صفحه 1:
صفحه 2:
اصطلاح «ناتورالیسم» براي اولین بار در قرن
هقدهم: بدويزه در مورد آثار نقاشي به كار رفك
و بر اين اساسء أكادمي هنرهاي زيباي فرانسه,
عقيدهاي كه تقليد از طبيعت را در هر جيز
ضروري ميشمرد, «ناتوراليستي» نامید
صفحه 3:
صفحه 4:
ادكه قابل يادآوري اين است که آنچه در آثار
طن زآلود و «طنز سیاه» تاشي نكر رجات
شکل مي کیرد تاثيري است که فلسفه
شوپنهاور بر اين طیف از نویسندگان باقي
گذاشته است.
صفحه 5:
پیدایش و زوال:
در اواخر قرن 19
میلاددی پیدا شد و تا پایان
قرن 19 هم fe
نياورد. اين ere به
ده سال حاكم ,
ارويا بود بين
0 تا 90
صفحه 6:
صفحه 7:
۳]بول دو سیوف از كي|
۱ دو ما پاسان
صفحه 8:
مشفصات آثار ناتوراليستى
* -1 در آثار ناتوراليستي فرد يا اجتماع بشري
داراي هیچ گونه مزایا و سجاياي اخلاقي نيست
و اگر هم , چنین مزايايي در او دیده شود
حاصل اراده خودش نیست بلکه زائیده قوانین
علمي و عوامل طبيعي است.از این رو در
اجتماع نیز مانند طبیعت به جز تنازع بقا هیچ
چیز ديگري وجود ندارد
صفحه 9:
مشفصات آثا ناتوراليستى
* -2در رمان ناتوراليستي توجه زيادي به بیان
امور جزئي مبذول مي شود و نویسنده
ناتورالیست کوچکترین حرکت ها و رفتار
قهرمانان خود را از نظر دور نمي دارد و اين
تشریح و بیان نظیر تحقیق پزشكي و علمي
است و نویسنده مي خواهد از آن براي نتیجه
گيري به نفع کار علمي خود استفاده کند
صفحه 10:
مشفصات آثار ناتوراليستى
۶ -3 وضع جسماني به عنوان اصل بذيرفته شده
است و وضع روحي را بايد اثر و سایه اي از آن
به شمار آورد . يعني همه احساس ها و افکار
انسان ها نتیجه مستقیم دگرگوني هايي است
که در ساختمان جسمي حاصل مي شود و
وضع جسمي نیز بنا به قوانین ورائت , از پدر و
مادر به او رسیده است
صفحه 11:
مشفصات آثار ناتوراليستى
٠ 4-در آثار ناتوراليستي. بيشتر مكالمه ا به همان
زبان محاوره آورده مي شود و مي توان
ناتورالیست ها نخستین كساني هستند که آوردن زبان
عامیانه را در آثارادبي رایج کردند : ناتورالیستها زبان
محاوره را ابتدا در رمان و بعد در تئاتر وارد کردند. این
کاربرد خاص از زبان محاوره, چنان مورد استقبال
نویسندگان قرار گرفت که حتي پس از محو شدن مکتب
ناتورالیسم. این کاربرد زباني, روز به روز در ميان
نویسندگان تقویت شد و استفاده فراوان از آن, تاکنون
باقي مانده است.
صفحه 12:
مشضصات آثار ناتورالیستی
5-شعار آنها آزادی است . آزادی در همهی
قلمروها , به خصوص در قلمرو مذهبی . اغلب
آنها اشخاص آزاد فکری هستند و همه اخلاق
سنتی را رد میکنند . تحول , بیداری , زاد و
ولد , زبان باز کردن بچه و بارداری و ... اینها
کلماتی است که در نوشته های همه آنها دیده
میشود.
6-معمولا آثار ناتوراليستي داراي پاياني
غمانگیز هستند. البته پایان غمانگیز اين آ
صفحه 13:
مشخصات آثار ناتورالپستی
٠ 7-تصميم به برملا كردن همهی واقعیت به آنجا
ميكشد كه فقط ابتذال روزمره تحليل شود .
تصمیم به دیدن هر آنچه در انسان هست منجر
به اين میشود که همهی انسانها را به
صورت موجوداتى ببينيم كه به قول هدايت :
همدى انها يك دهن بودند كه يك مشت روده به
دنبال آن آويخته و منتهى
صفحه 14:
مشفطات آثرناتوراليست
۰ 8-ناتورالیست ها چیز های ننگآلود , مضحك ,
شرمآور و حقیر شدن عشق بر اثر سودجویی را بر
کرسی اتهام مینشانند و برای نخستین بار عشق
به صورت خواست جسمانی و جنسیت به عنوان يك
تجربهی مشروع در آثارشان مطرح میشود . در
اين آثار ماجرای اغلب داستانها به صورتی جریان
ae eee
پریشانی , بی عدالتی و ننگ وجود ندارد
صفحه 15:
مشفصات آثا ناتوراليستى
۰ 9-با اينکه اکثر منتقدان در آثار زولا تمایل
شدیدی به بیپردگی و غیر اخلاقی بودن کشف
میکردند , خود او روی اخلاقی بودن کارهایش
تاكيد داشت
۰ 10 -از گفته پیشوایان اين مكتب به روشني
فهميده ميشود كه اين دسته از نویسندگان
هيجكونه ارزشي براي خيال و احساس و
انديشه نويسنده يا هنرمند قايل نيستند و
انسان را موجودي بي اختیار در ,
صفحه 16:
مشفصات آثا ناتوراليستى
9 1-زولا معتقد است نويسنده بايد تخيل را به
كلي کنار بگذارد. زيرا: «همانطور که سابقا
مي كفتند فلان نوپسنده داراي تخیل قوي
يي ا اك
كس واقع بيني است. جنين تعريفي درباره
نويسنده, بزرك تر و درست تر خواهد بود.»
صفحه 17:
‘
۱۳ Hey Hy
| eS
سم «
و ر ال ي
»
ن ات
اصطالح «ناتوراليسم» براي اولين بار در قرن
هفدهم ،بهويژه در مورد آثار نقاشي به كار رفت
و بر اين اساس ،آكادمي هنرهاي زيباي فرانسه،
عقيدهاي كه تقليد از طبيعت را در هر چيز
ضروري ميشمرد« ،ناتوراليستي» ناميد
طبيعت است و
مي شود كه
نيروي برتر ازاميل زوال و
-1ناتوراليسم
طبيعت نمي بيند.
طرفدارانش
ادبي :بيشتر به
طبيعتو اساس آن
كساني كه پايه
تقليد دقيق و موبه
اصل
عنوان
به
موي طبيعت را
اطالق
را گذاشتند .در
اوليه قبول داشتند
مي شود ،اين نوع
اين نوع ادبيات
«ناتوراليست»
ناتوراليسم دنباله
ناميده شدند.ودرهنر كوشيده
رئاليسم شمرده مي
شود .حقيقت آنچهانددرروش تجربي
نوزدهم
جبر علمي را
اواخر قرن و
نهضتادبيات رواج
به عنوان در
ادبي ناتوراليسم
دهنددرو به ادبيات
اروپا پديد ميآيد،
ناتورالیسم و هنر جنبه
محصول
علمي بدهند.
ناتوراليسم فلسفي
است
• نكته قابل يادآوري اين است كه آنچه در آثار
نويسندگان ناتوراليست با نوعي نااميدي
طنزآلود و «طنز سياه» ناشي از جبر زمانه
شكل ميگيرد ،تاثيري است كه فلسفه
شوپنهاور بر اين طيف از نويسندگان باقي
گذاشته است.
پيدايش و زوال:
در اواخر قرن 19
میالددی پیدا شد و تا پایان
قرن 19هم بیشتر دوام
نیاورد .اين مكتب نزديک به
ده سال حاكم بر ادبيات
اروپا بود بین سال های
1880تا 1890میالدی
امیل زوال
گوستاو فلومبر
گی دو ماپاسان
ا مانتس
آثار برتر اين مكتب:
• -1آسومواراز امیل
زوال
•
-2
بول دو سیوف از گي
دو ما پاسان
مشخصات آثار ناتوراليستي
• 1-در آثار ناتوراليستي فرد يا اجتماع بشري
داراي هيچ گونه مزايا و سجاياي اخالقي نيست
و اگر هم ،چنين مزايايي در او ديده شود
حاصل اراده خودش نيست بلكه زائيده قوانين
علمي و عوامل طبيعي است.از اين رو در
اجتماع نيز مانند طبيعت به جز تنازع بقا هيچ
چيز ديگري وجود ندارد
مشخصات آثار ناتوراليستي
• 2-در رمان ناتوراليستي توجه زيادي به بيان
امور جزئي مبذول مي شود و نويسنده
ناتوراليست كوچكترين حركت ها و رفتار
قهرمانان خود را از نظر دور نمي دارد و اين
تشريح و بيان نظير تحقيق پزشكي و علمي
است و نويسنده مي خواهد از آن براي نتيجه
گيري به نفع كار علمي خود استفاده كند
مشخصات آثار ناتوراليستي
• 3-وضع جسماني به عنوان اصل پذيرفته شده
است و وضع روحي را بايد اثر و سايه اي از آن
به شمار آورد .يعني همه احساس ها و افكار
انسان ها نتيجه مستقيم دگرگوني هايي است
كه در ساختمان جسمي حاصل مي شود و
وضع جسمي نيز بنا به قوانين وراثت ،از پدر و
مادر به او رسيده است
مشخصات آثار ناتوراليستي
• - 4در آثار ناتوراليستي بيشتر مكالمه اشخاص به
همان زبان محاوره آورده مي شود و مي توان
گفت ناتوراليست ها نخستين كساني هستند كه
آوردن زبان عاميانه را در آثارادبي رايج كردند :
ناتوراليستها زبان محاوره را ابتدا در رمان و بعد
در تئاتر وارد كردند .اين كاربرد خاص از زبان
محاوره ،چنان مورد استقبال نويسندگان قرار
گرفت كه حتي پس از محو شدن مكتب
ناتوراليسم ،اين كاربرد زباني ،روز به روز در ميان
نويسندگان تقويت شد و استفاده فراوان از آن،
تاكنون باقي مانده است.
مشخصات آثار ناتوراليستي
• - 5شعار آنها آزادی است .آزادی در همهی
قلمروها ،بهخصوص در قلمرو مذهبی .اغلب
آنها اشخاص آزاد فكری هستند و همه اخالق
سنتی را رد میكنند .تحول ،بیداری ،زاد و
ولد ،زبان باز كردن بچه و بارداری و … اینها
كلماتی است كه در نوشته های همِه آنها دیده
میشود.
• -6معموال آثار ناتوراليستي داراي پاياني
غمانگيز هستند .البته پايان غمانگيز اين آثار با
پايان غمانگيز تراژدي متفاوت است.
مشخصات آثار ناتوراليستي
• -7تصمیم به برمال كردن همهی واقعیت به آنجا
میكشد كه فقط ابتذال روزمره تحلیل شود .
تصمیم به دیدن هر آنچه در انسان هست منجر
به این میشود كه همهی انسانها را به
صورت موجوداتی ببینیم كه به قول هدایت :
همهی آنها یك دهن بودند كه یك مشت روده به
دنبال آن آویخته و منتهی
به ...............میشد.
مشخصات آثار ناتوراليستي
• -8ناتورالیست ها چیز های ننگآلود ،مضحك ،
شرمآور و حقیر شدن عشق بر اثر سودجویی را
بر كرسی اتهام مینشانند و برای نخستین بار
عشق به صورت خواست جسمانی و جنسیت به
عنوان یك تجربهی مشروع در آثارشان مطرح
میشود .در این آثار ماجرای اغلب داستانها به
صورتی جریان مییابد كه گویی هیچچیز دیگری به
جز پلیدی ،پریشانی ،بی عدالتی و ننگ وجود
ندارد
مشخصات آثار ناتوراليستي
• - 9با اینكه اكثر منتقدان در آثار زوال تمایل
شدیدی به بیپردگی و غیر اخالقی بودن كشف
میكردند ،خود او روی اخالقی بودن كارهایش
تاكید داشت
• -10از گفته پيشوايان اين مكتب به روشني
فهميده ميشود كه اين دسته از نويسندگان
هيچگونه ارزشي براي خيال و احساس و
انديشه نويسنده يا هنرمند قايل نيستند و
انسان را موجودي بي اختيار در برابر طبيعت و
مشخصات آثار ناتوراليستي
• - 11زوال معتقد است نويسنده بايد تخيل را به
كلي كنار بگذارد .زيرا« :همانطور كه سابقا
ميگفتند فالن نويسنده داراي تخيل قوي
است،من ميخواهم از اين پس بگوييد داراي
حس واقعبيني است .چنين تعريفي درباره
نويسنده ،بزرگتر و درستتر خواهد بود».
ϥϮΘ
Ϡ
λ ϮΣϭ ήΒλ ί ήϜθΗ
Ύ
Α
́̂ ϞϤϋϕΎ
ΗϩΩϮγϞϴ
ϋΎ
Ϥγ