کودک و نوجوان

مهارت‌های بنیادی و بازی‌های پرورشی

صفحه 1:
Pe ۱۱ 2)

صفحه 2:
تت ل ‎a‏ #رشد: تغيير دائمى همرا با افزايش سن كه به ظرفيت عملى سازماندار و خاصى متجر می‌شود. رشد فرایندی چند بعدی است. #رشد حرکتی: فرایند متوللی و مداوم تغییر رفتار حرکتی در طول حیات که به پیشرفت‌های فردی از حرکات ساده. غیر نظامداره و حرکات غیر ماهرانه تا پیشرفت مهارت‌های حرکتی پیچیده و سازماندار عللی و بالاخره به مهارت‌هایی که با کهنسالی همراه‌اند مربوط است. حرکت : تغیبر در وضع بدن

صفحه 3:
#رشد واژه ای عمومی و کلی است و به تمامی تغییرات ساختاری و عملکردی -خواه پیشرونده و خواه پسرونده- در طول عمر از لقاح تا مرگ اشاره دارد. گرشد فرآیندی متوالی, مداوم و وابسته به سن است كه نمو (افزايش اندازه يا جرم بدن)» باليدكى (ييشرفت كيفيت عملكردى بدن) و سالمندى را در بر مى كيرد. رشد دارای ویژگی های زیر می باشد: 7 ساختاری(کمی) و عملکردی (کیفی) هستند. < متوالی هستنه و ترتییی تقریبا قابل پیش بینی دارند. * هر رفتار بر پایه ی رفتار های قبلی شکل می گیرد. مثلاً ایستادن پیشنیاز راه رفتن 7 عوامل مختلفی (ژنتیک محیط و تکلیف و ...) باعث ایجاد اين تغیییرات می شود. ۶ فردی است.

صفحه 4:
لزوم آگاهی از رشد تمام جوانب رشد جهت برنامه ریزی در مسیر شکوفایی استعدادها #شناسایی موارد غیر طبیعی که نیاز به مداخله یا درمان دارند. #تعیین و تجویز فعالیت های مناسب و برنامه ریزی صحیح برای رشد مطلوب افراد در تمام سنين طراحی و اجرای فعالیت های مختلف حرکتی بر اساس اصول برای دوره های سنی مختلف

صفحه 5:
#مهارت حرکتی(51611 ۷0607): یکی از اشکال حرکت است وبه الگوي حرکت بنيادي که با دقت و کنترل بيشتري انجام مي‌شود, اشاره دارد. *مهارت ورزشي ‎L GwYL «(Sport Skill)‏ تركيبي از الگوي حرکات بنيادي یا مهارتهاي حرکتی است که براي اجراي يك فعالیت ورزشي به کار گرفته می شود.

صفحه 6:
مفاهیم حوزه پرورش حركتي و ورزش

صفحه 7:
#رفتار حرکتی پیش از تولد آغاز می شود. # بعد تولد با بازتاب های ابتدایی دوران طفولیت شروع می شود و با اجرای های ورزشی حرفه ای به اوج می رسد. #رشد حرکتی شامل مراحل زیر است <بازتاب ها (تولد-۲ سالگی) *حرکات مقدماتی 7حرکات بنیادی 7حرکات تخصصی

صفحه 8:
‎eres tee (۳‏ ] #نخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است. در طول چهار ماه آخر حیات قبل از تولد و جهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است. #رفلکس ها زیر بنایی حرکات دیگر هستند و پایه ای را برای دوره های دیگر فراهم می کنند. #اکثریت بازتاب‌ها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع. بصل‌النخاع. ساقه مغز و برجستگی‌های حلقوی کتنرل می‌شوند. ‎ ‎

صفحه 9:
۱ 5 حركات بايه اى اولين حركات ارادى كودك مى باشند كه براى حيات و بقاء لازم می ‎ab‏ حرکات ابتدایی در سه گروه طبقه‌بندی می شوند: حرکات استواری: حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از حرکات ارادی, از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است. (مانند کنترل سر و گردن )3326( حرکات جابهجایی: - حرکاتی که در آن بدن جابجا می شود (مانند سینه خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن و غیره) ‎SIS >‏ دستکاری: حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که منجر به کسب توانایی دسترسی» چنگ زدن و رها کردن پیشرفته می‌شود. (مانند حرکات دسترسی و چنگ زدن و غیره) ‎ ‎

صفحه 10:
مهارت ها ‎S‏ بنیادی پس از حرکات مقدماتی. حرکات بنیادی ظاهر می شوند. در دوره ی حرکات بنیادی. کودک به نحوه ی اجرای انواع حرکات استواری. جابجایی و دستکاری به صورت مجزا و سپس در ترکیب با یکدیگر پی می برد. برخلاف حرکات رفلکسی و مقدماتی. حرکات بنیادی خصوصا در مرحله ی آخر (مرحله ی پیشرفته) از عوامل محیطی و عوامل مربوط به تکلیف تاثیر زیلدی می پذیرند. #مهارت حرکتی بنیادی یا اساسی: عبارت است از فعالیتی که دارای هدف مشخص و معین است. بنابرین مهارت های بنیادی, پلیه و اساس فعالیت های حرکتی پیشرفته و پیچیده تر مراحل بعدی تکامل را؛ فراهم می کنند. #دوره ی حرکات بنیادی از سه مرحله ی مجزا که دارای همپوشانی هستند. تسیل مها مره ی آندای در حال رسد و شرفم

صفحه 11:
* مرحله ی ابتدلیی (۲ تا ۳ سالگی) که معمولا در دوره ی نوپایی مشاهده می شود. اولین تلاش های هدفدار برای اجرای حرکات بنیادی صورت می گیرد. حرکات بنیادی در این مرحله دارای ترتیبی اشتباه بوده یا فاقد بخش های از زنجیره حرکت می باشند. هماهنگی ضعیفی دارند و فرد در اجرای حرکت يا به طور محدود و یا بیش از حد از بدن استفاده می کند. در مرحله ی در حال رشد (۴ تا ۵ سالگی ) که معمولا در اوایل دوره کودکی دیده می شود. کنترل و هماهنگی حرکات بنیادی افزایش می یلبد؛ ولی استفاده از بدن. هنوز محدود یا بیش از حد است. رشد حرکتی تا لین مرحله. عمدتا از طریق فرایند بالیدگی صورت می گیرد. اگر شرایط ‎te el‏ نباشده افراد به مراحل بالائر رشد حركتى صعود تخواهند كرد * مرحلهى بيشرفته ‎LF)‏ ۷ سالگی) غالبا در اواسط یا اواخر دوره ی کودکی دیده می شود. کنترل. هماهنگی و کارلیی مکانیکی افزلیش می یابد. رشد آن دسته از مهارت های دستکاری که نیازهای ادراکی- حرکتی بیشتری دارد. مثل دریافت. ضربه با دست به توپ متحرک و ضربه با پنجه تا اندازه ای کندتر بوده و دیرتر به مرحله ی پیشرفته می رسند. رسیدن به این مرحله مستلزم فرصت های تمرینی» ‎oun eee‏ است. نرسیدن به این مرحله. از رشد حرکتی و

صفحه 12:
انواع مهارت های بنیادی

صفحه 13:
* در دوره حرکات تخصصی. حرکات بنیادی به تدریج پالایش یافته و تریب می شوند تا در زندگی روزمره و فعالیتهای ورزشی استفاده شونداین دوره شامل مه مرحله است. © این دوره در شامل سه مرحله است: ‎)١ *‏ مرحله گذر یا انتقالی- ۷ تا ۱۰ سالگی - در این مرحله کودک همان عناصر حرکات به کنترل و دقت بیشتر انجام می دهدو کاربرد و ترکیب آنها را در موقعیت های مختلف آغاز می کند. ‏* ۲)مرحله کاربرد-۱۱ تا ۱۳ سالگی - در این مرحله تجربیات و قابلیت های شتاختی کودک افزایش پیدا کرده و بر اساس عوامل فردی, محیطی و عوامل مربوط به تکلیف در مورد عملکرد های گوناگون تصمیم گیری می کند. در این مرحله شرکت در فعالیت های خاص را ترجیح می دهد و از شرکت در برخی فعایت ها خود داری می کنند. در این دوره افراد مطابق علاقه و توانائیهایشان ورزشهای تیمی يا انفرادی رابرای تخصصی شدن انتخاب می کنند. خود آزمایی آنها از قدرتها , ضعفها , فرصتها و محدودیتها در حقیقت انتخاب آنها را محدود می سازد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‏* ۳ مرحله استفاده(بهره برداری) مادام العمر-از ۱۴ سالگی-در این مرحله کودک رشد بیشینه را در حوکات خود نشان می دهدو حرکات کسب شده را در سراسر زندگی مورد استفاده قرار می دهد. ‎ ‎

