صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
این دو چیزی نخور زیرا آن مفسد بدن است, نشنیدهای
که خدا فرموده هم رقم یه بر و شیاه
موس فران A/V يعر دص :56
يا در هر دو روز سه مرتبهء يك مرتبه اول روز يك بار آخر روز بار سوم در روز
بعد هنكامى كه هشت ساعت از صبح كذشته باشد و در آن روز احتياجى بغذاى
شام بيدا تخواهى كرد
Nae / ترجعه مر ادلی م6۸
صفحه 4:
تعدادی از حکما در متون طب سنتی تعداد مناسب وعده های غذایی
زا
تصریح نموده اند.
صفحه 5:
بهترین نوبت های طعام خوردن. آن است که اندر دو روز » طعام ۳
بار خورند یک روز بامداد و شبانگاه و دیگر روز نماز پیشین و هر که
اندر یک روز دوبار خوردن عادت دارد. اگر به یک بار اندر آید ضعیف
شود و هرکه به یک بار عادت دارد. اكر به دو بار خورد کسلانی و
ءضعف و امتلا پدید آید
الاغراض ج۱ صفحه ۲۰۹
صفحه 6:
حکمایی که این نظر را دارند. عموما به دستورات بهداشتی
امام رضا (ع) در رساله ذهبیه که خطاب به مأمون نوشته
شده است. استناد می کنند
صفحه 7:
:امام رضا عليه السلام مى قرماید
پس طریق صاحب حفظ الصحه آن است كه صرف نمليد طعام راجه قدر كفليت و صحت بدن در شبانه روز و
هنوز قدرى ميل و خواهش أو به طعام باقى باشد كه دست از خوردن طعام بكشد.....و شخصى كه خواهد صحيح
و سالم و سبك باشد بدن اوء بليد كه طعام را در شب كمتر بخورد و تقليل نمليد و پیران را شب چیز نخوردن
خصوص كه كرسنه باششند. بسيار مضر است زیرا که فوت می گردد از ایشان قوتی که تدارک آن ممکن نیست..
و باید که خوردن تو هر روز هنگام گذشتن هشت ساعت از روز باشد یعنی به فاصله هر شب یک دقعه باشد و يا
آنکه در هر دو شبلنه روزی سه دفعه . بدین قسم که روز اول وقت صبح و شب بعد از عشاء و روز دیگر بعد از
هشت ساعت از روز گذشته و باز شب چیزی نخوری و روز دیگر صبح به دستور روز اول تناول نمایی =
حفظ السحه تاصوی. س 1۲۱
صفحه 8:
گروه دیگری از اطبا »
را توصیه می
کنند
صفحه 9:
انتظام اوقات غذا از اين قرار است : كليتا ميج وقت کمتر از چهار ساعت و بيش از شش ساعت مابين دو غذا
فاصله نشود و موافق قانون صحيح نهار كه در وسط روز موقعش مى باشد و بس از ناشتايى طويل واقع مى
شود » مى بايد غذاى اصلى باشد و در تمام نقاطى كه حيات بالطبع حفظ صحتى است مانند یبلاق ها و شهرهای
كوجك جنين است ولى در جاهای دیگر و شهرهای بزرگه وضع غذا مغشوش و شام را غذاى اصلى قرار مى
أول صبح را مى بايد غذاى سبك و مقوى (مانند سوب يا قههوه يا جلى يا نان و بنير و تكوشت) صرف نمود زيرا
كه يس از دوازده ساعت كرسنكى بدون قوت كرفتن مشفول به كار شدن اسباب مرض شده و مخصوصا ناش
بیرون رفتن کمال ردائت را دارد . زيرا كه خلا معده اسباب سرعت انجذاب مواد عفنه مى كردد
حفظ صحت ناصرالحکما صفحه ۳۴ و ۳۵
صفحه 10:
نكته مهم ديكرى كه عموم اطبا بر آن اتفاقق نظر دارند.
يرهيز از خوابيدن با شكم كرسنه
(خصوصا پیران)
در شب است
صفحه 11:
و پیران را تعشی ننمودن و در حالتی که گرسنه
باشند. شب خواب نمودن بسیار مضر و باعث
فوت قوتی است از ایشان که تدارک آن ممکن
نیست.
خلاصه الحکمه ج۱ ص 271۵
صفحه 12:
از آنجا که استناد بسیاری از اطبایی که به
۳ وعده غذای در ۲ روز اعتقاد داشته اند» روایت
رسیده از أقا علی این موسی الرضا(ع) می باشد. شاید
بتوان با بررسی احادیث رسیده از ائمه معصومین(ع) ؛
این موضوع را مورد بررسی دقیق تر قرار داد.