صفحه 1:
موتور هاى واثكل يا دوار . ‏د‎ ‎١ تست نس سس سس تست سس سس سس سس سس سس سس تست تست تست تست سس ۳ 77 ۲] ۱ Za Ya. : a ‘a ‏مكحم‎

صفحه 2:
a a - 3 5 =) =a a 7 ورنده ؟ کافی نت افتا ب شهر كرد تست سس سس تست تست سس سس سس سس تست تست تست تست عع عن عه ۳ 77 ۲]

صفحه 3:
موضوع: * مو تور های وانکا , با دوار موئور های واثکل پا دوار

صفحه 4:
* تاریخچه موتور : موتورهای پسیتون روتوری (دورانی) که به موتورهای وانکل معروف هستند برای اولین بار توسط مخترع آلمانی فلیکس وانکل ‎(Felix Wankel )‏ در سال ۱۹۵۷ طراحی و ساخته ودر سال ۴ اولین نمونه این نوع موتوربه تولید انبوه رسیدء که از آن زمان تا كنون اين موتور دوزمانه» وجهار زمانه تحت بزوهش | و تکامل قرار گرفته است. موئور های واثکل پا دوار

صفحه 5:
* باتوجه به جديد بودن موتور وانکل پیشرفت نسبی مناسبی در آن بوجود آمده است» زیرا موتورهای پیستونی که از اختراع آن حدود ۱۳۰سال می گذرد در سالهای اخیر تکامل نسبی پیدا کرده اند. اولین موتور پیستونی احتراق داخلی درسال ۱۸۷۸ میلادی بوسیله دکتر نیکلاس اتوء طرح گردید ولی موتور وانکل مربوط به ۵۰ سال اخیر است. موئور های واثکل یا دوار

صفحه 6:
* امروزه کارخانه های لالا آلمان 10۷0109۷0 زاپن.و كرتيس رايت آمريكااز موتور واككل در انواع خودروهاءای رکرافت»و ساير موتور های صنعتی و مسابقه ای استفاده مى کنند. موّور های واثکل یا دوار

صفحه 7:
روش کار موتور وانکل موتور دوار یک موتور احتراق داخلی است . آن شبیه موتور ماشین شماست . اما روش کار آن کاملا متفاوت با موتور های پیستونی معمولی است . در موتور پیستونی یکك حجم یکسان از فضا ( سیلندر) » چهار کار مکش ۰ تراکم ‏ احتراق و تخلیه را به طور متناوب انجام می دهد . در موتور های دوار ( وانکل) نیز همین چهار کار انجام ‎pw‏ موئور های واثکل پا دوار

صفحه 8:
* اما هر کدام از این چهار فرآیند در قسمت مربوط به خودش از محفظه اتفاق می افتد . اين شبیه آن است كه هر فرآيند يكك سیلندر اختصاصی داشته باشد و با حرکت مداوم پیستون از یکی به دیگری این چهار فرایند انجام شود . موتورهای دوار( اساساً توسط د کتر فلیکس وانکل تصور و پیشرفت یافت ) که گاهی موتور وانکل ‏ یا موتور دوار وانکل نامیده می شود سوت موئور های واثکل پا دوار

صفحه 9:
د 0 موتور های واثکل یا دوار =

صفحه 10:
* اصول موتور های دوار شبيه يكك موتور پیستونی » در موتور های دوار از فشار بوجود آمده حاصل از سوختن ترکیب سوخت و هوا استفاده می شود . در موتور های پیستونی-» فشار ایجاد شده در سیلندر ها به پیستون ها نیرو وارد می کند و باعث حرکت آنها به جلو و عقب مى شود موتور های واثکل یا دوار

صفحه 11:
* شاتون و میل لنگ حرکت رفت و برگشتی پیستون رابه حرکت دورانی تبدیل می کند که از آن می توان برای تولید نیرو در اتومبیل استفاده کرد. موتور های واثکل یا دوار

صفحه 12:
* در موتور های دوار نیز فشار حاصل از احتراق که در محفظه تشکیل شده ( محفظه آب بندی شده است ) نیروی بر سطح مثلثی شکل روتور وارد می کند . این همان چیزی است که در عوض پیستون از آن استفاده شده است هر سه راس روتور که در تماس با محفظه می باشد را حفظ می کند . و سه حجم مجزا از گازها را به وجود می آورد. موتور های واثکل یا دوار