صفحه 14:
# گالاهو رشد حرکتی انسان را با تأکیدی ویقه بر خصوصیات محیطی. خصوصصیات فردی و تکلیف به ساعت شنی تشبیه کرد که به دیدگاه بوم شناختی برمی گردد. رشد حرکتی انسان در قالب ساعت شنی چهار دوره حرکت مختلف دارد دوره حرکات رفلکسی ۴ حرکات مقدماتی (پایه) حرکات بنیادی حرکات تخصصی *سمکن است این دوره هابا هم هموشانیداشته اشته باشند و قبل از پایان یک دوره» دوره بعدی بد ‎ny Sos oyna yo), oe ls‏ شرارط تدر (محيط ) و ساختار ونتيكى دارد كه ‎ees oo‏ دارای زمان ظهور متفاوتی باشند. مدل ساعت شنی گالاهو مسلی سه بعدی است که سه حبطه شناختی» عاطفی و حرکتی و اثر متقابل آنها را در بر می گیرد. ‎ ‎ ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
‎ee rere |‏ دوره ‎aed‏ ”| دورهستى | ‎eee oe 1‏ | | : 0 2 تا ۴ 7 ‎ae!‏ ام ‎ee eee‏ | ‎See,‏ | ۱ ‎eae‏ | مرحله ی مهار رلکس ۳7 ‎esha JAS J stb sees)‏ ‎Pee ۳‏ | رت رت ی ۲ موحله ى در حال رشد ال كت ‎el‏ ها داز گنه ۱حرحله ی گذر ات تسس ‎eee‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
اهمیت مهارت های بنیادی

صفحه 18:
‎٩‏ سه اصل برای مربیان ومعلمان جهت پیشرفت مهازت مشاهده ‎١‏ ت ‏مشاهده اجرا های حرکتی کودکان ‏وت ‏مربی بلیدبتوند با دقت مهارتهای حرکتی را مشاهده و ارزيلبى كند و به شاگرد خود بازخورد بدهد. در فرایند مشاهده بلید بیش بر ویژگیهای اصلی و مهم الگوی مهارت تمرکز کنیم تا نتیجه‌ی اجرای آن. مشاهده‌کننده باید روش‌های مشاهده را بیاموزد که یک مهارت است و نیاز به تمرین دارد. ‏یه و تحلیل ۲- طرح و ‎ ‎ ‏برنامه‌ریزی ۳- وضع قرار گرفتن به منظور تجزیه و تحلیل رشد حرکت. مشاهده کننده ابتدا بايد ترتیب رشد مهارت شامل ویژگی‌های هر مرحله و اصول مکانیکی درگیر در اجرای ماهرانه را بداند. باید طرح و برنامه‌های خود را نظم دهد از پرداختن به مسائل جانبی پس از شروع فعالیت خودداری کنند لا نوشتن دستورالعمل بر اساس مراحل رشدی که توسط محققین تنظیم و پیشنهاد شده است + مشاهده‌ی مکرر ویژگی‌های برجسته‌ی یک مهارت اصل سوم برخی تنها در یک وضعیت ثلبت قرار می‌گيرند. و همه‌چیز را از همان نقطه مشاهده ‎ ‏می‌کنند. برخی از ویژگیهای برچسته را تنها می‌توان از یک زاویه دید. زاویه‌های اصلی مشاهده: پهلو. پشت سر و روبرو هستند. حرکت مشاهده‌کننده هم می‌تواند مفید باشد (تغییر زاویه حین حرکت). ‎ ‎

صفحه 19:
مشاهده اجرا های حرکتی کودکان تا ‎I‏ سس فرایند مشاهده نیاز به تمرکز و توجه دارد. چند نکته برای راهنمایی ارزیابی: «9 ace طرح ارزیابی حرکت به گونه‌ای که هر فرد سریح و با دقت در سطوح رشدی خود قرار گیرد. یک برگه ثبت به شکلی که مرحله‌ی رشدی سریعاًبرای استفاده در آینده ثبت شود. 7 یک طرح مشاهده‌ای موجب می‌شود شما برای هر جزء (بدن) یک وضعیت یا حرکت خاص را در یک زمان مشاهده کنید.

صفحه 20:
مرحله رشدی فراگیران پایگاه های استعدادیایی تت ل ‎SPICE‏ ِا #ورودى هاى يسر در سنين 5 17 11 سال هستند و دختران در سنئين 8 تا ‎١١‏ ‏ل #مطابق مدل رشدى كالاهو در اين دوره ى سنىء حركات بنيادى به تدريج يالايش يافته و تركيب مى شوند تا در زندكى روزانه» فعاليت هاى تفريحى و ورزشى مورد استفاده قرار كيرند. #دوره ی حرکات تخصصی [شامل سه مرحله ی انتقالی. کاربرد و استفاده ی مادام العمر است)

صفحه 21:
© مرحله ی انتقالی؛ دامنه ی سنی ۷ تا ۱۰ سالگی را در بر می گیرد. در این مرحله. کودکان ترکیب حرکات بنیادی و کاربرد آنها در موقعیت های مختلف را آغاز می کنند. در این مرحله, در مرحله ی کاربرد که حدود ۱۱ تا ۱۳ سالگی است. افزایش قابلیت های شناختی و تجربیات باعت می شود تا فرادبراساس عوامل فردی. محيطى و عوامل مربوط به تکلیف. در مورد فالیت های مختلف تصمیم گیری کنند. در این مرحله. افراد شرکت در برخی فعالیت ها را ترجیح داده و از شرکت در برخی فعالیت های دیگر خودداری می کنند. مرحله ی استفاده مادام العمر, اوج فرایند رشد حرکتی را نشان می دهد. افراد در سن تقریبی ۴ سالگی به این مرحله می رسند. در اين مرحله. افراد حركات كسب شده را در سراسر زندگی مورد استفاده فرار می دهند. در این مرحله. میزان شرکت افراد در فعالیت های حرکتی مختلف به استعدادهاء فرصت هاء امکانات مالی شرایط جسمانی و انگیزه های شخصی بستگی دارد.

صفحه 22:
سس سس نات سس سس ‎ars LP‏ به تأثیر مهم محیط بر رشد و تکامل حرکتی. مربیان باید بازی ها یا ‏تمرین ها رابه گنه ای طراحی کنند که در یک محیط مشخص (مثل زمین والیبال) تکالیف معینی (مانند دوی زیگزاگ) را بر کودکان تحمیل نمایند. در واقع تمرین ها باید طوری باشد که کودک رابه سمت انتخاب رفتار حرکتی خاصى «که مد نظر اهداف پرورشی مربی است) جهت دهی کند و کودک براساس ابعاد درونى خود تصميم بكيرد جه حركتى را بركزيند. زيرا لثر متقابل بين فردء محيط و تكليف باعث ظاهر شدن رفتارهاى حركتى مى شود. ‏#در اجراى حركات بنيادى تفاوت هاى زيادى در ارتباط با سن ديده مى شود. لین تفاوت های رشدی شامل تفاوت های بین کودکان» تفاوت های بین الگوها و تفاوت های درون الگوها است. ‎ ‎

صفحه 23:
ويژگي هاي ‎a‏ در دوره دبستان ۴ . ويژگيهاي جسماني -حركتي #الف )9-1 سالكي ۶ب )11--1 سالگي *#ب ( ۱۰-۱۱ سالگي ©" . ويژگيهاي شناختي و ذهني ۴ . ويژگيهاي عاطفي - اجتماعي

صفحه 24:
ویژگیهای جسمانی تحرکتی ‎٩ Vit‏ سالگی ) كا #كنترل حركات و عضلات بزرك بر عضلات كوجك و ظريف برترى دارد. #كودك تقريبا در همه الكوهاى حركتى بنيادى مسلط است. #هماهنكى وتعادل به تدريج در حال پیشرفت است. ولى زمان واكنش هنوز كند است. *اجرای حرکات بنیادی به صورت ترکیبی با دشواری روبه رو است. ‎Sos?‏ در بازی به نفع خود و انفرادی عمل می کند. ‏#دامنه توجه اندک است و کودک در عین حال علاقه شدید به فعالیت های حرکتی دارد. ‏@ 3 ~ . : 1 خستگی زودرس است و سریعا نیز برطرف می شود. ‎ ‎

صفحه 25:
ویژگیهای جسمانی -حرکتی الف ( ‎٩-۰‏ سالگی ) مسح< © كودك در بازى به حداكثر ارتباط و قرار كرفتن در جريان فعاليت علاقمند است. * فعال و پرانرژی است و سر و صدای زیادی در هنگام فعالیت ایجاد می کند. " کودکان حرارت بیشتری در زمان بازی و ورزش شدید تولید می کنند و در هوای گرم نیز بسیار زود ده سالگی ‎psy pals‏ هواری کودکان دیده فك * کل اکسیژن مصرفی بیشینه پسران از شش سالگی با میانگین ۳۵ - ۵۰ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در دقيقه ثابت است . در دختران هشت ساله این مقدار به ۵۰ میلی لیتره در دوازده سالگی به ۴۵ میلی لیتر و در شانزده سالگی به ۴۰ میلی لیتر می رسد. تیپ بدنی کودکان تقریبا در ۸ - ۱۰ سالگی ثابت می شود. # در فعالیت های دویدنی ابتدا با فزایش تعداد گام و سپس با افزایش طول گام به سرعت خود می افزایند. * كو دك از بازى با توب هاى بزرگ و تکرار حرکات لذت می برد و توجه کمتری به عوام آمادگی جسمانی مانند استقامت و غیره دارد.

صفحه 26:
ویژگیهای جسمانی -حرکتی الف ( ۱۰ - ۱۱سالگی ) ‎١‏ تست ‏تفاوت های جنسی بتدریج در دختران و پسران آشکار می شود. ‏أن زوتر از بسران بلوغ زيستى را تجربه مى كنند ويه همين دليل رشد قد و وزن هر آنها سريع تر أز يسران اسستم ‏افزايش قد و وزن يسران در اين سن تقريباً تدريجى است. ‏ميانكين ضربان قلب حدود ‎1٠‏ ضربه در دقيقه است. قلب دختران ؟ - 8 ضربه بيشتر از يسران مى زند. ‏كرايش بيشترى به فعاليت و تحرك در يسران ديده مى شود. ‏هماهنكى و تعادل خ وبى در حركات و فعاليت هاى شاكردان مشاهده مى شود . دختران در اعمال ظريق. هماهنكى دست و جشم و تعادل اندكى بهتر از يسران عمل مى كنند. ‏دختران و پسران به ویژگی های چسمانی و بدنی خود حساس تر می شوند. ‏این کودکان در فعلیت های حرکتی و ورزشی رقابتیتر از شاگردان کلاس اول تا سوم هستند. ‏برای آموزش و یادگیری مهارت هاى ساده ورزشی و تمرینات بدنی آمادگی وجود درد ‏اگر چه شدت علاقه و شرکت در فعالیت های حرکتی به اندازه کودکان ۶ - ‎٩‏ ساله نیست. ولی میل به مسابقه و قابت واقعی در آنها زیاد است- ‏قبل از شروع بلوغ. توان هوازى بيشينه در هر سال تقريباً ‎٠٠١‏ ميلى ليتر در د اتدريجى است . در صورتى كه اين مقدار افزايش در همين نقطه به فملات می رسد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏زياد مى شود. افزايش اين مقدار در بسران ‎ ‎ ‎ ‏تمرینات قدرتی در قبل از بلوغ موجب افزايش قدرت عضلانى دختران و يسران مى شود. اين افزايش بدون تغيير در اندازه عضله روی می دهد. ای در ری ‏اکسیژن مصرفی کودکان در دوره ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
ويزكيهاى جسمانى -حركتى الف ( ۱۰ ‎١‏ اسالكى) ‎a‏ ا ‏© تعداد تنفس کودکان نسبت به حجم جاری در یک کار معین استقامتی بیشتر از بزرگسالان است . احتمالاً حجم جاری تنفس در دوره کودکی افزایش اندکی دارد یا تتفس سطحی است. ‎٩‏ - علظلت هموگلوبین خون و کل هموگلوبین نسبت به وزن بدن در دوره کودکی ‏اوت جنسی در غلظت همو گلوبین و آمادگی هوازی (استقامتی) زیاد نیست. تمره زیادی در غلظت هموگلوبین ندارد. ‏* کسیژن مصرفی بيشينه با افزايش سن زیاد می شود. قبل از بلوغ تفاوت جنسی در این عامل زیاد نیست. ولی مقدار آن هر پسران اندک ی پیشتر از دختران است.. ‏بطن چپ. حجم ضربه ای در حالت استراحت و در نتيجه برون ده قلبی در دوره کودکی زیاد است. در صورتی که تعداد ضربان قلب کاهش می یاید. ‏* وزن قلب به ازای هر کیلوگرم از و * در هنگام ورزش تهویه در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر صورت می گیرد. تهویه در یک فعالیت شدید با فزایش سن زیاد می شود. آمادگی استقامتی کودکان. حداقل نا سن بلوغ در حال افزایش است بنابراين كودكان نسبت به ‏م بزركسالان هوازی تر هستند . توان هوازی کودکان از ۱۰ - ۱۲ سالگی ثابت و پس از آن کم می شود. ‎aac ais JG igs op oss‏ عقدار انيد لاكتيك تلذى از ينه به صورت خطى زياد مى شود. میزان اتلاف انرژی با افزایش سن کم می شود (قتصاد انرژی». ‎ ‏اد می شود . البته تا قبل از بلوغ. ورزشی دوره کودکی تأثیر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏تعداد زياد كام ها كودكان در دويدن يك عمل ‎ ‎

صفحه 28:
ويژگيهاي شناختي و ذهني ‎O- Sa RE STEIN‏ يي سا ‏#مرحله عملیات عینی و ملموس ‏#شروع فعاليت تفكر منطقی بر پایه پدیده ها و امور عینی ‏#كودك از تفكر تك بعدى خارج می شود و می تواند به جنبه های مختلف یک پدیده یا وآقعیت (مانند یک حرکت و بازی) توجه کند (چند سو نگری). ‎ ‏© پیشرفت توانایی طبقه بندی و درک روابط بین پدیده ها ‏#ثبات اندازه. وزن» تعداد. طول, مسافت و حجم بتدریج کسب می گردد ‏درک قوانین و مقررات بازى» درک سرعت و جهت و تجزیه و تحلیل حرکت ظرفیت شناختی پائین برای یادگیری (حرکات و مهارتهای آموزشی باید ساده و ‎ ‏کوتاه باشد) (۹-۶ سال) #تأكيد بر تقليد و تكرار ‎ ‎

صفحه 29:
ی ۳ سس سس کودکان دوره ابتدایی از نظر عاطفی آرامش نسبی دارند. از نظر اریکسون» سن ‎aie, este ies‏ ای ان ‎Mase‏ تا کودکان می کوشند که کارایی. لیاقتءتوانایی و استعدادهای خود را در زمینه های درسی و غیر درسی گسترش و به دیگران نیز نشان دهند. #رشد روانی سالم در این دوره منوط بر مشارکت فعال و موفقیت آمیز کودک در فعالیت های اجتماعی است. عدم موفقیت و ناکارامدی موجب حقارت می شود. خود محوری اجتماعی (شرکت در بازی و ورزش وسیله مناسبی برای تقسيم کار واگذاری نقش ها و مسئولیت های مختلف احساس همکاری, رقابت های سازنده انفرادی و اجتماعی و کسب مهارت حرکتی - ورزشی است).

صفحه 30:
#بازی و آزادی حرکتی نیاز اساسی کودکان دوره پیش دبستانی را تشکیل می دهد. برنامه های حرکتی» بازی و ورزش هدفمند در کنار سایر فعالیت های تربیتی و پرورشی بستر مناسبی برای تمرین و تکرار برخی از مفاهیم ذهنی و شناختی و بویژه تمرین و تجربه مفاهیم عاطفی - اجتماعی و اخلاقی در دوره دبستان و به بعد از آن است.

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
‎١©‏ - راه رفتن پهنای عرض شانه (راه رفتن معمولی) ان - راه رفتن روی خط (تعادلی) ‎re‏ - راه رفتن با قراردادن كتاب روى سر ‏- دویدن معمولی آرام ‏۴ - دویدن با جهش ‏۶ - دویدن همراه با تغییر در سرعت با فرمان مربی ©/ - دویدن از روی موانع کوتاه با فاصله ۱ متر ۴ - پرش جفت متوالی به جلو ‎

صفحه 34:
- راه رفتن تعادلی روی خط ۹ - راه رفتن تعادلی روی خط با قرار دادن کتاب روی سر ۴ - دویدن مارپیچ بين موانع © - دويدن به يهلو (به جب) ۵ - دويدن به پهلو (به راست) ۶ - دویدن جهشی )گام ‎(ask,‏ ۴ - پریدن همراه با چرخش ‎٩۰‏ درجه 19 - يرش با دو ياء فرود تك ياء پاها به صورت متناوب عو ض شود .

