صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
چکیده
در اين پروژه به بررسی مونوریل به عنوان یک سیستم حمل و نقل شهری
کارا و موثر بر اقتصاد شهر پرداخته شده است.مواردی چون چگونگی کار
مونوریل,انواع مختلف و تاریخچه مونوریل,مزایای استفاده از اين
سیستم,بررسی هزینه و فایده مونوریل در سیاتل آمریکا و ضررورت نیاز به
.مونوریل در ایران به ویژه تهران موا
صفحه 4:
مقدمه
رشد شتابان شهرنشینی در دهه های گذشته و پدید آمدن کلان شهرها در
ایران با حجم ترافیک بسیار زیاد در نقاط شهری,طولانی تر شدن فواصل
متد نو مهد آفرانشفاضای سغر و...:مديران: شهرى:رأ به يفكر در
خصتوص سيسعم ساي مختلف جعل وغل بهویژه جملونقل عمومی واداز
:مويه اس
یکی از مهم ترین موارد مورد بحث در بخش حمل و نقل کشور مصرف بی
رویه بنزین و اساسا سوخت های فسیلی است که معضلات مهم اقتصادی و
نزیست.محیطی بسیاژی را پذیذ آورده:است.
وجود خودروهاى فرسوده,ناوگان حمل و نقل عمومی ناکافی و فرسوده, عدم
وجود راه ها و جاده های ایمن و استاندارد. عدم وجود فرهنگ صحیح رانند
و بسیاری از . عوامل دیگر بار مالی بسیاری را بر اقتصاد شهری و محیط
زیتتنت وارد آورده ابنتت. هزيئة:هاق بسثيار ناشى از الودكى محبط زيستت
به-واتطه اشتفاده آننتوجت های فسیلی و آمازبالای تضادفات وهزينة فاق
ناو او
.استفاده از سیستم های حمل و بقل ربلی زا تمایان میسارد
سیستم هایی چون مترو, مونوریل با استفاده از انرژی الکتزیکی برای
زیست ایجاد آلودكي تميكنتد ميتوانند موجب كاهش تصايظ 7000077
نفع اقتصاد شهر عمل نمايند. در اين بروزهابه بحث بيرامون
سيستم حمل و نقل مونوريل به عنوان سیستمی کازا و موثر در جابه جایی
صفحه 5:
مونوریل چیست؟
مونوریل قطاری است که واگن های آن در طول یک ریل پیوسته هوایی و به
صورت آویزان يا سوار بر آن حرکت میکنند. در بیشتر موارد ریل دارای
ارتفاع از سطح زمین میباشد اما میتواند روی زمین و یا در تونل زیرزمینی
هماقرار بگیرد.واژه موتوریل کف از سال 1895 به بعذ بت:کار رفت از برکیب
دو واژه ۷0۵۳0 به معنی تک و ۵۱۱ به معنی خط تشکیل شده است.
انجمن مونوریل تعریف دیگری برای اين وسیله ارایه کرده است و آن اين
آننتت که توتوزیل به نتیشتمن گفته فیضود: که تیر بازیکتز از قطار باشند:
مونوریل. آچراین:ماننددمیجین کازین:صسا فرین انبیشگاه مجهیرات با مین کتنوو
برق و سیستم کنترل تشکیل شده است.
سازه مسیر حرکت مونوریل میتواند از بتن یا فولاد ساخته شود و چرخ های
ol هم فلزی و یا لاستیکی باشد, مونوریل هایی که روی مسیرهای بتنی قرار
میگیرند از چرخ Sb لاستیکی استفاده میکنند ویژگی برتری که این ترکیب
نسبت به چرخ های پولادی که روی مسیر ساخته شده از بولاد حرکت مبکنند
دارد, عدم تولید سر و صدا و و حرکتی نرم میباشد. پهنای مسیر
در محدوده 0.6 تا 0.9 متر و پهنای مونوریل معمولا از 5 ۳2
که بر اين اساس پهنای مسیر باید حدودا 1۱4 پهنای مونوریل باشد اين
مقادیر با توجه به cud pb مونوریل تغییر میکند علت وجود این نسبت قرار
گرفتن در مسیر در مراکز گرانی مونوریل میباشد.
صفحه 6:
یکی از مهم ترین عوامل در طراحی و ساخت وسایل نقلیه وزن کم
میباشد؛ بدنه یکی از بخش های وسایل نقلیه میباشد که کاهش وزن و
افزايش استحکام در سالهای اخیر در طراحی و ساخت آن به شکل بارزی
به چشم میخورد.فیبرهای کامپوزیتی ترکیبی است که بدنه مونوریل را
عمدتا از آن میسازند؛سبک بودن,مقاومت مکانیکی بالا و مقاومت در برابر
خوردگی از مهم ترین ویژگی های این ماده میباشد که آن را تبدیل به
پرکاربردترین ماده در ساخت بدنه وسایل نقلیه کرده است:
مونوریل ها را میتوان به وسیله سوخت فسیلی,جریان الکتریکی,.هوای
اجباری و نیروی مغناطیسی تغذیه کرد.مونوریل های اولیه از موتور دیزل و
بیشتر مونوریل های جدید از موتور الکتریکی و به وسیله جفت ریل سوم
نیرو میگیرند.کابل های ارتباطی یا مجازی الکتریکی شده, روی یا درون
مسیر راهنما قرار گرفته و از این طریق با مونوریل ارتباط دارند.در هر
واگن موتورهای الکتریکی )۵ وجود دارد که ولتاژ آن با توجه به وزن و
سرعت أن جعيين ميشود وجدودا بین 600 .1500 ولت:تعپیز میکند:
2111111
coe ec 7 0
.مسلما در کاهش هزینه ها بسر
صفحه 7:
تارخچه مونوریل
اولین و ابتدایی ترین مونوریل در ژوئن سال 1825 میلادی در فرانسه بر
اساس طرح شخصی به نام "هانری رابینسون پالمر" مورد بهره برداری قرار
گرفت.اين مونوریل با استفاده از یک اسب به عنوان منیع انرژی حرکت
فیگزد. در شال 1876 فبلاده آمونوزیل در فعلادلفیلاق آمزیکا. موود أستفاده
قرار گرفت.برای حرکت این مونوریل از انرژی بخار استفاده میشد. دو سال
بعد از همین مدل در پنسیلوانیا در مسافتی به طول 6۱4 کیلومتر استفاده
شد.در سال 1887 در ایالت نیوجرسی, اولین مونوریل الکتریکی به بهره
برداری رسید.این مونوریل همانند مونوریل های کنونی در ارتفاع قرار داشت و
sk Ly آن برخلاف نمونه های قبلی که چوبی بودند, از استیل ساخته شده
فود
سيستم حمل و نقل مونوريل در سال 1946 كه
دوباره متولد شد ویس از آن در Ras Slo rg
مورد بهره برداری قرار گرفت. امروزه علاوصه
.استفاده از این سیستم در شهرهای کوچکتر:
صفحه 8:
اجزاي تشکیل دهندهي مونوریل
قسمت سازه +
شامل تیر یا همان ريلهاي هدایت کننده و قسمت پایهها یا
ستونها ميباشد که اصولاً از بتن مسلح ساخته شدهاند.
قطار:
این قسمت از سه جهت به وسيلهي چرخهاي لاستيكي بر ریل
سوار ميباشد.
دیواره دیواره سيم بيج تعليق وراهنما
صفحه 9:
از نظر حرکت و کنترل, سامانهي مونوریل معمولا جزو
دستهاي قلمداد ميشود که مانند واگنهاي برقي اغلب
به صورت خودکار (بدون راننده) بر روي خط خود هدایت
.و کنترل ميشوند
سرعت قطارها حدود 45 تا 55 مایل بر ساعت بوده و
ظرفیت سامانه در حدود 8 تا 40 هزار مسافر در هر
جهت است که تابع شرایط مختلف, از جمله سرعت
.حرکت و فاصلهي ایستگاهها ميباشد
صفحه 10:
انواع مونوریل
مونوریل ها از نظر ساختار ریل و طرز قرارگیری
از تتیتت بعازیل معانتته دنجته اضلی تقسیم
میشوند؛
1-مونوریل های سوار بر تير
2-مونوريل هاى آويزان
3-مونوريل هاى كنسولى
1-1 مونوريل هاى سوار بر تير
در اين نوع مونوريل يك تير بتنى مسلح شده يا
پولادی در پهنای معمولا 60 تا 90 سانتيمتر به
عنوان مسیر میان قطار قرار میگیرد و بوژی با
جرخ هاى لاستيكى به عنوان جرخ باربر از بالا با
تير در تماس است و روى أن حركت ميكند و جرخ
هاى راهنما كه در دو سمت بوزى قرار دارند در
ار 1 م
هم يايدارى و كشش قطار را فراهم ميكنند؛ اين
شكل از مونوريل يركاربردترين نوع ميباشد و در
حال حاضر دو شرکت بزرگ سازنده مونوریل به
تام های هیتاچی مونوریل و بامباردیر از این نوع
قتاوری فان کنو متتوریل طاى موا ير تون
صفحه 11:
1-2 مونوریل های آویزان
در اين نوع مونوریل ها اتاقک های قطار
زیر بوژی قرار میگیرد به عبارت دیگر
مونوریل زیر ریل آویزان میباشد. معمولا
بوژی درون یک تیر قوطی توخالی که
سطح پایین آن دارای شکاف سرتاسری
است. حرکت. میکند؛ مخصور بودن بوژی
درون تير باعث میشود که از بارش و برف
و رطوبت هوا در امان باشد.در اين
سيستم از فنرهاى بادى استفاده ميكنند و
نیروی محرکه آن بوسیله الکتریسیته و از
طريق ريل سوم كه درون تير قوطى قرار
.دارد تأمین میشود
مونوریل های آویزان نسبت به مونوریل
های سوار بر تیر قدیمی تر و معمولا کم
سرعت تراند و بیشتر در مکان های
توریستی و پارکها به کار برده میشوند
صفحه 12:
14 مونوریل های کنسولی
اين مونوریل از جهت ظاهر و عملکرد
شبیه مونوریلهای سوار بر تیر میباشد. در
اين سیستم دو قطار روی یک تیر مشترک
قرار گرفته و در جهت مخالف هم حرکت
میکنند مسیر این قطارها به صورت يك تير
أ شكل و كنسولى(طره اى) ميباشد. تير از
يك سمت به ستون كير و سمت ديكر ازاد
آن تحت بار, كه همان مونوريل ميباشد
قرار میگیرد و چرخ های راننده قطار روی
سطح بیرونی بال فوقانی تير قرار میگیرد؛
به دلیل مشترک بودن ریل دو مونوریل
آنهارا ۵۳۵۵۵۵۲۰ و به دلیل قرار
گرفتن,آنها ,دهد و,طرف بتیر Side
6 نيز مينامند.
صفحه 13:
ایستگاهها در دل ساختمانها
معماری ایستگاهها را میتوان طوری طراحی نمود که با محیط اطراف درآميزد.
تصوير روبهرو ایستگاه مرکزی مونوریل شهر سیدنی استرالیاست که در داخل یک
مرکز خرید قرار گرفته و نا پپداست. بیسروصدا بودن
مونوریل امکان احداث ایستگاهها را در هر مکان و
موقعیتی امکان پذیر میسازد . میتوان ایستگاهها را با ل
هر اسلوب معماری ساخت تا با منطقه همرنگ و منطبق
گردد
صفحه 14:
خطوط ریلی ناپیدا
تصوير مقابل نمای داخلی مرکز خرید آواسیس واقع
در شهر برادبیچ استرالیا را نشان میدهد. در نگاه
نخست به نظر میرسد که اين یک سالن چندطبقة
روباز معمولی است. اما با نگاهی دقیقتر درمیيابيم
که معمار اين ساختمان چگونه با مهارت تمام خط
,مونوریل را در بالای اين سالن جا داده است 4
CORNER,
مونوریل چنان بیسروصدا حرکت میکند که
خریداران
هرگز متوجه وجود یا حرکت آن نمیشوند
صفحه 15:
آزادی عمل در انتخاب شيوة معماری
تصویر مقابل تفریحگاه بزرگ فلوریدا در
دنیای والتدیسنی است. به ذهن چه کسی
خطور میکندکه بتوان یک ایستگاه
مونوریل را در ورودی بهترین هتل منطقه
احداث کرد؟ ساختمان دست چپ ایستگاه
مونوریل است. شیوة معماری اين ایستگاه
مربوط است به دوران ملکه ویکتوریا که
.كاملا با نمای هنل هماهنگی دارد
صفحه 16:
پوشش فضای سبز در طول
مسیر
فضای مورد نیاز برای ترازکردن
elisa
خطوط مونوریل اندک است, اما
بای آنجاد
قضای سبز کقایت میکند. ذر
تصویر روبهرو
نمایی پوشیده ازدرخت دیده
میشود که مسیر
حرکت مونوریل شهرکیتاکیوشو
ژاپن را
باطراوت و سرسبز کرده
صفحه 17:
ایستگاههای لولهایشکل و
bas
یکی از بهترین نمونههای انطباو
و همگون سازی خطوط مونور
با
شهرهای پیشرفته را می توان
در
يدون الستترالها . بجداكود. oil
ایستگاه
بر روی پیاده رو احداث شده و
sles اندکی را اشغال کرده
است. طراحی
آواه اه شا ات ان اور
صفحه 18:
پایههای فوقالعاده زیبا
در چندین منطقة حساس از لحاظ
محیط زیست
در طول مسیر مونوریل شهر سیدنی,
ستونهای نگهدارنده را با آینه یا
صفحات فلزی براق و سنگهای
مرمر تزیین کردهاند. اگرچه استفاده
از اين نماها غير معقول و غير
اقتصادی به نظر میرسد. اما در
مجموع_هزینههاي زبادی را بر
اين سامانه تحميل نم ىكند. با اين حال
ار
باعث زیبایی خطوط ریلی و محیط
ات اه ادا رم
صفحه 19:
خلاقیت
طراحان مونوریل با کمی خلاقیت
میتوانند دست به کاری بزنند که
مونوریل ترکیبی از حالات خوشایند
را به ساکنان اطراف منتقل نماید.
لازم نیست همواره خطوط
مونوریل
آثار منفی خود را بر محیط اطراف
تحمیل کند, بلکه میتواند Ul a
محیط روح و جان ببخشد. تصویر
روبهرو خط مونوریل اکسپو 86 در :
ونکوور کانادا را نشان میدهد که
در آن از لامپهای نثون برای ایجاد
نمایی زیبا در طول مسیر مونوریل
صفحه 20:
مونوریل, سازگار با طبیعت
خارج از شهر
از مونوریل میتوان در محیطهای
خارج از شهر نیز بهره گرفت.
سالهاست که مونوریل جزيرة
سنتوسا در سنگاپور گردشگران را به
این منطقة گردشگری معروف منتقل
مینماید. رنگ پایهها و خطوط سبز
است تا خللی در زیبایی اين منطقة
كرمسيرى يديد نيايد
صفحه 21:
مونوریل ویژة مناطق جنگلی
نمونة دیگری از مسیر سبز مونوریل
که از یک منطقة گرمسیری
میگترد: دز قارع js sl ایالت
فلوزیذا واه آست. انناحظ
مونوریل که در یک پارک تفریحی
hia دازد؛ clases از ساحت
مونوریل در محیطهای طبیعی را
نشان میدهد. برای ساخت خطوط
مونوریل نیاز چندانی به دستکاری
در طبیعت نیست. مونوریل میتواند
در کمال ایمنی و راحتی گردشگران
را به جنگلهای بارانی یا دیگر
مناطق طبیعی بسیار ذیدنی
صفحه 22:
اموا موتوزریل از نظر جهن و تفن
1.جابهجايي مسافر
2.باري
3.تفريحي
جابهجايي مسافر
ريلها در ترازي بالاتر از تراز زمين طبيعي و به صورت هوايي قرار دارند.
ارتفاع ريلهاي آن از زمین 6 متر ميباشد. مونوریل علاوه بر توانايي حرکت بر
روي ريلهاي هدایت کننده که بالاتر از سطح زمین قرار دارند. ميتواند از
راهها و تونلهاي زيرزميني نیز حرکت کند. در این سامانه, هريك از واگنها یا
به صورت آویزان از مسیر و یا به صورت ایستاده بر روي مسیر جر
ميکنند. واگنهاي مونوریل به وضوح پهنتر از مسیر ريليهاييهستند
.زا هدايت ميكنتد
صفحه 23:
باري
ینز در مرازغ: استفادم:مننقنود: انن موئورینها کوچكف:بوده:و
ارتفاع پايههاي gw lool 3 تا 4 متر است. اين ارتفاع قابل تغییر
است و در ایستگاهها (محلهاي بارگیری) ارتفاع آن به کمترین
میزان ميرسد.
مونوريلهاي باري به صورت معلق و در زیر ريلهاي هدایت کننده
قرار دارند. عرض مونوريلهاي باري از ريلهاي هدایت کننده پهنتر
.است
تفريحي
اين نوع از مونوریلها حداکثر سه واگن دارند و ارتفاع آنها حداکثر 3
.متر است
صفحه 24:
مشخصات ناوگان سامانههاي مونوریل سوار بر
aly
.لبعاد ف یزیکیولگن-1
«چیدمانداخلی و گرا -2
.تعداد واكرها در قطار -3
ابعاد فیریکن واگن
موق ریل سوار بر رنل "ال انقاع فقتقریل در آندازههای تززگ..حتوتظط و
کوچك است. معمولاً سامانههاي کوچك (1 تا 4 واگنه در کوالالامپور) در
پاركهاي تفريحي استفاده ميشوند و اندازههاي متوسط و بزرگ را
ميفقان ذر بش حفل واتقل انيوة به كان کزد. دزمان خاضر, فرکتهای
مختلفين در :ديا در حال طرح:و سناخت ناماتدهاي: موتوريل هستيد: در اين
میان» در كل دنيا شركتهاي بسيار معدودي وجود دارند كه توانايي توليد
مونوريل با ظرفيت حمل مسافر زياد را دارند. از ميان سازندكان هو
نها شرکت هیتاچي سه نع موتوریل بزرگ متوسا و کوج ۱۳9
ميكند و شرکتهای دیگر تنها موتوریل متوسط را که در ا2 ۳۳۳
۰«مونوریل استاندارد» نام گرفته, تولید مي
صفحه 25:
چیدمان داخلي واگنها
صندليها ميتوانند به صورت عرضي و یا به صوزت طولي (تکیه داده شده به
ديوارهي جانبي واگنها) تعبیه شوند. در سامانههاي حمل و نقل انبوه
sly sree بالا بُردن ظرفیت حمل مسافر, چیدمان صندليها به صورت
.طولي ارجح است
تعداد واكنها
(Salo استانداردهاي سازندگان: موئوریل:: دو حالت براي تعداد واگن در دنیا وجود
ذارد و تمامي مخاسبات و طرحهاي سازهاي و معماری.و تقشههاق تیپ
ao cil gall 9 rents cole: خالت: شکل at ay Soa عبازتاند از
.قطار ششولگنهي مورد استفاده در مونوریلهایب زرگ-
.قطار چهار واگتهي مورد استفاده در مونوريلهاي استاندارد -
صفحه 26:
مشخصات فني منوریل
حداکثر سرعت مونوریل درون شهري, 80 کیلومتر در ساعت
Slo سرعت مونوزیل سریع السیر بین شهري: 460 کیلومتر در ساعت
حداکثر شیب طولي, 4 درصد
شیب طولي مناسب, 1-1/2 درصد
عرض هر واگن, 2/5-3 متر
ظرفیت, 250 تفر
حداکثر طول, 120 متر
برق مصرفي, 750 تا 1500 وات
صفحه 27:
قطار مفناطیسی
نيروي مغناطيسي سیب په وجود آمدن شکل جديدي از قطار شده که بدون تماس با
ريل حركت ميكند اين قطارها كه نوع بيشرفته تر مونوريلهاي سوار بر تير
میباشند را قطار مغناطيسي شناوري و به اختصار مگ لومی نامند
این نوع قطار در صورتي مونوریل میباشد که مسیرقطار مغناطيسي از خود قطار
باريك تر باشد در این صورت به آن قطار مونوریل مغناطيسي گفته میشود
مانند ترانس رپید و لینیمو که قطار مونوریل مغناطيسي هستند ولی قطار
۱/۵9۷ _8[ تنها قطارمغناطیسی ساخت ژاپن به حساب می اید. قطارهاي مگ لو
به كمك نيروي مغناطيسي از زمین بلند شده و به کمك موتور خطي در يك مسیر
مشخص هدایت میشوند؛ این قطارها تماسي با ریل ندارند و به جاي غلت
خوردن جرخها بر روي ريل با نيروي مغناطيسي در هوا شتاور شده و به جلو
رانده میشوند وجود میدان مغناطيسي بین قطار و ریل سبب میشود قطار در
فاصله اندكي از ريل قرار بكيرد اين فاصله با توجه به تکنولوژي ساخت و نوع
قطار متفاوت ميباشد؛ براي نمونه فاصله قطار مك لو با نام ترانس رييد
ساخت آلمان كه بريايه فناوري 145عکار میکند تا ریل 10 70۳۱میباشد و مگ لو
ژاپن که اساس آن بر روي فناوري 8۴05میباشد فاصلعه ای حدوده 10070۴0
ايجاد ميكند.
صفحه 28:
ويزگي ديگري که قطار های مگ لو را از مونوریل متمایز میکند
سرعت و شتاب آنها میباشد به طوریکه قطار مگ لوبا
jR Maglevel ساخت ژاین د رآزمايشي در سال 2003توانست
سرعت 40/581 را به ثبت برساند.
صفحه 29:
ایمنی مونوریل
ایمنی سیستم های حمل و نقل از موارد بسیار مهم در دوران پس از راه
اندازی آن است. امروزه با استفاده روزافزون از سیستم های حمل و نقل
ریلی توسط مردم و همچنین بحث استفاده بیشتر از این سیستم ها در
کشورمان , ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی و امنیتی در قطار های
شهری و ایستگاه ها احساس شده است. البته حمل و نقل ریلی و بویژه
سیستم های ریلی از نوع مونوریل و یا قطار سبک شهری یکی از آیمنی
ترین سیستم های حمل و نقل محسوب می شوند , آزمون های انجام شده
برای سیستم های حمل و نقل سطحی که توسط کمیته تاسیسات همگانی
کالیفرنیای آمریکا انجام شده نشان می دهد که سیستم قطار سبک شهری
بطور نسبی ایمن است به خصوص زمانی که با سیستم های دیگر حمل و
نقل مقایسه می گردد. 47 درصد تصادفات قطار سبک دنیا در اثر انحراف
از مسیر موتورسواران و در نتیجه قرار گرفتن آنها در مسیر حرکت قطار
سبک است. علت دوم تصادفات قطار سبک شهری , عدم توجه وسایل
نقلیه موتوری و عبور از چراغ راهنمایی و تقاطعات در زمان رسیدن قطار
تاه کت تیاو ت22 تک
پندارند که در مسیرهایی که پیاده رو وجود تدارد مسبر قطار ماب 7
أيمن ترين محل براى عابر بياده است كه اين مسئله منجر بنك 00(
صفحه 30:
rayne لقن این آقتزآودسن لقبوه:در سبستم:موتورتل یه :رلیّل«جدا بوون ار تراقیک
شهری احتمال برخورد بین قطار و عابر پیاده یا وسایل نقلیه دیگر وجود ندارد
به همین دلیل ایمنی مونوریل از لحاظ ترافیکی بالاتر از قطار سبک شهری
است. اگرچه ضریب امنیت اینگوته سیستم ها اثبات شده است اما باید
اقداماتی درجهت کاهش ویا حذف خسارات مالی و جانی انجام گیرد که در سه
مرحله قبل از طراحی مسیر و هم در حین بهره برداری و استفاده , همچنین
بعد ازوقوع حوادث احتمالی انجام می گیرد. برای ایمنی بیشتر اینگونه سیستم
ها باید نهاد های درگیر و مسئول کشورمان با تدوین دستورالعمل ها و ضوابط
ویژه ؛ نسبت به فراهم کردن شرایط مناسب ایمنی و امنیتی در ایستگاهها و
همچنین در داخل قطار ها اقدام نمایندکه همه اين جوانب درجهت افزایش
کارایی وایمتن پیشتر سیستم هاق حمل و تقل است
ماهیت مونوریلها طوريست که هرگز از خط خارج نميشوند. هنگامي که
مونوریل در ارتفاع باشد, تصادف با ترافيك سطحي ناممکن است. در حالت
كلي, احتمال تصادف در موتوریل صفر است و تصادفات صفر به معتي نداشتن
وقفه: ذشواري کمتر در مسقولیت: و مهمتر از همه نداستن آسیب:دیده و
.قرياتي ميباشد
صفحه 31:
سیستمهای ایمنی این قطار مغناطیسی دارای ۳۳
است و به دلیل نداشتن اصطکای دارای مصی ۴۲۳۲۲
آنرری الکتریکی اسشت
صفحه 32:
در سالهای اخیر با رشد سریع شهرنشینی ,شهرها و کلان شهرها با افزایش ترافیک
والاینده های محیط زیست بویژه آلودگی هوا مواجه بوده اند که مصرف سوختهای
فسیلی در ناوگان حمل و نقل شهری بیشترین نقش را در اين آلودگی ايفا مى
کند:به همین سیب:لروم اشتفاده از یک سیشتم*حمل ورنقل زیلی که با ترافیک
شهری تداخلی نداشته باشد. دوستدار محیط زیست سبک,ایمن و ارزان باشد
ضروری است.با توجه به بررسی های صورت گرفته و در نظر گرفتن زیرساخت
های موجوهشهزها ,قونوریل به عنوان یک سیستم فطابی با محیط زیست: ابیت
بالازمان احداث کوتاه.انتقال مسافر در زمان کوتاه,جذابیت بالا پيشتهاد شده
است.زیرا در اين سیستم اترژی االکتریکی جایگزین سوختهای فسیلی شده است و
به خاطر اشتفاده از چرخ های لاستیکی,آلودگی صوتی بسیار کمی دارد و چون در
ارتفاع قرار می گیرد سبب کاهش چشمگیر ترافیک شهرها می شود.در حال حاضر
بسیاری از کشورها از جمله ایران از سیستم مونوریل به عنوان یک سیستم کارآمد
برای جا به جایی انبوة منتاقربا نسرعت بالاءموافق با محبط زینست و جاذیه های
.تفریحی توریستی استفاده می کنند
صفحه 33:
صفحه 34:
هزينههاي سامانههاي گوناگون حمل و نقل معمولاً به دو دستهي lS
هزينهي احداث سامانه وهزيندي بهروبرداري و تكهداري سامانة
تقسیم ميشود. منظور از هزينهي احداث, کل هزينهي مصرفي
براي ساخت مسير سامانه و تجهيزات أن: به همرآه تجهيزات لازم
براي بهرهبرداري و نگهداري سامانه ميباشد که عمدهترین بخش
هزینه بر سامانهي حمل و نقل را تشکبل ميدهد. اين هزینه شامل
هزينهي قطارها و سامانههايآن, ساخت ایستگاهها, تیرهار
شتونهاء پيهاء عبور از موانع, خريداري تجهيزات نكهداري,
تجهیزات انتقال نیرو, جابهجايي تجهیزات شهري, تهيهي حریم و
اكتساب و حقوق مورد نیاز و هزينهي طراحي و مدیریت مجموعه
ميشود. معمولاً هنگام محاسبهي هزينهي احداث, مجموع هزينههاي
احداث برآورد شده, بر طول مسیر سامانه تفسیم ميشود و
بر اساس هزینه در ه رکیلومتر اعلام ميگردد
صفحه 35:
تخیر ادنسهره ها وب خی ی رویهی:ب رنگه: Coie
پروژههایحملو نقلريلينه تنها پروژه را از لحاظ مالیا
مشکل روبهرو میکند, بلکه باعنعقبافتادنزمانلتمام پروژه
مماسوج: که تارصانترو ببمادوجردم را تیر در پتزخولهد
داشتاز لیرررو, تتخمیندقیقهزینههایساخنو احدانه روژههايحمل
و نقلریلیبه منظور تخصیصب_ودجه و جلوگیرجاز مشکلاتمال
در جیناجراعپ روژه ضروریبه نظر مموسد. روشهایگ وناگوني
برایت خمینهزینهها يس اختي لپ روژهي حملو ن قلریلیوجود
داردکه هر ی از آرها در مراحلمختلفطراجیو ساخنه روژه و
متناسبی] دقتمورد نیاز در هر مرحله مورد استفاده قرار
ند
صفحه 36:
يكي از روشهاي معمول در هزينهيابي پروژههاي حمل و نقل ريلي,
تهرة؟ يري ان اطلاعاهرینمهایموجوهساخت پووزههاي: لباب
ميباشد. يكي از روشهاي دستيابي به هزينهي واحد ساخت يك
پروژهي حمل و نقل ريلي با استفاده از اطلاعات هزينههاي
پروژههاي مشابه و جمعآوري مشخصات آن پروژهها به صورت بانك
اطلاعاتي, مدلسازي است تا رابطهي میان هزينههاي ساخت پروژه
و دیگر شاخصهاي پروژه همچون طول مسیر, ظرفیت ناوگان,
:تعداد ایستگاهها و ... در قالب فرمولي معنيدار نمود پیدا کند
تخمین هزینه براي اهداف گوناگون, در مقاطع زماني مختلفي از پروژه
مهرد نیاز انتت. در Boje طراحي, هزيتةيابي براق مظالقات
امکانسنجي صورت ميپذیرد. در این مرحله, ارزيابي هزینه به
عنوان يكي از شاخصهاي تصميمگيري براي انتخاب گزينهي برتر
حمل و نقل ريلي به کار ميرود. در فاز ابتدايي مهندسي:
به منظور تصحیح هزينهي مرحلهي امکانسنجي و به منظور تعیب
ل Bie
صفحه 37:
درفاز نهايي مهندسن: هزیتهيابي:به منظور تضحیح بودجهي تخصیص:یافته: و
ارزيابي عملکرد قراردادها و مناقصهها صورت ميگیرد. و در مرحلهي
اشاح مورد اسفاده قزار من گیزد
پيشبيني هزينههاي ساخت در هر يك از مراحل طراحي و ساخت پروژه, با
استفاده از روشهايي مختلف صورت ميپذیرد. استفاده از روشهاي آماري
دن فتراجل تخست چزوژه:ضورت: منپذیرد: جال: آن: که نروشهای قطعی:
.براي مراحل بعدي پروژه توصیه ميشوند
دقت هر ch از اين روشها نیز بر حسب نوع پروژهي ريلي و مرحلهاي که
پروژه در آن واقع است. متفاوت خواهد بود. روشهاي آماري مانند
رگرستون و درونباني, جبتتي یز اطلاعات پزوز دهاخ بیفتین ميباشند. رز
اين زو: نخستین شزط براي انتفاده از این روشهاء داشتن اطلاعات
كاملي از هزينههاي ساخت پروژههاي مشابه قبليست
صفحه 38:
:الف - مزایای مونوریلها
لیمنب_ودن, | لقآن(ق طارهایمونوریلهیجگاه از خط خارج نمرشوند. مگر لینکه براي
ریلها مشکلیپ یشب یاید )
عبور موتوریلازداخلساختمان
کاهشت_رافيكوجلوگیرجاز تصادفات
گسترشگ ردشگریو استفاده از مونو ربلب رایجذابک ردنمراکز تفریحن
لستفاده از مولو یل رایعنور از مکالهاوصعبا لبوز
استفاده از مونو یبلب_رایکبور از رودخانه ها و رودهاد
استفاده از مونو ربلب_عنوانوسیله بارهدر بنادر شکل
ظآهزيسناسیو زیرا وهزینه a ESL يظوناكسيري يدت
ستآزگار با مجبط پیسبی آستفاده: آزآندیهکابها وگ واگوزپه عتلونگریسیاز بآزین
آلودگیهایکمتر(عدم حفر تسونلو حجم خاکبردار یب ال-
صفحه 39:
عبور مونوریلاز داخلساختمان
-کاهشت را فيك وجلوگیریاز
تصادفات
-لستفاده از مونو ریلب رايعیور از
رودخانه ها و رودها
صفحه 40:
: ب- معایب مونوریلها
لنجام عملیانت عویضخط در هوا-
نياز يه تجهيزاتهراويبالاو يائينآوردنمسافران
ايتباط دادن ليس يستم با ساير سيستمهاىمسافربرى
محدودياحداثيه علنقملكزميزمردم وهزينه با لوآن
خطر سقوط اشيا و اجزاومونوريلوجود دارد-
يخزدكوو يرفزمستان كرماىشديد تابستانه
هرجه سرعتمونوریلب یشتر شود. برایجلوگیریاز خارج شدناز مسیر باید شعاع لتحناي
مسیر رابیشتر کنند که اين موضوع باعث طولاني تر شدن مسیر میشود
به دلیلقرار گرفتندر ایتفاع سازه آزباید تحملوزنموتوریلو مسافرانرا داشته-
باشدودر
برایرطوفان و زلزله مقاوم باشد که در تیچه طراحي سازه ي آن نیازبه دقت و هزیته
يي دارد
صفحه 41:
عکس/حادثه برای واگن های مونوریلا 22
صفحه 42:
ربه علت استفاده از ریل اختصاصی, استفاده از ريلهاى مرسوم ار
صنعت نقلیه ریلی امکان پذیر نيست در نتيجه از اين قطارها ۲۳۲۵
خطوط ريلى ر| تجى:وان استفاده كرد
صفحه 43:
....مونوریل درتهران
طرح مونوریل تهران درسال 85 ابتداباموافقت روبه
روشدامادستخوش بازی های سیاسی قرارگرفت
ie موفق به ساخت نشده است
به طوری شهرداری که درنظرداشت ابتداشش
كيلومترازاين قطارهوايى راسمت ضأؤقيه اخدانة نماید
وهمين طورمسيرى راازميدان صنعت تابرج
ميلادرابامونوريل وصل كندكه باتوجه به موافقت
هاواختضاص كرفت بودجه هم جنات اين:طرج:تاتهام
مانده است
صفحه 44:
معایب مونوریل
براي احداث هر کیلومتر مونوریل رقمي بین ۳۰ تا ۵۰
میلیون دلار صرف ميشود,
هر خط مونوریل به لحاظ توان ناوبري امکان جابهجايي
كمتري نسبت به مترو دارد.
در واقع هر خط مونوریل سبك در هر روز توان جابهجايي ۵
تا : هزار مشافر را داراسث. موتوريلهاي متوشط هم
روزانه در حدود ۶ تا ۱۱ هزار نفر را جابهجا ميکنند و هر
خط مونوریل سنگین كه طول واگن آن در حدود ۱۵ متر
است ميتواند بين ۸ تا ۱۵ هزار نفر را جابهجا کند.
صفحه 45:
کارشناسان حملونقل, يكي از مهمترین دلایل غيراقتصادي
بودن استفاده از مونوریل در شهرهاي بزرگ را نداشتن
قدرت جابهجايي گسترده و غیرایمن بودن آن نسبت به
مترو عنوان ميكنند. 2
قطارهاي مونوريل نميتوانند روي هیچ خط ريلي ديگري
حرکت کنند, در نتیجه سرويسدهي به مونوریل با کمك
خطهاي موجود ريلي غیرممکن است.
در موارد اضطراري مسافران مونوریل نميتوانند با
سرعت از محوطه دور شوند یا حتي از آن خارج شوند,
چون مونوریل بالاتر از سطح زمین ساخته ميشود و
فضاي کافي براي فرار وجود ندارد. گاهي اوقات
مسافران بايد تا رسیدن قطار بعدي یا آتشنشانان
صفحه 46:
از سويي نگهداري سامانه و واگنهاي خطوط مونوریل
بسیار هزینهبر است.
علاوه بر اين احداث مونوریل در سطح شهر و با ایجاد
پلهاي عظیم و ستونهاي بزرگ در سطح خیابانها
سيماي ظاهري شهرها را از بين ميبرد.
صفحه 47:
ویژگی ها وقابلیت های مونوریل
مونوریل وسیله نقلیه اي ایمن, پاك و مناسب
است که به کار گرفتن آن مي تواند کمك زيادي
به کاهش آلودگي محیط زیست, حجم ترافيك و
هزینه هاي جانبي ناشي از آنها بنماید. wee
اول شاید مونوریل وسیله اي گران. تجملي و نا
کار آمد به نظر پرسد ؛ اما با نگاه دقیق تر
هزینه هايي که سایر وسایل نقلیه به واسطه ي
استفاده از سوخت ها ي فسيلي به
محیطزیست وارد مي کنند و یا هزینه Sle
ناشي از تصادفاترانندگي و ترافيك به مراتب
پیشتر,ان,هزین,ه,ساخت واجدات,خطوط
مونوریل مي باشد
صفحه 48:
بررسی هايي هم که در داخل کشور صورت گرفته است
تشان ی دهد که بخش جمل و تقل از نظز فضتزف
فراورده هاي نفتي مایع % 55 کل مصرف را دريافتمي
کند؛ در کشور روزانه 70 میلیارد تومان و سالانه بیش از
5 هزار میلیارد تومان هزینه سوخت وسایل نقلیه و
خسارت و تصادفات آن ها در کشور است به طوریکه
روزانه حدود 60 نفر در تصادفات کشته قرار گرفتن
مونوریل در ارتفاع, مكانيك ريل و سا زه مستحكم خطوط
آن موجب تبديل مونوريل به يكي ازايمن ترين وسايل
ترابري شده است در تاريخ مونوريل تنها يك حادثه كشنده
در مقابل میلیون ها جابه جاییمسافر پیش آمد
صفحه 49:
منوریل های سیک و سنگین
اساسی ترین تقسیم بندي بین منوریل ها را نوع تجهیزات و
توان جابجایی مسافر آنها تعیین می کند. فواد صادقی,
کارشناس حمل و نقل در اين باره می گوید: منوریل ها
به دو دسته عمده تقسیم می شوند؛ منوریل های سبک
که حداکثر توان جابجایی ۴ هزار نفر در ساعت را دارند
و منوریل های سنگین که wo توانند بیش از ۱۰ هزار
نفر را در ساعت جابجا کنند. اين کارشناس ادامه می
دهد: در اکثر نقاط جهان امروزه از منوریل های سبک
استفاده می شود که در اماکن تفریحی کاربرد دارد و به
جز موارد خاص که به شرایط اقلیمی یک ناحیه مربوط
می شود از منوریل های سنگین استفاده نمی کنند.
صفحه 50:
هزینه ها
عوامل بسیاری در gor هزینه های احداث منوریل دخیل
هستند. عمده آنها را می توان در مولفه های: طول
مسیر, شرایط پستی و بلندی منطقه مورد احداث,
موقعیت محل(هزینه حمل مصالح به محل), وجود
زیرساخت ها(از قببل وجود شبکه های آب. برق تلفن,
جاده و.. در نزدیکی محل احداث), زمین(هزینه تملک
زمین محل مورد احدات), سرعت حرکت(که نوع
تجهیزان ایمنی نظیر سوزن ها و تجهیزات دیگر را
مشخص می کند) و ... هزینه های احدآث یک منوریل را
تعیین می کنند. به طور کلی می تواند ترکیپ هزینه های
ناسیس یک منوریل را به شرح زیر در نظر گرفت:
صفحه 51:
۵ ۲۰درصد
۱۲٩ درصد
۵نا۱۰ درصد
۱۰۵ درصد
عَمَليات زير بنابى و احدات زيق
تجهیزات متحرک, قطارهاء واكن ها
ئ 1
صفحه 52:
هزینه احداث منوریل در نقاط مختلف جهان بر اساس آنچه گفته
شد, متغیر است. عموما در پروژه های که در حال حاضر به
اتمام رسیده اند, هزینه تمام شده ۳تا۵ برابر هزینه اولیه بوده
هزینه احداث هر کیلومتر منوریل در جهان چیزی حدود ۲/۲۶ تا
۸ میلون دلار بوده که بنا بر منطقه محل احداث اين هزينه
متغیر بوده است. بر همین اساس, میانگین هزینه احداث
منوریل چیزی نزدیک به ۸۶ میلیون دلار است.
این در حالیست که هزینه هر کیلومتر توسعه سامانه متروی تهران
بر پایه گزارش های شرکت قاطار شهری تهران و حومه, نزدیک
به ۳۹ میلیون دلار است. باید خاطر نشان کرد که اصولا کارایی,
هزینه های نگهداری, ظرفیت جابجایی مسافر و... مترو قابل
قياس با منوريل نيست
صفحه 53:
سجعناك قم در تحصن اهای دیگن نیز آنده آنسته متوریل .در
جهان به جز کشورهای خاصی که دارای اقلیم خاص
(مجمع الجزایری» وجود رودخانه و تراکم بالای ساختمان
در شهر) هستند استفاده تفریحی دارد. در شهرهای
بزرگ ایران نظیر: تهران, کرج» اصفهان» مشهد. تبریز
و... حتی امکان استفاده از اتوبوس, قطارهای
شهری و ترامواء مترو و... وجود دارد که هر یک از نظر
هزینه تاسیس, نگهداری و قابلیت جابجایی مسافر» قابل
قیاس با منوریل نیستند.
البته نمی توان منکر این شد, که منوریل می تواند وسیله
ای برای جذب گردشگر و... باشد» اما به خاطر هزینه های
بالای احداث و نگهداری برای مصارف حمل و نقل
عمومی؛ منطقی به نظر نمی رسد.
صفحه 54:
جدول هزینه احدات منوریل در ۸شهر جهان(اتفاقی) و میانگین احداث هر کبلومتر منوریل در جهان
i a
Sal andl 2 مرکز خرید-نفریحی ۳
Ne فرودگاه vara
1 داخل شهر lo:
۳۶ تفريحي er
NA داخل شهر ۳۳
ano فرودگاه ast
ane فرودگاه sist
۵ vous aw.
۳۹ 3 ony
wa : ir
صفحه 55:
تولیدکنندگان مونوربل
تولید کنندگان زیادی در دنیا نیستند که بتو.انند منوریل تولید
کنند. از آن میان می توان به شذرکت بمباردیر؛ که چندین
پزوزه متورزیل ستگین زا دز آنزیکا و استرالیا اجزا کرده:
شرکت هیبتاچی, که از پیشگامان منوریل در جهان به
شمار میی رود و اغلب منوریل های آسیا را تولید کرده.
شرکت اینتامین» که منوریل مسکو را ساختهء و شرکت
میتسوبیشی که منوریل های ژاپن را طراحی و پیاده
.کرده است اشاره کرد
صفحه 56:
المان
قدیمی ترین منوریل اروپاء ووپرتال است. که در سال
۱ راه اندازی شده است. از آنجا که بر اساس برنامه
های شهر می بایست مسیری در این منطقه راه اندازی
می شد و امکان احداث oly آهن روی رودخانه ووپر
وجود نداشت, این سامانه پيشنهاد شد. ظرفیت
جابجایی آن حدود ۳۵۰۰ نفر در ساعت است. طول
مسیر آن نیز ۳/۱۳ کیلومتر در نظر گرفته شده است. در
سال ۱۹۹۹ واگن های این سامانه از خط خارج شدند و
اولین حادثه آن را در نزدیک به یک سده را رقم زدند و
در آن حادثه سقوط چهار نفر جان خود را از دست
.دادند
صفحه 57:
ان تان
در سال ۱۹۷۴ منوریل موزه ملی
خودروهای بیولیو(/86۵۱۱1۱6۷) در
انگلستان راه اندازی شد, اين منوریل
دارای سامانه حلقوی است و
بازدیدکنندگان موزه را از موزه ملی
خودرو به ساختمان قصر انتقال میدهد.
بعدها واگن های این منوریل تغییر شکل
یافتند تا بتوانند مسافران بیشتری را
جابجا کنند. منوریل های: التون
تاورز(محل احداث پارک عمومی) و
چستر(محل احداث باغ وحش چستر) د
سامانه های منوریل این کشور هستند که
تفریحی هستند.
صفحه 58:
اسيا
كره جنوبى:در اين کشور آسیایی, دو شبکه منوریل وجود
دارد. یکی در مرکز تفریحی و دیگری در یک شهرک
دانشجویی تاسیس شده است. اولی منوریل لوت
وورلدنام دارد. قطار سه واگنه اين منوریل که در
مرکزی تفریحی مستقر است, ظرفیتی ۱۸ نفره دارد.
این منوریل ارتباط داخلی منطقه تفریحی دانیای لوت را
برقرار کرده. منوریل تادوک در شهرکی دانشجویی به
همین نام اساسا در سال ۱۹۹۳ به خاطر برگزاری
جشنواره احداث شد و بعدها هم مورد استفاده قرار
گرفت. طول مسیر آن ۴/۲کیلومتر است و در تمامی
.مسیر سه ایستگاه دارد
صفحه 59:
طول شبكه منوریل در کشورهای جهان و نسبت آن به کل شبکه ریلء
2 5۵ 1253254 ta
7 9
7 7 قن
7 7
7 el
7 2
7 7 teva
7 7 5
7 55
7 7 13
7 sa
7 7 ۳ eu
7 5173 ا
1 r on
1 7 ام
/ 50 ۳۳۷
1 1 5
/ 1 rer
صفحه 60:
مزایای احداث مونوریل در مقایسه با مترو
مونوریل و مترو نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند که براساس آنها میتوان اولویت
توسعه هریک نسبت به دیگری را تعبین کرد. در مورد مزایای استفاده از مونوریل نسبت
به مترو به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
2-نیاز به فضای محدود در سطح معابر و خیابانها دارد, چرا که فقط ستونها در معایر
قرار میگیرند.
2-امکان استفاده مسافران از مناظر و جاذبههای دیدنی شهر فراهم میشود که برای
جدب گردشگر, بسیار موتر است.
3-با توجه به سرعت پایین و تک ریل بودن مسیر مونوریل, ضریب ایمنی بالایی دارد زیرا
احتمال خروج از ریل آن بسیار کم است.
4-اگر طراحی مناسب صورت گیرد و هزینههای زیباسازی آن تقبل شود در زیباسازی
شهر و جذب كردشكر بسيار مؤثر است.
5-بهعلت استفاده از چرخهای لاستیکی, دارای آلودگی صونی بسیار پایینی است (هرچند
در متروهای پیشرفته دنیا نیز امکان استفاده از چرحهای لاستیکی قرآهم آمده است.
6-سازه موئوریل در برایر al pl بسیار مقاوم است.
8-بهعلت در معرض دید بودن مسیر مونوریل؛ فضاهای مناسبی جهت تبلیغات بهوجود
خواهد آمد که درآمدزایی بسیار خوبی خواهد داشت.
8-موتوریلها قابلیت عبور از قرازها و تشببهایی با شیب بالا را دارند. بهعنوان نمونهء
موتوریلهای ساخت شرکت ۲۱1۸۴۱٩1 تا شیب 6درصد را به راحتی جوابگو هستند.
صفحه 61:
معایب مونوریل در مقایسه با مترو
- بهعلت استفاده از ریل اختصاصی در مونوریل, استفاده از ریلهای مرسوم در
صنعت نقلبه ریلی امکان پذیر نیست. در نتیجه از این قطارها در سایر خطوطظ
ریلی نمیتوان استفاده کرد. همچنین هیچ کدام از اجزای مونوریل به سایر اجزای
قطارهای مرسوم شیاهت ندارند, در نتیجه نمیتوان از قطعات بدکی آنها استفاده
کرد.
2-تعویض خط قطار مونوریل در ارتفاع. نياز به یک طراحی دقیق و صرف هزینه
زیاد دارد تا مانع از سقوط با خروح آن از خط شود. بهطور کلی, بهعلت این
پیچیدگیها و هزینههای زیاد, ایجاد یک سبستم فراگیر چند خطه تقریبا ناممکن
شده است (تعبیه مسیر جابهجایی برای مونوریل در حدود 15برابر طراحی این
امکان برای متروء هزینه در بر خواهد داشت). توچه داشته باشید که در سطح زمین
نمیتوان این جابهجایی را انجام داد و حتما باید بهصورت هوایی انجام شودء
3-مونوریلها برای سرعتهای بالا طراحی نشدهاند. نوع ریل و نوع چرخهای
موتوریل, مانع اصلی افزایش سرعت آنها هستند.
4-در حالت خطر و مواقع اضطراری؛ تخلیه مونوریل از مسافر در بین 2 ایستگاه
غیرممکن است
صفحه 62:
ساختنتمام مسیر و لیستگاههاعمونوریل در ارتفاع لنجام مشود که در-
نتیجه ب اعثطولانیش دنب روسه ساخنو لفزایشهزینه آنمشود. Lol
در متروء درصورتت امین جهیزاتمدرنس اختت ونل با سرعتب الاو
هزینه کمتر لینکار لنجام ممشود و ف قط در لیستگاهها ناچار بم
بستنمعابر و کار اجرلیودر سطح زمینوجود دارد.
-از آنجا که مونوییلدر مجاویتهولعآزاد ان شا دارد, در زمستانو
تابستان تاميندمائمناسبدر داخلولكرها امهاء هزينه زيادى
.دربرخواهد داشت
.حجم جابهجاییمسافر در مونوییلدر مقایسه با متروء بسیار کم لست
صفحه 63:
صفحه 64:
پراكندگي مونوریل دركشورهاي پیشرفته
و
صفحه 65:
احداث خطوط مونوریل علاوه بر كشورهاي
پیشرفته در كشورهاي در حال توسعه هم مورد
توجه قرار گرفته است که مي توان به كشورهاي
مالزي, تایلند, برزیل, امارات, افريقاي جنوبي و
سنگاپور به عنوان کشورهايي که از مونوریل a
حمل و نقل شهري خود استفاده مي کنند اشار
کرد مي توان روند ساخت مونوریل را در 50
سال گذشته مشاهده کرد.
صفحه 66:
۳ fe
On boo
1
16 4
14 +
a2 4
صفحه 67:
طبق این شکل ساخت مونوریل در 50 سال گذشته روند
اقزايشي داشته است و علت کاهش ساخت آن در ده
سال آخر نسبت به سال هاي 1990 تا 2000 به اين
دليل است كه بيشتر شهر هاي مطرح دنيا صاحب
مونوريل شده بودند و دليل ديكر به وجود آمدن مشكلاتي
در برخي از مونوريل ها و متوقف شدن روند احداث أنها
مي باشد؛ مانند مونوريل جاكارتا كه به دليل مشكلات
فالن نات آن بهتضورت:تیحه هام مقوقف:شیده است.
صفحه 68:
صفحه 69:
هر وسیله حمل ونقل زماني بهترین كارايي را خواهدداشت
که در مکان مناسب خود به کار برده شود در نتیجه
اطلاع از ويژگي هاي آن وسیله و مكاني که قرار است
در آنجا خدمات رساني انجام دهد لازم و به واقع ضروري
مي باشد؛ اگر مونوریل به عنوان وسیله اي براي جذب
گردشگر در نظر گرفته شود مطمئنا اين ويژگي را به
دلیل شکل ظاهري آن خواهد داشت مانند مونوریل هاي
کشور استرالا و مالزي
صفحه 70:
آما آگرآن را limped; algeria آنبوم بر داس كدرمن جوايه موحت
کاهش چشم گیر ترافيك در يك کلان شهر به مانندبرخي از وسایل
حمل و تفل«هنگانیمانتد متروشوهبااستاد بز آماز هاي جهاني این
قابلیت را نخواهد داشت مگر اینکه در ابعاد خیلي بزرگ ساخته شود
. مونوریل در شهرهاي پرجمعیت مانند تهران و یا داراي آب و هواي
خاص مانند اهواز مي تواند وسیله اي مناسب براي جابه جا كردن
مسافران به پایانه هاي مترو و قطار برون شهري و یا در مناطقي
که حجم کم و مشخصي از افراد جابه جا مي شوند مانند پارك ها .
فروشگاه ها وفرودگاه ها باشد.
صفحه 71:
..ولی..اما
اتوبوس ساخته شده درچین که برگرفته
۰ |زمونوریل است
صفحه 72:
صفحه 73:
http://www.civilica.com/Paper-OMRANTOSEEO1-
OMRANTOSEEO1_404=
9/008 .خا ه/؟ 89/610 89/68 1.9/6 8 9/68 19/608 9/68 3968968 -9699688-
9۵۵890۸۵7 9/010 89/68 1.9/6 89/687 9/6 89/8:6 96099687 -
%DB%B1L%DB%AT %D9%B7 %YDA%AI%DB%AT %DB%B1-
%DB%AF%DB%B1-%DB%AC%DI%B7%DB%AA-
%DB%AT %D9I%B1%DB%B2%DB%AT %DB%BC%DB%B4-
%DB%AT YDB%EC%DI%B5%D9%8B6%DB%BC-%DB%B3%DB
%EC%DB%B3%DB%AA%DI%8B5-%DI%B7 %DB%AT %DB%BC-
%DI%B2%DB%B7 YDB %AT %DB%B1-%DB%B3I%DB%AB%DA
%AI-%DB%B4A%DI%8B7 %DB%B1%DB%BC-%DI%BB-
و( 0
9۵۵099084.