صفحه 13:
* در موتور های دوار نیز فشار حاصل از احتراق که در محفظه تشکیل شده ( محفظه آب بندی شده است ) نیروی بر سطح مثلثی شکل روتور وارد می کند . این همان چیزی است که در عوض پیستون از آن استفاده شده است هر سه راس روتور که در تماس با محفظه می باشد را حفظ می کند . و سه حجم مجزا از گازها را به وجود می آورد موتور های واثکل یا دوار

صفحه 14:
* روتور که اطراف محفظه حرکت می کند ؛ هر سه حجم از گازها متناوباً مبسط و منقبض می شود . این منبسط و منقبض شدن, هوا و سوخت را به داخل موتور می کشد ‏ آنرا کند فشرده ( متراكم ) می کند و توان مفیدی از گازها منبسط شده تولید می کند و سپس بعد از احتراق » آن را تخلیه می کند موئور های واثکل پا دوار

صفحه 15:
مويو ر هاى واثكل یا دوار (an ec a a a

صفحه 16:
* ساختار موتور وانکل: جنس ساختمانی موتور وانکل از همان موادی اسست که در موتورهای پیستونی با آن ساخته می شوند» در این موتور هم از آلیاژ آلومینیوم » چدن و فولاد بکار می رود.در یک موتور وانکل تک واحدی ازشش تا هشت قسمت اصلی تشکیل شده است که به آنها اشاره میکنم " موتُور های واثکل یا دوار

صفحه 17:

صفحه 18:
* )یک محور اصلی وجود دارد که جانشین میل لینگ در موتورهای پیستونی بوده و محور لنكك حذف گردیده وبجای آن بادامکک گرد خارج از مرکز ساخته شده است.اين قسمت بادامکث خارج از مرک ز که استوانه ای شکل است. در داخل روتور بصورت یاتاقانی قرار می گیرد. موتور های واثکل یا دوار

صفحه 19:
Oil Supply Holes Front Counterweight ‏انا‎ Oil Jets 4+ Front Main Journal Front Rotor Journal Rear Rotor Journal Rear Main Journal © 2005 by Wesley Mahler ___Tapered Seat for Flywheel ° موتّور های واثکل یا دوار

صفحه 20:
موئور های واثکل یا دوار تست سس سس تست تست سس سس سس سس تست تست تست تست عع عن عه ۳ 77 ۲]

صفحه 21:
* ۲)یک روتور دیده می شود که منشوری شکل است.و وجوه جانبی آن محدب می باشد.در وسط روتور استوانه ای توخالی ایجاد شده که باداشتن تکیه گاه یاتاقانی (بابیتی یا رولبرینگی) روی بادامک محور اصلی قرار مى كيرد. بين مركز بادامكك استوانه ای و مرکز محور اصلی فاصله ای وجود دارد که به آن شعاع خارج از مرکز گفته می شود که جانشین شعاع لنگ ميل لنگ.در موتور های پیستونی می باشد.به عبارت دیگر گشتا Aid موتور عبارتست از نیروی واردشده بر روتور» ‎eer‏ ‏خارج از م رکز . ۳ موئور های واثکل یا دوار

صفحه 22:
۳ موتور هاى واثكل يا دوار ‎i‏

صفحه 23:
Face Combustion Chamber Recess Rotor Bearing تست ‎nr nr ar‏ سم سم تست اس تم مت بت سس سس تست تست تست متس سم

صفحه 24:
* ایک محفظه که شکل مخصوصی دارد. که کار سیلندر را در موتور وانکل را انجام می دهد. این محفظه مانند دو استوانه متداخل می باشد که دردوقسمت وسط دو برجستگی وجود دارد. در اطراف محفظه مجاری آب ‎GIS EE ly‏ موتور » دریچه ورودی و خروجی (اگر دریچه هادر محیط محفظه باشند) و جای شمع وجود دار موتور های واثکل پا دوار

صفحه 25:
Tension Bolt Hole Tubular Dowel Hole Trochold Surface Water Jacket Tubular Dowel Hole ‎lash‏ وال یا دول ‎ ‎

صفحه 26:
* ۴)دو درپوش در دوطرف محفظه قرار دارد که بوسیله پیچ های بلند به یکدیگر متصل وبا محفظه اصلی یکث مجموعه را تشکیل می دهند. یاتاقان بندی محور اصلی» درخارج از هر دریوش تکیه گاه یاتاقان بندی شده تا با این طراحی. بار موتور از روی آنها حذف گردد موتُور های واثکل یا دوار

صفحه 27:
موتور های واثکل با دوار

صفحه 28:
* ۵)دو وزنه تعادل که در روی محور اصلی قرار گرفته» در مقابل بادامكك خارج از مر کز نصب شده و تعادل دینامیکی به محور می دهد. موتُور های واثکل یا دوار

صفحه 29:
* ۶)نصب دنده ای بر روی محور اصلی برای درگیری با دنده موتور استارت . موتُور های واثکل یا دوار

صفحه 30:
* واحد های روتور در موتور وانکل : برای افزودن واحد های روتور کافی است عوامل زیر اضافه شوند * روتور محفظه دیواره واسطه محور جدید . موتور های واثکل یا دوار

صفحه 31:
مو تور هاى واثکل یا دوار

صفحه 32:
| 9 موتور های واثکل یا دوار 5 56

صفحه 33:
: ‏حساين 'موثور وإذكل‎ GULLS ‏محفظه عملیات» روتون رینگها و محور اصلی.‎ Rear Side Housing Rear Rotor Housing Intermediate Side Housing Front Rotor Housing «— Front Side Housing

صفحه 34:
* در طرحهای گوناگون ساخته می شود اما از بهترین طرحها می توان به نوع ابى تر وكوئيد اشاره كرد كه شبيه دواستوانه متداخل مى باشل از نظر طراحان هر یک از محفظه های موتور که عملی جدا از محفظه دیگر انجام ميدهد بايد نسبت به هم كاملا جداسازی و گاز بندی ‎EBL‏ ‏تحقق این خواسته مهمترین دشواری موتور وانکل = موی ‎Oot‏ موتور های واثکل یا دوار

صفحه 35:
موثور هاى واثكل يا دوار 5 9

صفحه 36:
* رینگ های پیشانی: * که در رئوس روتور قرار دارند سخت تر بسازند تا سایبدگی کمتری ‎tid‏ در اینصورت محبط محفظه را خراش داده و ایجاد اگر ‏خطوط ناصاف می کند. اخیرا مواد مختلفى براى ساختن رینگهابکار می نم 3 2 ‏برند که خاصیت روانکاری بهتری دارند. شرکت مزدااز رینگهای کربنی استفاده کرده و يا اخیرا مواد ترکیبی بدست آورده اند که از تزریق پودر آلومینیوم در مجاورت گرما » پ شده و جسم محکم کم اسطکاکی بوجود آوردند ویا در از مورد از رينكهاى سراميكى استفاده . ‎ ‏داشته ‎ ‏موتور های واثکل یا دوار 1 ‎ ‎ ‎ ‎1 ‏تست ‎nr nr ar‏ سم سم تست اس تم مت بت سس سس تست تست تست متس سم

صفحه 37:
] a simple design could produce such stunning performance. 95.90 هاى واثكل يا دوار

صفحه 38:
Oil Seal (outer) Oil Seal (inner) موئور های واثکل پا دوار

صفحه 39:
قدرت خروجی موتور وانکل: قدرت خرجی موتوروانکل مانند موتورهای دوزمانه محاسبه می شود.(البته محاسبه حجم مفید موتور وانکل پیچیده تر است). قدرت یک موتور دو روتوری وانکل؛ برابر یک موتور چهار سیلندر چهار زمانه مشابه از نظر حجم مفید می باشد(چون در هر دور یک احتراق خواهیم داشت یعنی در هر سیکل که شامل سه دور محور است. سه احتراق در سه دور محور)؛ انجمن مهندسین طراح معتقدند که حجم کل سیلندر موتور وانکل برابر است با دو برابر حجم یک محفظه ضریدر تعداد روتور موتور های واثکل یا دوار تست ‎nr nr ar‏ سم سم تست اس تم مت بت سس سس تست تست تست متس سم

صفحه 40:
راندمان حرارتی موتور وانکل: راندمان حرارتی موتور با نسبت تراکم ارتباط مستقیم دارد. در موتور وانکل افزایش دادن نسبت تراکم نباز به بنزین با اکتان بالا نداره لذا می توان نسبت تراكم را بالا برد تا راندمان حرارتى لن افزايش يابد. 2 ' موتّور هاى وانكل يا دوار

صفحه 41:
* عامل موثر دیگر بر راندمان حرارتی موتور» سرعت موتور است» از آنجا که مقاومت موتور وانکل به علت حذف قطعات متح رک اضافی مانند " شاتون. كزين پین؛تسمه تایمینگ سیتم اهرم بندی سوپاپ ها و ...۰ کمتر می باشد و لذا سرعت موتور بیشتر بوده و در نتیچه راندمان حرارتی موتور هم از این نظر افزایش می یابد. موتور های واثکل پا دوار

صفحه 42:
* عامل دیگر زمان تنفس و تخلیه بز رگ بودن مجاری ورود و خروج گاز و دود می باشد. موتور های واثکل پا دوار

صفحه 43:
موتّور های واثکل پا دوار

صفحه 44:
* مرحله مکش : * کورس مکش از لحظه ای شروع می شود که راس یکی از وجه های روتور ‏ از مقابل دریچه ورودی هوا عبور نموده ودریچه باز شود. بز رگترین مقدار حجم مکش موتور در قسمت مکش صورت می گرد كه به دليل ازدیاد ناگهانی حجم؛ وفشار داخل محفظه کاهش يافته و اب ین ,الاب فشار (مجط بااداجل محتظ سبب وارد شدن مخلوط سوخت وهوا به داخل آن می شود موتُور های واثکل یا دوار 1

صفحه 45:
* هنگامی که وجه بعدی روتور از جلوی پورت. ورودی می گذرد محفظه بصورت کامل نشت بندی می شود تا ف رآیند تراکم شروع شود. دریچه موتور وانکل» گاهی در محبط محفظه و گاهی بر روی درپوش های جانبی ساخته می شودو یا ممکن است یکی در روی درپوش و دیگری در روی محیط محفظه باشد. موتور های واثکل یا دوار

صفحه 46:
* مرحله تراکم : با چرخش روتور حجم محصور شده سوخت به سمت شمع سوق داده شدهحجم مربوطه به کمترین مقدار خود نزدیکک می شود و این درست هنگامی است که با جرقه شمع احتراق شروع می گردد. كاز تحت فشار بین رینگ های روی روتور که تعداد آنها بین نه تا پانزده عدد است» محصور بوده و از فرار آنها جلو گیری می کند ( از نه عدد رینگ» سه عدد رینگ پیشانی و ۸ رينكك جانبى است كه در دوسطح زوتور تصب می + موئور های واثکل پا دوار

صفحه 47:
* نسبت تراکم موتورهای وانکل را با تغییر شکل هندسی محفظه ‏ روتورءو میل لنگ و تجربه های گوناگون بدست می آورند. در موتورهای وانکل لا5ل-[۵۱10 مدل ۵6080 باحجم مفید 4 ۷ ؛) مکعب. در دور 5500۳8۳۴0 قدرت زر ‎teal BOND‏ تست تاکن در موتور ۷3203 مدل 100 مفید موتور 3 مکعب است که در دور 7000۳۳ هت معادل 100100 را با نسبت تراکم ۱: ‎٩‏ تولید می کند موتور های واثکل پا دوار

صفحه 48:
* نسبت تراکم موتور وانکل بر اساس طراحی مقدار شعاع روتور و مقدار خارج از مر کز محور تعیین می شود. موتُور های واثکل یا دوار

صفحه 49:
مرحله قدرت (احتراق) : پس از اينکه روتور به مرحله تراک رسید و مخلوط سوخت و هوا به بالا ترين سطح تراکم رسیده شمع جرقه می زند و مخوط سوخت و هوا متراکم شده؛ منفجر می گردد. پ پس ازحرکت بیشتر روتور» گازمحترق شده مبسط می گرددو فشار محفظه احتراق را به شدت افزایش می دهداین فشار إيجادشده برسطح روتور تاثير گذاشته و نيروى فشارى توليد مى كردد كه اثر نيرو در باذ ع ‎cp al‏ كشتاور متوسط موتور را بوجود مى آورد. ‏ | موئّور های واثکل یا دوار د

صفحه 50:
۰ در بعضی (بیشتر)مواقع احتراق ناقصی رخ می دهد به همین دلیل در اکثر موتورهای دورانی از دو شمع در این ناحیه استفاده می شود. در حقیقت می توان گفت . از تاثیرنیروی وارده بر روتور در اين فاصله گشتاور موتور بوجود می آید. موتّور های واثکل یا دوار

صفحه 51:
بعد از مرحله انبساط گاز و ایجاد قدرت. راس ‎OT‏ قسمت از وجه روتور که از مقابل دریچه خروجی که در محیط محفظه قرار دارد می گذرد دودهای حاصل از سوختن هیدرو کربورها به اگزوز انتقال می یابد. در موتور دوزمانه وانکل؛ دریچه ورودی و خروجی بصورت دائمی باز هستند و هر وجهی که در مقابل این درجه ها واقعٍ شود عملیات ورود يا خروج تنها در آن يجيج صورت می گیرد. موتّور های واثکل یا دوار 1

صفحه 52:
* یکی از مزایای موتور وانکل آنن است که فرصت هر مرحله از عملیات چهار زمان سیکل اتو زیادتر ودر حدود ۲۷۰درجه است» بنابراین راندمان حجمی موتور وانکل نسبت به موتور اتو که معدل هر مرحله آن ۰ سدرجه می باشد بیشتر است. موتّور های واثکل یا دوار

صفحه 53:
TurboClub & Australia ‏وک‎ [111 1 موتّور هاى واثكل پا دوار

صفحه 54:
شرکت مزدا در تولید و توسعه ی خودرو هایی که از موتور دورانی استفاده می کنند سابقه ی طولانی دارد. مزدا 026-7 که در ۱۹۷۸ به فروش رسید موفق ترین خودرو با موتور دورانی بوده است. ولی قبل از آن خودرو هاء کامیون ها و حتی اتوبوس هایی با موتور دورانی تولید شده بودند.س رآغاز آن ها نیز 500۲ 051700 )در ۸۹۶۷ _ موتور های واثکل پا دوار

صفحه 55:
موتور های واثکل پا دوار تست سس سس تست تست سس سس سس سس تست تست تست تست عع عن عه ۳ 77 ۲]

صفحه 56:
* مزدا 26-8 خودرو جدیدی از شرکت مزدا است که یک موتور دورانی جدید و برتر به نام 6655 را عرضه کرده است.این موتور که موتور بین المللی سال ۲۰۰۳ نامیده شد.به صورت طبیعی مکش دارد و یک موتور ۲ روتوره می باشد که قدرت آن ۲۵۰ اسب بخار است. موتّور های واثکل یا دوار

صفحه 57:
تست سس سس تست تست سس سس سس سس تست تست تست تست عع عن عه ۳ 77 ۲]

1 :گردآورنده • کافی نت آفتاب شهرکرد 2 موضوع: • موتور های وانکل یا دوار 3 • تاریخچه موتور : موتورهای پسیتون روتوری (دورانی) که به موتورهای وانکل معروف هستند برای اولين بار توسط مخترع آلمانی فليکس وانکل ( ) Felix Wankelدر سال 1957طراحی و ساخته ودر سال 1964اولين نمونه اين نوع موتوربه تولید انبوه رسید،که از آن زمان تا کنون این موتور دوزمانه ،وچهار زمانه تحت پژوهش و تکامل قرار گرفته است. 4 • باتوجه به جدید بودن موتور وانکل پیشرفت نسبی مناسبی در آن بوجود آمده است ،زیرا موتورهای پیستونی که از اختراع آن حدود130سال می گذرد در سالهای اخیر تکامل نسبی پیدا کرده اند .اولین موتور پیستونی احتراق داخلی درسال 1878میالدی بوسیله دکتر نیکالس اتو ،طرح گردید ولی موتور وانکل مربوط به 50سال اخیر است. 5 • امروزه کارخانQه های NSUآلمان ToyoKogyo ،ژاپQن،و کرتیQQQQQQQQQس رایQQQQQQQQQت آمریکااز موتور وانکQQQQQQQQQل در انواع خودروهQQا،ایرکرافQQت،و سQQایر موتور های صQQنعتی و مسQQابقه ای استفاده می کنند. 6 • روش کار موتور وانکل • موتور دوار یک موتور احتراق • داخلQی اسQت ،آQن شبیQه موتور ماشیQن شماسQت ،امQا روش کار آن کام ً ال متفاوت بQا موتور های پیسQتونی معمولQی است .در موتور پیسQتونی یQک حجQم یکسQان از فضQا ( سQیلندر) ،چهار کار مکش ، تراکم ،احتراق و تخلیه را به طور متناوب انجام می دهد . در موتور های دوار ( وانکل) نیز همین چهار کار انجام می شود . 7 • اما هر کدام از این چهار فرآیند در قسمت مربوط به خودش از محفظه اتفاق می افتد .این شبیه آن است که هر فرآیند یک سیلندر اختصاصی داشته باشد و با حرکت مداوم پیستون از یکی به دیگری این چهار فرایند انجام شود . موتورهای دوار( اساساً توسط دکتر فلیکس وانکل تصور و پیشرفت یافت ) که گاهی موتور وانکل ،یا موتور دوار وانکل نامیده می شود 8 9 • اصول موتور های دوار شبیه یک موتور پیستونی ،در موتور های دوار از فشار بوجود آمده حاصل از سوختن ترکیب سوخت و هوا استفاده می شود . در موتور های پیستونی ، Qفشار ایجاد شده در سیلندر ها به پیستون ها نیرو وارد می کند و باعث حرکت آنها به جلو و عقب می شود 10 • شاتون و میQل لنQگ حرکQت رفQت و برگشتQی پیسQتون را بQه حرکت دورانQی تبدیQل مQی کنQد کQه از آQن مQی توان برای تولید نیرو در اتومبیل استفاده کرد. 11 • در موتور های دوار نیQز فشار حاصQل از احتراق کQه در محفظه تشکیQل شده ( محفظه آب بندی شده اسQت ) نیروی بر سQطح مثلثی شکQل روتور وارد مQی کنQد .ایQن همان چیزی اسQت که در عوض پیسQتون از آQن اسQتفاده شده اسQت هQر سQه راس روتور که در تماس با محفظه می باشد را حفظ می Qکند ،و سه حجم مجزا از گازها را به وجود می آورد. 12 • در موتور های دوار نیQز فشار حاصQل از احتراق کQه در محفظه تشکیQل شده ( محفظه آب بندی شده اسQت ) نیروی بر سQطح مثلثی شکQل روتور وارد مQی کنQد .ایQن همان چیزی اسQت که در عوض پیسQتون از آQن اسQتفاده شده اسQت هQر سQه راس روتور که در تماس با محفظه می باشد را حفظ می کند ،و سه حجم مجزا از گازها را به وجود می آورد 13 • روتور کQه اطراف محفظQه حرکQت مQی کنQد ،هQر سQه حجQم از گازها متناوباً منبسQط و منقبQض مQی شود .ایQن منبسQط و منقبض شدن ،هوا و سQوخت را بQه داخQل موتور مQی کشQد ،آنرا کند فشرده ( متراکQم ) مQی کنQد و توان مفیدی از گازهQا منبسQط شده تولیQد می کند و سپس بعد از احتراق ،آن را تخلیه می کند 14 15 • ساختار موتور وانکل: جنQQQس سQQQاختمانی موتور وانکQQQل از همان موادی اسQQQت کQQQه در موتورهای پیسQتونی بQا آQن سQاخته مQی شونQد ،در ایQن موتور هQم از آلیاژ آلومینیوم ،چدن و فوالد بکار مQی رود.در یQک موتور وانکQل تQک واحدی ،ازشQش تQا هشQت قسQمت اصQلی تشکیQل شده اسQت کQه به آنها اشاره میکنم " 16 17 • )1یQک محور اصQلی وجود دارد کQه جانشیQن میQل لینگ در موتورهای پیسQتونی بوده و محور لنQگ حذف گردیده وبجای آن بادامQک گرد خارج از مرکQز سQاخته شده اسQت.این قسQمت بادامک خارج از مرکزکQه اسQتوانه ای شکQل اسQت ،در داخل روتور بصورت یاتاقانی قرار می گیرد. 18 19 20 • )2یQک روتور دیده مQی شود کQه منشوری شکQل است،و وجوه جانبQی آQن محدب مQی باشد.در وسQط روتور ،اسQتوانه ای توخالی ایجاد شده کQه باداشتQن تکیQه گاه یاتاقانQی (بابیتQی یQا رولبرینگی) روی بادامQک محور اصQلی قرار مQی گیرد .بیQن مرکQز بادامک اسQتوانه ای و مرکQز محور اصQلی فاصQله ای وجود دارد کQه بQه آن شعاع خارج از مرکQز گفتQه مQی شود ،کQه جانشیQن شعاع لنQگ میل لنQگ،در موتور های پیسQتونی مQی باشد.بQه عبارت دیگر گشتاور موتور عبارتسQت از نیروی واردشده بر روتور ،ضربدر فاصله خارج از مرکز . 21 22 23 • )3یQک محفظQه کQه شکQل مخصQوصی دارد ،کQه کار سیلندر را در موتور وانکQل را انجام مQی دهد .ایQن محفظQه ماننQد دو استوانه متداخQل مQی باشQد کQه دردوقسمت وسQط دو برجستگی وجود دارد. در اطراف محفظQه مجاری آQب برای خنQک کاری موتور ،دریچه ورودی و خروجQی (اگQر دریچQه هادر محیQط محفظQه باشند) و جای شمع وجود دار 24 25 • )4دو درپوش در دوطرف محفظQه قرار داردکQه بوسQیله پیچ های بلنQد بQه یکدیگQر متصQل وبQا محفظQه اصQلی یQک مجموعQه را تشکیل مQی دهند .یاتاقان بندی محور اصQلی ،درخارج از هQر درپوش تکیه گاه یاتاقان بندی شده تQا بQا ایQن طراحQی ،بار موتور از روی آنها حذف گردد 26 27 • )5دو وزنه تعادل که در روی محور اصلی قرار گرفته ،در مقابل بادامک خارج از مرکز نصب شده ،و تعادل دینامیکی به محور می دهد. 28 • )6نصQب دنده ای بر روی محور اصQلی برای درگیری با دنده موتور استارت . 29 • واحد های روتور در موتور وانکل : برای افزودن واحد های روتور کافی است عوامل زیر اضافه شوند : • روتور ،محفظه ،دیواره واسطه ،محور جدید . 30 31 32 قطعات حساس موتور وانکل : محفظه عملیات ،روتور ،رینگها و محور اصلی. 33 محفظه عملیات: • در طرحهای گوناگون ساخته Qمی شود اما از بهترین طرحها می توان به نوع ،اپی تروکوئید اشاره کرد که شبیه دواستوانه متداخل می باشد.Q از نظر طراحان هر یک از محفظه Qهای موتورکه Qعملی جدا از محفظه دیگر انجام میدهد Qباید نسبت به هم کامال جداسازی و گاز بندی باشند.Q تحقق این خواسته مهمترین دشواری موتور وانکل محسوب می شود. 34 35 • رینگ های پیشانی: • که در رئوس روتور قرار دارند سخت تر بسازند تا ساییدگی کمتری داشته باشند ،در اینصورت محیط محفظه را خراش داده و ایجاد اگر خطوط ناصاف می کند .اخیرا مواد مختلفی برای ساختن Qرینگهابکار می برند که خاصیت روانکاری بهتری دارند .شرکت مزدااز رینگهای کربنی استفاده کرده و یا اخیرا مواد ترکیبی بدست آورده اند که از تزریق پودر آلومینیوم در مجاورت گرما ،پخته شده و جسم محکم کم اسطکاکی بوجود آوردند ویا در از موارد از رینگهای سرامیکی استفاده می شود. 36 37 38 • قدرت خروجی موتور وانکل: • قدرت خرجی موتوروانکل مانند موتورهای دوزمانه محاسبه می شود(،البته محاسبه حجم مفید موتور وانکل پیچیده تر است). قدرت یک موتور دو روتوری وانکل ،برابر یک موتور چهار سیلندر چهار زمانه مشابه از نظر حجم مفید می باشد(چون در هر دور یک احتراق خواهیم داشت یعنی در هر سیکل که شامل سه دور محور است ،سه احتراق در سه دور محور) ،انجمن مهندسین طراح معتقدند که حجم کل سیلندر موتور وانکل برابر است با دو برابر حجم یک محفظه ضربدر تعداد روتور 39 • راندمان حرارتی موتور وانکل: • راندمان حرارتQی موتور ،بQا نسQبت تراکQم ارتباط مسQتقیم دارد .در موتور وانکQل افزایQش دادن نسQبت تراکQم نباز بQه بنزیQن بQا اکتان باال ندارد ،لذا مQی توان نسQبت تراکQم را باال برد تQا راندمان حرارتQی آQن افزایش یابد. 40 • عامل موثر دیگر بر راندمان حرارتی موتور ،سرعت موتور است، از آنجا که مقاومت موتور وانکل به علت حذف قطعات متحرک اضافی مانند" شاتون ،گزین پین،تسمه تايمينگ ،سیتم اهرم بندی سوپاپ ها و ، ...کمتر می باشد و لذا سرعت موتور بیشتر بوده و در نتیچه راندمان حرارتی موتور هم از این نظر افزایش می یابد. 41 • عامل دیگر زمان تنفس و تخلیه بزرگ بودن مجاری ورود و خروج گاز و دود می باشد. 42 مراحل احتراق در موتور وانکل : 43 • مرحله مکش : • کورس مکش از لحظه ای شروع می شود که راس یکی از وجه های روتور ،از مقابل دریچه ورودی هوا عبور نموده ودریچه باز شود .