صفحه 35:
- دويدن به سمت جلو تا پابان مسیر برگشت به يشت در مسير موازى رفت . انتقال به ايستكاه بعد راه رفتن استراحت ©؟ - زانو بلند زدن همراه دويدن ۵ -بلافاصله استارت دو سرعت تا آخر مسیر ۶ -راه رفتن» پرش به بالا و دست زدن بالای سر © - دویدن + پرش همراه با تغییر جهت ۱۸۰ درجه 9 - پرش زیگزاگ طرفین

صفحه 36:
بازي هاي پرورشي ‎sly‏ تقویت مهارت هاي بنيادي ‎٩‏ تبت ل ۳ © -راه رفتن ريتميك(دست زدن بالاى سرء يشت = ‎(lal, ay‏ ۴ سر اه رفتن ریتمیک < نفستن و ایستاهن مجده با سوت عربی ‎fe‏ - دویدن در مسیر مارپیچ 59 - جهش های متوالی تک پا به طرفین پیشرونده - دویدن . با شنیدن صدای سوت حالت شنا سوئدی و مجددا ایستادن تا پایان مسیر از ‎BEA‏ مع - برگشت مسیر. دویدن به پشت. با سوت حالت خرچنگ ۱ به عقب برود . ۶ - پرتاب ت وپ به بالا و پرش و گرفتن آن در فضا

صفحه 37:
- پروانه زدن و حرکت به سمت جلو | ‏راه رفتن انشستن /حرکت در حالت فشسته ایستادن‎ ٩ ۴ - پرش در هوا هد زدن 5# - پرش از روی مانع متوسط 0° - لی لی متوالی با تعویض پای تکیه كاه #ء - لى لى متوالی با تعویض پا . ياى آزاد به جلو يا پهلو پرتاب شود. ۶ - زمين زدن توب با شدت و دريافت در حالت برش به با

صفحه 38:
بازي هاي يرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي ۶۱ ۶ - پروا نه به يهلو (ياى راست) - پروانه به پهلو (پای چپ) ۴ - یک گروه روی صندلی بایستد و توپ را در ارتفاع بگیرند و سایرین با پرش سعی کنند با دست به توپ ضربه بزنند (ضربه از بالای سر باشند) (0) ۴ - ی لی پای راست - لی لی پای چپ © -لی لی پای راست با نگهداشتن ن پای شناور © -لی لی پای چپ با نگهداشتن پای شناور ۴ - ياسكارى توب با دست در سطح سینه (۲ نفره)

صفحه 39:
بازي هاي پرورشي براي تقویت مهارت هاي بنيادي 2 0 حا سيا ‎١©‏ -دست به كمر قيجى متوالى ياها حركت به سمت جلو - تمرین قبلی . دستها نیز قیچی وار حرکت می کند ۶ - یک گروه روی صندلی بایس تد و توپ را در ارتفاع بگیرند و سایرین با پرش سعی کنند با دست به توب ضربه بزنند (ضربه از بالای سر باشند) (9) - لی لی به چهار جهت در مسیر مشخص شده توسط مربی - پاسکاری ۲ نفر (از پائین شانه» حرکت طرفین که یکی به جلو و دیگری به پشت (به صورت رفت و بر گشت) ۰ 3 1 3 ۶ - یورتمه دو یدن در مسیر قبلی

صفحه 40:
1° - وا ژگون کردن موانع ایستاده + صاف کردن موانع خوابیده ‎ve‏ - یورتمه دویدن همراه با دست زدن ‎YO‏ همگی در یک صف و ایستگاه ‎a Jol pti op‏ قر توي كه مرك آنرا به بالا ير تاب كرده و به سمت جلو حركت ميكند . نفرا سر باید توب نفر جلويى را بكيرند و مجدد يرتاب كنند و مسير به صورت دايره اى انجام ميشود . ‎

صفحه 41:
‎١9‏ - دویدن همراه با زانو زدن به جلو . پشت و پهلو ‎ve‏ طناب ز دی در جا ‏۶ - پرش از روی هم باکمک دستها ) حالت خرک ( - سر خوردن طرفین ) پا بوکس ( ‏۵ - سکسکه در مسیر مارپیچ 7% -غلت به جلو مارپیچ ‏©" - راه رفتن خركوش ) اول حركت دست بعد پا ( - پاس به دیوار و دریافت توسط نفر بعدی ‎

صفحه 42:

صفحه 43:
شبه والیبال (فقط با ضریه های پنجه. بدون محدودیت در حمل یا تکرار ضربات توسط یک تفر) * برش طول كوتاه و دریافت توب (مربی توب را پس از فرود برای ورزشکار پرتاب می کند) ۴ پرش عمودی و دریافت توب پس از فرود برش عمودى و دريافت توب در فضا * برش طول و ضربه با دست به توب پس از فرود * پرش طول و ضربه با دست به توب در قضا © برش طول و ضربه با يا به توب بس از فرود * لى لى و دريافت توب (مربى توب را يس از فرود براى ورز: * لى لى و ضربه با دست یه توب * لى لى و ضربه با با به توب * دوى زيكزاك و دريافت توب * دوى زيكزاك و برتاب توب * غلت جلو و دريافت توب (بهتر است اين تمرين به آهستكى انجام شود و در محل غلت زدن كودكان تشك موجود باشد). * غلت جلو و يرتاب توب

صفحه 44:
بازي ها و تمرین هاي هدقدار در رشته ي #دست رشته يرش عمودى و دريافت توب با دست (اين تمرین با انجام يك يا جند يرش طول کوتاه قیز می تولند نجام شود پرش عمودی و ضربه به توپ پس از فرود با پا (در مرحله ی پیشرفته تر می توان در فضا به توب ضربه زد). #دوی زیگزاگ و ضربه به توب با پا #دوی زیگزاگ و دريافت توب با پا و سایر نقاط بدن #لی لی و ضربه به توب (با هر دو يا اين تمرين انجام شود). #غلت زدن و ضربه به توب با يا (بهتر است لين تمرين به آ هستكى انجام شود و

صفحه 45:
بازي ها و تمرین هاي هدفدار در رشته ي جودو غلت جلو و بلافاصله قرار كرفتن به حالت فرشته (حرکتی که در آن فرد روی یک ب | تکیه می کند. کمر خم می شود ) ‎٩۰‏ ‏درجه (. يك با كاملا از بشت صاف شده و دستها در طرفین باز مى باشد). * دريافت و برتاب توب در حالتى كه يك با روى زمين باشد * لى لى درجا بازی بلس سه پایه ۶ دویدن و گرفتن ) چنگ زدن (لباس یا کمرنند حریف از پشت در بازی ) مشابه بازی گرگ و گله» برای رسیدن به نتايج بهتر درباره ى حركات دستكارى كه با توب انجام مى كيرد بهتر است از توب های اسفنجی استفاده شود . همجنين اين توب ها به دليل وزن كمتر در اثر برخورد با صورت يا نقاط ديكر يدن خطرى ندارند ودر فضاهاى بسته براى بازى و تمرین مناسب ترند. . © به ياد داشته باشيد: تمرین ها و بازی های تعدلی و دستکاری) به ویژه چنگ زدن ها ( براى ورزشكاران كودك و نوجوان علاقمند به ورزش جودو از اهميت بيشترى برخوردار است اما اين به معنى كم اهميتى ساير حرکا ت نیست.

صفحه 46:
بازي ها و تمرين هاي هدقفدار در رشته ي کاراته و * پرش طول کوتاه و متوالی رش طول و غلت جلو * برش طول و انجام حرکت فرشته (حرکتی که در آن فرد روی یک پا تکیه می کند. کمر خم مى شود( 5 درجه), یک پا کاملا از پشت صاف شده و دستها در طرفین باز می باشد). ش ارتفاع در جا و ضربه با دست پس از فرود ۴ پرش ارتفاع در جا و ضربه با پا پس از فرود #لی لی در مسير زیگزاگ بدون تغییر پای راهنما لی لی در مسیر زیگزاگ با تغییر پای راهنما در هر حرکت #لی لی درجا و ضربه با یک پا (اين تمرین با هر دو پا انجام شود). #جهیدن در جهتی که مربی با دست نشان می دهد #جهیدن در خلاف جهتی که مربی با دست نشان می دهد.

