صفحه 1:
Pe ۱۱ 2)
صفحه 2:
تت ل a
#رشد: تغيير دائمى همرا با افزايش سن كه به ظرفيت عملى سازماندار و خاصى
متجر میشود.
رشد فرایندی چند بعدی است.
#رشد حرکتی: فرایند متوللی و مداوم تغییر رفتار حرکتی در طول حیات که به
پیشرفتهای فردی از حرکات ساده. غیر نظامداره و حرکات غیر ماهرانه تا
پیشرفت مهارتهای حرکتی پیچیده و سازماندار عللی و بالاخره به مهارتهایی
که با کهنسالی همراهاند مربوط است.
حرکت : تغیبر در وضع بدن
صفحه 3:
#رشد واژه ای عمومی و کلی است و به تمامی تغییرات ساختاری و عملکردی -خواه
پیشرونده و خواه پسرونده- در طول عمر از لقاح تا مرگ اشاره دارد.
گرشد فرآیندی متوالی, مداوم و وابسته به سن است كه نمو (افزايش اندازه يا جرم
بدن)» باليدكى (ييشرفت كيفيت عملكردى بدن) و سالمندى را در بر مى كيرد.
رشد دارای ویژگی های زیر می باشد:
7 ساختاری(کمی) و عملکردی (کیفی) هستند.
< متوالی هستنه و ترتییی تقریبا قابل پیش بینی دارند.
* هر رفتار بر پایه ی رفتار های قبلی شکل می گیرد. مثلاً ایستادن پیشنیاز راه رفتن
7 عوامل مختلفی (ژنتیک محیط و تکلیف و ...) باعث ایجاد اين تغیییرات می شود.
۶ فردی است.
صفحه 4:
لزوم آگاهی از رشد تمام جوانب رشد جهت برنامه ریزی در مسیر
شکوفایی استعدادها
#شناسایی موارد غیر طبیعی که نیاز به مداخله یا درمان دارند.
#تعیین و تجویز فعالیت های مناسب و برنامه ریزی صحیح برای
رشد مطلوب افراد در تمام سنين
طراحی و اجرای فعالیت های مختلف حرکتی بر اساس اصول برای
دوره های سنی مختلف
صفحه 5:
#مهارت حرکتی(51611 ۷0607): یکی از اشکال
حرکت است وبه الگوي حرکت بنيادي که با دقت
و کنترل بيشتري انجام ميشود, اشاره دارد.
*مهارت ورزشي L GwYL «(Sport Skill)
تركيبي از الگوي حرکات بنيادي یا مهارتهاي
حرکتی است که براي اجراي يك فعالیت ورزشي
به کار گرفته می شود.
صفحه 6:
مفاهیم حوزه پرورش حركتي و ورزش
صفحه 7:
#رفتار حرکتی پیش از تولد آغاز می شود.
# بعد تولد با بازتاب های ابتدایی دوران طفولیت شروع می شود و با
اجرای های ورزشی حرفه ای به اوج می رسد.
#رشد حرکتی شامل مراحل زیر است
<بازتاب ها (تولد-۲ سالگی)
*حرکات مقدماتی
7حرکات بنیادی
7حرکات تخصصی
صفحه 8:
eres tee (۳ ]
#نخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است. در طول چهار ماه آخر
حیات قبل از تولد و جهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور
عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است.
#رفلکس ها زیر بنایی حرکات دیگر هستند و پایه ای را برای دوره های دیگر
فراهم می کنند.
#اکثریت بازتابها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع. بصلالنخاع. ساقه
مغز و برجستگیهای حلقوی کتنرل میشوند.
