کسب و کارمهارت‌های شخصی

مهارت‌های ارائه مطلب

صفحه 1:
تقریبا همه ‎agit‏ برای یک ارائه هوشمندانه. خلاقانه و تاثیرگذار SadeghHashemi hashemis2000@gmail.com

صفحه 2:

صفحه 3:
هدس می زنید این عامل چه باشد؟

صفحه 4:

صفحه 5:
امواج سرطان زاى موبايل

صفحه 6:
آلودگی هوای تهران 66> ی

صفحه 7:

صفحه 8:
SSS © © © by

صفحه 9:
به اين تصوير توجه كنيد !

صفحه 10:

صفحه 11:
انگار همه کشته شده اند ... فکر می کنید چگونه؟

صفحه 12:

صفحه 13:
۱۱9۹

صفحه 14:

صفحه 15:
روزانه هدود ‎Po‏ میلیون ‎Lis ys ly)‏ انجام ميشود... تخمين

صفحه 16:
همین الان یک میلیون ارائه ‎JL js‏ اجراست ...

صفحه 17:
هداقل 4۵۰ از اين ارائه ها غیر قابل تحمل اند

صفحه 18:
همین الان. بیشتر افراد دارند با ارائه های وحشتناکشان یکدیگر را می کشند ۱۱

صفحه 19:
تحهیهات نشان میدهند که اين. گلوگه ها نیستند که آدم ها را میکشند ۱ اين. خود آدم ها هستند که یکدیگر را میکشند ...

صفحه 20:

صفحه 21:
اما چگونم؟؟

صفحه 22:
NoCountry For OfdMen

صفحه 23:
بايد از هفت خوان رستم رد شویم NS

صفحه 24:
خیر ۱ Genel این" ين كار ذ خیلی هم ساده ۱ ۵ 5 ست .

صفحه 25:
۱

صفحه 26:
توجه داشته باشید که حتی اگر بهترین افکار و ایده ها را در سر داشته باشید. اما نتوانید آ نها را خوب ارائّه کنید. در روند موفقیت کاری. تحصیلی و هتی در زندگی. شخصی خود با مشکل مواجه می شوید

صفحه 27:
پس بیایید زهمات خود را با ارائه های بد به هدر ندهیم ۱

صفحه 28:
من ایده ها و نکات اصلی که برای یک ارائه تاثیرگذار بايد به آنها توجه کنیم را با شما در ميان میگذارم ...

صفحه 29:

صفحه 30:
After Presentation 2 © = ‏ص‎ ‎8 ‎s ‎2 ‏اه‎ ‎a ‎oO ‎> ‎a ‎Qo ‎> ‎So ‎J ‎a

صفحه 31:
شنافت 52007 ری مدیریت زمان ارائه - مقصود اراز طراهی اسلاید پاسخ به سوالات انتقال 0007

صفحه 32:

صفحه 33:
“The only surewaytoCreatea successful presentationis to Begin withthe Goal inmind’ Source :Jerry Weissman,Presenting towin,2003

صفحه 34:

صفحه 35:
‎las‏ انتقال اطلاعات 56؟ ‎

صفحه 36:
آقای رئیس دستور فرمودن؟؟

صفحه 37:
يا براى تاثيركذارى و ايجاد تغيير ... ۱ 13903۱ |

صفحه 38:
سطوم تاثیرگذاری در یک ارائه خوب

صفحه 39:
50

صفحه 40:

صفحه 41:
0 "3 4 ۳ iS) 3 8 ta 5 3-8 0 WN The 13 WS 14 yn te (۹ | i ۲ <

صفحه 42:
اگر هدف مشخصی نداری لطفا ارائه نده 1

صفحه 43:
قدم اول در خلق یک ارائه خلاق و اثرگذا, فکر کردن در مورد ارائّه و اهداف آن است نه طراهی اسلاید ..

