صفحه 1:

صفحه 2:
توانايى انجام عمل به صورت مطلوب دک و 1 ای دارای ابعاد مختلف چسمی - یوب زندگی مجموعه از محرکهای دارا ۱ 12 ۳ اخلاقی و شناختی است که بر فرد اثر می گذارد و دنیای پدیداری 5000 7 ailSisum Jgul a با تو. ‎ie‏ BY Pea be ee SESE IN ede Sede eC See er EPC cee eer) ‏زین موتر‎ 1- تعامل و ارتباط 2- سازكارى و رضامندى 3- اميدوارئى و شادزيستن 4- عشق و دوستى و همدلى ‎ern)‏ ل ا 0 7- تعیین اهداف و برنامه ربزی 8- کنترل استرس

صفحه 3:
تصامل و ارتباط ۱۳ 7777۳۳771717۱777 دریافت پیام را ‎Penge] Peper SVC pee‏ را و ....اتفاق ‏می‌افتد و مهمترین خصیصه آن دو سویه بودن است. هوش هیجانی عبارت است از: توانابی نظارت بر احساسات و هیجانی خود و 5 1 ا ا 7 1۳ ‎1۳ 7 nilum srl] sg21g> 52 Lasble iJolis CQ ‎

صفحه 4:
‎OT ae‏ رل ‎ ‏دک ‏خود اطميتان بيشترى دارند بهتر مىتوانند زندكى خويش را هدايت كنند. ‎a‏ قدرت تنطیم اصساسات خود,توانیی است که بر حس خود ‏* برانگیجتن خود: برای عطف توجه برانگیختن شخصی, تسلط ای خلاق با ‎Ree‏ توجه. ی 3 ‏بودن لازم است ۳ اند به هدف خود دست يابد. ‎CeCR AI aL Oe Tao‏ ی ار باسند ی عليم اجتما ‎ar‏ ی ‏۲ ۳ ات از هنر قرا ی ارتباط‌ها, مهارت کنترل عواطف در ديكران أسنت. اقرادف 3 ا ‎Fp‏ ل ا ‎

صفحه 5:
ا لا ل Breer ‏ا ا ا ا ا‎ era nS See] ‏هرجه‎ افراد تعداد ببشترى از اين مولفهها را در خود بيابند هوش هيجانى بالاترى دارند. ١-مفارتهاى‏ درون قردى شامل الف- خود آگاهی هیجانی : بازشناسی و فهم احساسات خود ب- چرات: ابراز احساست , عقاید , تفکرات , دفاع از حقوق شخصی ‎Poca Teany Serre Jen ienerl Sranfeaens‏ | خويشتن 1 552000 ‎ONCE Te aS)‏ ا ا اماما ‎fe‏ - مهارتهاى ميان فردی ‎eve pve eer)‏ الا ا ا ا 00 1 0000 00 ‏اال ال‎ ro) Pearaes Bve ered

صفحه 6:
مسولفه ه‌ای هسوش هیجانی Pras eg ‏الف مساله کسایی. تشحیص و تبرت مسانل همچین ایجاد زاه کارهایب موتر‎ 00 تجربه مى شود. ‎ce‏ ال ا اا 1۱ ۳ ۳ ۳ الف توائابن عقل استرس: مقاومت در براير وقايع نامطلوب و موقفيتهاف اشترس را ب- كنترل تكانه: ايستادكى در مقابل تكانه يا اتكار تكانه - خلق عموا 2 ی ری ود و یگران ی 0 مثبت حتی در مواجه با

صفحه 7:
کنتسیل و افسزایش هوش هیجانی جكوته ميتوان هيجانها را كنترل كرد افزايش عقل كافى و كنترل جشم ‎ere eam easier ne 1 a‏ ۰ کاهش احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی * ۳ * بهتر کنار آمدن با فشار روانی | Tecra vey rs ا ا ‎PS RCo CaP Pe aC Sole‏ * توانابى درى بهتر منشاء احساسات 000 es re Pes ir ares Per Pee

صفحه 8:
۱ آكا الف) مشاهده و شناخت احساسات ب) یافتن واژه‌گانی برای ‎ae‏ ار ‎cal UE cata‏ ل ‎ROO Maes enue erp wee penny sarc‏ ‎vere ne)‏ ل ار 0 4 مقابله با فشار روانی: روشهای آرمید Pol eee Carers] Fy Pe ‏ا‎ PET SEs} Fea ea tes Ie roe ere eed en Ie) Peracan ‏ماما‎ an en esey) ۱ e ESSE ee eel tes] ee] eae a Srey Tea ‏ا‎ Ot yearn red repre tern eae) 0- مسئوليت هاى شخصى: قبول مسووليت تشخيص بيامدهاى اعمال خود ابراز علایق و احساسات خود بون خشم یا انفعال 1 ‎Sere sre rcr elie ice) et meccn in be a AIeeD Caro p) hr Rare oe ۳ oe -13‏

صفحه 9:
rere ‏ل ا ا ا ا ا‎ Sone be as err nonie الف- كامل نبودن - جلوكيرى از احساس كناه و سرزتش شخصه ۱ ا 2 8 ساز کاری الف- خود | - ‎crodly‏ 0520 ج- هوش ‎PIS Cernp erceueres sale poo‏ ۱90۳7 ۱ 0 n توانایی پذیرش خود و دیگران * طبیعی بودن 10 ees eee Tne ee Ropvespiree Preview) Cae ob So b gat Stier als jo casts * همدلى تسبت به ديكران.

صفحه 10:
0 f تعريف اميد وضعیت منیب ا ل 20000700 ‎en ero GIy an) Reps‏ ل 600 00 ال و اندرسون 0501 سرت در انكا ی ات هستی و داشتن رویکردی است برای مشکلات و چیرگی بر موانع یعنی ل ل ور زک ا ا 00 ‎ae a 3 0‏ گی در کنار ناکامیها (دنیا مثل ‎Ere ERE eed ele Ce RC ak ies ۳ ‏السك ان ‎1 Lcntes Renee SDE Sm ate. ae POO Ae SD ‏۰ کنترل پذیری شخصی: شخص یه گونه‌ای عمل کند که نظارت دقیق بر رفتا ‎aes ۳۳‏ واقع بينانه يرهيز شود. نت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
1 اا ‎Lass crow‏ حركت دهند براى اين منظور در يكى محاوره بايستى به نكات :ذیل توجه داشت الف- سبک گفتار (آهسته و کند) ب- محتوای گفتار (پرهیز از جملات منفی) 5 تماس چشمی ا ‎(ore‏ ا 00 تفاوت: 0 ‏ال‎ Seay ‏پر اصول فراگیر د‎ eno Se 38 ‏باوره اشتن‎ ee ‏باورها و‎ AE ERE ACIS 9 مهمترین اصول زیستی مور در امیدواری: ۱ ال ورزش کردن: ‎PraneeS CATT‏ ا ‎Paes Peover Forgas‏ ‎Bre ate area Pg cere eee‏ ناسب و منطقى در برخورد با محركهاست لذا شخصى كه ورزش مى كند داراى قدرت تصمیم‌گیری ‎preg)‏ ا ‎Be jeer rey‏ می‌یابد. خندیدن (لبخندزدن): خندیدن نیز نوعی ورزش صورت و حالتهای عضلاا 9 0000 ات و رضایت از زندگی نقش مهدی دارد فرایند زیستی لبخند زدن تا احساس مثبت به شرح ذیل است:

صفحه 12:

صفحه 13:
سبكهاى همدلى و دلبستكى ا 00 7 0 لب اس ال ول سس ۱ 1 عاق زندكى أنست كه دوست و همدلى جزئي از أن cre yer ‏ا‎ econ 500 1 2 Tearoom, OR 0 er een a ce ۱ ‏درا از وتا ولتت داش مت لت‎ سبکهای همدلی همدلی در قضاى خانواده به سه سبى مشاهده مى شوذ: (ديويس و اتاوت 1987) ‎noon‏ ار ۱۳ ‎٠‏ نكرانى و توجه همدلانه: توجه خالصانه و صادقاته به احساسات همسر ‎gl oS blu 5 Slulusl yles gS auyais piles juan slr L ‏همدردی : خود‎ * ‏تجربه می‌کند.‎ ‎

صفحه 14:
انتخاب و تصميم كيرى إن مسثله که اسان دارای قدرت انتحاب و تصميم‌گری است مورد افك ‎HOLD ene‏ ل لا ‎ren gE eoaie (FTO‏ 0 ‎eR ercgeeen Rtas rr) Amaia et ee‏ ‎prow es 00 mene Te ee err eeT‏ ‎BE‏ ‎٠‏ ب- ديدكاه شناخت كراتى: انتخاب و ارادة انسان قادر به كنترل محيظ است: هریدی‌دیدگاه فوق هرچند حقایقی ‎eaten BOE a etter) ore‏ گرفتار تا وید ‎woe‏ وق ‎Sit‏ ‏شود ای راز كت أرأذه و انشكاب قود نحت ی شاختی مامت بط ی و اثر می‌گذارد. انتخاب و تصميم كيرى بدو 000 ا ا ا ا ا ا 9700 افزايش اعتماد به نفس ۰ ب- انتخاب و تصمیمات گروهی: مشارکت - انصاف - تعهد

صفحه 15:
‎PRON AG‏ پذیری یک فرآیند انتقالی است مبان رفتارها و ‎ee Ei ees‏ 5 بعد انكيزشى براى به ‎fel‏ جام رساندن مسئوليتها است ‏| ب ا ا لت ‎pacer rien ery ۳ vel 00‏ 7 ‎red ERGATA‏ را ان خود ماو 0 ‎iy ae 557 :‏ شامل نحوة ارتباط با ديكران (ميزان مناسب ‎ery‏ ا ‎isn eco sn 0‏ ان را ‎DESI Mp Cie Hee‏ ‎va Pe] Ve SO Cre ec ee PS ea‏ 0 ‎

صفحه 16:
لا سل( در رالكه با اهداف بايشتى كفت همه انسانها داراف ‎oe lel ne we‏ ‎ents‏ أهداف كوفق کم دما نک برناند ae ale Ecsta rege coc wmorern yy} ۲ ine Feo Wire een ROP eres oreo ۳ ‏ا‎ Con eyo Ss ‎٠‏ رشد تدريجى: برنامه بايستي بصورتي منظم و تدريجى افزليش يابد تا فرد در روند رشد و رسش , دجا رواب و تكست ‎0000 ‏انعطاف ا ا ا‎ ٠ ‏ا ا ‎ose‏ امه ‎HTES‏ ل ل ا | حر اجام ‎Draper ere‏ | یصورتی مناسب اصلاح کنند, در ‎0 ‏نت‎ ‎le ee Re CLS) ern uate ‎

صفحه 17:
کنتسرل استسرس استرس فرآيتدي متحصر به فرد است كه بصورت محركى رنعآور از ‎(CHR Pere ES enero‏ ‎ee 1 tar ae eves red ae oe‏ بیرونی ۰ 2- کنترل درونی تا بيرون ‎as Sas Resp ener‏ اه هار ذیری کمن دارند و نیا را متئول ‎Ss cen seme ie‏ و ل ا ‎ae‏ ی 2000 ‎Gal‏ ل كي ل لل ا ا (Euler ‏ا‎ Sirs Bite ‏اقراد از نظلن كتترل استريس به دو تيب شخصيسس 0 و8 تقسوع‎ 0007 overs au PER Te peer Peaenee Pn ean Is Peeayet everett pe Crees es Os 5 ‏ور ا لس اا ل رلك‎ 5 Lhe TEAS ‏جهث كتترل استره ی‎ Sees ea

توانایی انجام عمل به صورت مطلوب زن دگی مجموع ه از محرکه ای دارای ابع اد مختل ف جسمی – عاطفی – اجتماعی – اخالقی و شناختی است که بر فرد اثر می گذارد و دنیای پدیداری فرد را تعیین می کند. با توج ه ب ه اص ول هش تگانه مهارته ای زن دگی از دی دگاه س ازمان بهداشت جهانی هشت زمینه موثر در رشد و شکوفائی زندگی به شرح ذی ل م ورد بررس ی قرار خواهد گرفت. -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 تعامل و ارتباط سازگاری و رضامندی امیدواری و شادزیستن عشق و دوستی و همدلی انتخاب – تصمیم گیری مسئولیت پذیری و متعهد تعیین اهداف و برنامه ریزی کنترل استرس تعریف ارتباط :کنش و واکنشی است که چگونگی ارسال یک پیام و چگونگی دریافت پیام را معین می‌کند که بصورتهای مختلف کالمی – رفتاری – ذهنی ژستها و اطوارها و ....اتفاق می‌افتد و مهمترین خصیصه آن دو سویه بودن است. هوش هیجانی عبارت است از :توانایی نظارت بر احساسات و هیجانی خود و دیگران ،توانایی تشخیص و تفکیک احساسات خود دیگران. IQشامل توانایی ما برای یادگیری ،تفکر منطقی ،انتزاعی می‌شود. EQشامل توانایی ما در جهت خود آگاهی هیجانی و اجتماعی می‌شود. : ‌ • شناخت عواطف شخصی :سنگ بنای هوش هیجانی است اف رادی ک ه نس بت ب ه احساس ات میتوانند زندگی خویش را هدایت کنند. خود اطمینان بیشتری دارند بهتر ‌ • هیجانها :قدرت تنظیم احساسات خ ود ،توان ایی اس ت ک ه ب ر حس خ ود ‌ به کاربردن درست آگاهی متکی می‌باشد. • برانگیختن خود :برای عطف توج ه ،ب رانگیختن شخص ی ،تس لط ب ر نفس خ ود و ب رای خالق بودن الزم است سکان رهبری هیجانها را در دست بگیرد تا بتواند به هدف خود دست یابد. • شناخت عواطف دیگران :افرادی که از همدلی بیش تری برخ وردار باش ند ب ه عالیم اجتم اعی میدهند. خواستههای دیگران است توجه بیشتری نشان ‌ ‌ ظریفی که نشان دهندة نیازها یا • ارتباطها ،مهارت کن ترل عواط ف در دیگ ران ‌ عمدهای از هنر برقراری ‌ ارتباطها :بخش ‌ حفظ است .افرادی که در این مهارت ها توانایی زیادی دارند در هر آنچه که به کنش متقابل آرام با میکنند. میگردد به خوبی عمل ‌ دیگران باز ‌ این هوش بنا به نظر «بار -آن» 5مولفه به شرح زیر دارد که 15عامل در آن مؤثر هستند هرچه افراد تعداد بیشتری از این مولفه‌ ها را در خود بیابند هوش هیجانی باالتری دارند. الف -خود آگاهی هیجانی :بازشناسی و فهم احساسات خود ب -جرات :ابراز احساست ،عقاید ،تفکرات ،دفاع از حقوق شخصی ج -خود تنظیمی :آگاهی ،فهم ‌،پذیرش خودش کوفایی :تحق ق بخش یدن ب ه اس تعدادهای بالقوه خویشتن هـ -استقالل و احترام به خویش د : -خودفرمانی و خودکنترلی در تفکر و عمل شخصی و رهایی از وابستگی هیجانی الف -تعهد اجتماعی :عضو موثر و سازنده گروه اجتماعی خود بودن ،نشان دادن خود به عنوان یک شریک خوب ب -همدلی :توان آگاهی از احساسات دیگران ،درک احساسات و تحسین آنها الف -مساله گشایی :تشخیص و تعریف مسائل ،همچنین ایجاد راه کارهایی موثر ب -آزمون واقعیت :ارزیابی مطابقت میان آنچه به طور ذهنی و آنچه به ط ور عی نی تجربه می‌شود. ج -انعطاف پذیری :تنظیم هیجان ،تفکر و رفتار به هنگام تغییر موقعیت و شرایط الف -توانایی عقل استرس :مقاومت در برابر وقایع نامطلوب و موقعیتهای اس ترس زا ب -کنترل تکانه :ایستادگی در مقابل تکانه یا انکار تکانه الف -شادی :احساس رضایت از خویشتن ،شادکردن خود و دیگران ب -خوشبینی :نگاه به جنبهای روشن زندگی و حفظ نگرش مثبت حتی در مواجه ب ا نامالیمات • • • • • افزایش عقل کافی و کنترل چشم توانایی ابراز خشم به شیوه‌ای مناسب کاهش احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی افزایش احساس مثبت نسبت به خود بهتر کنار آمدن با فشار روانی • • • ‌ پیشرفت در تشخیص هیجان های خود و نام گذاری آنها توانایی درک بهتر منشاء احساسات تشخیص تفاوتهای میان احساسات و اعمال دوره درسی شناخت خود به عنوان الگوی برای آموزش هوش هیجانی مطرح می‌باشد. واژهگانی ‌ -1خود آگاهی ( :الف) مشاهده و شناخت احساسات خود (ب) یافتن برای بیان احساسات (ج) آگاه شدن از ارتباط میان افکار ،احساسات ،واکنش تصمیمگیری شخصی :بررسی اعمال خود و آگاهی بر پیامدهای آنها ‌ -2 -3مدیریت احساسات :استفاده از گفتگو با خود برای پیدا کردن پیامهای منفی -4مقابله با فشار روانی :روشهای آرمیدگی -5همدلی :درک احساسات و عالیق دیگران ارتباطها :صحبت کردن درباره احساسات ‌ -6 -7خودفاش سازی :ارزش دهی به روراست بودن و ایجاد حسن اعتماد به نفس واکنشهای هیجانی خود و ‌ -8بینش یابی :شناسایی الگوهای موجود در زندگی و دیگران خویشتنپذیری :احساس غرورکردن و نگریستن به خود از زوایه مثبت ‌ -9 -10مسئولیت های شخصی :قبول مسوولیت تشخیص پیامدهای اعمال خود -11جسور بودن :ابراز عالیق و احساسات خود بون خشم یا انفعال -12پویایی گروه :آگاهی بر اینکه چه هنگام رهبری را بر عهده بگیرد و یا تبعیت کند. -13حل تعارضان :نحوه مبارزة عادالنه با افراد دیگر ،استفاده از الگوی پیروز- پیروز در بحث و حل تعارضات. تعریف سازگاری :قدرت انطباق و پذیرش محرکهای محیطی بر اساس شرایط موجود ضرورت و اهمیت سازگاری الف -کامل نبودن – جلوگیری از احساس گناه و سرزنش شخصه ب -اجماع و پذیرش نیازهای گوناگون کنار هم بر حسب شرایط سنی – فرهنگی و اعتقادی ب -سالمت شخصیت الف -خود آگاهی ویژگیهای افراد خود شکوفا از دیدگاه مازلو • داشتن درک درستی از واقعیت • توانایی پذیرش خود و دیگران • طبیعی بودن • مشکل محور بودن بعوض خود محور بودن • عالقمند به تنهایی و خلوت • مقاومت در برابر همشکل شدن با دیگران • همدلی نسبت به دیگران ج -هوش وضعیت مثبت انگیزشی که ب ر احس اس حس متقاب ل حاص ل ش ده از ان رژی هدفمن د ( )agencyو نقش ه کش ی ب رای رس یدن ب ه اه داف ()Path-ways می‌باشد (سیندر – ایرونیگ و اندرسون )1991 امیدواری به معنای انکار واقعیت نیس ت بلک ه ب ه مع نی اعتق اد ب ه هدف داری هستی و داشتن رویکردی است برای مشکالت و چ یرگی ب ر موان ع یع نی پذیرفتن همه واقعیتها و سعی در تغییر عوامل نامطلوب مهمترین اصول روانی موثر در امیدواری: • توجه کافی بر شادکامیهای زندگی در کنار ناکامیها (دنیا مثل آئینه است اگر در آن بخندی به تو می‌خندد) ضرب المثل انگلیسی • تعادل برقرار کردن بین انتقاداتی که از خود بعمل می‌آورید و یادآوری ارزشمندیهای شخصی • شخص به گونه‌ای عمل کند که نظارت دقیق بر رفتار خود داشته باشد و از وابستگی غیر واقع بینانه پرهیز شود. سبک پاسخها محاوره‌ای مثبت :در این حیطه