صفحه 1:
ل ‎eee‏ رای رن ای ‎AGE Rees rope Peren Es by ence‏ ا ‎uote eer Care a‏ رو اثر گذاشته (کار ار بر ل ‎Ue a eee re‏ در( احتراق داخلى مى باشد. اكر ‎is Coe Te ee‏ اصلاح شده همراه دو اتاق اضافی آن را به کلی متمایز می كند. يكت ‎Ss eee ees») e ee mye ene a‏ جدا هستند. احتراق درون سيلندر رخ نمى دهد اما در محفظة ى احتراق ام اا ا ‎CoS T= (ONO‏ ‎ese ee Ieee,‏ رک ۱ Ot ners es So ONE BON Wer OTe) eee RD re fey ar EET ‏گرمکن در ارتباط است» فشار محفظه ی گرمکن افزایش می‌یابد و قدرت‎ 0 Tee re Sy

صفحه 2:
رسیدن به راندمان حرارتی ۵ رای ‎(tes le Gi! cla sis‏ کاهش مصرف سوخت با بیش از ۷6 ‎ea‏ کاهش الودگی حرارتی» صوتی. شیمیایی ‎٩ eee) a‏ یت پاشش مستفیم و بهینه ی سوخت احتراق در هر سرعتى از خودرو ‎oo‏ سوخت چند گانه

صفحه 3:
و( مصرف سوخت و انتشار الودکی خواهیم دود .

صفحه 4:
‎re ons‏ زو سیکل چهار فرایندی برای هر کدام از سیکل هاءیک احتراق داخلى و يك سيكل احتراق خارجى. نمودار پیوستگی هشت فرایند را در سیکل شش زمانه نشان می ‎wo‏

صفحه 5:
۳ ‏فرايند ©: درل رل 9 در مهم کر(‎ QO و ‎ge RN Oe sO EE] eam ee Ng Ceo‏ تبادل گرما با دیواره های محفظه ی احتراق رخ ‎Wit‏ ‏مستقیما روی میل لنگ اثر نمی گذارد.) دمای هوا بالا می رود. ترا مر دس دینامیک). طی این سیکل چهار فرایندی» هوای حالص هرک در 127 ۳۳ با سوخت و شمع نمی باشد. ‎ae ee) ts Slee a‏ اس

صفحه 6:
Crankshaft Angle | 180" | 180" | 180" | 180" | 160" | 160" ‘Stroke Temperature Dynamic سام ع سس 000۵/9/۵0 - ۳ itemal event

صفحه 7:
* فراینده: تراکم مجدد هوای خالص : احتر اق(فر ایند دینامیک) © فرايند© : تزريق سوخت و احتراق در محفظهى راز ل ‎SS 9) Aire‏ مم ‎eee nee SSE See oI‏ ا در (فر ایند دینامیک) ‎EDS ECCI NB‏ 0 ل شار ‎oil giles GS oy Se aera ort‏

صفحه 8:
= wok stroke a0" | 180° | 180" 75 = ۸ ‏أمعية‎ ‎55 = internal event Crankshatt Angle Temperature ‘Stroke

صفحه 9:
CrankshattAngie | 180" | 180" | 160" | 180" | 180° | 180" Temperature DE ecernat event HERE = internal event

صفحه 10:
1 سویاب ورودی هوا 2 آسویاب محفظه ک كُرمكن 8 سوباب محفظه ى احدراق 4 سوباب خروع هوا 5 سیاندر 6, محفظه ى احتراق 7أمحفظه ى كرمكن 8, /حدارة ف محفظهى احنراق 9 سوخب باش الزكدور ‎cowl‏ كرمكن

صفحه 11:
۱ MSEC NEN KID Saas RE ‏نا‎ OTC Bn OSes earner So See eee ae oe ete) ۱۳۰۳۳ ‏پیستون نصب شده که فشار روی‎ ‏ميكند.در سيكل شش زمانه» سرعت ميل بادامك يك سوم‎ 02 2

صفحه 12:
را 5 تبادل حرارت با محفظه ی گرم کن را می دهد. محفطه كرم كن هوا از سر سيلندر عايق شده براى اينكه انادف ل ا ا ا ‎SES‏ ‎Tye‏ توضيح داده نشده م

صفحه 13:
© تمام كرماى محفظه ى احتراق به محفظة در مى شود. كار به دو مرحله تقسيم مى شودء كه نا فشار كمتر روى ييستون و نرمی بهتر عملکرد میدو ‎eee ems Nee eae Ce ee‏ ار ‎Eee ete Op ey OCD renee‏ ‎crs‏ ا ا ‎ee eto‏ 7 همچنین از خودسوزی که در مخلوط سوخت و هوا در ‎ee ee NOL OWED ENO S TNC C BE T7)‏ رت می کند.

صفحه 14:
1115 1 EOS pean ‏نسبت تراکم محفظه ی کرم کن بیشتر است که‎ ‏احتراق خارجى فعاليت مى كند و منحصرا توس‎ ‏ا ا ل كر‎ ‏کمتر است که روی یک سیکل احتریاق داخلی فعالیت:‎ كند.

صفحه 15:
© احتراق ا َه با يشتيبانى هواى خالص از قبل کرم شده ی ۰ ۱۰ ی احتراق» سپس با دیواره های سوزان محفظ 5 جندين شمع عمل مى كند. براى اسان رت ‎Ee‏ | را ۳ kis

صفحه 16:
© در مقایسه با یک موئور دیرا دارد» اين موتور چند گانه سوز» که می تواند سوخت ديزل استفاده كند» امكان ساختن در مدل حا سبکتر ربا نسبت به یک موتور گاز سوز را 3(

صفحه 17:
3 ‏پاشش و احتراق سوخت در يك م‎ ٩ ‏درجه از زاويه كردش ميل لك بسته‎ 00 ‎er emote cer]‏ ا رد بر ار هر كالرى نهان ان ازاد شود(اولين عامل كمى به كاهس” ل ل ا ‎ES peer re eer‏ شیپوره دارد.

صفحه 18:
* دیواره های سوزان محفظه ی احیراق بافیم! ‎ree eee‏ 9 کار( ال ‎nN gOS‏ و ‎eB ee ee ee‏ 2 و باعث کاهش صدا و بهبود راندمان می شود.

صفحه 19:

صفحه 20:
ورودی باز است. ‎٩‏ دومین مرحله : هوای وارد شده با باز شدن كت ى كرمكن در محفظه ى كرمكن متراكم شده. ‏ا ار ا ا ا ‏ى احتراق مى تواند سوخت دريافت كند و با فشار زياد ‏مشتعل می شود.

صفحه 21:
)ی aie ‏لد تاش‎ IN ‏ا ا ا‎ چهارمین مرحله: خروج گازهایی که در مرحله 5 انجام داده اند. ‎eo‏ ا ا ار مت ات در محفظه ی هواگرمکن محبوس است و دمای آن با تبادل ‏حرارت با محفظه ی احتراق بالا می رود. ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
5 ‏ان‎ ailds oa iat ‏ل‎ wee eee eee Ner cs ‏داده بود به بیرون فرستاده نمی شود بلکه این با ر به‎ ‏ار‎ BC Beno ‏كه مى بينيد سيكل كامل شده و اين مراحل دوباره اتفاق مى‎ افتند.

صفحه 23:
7” ‎coe Te‏ رانا ‏)) كرماى هدر رفته از سر سيلندر موتورافان سر( کردن محفظه ی احتراق توسط محفظه ی کر 9 ۱ بازیافت می شود. ‎ie OE ee (oe‏ لک ا ‎CeO eee DE OS Rolo‏ بسته است. (احتراق خارجی). ‎ ‎

صفحه 24:
= 5 بحو 6( اد در ۰ 0 ل لا کار ۰ )احتراق و انبساط بهتر گاز‌هایی که طی ( 0 7 ‎ee ED LESS oO ee rere nes‏ | بسته هستند و 90 درجه برای منبسط شدن و مرحله كا ‎J‏

صفحه 25:
۱ 1 ‏های سوران‎ ENS که هر سوختی و باقیمانده ته نشین ان به مد ا ‎ers Corer (o ee‏ > رت رس ‎OL OE Seekers Se keene]‏ ۱ بيشتر است. ‎Sree een ‏ا ال‎ ae ‏دیواره ی سیلندر و سر سیلندر.‎

صفحه 26:
اد مر رخ می دهند در موتورهای شش زمانه» مکش در ه کر درا ©)كاهش زياد قدرت سيستم خنكى كارى به طورى .ابر دارد نیاز به خنک کاری با اب نباشد و پمپ اب و فن ها هم کاهش پیدا کنند. (0)اینرسی کم به علت سبک بودن قطعات محرک

صفحه 27:
‎nee)‏ ا ‎Te‏ اورد و رقبق یابد» حتی در زاف سرا ‏تلفات اصطکاک با تقسیم به‌تر فشار روی قطعات متحرک» تعدیل شده اند به اين دلیل که کار در طی دو مرحله اجرا می شود و احتراق مستقیم حذف شده است.

صفحه 28:
ور ۷ © قدرت مخصوص موتور شش زمانه از موتور زمانه كمتر نيست» افزايش راندمان < 9000027 تلفات سبب شده دو مرحله به ان اضافه شود.

صفحه 29:
)900 ل 0 به موتور جهار زمانه (0©)00 درجه ان 758600 ‎ers‏ سر پایین» عملیات بدون تاثیر چشمگیر روی مصرف سوک ارامی کار کند» در واقع احتراق تحت تاثیر سرعت خودرو نمى باشد. اين مزايا در بهبود عملكرد خودرو در ترافيك

صفحه 30:
* چند کانه سوز بودن برایر بردری ات درنور امس سوخت های مختلف مصرف کند» از هر نوعی(فسیل دیزل تا ال بی جی يا روغن حبوانی. اخثلاف در ۱ نسبت ضد کوبش هم اکنون هیچ مسئله ای در احتراق نار 3 ۶ ‏ساختمان استاندارد یک موتور بنزینی و نسبت تراکم کم محفطظه‎ ٩ 0 2 6۲15 ‏ديزل استفاده كند. همچنین سوخت الکل متیلیک بفرمول(0۳‎ ‏براى ان بهتر است.‎

صفحه 31:
الودكى صوتىء؛ حرارتى و شيميايى كاهش مى طرف ديكر موتورها خصوصياتى دارند كه به كاهلا چشمگیر الاینده های هیدرو کرین ا 00 ‎ts‏ ۵-۱۱۱۵ ,10] )كمك مى كند. آز اين ككذشته قابليت کار کردن اين موتور‌ها با سوختهای گیاهی و گازهایی با الایندگی کم به انها کیفیتی می دهد که با سخت ترريين استانداردها مطابقت مى كند.

صفحه 32:
© كاهش زياد مصرف مخصوص بايد استفاده از جى را جالب كند به دليل قيمت يايين ان و تخر برد را ‎Oe ee oe‏ رک مسافت بیشتری را می تواند با همان مخزن طی کند ا زر

صفحه 33:
* موتور شش زمانه هیچ تعییر اساسی نیاز ندارد . همه تخصصی-صنعتی و روش های تولید بدون تغییر باقی ا ا ل ا ل ا زر بر ا ار ‎I IE RR Cr OCPRC ES SPE ey‏ زر ‎eee a]‏ ال ا 22 ا در خودرو كه قابل ملاحظه هستند.

صفحه 34:

صفحه 35:
© در این زمان هیچ راه داخلی و جود ندارد ‎ae‏ رک وان معقول و محدودیت های مالی می تواند به آن کمک شش زمانه در اين نكاه مى كنجد. رو تواند يك تاثير عظيم روى محيط زيست و اقتصاد كان ‎[Sey‏ ‎E Sr)‏ د ‎ee SCO ene eae ere) Bol)‏ 2 nee DS ee ta ea eo ‏لیتر در 06060 کیلومتر باشد و 0 تا 6۶ لیتر برای خودروهای‎ ‏ا‎

صفحه 36:
و بازار جهانى عرضه شوند. ل ال ل اا ل ا رک از رز ار مشخصات انها کاملا با فواید موتور‌ها ‎cee | ere‏ ‎Ce (eee ee ree eye Sete gear)‏ ‎Ce pe OT Ss ae rer cre Fee Pcie EAS‏ خطرهای انفجار را به طور زیاد کاهش دهد.

صفحه 37:
كمترين تنظيم و بدون الايندكى؛ در اين موتور ف را مزایای زیادی داشته باشد که استفاده از ان را در دستگاههای ژنراتور» پمپ هاء موتور های ساکن» کار رام

صفحه 38:
© ريضا خدادادى آزادبنى

موتورهای شش زمانه موتورهای شش زمانه مقدمه عملیات سیکل های مختلف بیشتر موتورهای احتراق داخلی فعلی ،دارای یک طرح رایج است به این صورت که انفجار در یک سیلندر پس از تراکم انجام می شود .نتیجه ان است که انبساط گاز مستقیما روی پیستون اثر گذاشته (کار انجام می دهد) و میل لنگ را 180درجه بچرخاند. با توجه به طراحی فنی و مکانیکی ،موتور شش زمانه همانند موتورهای احتراق داخلی می باشد .اگر چه سیکل ترمودینامیکی و یک سر سیلندر اصالح شده همراه دو اتاق اضافی ان را به کلی متمایز می کند .یک محفظه ی احتراق و یک محفظه ی تراکم( گرمکن هوا) هر دو از سیلندر جدا هستند .احتراق درون سیلندر رخ نمی دهد اما در محفظه ی احتراق کمکی هم فوری روی پیستون اثر نمی گذارد و زمان ان از 180درجه ی چرخش میل لنگ ،در زمان انفجار(کار) جدا می باشد. محفظه ی احتراق به طور کلی توسط محفظه ی گرمکن احاطه شده است. با تبادل گرما از طریق دیواره های محفظه ی احتراق که با محفظه ی گرمکن در ارتباط است ،فشار محفظه ی گرمکن افزایش می یابد و قدرت مکملی برای کار تولید می شود. مزایای موتور شش زمانه: • • • • • • رسیدن به راندمان حرارتی 50 % · (30%برای موتورهای احتراق داخلی فعلی) کاهش مصرف سوخت با بیش از 40% · کاهش الودگی حرارتی ،صوتی ،شیمیایی · دو کورس مفید کار در طی شش کورس · پاشش مستقیم و بهینه ی سوخت احتراق در هر · سرعتی از خودرو سوخت چند گانه · • در Hخودروهای با موتور شش زمانه شاهد کاهش چشمگیر مصرHف سوخت و انتشار Hالودگی خواهیم بود. طراحی و عملکرد • در سیکل شش زمانه ،دو محفظه ی اضافی اجازHه می دهند هشت فرایند که نتایج یک سیکل کامل است همزمان عمل کنند یعنی در یک لحظه دو فرایند همزمان رخ میدهد :دو سیکل چهار فرHایندی برای هر Hکدام از سیکل ها،یک سیکل احتراق داخلی و یک سیکل احتراق خارجی .نمودار پیوستگی هشت فرایند را در سیکل شش زمانه نشان می دهد. اولین سیکل چهار فرایندی احتراق خارجی. • • • • • فرایند: 1مکش هوای خالص درون سیلندر(فرایند دینامیکی) فرایند :2تراکم هوای خالص در محفظه ی گرمکن(فرایند دینامیکی) فرایند : 3نگه داشتن فشار هوای خالص در محفظه ی بسته جایی که بیشترین تبادل گرما با دیواره های محفظه ی احتراق رخ می دهد(فرایند استاتیک چون مستقیما روی میل لنگ اثر نمی گذارد ).دمای هوا باال می رود. فرایند : 4انبساط هوای فوق داغ درون سیلندر ،که کار انجام می دهد(.فرایند دینامیک) .طی این سیکل چهار فرایندی ،هوای خالص هرگز در تماس مستقیم با سوخت و شمع نمی باشد. در شکل زیر نمودار دمای این چهار فرایند را مشخص می کنید دومین سیکل چهار فرایندی که احتراق داخلی می باشد. • فرایند :5تراکم مجدد هوای خالص گرم درون محفظه ی احتراق(فرایند دینامیک) • فرایند : 6تزریق سوخت و احتراق در محفظه ی احتراق ،بدون تاثیر مستقیم روی میل لنگ (فرایند استاتیک) • فرایند : 7گازهای احتراق منبسط می شوند و کار انجام می شود. (فرایند دینامیک) • فرایند :8تخلیه گازهای احتراق (فرایند دینامیک) در طی این چهار فرایند ،هوا مستقیما با منبع گرما (سوخت) تماس دارد. و این هم نمودار کلی برای مقایسه • سر Hسیلندر دو محفظه و چهار سوپاپ که دو تای ان متداول هستند(،برHای مکش و تخلیه) .دو سوپاپ دیگر Hاز Hمواد پایدار حرارت دادن مخصوص کارسنگين ساخته شده. سوپاپها در طی مرHحله احتراق و گرم کردن هوا می توانند تحت فشار محفظه ها باز شوند .رHوی هر Hدو سوپاپ یک پیستون نصب شده که فشار Hروی سوپاپ ها را خنثی میکند.در سیکل شش زHمانه ،سرعت میل بادامک یک سوم میل لنگ است. • دیواره های محفظه ی احتراق هنگامی که موتور روشن است ،سوزان هستند .محفظه ی گرم کن هوا ،محفظه ی احتراق را احاطه کرده است .ضخامت کم دیواره اجازه تبادل حرارت با محفظه ی گرم کن را می دهد .محفظه ی گرHم کن هوا از سر Hسیلندر عایق شده برای اینکه اتالف حرارتی کاهش یابد(.برای معرفی ساده تر موتور ،جز ئیات طرHح توضیح داده نشده است). • تمام گرمای محفظه ی احترHاق به محفظه ی گرمکن منتقل می شود .کار Hبه دو مرحله تقسیم می شود ،که نتیجه ی ان فشار Hکمتر Hروی پیستون و نرمی بهتر عملکرد میشود. زمانی که محفظه ی احتراق از سیلندر توسط سوپاپ ها عایق شده ،قطعات محرک خصوصا پیستون نسبت به تنشهای ناشی از دما و فشار Hبسیار باال در خطر Hنیست .انها همچنین از خودسوزHی که در مخلوط سوخت و هوا در موتورهای دیزHل یا گازی متداول مشاهده می شود جلوگیرHی می کند. • نسبت ترHاکم محفظه ی احتراق و گرم کن متفاوت می باشد. نسبت تراکم محفظه ی گرم کن بیشتر است که روی مرحله احتراق خارجی فعالیت می کند و منحصرا توسط هوای خالص پشتیبانی می شود .نسبت تراکم محفظه ی احتراق کمتر است که روی یک سیکل احترHاق داخلی فعالیت می کند. • احتراق همه ی سوخت پاشیده شده ضمانت شده است ابتدا، با پشتیبانی هوای خالص از قبل گرم شده ی درون محفظه ی احتراق ،سپس با دیواره های سوزHان محفظه که مانند چندین شمع عمل می کند .برای اسان رHوشن شدن موتور در هوای سرد درون محفظه ی احتراق یک شمع گرمکن کار گذاشته شده است. • در Hمقایسه با یک موتور دیزل که یک ساختمان سنگین نیاز دارد ،این موتور چند گانه سوز ،Hکه می تواند همچنین سوخت دیزل استفاده کند ،امکان ساختن در مدل خیلی سبکتر رHا نسبت به یک موتور گاز سوز Hرا دارHد. • پاشش و احتراق سوخت در Hیک محفظه ی احتراق که طی 360درجه از زاویه گردش میل لنگ بسته است ،اتفاق می افتد .این خصوصیت باعث می شود که زمان برHای اینکه سوخت به طور ایده ال بسوزد زیاد شود به طورHی که هر کالرHی نهان ان ازاد شود(اولین عامل کمک به کاهش الودگی) .انژکتور توانایی پاشش دو سوخت را از یک شیپورHه دارHد. • دیواره های سوزHان محفظه ی احتراق باقیمانده سوخت رHا که در Hطی پاشش ته نشین شده است می سوزاند( .دومین عامل کاهش االیندگی) • همچنین هنگامی که مراحل تخلیه و مکش رخ می دهد، سوپاپ های محفظه ی احتراق و گرم کن به طور Hچشمگیر زمان استراحت بیشتری را برای اصالح و تعدیل دارHند که باعث کاهش صدا و بهبود راندمان می شود. • اولین مرحله :هوای خالص وارHد سیلندر شده و سوپاپ ورودی باز است. • دومین مرحله :هوای وارد شده با باز Hشدن سوپاپ محفظه ی گرمکن در محفظه ی گرمکن مترHاکم شده. • حین مراحل یک و دویعنی 360درHجه ،هوا در Hمحفظه ی احتراق می تواند سوخت دریافت کند و با فشار زیاد مشتعل می شود. • سومین مرحله (کار) با باز شدن سوپاپ محفظه ی احتراق گازهای مشتعل شده با فشار به داخل سیلندر Hهجوم برHده و کار انجام می دهند. • چهارمین مرحله :خرHوج گازهایی که در مرحله قبل کار انجام داده اند. • طی مراحل سه و چهار یعنی 360درHجه ،هوای خالص در Hمحفظه ی هواگرمکن محبوس است و دمای ان با تبادل حرارت با محفظه ی احتراق باال می رHود. • پنجمین مرحله ( باز هم کار) این بار هوای خالص که طی مرHاحل سه و چهار حسابی داغ شده کار انجام می دهد.البته انرژی این کار از کار Hقبلی کمتره چون سوختی نمی سوزه و فقط ما انبساط هوای خالص دارHیم . • ششمین مرحله :هوای خالص که در مرحله قبل کار انجام داده بود به بیرون فرستاده نمی شود بلکه این با ر به محفظه احتراق رفته و دوباره متراکم می شود همین طور که می بینید سیکل کامل شده و این مرHاحل دوباره اتفاق می افتند. عوامل موثر در افزایش راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آالیندگی: • • )1گرمای هدر رفته از سر Hسیلندر موتورهای متداول در طی خنک کاری در موتورهای شش زمانه ،با احاطه کردن محفظه ی احتراق توسط محفظه ی گرمکن بازیافت می شود. )2بعد از مکش ،هوا در Hمحفظه ی گرمکن متراکم می شود و طی 360درجه زاویه میل لنگ در Hمحفظه ی بسته است( .احتراق خارجی). • • )3تبادل گرمای دیواره های خیلی نازک محفظه ی احتراق به محفظه ی گرHمکن ،دما و فشار Hگازهای منبسط شده و تخلیه شده از Hمحفظه ی احتراق رHا کاهش می دهد. )4احتراق و انبساط بهتر گازHهایی که طی 540درجه گردش میل لنگ 360 ،درجه را در محفظه ی احتراق بسته هستند و 180درHجه برای منبسط شدن و مرحله کار. • • • )5دیواره های سوزHان محفظه ی احترHاق اجازه می دهد که هر سوختی و باقیمانده ته نشین ان به بهترHین نحو و به طور مطلوب بسوزد. )6تقسیم کار :Hدو انبساط (مراحل قدرت) طی شش زمان یا یک سوم کار مفید که نسبت به موتورهای چهار زمانه بیشتر است. )7بهتر پر شدن سیلندر در مکش به علت دمای پایین دیواره ی سیلندر و سر سیلندر. • )8برخالف موتورهای چهار زمانه که تخلیه و مکش بعد از هم رخ می دهند در موتورهای شش زمانه ،مکش در مرحله ی اول رخ می دهد و تخلیه در مرحله ی چهارم رخ می دهد که تالقی گازهای خروجی با گازهای تازه ی مکش حذف می شود. • )9کاهش زیاد قدرت سیستم خنک کاری به طوری که امکان دارد نیاز به خنک کاری با اب نباشد و پمپ اب و فن ها هم کاهش پیدا کنند. • )10اینرسی کم به علت سبک بودن قطعات محرک • )11کاهش پیدا کردن دمای روغن .با احتراق در محفظه ی بسته، دمای باال کمتر به روغن فشار می اورد و رقیق شدن کاهش می یابد ،حتی در هوای سرد. • از انجایی که موتورهای شش زمانه یک سوم موتورهای چهار زمانه تخلیه و مکش دارند ،افت فشار روی پیستون در مکش و فشار خروجی اگزوز در تخلیه به نسبت یک سوم کاهش پیدا می کند. • تلفات اصطکاک با تقسیم بهتر فشار روی قطعات متحرک ،تعدیل شده اند به این دلیل که کار در طی دو مرحله اجرا می شود و احتراق مستقیم حذف شده است. مHزایای مهم موتورهای شش زمانه • کاهش مصرف سوخت به مقدار کمتر از : 40% • قدرت مخصوص موتور شش زHمانه از موتور HبنزHینی چهار زHمانه کمتر Hنیست ،افزایش راندمان حرارتی جبرانی برHای تلفات سبب شده دو مرحله به ان اضافه شود. دو انبساط (کار) در شش حرکت: • از ان جایی که سیکل های کار در دو مرحله رخ می دهد ( 360درHجه از 1080درجه) یا 8%بیشتر نسبت به موتور چهار زHمانه ( 180درجه از 720 Hدرجه) گشتاور بیشتر دارد .این امر Hمنجر می شود که در سرعت پایین ،عملیات بدون تاثیر چشمگیر روی مصرف سوخت به ارامی کار Hکند ،در Hواقع احترHاق تحت تاثیر سرعت خودرHو نمی باشد .