صفحه 9:
۱
5
حركات بايه اى اولين حركات ارادى كودك مى باشند كه براى حيات و بقاء لازم
می ab
حرکات ابتدایی در سه گروه طبقهبندی می شوند:
حرکات استواری: حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از
حرکات ارادی, از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است. (مانند کنترل سر و گردن
)3326(
حرکات جابهجایی: - حرکاتی که در آن بدن جابجا می شود (مانند سینه خیز
رفتن و چهار دست و پا رفتن و غیره)
SIS > دستکاری: حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که
منجر به کسب توانایی دسترسی» چنگ زدن و رها کردن پیشرفته میشود. (مانند
حرکات دسترسی و چنگ زدن و غیره)
صفحه 10:
مهارت ها S بنیادی
پس از حرکات مقدماتی. حرکات بنیادی ظاهر می شوند. در دوره ی حرکات
بنیادی. کودک به نحوه ی اجرای انواع حرکات استواری. جابجایی و دستکاری
به صورت مجزا و سپس در ترکیب با یکدیگر پی می برد. برخلاف حرکات
رفلکسی و مقدماتی. حرکات بنیادی خصوصا در مرحله ی آخر (مرحله ی
پیشرفته) از عوامل محیطی و عوامل مربوط به تکلیف تاثیر زیلدی می پذیرند.
#مهارت حرکتی بنیادی یا اساسی: عبارت است از فعالیتی که دارای هدف
مشخص و معین است. بنابرین مهارت های بنیادی, پلیه و اساس فعالیت های
حرکتی پیشرفته و پیچیده تر مراحل بعدی تکامل را؛ فراهم می کنند.
#دوره ی حرکات بنیادی از سه مرحله ی مجزا که دارای همپوشانی هستند.
تسیل مها مره ی آندای در حال رسد و شرفم
صفحه 11:
* مرحله ی ابتدلیی (۲ تا ۳ سالگی) که معمولا در دوره ی نوپایی مشاهده می شود. اولین تلاش
های هدفدار برای اجرای حرکات بنیادی صورت می گیرد. حرکات بنیادی در این مرحله دارای
ترتیبی اشتباه بوده یا فاقد بخش های از زنجیره حرکت می باشند. هماهنگی ضعیفی دارند و فرد
در اجرای حرکت يا به طور محدود و یا بیش از حد از بدن استفاده می کند.
در مرحله ی در حال رشد (۴ تا ۵ سالگی ) که معمولا در اوایل دوره کودکی دیده می شود.
کنترل و هماهنگی حرکات بنیادی افزایش می یلبد؛ ولی استفاده از بدن. هنوز محدود یا بیش از
حد است. رشد حرکتی تا لین مرحله. عمدتا از طریق فرایند بالیدگی صورت می گیرد. اگر شرایط
te el نباشده افراد به مراحل بالائر رشد حركتى صعود تخواهند كرد
* مرحلهى بيشرفته LF) ۷ سالگی) غالبا در اواسط یا اواخر دوره ی کودکی دیده می شود.
کنترل. هماهنگی و کارلیی مکانیکی افزلیش می یابد. رشد آن دسته از مهارت های دستکاری که
نیازهای ادراکی- حرکتی بیشتری دارد. مثل دریافت. ضربه با دست به توپ متحرک و ضربه با
پنجه تا اندازه ای کندتر بوده و دیرتر به مرحله ی پیشرفته می رسند. رسیدن به این مرحله
مستلزم فرصت های تمرینی» oun eee است. نرسیدن به این مرحله. از رشد حرکتی و
صفحه 12:
انواع مهارت های بنیادی
صفحه 13:
* در دوره حرکات تخصصی. حرکات بنیادی به تدریج پالایش یافته و تریب می شوند تا در زندگی
روزمره و فعالیتهای ورزشی استفاده شونداین دوره شامل مه مرحله است.
© این دوره در شامل سه مرحله است:
)١ * مرحله گذر یا انتقالی- ۷ تا ۱۰ سالگی - در این مرحله کودک همان عناصر حرکات
به کنترل و دقت بیشتر انجام می دهدو کاربرد و ترکیب آنها را در موقعیت های مختلف آغاز می کند.
* ۲)مرحله کاربرد-۱۱ تا ۱۳ سالگی - در این مرحله تجربیات و قابلیت های شتاختی کودک افزایش
پیدا کرده و بر اساس عوامل فردی, محیطی و عوامل مربوط به تکلیف در مورد عملکرد های گوناگون
تصمیم گیری می کند. در این مرحله شرکت در فعالیت های خاص را ترجیح می دهد و از شرکت در
برخی فعایت ها خود داری می کنند. در این دوره افراد مطابق علاقه و توانائیهایشان ورزشهای تیمی
يا انفرادی رابرای تخصصی شدن انتخاب می کنند. خود آزمایی آنها از قدرتها , ضعفها , فرصتها و
محدودیتها در حقیقت انتخاب آنها را محدود می سازد.
* ۳ مرحله استفاده(بهره برداری) مادام العمر-از ۱۴ سالگی-در این مرحله کودک رشد بیشینه را
در حوکات خود نشان می دهدو حرکات کسب شده را در سراسر زندگی مورد استفاده قرار می دهد.
صفحه 14:
# گالاهو رشد حرکتی انسان را با تأکیدی ویقه بر خصوصیات محیطی. خصوصصیات فردی و
تکلیف به ساعت شنی تشبیه کرد که به دیدگاه بوم شناختی برمی گردد.
رشد حرکتی انسان در قالب ساعت شنی چهار دوره حرکت مختلف دارد
دوره حرکات رفلکسی
۴ حرکات مقدماتی (پایه)
حرکات بنیادی
حرکات تخصصی
*سمکن است این دوره هابا هم هموشانیداشته اشته باشند و قبل از پایان یک دوره» دوره بعدی
بد ny Sos oyna yo), oe ls شرارط تدر (محيط ) و ساختار ونتيكى دارد كه
ees oo دارای زمان ظهور متفاوتی باشند. مدل ساعت شنی گالاهو مسلی
سه بعدی است که سه حبطه شناختی» عاطفی و حرکتی و اثر متقابل آنها را در بر می گیرد.
صفحه 15:
صفحه 16:
ee rere |
دوره aed ”| دورهستى |
eee oe 1 | |
: 0 2 تا ۴ 7
ae! ام ee eee |
See, | ۱
eae | مرحله ی مهار رلکس ۳7
esha JAS J stb sees)
Pee ۳ |
رت رت ی ۲ موحله ى در حال رشد ال كت
el ها داز گنه
۱حرحله ی گذر
ات تسس
eee
صفحه 17:
اهمیت مهارت های بنیادی
صفحه 18:
٩ سه اصل برای مربیان ومعلمان جهت پیشرفت مهازت مشاهده ١ ت
مشاهده اجرا های حرکتی کودکان
وت
مربی بلیدبتوند با دقت مهارتهای حرکتی را مشاهده و ارزيلبى كند و به شاگرد خود بازخورد بدهد.
در فرایند مشاهده بلید بیش بر ویژگیهای اصلی و مهم الگوی مهارت تمرکز کنیم تا نتیجهی اجرای
آن. مشاهدهکننده باید روشهای مشاهده را بیاموزد که یک مهارت است و نیاز به تمرین دارد.
یه و تحلیل ۲- طرح و
برنامهریزی ۳- وضع قرار گرفتن
به منظور تجزیه و تحلیل رشد حرکت. مشاهده کننده ابتدا بايد ترتیب رشد مهارت شامل
ویژگیهای هر مرحله و اصول مکانیکی درگیر در اجرای ماهرانه را بداند.
باید طرح و برنامههای خود را نظم دهد از پرداختن به مسائل جانبی پس از شروع فعالیت
خودداری کنند لا نوشتن دستورالعمل بر اساس مراحل رشدی که توسط محققین تنظیم و
پیشنهاد شده است + مشاهدهی مکرر ویژگیهای برجستهی یک مهارت
اصل سوم برخی تنها در یک وضعیت ثلبت قرار میگيرند. و همهچیز را از همان نقطه مشاهده
میکنند. برخی از ویژگیهای برچسته را تنها میتوان از یک زاویه دید.
زاویههای اصلی مشاهده: پهلو. پشت سر و روبرو هستند. حرکت مشاهدهکننده هم میتواند
مفید باشد (تغییر زاویه حین حرکت).
صفحه 19:
مشاهده اجرا های حرکتی کودکان
تا I سس
فرایند مشاهده نیاز به تمرکز و توجه دارد. چند نکته برای راهنمایی ارزیابی:
«9 ace
طرح ارزیابی حرکت به گونهای که هر فرد سریح و با دقت در سطوح رشدی
خود قرار گیرد.
یک برگه ثبت به شکلی که مرحلهی رشدی سریعاًبرای استفاده در آینده ثبت
شود.
7 یک طرح مشاهدهای موجب میشود شما برای هر جزء (بدن) یک وضعیت یا
حرکت خاص را در یک زمان مشاهده کنید.
صفحه 20:
مرحله رشدی فراگیران پایگاه های استعدادیایی
تت ل SPICE ِا
#ورودى هاى يسر در سنين 5 17 11 سال هستند و دختران در سنئين 8 تا ١١
ل
#مطابق مدل رشدى كالاهو در اين دوره ى سنىء حركات بنيادى به تدريج
يالايش يافته و تركيب مى شوند تا در زندكى روزانه» فعاليت هاى تفريحى و
ورزشى مورد استفاده قرار كيرند.
#دوره ی حرکات تخصصی [شامل سه مرحله ی انتقالی. کاربرد و استفاده ی
مادام العمر است)
صفحه 21:
© مرحله ی انتقالی؛ دامنه ی سنی ۷ تا ۱۰ سالگی را در بر می گیرد. در این مرحله. کودکان
ترکیب حرکات بنیادی و کاربرد آنها در موقعیت های مختلف را آغاز می کنند. در این مرحله,
در مرحله ی کاربرد که حدود ۱۱ تا ۱۳ سالگی است. افزایش قابلیت های شناختی و تجربیات
باعت می شود تا فرادبراساس عوامل فردی. محيطى و عوامل مربوط به تکلیف. در مورد فالیت
های مختلف تصمیم گیری کنند. در این مرحله. افراد شرکت در برخی فعالیت ها را ترجیح داده
و از شرکت در برخی فعالیت های دیگر خودداری می کنند.
مرحله ی استفاده مادام العمر, اوج فرایند رشد حرکتی را نشان می دهد. افراد در سن تقریبی
۴ سالگی به این مرحله می رسند. در اين مرحله. افراد حركات كسب شده را در سراسر زندگی
مورد استفاده فرار می دهند. در این مرحله. میزان شرکت افراد در فعالیت های حرکتی مختلف
به استعدادهاء فرصت هاء امکانات مالی شرایط جسمانی و انگیزه های شخصی بستگی دارد.
صفحه 22:
سس سس نات سس سس
ars LP به تأثیر مهم محیط بر رشد و تکامل حرکتی. مربیان باید بازی ها یا
تمرین ها رابه گنه ای طراحی کنند که در یک محیط مشخص (مثل زمین
والیبال) تکالیف معینی (مانند دوی زیگزاگ) را بر کودکان تحمیل نمایند. در
واقع تمرین ها باید طوری باشد که کودک رابه سمت انتخاب رفتار حرکتی
خاصى «که مد نظر اهداف پرورشی مربی است) جهت دهی کند و کودک
براساس ابعاد درونى خود تصميم بكيرد جه حركتى را بركزيند. زيرا لثر متقابل
بين فردء محيط و تكليف باعث ظاهر شدن رفتارهاى حركتى مى شود.
#در اجراى حركات بنيادى تفاوت هاى زيادى در ارتباط با سن ديده مى شود.
لین تفاوت های رشدی شامل تفاوت های بین کودکان» تفاوت های بین الگوها
و تفاوت های درون الگوها است.
صفحه 23:
ويژگي هاي a در دوره دبستان
۴ . ويژگيهاي جسماني -حركتي
#الف )9-1 سالكي
۶ب )11--1 سالگي
*#ب ( ۱۰-۱۱ سالگي
©" . ويژگيهاي شناختي و ذهني
۴ . ويژگيهاي عاطفي - اجتماعي
صفحه 24:
ویژگیهای جسمانی تحرکتی ٩ Vit سالگی )
كا
#كنترل حركات و عضلات بزرك بر عضلات كوجك و ظريف برترى دارد.
#كودك تقريبا در همه الكوهاى حركتى بنيادى مسلط است.
#هماهنكى وتعادل به تدريج در حال پیشرفت است. ولى زمان واكنش هنوز كند
است.
*اجرای حرکات بنیادی به صورت ترکیبی با دشواری روبه رو است.
Sos? در بازی به نفع خود و انفرادی عمل می کند.
#دامنه توجه اندک است و کودک در عین حال علاقه شدید به فعالیت های
حرکتی دارد.
@ 3 ~ . : 1
خستگی زودرس است و سریعا نیز برطرف می شود.
صفحه 25:
ویژگیهای جسمانی -حرکتی الف ( ٩-۰ سالگی )
مسح<
© كودك در بازى به حداكثر ارتباط و قرار كرفتن در جريان فعاليت علاقمند است.
* فعال و پرانرژی است و سر و صدای زیادی در هنگام فعالیت ایجاد می کند.
" کودکان حرارت بیشتری در زمان بازی و ورزش شدید تولید می کنند و در هوای گرم نیز بسیار زود
ده سالگی psy pals هواری کودکان دیده فك
* کل اکسیژن مصرفی بیشینه پسران از شش سالگی با میانگین ۳۵ - ۵۰ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم
از وزن بدن در دقيقه ثابت است . در دختران هشت ساله این مقدار به ۵۰ میلی لیتره در دوازده
سالگی به ۴۵ میلی لیتر و در شانزده سالگی به ۴۰ میلی لیتر می رسد.
تیپ بدنی کودکان تقریبا در ۸ - ۱۰ سالگی ثابت می شود.
# در فعالیت های دویدنی ابتدا با فزایش تعداد گام و سپس با افزایش طول گام به سرعت خود می افزایند.
* كو دك از بازى با توب هاى بزرگ و تکرار حرکات لذت می برد و توجه کمتری به عوام آمادگی جسمانی
مانند استقامت و غیره دارد.
صفحه 26:
ویژگیهای جسمانی -حرکتی الف ( ۱۰ - ۱۱سالگی )
١ تست
تفاوت های جنسی بتدریج در دختران و پسران آشکار می شود.
أن زوتر از بسران بلوغ زيستى را تجربه مى كنند ويه همين دليل رشد قد و وزن هر آنها سريع تر أز يسران اسستم
افزايش قد و وزن يسران در اين سن تقريباً تدريجى است.
ميانكين ضربان قلب حدود 1٠ ضربه در دقيقه است. قلب دختران ؟ - 8 ضربه بيشتر از يسران مى زند.
كرايش بيشترى به فعاليت و تحرك در يسران ديده مى شود.
هماهنكى و تعادل خ وبى در حركات و فعاليت هاى شاكردان مشاهده مى شود . دختران در اعمال ظريق. هماهنكى دست و جشم و
تعادل اندكى بهتر از يسران عمل مى كنند.
دختران و پسران به ویژگی های چسمانی و بدنی خود حساس تر می شوند.
این کودکان در فعلیت های حرکتی و ورزشی رقابتیتر از شاگردان کلاس اول تا سوم هستند.
برای آموزش و یادگیری مهارت هاى ساده ورزشی و تمرینات بدنی آمادگی وجود درد
اگر چه شدت علاقه و شرکت در فعالیت های حرکتی به اندازه کودکان ۶ - ٩ ساله نیست. ولی میل به مسابقه و قابت واقعی در
آنها زیاد است-
قبل از شروع بلوغ. توان هوازى بيشينه در هر سال تقريباً ٠٠١ ميلى ليتر در د
اتدريجى است . در صورتى كه اين مقدار افزايش در همين نقطه به فملات می رسد.
زياد مى شود. افزايش اين مقدار در بسران
تمرینات قدرتی در قبل از بلوغ موجب افزايش قدرت عضلانى دختران و يسران مى شود. اين افزايش بدون تغيير در اندازه عضله
روی می دهد.
ای در ری
اکسیژن مصرفی کودکان در دوره
صفحه 27:
ويزكيهاى جسمانى -حركتى الف ( ۱۰ ١ اسالكى)
a ا
© تعداد تنفس کودکان نسبت به حجم جاری در یک کار معین استقامتی بیشتر از بزرگسالان است . احتمالاً حجم
جاری تنفس در دوره کودکی افزایش اندکی دارد یا تتفس سطحی است.
٩ - علظلت هموگلوبین خون و کل هموگلوبین نسبت به وزن بدن در دوره کودکی
اوت جنسی در غلظت همو گلوبین و آمادگی هوازی (استقامتی) زیاد نیست. تمره
زیادی در غلظت هموگلوبین ندارد.
* کسیژن مصرفی بيشينه با افزايش سن زیاد می شود. قبل از بلوغ تفاوت جنسی در این عامل زیاد نیست. ولی مقدار آن
هر پسران اندک ی پیشتر از دختران است..
