صفحه 1:

صفحه 2:
ث های زا «سال اول دوره راهنمابی تحصیلی » تهیه کننده: ابراهيم ناطق كارشناس ارشد روانشناسى مشاور مدارس راهنمايى شهيد بهشتى و مفتح شهرستان جناران ۱۳۸۹

صفحه 3:
حضرت علی (ع)می فرمایند: ‎ale‏ العلم خسن العمّل نتيجه ‎woe‏ دانش .کرداز نیک است.

صفحه 4:
سرآغاز ‎٩‏ با سلام و آرزوی سلامت برای شما دانش آموزان عزیز. قصد داریم با همکاری فعال شما در سال جاری یک سفر علمی دیگر را به عنوان «مهارت های زندگی» آغاز کنیم که شامل ‎١6‏ درس مى باشد. ‎٩‏ درس اول آشنایی با مهارت های زندگی:,در این درس یاد می گیریم که برای یک زندگی شاد و سالم یه چه مهارت مایی ناذاويم: ‎٩‏ درس دوم قوانین کلاس مهارت های زندگی: ایجاد یک کلاس خوب. راحت و صمیمی و کلاسی که در آن زندکی کید اه کم ‎٩‏ درس های سوم. چهارم و پنجم آشنایی با ویژگیهای خود: خودمان را بهتر بشناسیم و به تواناييها و استعداداه اع كود فكر ككم ودر در ای ‎A‏ ‏بگیریم و برنامه ریزی کنیم. ‎

صفحه 5:
سرآغاز ‎٩‏ درس های ششم. هفتم. هشتم و نهم اهمیت ارتباط و ارتباط های خود: یاد می گیریم که چگونه ارتباط صحیح برقرار کنیم چگونه منظور همدیگر را بهتر متوجه شویم . درباره موانع و پل های ارتباطی صحبت خواهیم کرد و سعی می کنیم با رعایت نکاتی ارتباطمان را با دیگران بهتر کنیم. درس های دهم. یازدهم و دوازدهم تصمیم گیری و مراحل آن: پیامدهای تصمیم گیری را با شما در میان می گذاریم و اميدواريم که شما با تمرین هایی که در اين زمینه انجام ° خواهید داد در آینده تصمیمات بهتر و درست تری بگیرید. & درس های سیزدهم. چهاردهم و پانزدهم بدن سالم ماء اثرات یک عادت بر زندگی سالم» سلامت خود و دیگی اگما و ارگ و مدر سه 1ك زاهيم يداحتا

صفحه 6:
هدف این درس: افزايش توانایی های دانش آموزان عزیز دانستن برای بهتر زیستق

صفحه 7:

صفحه 8:
آبا می دانید مهارت داشتن به جه معناست؟ ©

صفحه 9:
مهارت داشتن: يعنى داشتن توانايى انجام يك كار به بهترين شكل

صفحه 10:
بگوبید هم اکنون در چه کارهایی مهارت دارید؟ خودتان را با یک کوک ۱ كداميك از شما مهارت بیشتری دارید؟

صفحه 11:
نکات مهم بعضی ها در حل کردن مشکلات مهارت بیشتری دارند: یعنی خونسردی خود را حفظ می کنند. خوب فکر می کنند و بهترین راه حل را برای خود و اطرافیانشان انتخاب می کنند. ‎٩‏ بعضی مهارت کمتری دارند: ممکن است عصبانی با خیلی غمگین شوند با هراسان شده و مرتب از دیگران بپرسند که باید چه کار کنند؟ و با رفتارهای نامناسب دیگری نشان دهند. دوست دارید جزو کدام گروه باشید؟

صفحه 12:
به نظر شما برای یک زندگی خوب به چه مهارت هایی نیاز دارید؟ oi

صفحه 13:
مهارت های خاصی که با ان ها اشنا می شویم: 0 مهارت شناخت خود: یعنی آگاه بودن به اتفاقات درون خود. 0 مهارت کنار آمدن با احساسات و هیجانات: یعنی بتوانیم وقتی دچار احساساتی مثل ترس. خشم يا غم می شویم آن را بشناسیم و کنترل کنیم. ‎٩‏ مهارت برقراری ارتباط: ‏یعنی بتوانیم با دیگران ارتباط خوب و دوستانه برقرار کنیم. دوستی ها را حفظ کنیم. در ارتباط نیازها و خواسته های خود را بیان کنیم . ‎٩‏ مهارت حل مسئله و تصمیم گیری: ‏یعنی وقتی مشکلی پیش می آید بتوانیم به خودمان مسلط شویم و با استفاده از نیروی فکر بهترین راه حل را انتخاب و اجرا کنیم . ‎٩‏ مهارت خوب فکر کردن و خلاق بودن: ‏یعنی بتوانیم خوب فکر کنیم و به فکرهای نو و جدید خود توجه کنیم و بها دهیم. ‎ ‎

صفحه 14:
با یکی از اعضای خانواده خود یک مصاحبه انجام دهید و از آنها سوال کنید که به نظر آنها برای یک زندگی خوب چه مهارت هلیی لازم است.

صفحه 15:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 16:

صفحه 17:
ب ا فعال جه ها دا بی ‎=J ۰‏ ويزكى 4 2 ‎a> ۰‏ ©

صفحه 18:
نکات مهم ‎٩‏ دانش آموزان در فعالیت های کلاسی باید بطور فعال شرکت ‏9 گر دانش آموزان یک کلاس, همدیگر را اذيت كنند. يشت سر هم حرف بزنند با یکدیگر را مسخره کنند. هیچ کس در چنین کلاسی احساس راحتی نخواهد کرد. ‎٩‏ ولی اگر دانش آموزان به یکدیگر احترام بگذارندو به هم اعتماد داشته باشند. همه از بودن در چنین کلاسی احساس خوبی خواهند داشت و در آن راحت خواهند بود.

