پزشکی و سلامتطب سنتی

مواعید غذایی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
این دو چیزی نخور زیرا آن مفسد بدن است, نشنیدهای که خدا فرموده هم رقم یه بر و شیاه موس فران ‎A/V‏ يعر دص :56 يا در هر دو روز سه مرتبهء يك مرتبه اول روز يك بار آخر روز بار سوم در روز بعد هنكامى كه هشت ساعت از صبح كذشته باشد و در آن روز احتياجى بغذاى شام بيدا تخواهى كرد ‎Nae‏ / ترجعه مر ادلی م6۸

صفحه 4:
تعدادی از حکما در متون طب سنتی تعداد مناسب وعده های غذایی زا تصریح نموده اند.

صفحه 5:
بهترین نوبت های طعام خوردن. آن است که اندر دو روز » طعام ۳ بار خورند ‏ یک روز بامداد و شبانگاه و دیگر روز نماز پیشین و هر که اندر یک روز دوبار خوردن عادت دارد. اگر به یک بار اندر آید ضعیف شود و هرکه به یک بار عادت دارد. اكر به دو بار خورد ‏ کسلانی و ءضعف و امتلا پدید آید الاغراض ج۱ صفحه ۲۰۹

صفحه 6:
حکمایی که این نظر را دارند. عموما به دستورات بهداشتی امام رضا (ع) در رساله ذهبیه که خطاب به مأمون نوشته شده است. استناد می کنند

صفحه 7:
:امام رضا عليه السلام مى قرماید پس طریق صاحب حفظ الصحه آن است كه صرف نمليد طعام راجه قدر كفليت و صحت بدن در شبانه روز و هنوز قدرى ميل و خواهش أو به طعام باقى باشد كه دست از خوردن طعام بكشد.....و شخصى كه خواهد صحيح و سالم و سبك باشد بدن اوء بليد كه طعام را در شب كمتر بخورد و تقليل نمليد و پیران را شب چیز نخوردن خصوص كه كرسنه باششند. بسيار مضر است زیرا که فوت می گردد از ایشان قوتی که تدارک آن ممکن نیست.. و باید که خوردن تو هر روز هنگام گذشتن هشت ساعت از روز باشد یعنی به فاصله هر شب یک دقعه باشد و يا آنکه در هر دو شبلنه روزی سه دفعه . بدین قسم که روز اول وقت صبح و شب بعد از عشاء و روز دیگر بعد از هشت ساعت از روز گذشته و باز شب چیزی نخوری و روز دیگر صبح به دستور روز اول تناول نمایی = حفظ السحه تاصوی. س 1۲۱

صفحه 8:
گروه دیگری از اطبا » را توصیه می کنند

صفحه 9:
انتظام اوقات غذا از اين قرار است : كليتا ميج وقت کمتر از چهار ساعت و بيش از شش ساعت مابين دو غذا فاصله نشود و موافق قانون صحيح نهار كه در وسط روز موقعش مى باشد و بس از ناشتايى طويل واقع مى شود » مى بايد غذاى اصلى باشد و در تمام نقاطى كه حيات بالطبع حفظ صحتى است مانند یبلاق ها و شهرهای كوجك جنين است ولى در جاهای دیگر و شهرهای بزرگه وضع غذا مغشوش و شام را غذاى اصلى قرار مى أول صبح را مى بايد غذاى سبك و مقوى (مانند سوب يا قههوه يا جلى يا نان و بنير و تكوشت) صرف نمود زيرا كه يس از دوازده ساعت كرسنكى بدون قوت كرفتن مشفول به كار شدن اسباب مرض شده و مخصوصا ناش بیرون رفتن کمال ردائت را دارد . زيرا كه خلا معده اسباب سرعت انجذاب مواد عفنه مى كردد حفظ صحت ناصرالحکما صفحه ۳۴ و ۳۵

صفحه 10:
نكته مهم ديكرى كه عموم اطبا بر آن اتفاقق نظر دارند. يرهيز از خوابيدن با شكم كرسنه (خصوصا پیران) در شب است

صفحه 11:
و پیران را تعشی ننمودن و در حالتی که گرسنه باشند. شب خواب نمودن بسیار مضر و باعث فوت قوتی است از ایشان که تدارک آن ممکن نیست. خلاصه الحکمه ج۱ ص 271۵

صفحه 12:
از آنجا که استناد بسیاری از اطبایی که به ۳ وعده غذای در ۲ روز اعتقاد داشته اند» روایت رسیده از أقا علی این موسی الرضا(ع) می باشد. شاید بتوان با بررسی احادیث رسیده از ائمه معصومین(ع) ؛ این موضوع را مورد بررسی دقیق تر قرار داد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
20,000 تومان