مهارت هاي بنيادي و بازي هاي پرورشي علی پشابادی مقدمه ‏رشد :تغییر دائمی همرا با افزایش سن که به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر می‌شود. ‏رشد فرايندي چند بعدي است. ‏رش+د حرکت+ی :فراین+د متوال+ی و مداوم تغیی+ر رفتار حرکت+ی در طول حیات ک+ه به پیشرفت‌های فردی از حرکات س+اده ،غی+ر نظامدار ،و حرکات غی+ر ماهران+ه تا پیشرف+ت مهارت‌های حرکت+ی پیچیده و س+ازماندار عال+ی و باالخره ب+ه مهارت‌هایی که با کهنسالی همراه‌اند مربوط است. ‏حرکت :تغییر در وضع بدن مفهوم رشد وتكامل ‏رشد واژه اي عمومي و كلي است و به تمامي تغييرات ساختاري و عملكردي -خواه پیشرونده و خواه پسرونده -در طول عمر ،از لقاح تا مرگ ،اشاره دارد. ‏رشد فرآيندي متوالي ،مداوم و وابسته به سن است كه نمو (افزايش اندازه يا جرم بدن) ،باليدگي (پيشرفت كيفيت عملكردي بدن) و سالمندي را در بر مي گيرد. ‏تغييرات رشد داراي ويژگي هاي زير مي باشد: ساختاري(كمي) و عملكردي (كيفي) هستند. متوالي هستند و ترتيبي تقريب ًا قابل پيش بيني دارند. هر رفتار بر پايه ي رفتار هاي قبلي شكل مي گيرد .مث ً ال ايستادن پیشنیاز راه رفتن عوامل مختلفي (ژنتيك ،محيط و تكليف و )...باعث ايجاد اين تغيييرات مي شود. فردی است. اهمیت مطالعه رشد ‏لزوم آگاهي از رشد تمام جوانب رشد جهت برنامه ريزي در مسير شكوفايي استعدادها ‏شناسايي موارد غير طبيعي كه نياز به مداخله يا درمان دارند. ‏تعيين و تجویز فعاليت هاي مناسب و برنامه ريزي صحيح براي رشد مطلوب افراد در تمام سنين ‏طراحي و اجراي فعاليت هاي مختلف حركتي بر اساس اصول براي دوره هاي سني مختلف مهارت حرکتی و مهارت ورزشی ‏مهارت حركتی( :)Motor Skillیکی از اشكال حركت است وبه الگوي حركت بنيادي كه با دقت و كنترل بيشتري انجام مي‌شود ،اشاره دارد. ‏مهارت ورزشي ( :)Sport Skillپااليش يا تركيبي از الگوي حركات بنيادي يا مهارتهاي حركتی است که براي اجراي يك فعاليت ورزشي به کار گرفته می شود. مفاهيم حوزه پرورش حركتي و ورزش ‏رفتار ‏حركت ‏بازي و ورزش رشد رفتار حرکتی ‏رفتار حرکتی پیش از تولد آغاز می شود. ‏بعد تولد با بازتاب های ابتدایی دوران طفولیت شروع می شود و با اجرای های ورزشی حرفه ای به اوج می رسد. ‏رشد حرکتی شامل مراحل زیر است ‏بازتاب ها (تولد 2-سالگی) ‏حرکات مقدماتی ‏حرکات بنیادی ‏حرکات تخصصی بازتاب ها ‏نخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است .در طول چهار ماه آخر حیات قبل از تولد و چهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است. ‏رفلکس ها زیر بنایی حرکات دیگر هستند و پایه ای را برای دوره های دیگر فراهم می کنند. ‏اکثریت بازتاب‌ها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع ،بصل‌النخاع ،ساقه مغز و برجستگی‌های حلقوی کتنرل می‌شوند. حرکات مقدماتی ‏ ‏ .1 .2 .3 حرکات پایه ای اولین حرکات ارادی کودک می باشند که برای حیات و بقاء الزم می باشد.+ حرکات ابتدایی در سه گروه طبقه‌بندی می شوند: حرکات استواری :حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از حرکات ارادی ،از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است( .مانند کنترل سر و گردن و غیره ) حرکات جابه‌جایی - :حرکاتی که در آن بدن جابجا می شود (مانند +سینه خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن و غیره) حرکات دستکاری :حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که منجر به کسب توانایی دسترسی ،چنگ زدن و رها کردن پیشرفته می‌شود( .مانند حرکات دسترسی و چنگ زدن و غیره) مهارت های بنیادی ‏پ+س از حرکات مقدمات+ی ،حرکات بنیادی ظاه+ر م+ی شوند .در دوره ی حرکات بنیادی ،کودک ب+ه نحوه ی اجرای انواع حرکات اس+تواری ،جابجای+ی و دس+تکاری ب+ه ص+ورت مجزا و س+پس در ترکی+ب ب+ا یکدیگ+ر پ+ی م+ی برد .برخالف حرکات رفلکس+ی و مقدمات+ی ،حرکات بنیادی خص+وصا در مرحل+ه ی آخ+ر (مرحل+ه ی پیشرفته) از عوامل محیطی و عوامل مربوط به تکلیف تاثیر زیادی می پذیرند. ‏مهارت حرکت+ی بنیادی ی+ا اس+اسی :عبارت اس+ت از فعالیت+ی که دارای هدف مشخ+ص و معی+ن اس+ت .بنابری+ن مهارت های بنیادی ،پای+ه و اس+اس فعالیت های حرکتی پیشرفته و پیچیده تر مراحل بعدی تکامل را؛ فراهم می کنند. ‏دوره ی حرکات بنیادی از س+ه مرحل+ه ی مجزا ک+ه دارای همپوشان+ی هس+تند، تشکیل شده است :مرحله ی ابتدایی ،در حال رشد و پیشرفته مرحل+ه ی ابتدایی ( 2ت+ا 3س+الگی) ک+ه معموال در دوره ی نوپای+ی مشاهده م+ی شود ،اولی+ن تالش های هدفدار برای اجرای حرکات بنیادی ص+ورت م+ی گیرد .حرکات بنیادی در ای+ن مرحل+ه دارای ترتیبی اشتباه بوده ی+ا فاق+د بخش های از زنجیره حرک+ت می باشن+د ،هماهنگ+ی ضعیف+ی دارن+د و فرد در اجرای حرکت یا به طور محدود و یا بیش از حد از بدن استفاده می کند. در مرحله ی در حال رش د ( 4ت+ا 5س+الگی ) ک+ه معموال در اوای+ل دوره کودک+ی دیده م+ی شود، کنترل و هماهنگ+ی حرکات بنیادی افزای+ش م+ی یاب+د؛ ول+ی اس+تفاده از بدن ،هنوز محدود ی+ا بی+ش از ح+د است .رشد حرکتی تا ای+ن مرحله ،عمدتا از طری+ق فرایند بالیدگی صورت می گیرد .اگر شرای+ط مناسب محیطی فراهم نباشد ،افراد به مراحل باالتر رشد حرکتی صعود نخواهند کرد. مرحل ه ی پیشرفت ه (6ت+ا 7س+الگی) غالب+ا در اواس+ط ی+ا اواخ+ر دوره ی کودک+ی دیده م+ی شود، کنترل ،هماهنگ+ی و کارای+ی مکانیکی افزای+ش م+ی یابد .رش+د آ+ن دس+ته از مهارت های دس+تکاری ک+ه نیازهای ادراک+ی -حرکت+ی بیشتری دارد ،مث+ل دریاف+ت ،ضرب+ه ب+ا دس+ت ب+ه توپ متحرک و ضرب+ه ب+ا پنج+ه ت+ا اندازه ای کندت+ر بوده و دیرت+ر ب+ه مرحل+ه ی پیشرفت+ه م+ی رس+ند .رس+یدن ب+ه ای+ن مرحل+ه مس+تلزم فرص+ت های تمرین+ی ،تشوی+ق و آموزش اس+ت .نرس+یدن ب+ه ای+ن مرحل+ه ،از رش+د حرکت+ی و رسیدن به مراحل بعدی جلوگیری می کند. انواع مهارت های بنیادی ‏استواری— دودسته محوری و تعادلی ‏جابجایی ‏دستکاری حرکات تخصصی در دوره حرکات تخصصی ،حرکات بنیادی به تدریج پاالیش یافته و ترکیب می شوند تا در زندگی روزمره و فعالیتهای ورزشی استفاده شوند.این دوره شامل سه مرحله است. این دوره نیز شامل سه مرحله است: )1 مرحله گذر یا انتقالی– 7تا 10سالگی – در این مرحله کودک همان عناصر حرکات بنیادی را به کنترل و دقت بیشتر انجام می دهدو کاربرد و ترکیب آنها را در موقعیت های مختلف آغاز می کند. )2 مرحله کاربرد 11-تا 13سالگی – در این مرحله تجربیات و قابلیت های شناختی کودک افزایش پیدا کرده و بر اساس عوامل فردی ،محیطی و عوامل مربوط به تکلیف در مورد عملکرد های گوناگون تصمیم گیری می کند .در این مرحله شرکت در فعالیت های خاص را ترجیح می دهد و از شرکت در برخی فعایت ها خود داری می کنند .در اين دوره افراد مطابق عالق+ه و توانائيهايشان ،ورزشهاي تيمي يا انفرادي رابراي تخصصي شدن انتخاب مي كنند .