صفحه 19:
به قوانین خانه خود فکر کنید.حتی به قوانینی که به زبان آورده نمی شود هم فکر کنید. سعى كنيد تعدادی از آنها را بنویسید. آبا این قوانین محیط خانه شما را بهتر می کند با 1 بد تر؟

صفحه 20:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 21:

صفحه 22:
خواهد؟ و ب شما«شناخت خود» مهارت شما«شد ‎j‏ به نظر ©

صفحه 23:
نکات مهم 0 شناخت خود. بعنی توانابی ها و نقاط ضعنه يبودا سا کلم 9 بدانیم چه چیزهایی ما را ناراحت می کنند و در چنین مواقعی چگونه با آن برخورد کنیم. © بدانیم چطور می توانیم احساس خوبی درباره خود داشته باشیم. ‎٩‏ در صورت شناخت خود می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم و متناسب با توانا ببجها9!اتكعة ها و علایق خود فعاللت و برتامه ریزی كنيم و نقاط ‎eh Oy‏ بعضى افراد نسبت به خود زود شناخت بيدا مى كنند و خود را ‎oe ese‏ دا ‎

صفحه 24:
‎٩‏ همه ما دارای ویژگی هایی هستیم و خود را با ویژگی هایمان معرفی می کنیم. ‏6©اطرافيان در شناخت ویژگی های ما کمک زیادی می کنند ولی باید توجه داشته باشيم كه آنها هميشه درست نمى كويند. ‏© كاهى افرادى كه ما را خيلى دوست دارند بهترين ويزكى ها را به ما نسبت می دهند و گاهی عده ای ویژگی های منفی ما را بیش از حد بزرگ می کنند. ‏گر ما به خصوصیات خود توجه کنیم بتدریج می توانیم شناخت بسیار خوبی نسبت به خود بيدا كنيم.

صفحه 25:
از کدام خصوصیات خود راضی هستید و به ‎ol‏ افتخار می کنید؟ از کدام خصوصیات خود راضی نیستید و دلتان می خواهد آن راتغییر دهید؟

صفحه 26:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 27:

صفحه 28:
‎٩‏ همه ما دارای توانایی ها و استعداد هایی هستیم. ‏9 برای اينکه به توانایی ها و استعداد های خود بیشتر پی ببرید باید بیشتر به توانایی های خود توجه کنید. ‏0 همانطور که در بعضی زمینه ها توانایی هایی داریم. در بعضی زمینه ها هم توانایی خاصی نداریم. ‏0 داشتن ضعف به اين معثا ننست که ما هیچوقت از عهده آن بر نمی آییم. ‎٩‏ وقتی ما در کاری زباد قوی نیستیم از آن دوری می کنیم و دوری کردن باعث می شود که ما هميشه در آن زمینه ضعیف باقی بمانیم. ‏0 کسانی هستند در بعضی زمینه ها دارای ضعف هایی بوده اند ولی با تمرین کردن در آن زمینه ها دارای توانمندبهای برجسته ای شده اند. ‏© توانمند شدن هميشه با تمرين و كار كردن همراه است.

صفحه 29:
تواناییهای خود و ضعف های خود را در هر یک از زمینه های زیر بنویسید؟ تواناییها ضعف ها 1 ۲ ۲ 1 ۲ در زمینه انجام کارهای منزل ۱. ۳3

صفحه 30:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 31:

صفحه 32:
‎٩‏ ما از خیلی چیزها خوشمان می آید و از خیلی چیزها خوشمان نمی ند ‏امکان ندارد همه چیزهایی را که دوست داریم داشته باشیم و از همه چیزهایی که دوست نداریم دور باشیم . ‎٩‏ با تلاش و برنامه ریزی می توانیم چیزهایی را که دوست داریم بدست بیاوریم و از چیزهایی که دوست نداریم دوری کنیم و یا يادبكيريم كه چطور با آنها کنار بياييم تا ناراحتمان نکند.

صفحه 33:
جدول زير را تکمیل چیزهایی که دوست دارم ‎٩‏ چه بازیها و سرگرمی هایی دوست دارید؟ ‎9 ‏چه غذاهایی را دوست دارید؟ کدامیک از رفتارهای مادر یا پدرتان را دوست دارید؟ ‏کدامیک از رفتارهای معلمتان را دوست دارید؟ ‏کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست دارید؟ ‏مهمانی رفتن به خانه چه کسانی را دوست دارید؟ ‏وقتی در جمع دوستانتان هستید چه کارهایی را دوست دارید انجام دهید؟ ‎ ‎ ‏نمایید ‏چیزهایی که دوست ندارم ‏چه بازیها و سرگرمی هایی دوست ندارید؟ ‎۰ ‏چه غذاهایی را دوست ندارید؟ کدامیک از رفتار مادر یا پدرتان را دوست ندارید؟ ‏کدامیک از رفتارهای معلمتان را دوست ندارید؟ ‏کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست ندار مهمانی رفتن به خانه چه کسانی را دوست ندارید؟ ‎ ‏وقتی در جمع دوستانتان هستید جه کارهایی را دوست ندارید انجام دهید؟ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
همه ما دارای نظرات و عقایدی هستیم. 9 ما وقتى مى توانیم نظر خوب و درستی درباره موضوعی ارائه دهیم که درباره آن تجربه داشته و خوب فکر کرده باشیم . 9 بنابراین فراموش نکنیم که برای ارائه نظر درست باید درباره آن خوب فکر کنیم. یادتان باشد که نسبت به نظر هیچکس اعتراض نکنید و یا آنها را مسخره نکنید. 0 نظرات شما گاهی مشابه و گاهی متفاوت با نظرات دبگران می باشد.

صفحه 35:
وكليف درباره اين موضوع خوب فکر کنید و در صورت لزوم با بیگران مشورت کنید.«به نظر شما چه چیزهایی باعث می شود که ما نظرات متفاوت داشته باشیم»؟ ۱۸ 4 ,

صفحه 36:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 37:
ag ‏ارتباط برقرار عى‎ Ly

صفحه 38:
آيا كسى را مى شناسید که با دیگران ارتباط برقرار نکند؟ ©

صفحه 39:
نکات مهم 7۳۳ ‏ولین کسی که نوا بل ارتباط برقرار یک سوک‎ ٩ ‏می دهد و از او نگهداری می کند.‎ ‎٩‏ این ارتباط برای نوزاد بسیار ضروری است و اگر این ار تباط نباشد او نمی تواند زنده بماند. ‎٩‏ بتدریج هرچه بزرگتر می شویم ار تباطات ما بیشتر می شود. ‏© با بعضی افراد ارتباط نزدیک و عمیق و با بعضی افراد ارتباط سطحی تر داریم. ‏ما انسانها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم تا نیازهای خود و دیگران را تامین ‏© همه انسانها دارای هي هشتند و بعضی از تيازها آنقدر با اهمیت هستند که اگر برآورده نشوند. انسان نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد مانند غذاء آب, خواب و ... ‎0 1200 ‏که اک ور‎ Sa chase a, Citas) ge cna! ۳ ‏ولى نمى إن قاد و تال زندکی ای‎ ‏= تحسین شدن, بازی کردن و بادگرفتن و .. ‎ ‎ ‎

صفحه 40:
; Qals ‏مه‎ درون دایره اسم خود را بنویسید و بعد در داپره اول نام کسانی را بنویسی ارتباط با آنها برای شما بسیار اهمیت دارد یعنی در درجه اول هستند و در دایره دوم نام کسانی را بنویسید که اهمیت ارتباط با آنها در درجه دوم قرار دارند و در دایره سوم نام کسانی را بنویسید که اهمیت ار تباط با آنها در درجه سوم قرار دارند .