صفحه 44:
هل مسائل خاص كن مدیریت زمان ارائه اخت موضوع و م طراهی اسلاید ياسخ به سوالات. 0

صفحه 45:
شناخت موضوع و مخاطبان نیازها سطم دانش نگرش و امساس مخاطبان نسبت. به موضوع ارائه اطلاعات جمعیت شناختی : سن. جنسیت. فرهنك. زب پرسش از افرادی که درباره موضوع اطلاعات دارند شنافت مسائل و حغدغه ها (موزه های اصلی) موضوع ارائه

صفحه 46:
شنافت 502000 ‎loi‏ 0 رد مديريت زمان ارائه (ساختار ارائه) ‏طرامی اسلاید. پاسخ به سوالات ‏انتقال ‏ مشارکت مخاطبان ‎

صفحه 47:

صفحه 48:
انواع سناریوهای ارائه نمایش اتفاقات به ترتیب وقوع (9 ‎(ZNSE) PAU‏ *؟ ارائه در قالب یک ماجرا (داستان) ۰۱۰ ۱ * طرم مسئله. مسير رسيدن به راد ‎a‏ و در نهايت ارائه راد حل | مسئله - راه هل ©" 0 بيان معلول و ذترعلت ريسع * . تقسیم موضوع اصلی به چند زیرموضوع و تشریم هر یک موضظوعى *_ طرع سوالات چه کسی؟ چرا؟ چگونه و... برای ترغیب مخاطبان | ‎Tasty) TANT‏

صفحه 49:
کدام نوع ‎iw‏ ‏ع سناریو را برای ارائه م اند برای ارائه م انتَه ‎i‏ ‏نتفاب کنم ؟

صفحه 50:
هر کدام را که دوست دارید ... به شرطی که ارائه در کل :

صفحه 51:
چارچوب کلی برای طراهی سناريوى يك ارائه

صفحه 52:

صفحه 53:
مقدمه ارائه = بدنه ارائه = ۹ الى

صفحه 54:
۱- مقدمه اراله شروع آزآنه بايد يى 013 57 0 باشد ‎١‏ ‏طورى كه مخاطب واقعا از زمين بلند شود ...

صفحه 55:
شروع ارائه با :

صفحه 56:
اثرگذاری استراتژیهای ترغیب ‎Persuasive Strategies‏ Sharing facts Sharing a new idea Changing a perception Source: Josh Gordon, “Presentations That Change Minds”, McGraw-Hill, 2005

صفحه 57:
در مقدمه : تصویری از کل مطالب ارائه یادآوری مطالب گذشته تشریم هدف ارائه ‎we‏

صفحه 58:
ا- بدنه ارائه به خوبی ا كا هر از كاهى براى ايجاد هيجان حرخى بإنيد ...

صفحه 59:

صفحه 60:
در نتیجه گیری : کل مطالب ارائه را در چند کلام خلاص كنيد توصیه هایی عملی ارائه بدهید (قدم بعدی چیست؟) تصویری از برنامه های آتی ترسیم کنید...

صفحه 61:
سعی کنید مقدمه و نتیجه گیری برای مخاطب خاطره انگیز باشند

صفحه 62:
شنافت هل مسائل خاص محتوا و سناريو مديريت زمان ارائه 2000 پاسخ به سوالات انتقال ‏ مشارکت مخاطبان

صفحه 63:

صفحه 64:
تنها زمانی که ‎wb‏ از اسلاید استفاده کنید اسلایدها قرار نیست ارائه دهند ۱ این شمایید که ارائه می دهید ۱

صفحه 65:
‎Power Point‏ )\ با 77010 لشتباه نكيريد ‎١ ‎‘Use Bullet Points!

صفحه 66:

صفحه 67:
00

صفحه 68:
شنافت هل مسائل خاص محتوا و سناريو مديريت زمان ارائه fa] NN) a) طرامی اسلاید ياسخ يه سوالات ۱

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:
صذا ...

صفحه 73:

صفحه 74:
حجم صدا به اندازه اى بلند صحبت كنيد كه همه صداى شما را بشنوند ۱ طوری که نزدیک ترها هم اذیت نشوند ۱

صفحه 75:
لهن (1هنگ) صدا هرگز یکنواخت صمبت. نکنید ۱ با تغير لحن احساس. و شادابى بيشترى را وارد كلامتان كنيد ema

صفحه 76:
سرعت ارائه متناسب با مطلبی که در موردش حرف می زنید. سرعت را تنظیم کنید گاهی تندتر

صفحه 77:

صفحه 78:
با اعتماد به نفس با امساس و اشتیاق با آرامش و 8939 9 با بلاغت و فصاهت صحبت كنيد !

صفحه 79:
درستی و صحت کلام از نظر واژگانی و دستوری

صفحه 80:
بلاغت شیوایی و رسایی سفن ايراد سخن به اكتضاى حال تاثیرگذاری

صفحه 81:

صفحه 82:

صفحه 83:
»> از دستان و حالات بدن براى تاكيد ك3 استفاده كنيد !

صفحه 84:
با آرامش و غير جدى با ایستید ۱ با اعتماد به نفس و با انمکاس انرژی

صفحه 85:

صفحه 86:

صفحه 87:

صفحه 88:
هدفمند و به طور مناسب جا به جا شوید نه به خاطر اضطراب و عصبی بودن ۱ جا به جایی ها باید طبیعی و متناسب با صهبت های شما باشند دائم جا به جا نشويد ! برای تاثیرگذاری و اشاره به یک نکته مهم بایستید ۱

صفحه 89:

صفحه 90:
تقریبا هر ۱۵ دقیقه یک پیام بازرگانی ۱ داشته باشید تا مخاطبان خسته نشوند (سعی کنید حتی الامکان مرتبط با موضوع باشد) جک خاطره. داستان, بازی. پخش فیلم کوتاه ...

صفحه 91:

صفحه 92:
Sense Of Humor تنلسب میزان طنز با محتما ‎aby‏ مخاطبان میزان آشنایی شخصی با مخاطبان مکان ارائه

صفحه 93:
شنافت 2007 رز مدیریت زمان ارائه مشاركت مخام طراحى اسلايد ياسخ يه سوالات. انتقال

صفحه 94:

صفحه 95:
چگونه مخاطب را مشارکت دهیم ؟ ۱ رای كيرى يرسشس ۲ ايجاد ارتباط مباهته بين افراد طوفان ذهنی بازی حل تمرين کار تیمی

صفحه 96:
شنافت ۱ كن كن - ياسخ به ‎Now‏ كت 200 enc VS 0)

صفحه 97:

صفحه 98:
آمادگی برای پاسخ به سوالات سوالات احتمالی را پیش بینی کنید با دقت به سوال كوش دهید سوال را شمرده و با صداى بلند تكرار كنيد ياسخ مختصر دهيد ! (بحث را به جاهاى متفرقه نكشانيد !)

صفحه 99:
شنافت هل مسائل خاص محتوا و ۱ <A طرامی اسلاید ياسخ يه سوالات انتقال ‏ مشارکت مخاطبان

صفحه 100:

صفحه 101:
خيلى مهم !

صفحه 102:
حتما پیش ارائه داشته باشید و زمان اختصاصی به هر بخش را به طور دقيق يادداشت كنيد مطالب را اولويت بندى كنيد بدون متوجه شدن مخاطبان نسبت به كمبود زمان از مطالب كم اهميت تر صرف نظر كنيد حاشيه نرويد ! به ساعت مچی خجد نگاه نیاندازید!

صفحه 103:
محتوا و سناريو هل مسائل مديريت زمان ارائه خاص در ارائه طراهی اسلاید ‎a‏ ‏پاسخ به سوالات انتقال ‏ مشارکت مخاطبان

صفحه 104:

صفحه 105:
مسئله ۱ : مخاطب «همه چیز دان ۱»

صفحه 106:
راه هل به هیچ وجه نجنگید ! مخاطب همه چیز دان را در ارائه مشارکت دهید

صفحه 107:
: «ارائه بعد از ناهار ..»

صفحه 108:
راه هل بايد به نحوى يخ مخاطبان را آب كنيد ! اما چگونه > کت

صفحه 109:
: استرس داشتن و گم کردن ن سرنخ بحث

صفحه 110:
do ol) مراجعه به اسلاید و نت ها صادق باشید ۱ بگویید «متاسفانه ذهنم یاری نمی کنه ۱ کسی می تونه ما رو به جایی که بودیم برگردونه ؟ ۱»

صفحه 111:
: خرابی ویدئو پرژکتور

صفحه 112:
do ol) با آرامش به مخاطبان بگویید : برگردیم به زمانی که تکنولوژی و ۳0۷۶ ۳0۱۷۵۲ نبود... سعی کنید با خود ماژیک همراه داشته باشید همیشه نت های اصلی ارائه را به صورت نوشته (و نه فایل اسلاید) در اختیار داشته باشید.

صفحه 113:
مستئله ب : تخصیص زمانی کمتر از زمان,. مقرر

صفحه 114:
do ol) * بر مبنای اولویت از پیش تعیین شده مطالب را ارائّه دهيد و سعى كنيد )23095 مطالب را بگویید ‎٠‏ هميشه بايد ارائه را به گجنه ای تنظیم کنید که مقیاس ‏پذیر 560۲۵6۲6 باشد ۱

صفحه 115:
قبل ازارائه ... Before Presentation

صفحه 116:
تمرین. تمرین. تمرین ۱

صفحه 117:
کسی را پیدا نمیکنید که برایش ارائّه دهید !۱ . فب. مندلی که هست!۱۱ فقط با صدای بلند لطفلا هواستان به زمانی که به هر بخش اختصاص می دهید باشد ۱

صفحه 118:
مطالب چند دقیقه اول ارائه را نت نویسی کرده و کامل به یاد پسپرید ۱

صفحه 119:
چند ساعت قبل ‎[١‏ ارانه ...

صفحه 120:
قودتان را در شرايط ارائه در حاآلى كه به - راحتى اين كاررا انهام 120011100

صفحه 121:
محل ارائه و تمامی امكانات ‎١‏ حِى كنيد !

صفحه 122:
چند دقيقه قبل از ارئه تمرین های تنفسی

صفحه 123:

صفحه 124:
با طمانینه و با صلابت وارد شوید ۱ نه خيلى تند و نه خيلى آرام برای ایجاد اطمینان دنبال چند چهره دوستانه از بین مخاطبان بگردید ۱

صفحه 125:
لبفند بزنید و نشان دهيد كه از بودن در آنجا خوشحال هستید ۱

صفحه 126:
خودتان باشید!

صفحه 127:
بعد از ارالّه ... After Presentation

صفحه 128:
هنوز كار تماهم نشده !

صفحه 129:
۱- خود ارزیابی

صفحه 130:
ایرادات اصلی ارائه من : ‎Giles lol Ghd‏ بعدی رو بدون مکث گفتم و یه جورایی از هم جداسازی نکردمشون و باعث گیج شدن مخاطب شده. ‏بعضی جاها جملات رو بدون پایان دادن قطع کردم. مثلا داشتم یه چیزی رو توضیح ميدادم يهو گفتم مالا مثال بزنم بهتر جا ميفته ... (مملات تو در تما ‏بعضی جملات فیلی طولانی شدن و ذهن مخاطب رو گیم کرده ‏از فنمیر ش زیاد استفاده کردم. هستش ... ‏بعضی جاها قبل از اینکه یه جمله رو ببندم یه ‎alas‏ جدید باز کردم. ‏استفاده زیاد از لفت هالا ‏بعضی جاها مثال هایی که زدم رو خوب توضیح ندادم و به جای اینکه باعث بشه ذهن مخاطب به موضوع نزدیک تر بشه كيج ترش کرده. بهتر بود نمیگفتم ‏کلا طمانینه رو باید تو ارائه هام افزایش بدم تا مخاطب بتونه به مطالب فکر کنه و ‎ ‏عميقا هضمش كنه. صرف انتقال اطلاعات زياد هنر نیست!

صفحه 131:

صفحه 132:
0052 The entatior ‏لك کر موه‎ SKILLS Steve Jobs ‎ee‏ دنا ‎

صفحه 133:
۲- مشاهده فیلم سخترانی افراد موفق و درس گرفتن از آن ...

صفحه 134:
et en 207 te abet ‏تال‎ ) ۳

صفحه 135:
صادق هاشمى مسئول تبلیغات سازمان مدیریت صنعتی ‎hashemis2000@gmail.com‏ دانشجوى ۱8۸۵ دانشگاه تهران

تقریبا همه آنچه برای یک ارائه هوشمندانه ،خالقانه و تاثیرگذار بذان نیازمندیم ... مهارت های ارائه مطلب ‏Presentation Skills ‏hashemis2000@gmail.com ‏Sadegh Hashemi امروز قصد دارم درباره یکی از جدیدترین عوامل مرگ و میر بشر با شما صحبت کنم ... حدس می زنید این عامل چه باشد؟ حمالت تروریستی ؟؟؟ امواج سرطان زای موبایل ؟؟؟ آلودگی هوای تهران ؟؟؟ حمله خون آشام ها ؟؟؟ یا ...؟؟؟ به این تصویر توجه کنید ! انگار همه کشته شده اند ... فکر می کنید چگونه؟ خیر !!! Bad ! Presentation 30 میلیون ارائه در دنیا روزانه حدود انجام میشود... تخمین همین االن یک میلیون ارائه در حال اجراست ... تخمین حداقل %50از این ارائه ها غیر قابل تحمل اند ... تخمین خوشبینانه همین االن ،بیشتر افراد دارند با ارائه های وحشتناکشان یکدیگر را می کشند !!! تحقیقات نشان میدهند که این ،گلوگه ها نیستند که آدم ها را میکشند !! این ،خود آدم ها هستند که یکدیگر را میکشند ... پس بیایید جهان را به جای بهتری تبدیل کنیم ... اما چگونه؟؟ No Country ‏For ‏Old Men باید چه کنیم تا ارائه هایمان آنقدر بد نباشد که مرتکب قتل و جنایت شویم ؟؟؟ باTید از هفت خوان رستم رد شویم ؟!! خیر ! این کار خیلی هم ساده است ... اما اصال آسان نیست ... توجه داشته باشید که حتی اگر بهترین افکار و ایده ها را در سر داشته باشید ،اما نتوانید آنها را خوب ارائه کنید ،در روند موفقیت کاری ،تحصیلی و حتی در زندگی Tشخصی خود با مشکل مواجه می شوید پس بیایید زحمات خود را با ارائه های بد به هدر ندهیم ! من ایده ها و نکات اصلی که برای یک ارائه تاثیرگذار باید به آنها توجه کنیم را با شما در میان میگذارم ... در یک ارائه تاثیرگذار ... مقصود شناخت حل مسائل خاص ‏Before Presentation محتوا و سناریو ارائه تاثیرگذار پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان ‏Presentation ‏After Presentation مدیریت زمان ارائه مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه محتوا و سناریو -1مقصود ارائه پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان “The only sure way to Create a successful presentation is to Begin with the Goal in mind” Source : Jerry Weissman,Presenting to win,2003 هدف شما از ارائه دادن چیست ؟ فقط انتقال اطالعات ؟؟؟ آقای رئیس دستور فرمودن؟؟؟ یا برای تاثیرگذاری و ایجاد تغییر ... سطوح تاثیرگذاری در یک ارائه خوب الهام گرفتن از ارائه و استفاده از ایده های آن در عمل صحبت کردن درباره ارائه با دیگران فکر کردن به مطالب ارائه تا مدتی درک موضوع ارائه و اهمیت آن تاث یر گذ ار ی جل ب تو جه مخ اط ب ارائ ه م شت اقا نه اهم یت موض وع ارائه برای ارائه دهن ده ارائه مشتاقانه... این یعنی اشتیاق این یعنی اشتیاق !!! اما این نه اگر هدف مشخصی نداری لطفا ارائه نده ! پس ... قدم اول در خلق یک ارائه خالق و اثرگذار ،فکر کردن در مورد ارائه و اهداف آن است ،نه طراحی اسالید ... مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه محتوا و سناریو -2شناخت موضوع و مخاطب پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان شناخTت موضوع و مخاطبان شناخت مخاطبان شناخت کلی موضوع ارائه نیازها سطح دانش نگرش و احساس مخاطTبان نسبت Tبه موضوع ارائه اطالعات جمعیت شناختی :سن ،جنسیت، فرهنگ ،زبان... ، پرسش از افرادی که درباره موضوع اطالعات دارند شناخت مسائل و دغدغه ها (حوزه های اصلی) موضوع ارائه مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه سناریو -محتوا و سناریوی ارائه محتوا و 3 (ساختار ارائه) پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان ساختار یعنی کنار هم گذاشتن اجزای ارائه برای خلق یک سناریوی کامل ... انواع سناریوهای ارائه • نمایش اتفاقات به ترتیب وقوع ترتیبی (تاریخی) • ارائه در قالب یک ماجرا (داستان) داستان سرایی • طرح مسئله ،مسیر رسیدن به راه حل ،و در نهایت ارائه راه حلT • • بیان معلول و ذکر علت تقسیم موضوع اصلی به چند زیرموضوع و تشریح هر یک • طرح سواالت چه کTسی؟ چرا؟ چگونه و ...برای ترغیب Tمخاطبان مسئله – راه حل علت – معلول موضوعی سواالت ژورنالیستی کدام نوع سناریو را برای ارائه م انتخاب کنم ؟ هر کدام را که دوست دارید ...به شرطی که ارائه در کل : قابل به یاد سپردن متقاعدکننده انعطاف پذیر باشد ... چارچوب کلی برای طراحی سناریوی یک ارائه یمبو ج هرگز فراموش نخواهید کرد ... مقدمه ارائه ‏Take Off بدنه ارائه ‏Flight نتیجه گیری ‏Landing -1مقدمه ارائه شروع ارائه باید یک Take Offواقعی باشد ! طوری که مخاطب واقعا از زمین بلند شود ... شروع ارائه با : داستان شعر یا جمالت قصار خاطره شخصی آمارهای مرتبط مطلب جدید و جذاب مطالب عجیب و نامتعارف سوال جک ... اثرگذاری استراتژیهای ترغیب در مقدمه : تصویری از کل مطالب ارائه یادآوری مطالب گذشته تشریح هدف ارائه و ... -2بدنه ارائه به خوبی و با آرامش پرواز کنید ! هر از گاهی برای ایجاد هیجان چرخی بزنید ... -3نتیجه گیری در س ت ه م ا ن ج ا و ه م ا ن که طور ب ا ی د ، ف ر و د بیاید طوری که لذت یک سفر خوب در دل مخاطب بماند ! مخاطب را ترغیب به عمل کنید ! مواظب باشید یک وقت سقوط نکنید !!! در نتیجه گیری : کل مطالب ارائه را در چند کالم خالصه کنید توصیه هایی عملی ارائه بدهید (قدم بعدی چیست؟) تصویری از برنامه های آتی ترسیم کنید ... سعی کنید مقدمه و نتیجه گیری برای مخاطب خاطره انگیز باشند مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه محتوا و سناریو -4طراحی پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان تنها زمانی که باید ،از اسالید استفاده کنید اسالیدها قرار نیست ارائه دهند ! این شمایید که ارائه می دهید ! گیریدTT نTتباهTشT اWord اTTT را بPower Point ! Use Bullet Points! •1 •2 و ... قالب انیمیش ن استانداردهای طراحی اسالید اندازه نوشته ها ویژگیها ی ظاهری