صفحه 1:
صفحه 2:
“نحوه نکارش پروپوزال
صفحه 3:
هدف از دوره آموزشی
0 جستجو در منابع اطلاعات
T 1 : زا
آشنایی با اجزای یک پروپوزال
a ihe زال 0 eee
نوشتن یک پروپوزال پژوهشی
صفحه 4:
تعریف پژوهش
0 ف رآیند منظم بررسی یک مسأله
۳۲۳۵۱۱6۲۲ س Subjec Title
صفحه 5:
پرویوزال
6 Py
۲ پروپوزال چیست <
6 & مه ¢
چرا باید پروپوزال نوشت 5
۶ اجزاي یک پروپوزال کدامند؟
صفحه 6:
۰
۰
تعر
بيش نياز يك بررسى بزوهشى
:يك يرويوزال انعكاس سؤالات زير است
SKK
What : قصد پژوهش چیست؟
Why : جرااين موضوع؟
6 : اهمیت این موضوع؟
How : چگونگی اجرای این مطالعه؟
صفحه 7:
دلایل توجيهي تهیه طرح تحقیق:
۱)تسهیل برنامهریزی اجرایی تحقیق.
۲) کسب حمایت دیگران.
۳آگاه کردن کسانی که در تصویب طرح موثرند.
صفحه 8:
دلایل تسهیل برنامهريزي اجرايي تحقیق
1)ترتیب زماني هر فعالیت را مشخص ميكند.
2مشخص میکند که چه فعاليتهايي در عرض یکدیگر و به موازات هم
باید انجام پذیرد.
3)طرح باعث میگردد که محقق تصويري کامل از مجموعه اقدامات و
آمور مربوط به پژوهش علمي را تهیه کند.
4)باعث ميشود تا فهرست كاملي از کلیه نيازهاي بودجهاي. نيروي
انساني. وسایل و امکانات که براي تحقیق لازم است فراهم شود.
5)از سرگرداني و بلاتكليفي در انجام بعضي از مراحل و امور مربوط به
طرح جلوگيري به عمل میآورد.
صفحه 9:
کسب حمایت دیگران
محقق در هر نوع تحقیق نیازمند مساعدت و کمک افراد یا
موسسات دیگر است. این کمکها ممکن است مالي و
بودجهاي یا صدور مجوز و مساعدتهاي گوناگون باشد.
صفحه 10:
تهیه طرح اولیه یا طرح IS تحقیق
شما ممكن است ايده هاي خوب و روشني در خصوص
مفاهيم كليديء مسائل و زمينه هاي مرتبط با
تحقيق تان داشته باشيد. اما آيا تصوير روشني از كل
يروزه تحقيق هم داريد؟
0
صفحه 11:
9 صرف نظر از اين كه براي جه كسي
مي نويسيد. سبك و سازمان نوشته بايد
و توت بان
© تغيير سبك در جاها يا فصول مختلف به هر
منظوري که باشد, معمولاً خواننده را گیج
ميکند و در نتیجه باید از ان پرهیز کرد.
٩ چنانچه گزارش را بهصورت سوم شخص و
به سبكاي رسمي نوشتهاید, تبدیل ناگهانی ol
به اول شخص وغير رسمي عاقلانه نخوا
بود.
a
صفحه 12:
اجزای پروپوزال
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت پژوهش
اهداف تحقیق
پرسش های تحقیق
فرضیه های wing
پیشینه پژوهش
روش شناسی و متدولوژی تحقیق :(روش - جامعه آماری تحقیق- روش یا روشهای نمونه گیری =
متغیر - ابزار - نوع آمار بکارگیری و همچنین نرم افزارهای مورد استفاده)
محدوده های تحقیق
جنبه نوآوری (جدید بودن) پژوهنی
ملاحظات اخلاقی
برنامه زمان بندی
فهرست منابع
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
معیار های انتخاب موضوع:
* متناسب با علایق و توانمندی
* مناسبت داشته باشد
* تکراری نباشد
* قابلیت اجرا داشته باشد
* کاربردی و مناسب با زمان و مقرور
req
صفحه 17:
وی گیبای عنوان
در هنكام نوشتن عنوان بايد خصوصیاتی را که برای یک عنوان خوب
برشمرده میشوند در نظر گرفت. این موارد عبارتند از:
۱- کاملاً گو یاه ساده و روشن و غیر گیج کنندد باشد. از کلمات کوتاه»
رسا و در حد امکان از یک زبان استفاده شود.
۲- با حداقل تعداد کلمات نوشته شود. (۸-۱۵ کلمه » پرهیز از کلمات
اضافه)
۳ از اختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهیز شود.
صفحه 18:
ع- در عنوان دقیقا " آنجه محقق بدنبال تعیین آن است بیان شود.
