صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
" به جه موتورهايى
5 مونورهای درون سوز يا موتورهاى
s به موتورهايى كفته
میشوه که در آنها مخلوط سوخت و
اکسیدکننده (معمولا هوا یااکسیژن)
شاك طه پستهای بففنام
7 محفظه احتراق واکنش داده و محترق
میشوند. 14
صفحه 4:
:پیشینه موتورهای احتراق داخلی
مونورهای درونسوز در ابتدا از «ترلکم» بهره نمیبردند. در حقیقت
bolo Lyin” از سوخت و هوا در مرحلهی اول مکیده | دمیده:
میشتد. یه ترتیب مراحل پیشرفت موتورها در زیر آمده است.
۰
۰۰ سال ۱۵۰9 میلادی: «لثوناردو داوبنچی»اولین موتور بدون خاصیت*
فشردهسازی را معرفی کرد. البته مشخص نیست که لین ایده اصالتا
از خود او بوده است.
۶ سال ۱۶۷۲ میلادی: «کربستیلهبوجنس» نوع دبگری از er
موتورها را اختراع کرد.
سال ۱۷۸۰ میلادی: «لسانکوة ولتا» .یک تفنگ الکتریکی
اسباببازی طراحی کرد که در نیک جرقمی الکتریکی منجر به
انفجار مخلوطی از هوا و هیدروین میشد. لین انفجار یک قطعه
بپنبه را شلیک میکرد.
صفحه 5:
پیشینه موتورهای احتراق داخلی
1 قرن هفدهم: «سر ساموئل مورالند» از پودر فشنگ برایبه حرکت درآوردن پمپهای
آب استفاده کرد.
VAT ۴ میلادی: «رابرت استریت» موئوری بذون خاصیت فشودهنتازی ظطراج]
نم به قدت ۱۰۰ سال بر حوزهی فناوری حکمفرمایی میکرد.
سال ۲۸۶ میلادی: دانشمند سوئیسی «ثرانکو ابزاک دو ربواز»بیک موتور درونسوز
ساخت: کم از مخلوط هیدروژن و اکسیژن استفاده مینمود. 13
سال ۱۸۳۳ میلادی: «یاموئل برون» اولین 16 را برای استفاده در صنعت. Pes
. اختراع کرد. البته بعدها مشخص شد که لین فناوری مدثها قبل اختراع شده ود؛ اما
توان برون در تبلیغات این اختراع را به نام او تمام کرد.
سال ۴ ۱۸۲ میلادی: فیزیکدان فرانسشوي .«نیکلا لئونار سعدی کارنو» پایهی
ترمودینامیکی موتورهای حرارتی ایدهآل را طراحی کرد. این تئوری نیاز به
فشودهسازی برای انتقال از دمای عملیلتی پایین به بالا را نشان داد؛ البته مشخ
نیست که مهندسان ن دوره به لین فرایند قبل از ساخته ps اولین موتور با
خاصیت فشودهسازی آگاه بودند.
سال ۲ ۱۸۶ میلادی: «نبکولاس انو» موتوری بدون فشردهسازی با پیستون آزاد
ظراحی کرد که مورد قبول جامعه مهندسین قرار کرفت.
صفحه 6:
۲ ۴ سال ۱۸۷۵ میلاد:
۳ tae
:پیشینه موتورهای
سال ۱۸۷۰ میلادی: «سیگفرید مارکوس» اولین موتور بنزینی متحرک را معرفی کرد
نیکولاس لتوبا همکاری «گو تلیب دایملر» و «وپلهلم مبیک» اولین موتور
7 چهار زمائهی عملیاتی را (چرخهی اتو) عرضه کردند.
سل ۸۷۹؟؛میلادی: «کارل بنز»به تنهلیی اولین موتور درونسوز دو مرحلهای را بر اساس
طراحی کرد. بنز در ادامه موتور چهار مرحلهای خود را اختراع و در ماشینهای gil Gar =
خود استفاده نمود. این خودروها اولین نسل از خودروهایی بودند که به تولید اتبوه رسیدند.
سال ۱۸۹ میلادی: «رادملف دیزل» موتوری بر اساسن چرخمی کارنو طراتکتی تمود كهذيا
سوزاندن ذرات پودری زغالسنگ کار میکرد:
سال ۱۸۹۳ میلادی: رادولف دیزل اختراع موتور,دیزلی را به نام خود ثبت کرد.
سال ۱۸۹۶ میلادی: بنز موتوری طراحی کرد که دربن پیستونهای متناظربه صورت همزهان
به مرحلهی نهایی میرسیدند که باعث تعادلآدر انتقال مومنتوم حرکت میشد.
سال 1۹۰۰ میلادی: دیزل اولین موتور دیزلی با سوختی از روغن بادامزمینی رابه نمایش
گذاشت.
صفحه 7:
۱ :شیوه کار موتورهای
کش سوختن با تولید گرمای
بسیار زباد: منجربه افزلیش دما و
آفشار می گردد. بعد از انفجار, سیال
آجازه دارد متبسط شود. این
انبساط دژ آدامه منجر به ابجاد
خرکت برای مثال در پیستونهاء
«روتور» (۲010۲يا حرکت کل
موتور میگردد.
صفحه 8:
انواع موتورهای احتراق داخلی از نظر عملکرد
کشت
Ot موتورهای احتراق داخلی را تشکیل می دهد. مانند موتورهای
دوزمانه. چهاز زمانه» موتور بورک و ..
خشی:
موتور وانکل
احتراق پیوسته:
مانند توربین گازی. موتور جت و موتور موشک
صفحه 9:
عع
:موتورهاى ج
۲ مقوتور چهارزمانه يا موتور چهارهنگامه یکی از انواع موتورهای درونسوز است. «موتور
MoH BOL ae اولین موتور چهارزمانه بود که در سال ۱۸۷۶ توسط نیکلاس اتو اختوام
شد: ماع جهارزملنه متداولترین موتورها دز وسایل نقلیه امروزی هستند وغل با
سوختا بگزیق و 3 كازوثيل 50 eS, ee 3 ۹ ee eo
Wor
صفحه 10:
:روش کار موتورهای چهار زمانه
اجرخم موتور چهارزمانه به چهار مرحله تقسیم میشود و در هر مرحله, هر پیستون.
باز طول سیلندر را میپیماید. از آن جلیی که تنها در یک مرحله از هر چرخة موتور
به هیل:لنک شاب داده میشود؛ هر چرخة کامل موتور چهارزملنه به دو بار چرخش میل .
Fee SI ميشود.
صفحه 11:
:مراحل یک چرخه کامل موتورهای چهار زمانه
حلة اول: مکش (تنفس)
گراین"مرحله پیستون در بالاترین مکان ممکن در سیلندر قرار دارد. پیستون از بالاق"
سيلندرابته :بالقين مىآيد و اعت بالارفتن حجم سیلندر میشود و مخلوطی از هو و
سوخت نواژد هیلندر میشود.
مرحلة'دوم: تراکم (فشردهسازی)
mL در لين مرحلةٌ هر دو سوباب ورودی و خروجی بسته میشود و پیستون به بألای ١
ea تراك اسوخت يا مخارظ رق واي اوفط نی شود clas see
انفجار (قدرت) pps LS yo
در این مرحله همانطور که پیستون در بالاترین نقطه ممکن قرار دارد مخلوط age
سوخت متراکم شده توسط جرقه شمع. در مُوتورهای بنزینی یا توسط گرمای تولید شده
واه تراک ان کر موتووهای دبزلی alge صورت میگیرد» فار ابجاد شده هل
احتراق سوخت باعث میشود که پیستون بهآپایینترین نقطه برگردد. . 5
۰ چهارم: تخلیه (خروج دود) alo pam
لین مرحله همانطور که سوپاپ دود(خروجی) باز است پیستون به بالا بر میگردد و .۰ .
از احتراق سوخت از طريق اگزوز به ببرون,رانده, میشود:
صفحه 12:
چهار عمل اصلی موتور چهار زمانه
صفحه 13:
:مزایا و معایب موتورهای چهار زمانه
سد بع
Eby
, بازدهآبالا» آلایندگی کم (کمتر نسبت به موتورهای 3و زمانه) ؛
و تایب : 2 2
" ساختار پیچیدهبا قطعات زباد ودر نهلیت اصطکاک بیشتر .
.قیمت بالا . تعمیر و نگهداری پر هزبنه
صفحه 14:
موتورهای دو زمانه از دو مرحلمی بالا و پایین
رای انتقال توان تشکیل شده است. از آنجا که هیچ
مرحلهای بای آورود سوخت و خروج دود وجود ندارد. از
8 روش يكرك © جای این مراحل بايد استفاده کرد.