این مزایا در بهبود عملکرد خودرHو در HترHافیک خیلی مهم هستند. چند گانه سوز بودن: • چند گانه سوز بودن برابر برتری است .موتور شش زمانه میتواند سوخت های مختلف مصرف کند ،از هر نوعی(فسیل یا گیاهی) از دیزل تا ال پی جی یا روغن حیوانی .اختالف در اشتعال پذیری یا نسبت ضد کوبش هم اکنون هیچ مسئله ای در احتراق ندارد. • ساختمان استاندارد یک موتور بنزینی و نسبت تراکم کم محفظه ی احتراق موتور های شش زمانه مانع از این نمی شود که ان سوخت دیزل استفاده کند .همچنین سوخت الکل متيليک بفرمولCH3 OH برای ان بهتر است. کاهش چشمگیر در االیندگی: • از یک طرHف به تناسب مصرف مخصوص سوخت، الودگی صوتی ،حرارتی و شیمیایی کاهش می یابند و از طرف دیگر Hموتورها خصوصیاتی دارند که به کاهش چشمگیر االینده های هیدرو کربن ،مونوکسید کرHبن و نیترات ها() HC, CO and NOXکمک می کند .از این گذشته قابلیت کار کردن این موتورHها با سوختهای گیاهی و گازهایی با االیندگی کم ،به انها کیفیتی می دهد که با سخت ترHین استانداردها مطابقت می کند. سوخت مHایع: • کاهش زیاد مصرHف مخصوص باید استفاده از سیستم ال پی جی را جالب کند به دلیل قیمت پایین ان و کمتر Hبودن االیندگی نسبت به بنزین .به عالوه با یک سیستم عامل یکسان ،حجم مخزن ها برابر مخزن های کنونی هست که مسافت بیشتری را می تواند با همان مخزHن طی کند بنابراین می توان ان را کوچکتر Hدر Hنظر Hگرفت. قیمت قابل قیاس با موتور چهار زمانه: • موتور شش زمانه هیچ تغییر اساسی نیاز ندارد .همه ی تجربه های تخصصی-صنعتی و روش های تولید بدون تغییر باقی می ماند. • قیمت ساخت سر سیلندر (محفظه ی احتراق و محفظه ی گرما) با ساده سازی چندین عنصر تعدیل می شود ،مخصوصا با سبک سازی قطعات متحرک ،کاهش سیستم خنک کاری ،ساده سازی پاشش مستقیم بدون شمع و غیره ...کاهش اندازه مخزن و جای ان در خودرو که قابل مالحظه هستند. نتیجه گیری • در این زمان هیچ راه حلی برای جایگزینی موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد .تنها پیشرفت های تکنولوژی حاضر ،با زمان معقول و محدودیت های مالی می تواند به ان کمک کند .موتور شش زمانه در این نگاه می گنجد .پذیرش صنعت خودروسازی می تواند یک تاثیر عظیم روی محیط زیست و اقتصاد جهانی بگذارد. موتوری که %40صرفه جویی در مصرف سوخت و 60تا 90درصد(بستگی به نوع سوخت دارد) کاهش االیندگی دارد. • مصرف سوخت برای خودروهای سایز متوسط باید بین 4تا 5 لیتر در 100کیلومتر باشد و 3تا 4لیتر برای خودروهای کوچک می باشد. • خودروهای با موتور شش زمانه می توانند تا 3تا 5سال دیگر در بازار جهانی عرضه شوند. • قایق موتوری ها ( موتورهای درون و بیرون کشتی) ممکن است که پیشنهاد یک بازار فروش بزرگ برای این موتورها ارائه دهند. مشخصات انها کامال با فواید موتورها وفق می باشد (.اقتصادی، ایمنی ،ساده سازی و کاهش الودگی صوتی و شیمیایی) .از این گذشته ،استفاده از سوخت های مختلف به غیر از گازوئیل می تواند خطرهای انفجار را به طور زیاد کاهش دهد. • استفاده از Hسوخت های گیاهی (غیر فسیلی) گازهای طبیعی و دیگر سوختها در Hموتور HپرHقدرت و ساده ،کار کردن با کمترین تنظیم و بدون االیندگی ،در این موتور Hمی تواند مزایای زHیادی داشته باشد که استفاده از Hان را در دستگاههای ژنراتور ،پمپ ها ،موتور های ساکن، کشاورزی و صنعت ممکن سازHد. • رHضا خدادادی آزادبنی

51,000 تومان