بطن چپ. حجم ضربه ای در حالت استراحت و در نتيجه برون ده قلبی در دوره کودکی زیاد است. در صورتی
که تعداد ضربان قلب کاهش می یاید.
* وزن قلب به ازای هر کیلوگرم از و
* در هنگام ورزش تهویه در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر صورت می گیرد. تهویه در یک فعالیت شدید با فزایش
سن زیاد می شود. آمادگی استقامتی کودکان. حداقل نا سن بلوغ در حال افزایش است بنابراين كودكان نسبت به
م بزركسالان هوازی تر هستند . توان هوازی کودکان از ۱۰ - ۱۲ سالگی ثابت و پس از آن کم می شود.
aac ais JG igs op oss عقدار انيد لاكتيك تلذى از
ينه به صورت خطى زياد مى شود.
میزان اتلاف انرژی با افزایش سن کم می شود (قتصاد انرژی».
اد می شود . البته تا قبل از بلوغ.
ورزشی دوره کودکی تأثیر
تعداد زياد كام ها كودكان در دويدن يك عمل
صفحه 28:
ويژگيهاي شناختي و ذهني
O- Sa RE STEIN يي سا
#مرحله عملیات عینی و ملموس
#شروع فعاليت تفكر منطقی بر پایه پدیده ها و امور عینی
#كودك از تفكر تك بعدى خارج می شود و می تواند به جنبه های مختلف یک
پدیده یا وآقعیت (مانند یک حرکت و بازی) توجه کند (چند سو نگری).
© پیشرفت توانایی طبقه بندی و درک روابط بین پدیده ها
#ثبات اندازه. وزن» تعداد. طول, مسافت و حجم بتدریج کسب می گردد
درک قوانین و مقررات بازى» درک سرعت و جهت و تجزیه و تحلیل حرکت
ظرفیت شناختی پائین برای یادگیری (حرکات و مهارتهای آموزشی باید ساده و
کوتاه باشد) (۹-۶ سال)
#تأكيد بر تقليد و تكرار
صفحه 29:
ی ۳ سس سس
کودکان دوره ابتدایی از نظر عاطفی آرامش نسبی دارند. از نظر اریکسون» سن
aie, este ies ای ان Mase تا
کودکان می کوشند که کارایی. لیاقتءتوانایی و استعدادهای خود را در زمینه
های درسی و غیر درسی گسترش و به دیگران نیز نشان دهند.
#رشد روانی سالم در این دوره منوط بر مشارکت فعال و موفقیت آمیز کودک در
فعالیت های اجتماعی است. عدم موفقیت و ناکارامدی موجب حقارت می شود.
خود محوری اجتماعی (شرکت در بازی و ورزش وسیله مناسبی برای تقسيم
کار واگذاری نقش ها و مسئولیت های مختلف احساس همکاری, رقابت های
سازنده انفرادی و اجتماعی و کسب مهارت حرکتی - ورزشی است).
صفحه 30:
#بازی و آزادی حرکتی نیاز اساسی کودکان دوره پیش دبستانی را تشکیل می
دهد.
برنامه های حرکتی» بازی و ورزش هدفمند در کنار سایر فعالیت های تربیتی و
پرورشی بستر مناسبی برای تمرین و تکرار برخی از مفاهیم ذهنی و شناختی و
بویژه تمرین و تجربه مفاهیم عاطفی - اجتماعی و اخلاقی در دوره دبستان و
به بعد از آن است.
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
١© - راه رفتن پهنای عرض شانه (راه رفتن معمولی)
ان - راه رفتن روی خط (تعادلی)
re - راه رفتن با قراردادن كتاب روى سر
- دویدن معمولی آرام
۴ - دویدن با جهش
۶ - دویدن همراه با تغییر در سرعت با فرمان مربی
©/ - دویدن از روی موانع کوتاه با فاصله ۱ متر
۴ - پرش جفت متوالی به جلو
صفحه 34:
- راه رفتن تعادلی روی خط
۹ - راه رفتن تعادلی روی خط با قرار دادن کتاب روی سر
۴ - دویدن مارپیچ بين موانع
© - دويدن به يهلو (به جب)
۵ - دويدن به پهلو (به راست)
۶ - دویدن جهشی )گام (ask,
۴ - پریدن همراه با چرخش ٩۰ درجه
19 - يرش با دو ياء فرود تك ياء پاها به صورت متناوب عو ض شود .
صفحه 35:
- دويدن به سمت جلو تا پابان مسیر برگشت به يشت در مسير موازى رفت
. انتقال به ايستكاه بعد راه رفتن استراحت
©؟ - زانو بلند زدن همراه دويدن
۵ -بلافاصله استارت دو سرعت تا آخر مسیر
۶ -راه رفتن» پرش به بالا و دست زدن بالای سر
© - دویدن + پرش همراه با تغییر جهت ۱۸۰ درجه
9 - پرش زیگزاگ طرفین
صفحه 36:
بازي هاي پرورشي sly تقویت مهارت هاي بنيادي ٩
تبت ل ۳
© -راه رفتن ريتميك(دست زدن بالاى سرء يشت = (lal, ay
۴ سر اه رفتن ریتمیک < نفستن و ایستاهن مجده با سوت عربی
fe - دویدن در مسیر مارپیچ
59 - جهش های متوالی تک پا به طرفین پیشرونده
- دویدن . با شنیدن صدای سوت حالت شنا سوئدی و مجددا ایستادن تا
پایان مسیر از BEA
مع - برگشت مسیر. دویدن به پشت. با سوت حالت خرچنگ ۱ به عقب برود .
۶ - پرتاب ت وپ به بالا و پرش و گرفتن آن در فضا
صفحه 37:
- پروانه زدن و حرکت به سمت جلو
| راه رفتن انشستن /حرکت در حالت فشسته ایستادن ٩
۴ - پرش در هوا هد زدن
5# - پرش از روی مانع متوسط
0° - لی لی متوالی با تعویض پای تکیه كاه
#ء - لى لى متوالی با تعویض پا . ياى آزاد به جلو يا پهلو پرتاب شود.
۶ - زمين زدن توب با شدت و دريافت در حالت برش به با
صفحه 38:
بازي هاي يرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي ۶۱
۶ - پروا نه به يهلو (ياى راست)
- پروانه به پهلو (پای چپ)
۴ - یک گروه روی صندلی بایستد و توپ را در ارتفاع بگیرند و سایرین با
پرش سعی کنند با دست به توپ ضربه بزنند (ضربه از بالای سر باشند) (0)
۴ - ی لی پای راست - لی لی پای چپ
© -لی لی پای راست با نگهداشتن ن پای شناور
© -لی لی پای چپ با نگهداشتن پای شناور
۴ - ياسكارى توب با دست در سطح سینه (۲ نفره)
صفحه 39:
بازي هاي پرورشي براي تقویت مهارت هاي بنيادي 2
0 حا سيا
١© -دست به كمر قيجى متوالى ياها حركت به سمت جلو
- تمرین قبلی . دستها نیز قیچی وار حرکت می کند
۶ - یک گروه روی صندلی بایس تد و توپ را در ارتفاع بگیرند و سایرین با
پرش سعی کنند با دست به توب ضربه بزنند (ضربه از بالای سر باشند) (9)
- لی لی به چهار جهت در مسیر مشخص شده توسط مربی
- پاسکاری ۲ نفر (از پائین شانه» حرکت طرفین که یکی به جلو و دیگری
به پشت (به صورت رفت و بر گشت)
۰ 3 1 3
۶ - یورتمه دو یدن در مسیر قبلی
صفحه 40:
1° - وا ژگون کردن موانع ایستاده + صاف کردن موانع خوابیده
ve - یورتمه دویدن همراه با دست زدن
YO همگی در یک صف و ایستگاه a Jol pti op قر توي كه مرك
آنرا به بالا ير تاب كرده و به سمت جلو حركت ميكند . نفرا سر باید
توب نفر جلويى را بكيرند و مجدد يرتاب كنند و مسير به صورت دايره اى
انجام ميشود .
صفحه 41:
١9 - دویدن همراه با زانو زدن به جلو . پشت و پهلو
ve طناب ز دی در جا
۶ - پرش از روی هم باکمک دستها ) حالت خرک (
- سر خوردن طرفین ) پا بوکس (
۵ - سکسکه در مسیر مارپیچ
7% -غلت به جلو مارپیچ
©" - راه رفتن خركوش ) اول حركت دست بعد پا (
- پاس به دیوار و دریافت توسط نفر بعدی
صفحه 42:
صفحه 43:
شبه والیبال (فقط با ضریه های پنجه. بدون محدودیت در حمل یا تکرار ضربات توسط یک تفر)
* برش طول كوتاه و دریافت توب (مربی توب را پس از فرود برای ورزشکار پرتاب می کند)
۴ پرش عمودی و دریافت توب پس از فرود
برش عمودى و دريافت توب در فضا
* برش طول و ضربه با دست به توب پس از فرود
* پرش طول و ضربه با دست به توب در قضا
© برش طول و ضربه با يا به توب بس از فرود
* لى لى و دريافت توب (مربى توب را يس از فرود براى ورز:
* لى لى و ضربه با دست یه توب
* لى لى و ضربه با با به توب
* دوى زيكزاك و دريافت توب
* دوى زيكزاك و برتاب توب
* غلت جلو و دريافت توب (بهتر است اين تمرين به آهستكى انجام شود و در محل غلت زدن كودكان تشك موجود باشد).
* غلت جلو و يرتاب توب
صفحه 44:
بازي ها و تمرین هاي هدقدار در رشته ي
#دست رشته
يرش عمودى و دريافت توب با دست (اين تمرین با انجام يك يا جند يرش
طول کوتاه قیز می تولند نجام شود
پرش عمودی و ضربه به توپ پس از فرود با پا (در مرحله ی پیشرفته تر می
توان در فضا به توب ضربه زد).
#دوی زیگزاگ و ضربه به توب با پا
#دوی زیگزاگ و دريافت توب با پا و سایر نقاط بدن
#لی لی و ضربه به توب (با هر دو يا اين تمرين انجام شود).
#غلت زدن و ضربه به توب با يا (بهتر است لين تمرين به آ هستكى انجام شود و
صفحه 45:
بازي ها و تمرین هاي هدفدار در رشته ي جودو
غلت جلو و بلافاصله قرار كرفتن به حالت فرشته (حرکتی که در آن فرد روی یک ب | تکیه می کند. کمر خم می شود ) ٩۰
درجه (. يك با كاملا از بشت صاف شده و دستها در طرفین باز مى باشد).
* دريافت و برتاب توب در حالتى كه يك با روى زمين باشد
* لى لى درجا
بازی بلس سه پایه
۶ دویدن و گرفتن ) چنگ زدن (لباس یا کمرنند حریف از پشت در بازی ) مشابه بازی گرگ و گله»
برای رسیدن به نتايج بهتر درباره ى حركات دستكارى كه با توب انجام مى كيرد بهتر است از توب های اسفنجی استفاده شود .
همجنين اين توب ها به دليل وزن كمتر در اثر برخورد با صورت يا نقاط ديكر يدن خطرى ندارند ودر فضاهاى بسته براى بازى و
تمرین مناسب ترند. .
© به ياد داشته باشيد: تمرین ها و بازی های تعدلی و دستکاری) به ویژه چنگ زدن ها ( براى ورزشكاران كودك و نوجوان علاقمند
به ورزش جودو از اهميت بيشترى برخوردار است اما اين به معنى كم اهميتى ساير حرکا ت نیست.
صفحه 46:
بازي ها و تمرين هاي هدقفدار در رشته ي کاراته و
* پرش طول کوتاه و متوالی
رش طول و غلت جلو
* برش طول و انجام حرکت فرشته (حرکتی که در آن فرد روی یک پا تکیه می کند. کمر خم
مى شود( 5 درجه), یک پا کاملا از پشت صاف شده و دستها در طرفین باز می باشد).
ش ارتفاع در جا و ضربه با دست پس از فرود
۴ پرش ارتفاع در جا و ضربه با پا پس از فرود
#لی لی در مسير زیگزاگ بدون تغییر پای راهنما
لی لی در مسیر زیگزاگ با تغییر پای راهنما در هر حرکت
#لی لی درجا و ضربه با یک پا (اين تمرین با هر دو پا انجام شود).
#جهیدن در جهتی که مربی با دست نشان می دهد
#جهیدن در خلاف جهتی که مربی با دست نشان می دهد.