رایجترین روش در موتورهای دو زمانه با شمع شامل
استفاده از حرکت رو به پایین پیستون برای متراکم
"كردن سوخت و هوای ورودی و در ادامه انفجارلن با
#جاد جرقه است. این موتورها کاملا سبک و از نظر
یکی تدم ینید از موتورهاج كو مر كلعز pHs
برفروبهاء ماشینهای چمنزنی» چوببرها. ازههای
هی تب lida Gio coy glee راستفاده
صفحه 15:
:مزایای موتورهای دو زمانه
ها یاو ناه تعداه,قطفات تفکیل دهدم ووژن کم.اسملکای کر ۰ ۰
اری راحت . ارزان قیمت » قدرت بالا تر در مقایسه با موتور چهار زمانه با حجم برايرة
بازده بللا > < 4
> ~
:معایب موتورهای دو زمانه
١
الايندكى بالا وأمصرف ناقص سوخت به دليّل يكل كوتاه
صفحه 16:
۱ سس ی Bie
موتور وانکل. نمونهای از موتورهای احترأة cul els GI
الشيلندر“تتيستونى دارد. در موتور وانكل؛ تمام جها
متفارن, ده گوش و یک محفظه رخ میدهد. در
غیرهممرکز لستفاده شده که قادر است انریٍی تولید
ee ور مخور مخرک ea
ال aS rola
صفحه 17:
:چرخه موتور وانکل
ی مرو وال از قوانین:سایر موتورهای رای داحلی پبرزی می ۰۰۰ ۳
= چهارآموخله اصلی فرآیند احتراق را در لین موتور مرور خواهیم کرد. شکل زیر شماتیک اب
چهار مرجله و تناظر یک به یک آنها را با مراحل موتور پیستونی نشان میدهد.
©“
00
sel دود ball
صفحه 18:
0 ب ل اه اوج رس ول مرف عن وك ده aea
SB BY همزمان با این مرحله. مخلوط جديد سوخت و هوا به محفظه دوم وارد میشود. محفظه دوم. بین گوشههای ۲ و
تک در تشه روتر تک مرجم دیکر بع 406 جزلا حرو دون باريد
وج دود: به محض اینکه گوشه شماره ۱ از,مقابل دریچه روج دود عبور میکند» کازهای داغ حاصل از احتراق, با فشار زا
دریجه خارج میشوند با ادامه چرخش روتور: رفته رفتة از حجم محفظه مورد نظر کاسته میشود. بدین طریق. گازها
هو از دریچه حروح دوک بیرون میزونه
صفحه 19:
:مزایا و معایب موتور وانکل
تهای موتور وانکل:
فا و
ELS کمگر. طراحی ساده و قابل اطمینان
اندازة ووزق لين موتورء در حدود يكسوم موتور پیستونی است. در حللي که میتواند «
coe ole فراهم کند. از اين رو, نسبت توان به وزن افزایش يافته است.
در این موتور. هریک از محفظهها دمای مثفاوتی دارد. در نتیجه.
انبساط نقاط محفظه اصلی, متفاوت خوآهد بود. از اين رو در
برخی شرایط, روتوز نمیتواند محفظه را به طور کال آببندی کند.
مرحله احتراق. طولانی و در حال حرکت اتفاق میافتد. همین لمر باعث
5 عبارت دیگر, ممکن است
يرد. مخلوط سوخت و هوا
صفحه 20:
:موتور
وورجت یا موتور شارشی نوعی موتور است که از شتاب دادن و تخلیه تس برا
ایگاه بیشرانش برپایه قانون سوم نیوتن استفاده میکند.
: ال الصتم ور هكف اس وري جم و رتاو ۳
موشک.. گونهای موتور جت بهشمار میروند؛ ولی معمولا منظور از موتور
0 توردیش است که با بیروندادن کاز Gb برای پیشرانش بهکار رود ۳۲
7
201 OY
صفحه 21:
زایا و معایب موتور جت
آلودگی کمتر: موتورهای جت به دلیل اینکه هوای مصرفی آنها و مخلوط هوا و بتزین آنها به خوبی
#چندین,مرخله مشتمل می گردد و سوختی مصرف نشده تقريباً باقی نمی مند. از آلودگی کمتری ت
موتورهای پیستونی برخوردارند
etd 7
استهلاگ کهتر ۳
قدرت لیشتر: به نسبت قدرت موتور به وزن آن؛ وزن وه موتور می گویند. در موتورهای جت به دلیل قدم
فراولنی کل در#مقايشه با وزنشان تولید می کنند. وزن وییه آنها بسیار کم است. در نتب لستفاده از Blea
9 رنه تواسّت, در هواپیماهالی با بيشرانه يلوق جذاكثر مترعت 3-0
"خنک سازی آسان تر 3
| لب ین نلیشتم:میتوان تبههگران فیط بودن ن و ظرافت قطمات به کار رفته در
موتور و پا توجه به استفاده در وسایل پروازی نیازمند به کنترل و بررسی با دقت بالا است.
بت
صفحه 22: