صفحه 1:
In the name of god
صفحه 2:
Linear Motors
صفحه 3:
تاریخهه
موتورهای خطی بیش از صد و پنجاه سال است که مطرح شده است.
اولین موتور خطی در سال ۱۸۴۱ در تاريخ ثبت شده است.
اولین موتور القایی خطی Sle 99 (LIM) ۱۸۹۰ به ثبت رسید
اولین قطار ماگلو توسط رابرت گودراد که دانشجوی سال اول
مهندسی بوده در سال ۱۹۰۵ اختراع شد .
اولین قطار مسافری با محرکه 1.11۷1 در سال ۱۹۲۳ در شهر
First picture of a 5
00 رکنم
صفحه 4:
تبدیل حرکت دورانی موتورهای دوار به حرکت خطی با استفاده از مبدل های مکانیکی
استفاده از سیستم های هیدرولیکی
استفاده از سیستم های پنوماتیکی
"* موتور های خطی
یک موتور خطی در ولقع یک موتور الکتریکی است که استاتورش غیر استوانه شده است تا به
صفحه 5:
ساختمان اساسی موتورهای خطی
** یک موتور خطی می تواند از ایده تغییر شکل خاص در
یک موتور گردان معمولی حاصل شود
eH 2 a =
** برش یک موتور دوار در امتداد محور چرخش خودش
> بح CONVENTIONALMOTOR —_LINEAR MOTOR
oS SS stators
#نمای مسطح ... سسبو >
۳۰ ۰
صفحه 6:
Rotor moveable part
صفحه 7:
SHAFT COILS
صفحه 8:
SS
موتور های روار و تبریل به آن فطی موتور فطی
برای ایجاد مرکت هطی به یک مکانیسم نیاز است | دارای مرکت خطی هستند
نکهداری زیادی نیاز دارند نکهداری کمتری نیاز دارند
بيشتر قطعات يوشش دارئد هيع بفش متمرك دافلى تدارئد
هنگام کار دارای صرو صذا هستند تقريبا موقع كار بى صدا هستند
صفحه 9:
اجزاء موتور خی
صفحه 10:
موتورهای خطی به انواع مختلفی قابل تقسیم هستند:
©
* موتورهای القایی خطی
* موتورهای سنکرون خطی با مغناطیس دائم ]۳1۷۲1517
۰
۰
:موتويهاوا _قلئىخطى_ 1 موتور القائى دوار |
:سافتار هندسى موتورهاى القائى خطى
صفحه 11:
اصول کارکرد موتورهای خطی القایی
اولیه یک موتور القایی خطی از شبکه سه فاز تغذبه می شود وثانویه نیز یک
سیم پیچی صفحه ای با هسته آهنی یا بدون هسته آهنی است.
هر یک از قسمتهای اولیه با ثانوبه میتواند نقش عضو ثابت یا استاتور را به خود
بگیرد.دراینصورت قسمت دیگر عضو متحرک دیگر خواهد بود.
اساس کار یک موتور خطی القایی میتوان با مقایسه آن با یک موتور گردان
قفسه ای توجیه کرد.
ست
1
ST
3
۳ چپ
صفحه 12:
انواع موتور خطی القایی از نظر ساختار
تتتت( 6 يي سا
.١ نوع با اولیه کوتاه(قسمت متحرک سیم پیچی صفحه ای):
ازاين نوع موتور برای یراق طولانی استفاده میکنند زیرا
بکارگیری سیم پیچی سه فاز در طول یک مسیر بلند غیر
اقتصادی است
۲ نوع انوبه کوتاه(قسمت متحرک سیم پیچی سه فاز):
آزاین نوع موتور برای مسیرهای کوتاه استفاده میکنند
Short Primary Long Primary
Long Secondary Short Secondary
صفحه 13:
:موتور با الویه ا( نوع ويقه کب جههسته آهلی .3
لین نوع موتور ارزان قیمت است بخاطر عدم وجود هسته آهنی ولی چون مدار مغناطیسی آن در
محل فاصله هولیی باز است شکل میدان مغناطیسی در آن چندان منظم نیست در نتیجه
مسیرهای جریان در انویه نیز در محلهای خاص میدان چندان متمرکز نمیگردد وموجب
کاهش شدید نیروی رانش مشود
۴.موتور با اولیه دوبل:
اين موتور ضعفهای موتور قبلی راجبران میکند
DOUBLE-SIDED LIM (DLIM) DOUBLE-SIDED LIM DLIM)
صفحه 14:
End effect . اثر انتهایی
تفاوت اصلی بین موتور خطی و موتور دورلنی در لثر انتهلیی آنها می باشد. حرکت چرخشی در
موتور دورلنی, اشر انتهایی ندارد در صورتی که بطور مشخص یک محرک خطی در جهت
حرکت خود . دو انتها دارد. لثر انتهلیی باعث تغییر شکل میدان مغناطیسی در سرعت زیاد
میگردد. که باعث میشودتولید رانش رو به عقب و در نتیجه کاهش سرعت میشود
در نتیجه در طراحی موتور خطی و الگوریتم کنتولی درلیو موتور . بلید لین اثرات لحاظ شوندبه
خصوص زمانی که حرکتهای سریع و دقیق در نظر می باشد .
ها
صفحه 15:
موتوبهائس نكرونخغطىئيا مغناطيسولئم_2
سس 69 ل ل
1 . متس
در موتور هاى خطى سنكرون با مغناطيس دائم :
ميدان مغناطيسى اصلى توسط آهنرباى دلئم كه روى اسلايدر آن وبا قطب هاى متوللى قرار كرفته
لند تولید می شوداستاتور لین موتور ها شامل میک سیم پیچی سه فاز متعادل است که روی یک
هسته مغناطیسی مورق پیچیده می شود که بستهبه نوع کاربرد . استاتوربه صورت یکطرفه يا دو
طرفه ساخته می شود شکل ۲ موتور خطی سنکرونبا استاتوربیک طرفه و در شکل ۳ موتور خطی
سنکرون با استاتور دو طرفه نشان داده شده است
a. داد
PEARSE EA Bt
شکل (۲) : 280150 با استاتور يك طرفه لكا شكل (© : 2011531 با استاتور دوطرفه
صفحه 16:
در موتور های خطیبا استاتور دو طرفه نیرو از دو طرف وبه طور یکسان بر سطح اسلایدر
وارد می شود و در نتیجه حرکت یکنواخت و دقیق تری توسط آنها تولید می شود
سرعت حرکت موتورهای خطی سنکرون دارای مقدار ثابتی هستند وبه همین خاطر این
موتورها برای کاربردهلیی که سرعت و حرکت دقیق مورد نیاز است مناسب هستند بطور
مثال سیستمهای کنترلی هوشمند و ماشین های بینایی سنجی اشاره کرد
صفحه 17:
Brushless Dc 3_;ba join
لین نوع موتور شامل ۲ قسمت می باشد.یک قسمت حاوی مغناطیسهایی است کهبه صورت
متوللی با قطبهای متناوب بر روی یک پایه از فلز فرو مغناطیس جهت تولید میدان مغناطیسی
دلئم قرار گرفته اند. دیگری . ترکیب کویلهای چند فاز که روی یک مجموعه ورق مغناطیسی
(هسته آهنی) با([[0) 12۳0۷7 ) پیچیده شده اند و با انتقال جربان تولید نیرو می نماید.
صفحه 18:
7-9
® Iron core j 0
© 5
‘Windings
® slotless ee
/ _— Back iron
Windings|
صفحه 19:
موتور پله ای -4
استاتور لین مدل شامل صفحات فرومغناطیس دندلنه دار می باشد و
قسمت متحرک از کویلهای چند فاز پیچیده شدهبه دور مجموعه ای از ورقه
های فرومغناطیس دندانه دار دیگر تشکیل شده است. به دلیل تغییرات
رلوکتانس حاصل از ترکیب دندانه های دو قسمت نقاط پایدار متناوبی
حاصل می گردد. جربان عبوری از سیم پیچهابا
نقطه پایدار بعدی تغییر می کند (توسط درایو). البته اگر لین جریان بصورت
خطی کنترل شود . حرکت با موقعیت یابی دا
از یک نقطه پایداربه
تر را به ما می دهد.
صفحه 20:
آرام. بدون اصطکاک در طول حرکت
وزن سبك و جمع و جور با توجه به بدون هسته
ساختار ساده ودقت بالا
سرعت عملكرد بالا
سرعت تقريبا يكنواخت
مى تواند در محيط هاى قوى مانند در زير آب و در خلاء مورد استفاده قرار كيرد
طول عمر بالا
عمليات تعمير و نكهدارى كم
تكرار يذيرى بالا
صفحه 21:
معایب مجتورهای Ghd
دلایل:
* حجم تولید کم (نسبت به تقاضا)
* قیمت زیاد آهن ربا
۰
رد ور
نرم افزار های کنترلی گران
* . افزایش هزینه با طول
صفحه 22:
ترنسرپید
کاربردها : حمل و نقل (قطار)
)2
كت
5 \ |
مالكو اسم يك قطار است له معنى حمل وانقل ليع با سیستم مالگو
صفحه 23:
کاربردها : حمل و نقل (قطار)
در ینجا مکانیک با الکترونیک جایگزین شده است.
بوسیله یک موتور خطی با استاتور بلندهمزمان حرکت و ترمز می نماید.
ريل و راهنماى سيستم مالكو به فضا و زمين كمترى نسبت به ديكر سيستم هاى حمل و نقل ناز دارد.
وقتی که وسیله از يك بخش به بخش بعدى عبور مى كند . بخش موتورى جديد به شكل اتوماتيك روشن مى شود .
توان بيشترى در بخش هاى شيب دار و داراى شتاب نسبت به بخش هاى مستقيم تحويل مى شود . به اين طريق توان بيش رانش به شكلٍ
اقتصادی توزیع می شود.
سرعت های ععلیاتیبین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر در ساعت است و بای رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت. طی مسافت ۵ كيلومتر و زم
کمتر از ۲ دقيقه لازم است . Propulsion system ™
رن ]
5 5
N
صفحه 24:
صفحه 25:
سس(
Levitation and guidance coil
Propulsion coil
صفحه 26:
Ground coil for propulsion guidance
Ground coil for levitation
Superconductive magnet
Auxiliary guidance system
Air suspension
Measuring and control system for
auxiliary equipment
د ده دج و و9
صفحه 27:
موارد استفاده موتورهای خطی کوچک
بسح
* ماشين آلات نساجى
* ماشین آلات بسته بندی Sy Sil dae و ستتور
7 تعیین موقعیت
* ماشين آلات حمل و نقل
1 ۲ بو بيع استاتوروستسورصا
* برنامه ریات " اسلایدر با آهن ربای نتودبنیوم 2a
محل اتصال به بار
* آزمایشگاه اتوماسیون
* وغيره ...
صفحه 28:
لین پمپها اساسا برای جابجا کردن فلزات
مذاب با دمای زیاد مانند سدیم آلیاژسدیم
پتاسیم که در تاسیسات ر اکتورهای هسته ای
به عنوان ماده انتقال حرارت به کار
میروند.ساخته می شوند.بازده اين نوع موتور
نسبتا كم ميباشد .جون شرايط كارى اين
موتور در دماى بالاست در نتيجه مشكلى
عايقى دارد
شكل )9-1٠١( تموداى ازكاريره موثو
خی یی رپس الكترر مفناطيسى
صفحه 29:
:جرثقیل های هوایی یا آسانسورها(ریل دار
در لین نوع جرثقیل هایک اولیه یک طرفه یا
دوطرفه در هر یک دو انهای عرضی قسمت
متحرک که روی ریل حرکت میکند قرار
میگیرد.و خود ریل نقش ثانویه را بازی میکند
میزان کشش افقی توسط ولتاژکنترل ميشود.
لین موتورها تا سرعت ۲ متر در انیه حرکت
میکنند. معادل ۵ تا ۱۰ هلت آمپربرای تولید
یک نیوتن نیروی کشش لازم است
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
