پزشکی و سلامت صدمات و آسیب‌دیدگی‌ها

میزان آسیب دیدگی زانو در ورزشکاران کاراته کای

mizane_asib_didegiye_zanu_dar_karateh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “میزان آسیب دیدگی زانو در ورزشکاران کاراته کای”

میزان آسیب دیدگی زانو در ورزشکاران کاراته کای

اسلاید 1: بررسی میزان آسیب دیدگی زانو در ورزشکاران کاراته‌کایمحمد سهیلی

اسلاید 2: مقدمهکاراته در لغت به معنای دست خالی می‌باشد و در اصطلاح مبارزه‌ای است که بدون استفاده از تجهیزات رزمی در برابر حریف انجام می‌شود. این ورزش دارای سبک‌های مختلفی می‌باشد که به دو بخش سبک‌های کنترلی و نیمه کنترلی تقسیم می‌شود.

اسلاید 3: سبک‌های کنترلی، شامل: شوترکان، شیتوریو، واداریو و گرجوریو و کان ذن ریو سبک نیمه کنترلی کیوکوشین است. کاراته یکی از هنرهای رزمی است که به طور گسترده‌ای در ایران تمرن می‌شود و کشور ما در این رشته از کشورهای صاحب نام در جهان محسوب می‌گردد. با این وجود مطالعات اندکی پیرامون آسیب شناسی این ورزش در داخل کشور صورت گرفته است.

اسلاید 4: چکیدهسابقه و هدف: کاراته از محبوب‌ترین ورزش‌های رزمی در کشور محسوب می‌شود. با توجه به سطح بالای برخورد در این رشته ورزشی توجه به شیوع و توزیع آسیب‌های آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا در این تحقیق بر آن شدیم که میزان شیوع آسیب‌های زانو در ورزش کاراته را تعیین می‌کنیم.

اسلاید 5: یافته‌هاویژگی‌های نمونه‌های پژوهشاز لحاظ اطلاعات دموگرافیک، میانگین سن، وزن و قد آزمودنی‌ها به ترتیب ۴/۶۴ ± ۲۲/۴ سال، ۸/۹۱ ± ۶۷/۷۶ کیلوگرم، ۶/۳۷ ± ۱۷۶/۵ سانتی‌متر بوده است.

اسلاید 6: یافته‌هامیزان شیوعدر این تحقیق میزان شیوع آسیب ۴/۳۵ در 1000 ساعت تمرین و مسابقه بود. به عبارت دیگر میزان بروز آسیب در هر ورزشکار ۱/۸۵ بار در سال است.

اسلاید 7: یافته‌هازمان و علل آسیباز تعداد کل آسیب‌ها (185) حدود 46% در زمان تمرین، حدود 41% در زمان مسابقه، در حدود 5% در زمان بدنسازی و کار با وزنه و 8% در حین گرم کردن اتفاق افتاده بود.نتایج یافته‌ها درباره علل آسیب دیدگی در شکل صفحه بعد ارائه شده است. چنانچه مشخص است خطای تکنیکی حریف با حدود 26% درصد در عوامل آسیب رسان قرار دارد و پس از آن اجرای غلط تکنیک و مهارت توسط خود کاراته‌کا با 17% در جایگاه قرار دارد.

اسلاید 8: یافته‌هانمودار ۱ ـ علل بروز آسیب

اسلاید 9: یافته‌هامناطق آسیبدر شکل زیر مناطق آسیب داده شده است. همان گونه که ملاحظه می‌شود، بیشترین شیوع آسیب مربوط به اندام تحتانی و سر و صورت می‌باشد.شکل ۱ ـ مناطق آسیب

اسلاید 10: یافته‌هابافت‌های آسیب دیدههمان طور که در شکل بعد نشان داده شده است بیشترین میزان آسیب‌دیدگی مربوط به بافت نرم (سطح پوست و عضلات) و کمترین میزان شیوع مربوط به بافت استخوانی (شامل شکستگی در 9% موارد و درد ساق پا در 10% موارد) است.

اسلاید 11: یافته‌هابیشترین میزان آسیب‌دیدگی مربوط به بافت نرم و کمترین میزان شیوع مربوط به بافت استخوانی است. نمودار ۲ ـ توزیع شیوع آسیب در بافت‌های مختلف بدن

اسلاید 12: یافته‌هاآسیب‌های شایعسهم هر یک از انواع آسیب‌ها از مجموع کل آسیب‌های وارد به بدن در شکل بعد نشان داده شده است. در این پژوهش کوفتگی و ضرب دیدگی، بیشترین و کمترین شیوع را داشته‌اند.

اسلاید 13: یافته‌هانمودار ۳ ـ توزیع بر اساس نوع آسیب

اسلاید 14: زمان وقوع آسیب دیدگی در طول سالنتایج نشان می‌دهد که آسیب دیدگی در تمرین‌ها پیش از فصل مسابقه بیشترین مقدار (41%) و در فصل مسابقه کمترین مقدار (27%) دارا است.نمودار ۴ ـ فصل توزیع آسیب‌ها

اسلاید 15: پیشنهاداتپیشنهاد می‌شود که مربیان ارزنده، به بررسی و تحقیق درباره‌ی آسیب‌های مفاصل دست و قفسه سینه و همچنین آسیب‌های گردن و ستون فقرات بپردازند.

اسلاید 16: مقاله‌ای در مورد یکی از موارد آسیب دیدگی زانو (لیگامان زانو)در اثر وارد آمدن فشار و ضربه زیاد از طرف خارج یا داخل به مفصل زانو به نحوی که زانو بیش از حد به طرف داخل حرکت پیدا کند یا ساق پا از زانو دور شود. این امر باعث ایجاد کشیدگی یا پارگی لیگامان داخلی می‌شود. همین عمل (چرخش بیش از حد پا) ممکن است باعث پارگی مینیسک داخلی شود که تشخیص آن در مراحل اولیه با پارگی لیگامان داخلی مشکل است و هنرجویان باید به دکتر متخصص واقعی در امر زانو معاینه شوند، نه هر پزشک ارتوپدی. و در کل چنانچه شدت نیرویی که به زانو وارد می‌گردد کم باشد باعث پارگی و صدمه به کپسول مفصلی می‌شود ولی اگر نیرو شدید بود به عناصر لیگامان‌ها و مینیسک آسیب می‌رسد و بایستی زانو عمل جراحی شود.

اسلاید 17: مقاله‌ای در مورد یکی از موارد آسیب دیدگی زانو (لیگامان زانو)در ورزش کاراته کنترلی ضربه زدن به قسمت زیر کمربند کاراته کاملاً خطا است و هیچ هنرجویی حق ندارد به زانو و یا ران حریف خود ضربه‌ای وارد آورد و داوران مسابقه را متوقف می‌کنند و ضربه زننده را در نهایت اخراج می‌کنند. با تجربه‌ای که اینجانب در آسیب دیدگی زانو دارم و منجر به عمل جراحی شد کلاً آسیب‌های اینچنینی در تمرینات باشگاه و روزهای قبل از مسابقات و یا اعزام پیش می‌آید و در بعضی موارد دیده شده که حریف مقابل ضربه‌ای غیر ورزشی و دور از اخلاق جوانمردانه (که اصل کاراته است) به مفاصل وارد می‌آورد که فرد مقابل را سال‌ها از ورزش و قهرمانی دور می‌کند.

اسلاید 18: مقاله‌ای در مورد یکی از موارد آسیب دیدگی زانو (لیگامان زانو)مربیان باید این چنین آسیب‌هایی را که از آن‌ها صد در صد اطلاع دارند در موقع تمرین به هنرجویان تذکر بدهند که از حرکت غیر ورزشی و دور از انسانیت پرهیز کنند.و به نظر اینجانب هر هنرجویی که در مقابل حریف خود اوس می‌دهد تمام سلامتی صدها میلیون ارزشی خود را برای ارتقاع سطح کاراته هنرجوی مقابل در اختیار او می‌گذارد پس این فرد قابل احترام فراوان است و سلامتیش واجب. و باید هنرجویان از ضربه زدن به صورت خطا و کینه ورزانه به نقاط ممنوع خودداری کنند.

اسلاید 19: نتیجه گیریبا توجه به میزان شیوع گزارش شده به نظر نمی‌رسد که آسیب‌های کاراته در قیاس با بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی شیوع بیشتری داشته باشد. همچنین اکثر آسیب‌ها در کاراته از شدت خفیف و ملایمی برخوردار هستند و می‌توان این اطمینان را به ورزشکاران و والدین داد که این ورزش بر خلاف تصور عمومی بر خشن و پر برخورد بودن از ایمنی نسبی مناسبی برخوردار است.

اسلاید 20: هنرجویان عزیز باید دقت داشته باشند از روش صحیح ضربات استفاده کنند تا مفصل زانو که مفصل لولایی است آسیب جدی نبیند.

اسلاید 21: بحث و نتیجه گیریدر پژوهش حاضر میزان آسیب‌های ورزشی در حین تمرین (46%) شایع تر از آسیب در زمان مسابقه (40%) گزارش شده است. در یک نگاه به نظر می‌رسد که میزان آسیب در حین تمرین بیشتر است، اما با بررسی دقیق تر این مساله مشهود است که به نسبت زمان صرف شده در تمرین و مسابقه، میزان آسیب در طول مسابقه بسیار بیشتر است. به لحاظ عملی نیز به دلیل اینکه در حین مسابقه شدت و سرعت اجرای تکنیک خیلی بیشتر از زمان تمرین است و رقابت کنندگان با جدیت و حساسیت بیشتری به مسابقه می‌پردازند، طبیعی به نظر می‌رسد که آسیب در طول مسابقه بیشتر باشد.

اسلاید 22: بحث و نتیجه گیریبر اساس این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که میزان آسیب‌های خفیف از بیشترین مقدار برخوردار است که بیان کننده این مطلب است که ورزش کاراته، یک ورزش سخت و خشن نمی‌باشد و هر چند که میزان آسیب در آن به نسبت بالا است، اما اکثر آنها را آسیب‌های خفیف و ملایم تشکیل می‌دهند و درصد آسیب‌های شدید در آن کم است. بنابراین از این مطالعه و نیز سایر مطالعات بررسی شده می‌توان به این نتیجه رسید که اکثر آسیب‌ها در کاراته از شدت خفیف و ملایمی برخوردار هستند و می‌توان این اطمینان را به ورزشکاران و والدین آنان داد که برخلاف تصور عمومی مبنی بر خشن و پر برخورد بودن این ورزش، کاراته ورزشی با ایمنی نسبی مناسب است.

اسلاید 23: بحث و نتیجه گیریاز سوی دیگر انجام تحقیق‌ها بیشتر برای ارزیابی راه بردهای موثر در تقلیل میزان آسیب الزامی است. به علاوه پیشنهاد می‌شود که یک طبقه بندی و تعریف مشخصی از شدت، میزان شیوع (نسبت به زمان، در هر ورزشکار، در هر رقابت) و سایر موارد صورت گیرد تا بتوان نتایج حاصل از مطالعات را راحت‌تر تفسیر کرد و به اهداف تعیین شده که به حداقل رساندن آسیب است، جامعه عمل پوشاند.

اسلاید 24: منابعدکتر فرزین حلب‌چیدکتر غلامعلی قاسمیبا تقدیر و تشکر از اساتید ارجمند عالیجنابان آرین‌خو و دکتر گرشاسبی

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید