نرمش قهرمانانه در قرآن
اسلاید 1: نرمش قهرمانانه در قرانبسم الله الر حمن الر حیم
اسلاید 2: سوره الأنفال :وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (60 انفال)
اسلاید 3: پيامها: 1 مسلمانان بايد آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهيزات، نفرات و ... داشته باشند و از پيش آمادهى مقابله با خيانت و حمله دشمن باشند. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ» 2 هدف از آمادگى نظامى، حفظ مكتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ...» 3 دولت بايد حدّ اكثر توان خود را در تأمين بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصيص دهد. «مَا اسْتَطَعْتُمْ» 4 تمام مسلمانان بايد آمادهى رويارويى با توطئههاى دشمن باشند و دورههاى رزمى را ديده باشند. «مَا اسْتَطَعْتُمْ»
اسلاید 4: 5 همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نيست، گاهى هم بايد توان و قدرت به ميدان آيد. «مِنْ قُوَّةٍ» 6 در هر زمان، پيشرفتهترين امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنيد و از هيچ چيز فروگذار نكنيد، چه قدرت سياسى و نظامى، چه امكانات تبليغى و تداركاتى. «مِنْ قُوَّةٍ» 7 ايجاد رعب در دل دشمن به هر وسيله حتّى با ظاهرسازى هم لازم است. «مِنْ قُوَّةٍ» در حديث آمده است: با خضاب كردن موى صورت، دشمن را بترسانيد، تا نگويند ارتش اسلام پير است.
اسلاید 5: 8 براى ارهاب و ترساندن دشمنان، حتّى آموزش نظامى براى زنان كارساز است. «مِنْ قُوَّةٍ» ... «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» 9 به امكانات امروز قانع نباشيد و تجهيزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهديد دشمنان گسترش دهيد. «مِنْ قُوَّةٍ» ... «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» 10 وحدت و يكپارچگى هم نوعى قدرت است كه بايد فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمىتوان دشمن را ترساند. «مِنْ قُوَّةٍ» ... «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» 11 در اسلام، همهى مسلمانان سربازند و بسيج مردمى ضرورى است. «أَعِدُّوا»، «تُرْهِبُونَ»، «تُنْفِقُوا مِنْ ...»12 اسبهاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، بايد به حال آماده باش نگهدارى و تغذيه شود. «رِباطِ الْخَيْلِ»
اسلاید 6: 13هم آمادگى نيروها لازم است، هم تجهيزات. «مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ» 14 اسلام، بايد نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «تُرْهِبُونَ بِهِ» 15 بايد بُنيه دفاعى مسلمانان در زمينههاى فرهنگى، اقتصادى، سياسى، نظامى، عقيدتى و ... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئههايش خنثى شود.( «تُرْهِبُونَ بِهِ»، به طور مطلق بيان شده است) 16 هم ارزشهاى الهى بايد حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»
اسلاید 7: 17 در اسلام، مكتب و كرامت انسانى مطرح است، نه اغراض شخصى، نژادى و قومى. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» 18 همهى دشمنان، شناخته شده نيستند. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» شايد مراد منافقان باشند، چون همين تعبير دربارهى آنان هم آمده است. «لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ» 19 تنها براى دشمنان شناخته شده برنامهريزى نكنيد، بلكه پيشبينى لازم حتّى براى دشمنان ناشناختهى آينده هم داشته باشيد. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» 20 تأمين قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار كافى نيست. «تُنْفِقُوا» 21 مردم بايد در بودجهى جنگ و تأمين جبهه، مشاركت كنند و اين تنها مخصوص زمان جنگ نيست. «وَ ما تُنْفِقُوا ...» (آيه مطلق است و مىرساند كه مسلمانان بايد همواره براى آمادگى، پول خرج كنند.
اسلاید 8: 22 تنها اسلحه و نفرات كافى نيست، پشتيبانىهاى مالى هم لازم است. «وَ ما تُنْفِقُوا» 23 كمك به جبهه، تنها كمك مالى نيست، كمك از هر راهى مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و ... لازم است. «مِنْ شَيْءٍ» 24 هر گونه تلاش و انفاق و بكارگيرى امكانات براى تقويت بنيه نظامى حكومت اسلامى، از مصاديق انفاق در راه خداست. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
اسلاید 9: 25 به شرطى خير و بركات انفاق به شما برمىگردد كه در راه خدا باشد، نه از روى ريا، سُمعه، خودنمايى و روابط و ملاحظات. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 26 كمكهاى مالى، سبب قدرت امّت مىشود و نتيجهى آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمين برمىگردد. «يُوَفَّ إِلَيْكُمْ» 27 تضييع حقوق ديگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ»
اسلاید 10: وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (61 انفال)و اگر (دشمنان) به صلح تمايل داشتند، (تو نيز) تمايل نشان بده و بر خداوند توكّل كن، همانا او شنوا و داناست.
اسلاید 11: حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مىنويسد: «لا تدفعن صالحا دعاك اليه عدوك و لكن الحذر الحذر من عدوك بعد صلحه، فان العدو ربما قارب ليتغفل» « نهج البلاغه، نامه 53» صلح پيشنهادى دشمن را رد مكن، ولى پس از صلح هوشيار باش و از نيرنگ دشمن بر حذر باش، چون گاهى نزديكى دشمن، براى غافلگير كردن است.نکتهها:
اسلاید 12: پيامها:1 مسلمانان بايد در مرحلهاى از قدرت باشند كه تقاضاى صلح، از سوى دشمن باشد. «وَ إِنْ جَنَحُوا» 2 اسلام، جنگطلب نيست. «وَ إِنْ جَنَحُوا» ... «فَاجْنَحْ» 3 فرمان جنگ يا پذيرش صلح، با پيامبر خدا و از اختيارات رهبرى جامعهاسلامى است. «فَاجْنَحْ» نفرمود: «فاجنحوا» 4 در موضع قدرت، سوء استفاده نكنيد. «فَاجْنَحْ» 5 در پذيرش پيشنهاد صلح، بر خدا توكّل كنيد. «فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ» 6 در پذيرش صلح، هم احتمال خطر و توطئه است، هم زخم زبان برخى دوستان، ولى بايد بر خدا توكّل كرد. «تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» 7 ايمان به شنوايى مطلق و علم فراگير خداوند، زمينهساز توكّل انسان به اوست. «تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.