صفحه 41:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 42:
Bs! uel,

صفحه 43:
نکات مهم ما از طریق ارسال و دریافت پیام ارتباط برقرار می کنیم مثلاً سلام ‎٩‏ در ارتباط هميشه یک فرستنده . گیرنده. پیام و سوال(یا با خورد) وجود دارد. ‏© فرستنده : کسی است که پیامی را ارسال می کند. ‏0 گیرنده : کسی است که پیام را دریافت می کند. ‏پیام : آن اطلاعاتی است که فرستنده به گیرنده منتقل می کند. ‏© سوال(يا بازخورد) : اطلاعاتی است که گیرنده به فرستنده می دهد تا او را متوجه کند که پیام او را دربافت کرده با به او بگوید که پیامش روشن نبوده و مفهوم آن را دریافت نکرده است.

صفحه 44:
نکات مهم ‎٩‏ پیام های ما گاهی به روش کلامی و گاهی غیر کلامی بیان می شود. ‏0 در پیام های کلامی ما از کلمات استفاده می کنیم و در پیام های غیر کلامی از حالات چهره. دست. فرم ایستادن و رفتار برای رساندن پیام خود استفاده می کنیم. ‎٩‏ گاهی اوقات ما پیام هاي خود را واضح و مستقیم نمی گوییم و فرد مقابل ممکن است دقیقا متوجه ‎lo ply‏ نشود. ‏9 در مواقع ابهام پیام . گیرنده می تواند با طرح سوالات مناسبی منظور فرستنده را بهتر بفهمد.

صفحه 45:
در ‎Job‏ هفته به پیام های اطرافیان خود توجه کنید و سعی کنید با پرسیدن سوالاتی به منظور آنها بیشتر پی ببرید. چند نمونه از آنها را جهت طرح در کلاس بنویسید.

صفحه 46:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 47:

صفحه 48:
چرا ارتباط بین بعضی افراد خیلی خوب است؟ ارتباط مثبت چه ارتباطی است؟

صفحه 49:
نکات مهم ‎٩‏ ارتباطی مثبت است که بین فرستنده و گیرنده. پیام به درستی ردوبدل شود و هر دو از آن ارتباط استفاده کنند و به هدف خود دست یابند. ‏بهترین عامل در ارتباط مثبت این است که فرستنده. پیام را به درستی ارسال و گبرنده به ليام [1 دویافت کند. ‎٩‏ عوامل دیگری نیز هستند که باعث می شود یک ارتباط خوب. قوی و خوشایند ایجاد شود. به این عوامل پل ار تباطی می گویند.

صفحه 50:
ت پل های ارتباطی فهرست ٍ ش دادن © به دقت كوش دا ار خورد دادن باز ‎oa‏ 4 ‎vee 15112‏ خاب زمان صحبت © انتخاب 7 © سعى در بى ب استه خوا 7 دن ‎ee‏ ‏خو ‎ne‏ ‏۳ ‎ee‏ ‏© لحن مناسب

صفحه 51:
a ee ee. olla ‏چند نمونه از آنها را ضمن مشخص نمودن پل های ارتباطی جهت طرح‎ در كلاس بنويسيد.

صفحه 52:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 53:

صفحه 54:
چرا بعضی اوقات ار تباط های ما ضعیف است؟ چه چیزهایی باعث می شود که ار تباط ما با دیگران خوب پیش نرود ؟ —

صفحه 55:
نکات مهم ‎٩‏ گر فرستنده, پیام را به طور روشن. دقیق و مستقیم ارسال نکند و گیرنده. پیام را به طور درست دریافت نکند و يا پیام ها محتوای خوبی نداشته باشد. آن وقت در ارتباط با دیگران مشکل پیش می آید. © به عواملی که باعث می شود ارتباط با دیگران ضعیف شود «موانع ارتباطی» می گویند.

صفحه 56:
فهرست موانع ار تباطی ‎٩‏ نام گذاشتن ‎٩‏ فرباد کشیدن ©خيره نكاه كردن © تحقير كردن ‎٩‏ ارتباط چشمی نداشتن 7 توهين كردن ‎٩‏ قطع کردن صحبت دیگران ‎٩‏ بی توجهی 0 استفاده نادرست از کلمات 9 گوش ندادن ‏9احساس خود را ضادقانه بیان نکردن

صفحه 57:
فیلم مورد علاقه خود را به دقت تماشا کنید.چه موانع ار تباطی در فیلم وجود دارد. آنها را باداشت کرده و جلسه آبنده در کلاس مطرح کنید. 2 5 5 5 5 5 555 255 25 جات ت ت تا 2 2 2 حا 3 2 2 تا تس

صفحه 58:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 59:
تصمدم گیریع

صفحه 60:
د نذا شما د

صفحه 61:
تصمیم د تصمیم یعنی انتخاب بین دو با چند چیز. تعریف مهارت تصميم گیری : فرایندی است پیچیده شامل انواع توانایی های فکری و نیز داشتن اطلاعات در مورد تصمیمی که می خواهیم بگیریم .

صفحه 62:
نکات مهم ‎٩‏ ما در طول روز تصمیم های زیادی می گیریم که خودمان هم متوجه نمی شوم که تصمیم گرفته ان 7 ‏وقتی کودک هستیم بیشتر تصمیم ها را بزرگترها برای ما می گيرند. ‎٩‏ هر چه سن ما بیشتر شود خودمان کم کم تصمیم می گیریم. ‎٩‏ تصمیمات بر زندگی ما ‎co SLs‏ گنارند. ‎٩‏ وقتی برزگتر می شویم در بعضی از تصمیم گیری ها از دیگران کمک مى گیریم. ‎٩‏ بعضی از تصمیم ها ساده و کم اهمیت بوده و تاثیر زیادی روی زندگی ما ندارند. ولی بعضی از تصمیم ها مهم هستند و اثر خیلی زبادی روی زندگی ما می گذارند.

صفحه 63:
با یکی از اعضای خانواده خود مصاحبه کنید و از او بخواهید یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی اش را برای شما تعر یف کند و توضیح دهد که این تصمیم چه تاثیری روی زندگی اش گذاشته است.

صفحه 64:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 65:

صفحه 66:
مراحل تحمیم گیری تصمیم گیری خوب و درست دارای چهار مرحله است: * مرحله اول : آگاه باشیم که باید تصمیم بگیریم. لین ماحلهااز تضمیم گیری این اننت "که آگاه ‎AS edt‏ در این موقعیت باید تصمیم بگیریم . ۱ * گاهی ما آنقدر سریع و بدون فکر تصمیم می گیریم که اصلا متوجه نمی شویم که در یک موقعیت تصمیم گیری قرار داشته ابم و تصمیم گرفته ایم.

صفحه 67:
* مرحله دوم : پیدا کردن انتخاب های مختلفی که در یک موقعیت وجود دارد. * بايد مشخص کنیم که چند انتخاب در آن موقعیت وجود داردتا بفهمیم چه تصمیم هایی می توانیم بگیریم. # در بعضی موقعیت ها انتخاب های کمی وجود دارد. * در بعضی موقعیت ها. حق انتخاب های بیشتری وجود دارد و ما مى توانيم از بين چند چیز. یکی را انتخاب * بايد خوب فكر كنيم و تمام انتخاب هايى را كه در یک موقعيت وجود دارد. جه خوب و جه بد را در نظر بكيريم.

صفحه 68:
یک موقعیت تصمیم گیری را در مستطیل زیر بنویسید. سپس خوب فکر کنید و انتخاب های مختلفی را که در این موقعیت وجود دارد. در دایره ها بنوبسید. Cc) ۱

صفحه 69:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 70:
رصمیم گیریه

صفحه 71:
ادامه مراحل تصميم كيرى * مرحله سوم : ارزبایی انتخاب های مختلف. * باید پیامدهای هر انتخاب را پیش بینی کنیم . * پیامد بعنی «نتیجه یک چیز» و با « آن چیزی که بعداً اتفاق می افتد». 7 اگر پیامد یا نتیجه یک تصمیم. بد بود. می توانیم بفهمیم که آن تصمیم.تصمیم خوبی نبوده و اگر پیامد یا نتیجه یک تصمیم. خوب بود. می توانیم بفهمیم که آن تصمیم. تصمیم خوبی بوده است.

صفحه 72:
* مرحله چهارم : بهترین لنتخاب. 7 در مرحله آخر تصمیم گیری. باید بهترین انتخاب را برگزينيم. ” اول انتخاب هایی را که پیامدهای منفی زیادی دارد. کنار بكذاريم و بعد از بين موارد باقيمانده. انتخابى را كه بيامدهاى خوب و مثبت بيشتر و ييامدهاى منفى كمترى دارد انتخاب كنيم و تصميم خود را بكيريم.

صفحه 73:
چگونه بفهمیم پیامدهای یک انتخاب مثبت است با منفی؟ —

صفحه 74:
چهار سوال زبر را بپرسید اگر پاسخ یکی از آنها هم بله بود انتخاب منفی است: * آیا برخلاف قوانین و قواعد خانه.مدرسه و يا جامعه است؟ * آيا به سلامتی من یا دیگری صدمه می زند؟ 7 آیا برای من یا دیگران مشکل و دردسر بوجود می آورد؟ * آیا باعث نگرانی و ناراحتی من با دیگران می شود؟

صفحه 75:
در طول هفته یکی از موقعیت های تصمیم گیری خود را انتخاب و با استفاده از چهار مرحله تصمیم گیری بهترین انتخاب را تعیین کنید.

صفحه 76:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 77:

صفحه 78:
بدن خود را مى شناسید؟ برای سلامت آن. چه فکری کرده اید؟ —

صفحه 79:
فعالیت گروهی (( مهمانی بدن )) * میهمانان: ربه. قلب. مغز * سه نفر داوطلب می شوند تا نقش میهمانان را بازی کنند: کپ زدن اول: درباره اهمیت و مسئولیت هر میهمان و همکاران او در بدن گپ زدن دوم: از میهمان خود بپرسید اگر صدمه ای ببیند و کارش را نتواند انجام دهد چه اتفاقی می افتد؟ کپ زدن سوم: حداقل ۴ راه برای حفظ و بهبود سلامت بدن خود بیان کنید.

صفحه 80:
۰ وكليف 6و بصورت گروهی در یک طرح ساده دستگاه تنفس. دستگاه گردش خون و دستگاه مغز و اعصاب را رسم کنید. در كنار هر یک . عواملی را که باعث آسیب رساندن به هر کدام از آنها می شود را ترسیم کنید. ٩ 2:

صفحه 81:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 82:
Raucherlunge Nichtraucheriunge

صفحه 83:
کدامیک از رفتارهای شما که مرتب تکرا و59 عادات شمارا تشکیل می دهد . در راهنمای سلامت آمده است؟

صفحه 84:
فعالیت کل(اسی ۱ سه عادت خوب خود را بنوبسید. این عادت ها چه نتایجی برای شما داشته است؟ سه عادت بد خود را بنویسید. این عادت ها چه نتایجی برای شما داشته است؟ برای اینکه عادت های خوب شما ادامه پیدا کند. تا به حال فکر و اقدامی کرده اید؟ آيا تا به حال سعى كرده ايد عادت های بد خود را تغییر دهید؟ آیا برايتان اسان بوده است؟

صفحه 85:
در ۵ گروه تقسیم و یکی از موضوعات زير را انتخاب و درباره آن بحث کنید: ۱- بررسی ترکیبات و اثرات سیگار بر بدن ۲- بررسی اثرات سیگار بر ظاهر انسان ۳- بررسی اثرات سیگار بر رفتار انسان ۴- بررسی اثرات سیگار بر محیط زندگی( مثل خانه. تاکسی. سینما و ...) ۵- بررسی اثرات سیگار بر اطرافیان( مثل اعضای خانواده. جمع دوستان )

صفحه 86:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 87:
پلامت خود و دیگرل,

صفحه 88:
چه کسی مسوول حفظ سلامت شماست؟ چه کسانی بیشتر چه کسانی و يا انجام چه کارهایی می تواند بر سلامت شما اثر منفی بگذارد؟ ن تاثیر مثبت را بر سلامتی شما می گذارند؟

صفحه 89:
تاکنورسه دمستلنتان‌چه ک مکی ‎pears “a 9‏ 3 سا و3 3 ؟ جدلاحسا اسی

صفحه 90:
فعالیت گروهی « سلامت دیگران )) در هر کدام از موقعیت های زیر: چه احساسی به شما دست می دهد؟ دلتان می خواهد چه بگویید؟ چگونه می گوبید؟ چکار می کنید؟ موقعیت اول: یکی از نزدیک ترین دوستان شما یک ماه است که هفته ای ۲ الی ۳ بار سیگار هی کشدد. موقعیت ذدوم: یکی از دوستان شما. جلوی شما شروع به کشیدن سیگار می کند. موقعیت سوم: برادرتان که ۲ سال از شما بزرگتر است در اتاق دیگر سیگار می کشد.

صفحه 91:
اگر هزینه مصرف یک سال سیگار در کشورمان. در اختیار شما باشد ترجیح می دهید با آن چه کار دیگری انجام دهید؟

صفحه 92:
از این درس بادگرفتيم که:

صفحه 93:
کتاب: مهارت های زد سال اول راهنمایی» عاطفه غياث فخرى انتشارات هنر آبی سال چاپ: ۰9

صفحه 94:
۴0۲۵۱۱۳۴۰۱۵۲9۵ ۳ i 1 ‏د‎

« سال اول دوره راهنمایی تحصیلی » تهیه کننده: ابراهیم ناطق کارشناس ارشد روانشناسی مشاور مدارس راهنمایی شهید بهشتی و مفتح شهرستان چناران 1389 حضرت علي (ع)مي فرمايند: غاَية الِعلم ُح سُن الَع َم ل نتيجه نهايي دانش ،كردار نيك است. سرآغاز با سالم و آرزوی سالمت برای شما دانش آموزان عزیز ،قصد داریم با همکاری فعال شما در سال جاری یک سفر علمی دیگر را به عنوان «مهارت های زندگی» آغاز کنیم که شامل 15درس می باشد. درس اول آشنایی با مهارت های زندگی :در این درس یاد می گیریم که برای یک زندگی شاد و سالم به چه مهارت هایی نیاز داریم. درس دوم قوانین کالس مهارت های زندگی :ایجاد یک کالس خوب ،راحت و صمیمی و کالسی که در آن زندگی کردن را یاد بگیریم. درس های سوم ،چهارم و پنجم آشنایی با ویژگیهای خود :خودمان را بهتر بشناسیم و به تواناییها و استعدادهای خود فکر کنیم و در هر موقعیتی متناسب با تواناییها و ضعف های خود تصمیم بگیریم و برنامه ریزی کنیم. سرآغاز درس های ششم ،هفتم ،هشتم و نهم اهمیت ارتباط و ارتباط های خود :یاد می گیریم که چگونه ارتباط صحیح برقرار کنیم ،چگونه منظور همدیگر را بهتر متوجه شویم . درباره موانع و پل های ارتباطی صحبت خواهیم کرد و سعی می کنیم با رعایت نکاتی ارتباطمان را با دیگران بهتر کنیم. درس های دهم ،یازدهم و دوازدهم تصمیم گیری و مراحل آن :پیامدهای تصمیم گیری را با شما در میان می گذاریم و امیدواریم که شما با تمرین هایی که در این زمینه انجام خواهید داد در آینده تصمیمات بهتر و درست تری بگیرید. درس های سیزدهم ،چهاردهم و پانزدهم بدن سالم ما ،اثرات یک عادت بر زندگی سالم، سالمت خود و دیگران :به سالمت شما و خانواده و مدرسه و جامعه خواهیم پرداخت. هدف این درس: افزایش توانایی های دانش آموزان عزیز دانستن براي بهتر زيستن درس اول آیا می دانید مهارت داشتن به چه معناست؟ مهارت داشتن: یعنی داشتن توانایی انجام یک کار به بهترین شکل بگویید هم اکنون در چه کارهایی مهارت دارید؟ خودتان را با یک کودک 5ساله مقایسه کنید. کدامیک از شما مهارت بیشتری دارید؟ نکات مهم بعضی ها در حل کردن مشکالت مهارت بیشتری دارند: یعنی خونسردی خود را حفظ می کنند ،خوب فکر می کنند و بهترین راه حل را برای خود و اطرافیانشان انتخاب می کنند. بعضی مهارت کمتری دارند: ممکن است عصبانی یا خیلی غمگین شوند یا هراسان شده و مرتب از دیگران بپرسند که باید چه کار کنند؟ و یا رفتارهای نامناسب دیگری نشان دهند. دوست دارید جزو کدام گروه باشید؟ به نظر شما برای یک زندگی خوب به چه مهارت هایی نیاز دارید؟ مهارت های خاصی که با آن ها آشنا می شویم: مهارت شناخت خود: یعنی آگاه بودن به اتفاقات درون خود. مهارت کنار آمدن با احساسات و هیجانات: یعنی بتوانیم وقتی دچار احساساتی مثل ترس ،خشم یا غم می شویم آن را بشناسیم و کنترل کنیم. مهارت برقراری ارتباط: یعنی بتوانیم با دیگران ارتباط خوب و دوستانه برقرار کنیم ،دوستی ها را حفظ کنیم ،در ارتباط نیازها و خواسته های خود را بیان کنیم . مهارت حل مسئله و تصمیم گیری: یعنی وقتی مشکلی پیش می آید بتوانیم به خودمان مسلط شویم و با استفاده از نیروی فکر بهترین راه حل را انتخاب و اجرا کنیم . مهارت خوب فکر کردن و خالق بودن: یعنی بتوانیم خوب فکر کنیم و به فکرهای نو و جدید خود توجه کنیم و بها دهیم. با یکی از اعضای خانواده خود یک مصاحبه انجام دهید و از آنها سوال کنید که به نظر آنها برای یک زندگی خوب چه مهارت هایی الزم است. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس دوم یک کالس خوب و فعال چه ویژگی هایی دارد؟ نکات مهم دانش آموزان در فعالیت های کالسی باید بطور فعال شرکت نمایید. اگر دانش آموزان یک کالس ،همدیگر را اذیت کنند ،پشت سر هم حرف بزنند یا یکدیگر را مسخره کنند ،هیچ کس در چنین کالسی احساس راحتی نخواهد کرد. ولی اگر دانش آموزان به یکدیگر احترام بگذارندو به هم اعتماد داشته باشند ،همه از بودن در چنین کالسی احساس خوبی خواهند داشت و در آن راحت خواهند بود. به قوانین خانه خود فکر کنید،حتی به قوانینی که به زبان آورده نمی شود هم فکر کنید .سعی کنید تعدادی از آنها را بنویسید .آیا این قوانین محیط خانه شما را بهتر می کند یا بدتر؟ از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس سوم آیا به نظر شما«شناخت خود» مهارت می خواهد؟ نکات مهم شناخت خود ،یعنی توانایی ها و نقاط ضعف خود را بشناسیم. بدانیم چه چیزهایی ما را ناراحت می کنند و در چنین مواقعی چگونه با آن برخورد کنیم. بدانیم چطور می توانیم احساس خوبی درباره خود داشته باشیم. در صورت شناخت خود می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم و متناسب با تواناییها ،استعدادها و عالیق خود فعالیت و برنامه ریزی کنیم و نقاط ضعف خود را تقویت کنیم. بعضی افراد نسبت به خود زود شناخت پیدا می کنند و خود را دقیق می شناسند و بعضی ها خیلی دیر خود را می شناسند. ویژگی های من همه ما دارای ویژگی هایی هستیم و خود را با ویژگی هایمان معرفی می کنیم. اطرافیان در شناخت ویژگی های ما کمک زیادی می کنند ولی باید توجه داشته باشیم که آنها همیشه درست نمی گویند. گاهی افرادی که ما را خیلی دوست دارند بهترین ویژگی ها را به ما نسبت می دهند و گاهی عده ای ویژگی های منفی ما را بیش از حد بزرگ می کنند. اگر ما به خصوصیات خود توجه کنیم بتدریج می توانیم شناخت بسیار خوبی نسبت به خود پیدا کنیم. از کدام خصوصیات خود راضی هستید و به آن افتخار می کنید؟ از کدام خصوصیات خود راضی نیستید و دلتان می خواهد آن را تغییر دهید؟ از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس چهارم شناخت استعداد و توانایی ها همه ما دارای توانایی ها و استعداد هایی هستیم. برای اینکه به توانایی ها و استعداد های خود بیشتر پی ببرید باید بیشتر به توانایی های خود توجه کنید. همانطور که در بعضی زمینه ها توانایی هایی داریم ،در بعضی زمینه ها هم توانایی خاصی نداریم. داشتن ضعف به این معنا نیست که ما هیچوقت از عهده آن بر نمی آییم. وقتی ما در کاری زیاد قوی نیستیم از آن دوری می کنیم و دوری کردن باعث می شود که ما همیشه در آن زمینه ضعیف باقی بمانیم. کسانی هستند در بعضی زمینه ها دارای ضعف هایی بوده اند ولی با تمرین کردن در آن زمینه ها دارای توانمندیهای برجسته ای شده اند. توانمند شدن همیشه با تمرین و کار کردن همراه است. تواناییهای خود و ضعف های خود را در هر یک از زمینه های زیر بنویسید؟ ضعف ها تواناییها در زمینه تحصیلی .......................................................1 ............................................................................. 1 ......................................................2 ............................................................................ 2 .......................................................3 ............................................................................ 3 در زمینه ورزشی .......................................................1 ................................................................................. 1 ......................................................2 ................................................................................ 2 ......................................................3 ................................................................................ 3 در زمینه هنری .......................................................1 ..................................................................................... 1 ......................................................2 .................................................................................... 2 .....................................................3 .................................................................................... 3 در زمینه انجام کارهای منزل .....................................................1 ......................................................... 1 .....................................................2 ........................................................ 2 ....................................................3 ......................................................... 3 از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس پنجم شناخت عالقمندی ها ما از خیلی چیزها خوشمان می آید و از خیلی چیزها خوشمان نمی آید . امکان ندارد همه چیزهایی را که دوست داریم داشته باشیم و از همه چیزهایی که دوست نداریم دور باشیم . با تالش و برنامه ریزی می توانیم چیزهایی را که دوست داریم بدست بیاوریم و از چیزهایی که دوست نداریم دوری کنیم و یا یادبگیریم که چطور با آنها کنار بیاییم تا ناراحتمان نکند. جدول زیر را تکمیل نمایید ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چیزهایی که دوست دارم چه بازیها و سرگرمی هایی دوست دارید؟ چه غذاهایی را دوست دارید؟ کدامیک از رفتارهای مادر یا پدرتان را دوست دارید؟ کدامیک از رفتارهای معلمتان را دوست دارید؟ کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست دارید؟ مهمانی رفتن به خانه چه کسانی را دوست دارید؟ وقتی در جمع دوستانتان هستید چه کارهایی را دوست دارید انجام دهید؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چیزهایی که دوست ندارم چه بازیها و سرگرمی هایی دوست ندارید؟ چه غذاهایی را دوست ندارید؟ کدامیک از رفتار مادر یا پدرتان را دوست ندارید؟ کدامیک از رفتارهای معلمتان را دوست ندارید؟ کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست ندارید؟ مهمانی رفتن به خانه چه کسانی را دوست ندارید؟ وقتی در جمع دوستانتان هستید چه کارهایی را دوست ندارید انجام دهید؟ شناخت عقاید و نظرات همه ما دارای نظرات و عقایدی هستیم. ما وقتی می توانیم نظر خوب و درستی درباره موضوعی ارائه دهیم که درباره آن تجربه داشته و خوب فکر کرده باشیم . بنابراین فراموش نکنیم که برای ارائه نظر درست باید درباره آن خوب فکر کنیم. یادتان باشد که نسبت به نظر هیچکس اعتراض نکنید و یا آنها را مسخره نکنید. نظرات شما گاهی مشابه و گاهی متفاوت با نظرات دیگران می باشد. درباره این موضوع خوب فکر کنید و در صورت لزوم با دیگران مشورت کنید «.به نظر شما چه چیزهایی باعث می شود که ما نظرات متفاوت داشته باشیم»؟ از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس ششم آیا کسی را می شناسید که با دیگران ارتباط برقرار نکند؟ نکات مهم اولین کسی که نوزاد با او ارتباط برقرار می کند مادر یا کسی است که به او غذا می دهد و از او نگهداری می کند. این ارتباط برای نوزاد بسیار ضروری است و اگر این ارتباط نباشد او نمی تواند زنده بماند. بتدریج هرچه بزرگتر می شویم ارتباطات ما بیشتر می شود. با بعضی افراد ارتباط نزدیک و عمیق و با بعضی افراد ارتباط سطحی تر داریم. ما انسانها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم تا نیازهای خود و دیگران را تامین کنیم. همه انسانها دارای نیازهایی هستند و بعضی از نیازها آنقدر با اهمیت هستند که اگر برآورده نشوند ،انسان نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد مانند غذا ،آب، خواب و ... اهمیت بعضی از نیازها به گونه ای است که اگر برآورده نشوند ،انسان نمی میرد ولی نمی تواند شاد و سالم زندگی کند و ممکن است دچار مشکالتی شود مانند نیاز محبت ،تحسین شدن ،بازی کردن و یادگرفتن و ... درون دایره اسم خود را بنویسید و بعد در دایره اول نام کسانی را بنویسیدکه ارتباط با آنها برای شما بسیار اهمیت دارد یعنی در درجه اول هستند و در دایره دوم نام کسانی را بنویسیدکه اهمیت ارتباط با آنها در درجه دوم قرار دارند و در دایره سوم نام کسانی را بنویسیدکه اهمیت ارتباط با آنها در درجه سوم قرار دارند . نام من ........ از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس هفتم نکات مهم ما از طریق ارسال و دریافت پیام ارتباط برقرار می کنیم مثًال سالم می کنیم ،لبخند می زنیم. در ارتباط همیشه یک فرستنده ،گیرنده ،پیام و سوال(یا بازخورد) وجود دارد. فرستنده :کسی است که پیامی را ارسال می کند. گیرنده :کسی است که پیام را دریافت می کند. پیام :آن اطالعاتی است که فرستنده به گیرنده منتقل می کند. سوال(یا بازخورد) :اطالعاتی است که گیرنده به فرستنده می دهد تا او را متوجه کند که پیام او را دریافت کرده یا به او بگوید که پیامش روشن نبوده و مفهوم آن را دریافت نکرده است. نکات مهم پیام های ما گاهی به روش کالمی و گاهی غیرکالمی بیان می شود. در پیام های کالمی ما از کلمات استفاده می کنیم و در پیام های غیرکالمی از حاالت چهره ،دست ،فرم ایستادن و رفتار برای رساندن پیام خود استفاده می کنیم. گاهی اوقات ما پیام های خود را واضح و مستقیم نمی گوییم و فرد مقابل ممکن است دقیقًا متوجه پیام ما نشود. در مواقع ابهام پیام ،گیرنده می تواند با طرح سواالت مناسبی منظور فرستنده را بهتر بفهمد. در طول هفته به پیام های اطرافیان خود توجه کنید و سعی کنید با پرسیدن سواالتی به منظور آنها بیشتر پی ببرید .چند نمونه از آنها را جهت طرح در کالس بنویسید. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس هشتم چرا ارتباط بین بعضی افراد خیلی خوب است؟ ارتباط مثبت چه ارتباطی است؟ نکات مهم ارتباطی مثبت است که بین فرستنده و گیرنده ،پیام به درستی ردوبدل شود و هر دو از آن ارتباط استفاده کنند و به هدف خود دست یابند. بهترین عامل در ارتباط مثبت این است که فرستنده ،پیام را به درستی ارسال و گیرنده به خوبی پیام را دریافت کند. عوامل دیگری نیز هستندکه باعث می شود یک ارتباط خوب ،قوی و خوشایند ایجاد شود ،به این عوامل پل ارتباطی می گویند. فهرست پل های ارتباطی به دقت گوش دادن بازخورد دادن سوال کردن ابراز احساسات انتخاب زمان مناسب برای صحبت سعی در پی بردن به احساس دیگری بیان خواسته خوش برخورد بودن تعریف کردن احترام گذاشتن لحن مناسب در طول هفته با اطرافیان خود سعی کنید ارتباطی مثبت برقرار نموده .چند نمونه از آنها را ضمن مشخص نمودن پل های ارتباطی جهت طرح در کالس بنویسید. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس نهم چرا بعضی اوقات ارتباط های ما ضعیف است؟ چه چیزهایی باعث می شود که ارتباط ما با دیگران خوب پیش نرود ؟ نکات مهم اگر فرستنده ،پیام را به طور روشن ،دقیق و مستقیم ارسال نکند و گیرنده ،پیام را به طور درست دریافت نکند و یا پیام ها محتوای خوبی نداشته باشد ،آن وقت در ارتباط با دیگران مشکل پیش می آید. به عواملی که باعث می شود ارتباط با دیگران ضعیف شود «موانع ارتباطی» می گویند. فهرست موانع ارتباطی نام گذاشتن خیره نگاه کردن ارتباط چشمی نداشتن قطع کردن صحبت دیگران استفاده نادرست از کلمات احساس خود را صادقانه بیان نکردن فریاد کشیدن تحقیر کردن توهین کردن بی توجهی گوش ندادن فیلم مورد عالقه خود را به دقت تماشا کنید.چه موانع ارتباطی در فیلم وجود دارد .آنها را یاداشت کرده و جلسه آینده در کالس مطرح کنید. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس دهم به نظر شما تصمیم چیست؟ تصمیم : تصمیم یعنی انتخاب بین دو یا چند چیز. تعریف مهارت تصمیم گیری : فرايندي است پيچيده شامل انواع توانايي هاي فكري و نيز داشتن اطالعات در مورد تصميمي كه مي خواهيم بگيريم . نکات مهم ما در طول روز تصمیم های زیادی می گیریم که خودمان هم متوجه نمی شویم که تصمیم گرفته ایم. وقتی کودک هستیم بیشتر تصمیم ها را بزرگترها برای ما می گیرند. هر چه سن ما بیشتر شود خودمان کم کم تصمیم می گیریم. تصمیمات بر زندگی ما خیلی تاثیر می گذارند. وقتی برزگتر می شویم در بعضی از تصمیم گیری ها از دیگران کمک می گیریم. بعضی از تصمیم ها ساده و کم اهمیت بوده و تاثیر زیادی روی زندگی ما ندارند ،ولی بعضی از تصمیم ها مهم هستند و اثر خیلی زیادی روی زندگی ما می گذارند. با یکی از اعضای خانواده خود مصاحبه کنید و از او بخواهید یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی اش را برای شما تعریف کند و توضیح دهد که این تصمیم چه تاثیری روی زندگی اش گذاشته است. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس یازدهم مراحل تصميم گيري تصمیم گیری خوب و درست دارای چهار مرحله است: * مرحله اول :آگاه باشیم که باید تصمیم بگیریم. * * اولین مرحله در تصمیم گیری این است که آگاه باشیم که در این موقعیت باید تصمیم بگیریم . گاهی ما آنقدر سریع و بدون فکر تصمیم می گیریم که اصًال متوجه نمی شویم که در یک موقعیت تصمیم گیری قرار داشته ایم و تصمیم گرفته ایم. * مرحله دوم :پیدا کردن انتخاب های مختلفی که در یک موقعیت وجود دارد. * * * * باید مشخص کنیم که چند انتخاب در آن موقعیت وجود دارد تا بفهمیم چه تصمیم هایی می توانیم بگیریم. در بعضی موقعیت ها انتخاب های کمی وجود دارد. در بعضی موقعیت ها ،حق انتخاب های بیشتری وجود دارد و ما می توانیم از بین چند چیز ،یکی را انتخاب کنیم. باید خوب فکر کنیم و تمام انتخاب هایی را که در یک موقعیت وجود دارد ،چه خوب و چه بد را در نظر بگیریم. یک موقعیت تصمیم گیری را در مستطیل زیر بنویسید .