بایستی به گونه‌ای رفتار کرد تا دیگران موج مثبت خود را به سمت شما حرکت دهند برای این منظور در یک محاوره بایستی به نکات :ذیل توجه داشت ب -محتوای گفتار (پرهیز از جمالت الف -سبک گفتار (آهسته و کند) منفی) چهرهای (پرهیز از چهره بی ‌ ج -تماس چشمی (اجتناب از نگاه خیره) د -بیان تفاوت) هـ -حرکات بیانگر (شور و شوق در رفتار) باورها و اعتقادات :باورداشتن یک زندگی هدفمند که مبتنی بر اصول فراگیر و میدهد و روحیه توکلی به جهانشمول است ،امیداوری را در زندگی افزایش ‌ میکند. خالق یکتا ،زندگی شادمانه را ایجاد ‌ جنبشهای عضالنی ،قدرت عکس العمل و استفاده مناسب از بازتابها را میدهد چون یکی از راههای رسیدن به امیدواری ‌ ،عکس العملهای افزایش ‌ میکند مناسب و منطقی در برخورد با محرکهاست لذا شخصی که ورزش ‌ تصمیمگیری عملی باالتری است و احساس رضایت شخصی ‌ دارای قدرت مییابد. افزایش ‌ خندیدن نیز نوعی ورزش صورت و حالتهای عضالنی چهره است که در احساس مثبت امیدواری و رضایت از زندگی نقش مهدی دارد فرآیند زیستی لبخند زدن تا احساس مثبت به شرح ذیل است. عشق ،دوس تی و هم دلی ،فرآین دهای نمیتوان ‌ کیفی در زندگی هستند که تعریف واحدی از آنها ارائه کرد. * * تعریف عش ق :عش ق رابطه‌ای اس ت که دارای سه عنصر است: • -1تعهد • -2صمیمیت • -3ه وس (ش هوت) (اس ترنبرگ )1986 * استرنبرگ با توجه به نحوة کاربرد عناصر عشق ،سبکهای مختل ف عش ق میده د تئ وری مثلث را توض یح ‌ عش ق اس ترنبرگ ‌( :ج دول ک اربرد عناصر عشق) * * * * * * * * * سبکهای همدلی و دلبستگی دوستی ،از نظر معنایی نزدیک با واژه صمیمیت در تعریف عشق دارد. همدلی ،از نظر معنایی نزدیکی با واژه تعهد در تعریف فوق از عشق دارد .پس می‌توان گفت عشق فرایندی کلی در فضای زندگی است که دوستی و همدلی جزئی از آن است. • • • سبک دلبسته ایمن :زن یا شوهر باور دارد که طرف مقابل او را دوست دارد. سبک دلبستة نا ایمن اجتنابی :زن یا شوهر باور دارد که طرف مقابل او را دوست ندارد. سبک دلبستة نا ایمن دوسوگرا :زن یا شوهر می‌داند که طرف مقابل او را دوست دارد اما در اندازه و نحوة دوست داشتن مطمئن نیست. همدلی در فضای خانواده به سه سبک مشاهده می شود( :دیویس و اتاوت )1987 • درک دیدگاه فرد :تالش برای نگریستن از دید همسر • نگرانی و توجه همدالنه :توجه خالصانه و صادقانه به احساسات همسر • همدردی :خود را بجای همسر گذاشتن و تجربه کردن همان احساسات و هیجانات که او تجربه می‌کند. میمگیری اس ت م ورد تائی د ‌ این مسئله ک ه انس ان دارای ق درت انتخ اب و تص میمگیری ف رد تحت چ ه ‌ میباشد اما اینک ه انتخ اب و تص تمامی متخصصین ‌ میافتد نظرات متعددی وجود دارد. شرایطی اتفاق ‌ دو دیدگاه مهم در این حیطه عبارتند از: • انتخاب و ارادة انسان کامًال تحت کنترل محی ط اس ت و جبرگرائی محیطی • انتخاب و ارادة انسان قادر به کنترل محیط است. میکنند اما ه ر دو در این خص وص هر دو دیدگاه فوق هرچند حقایقی را مطرح ‌ گرفتار افراد در تأثیر پذیری هستند ،دیدگاه سومی از دو دیدگاه فوق مشتق مینامن د .ب ر طب ق این دی دگاه هم میشود که آن را رفت ارگرایی ش ناختی ‌ ‌ میگ یرد و هم ب ر آن کنش اراده و انتخاب فرد تحت تأثیرات محیطی ق رار ‌ میگذارد. میکند و اثر ‌ ‌ • • ‌ الف -انتخاب و تصمیمات فردی :باالبردن سطح آگ اهی – کن ترل وس واس- افزایش اعتماد به نفس ب -انتخاب و تصمیمات گروهی :مشارکت – انصاف – تعهد مسئولیت پذیری یک فرآیند انتقالی است میان رفتارهای فردی و رفتارهای جمع گرایانه ،مسئولیت پذیری و تعهد مکمل یکدیگرند تعهد بعد انگیزشی برای به انجام رساندن مسئولیتها است. در رابطه با عوامل فردی ،چون انسانها بصورتی ذاتی دارای حالت خود دوست داری هستند ،بایستی این حالت را در خود کنترل کرده تا نه کمبود ،فرد را دچار حالتهای افسردگی سازد و نه افراط آن خود شیفتگی بیمارگونه ایجاد کند مسئولیت پذیری در حیطة عوامل فردی به این تعادل میکند. کمک ‌ • عوامل ارتباطی شامل نحوة ارتباط با دیگران (میزان مناسب درون گرایی – برونگرایی) • شامل اثر مدرسه همساالن – سایر نهادها که تعهد و ‌ میکند. مسئولیت پذیری آن شرایط خاص را ایجاد ‌ عوامل جهانی :شرایط و فضای زندگی انسانها نظر عدالت – آزادی – برابری • در رابطه با اهداف بایستی گفت ،همه انسانها دارای هدف هستند ام ا آنه ایی در راه رسیدن به اهداف موفق اند که دارای یک برنامه ریزی منظم و علمی برای رسیدن به هدفهای خود هستند که این توانائی نوعی مهارت در زندگی است. برنامه ریزی :کنترل – انس جام – س ازماندهی و س رعت بخش یدن ب ه کاره ا در قالب برنامه‌ریزی ممکن است. • • • • خط پایه :یعنی مق دار مه ارتی ک ه ف رد در ح ال ح اظر در ی ک زمین ة معین داراست. رشد تدریجی :برنامه بایستی بصورتی منظم و تدریجی افزایش یابد ت ا ف رد در روند رشد و رسش ،دچار ناتوانی و شکست نگردد. انعطاف برنام ه :ه ر برنام ه بایس تی بص ورتی نس بی برنام ه ری زی ش ود، شکستاند. ‌ برنامههای مطلق گرایانه چون فاقد انعطاف هستند ،محکوم به ‌ میتوانند در زندگی خود خود –نظارتی (تنبیه و تقویت شخصی) :افراد ‌ به نحوة انجام کارهای خود نظارت کنند و آنها را بصورتی مناسب اص الح کنن د، میتوان از تقویت شخصی جهت کارهای موف ق و تنبی ه شخص ی در این مسیر ‌ جهت کارهای ناموفق خود استفاده کرد. رنجآور استرس فرآیندی منحصر به فرد است که بص ورت مح رکی ‌ میشود (نسلیه) از بیرون بر فرد وارد ‌ -2کنترل درونی کنترل استرس بدوصورت وجود دارد - 1 .کنترل بیرونی استرسها هم ه چ یز ‌ -1کنترل بیرونی :در این حالت فرد در زمان برخورد با میداند افرادی که از این نحوه کنترل در مقابله با استرس ها را متوجه بیرون ‌ ئولیتپذیری کمی دارن د و دنی ا را مس ئول تم ام مش کالت ‌ میبرند مس بهره ‌ میگردد میدانند .مشکالت این افراد کمتر حل ‌ ایجاد شده ‌ - 2کنترل درونی :این افراد همواره در جستجوی سهم خود در تش کیل اس ترس هستند این افراد مسئولیت پذیر بوده و الگوی خوبی برای سایر افراد اجتم اع میباشند. ‌ : عوامل محیطی و اکتسابی -عوامل ارثی (سیستم اعصاب) میشوند. افراد از نظر کنترل استرس به دو تیپ شخصیتی Aو Bتقسیم ‌ میتوانند رفتاری آرام و ب دور از تنش افرادیکه تحت تأثیر عوامل محیطی وارثی ‌ میکنند تیپ شخصیتی Bهستند در حالیکه افرادیک ه عج ول را در خود ایجاد ‌ میپردازن د دارای تیپ شخص یتی A بوده و به کارها با تکانش و سرعت ب اال ‌ هستند .تیپ شخیصتی Aبایستی جهت کنترل استرسها به تیپ شخصیتی B تغییر رفتار دهد.

51,000 تومان