۵- سعی شود دامنه تحقیق محدود در نظر گرفته شود.
ع-از معادلهای مصطلح فارسی به جای کلمات لاتين استفاده شود.
۷- به صورت استفهام و نفی استفاده نشو۵. (بلکه به صورت جمله مثبت و خبری )
۸- بدون بار و جهت گیری باشد.
-٩ در تحقیقات توصینی بیان مکان و زمان تحقیق در عنوان ضرورت دارد.
۰- متناسب با طراحی و روش مطالعه تدوین شود.
6
صفحه 19:
بیان مسئله
Problem Statement
صفحه 20:
بیان مساله
سئوال هاي وسوسه انگیزی است که مخاطب را بسوي تحقیق
جذب میکند و ذهن مخاطب را از امور بديبي و هميشگي دور
می سازد وچالشي در ذهن او پدید می آورد
0 بیان مستئله نوشتهاي است تقريباً يك صفحهاي (700 - 500) کلمه
که توصیف کننده مشکل است.
٩ اولین نوشتهاي که در موقع تصویب و در موقع انتشار نوشته مي شود.
٩ نقطه كوري که قرار است روشن شود را بیان مسئله بیان مي کند
٩ توجیه کننده کار است.
90
صفحه 21:
هدف از بیان مستئله
1- توجیه خود پژوهشگر از كاري که ميخواهد انجام دهد.
2- توجیه دیگران
دو سؤال میم
1- آيا مشكل مطروحه به واقع وجود دارد؟
2- آيا با انجام اين تحقيق مشكل برطرف يااز شدت آن كم
ميشود؟
صفحه 22:
اهمیت و ضورت مسئله
صفحه 23:
اهمیت و ضرورت مسئله
۲ چراانجام آن ضرورت دارد ؟
۷
انجام آن داراي چه ارزشي است ؟
۳ نتایج حاصل از آن به چه کار ميآید ؟
صفحه 24:
مرور ادییات و سوابق
مر بو طه
00 ۶06927۱00۶ را
صفحه 25:
مرور ادبیات و سوابق مربوطه
0 سيو و تحلیل نظاممند منابع (اعم از مقاله» كتاب»
ياياننامه و ...) كه دريكك زمينه موضوعى خاص منتشر
شده انست,
مطالعه كليه منابعى كه بطور مستقيم يا غير مستقيم با
موضوع مطالعه در ارتباط هستند.
© مرور منظم و انتقادى منابع مهم منتشر شده در ارتباط با
موضوع
es
صفحه 26:
جنیه جدید بودن طرح چگونه نوشته شود؟
در این بخش مشخص می شود که این طرح تا چه اندازه
نوآوری دارد.
آيا در پی تایید نتایج دیگران در شرایط جدید است یا
ایده ی جدیدی را برای اولین بار مطرح می نماید؟
eo
صفحه 27:
اهداف مشخص تحقبق
صفحه 28:
اهداف مشخص تحقیق
. اهداف افقي است که محقق در نهایت مي خواهد به آن برسد ٩
. اهداف در جارجوب تحقیق است ٩
هدف» نتيحه گيري است که مطالعه در نهایت به آن مي خواهد برسد. ٩
طربقه نوشتن اهداف:
1 از افعال اقدلمي مانند: تعیین کردن » محاسبه کردن وا مقایسه
کردن استفاده می شود.
2. تركيبي نباشد ؛ عناصر بلید جدا نوشته شوند » هر چه اهداف مشخص
تر باشد » زودتر به نتیجه مي رسیم .
صفحه 29:
انواع اهداف
٩ هدف آرمانی: هدفی است که در مطالعات طولانی که به چند بخش تقسیم
شده اند و برای رسیدن به یک هدف بزرگ برنامه ریزی شده اندهدنبال
می شود.
9 هدف كلي : هدف كلي در قالب عبارت با یک جمله رسای قابل فهم بیان
مي شود.
© اهداف ويزه (هدف كلي بزوهش را مي توان به اهداف كوجكتر (ويزه -
اختصاصي) تقسيم کرد )
8 هدف كاربردي( هدف كاربردي به ما مي كويدء فایده حاصل از پژوهش
براي جيست؟)
صفحه 30:
متغیر ها
تن
ممخهیه
* پدیده مورد نظراست
۱ ابل اندازه گیری i
و مي git ll iy
ي ببد یرد
Zip O
sade pica
ho تعر یف یک
رده a که از مطالعات
و نظريه هاي هرس 7
ان و ظره ی مد شام
شود.
صفحه 31:
انواع متغییر
٩ متغیر کمي: آن متغيري است که با عدد نمایش
داده مي شود.
” متغير كمي بيوسته مقادير كسري را مي يذيرد.
” متغير كمي كسسته مقادير كسري را نمي يذيرد.
.-- تافص متغیر كيفي: این متغيري است که کیفیت ٩
IZ) آن معرفي مي شود.
۱
Kas ۱
صفحه 32:
ستيه بندی متغییر ها از نظر نقش:
1 متغير مستقل: متغيري است كه محقق تاثير آن را بر ساير متغيرها
مورد سنجش قرار مي دهد.
ف al ge اكه عتفير تستفل إز روي آن لومي
.3 متغیر تعدیل کننده: متغییر کیفی یا کمی است که جهت يا ميزان
رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تاثير قرار مى دهد.
4 متغیر کنترل: در یک تحقیق؛پژوهشگر نمی تواندتاثیرتمام متغیر ها
را بر یکدیگر مطالعه کند لذا باید برخی متغیرها را کنترل کرده و
آنها را خنثی نماید.
5 متغیر مداخله گر:متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر
متغیر مستقل بر متغیر وابسته مورد نظر قرار می دهد .
صفحه 33:
سئوالات و فرضیات
صفحه 34:
سئوالات و فرضیات
5 بعنوان یک اصل براي هر هدف توصيفي» یک
سوّال پژوهشی و براي هر هدف تحليلي» یک
فرضیه پژوهشی باید مطرح کرد.
© تعداد سوّالات و فرضیات با تعداد اهداف جزئی
برابر بايد باشد. 5
+ ۱
صفحه 35:
سوال تحقيق
٩ عبارت روشن و دقیقی است که به صورت
پرسشی مطرح می شود و معمولا یک یا دو
متغییر را در بر میگیر۵.
٩ سوال معمولا در مورد چگونگی وضعیت یک
متغيبر و يا مقایسه دو متغیبر مطرح می
شود. ۰
۱
صفحه 36:
فرضیه عبارت است از؛
۵ یک ببلنیه حدسي و احتمالي درباره چگونگي
روابط بين چند متغیر
٩ حدسي موقتي است که درست بودن يا نبودن آن
باید آزمایش شود.
هه
صفحه 37:
فرضیه به صورت جمله خبري مطرح مي شود
ویبانگر نتایحی است که محقق انتظار دار
واختمال می دهد در ادامة بة آن ترسد.
یک فرضیه هیچ گاه اثبات با ابطلال نمی
شودء بلکه براساس eo.
nk. Tt مه
oe
صفحه 38:
فرضیه به دو صورت بیان می شود:
فرضیه تحقیق:فرضیه هايي که به احتمال
و جود تفاوت» رابطه با اثر اشاره مي
eae,
فر ضيه و :فر ضيه هابي كه به نداشتن عه
تفاوت» رابطه يا اق ر#شاركاضي
انواع فرضيه بدون جهت
11 bee
هه
صفحه 39:
در نوشتن فرضیه بايد موارد زیو را در
نظر گرفت:
1) رابطه بين دو يا جند متغير را حدس بزند.
2 با اصول كلى دانش موجود هماهنى
Tail
LE (3 آزمون باشد.
صفحه 40:
روش شناسی تحقیق
صفحه 41:
انواع روش های تحقیق
توصيفي
زمینه يابي
تجربي
نیمه تجربي
علي پس از وقوع
al با
صفحه 42:
دسته بندی پوهشها بر مبنای نحوه
Experimental آزمایشی ۲
تاريخي
solo 37 we’
عیر از a 9 | پیمایشی
99
Survey experiment
Co relational توصيفي ( همبستگي
Ex-Post پس رويدادي /
facto
we
صفحه 43:
دسته بندی پخوهشها بر مبنای مکان گرد آوری
داده ها
Field research تحقیق میدانی
5
library research کتابخانه ای
تحقيق غير ميداني
infield research
آزمایشگاهی laboratory
* research)
صفحه 44:
© تحقیق میدانی:اکر فرضیه هایی که در ابتدای
تحقیق بیان شده.با انحام آزمایشات در حین
تحقیق به اثبات برسدءبه اين مطالعه مطالعه ی
میدانی میگویند.
٩ تحقیق کتابخانه ای یا ادبیات تحقیق:بررسی
اطلاعات و مراجعه به منابع علمی و مرور کارهاي
گذشتگان در زمینه مورد مطالعه را تحقيق ۳۲۲۲
کتابخانه ای میگویند.
صفحه 45:
gis ig ۳ duly بر ۲ زار دج رز
صفحه 46:
52555001 © © ©
oa
صفحه 47:
جامعه آماری,روش نمونه گیری و حجم
نمونه
٩ جامعه مورد مطالعسه. جمعیتسی است که
مطالعه بو روي آن انجام مي شود
٩ جامعه آماری دقیق بايستي مشخص
چه افراد و با چه صفاتي» بو جاسته آماري
تحقیق قرار مي كير ند 3 درصورت داشتن
اطلاعات آماوي تعداد آن نیز اشاره شود.
صفحه 48:
روش نمونه گیری
سرشماري
٩ چنانجه تعداد افراد مورد مطالعه کم باشد مي
توان تمام افراد تحت مطالعه را در نمونه
گيري آورد.
نمونه گيري
٩ لگر جامعه بزرگ استتبا استفاده از فرمولهای
آماري درصدي از جامعه را انتخاب مي کنید.
"9
صفحه 49:
روشهای نمونه برداري sampling
methods
تصادفي ساده
تصادفي طبقهاي 3 Z 5 1
glade روشهاي نمونه برداري تصادفي
خوشهاي چندمرحلهاي Random sampling methods
روش نظامدار
روشهاي نمونهبرداري غير تصادفي موه
روش هدفمند
Non Random sampling methods
9
صفحه 50:
نمونه آماری
از جه روشي براي انتخاب نمونه استفاده
خواهد شد.- "
نمونه ها چه تعدادي مي باشد.
صفات و ويژگي هاي مورد انتخاب نمونه
بيان gi 48
دلیل انتخاب برخي از نمونه ها بیان شود.
0
صفحه 51:
روش های آماری
*روش هاي آماري توصيفي
از چه آماره هايي براي تبیین و تجزیه و تحلیل اطلاعات
استفاده خواهد شد.
*روش هاي آماري استنباطي a
برای آزمون گذاشتن تن فرضیه ها از چه آز
آماري
استفاده خواهد شد.
٩دلیل استفاده از آزمون ها ذکر شود.
صفحه 52:
جمعآوري دادهها
ابزار تحقیق بر حسب روش وهدف تحقیق مشخص مي شود.
نحوه جمع آوري اطلاعات
از چه ابزارهايي براي جمع آوري اطلاعات استفاده
خواهد شد.. * =
٩ بررسي ها کتابخانه اي
© كتاب» مجلآت و مقالات"
© اينترنت و بانى هاى اطلاعاتى
9 9 پرسشنامه ٩
٩ استفاده از خبرگان و صاحبنظران
9 اندازه گيري و آزمایش ( نوع کیت ابزار 8
“(ge
صفحه 53:
رایج ترین ابزار گرد اوري داده
٩ اسناد: استفاده از مواد مکتوب به عنوان
مبناي تحقیق
٩ مصاحبهها: پرسش و بحث دربارة
موضوعات با افراد مورد نظر
© مشاهدات: جمعآوري دادهها از طریق
تماشا يا شركت كردن در فعاليتها
0 رط پرسشنامهها: جمعآوري داده ها از ٩
سوالات مکتوب
صفحه 54:
قلمرو پژوهش
* الف- قلمرو موضوعی: در طرح تحقیق حیطه موضوعي موضوع و
مساله پژوهش باید بطور كلي بیان شود .
+ ب- قلمرو مکاني: محیط پژوهش بايستي به دقت معلوم گردد که
پژوهش در چه مکانی صورت مي گیرد. باید دلیل انتخاب آن محیط
براي انجام پژوهش مور نظر را توضیح داد و استدلال نمود که چرا
محیط انتخابي» محيط مناسبي براي انجام این پژوهش است.
* ج- قلمرو زماني: با توجه به انجام پژوهش در دامنه زماني خاصي
و اهمیت زمان در جمع آوري داده هاءقلمرو زماني به شكلي وافح
و روشن مورد توجه و اشاره قرار می گیرد .
صفحه 55:
جدو a زمان بندي تحقیق
© عنوان فعالیت
مطالعه مقدماتي
طراحي پرسشنامه يا ساخت وسیله اندازه كيري با سفارش و خرید وسایل
جمع آوري اطلاعات
* ورود اطلاعات به کامپیوتر
تجزیه و تحلیل اطلاعات
© نگارش گزارش تحقیق
* تایپ و تکثیر گزارش
٩ طول مدت دوره (ole)
© مدت دوره براي هر کدام از فعالیت ها
مجموع طول دوره فعالیت
٩ توجه به دستورالعمل سازمان مربوطه
le; © ارائه گزارش اول طرح
* زمان ارائه گزارش دوم طرح
* زمان ارائه گزارش نهايي طرح
88
صفحه 56:
محدودیت هاي تحقیق
محدودیت هاي تحقیق آن دسته از عواملي
هستند که در مسیرجمع آوري اطلاعات و
کسب نتایج مطلوب مانع ایجاد مي کند.
9 محدودیت های در اختبار محقق
© محدودیت هاي خارج از اختیار محقق
مه
صفحه 57:
خداوند متعال همیشه و در همه حال
۳ +
تا