صفحه 1:
بسم تعالی
spol و نام ۱۳9 :آراش 5 iT
pele
" نام درس : مدار هاى الكتريكى
" عنوان يروزه :موتور هاى الكتريكى
صفحه 2:
موتورهاي 0
يك موتورالكتريكي الکتریسیته رابه حرکت
عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به
aS
صفحه 3:
al عل موتورهای | کر نی ۳۳ اما
موتور خطى هم وجود دارد. در يك _
موتور دوار بخش متحرى كه معمولاً
درون موتوراست روتوروبخش ثابت
.استاتور خوانده مي شود
صفحه 4:
20
esr re كم
ی
صفحه 5:
موتورهاي0)
ا ا ل 2 ال 2 ل ا 0
.درسال 1821 م ساخته شد
SST tLe oe] ا ل ا رت ۳ به آن جريان
DP we Ferre. 7 براي 2
از قبيل به حركت زار( تور ماشین
هاي ابزار و غيره به كار رود.همجنين از موتورهاي
ل 6 0 |
كاربردهاي كه به كنترل ا ا استفاده مي
شود.بعضي از اين موارد عبارتند | ees 0
alas buy. dy slajled lb 9 19
Elsen جريان مستقيم در اندازه هاي مختلفي
.از100/1 اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود
صفحه 6:
سرعت موتور دي سي به مجموعه اى از ولتاز و جريان
عبوری از سیم پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت
موتور دي سي وابسته , كك 1۳۳ و کساور ainuly Fall
به جريان است. سصوا رسرعت ورس ولتاز متغیر يا
عبور جريان و با استفاده از تيها(نوعى كليد تغيير
ع بح
داشتن يك منيع ولتاز متغير . كنترل مىشود.به دليل
اينكه اين نوع از موتورمىتواند در
سرعت هاي پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند معمولااز
آن در كاربردهاي كششي نظير Oey) ۱۳ استفاده
کنند
ال
صفحه 7:
ساختمانموتور 00
سم رن ای ورس وی رها
و
5 ۹[
قابب دنه -3
re ried ا
Cor Sea ree PBI
صفحه 8:
صفحه 9:
انواع موتورهاي دي سي
۱۳ erste)
3
ری
این سم نوع از نظر شکل ظاهرها مشایه اند.
ا ی ا
ea را ل اك رو
ام
صفحه 10:
موتورهاي سري
موتورهاى سرى شامل سيم بيج هاى ميدان
از جندين دورسيم كه به طور سرى با
ا Wie Pet
دیده می شود. . این موتور دارای گشتاور راه
هر جه بار بيشتر باشد : سرعت أن كاهش
مى يابد . موتور سرى عموما در جرثقيل هاى
ل ل
مى رود
صفحه 11:
(aire) ore er te
شامل یک میدان متشکل از تعداد زیادی دورسيم
۰( 9
Our] Mp ert ۷
موتور دارای ۱ متوسط و مشخصة
سرعت wo whi باشد و برای کاربردهایی که
1
ا ۳ 0
1-۳
صفحه 12:
موتور کمپوند
| ا ا ST ST yen)
sow شوندءه ركلاف ميدان تركيبى ازميدانهاى
0 wo بوده ومتشکل ازدوقسمت ug
یک قسمت(میدان سری) به طورسری به
Fa] BVP) Bes) وقسمت Cpr) ama
به طورموازى با آرميجراتصال يافته
است ده ابن اموتور تركييا :
SUE Roe EST EL OSCE
صفحه 13:
ساختمان كلافهاى ۱
تحریک
کلافهای میدان سری با دورتسیاً کم ازسیم
کلفت پیچیده می شوند که قطرسیم arty
به قدرت ولتاژ موتور دارد
كلاف هاى ميدان هاى شنت شامل تعداد دورهاى
زیاد از سیم نازک می باشند
Cy ا ا Cie ا 0
صفحه 14:
: آتصاال فطب های میدان
در موتورهاى دي سي كلاف هاى ميدان طورى
به هم متصل می شوند که پلاریته قطب ها یک
در ميان شمال و جنوب باشد . بنابراين در
پا
در جنوب است و در یک موتور چهار قطبی
S wh labs. ا 5
صفحه 15:
در یک مونور دو قطبی میدان
ها طوری وصل میشوند که یک قطب شمال و
یک قطب جنوب تشكيل شود
صفحه 16:
قطسهاى سمال وجنوب بطور تساوبى قوار
ميكيرنة .
صفحه 17:
ل ا Sw
موتورهاي سرى به طورى كه در شكل نشان
ا ا 0 ۱
E-F7.) ل ا 5
.آره 2 2
رمیچ میدان
میم
صفحه 18:
اتصال موتورهاي شنت
.موتور شنت طبق شكل زير متصل مي كردد
صفحه 19:
اتصال موتور هاي کمپوند
1
صفحه 20:
معكوس كردن جهت كردش موتورهاى
دي لسي
جهت جرخش موتورهاي جريان مستقيم با تغيير
جهت جریان ةم fe) per) معکوس می
شود . در موتورهای سري روش معمول این
است كه جهت جريان در ارميجر را معكوس
صفحه 21:
بت چرخش موتور سری دوقطبی spe et bey
در رميجر عوض ميشود
صفحه 22:
i
ah ee
-جهت چرخش موتور سری دوقطبی توسط جهت
, قطیمای میدان عوض میشود
صفحه 23:
یک موتورشنت دوقطبی بعکوس شدهدر مدارآرمیچر.
صفحه 24:
اک موتور سا روش یک رد نک اند سکن تفت sien
: ممکناسنبه عللزیر باشد
. الف - فيوز يا مدار محافظتى باز است
. ب- جاروبكهاى كثيف يا عايق شده است
it ال ا ا ا ا vse
=e) آرميجر ۳ Breaky اتصال کوتاه شده است
ar یاطاقانها فرسوده شده اند
٠. و- جاروبک er Cuper) glogS 0 52
و اضافه بار موجود است
ا ات ا 2 0
صفحه 25:
= 9 a 3 2 rd
اه و ۱۳ Sve ST Tees
الف 00 كلكتور اتصال كوتاه شده
یاطاقانها , فرسوده شده اند aa
ميجر قطع شده است 1 Stes
See ا
د- جاروبكها خارج از وضعيت خنثى قرار كرفته
.اند
.ه- اضافه بار موجود است
-ولتا غلط است و
صفحه 26:
See Se Seer OC Ser in te Sere eT
0۲ الف - مدار میدان شنت .
at ا كه
000 ا ل oligS JLail ا -e
.د- اتصال نقصانى در يى موتور كميوند
صفحه 27:
۳7۳7 AT aR NS الف .
ال ا ا
. ج- بلاريته غلط قطب كمكى
. د- میدان اتصال کوتاه شده يا ببدنه اتصال یافته
perme c gripe ee ern genre ا
Peernty pertie -¥ Cane | O-t] ee
Pe IECC NSS BCR aE PSI SCE M NOT BIC ne of
است a ط- مدار ميدان قطع .
ا ام ا 0
ا ل ا ل ا ا ل 0
weil ihe yi or
صفحه 28:
iS LS boo 9 pw | Sa 1 ۱ ۱ ۷ ۳ج
.الف - یاطاقانها , فرسوده شده اند
.ب- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است
2 2 اصاف است
. د- آرمیچر نامتعادل است
ار موی در هگم کار داغ کند عییممکناسباز عللزیر -6
- سانشد
. الف - اضافه بار موجود است
ب- موتور جرقه مى زند
. ج- ياطاقانها سفت (تنك) است
. «- کلافها اتصال کوتاه شده است
-فشار بيش از حد روى جاروبكها وجود دارد و
صفحه 29:
موتووها
انواع موتورهاي 80 :عبارتند از
۰ 000
موتور هايجند فاز-2
ات
صفحه 30:
معمولي ترين موتور تك فاز موتور ۱9
قطب چاکدار است که اغلب در دستگاههايي
به كارمي روند که کشتاور آییر نياز دارند نظير
پنکه هاي برقي .اجاقهاي ماکروویوو دیگر
lee SSL pile 1
359 كار تور الت اله كه اغلب درلوازم
بور ۱ خشك
als 0 مي رود. عموماً این ce
توانتد كشتاورراه انداز
رابااستفاده Sil ۲۸۳۶ 1۳ اندازبه همراه
کر Sic Ie lo]. SR ۱۵
صفحه 31:
موتورهاي جندفاز
موتور هاي جند فازه موتورهاي متناوبي هستند
که به صورت دو فاز يا سه فاز کار مي کنند.
71۳9 ۱۳۹ ساختماني مشابه بوده و فقط
.اتصال داخلي كلافهايشان متفاوت است
صفحه 32:
موتورهاي سه فاز 9
موتورهايٍ و ا هاي مختلف از قدرتهاي
كمتر از يك اسب بخار تا قدرت هاي جند هزار اسب
ل ات
|
Dryer By) US ree ered pre se molar le
راه اندازي زیاد و بعضي دیگر داراي گشتاور راه
إندازي كم هستند. برخي از اين موتورها طوري
گشته اند که جریان راه اندازیشان نرمال و در بعضي
دیگر این جریان زیاد مي باشد.اين موتورها برآي
ولتاژها و فركانسهاي استانداردساخته 00
L jlo aw slr jeigo رز ا
له موتورها Peer) BY rote] EC
آسانسورها پنکه ه ها وجرثقیل هاو بسياري وسائل دیگر
صفحه 33:
ل
ختما هاي
i> Lu ن موتور
سه
:موتور
1ستاتور-1
وتور-2
5
ها (قالاقها)
cee
كا
صفحه 34:
تور سهها
استاتور یک مونور سهعاز
صفحه 35:
ارات خی سس را ی رس وس سا و
زیر باشد
ألف)*فيور سوخته ست
lo, ان اه
|
ا يي ره
0 0 ل ا ا ل (a.
.و) مفتول هاي رتور شل شده اند
ا
|
thoes 5. ی
.ي)سيم بيجي به بدنه اتصال دارد
صفحه 36:
با
اك
ل 0[
.ب) ياطاقانها فرسوده شده اند
cul rau ل ا SYS (z.
cal 024 YugSz0 518 (0.
.ه) فاز قطع شده است
.و) اتصالات موازي قطع اند
.ز) سيم بيجي به بدنه اتصال دارد
as oe Rec Te aa اك
Bir ete ceo ere OSCR FP Gm
صفحه 37:
شکا لا یویر ik score
0 یا 3000 كلاف اتال و شده باشند
Poe PPS ۱
¢ ا ا BY]
6 ۳" اضافي روي موتور cul orlisl
۸۵) 0
.و) مفتول هاي رتور شل شده اند
صفحه 38:
ناگر موتور خیلیداغ شود-4
۱ oneeyl ue
e/a el Ps 1 0ك باطا نايا عار ره ل
اسل Cn Oe I Lares
.د) موتور با يك فاز مي جرخد
.ه) مفتول هاي رتور شل شده اند
صفحه 39:
موتورهاي با فاز شکسته
موتور با فاز شکسته موتور جریان متناوبي است
ساخته ميشود و در وسايلي از قبيل ماشينهاي
رختشويي. مشعل ها.يميهاي كوجك استفاده
مي شود.این موتورها شامل چهار قسمت
اصلي است که عبارتند از:1- رتور.2-
7 a ( Fae Ale) ewer] cei mere cre]
از مركز كه در داخل اك قرار دارد. اين
Perey ee See eer)
Saree 290 Bur 4 در وبا
صفحه 40:
موتور هاي خازني
موتور خازني با جریان متناوب کار مي کند ودر اندازه
Ss
i ad sos ۳ تا10 اسبقدرنساخته ميشود
در يخجا 0 .كميرسورها .مشعلها.ما
رختشوٍ وتهویه به
رود رود.ساختمان]يزموتورها شبيه ةا فاز
شكسته ميبياشد به اضافه للمينكه يكعضو اضافي
به نام خازندر ۳ دارد و به طور سریبا
سيمييج فرعيقرار دارد ومعمولاخارج موتور ور
50000 5 cuca
يادر داخلموتور pee 000 م
صورتؤير تعريفموشود: rag) ا
صفحه 41:
موتورهای پلهای
نوع ديكرى از موتورهاى الكتريكى موتور بلداى است,
که در آن یک روتور درونی , شامل آهنرباهای دائمی
توس BAI ren iS, خاراحی که ند رت
الکترونیکی روشن و aie مى شوندء كنترل
مى شود. يك موتور يلهاى تركيبى از يك موتور
cord ا الس را وك
يلهاق ساده توسط بخشى از يى سيستم دندواق در
حالتهاى موقعيتى معينى قرار مىكيرند, اما موتورهاى
بلذاى لسبنا كشزل شده / مراتواتلد بيار أآرام
بچرخند. موتورهای پلهای کنترل شده با کامپیوتر یکی
conn ay ل
وقتى كه بخشى از يى سيستم ديجيتال داراى كنترل
صفحه 42:
موتورهاى خطى
اي م د و
كه از حالت دوار > o2d.0l تا بجاي اينكه يك
کشتاور گردشی تولید کند يك نيروي خطي
توسط ايجاد يك ميدان الكترومغناطيسي سيار
درطولش به وجود مي اورد.موتورهاي خطي
.اغلب موتورهاي القايي با پله اي هستند