خود آزمايي آنها از ق+درتها ,ضعفها ,ف+رصتها و محدوديتها در حقيقت انتخاب آنها را محدود مي سازد. )3 مرحله استفاده(بهره برداری) مادام العمر-از 14سالگی-در این مرحله کودک رشد بیشینه را در حرکات خود نشان می دهدو حرکات کسب شده را در سراسر زندگی مورد استفاده قرار می دهد. مدل ساعت شنی گااله+و رش+د حرکت+ی انس+ان را ب+ا تأکیدی ویژ+ه بر خص+وصیات محیط+ی ،خص+وصصیات فردی و تکلیف به ساعت شنی تشبیه کرد که به دیدگاه بوم شناختی برمی گردد. رشد حرکتی انسان در قالب ساعت شنی چهار دوره حرکت مختلف دارد .1 دوره حرکات رفلکسی .2 حرکات مقدماتی (پایه) .3 حرکات بنیادی .4 حرکات تخصصی ممکن اس+ت ای+ن دوره ه+ا ب+ا ه+م همپوشان+ی داشت+ه باشن+د و قب+ل از پایان ی+ک دوره ،دوره بعدی آغاز شود .دامن+ه س+نی ه+ر دوره بس+تگی ب+ه شرای+ط تجرب+ی (محی+ط ) و س+اختار ژنتیکی دارد ک+ه ممکن اس+ت افراد مختل+ف دارای زمان ظهور متفاوت+ی باشند .مدل س+اعت شن+ی گااله+و ،مدل+ی سه بعدی است که سه حیطه شناختی ،عاطفی و حرکتی و اثر متقابل آنها را در بر می گیرد. دوره سنی مراحل رشد حرکتی زیرمجموعه هر دوره دوره در رحم تا 4ماهگی 4ماهگی تا 1سالگی -1مرحله ی رمزگردانی - 2مرحله ی رمزخوانی اطالعات (پردازش اطالعات) دوره ی حرکات رفلکسی تولد تا 1سالگی 1تا 2سالگی -1مرحله ی مهار رفلکس -2مرحله ی پیش از کنترل دوره ی حرکات مقدماتی 2تا 3سالگی 4تا 5سالگی -1مرحله ی ابتدایی -2مرحله ی در حال رشد 6تا 7سالگی -3مرحله ی پیشرفته 7تا 10سالگی -1مرحله ی گذر 11تا 13سالگی 14سالگی به بعد -2مرحله ی کاربرد -3مرحله ی استفادۀ مادام العمر دوره ی حرکات بنیادی دوره ی حرکات تخصصی دوره دوره ی حرکات رفلکسی دوره ی حرکات مقدماتی مراح ل رش د حرکت ی زیرمجموع ه ه ر دوره -1مرحله ی رمزگردانی دورهسنی در رحم تا 4ماهگی -2مرحل++ه ی رمزخوان++ی اطالعات (پردازش 4ماهگی تا 1سالگی اطالعات) تولد تا 1سالگی -1مرحله ی مهار رفلکس -2مرحله ی پیش از کنترل -1مرحله ی ابتدایی 1تا 2سالگی 2تا 3سالگی دوره ی حرکات بنیادی -2مرحله ی در حال رشد -3مرحله ی پیشرفته -1مرحله ی گذر 4تا 5سالگی 6تا 7سالگی 7تا 10سالگی دوره ی حرکات تخصصی -2مرحله ی کاربرد -3مرحله ی استفادۀ مادام العمر 11تا 13سالگی 14سالگی به بعد اهمیت مهارت های بنیادی مشاهده اجرا های حرکتی کودکان مرب+ي بايد بتوان+د ب+ا دق+ت مهارتهاي حركت+ي را مشاهده و ارزياب+ي كن+د و به شاگرد خود بازخورد بدهد. در فراين+د مشاهده‌ بايد بيشت+ر بر ويژگيهاي اص+لي و مه+م الگوي مهارت تمركز كنيم ت+ا نتيجه‌ي اجراي آن .مشاهده‌كننده بايد روش‌هاي مشاهده را بياموزد كه يك مهارت است و نياز به تمرين دارد. س ه اص ل براي مربيان ومعلمان جه+ت پيشرف+ت مهارت مشاهده1 :ـ تجزيه و تحليل 2ـ طرح و برنامه‌ريزي 3ـ وضع قرار گرفتن .1ب+ه منظور تجزيه و تحليل رش+د حركت ،مشاهده كننده ابتدا بايد ترتيب رش+د مهارت شامل ويژگي‌هاي هر مرحله و اصول مكانيكي درگير در اجراي ماهرانه را بداند. .2بايد طرح و برنامه‌هاي خود را نظ+م ده+د از پرداخت+ن ب+ه مس+ائل جان+بي پ+س از شروع فعاليت خودداري كنن+د نوشت+ن دس+تورالعمل بر اس+اس مراح+ل رشدي كه توس+ط محققين تنظيم و پيشنهاد شده است +مشاهده‌ي مكرر ويژگي‌هاي برجسته‌ي يك مهارت .3اص+ل س+وم برخ+ي تنه+ا در يك وضعيت ثاب+ت قرار مي‌گيرن+د ،و همه‌چيز را از همان نقطه مشاهده مي‌كنند .برخي از ويژگيهاي برجسته را تنها مي‌توان از يك زاويه ديد. زاويه‌هاي اص+لي مشاهده :پهلو ،پشت سر و روبرو هس+تند .حركت مشاهده‌كننده ه+م مي‌تواند مفيد باشد (تغيير زاويه‌ حين حركت). مشاهده اجرا های حرکتی کودکان ‏فرايند مشاهده نياز به تمركز و توجه دارد ،چند نکته براي راهنمايي ارزيابي: تشريح حركات و ويژگي‌هاي وضعي هر مرحله در ترتيب رشدي طرح ارزيابي حركت به گونه‌اي كه هر فرد سريع و با دقت در سطوح رشدي خود قرار گيرد. يك برگه ثبت به شكلي كه مرحله‌ي رشدي سريعاً براي استفاده در آينده ثبت شود. يك طرح مشاهده‌اي موجب مي‌شود شما براي هر جزء (بدن) يك وضعيت يا حركت خاص را در يك زمان مشاهده كنيد. مرحله رشدی فراگيران پايگاه هاي استعداديابي ‏ورودي هاي پسر در سنين ٩تا ١٢سال هستند و دختران در سنين ٨تا ١١ سال ‏مطابق مدل رشدي گاﻻهو در اين دوره ي سني ،حركات بنيادي به تدريج پاﻻيش يافته و تركيب مي شوند تا در زندگي روزانه ،فعاليت هاي تفريحي و ورزشي مورد استفاده قرار گيرند. ‏دوره ي حركات تخصصي {شامل سه مرحله ي انتقالي ،كاربرد و استفاده ي مادام العمر است} مرحله ي انتقالي ،دامنه ي سني ٧تا ١٠سالگي را در بر مي گيرد .در اين مرحله ،كودكان تركيب حركات بنيادي و كاربرد آنها در موقعيت هاي مختلف را آغاز مي كنند .در اين مرحله، والدين ،مربيان و معلمان و رزش بايد كودك را به شركت در انواع زيادي از فعاليت ها ترغيب نمايند. در مرحله ي كاربرد كه حدود ١١تا ١٣سالگي است ،افزايش قابليت هاي شناختي و تجربيات باعث مي شود تا افراد براساس عوامل فردي ،محيطي و عوامل مربوط به تكليف ،در مورد فعاليت هاي مختلف تصميم گيري كنند .در اين مرحله ،افراد شركت در برخي فعاليت ها را ترجيح داده و از شركت در برخي فعاليت هاي ديگر خودداري مي كنند. مرحله ي استفاده مادام العمر ،اوج فرايند رشد حركتي را نشان مي دهد .افراد در سن تقريبي ١٤سالگي به اين مرحله مي رسند .در اين مرحله ،افراد حركات كسب شده را در سراسر زندگي مورد استفاده قرار مي دهند .در اين مرحله ،ميزان شركت افراد در فعاليت هاي حركتي مختلف به استعدادها ،فرصت ها ،امكانات مالي ،شرايط جسماني و انگيزه هاي شخصي بستگي دارد. ب+ا توج+ه ب+ه تأثير مه+م محيط بر رش+د و تكام+ل حركت+ي ،مربيان بايد بازي ه+ا يا تمرين ه+ا را ب+ه گون+ه اي طراح+ي كنن+د كه در يك محيط مشخ+ص (مث+ل زمين واليبال) تكاليف معين+ي (مانن+د دوي زيگزاگ) را بر كودكان تحميل نمايند .در واق+ع تمرين ه+ا بايد طوري باش+د كه كودك را ب+ه س+مت انتخاب رفتار حركتي خاص+ي (كه م+د نظ+ر اهداف پرورش+ي مرب+ي اس+ت) جه+ت ده+ي كند و كودك براس+اس ابعاد درون+ي خود تص+ميم بگيرد چ+ه حركت+ي را برگزيند .زيرا اث+ر متقابل بين فرد ،محيط و تكليف باعث ظاهر شدن رفتارهاي حركتي مي شود. ‏در اجراي حركات بنيادي تفاوت هاي زيادي در ارتباط ب+ا س+ن ديده مي شود. اين تفاوت هاي رشدي شام+ل تفاوت هاي بين كودكان ،تفاوت هاي بين الگوها و تفاوت هاي درون الگوها است. ويژگي هاي كودكان در دوره دبستان . ١ويژگيهاي جسماني -حركتي ‏الف ( ٩ - ٦سالگي ‏ب ( ١٠ - ١١سالگي ‏ب ( ١٠ - ١١سالگي . ۲ويژگيهاي شناختي و ذهني . ۳ويژگيهاي عاطفي -اجتماعي ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( ٩ - ٦سالگي ) ‏كنترل حركات و عضالت بزرگ بر عضالت كوچك و ظريف برتري دارد. ‏كودك تقريبا در همه الگوهاي حركتي بنيادي مسلط است. ‏هماهنگي وتعادل به تدريج در حال پيشرفت است ،ولي زمان واكنش هنوز كند است. ‏اجراي حركات بنيادي به صورت تركيبي با دشواري روبه رو است. ‏كودك در بازي به نفع خود و انفرادي عمل مي كند. ‏دامنه توجه اندك است و كودك در عين حال عالقه شديد به فعاليت هاي حركتي دارد. ‏خستگي زودرس است و سريعاً نيز برطرف مي شود. ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( ٩ - ٦سالگي ) كودك در بازي به حداكثر ارتباط و قرار گرفتن در جريان فعاليت عالقمند است. فعال و پرانرژي است و سر و صداي زيادي در هنگام فعاليت ايجاد مي كند. كودكان حرارت بيشتري در زمان بازي و ورزش شديد توليد مي كنند و در هواي گرم نيز بسيار زود خسته مي شوند. تا ده سالگي ،كاهشي در آمادگي هوازي كودكان ديده نمي شود. كل اكسيژن مصرفي بيشينه پسران از شش سالگي با ميانگين ٥٠ - ٣٥ميلي ليتر به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن در دقيقه ثابت است .در دختران هشت ساله اين مقدار به ٥٠ميلي ليتر ،در دوازده سالگي به ٤٥ميلي ليتر و در شانزده سالگي به ٤٠ميلي ليتر مي رسد. تيپ بدني كودكان تقريباً در ١٠ - ٨سالگي ثابت مي شود. در فعاليت هاي دويدني ابتدا با افزايش تعداد گام و سپس با افزايش طول گام به سرعت خود مي افزايند. كو دك از بازي با توپ هاي بزرگ و تكرار حركات لذت مي برد و توجه كمتري به عوام آمادگي جسماني مانند استقامت و غيره دارد. ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( 11 - 10سالگي ) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تفاوت هاي جنسي بتدريج در دختران و پسران آشكار مي شود. دختران زودتر از پسران بلوغ زيستي را تجربه مي كنند و به همين دليل رشد قد و وزن در آنها سريع تر از پسران است. افزايش قد و وزن پسران در اين سن تقريباً تدريجي است. ميانگين ضربان قلب حدود ٧٠ضربه در دقيقه است .قلب دختران ٥ - ٣ضربه بيشتر از پسران مي زند. گرايش بيشتري به فعاليت و تحرك در پسران ديده مي شود. هماهنگي و تعادل خ وبي در حركات و فعاليت هاي شاگردان مشاهده مي شود .دختران در اعمال ظريف ،هماهنگي دست و چشم و تعادل اندكي بهتر از پسران عمل مي كنند. دختران و پسران به ويژگي هاي جسماني و بدني خود حساس تر مي شوند. اين كودكان در فعاليت هاي حركتي و ورزشي رقابتي تر از شاگردان كﻼس اول تا سوم هستند. براي آموزش و يادگيري مهارت هاي ساده ورزشي و تمرينات بدني آمادگي وجود دارد. اگر چه شدت عﻼقه و شركت در فعاليت هاي حركتي به اندازه كودكان ٩ - ٦ساله نيست .ولي ميل به مسابقه و رقابت واقعي در آنها زياد است. قبل از شروع بلوغ ،توان هوازي بيشينه در هر سال تقريباً ٢٠٠ميلي ليتر در دقيقه زياد مي شود .افزايش اين مقدار در پسران تدريجي است .در صورتي كه اين مقدار افزايش در همين نقطه به فﻼت مي رسد. تمرينات قدرتي در قبل از بلوغ موجب افزايش قدرت عضﻼني دختران و پسران مي شود .اين افزايش بدون تغيير در اندازه عضله روي مي دهد. اكسيژن مصرفي كودكان در دوره بازيافت ) وام اكسيژن ( به تدريج زياد مي شود. كودكان در يك مقدار معيني از فعاليت ،حرارت بيشتري نسبت به بزرگساﻻن توليد مي كنند و چون به اندازه كافي عرق نمي كنند، بيشتر در معر ض گرمازدگي قرار دار ند. ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( 11 - 10سالگي ) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تعداد تنفس كودكان نسبت به حجم جاري در يك كار معين استقامتي بيشتر از بزرگساﻻن است .احتماﻻً حجم جاري تنفس در دوره كودكي افزايش اندكي دارد يا تنفس سطحي است. علظت هموگلوبين خون و كل هموگلوبين نسبت به وزن بدن در دوره كودكي زياد مي شود .البته تا قبل از بلوغ،تفاوت جنسي در غلظت همو گلوبين و آمادگي هوازي (استقامتي) زياد نيست .تمرينات ورزشي دوره كودكي تأثير زيادي در غلظت هموگلوبين ندارد. كسيژن مصرفي بيشينه با افزايش سن زياد مي شود .قبل از بلوغ تفاوت جنسي در اين عامل زياد نيست .ولي مقدار آن در پسران اندك ي بيشتر از دختران است. اندازه بطن چپ ،حجم ضربه اي در حالت استراحت و در نتيجه برون ده قلبي در دوره كودكي زياد است ،در صورتي كه تعداد ضربان قلب كاهش مي يابد. وزن قلب به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن تقريباً ثابت است. در هنگام ورزش تهويه در كودكان نسبت به بزرگساﻻن بيشتر صورت مي گيرد .تهويه در يك فعاليت شديد با افزايش سن زياد مي شود .آمادگي استقامتي كودكان ،حداقل تا سن بلوغ در حال افزايش است .بنابراين كودكان نسبت به بزرگساﻻن هوازي تر هستند .توان هوازي كودكان از ١٢ - ١٠سالگي ثابت و پس از آن كم مي شود. در د وره كودكي ،ميانگين و اوج توان غير هوازي بتدريج با افزايش سن زياد مي شود .مقدار اسيد ﻻكتيك ناشي از فعاليت بيشينه به صورت خطي زياد مي شود. ميزان اتﻼف انرژي با افزايش سن كم مي شود (اقتصاد انرژي) .مثﻼ ،تعداد زياد گام ها كودكان در دويدن يك عمل غير اقتصادي است. ويژگيهاي شناختي و ذهني ‏مرحله عمليات عيني و ملموس ‏شروع فعاليت تفكر منطقي بر پايه پديده ها و امور عيني ‏كودك از تفكر تك بعدي خارج مي شود و مي تواند به جنبه هاي مختلف يك پديده يا واقعيت (مانند يك حركت و بازي) توجه كند (چند سو نگري). ‏پیشرفت توانايي طبقه بندي و درك روابط بين پديده ها ‏ثبات اندازه ،وزن ،تعداد ،طول ،مسافت و حجم بتدريج كسب مي گردد ‏درك قوانين و مقررات بازي ،درك سرعت و جهت و تجزيه و تحليل حركت ‏ظرفیت شناختی پائین برای یادگیری (حركات و مهارتهاي آموزشي بايد ساده و كوتاه باشد) { 9-6سال) ‏تأكيد بر تقليد و تكرار ويژگيهاي عاطفي -اجتماعي ‏كودكان دوره ابتدايي از نظر عاطفي آرامش نسبی دارند .از نظر اريكسون ،سن ١١- ٦سالگي ،مرحله احساس كارايي در مقابل حقارت است. ‏كودكان مي كوشند كه كارايي ،لياقت،توانايي و استعدادهاي خود را در زمينه هاي درسي و غير درسي گسترش و به ديگران نيز نشان دهند. ‏رشد رواني سالم در اين دوره منوط بر مشاركت فعال و موفقيت آميز كودك در فعاليت هاي اجتماعي است .عدم موفقيت و ناكارامدي موجب حقارت مي شود. ‏خود محوري اجتماعي (شركت در بازي و ورزش وسيله مناسبي براي تقسيم كار ،واگذاري نقش ها و مسئوليت هاي مختلف ،احساس همكاري ،رقابت هاي سازنده انفرادي و اجتماعي و كسب مهارت حركتي – ورزشي است). نيازهاي اساسي دانش آموزان دوره دبستان ‏بازي و آزادي حركتي ،نياز اساسي كودكان دوره پيش دبستاني را تشكيل مي دهد. ‏برنامه هاي حركتي ،بازي و ورزش هدفمند در كنار ساير فعاليت هاي تربيتي و پرورشي بستر مناسبي براي تمرين و تكرار برخي از مفاهيم ذهني و شناختي و بويژه تمرين و تجربه مفاهيم عاطفي – اجتماعي و اخﻼقي در دوره دبستان و به بعد از آن است. نيازهاي اصلي و مشترك كودكان كه براي تر بيت حركتي و عاطفي – اجتماعي آنها ضروري و در بازي و ورزش برآورده مي شود ‏حركت ،فعاليت و بازي ‏رقابت ‏كنجكاوي و ماجراجويي ‏ابتكار وخالقيت ‏شناخت خود ‏ارتباط و تعامل ‏تخليه عواطف و هيجان ها ‏ابراز وجود ‏لذت و رضايت بازی و رشد مهارت های بنیادی بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي - ١راه رفتن پهناي عرض شانه (راه رفتن معمولي) - ٢راه رفتن روي خط (تعادلي) - ٣راه رفتن با قراردادن كتاب روي سر - ٤دويدن معمولي آرام - ٥دويدن با جهش - ٦دويدن همراه با تغيير در سرعت با فرمان مربي - ٧دويدن از روي موانع كوتاه با فاصله ١متر - ٨پرش جفت متوالي به جلو 1 بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي -1راه رفتن تعادلي روي خط - ٢راه رفتن تعادلي روي خط با قرار دادن كتاب روي سر - ٣دويدن مارپيچ بين موانع - ٤دويدن به پهلو (به چپ) - ٥دويدن به پهلو (به راست) - ٦دويدن جهشي )گام بلند) - ٧پريدن همرا ه با چرخش ٩٠درجه - ٨پرش با دو پا ،فرود تك پا ،پاها به صورت متناوب عو ض شود . 2 بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 3 - ١به پشت راه رفتن - ٢به پشت راه رفتن زيگزاگ - ٣دويدن به سمت جلو تا پايان مسير برگشت به پشت در مسير موازي رفت .انتقال به ايستگاه بعد راه رفتن استراحت - ٤زانو بلند زدن همراه دويدن - ٥بﻼ فاصله استارت دو سرعت تا آخر مسير - ٦راه رفتن ،پرش به باﻻ و دست زدن باﻻي سر - ٧دويدن +پرش همراه با تغيير جهت ١٨٠درجه - ٨پرش زيگزاگ طرفين بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 4 - ١راه رفتن ريتميك(دست زدن باﻻي سر ،پشت -به پاها) - ٢ر اه رفتن ريتميك – نشستن و ايستادن مجدد با سوت مربي - ٣دويدن در مسير مارپيچ - ٤جهش هاي متوالي تك پا به طرفين پيشرونده - ٥دويدن ،با شنيدن صداي سوت حالت شنا سوئدي و مجددا ايستادن تا پايان مسير از Aتا B - ٦برگشت مسير ،دويدن به پشت ،با سوت حالت خرچنگ ١به عقب برود . - ٧پرتاب ت وپ به باﻻ و پرش و گرفتن آن در فضا بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي - ١پروانه زدن و حركت به سمت جلو - ٢راه رفتن /نشستن /حركت در حالت نشسته ايستادن / - ٣پرش در هوا هد زدن - ٤پرش از روي مانع متوسط - ٥لي لي متوالي با تعويض پاي تكيه گاه - ٦لي لي متوالي با تعويض پا ،پاي آزاد به جلو يا پهلو پرتاب شود. - ٧زمين زدن توپ با شدت و دريافت در حالت پرش به باﻻ. 5 بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي - ١پروا نه به پهلو (پاي راست) - ٢پروانه به پهلو (پاي چپ) - ٣يك گروه روي صندلي بايستد و توپ را در ارتفاع بگيرند و سايرين با پرش سعي كنند با دست به توپ ضربه بزنند (ضربه از باﻻي سر باشند) ()b - ٤لي لي پاي راست – لي لي پاي چپ - ٥لي لي پاي راست با نگهداشتن پاي شناور - ٦لي لي پاي چپ با نگهداشتن پاي شناور - ٧پاسكاري توپ با دست در سطح سينه ( ٢نفره) 6 بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي - ١دست به كمر قيچي متوالي پاها حركت به سمت جلو - ٢تمرين قبلي ،دستها نيز قيچي وار حركت مي كند - ٣يك گروه روي صندلي بايس تد و توپ را در ارتفاع بگيرند و سايرين با پرش سعي كنند با دست به توپ ضربه بزنند (ضربه از باﻻي سر باشند) () b - ٤لي لي به چهار جهت در مسير مشخص شده توسط مربي - ٥پاسكاري ٢نفر (از پائين شانه) حركت طرفين كه يكي به جلو و ديگري به پشت (به صورت رفت و بر گشت) - ٦يورتمه دو يدن در مسير قبلي 7 بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي - ١وا ژگون كردن موانع ايستاده +صاف كردن موانع خوابيده - ٢يورتمه دويدن همراه با دست زدن - ٣همگي در يك صف و ٤ايستگاه توپ ،نفر اول به هر توپ كه ميرسد آنرا به باﻻ پر تاب كرده و به سمت جلو حركت ميكند .نفرات پشت سر بايد توپ نفر جلويي را بگيرند و مجدد پرتاب كنند و مسير به صورت دايره اي انجام ميشود . 8 بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي - ١دويدن همراه با زانو زدن به جلو ،پشت و پهلو - ٢طناب ز دن در جا - ٣پرش از روي هم باكمك دستها ) حالت خرك ( - ٤سر خوردن طرفين ) پا بوكس ( - ٥سكسكه در مسير مارپيچ - ٦غلت به جلو مارپيچ - ٧راه رفتن خرگوش ) اول حركت دست بعد پا ( - ٨پاس به ديوار و دريافت توسط نفر بعدي 9 با زي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي واليبال دست رشته شبه واليبال (فقط با ضربه هاي پنجه ،بدون محدوديت در حمل يا تكرار ضربات توسط يك نفر) پرش طول كوتاه و دريافت توپ (مربي توپ را پس از فرود براي ورزشكار پرتاب مي كند) پرش عمودي و دريافت توپ پس از فرود پرش عمودي و دريافت توپ در فضا پرش طول و ضربه با دست به توپ پس از فرود پرش طول و ضربه با دست به توپ در فضا پرش طو ل و ضربه با پا به توپ پس از فرود لي لي و دريافت توپ (مربي توپ را پس از فرود براي ورزشكار پرتاب مي كند). لي لي و ضربه با دست به توپ لي لي و ضربه با پا به توپ دوي زيگزاگ و دريافت توپ دوي زيگزاگ و پرتاب توپ غلت جلو و دريافت توپ (بهتر است اين تمرين به آهستگي انجام شود و در محل غلت زدن كودكان تشك موجود باشد). غلت جلو و پرتاب توپ بازي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي فوتسال ‏دست رشته ‏پرش عمودي و دريافت توپ با دست (اين تمرين با انجام يك يا چند پرش طول كوتاه نيز مي تواند انجام شود). ‏پرش عمودي و ضربه به توپ پس از فرود با پا (در مرحله ي پيشرفته تر مي توان در فضا به توپ ضربه زد). ‏دوي زيگزاگ و ضربه به توپ با پا ‏دوي زيگزاگ و دريافت توپ با پا و ساير نقاط بدن ‏لي لي و ضربه به توپ (با هر دو پا اين تمرين انجام شود). ‏غلت زدن و ضربه به توپ با پا (بهتر است اين تمرين به آ هستگي انجام شود و در محل غلت زدن تشك موجود باشد). بازي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي جودو دست رشته دريافت توپ با تغيير جهت بدن (گرفتن و چرخش ،زيگزاگ دويدن و دريافت توپ) بازي طناب كشي غلت جلو و دريافت توپ غلت جلو و برداشتن يك توپ كوچك از روي زمين غلت جلو و بﻼفاصله قرار گرفتن به حالت فرشته (حركتي كه در آن فرد روي يك پ ا تكيه مي كند ،كمر خم مي شود ) ٩٠ درجه ( ،يك پا كامﻼً از پشت صاف شده و دستها در طرفين باز مي باشد). دريافت و پرتاب توپ در حالتي كه يك پا روي زمين باشد لي لي درجا بازي باﻻنس سه پايه دويدن و گرفتن ) چنگ زدن (لباس يا كمربند حريف از پشت در بازي ) مشابه بازي گرگ و گله) براي رسيدن به نتايج بهتر درباره ي حركات دستكاري كه با توپ انجام مي گيرد بهتر است از توپ هاي اسفنجي استفاده شود . همچنين اين توپ ها به دليل وزن كمتر در اثر برخورد با صورت يا نقاط ديگر بدن خطري ندارند و در فضاهاي بسته براي بازي و تمرين مناسب ترند . به ياد داشته باشيد :تمرين ها و بازي هاي تعادلي و دستكاري ) به ويژه چنگ زدن ها ( براي ورزشكاران كودك و نوجوان عﻼقمند به ورزش جودو از اهميت بيشتري برخوردار است اما اين به معني كم اهميتي ساير حركا ت نيست. بازي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي كاراته و تكواندو پرش طول كوتاه و متوالي پرش طول و غلت جلو پرش طول و انجام حركت فرشته (حركتي كه در آن فرد روي يك پا تكيه مي كند ،كمر خم ً كامﻼ از پشت صاف شده و دستها در طرفين باز مي باشد). مي شود( ٩٠درجه) ،يك پا پرش ارتفاع در جا و ضربه با دست پس از فرود پرش ارتفاع در جا و ضربه با پا پس از فرود لي لي در مسير زيگزاگ بدون تغيير پاي راهنما لي لي در مسير زيگزاگ با تغيير پاي راهنما در هر حركت لي لي درجا و ضربه با يك پا (اين تمرين با هر دو پا انجام شود). جهيدن در جهتي كه مربي با دست نشان مي دهد جهيدن در خﻼف جهتي كه مربي با دست نشان مي دهد.

51,000 تومان