب
اطلاعات خصوصی از مشا رکت کنندگان خودداری نماید.
پخروهشگر موظف است اطلاعات مبوط به ازمودنی ها را فقط بهمنظور هدف
های پژروهشی مورد استفاده قررار دهد و از کاربرد آنها در شرایط دیگر و یا
بررای مقاصد شخصی پرهیز کند. رضایت مجدد
ص2
صفحه 17:
فصل پنجم: حتوق آزمودنیها
۸- رازداری و ناشناخته ماندن آزمودنی ها در پژوهش
سلامته ایمنی و آسایش آزمودنی های پخروهش
حیوانات
٠ گیاهان
حفاظت از اشیاءء اسناد و مدا رک» آثار باستانی و محلی
وضوح نحوه رعایت مسائل اخلاقی
صفحه 18:
فصل پنجم: حتوق آزمودنیها
۸- رازداری و ناشناخته ماندن آزمودنی ها در پخوهش
زیمانی که پتروهشگر به بررحی از اسرار اضراد یا سازیمانی دست يافته موظف است از
فاش نمودن آنها اجتناب نماید و در عین حال به هیچ وجه نباید راه و نشانه ای
ole شناسایی ازمودنی ها در پوهش بگذارد تا اضرادی
سلامته ایمنی و آسایش آزمودنی های پخوهش
حیوانات
٠ گیاهان
۰ . حفاظت از اشیاء» اسناد و مدارک»آثار باستانی و محلی
وضوح نحوه رعایت مسائل اخلاقی
صفحه 19:
vt
۳
۷
فصل ششم: رفتارهای سوء پوهشی
جعل داده ها
تحريف داده ها
تدرقة علبي
اجاره علمی
تعارض منافع
صفحه 20:
4
۳۱
۳۲
۳۳
ve
۰۳۰
oft
فصل هفتم: استناد
ارجا واستناد به منايع مورد استفاده
و بازنویسی
استتاد به منایع معتبس
ارجاع و استناد مایق با استانداردهای پین المللی
شرایط نویسنده پژروهش
مسئولیت نویسندگان مقاله درباره ی محتوای مقاله
وظاین نویسنده ی مسئول
سپاسگزاری
صفحه 21:
۳۳
ome
۳
فصل هشتم: مالکیت معنوی و مسئولیت پخوهش انحام شده
شرايط نویسنده يزوهش
مسئوليت نويسندكان مقاله درباره ى محتواى متاله
وظایف نویسنده ی مسئول
سپاسگزاری
ص2