سپس خوب فکر کنید و انتخاب های مختلفی را که در این موقعیت وجود دارد، در دایره ها بنویسید. موقعیت : ........................................... ........................................... از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس دوازدهم ادامه مراحل تصميم گيري * مرحله سوم :ارزیابی انتخاب های مختلف. * باید پیامدهای هر انتخاب را پیش بینی کنیم . * پیامد یعنی « نتیجه یک چیز» و یا « آن چیزی که بعدًا اتفاق می افتد». * اگر پیامد یا نتیجه یک تصمیم ،بد بود ،می توانیم بفهمیم که آن تصمیم ،تصمیم خوبی نبوده و اگر پیامد یا نتیجه یک تصمیم ،خوب بود ،می توانیم بفهمیم که آن تصمیم، تصمیم خوبی بوده است. * مرحله چهارم :بهترین انتخاب. * * در مرحله آخر تصمیم گیری ،باید بهترین انتخاب را برگزینیم. اول انتخاب هایی را که پیامدهای منفی زیادی دارد ،کنار بگذاریم و بعد از بین موارد باقیمانده ،انتخابی را که پیامدهای خوب و مثبت بیشتر و پیامدهای منفی کمتری دارد انتخاب کنیم و تصمیم خود را بگیریم. چگونه بفهمیم پیامدهای یک انتخاب ،مثبت است یا منفی؟ چهار سوال زیر را بپرسید اگر پاسخ یکی از آنها هم بله بود انتخاب منفی است: * * * * آیا برخالف قوانین و قواعد خانه،مدرسه و یا جامعه است؟ آیا به سالمتی من یا دیگری صدمه می زند؟ آیا برای من یا دیگران مشکل و دردسر بوجود می آورد؟ آیا باعث نگرانی و ناراحتی من یا دیگران می شود؟ در طول هفته یکی از موقعیت های تصمیم گیری خود را انتخاب و با استفاده از چهار مرحله تصمیم گیری بهترین انتخاب را تعیین کنید. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس سیزدهم بدن خود را می شناسید؟ برای سالمت آن ،چه فکری کرده اید؟ فعالیت گروهی (( مهمانی بدن )) * * میهمانان :ریه ،قلب ،مغز سه نفر داوطلب می شوند تا نقش میهمانان را بازی کنند: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گپ زدن اول :درباره اهمیت و مسئولیت هر میهمان و همکاران او در بدن صحبت کنید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گپ زدن دوم :از میهمان خود بپرسید اگر صدمه ای ببیند و کارش را نتواند انجام دهد چه اتفاقی می افتد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گپ زدن سوم :حداقل 4راه برای حفظ و بهبود سالمت بدن خود بیان کنید. بصورت گروهی در یک طرح ساده دستگاه تنفس ،دستگاه گردش خون و دستگاه مغز و اعصاب را رسم کنید .در کنار هر یک ،عواملی را که باعث آسیب رساندن به هر کدام از آنها می شود را ترسیم کنید. از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس چهاردهم کدامیک از رفتارهای شما که مرتب تکرار می شود و عادات شما را تشکیل می دهد ،در راهنمای سالمت آمده است؟ فعالیت کالسی 1 سه عادت خوب خود را بنویسید .این عادت ها چه نتایجی برای شما داشته است؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سه عادت بد خود را بنویسید .این عادت ها چه نتایجی برای شما داشته است؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای اینکه عادت های خوب شما ادامه پیدا کند ،تا به حال فکر و اقدامی کرده اید؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آیا تا به حال سعی کرده اید عادت های بد خود را تغییر دهید؟ آیا برایتان آسان بوده است؟ فعالیت کالسی 2 بررسی اثرات ناشی از تکرار یک رفتار یا عادت بد ( مثل مصرف سیگار) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در 5گروه تقسیم و یکی از موضوعات زیر را انتخاب و درباره آن بحث کنید: -1بررسی ترکیبات و اثرات سیگار بر بدن -2بررسی اثرات سیگار بر ظاهر انسان -3بررسی اثرات سیگار بر رفتار انسان -4بررسی اثرات سیگار بر محیط زندگی( مثل خانه ،تاکسی ،سینما و )... -5بررسی اثرات سیگار بر اطرافیان( مثل اعضای خانواده ،جمع دوستان ) از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. درس پانزدهم چه کسی مسوول حفظ سالمت شماست؟ چه کسانی بیشترین تاثیر مثبت را بر سالمتی شما می گذارند؟ چه کسانی و یا انجام چه کارهایی می تواند بر سالمت شما اثر منفی بگذارد؟ تاکنون به دوستانتان چه کمکی کرده اید؟ چه احساسی داشتید؟ 1- -2تاکنون دوستانتان به شما چه کمکی کرده اند؟ چه احساسی داشتید؟ فعالیت گروهی (( سالمت دیگران )) در هر کدام از موقعیت های زیر: چه احساسی به شما دست می دهد؟ دلتان می خواهد چه بگویید؟ چگونه می گویید؟ چکار می کنید؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ موقعیت اول :یکی از نزدیک ترین دوستان شما یک ماه است که هفته ای 2الی 3بار سیگار می کشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ موقعیت دوم :یکی از دوستان شما ،جلوی شما شروع به کشیدن سیگار می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ موقعیت سوم :برادرتان که 2سال از شما بزرگتر است در اتاق دیگر سیگار می کشد. اگر هزینه مصرف یک سال سیگار در کشورمان ،در اختیار شما باشد ترجیح می دهید با آن چه کار دیگری انجام دهید؟ از این درس یادگرفتیم که: ......................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... …….............................................................................................. ………………………………………………………………………………….... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ..................................................................................................... ……….......................................................................................... ……………………………………………….. منبع درسی Ebrahim.nategh@yahoo.com 94

51,000 تومان