بزرگترین مقدار حجم مکش موتور در قسمت مکش صورت می گیرد ،که به دلیل ازدیاد ناگهانی حجم ،وفشار داخل محفظه کاهش یافته و این اختالف فشار (محیط با داخل محفظه) سبب وارد شدن مخلوط سوخت وهوا به داخل آن می شود. 44 • هنگامی که وجه بعدی روتور از جلوی پورت Qورودی می گذرد محفظه بصورت کامل نشت بندی می شود تا فرآيند تراکم شروع شود .دریچه موتور وانکل ،گاهی در محیط محفظه و گاهی بر روی درپوش های جانبی ساخته می شودو یا ممکن است یکی در روی درپوش و دیگری در روی محیط محفظه باشد. 45 • مرحله تراکم : با چرخش روتور حجم محصور شده سوخت به سمت شمع سوق داده شده،حجم مربوطه به کمترين مقدار خود Qنزديک می شود و اين درست هنگامی است که با جرقه شمع احتراق شروع می گردد .گاز تحت فشار بین رینگ های روی روتور که تعداد آنها بین نه تا پانزده عدد است ،محصور بوده و از فرار آنها جلو گیری می کند ( از نه عدد رینگ ،سه عدد رینگ پیشانی و شش عدد رینگ جانبی است که در دوسطح روتور نصب می شود). 46 • نسبت تراکم موتورهای وانکل را با تغییر شکل هندسی محفظه ، روتور،و میل لنگ و تجربه های گوناگون بدست می آورند. در موتورهای وانکل Audi-NSUمدل RO80باحجم مفید CM 87/994مکعب ،در دور 5500RPMقدرت موتور ( 130hpاسب بخار) و نسبت تراکم آن 9:1می باشد. در موتور Mazdaمدل R100حجم مفید موتور CM4/983مکعب است که در دور 7000RPMقدرتی معادل 100hpرا با نسبت تراکم 4/9 :1تولید می کند. 47 • نسبت تراکم موتور وانکل بر اساس طراحی مقدار شعاع روتور و مقدار خارج از مرکز محور تعیین می شود. 48 • مرحله قدرت (احتراق) : پس از اینکه روتور به مرحله تراک رسید و مخلوط سوخت و هوا به باال ترین سطح تراکم رسید ،شمع جرقه می زند و مخوط سوخت و هوا متراکم شده ،منفجر می گردد .پس ازحرکت بیشتر روتور ،گازمحترق شده منبسط می گرددو فشار محفظه احتراق را به شدت افزایش می دهداین فشار ایجادشده برسطح روتور تاثیر گذاشته و نیروی فشاری تولید می گردد که اثر نیرو در بازوی اهرم ،گشتاور متوسط موتور را بوجود Qمی آورد. 49 • در بعضQی(بیشتQر)مواقQع احتراق ناقصQی رخ مQی دهQد ،بQه همیQن دلیQل در اکثQر موتورهای دورانQی از دو شمQع در اين ناحيه اسQتفاده مQی شود .در حقیقQت مQی توان گفQت ،از تاثیرنیروی وارده بر روتور در این فاصله ،گشتاور موتور بوجود می آید. 50 • مرحله تخلیه : بعد از مرحله انبساط گاز و ایجاد قدرت ،راس آن قسمت از وجه روتور که از مقابل دریچه خروجی که در محیط محفظه قرار دارد می گذرد ،دودهای حاصل از سوختن هیدروکربورها به اگزوز انتقال می یابد .در موتور دوزمانه وانکل ،دریچه ورودی و خروجی بصورت دائمی باز هستند و هر وجهی که در مقابل این درچه ها واقع شود ،عملیات ورود یا خروج تنها در آن وجه صورت می گیرد. 51 • یکQی از مزایای موتور وانکQل آQن اسQت کQه فرصQت هQر مرحلQه از عملیات چهار زمان سQیکل اتQو زیادتQر ودر حدود 270درجQه اسQت، بنابرایQQن راندمان حجمQQی موتور وانکQQل نسQQبت بQQه موتور اتQQو کQQه معدل هر مرحله آن 180درجه می باشد بیشتر است. 52 نمونه ای از موتور وانکل که در خودرو به کار رفته: 53 • مزدا : RX-8 شرکت مزدا در تولید Qو توسعه ی خودرو هایی که از موتور دورانی استفاده می کنند سابقه ی طوالنی دارد .مزدا RX-7که در 1978به فروش رسید موفق ترین خودرو با موتور دورانی بوده است .ولی قبل از آن خودرو ها،کامیون ها و حتی اتوبوس هایی با موتور دورانی تولید شده بودند.سرآغاز آن ها نیز Cosmo sportدر 1967 بود.آخرین سالی که RX-7در آمریکا فروخته شد سال 1995بود ولی موتور دورانی در آینده ی نزدیک به بازار برمی گردد . 54 55 • مزدا RX-8خودرو جدیدی از شرکQت مزدا اسQت کQه یک موتور دورانQی جدیQد و برتQر بQه نام Renesisرا عرضه کرده اسQت.این موتور کQه موتور بیQن المللQی سQال 2003نامیده شQد،به صQورت طبیعQی مکQش دارد و یQک موتور 2روتوره مQی باشQد که قدرت آن 250اسب بخار است. 56 پايان 57

51,000 تومان