تصاویر رنگ نوشته ها فونت تعداد اسالید انتقال مطال ب ویژگیها ی محتوای ی میزان متن الیه بندی مطالب مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه محتوا و سناریو -5انتقال پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی صدا ... سرعت لحن حجم حجم صدا حجم صدا به اندازه ای بلند صحبت کنید که همه صدای شما را بشنوند ! طوری که نزدیک ترها هم اذیت نشوند ! لحن (آهنگ) صدا هرگز یکنواخت صحبت Tنکنید ! با تغیر لحن احساس Tو شادابی بیشتری را وارد کالمتان کنید سرعت ارائه متناسب با مطلبی که در موردش حرف می زنید، سرعت را تنظیم کنید گاهی تندتر و گاهی آهسته تر انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی با اعتماد به نفس با احساس و اشتیاق با آرامش و وضوح و … با بالغت و فصاحتT صحبت کنید ! فصاحت درستی و صحت کالم از نظر واژگانی و دستوری بالغت شیوایی و رسایی سخن ایراد سخن به اقتضای حال تاثیرگذاری انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی تماس چشمی از دستان و حاالت بدن برای تاکید استفاده کنید ! با آرامش و غیر جدی با ایستید ! با اعتماد به نفس و با انعکاس انرژی به زبان بدن مخاطب هم توجه داشته باشید ! انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی هدفمند و به طور مناسب جا به جا شوید نه به خاطر اضطراب و عصبی بودن ! جا به جایی ها باید طبیعی و متناسب با صحبت های شما باشند دائم جا به جا نشوید ! برای تاثیرگذاری و اشاره به یک نکته مهم بایستید ! انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی تقریبا هر 15دقیقه یک پیام بازرگانی ! داشته باشید تا مخاطبان خسته نشوند (سعی Tکنید حتی االمکان مرتبط با موضوع باشد) جک ،خاطره ،داستان ،بازی ،پخش فیلم کوتاه... ، انتقال خوب فن بیان صدا جابه جایی زبان بدن طنز پیام بازرگانی Sense Of Humor تناTسب میزان طنز با محتوا سطح مخاطبTان میزان آشنایی شخصی با مخاطبان مکان ارائه ... مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه سناریوی ارائه -6مشارکت مخاطبان پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان چگونه مخاطب را مشارکت دهیم ؟ رای گیری پرسش ایجاد ارتباط بین افراد مباحثه طوفان ذهنی مسابقه بازی حل تمرین کار تیمی مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه محتوا و سناریو -7پاسخ به سواالت پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان آمادگی برای پاسخ به سواالت سواالت احتمالی را پیش بینی کنید با دقت به سوال گوش دهید سوال را شمرده و با صدای بلند تکرار کنید پاسخ مختصر دهید ! (بحث را به جاهای متفرقه نکشانید !) مقصود حل مسائل خاص شناخت مدیریت زمان ارائه محتوا و سناریو -8مدیریت زمان ارائه پاسخ به سواالت طراحی اسالید انتقال مشارکت مخاطبان خیلی مهم ! حتما پیش ارائه داشته باشید و زمان اختصاصی به هر بخش را به طور دقیق یادداشت کنید مطالب Tرا اولویت بندی کنید بدون متوجه شدن مخاطبان نسبت به کمبود زمان از مطالب کم اهمیت تر صرف نظر کنید حاشیه نروید ! به ساعت مچی خود نگاه نیاندازید! مقصود شناخت محتوا و سناریو حل مسائل خاص -9حل مسائل خاص در ارائه ... طراحی اسالید مدیریت زمان ارائه پاسخ به سواالت انتقال مشارکت مخاطبان مسئله : 1مخاطب «همه چیز دان !» راه حل به هیچ وجه نجنگید ! مخاطب همه چیز دان را در ارائه مشارکت Tدهید مسئله « : 2ارائه بعد از ناهار »... راه حل باید به نحوی یخ مخاطبان را آب کنید ! اما چگونه ؟ مسئله : 4استرس داشتن و گم کردن سرنخ بحث راه حل مراجعه به اسالید و نت ها صادق باشید ! بگویید «متاسفانه ذهنم یاری نمی کنه ! کسی می تونه ما رو به جایی که بودیم برگردونه ؟ !» مسئله : 5خرابی ویدئو پرژکتور راه حل با آرامش به مخاطبان بگویید : برگردیم به زمانی که تکنولوژی و Power Pointنبود... سعی کنید با خود ماژیک همراه داشته باشید همیشه نت های اصلی ارائه را به صورت نوشته (و نه فایل اسالید) در اختیار داشته باشید. مسئله : 6تخصیTص زمانی کمتر از زمان Tمقرر راه حل اولویت از پیش تعیین شده مطالب را ارائه ِ • بر مبنای دهید و سعی کنید رئوس TمطTالب را بگویید • همیشه باید ارائه را به گونه ای تنظیم کنید که مقیاس پذیر Scalableباشد ! ... قبل از ارائه Before Presentation تمرین ،تمرین ،تمرین ! کسی را پیدا نمیکنید که برایش ارائه دهید ! خب ،صندلی که هست!!! فقط با صدای بلند لطفا! حواستان به زمانی که به هر بخش اختصاص می دهید باشد ! مطالب چند دقیقه اول ارائه را نت نویسی کرده و کامل به یاد پسپرید ! چند ساعت قبل از ارائه ... مثبت بیاندیشید! خودتان را در شرایط ارائه در حالی که به راحتی این کار را انجام میدهید تصور کنید ! تلقین :من می تونم من آماده م ... محل ارائه و تمامی امکانات را چک کنید ! چند دقیقه قبل از ارئه تمرین های تنفسی هنگام ورود به محل ارائه ... با طمانینه و با صالبت وارد شوید ! نه خیلی تند و نه خیلی آرام برای ایجاد اطمینان دنبال چند چهره دوستانه از بین مخاطبان بگردید ! لبخند بزنید و نشان دهید که از بودن در آنجا خوشحال هستید ! خودتان باشید ! ... بعد از ارائه After Presentation هنوز کار تمام نشده ! -1خود ارزیابی ایرادات اصلی ارائه من : خیلی جاها جمالت بعدی رو بدون مکث گفتم و یه جورایی از هم جداسازی نکردمشون و باعث گیج شدن مخاطب شده. بعضی جاها جمالت رو بدون پایان دادن قطع کردم .مثال داشتم یه چیزی رو توضیح میدادم یهو گفتم حاال مثال بزنم بهتر جا میفته ( ...جمالت تو در تو) بعضی جمالت خیلی طوالنی شدن و ذهن مخاطب رو گیج کرده از ضمیر ش زیاد استفاده کردم .هستش ... بعضی جاها قبل از اینکه یه جمله رو ببندم یه جمله جدید باز کردم. استفاده زیاد از لغت Tحاال بعضی جاها مثال هایی کTه زدم رو خوب توضیح ندادم و به جای اینکه باعث بشه ذهن مخاطTب به موضوع نزدیک تر بشه گیج ترش کرده .بهتTر بود نمیگفتم کال طمانینه رو باید تو ارائه هام افزایش بدم تا مخاطب بتونه به مطالب فکر کTنه و عمیقا هضمش کنه .صرف انتقال اطالعات زیاد هنر نیست! چند پیشنهاد... مطالعه چند کتاب خوب ... -2مشاهده فیلم سخنرانی افراد موفق و درس گرفتن از آن ... با تشکر صادق هاشمی ‏hashemis2000@gmail.com مسئول تبلیغات سازمان مدیریت صنعتی دانشجوی MBAدانشگاه تهران

51,000 تومان