نرم افزار ساهانا
اسلاید 1: تهیه کنندگان: سید مهدی حسینی، صادق حسینی رشت: فناوری اطلاعات استاد: مهندس ممبینی
اسلاید 2: نرم افزار مدیریت بحران
اسلاید 3: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در زندگی انسان بازی میکند. با گسترش استفاده از نرم افزارهای رایانه ای، مدیریت و بویژه مدیریت بحران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نرم افزارهای قدرتمندی در این زمینه تولید شده اند نرم افزار OpsCenter یکی از نرم افزارهایی است که با بوجود آوردن یک مرکز عملیات بحران مجازی (Virtual EOC) اوضاع را تحت کنترل درآورده و استاندارد جدیدی از مدیریت عملیات را هنگام وقوع بحران معرفی میکند. این نرمافزار در واقع یک سیستم اطلاعاتی کاملی است که میتواند در موثر کردن زمان واقعی واکنش بحران وفعالیتهای روزانه کمک شایانی به امدادگران نماید. زمانی که محافظت از مردم و اموال آنها از انواع مختلف سوانح بالقوه مدنظر باشد، نیاز به یک سیستم اطلاعات که بتواند در حد ممکن، بطور آسان و موثر در تمامی اوقات، به مدیریت عملیات کمک نماید، ضروری است OpsCente به امدادگران کمک میکند تا بدانند در حال حاضر چه اتفاقی در حال وقوع است، حتی زمانی که از مرکز عملیات بحران EOC دور باشند. کاربران می توانند با اتصال به اینترنت و با استفاده از یک جستجوگر وارد سیستم شده، در نتیجه یک مرکز عملیات بحران مجازی ایجاد نمایند. این مقاله ضمن معرفی نرمافزار مذکور، کارایی و کاربرد آن را در حین وقوع سوانح مختلف طبیعی و غیر طبیعی بیان می کند.
اسلاید 4: از دیگر نرم افزارهای مدیریت بحران، نرم افزار CAMEO می باشد، این نرم افزار توسط آژانس محیط زیست آمریکا (EPA) با همکاری آژانس اداره امور اقیانوس و اتمسفر آمریکا (NOAA) به منظور کمک به مدیران بحران تهیه شده است. مدیران بحران می توانند از این نرم افزار برای دسترسی، ذخیره و ارزیابی اطلاعاتی که برای تهیه برنامه های مدیریت بحران از اهمیت کلیدی برخوردارند استفاده نمایند. این نرم افزار همچنین برای ارزیابی میزان تطابق فعالیتها با مقررات زیست محیطی مربوط به نگهداری و استفاده از مواد شیمیایی استفاده می شود. CAMEO را می توان همچنین با نرم افزارهای دیگر مانند نرم افزار LandView برای نمایش همزمان داده های محیطی و اطلاعات اقتصادی و اجتماعی برای ارزیابی اثرات اقتصادی و اجتماعی سوانح و مخاطرات مرتبط با فعالیتهای شیمیایی بکار گرفت. نرم افزار CAMEO توسط سازمانهای آتش نشانی، ادارات مدیریت بحران شهرها، مناطق و وزارتخانه ها و سازمانهای و شرکتهای بزرگ، مدارس و دانشگاهها و نیروهای انتظامی قابل استفاده است.
اسلاید 5: نرم افزار SAHANA نیز اولین بار در سونامی سریلانکا (۲۰۰۴ م) توسط دولت سریلانکا برای مدیریت اطلاعات در آن حادثه توسعه یافت. به دلیل کاربردی بودن و پس از پیوستن سایر مجامع و سازمانها از کشورهای مختلف دنیا و کاملتر شدن این نرم افزار، امروزه به عنوان یک نرم افزار رایگان برای مدیریت بحران در سطح جهان ارائه شده است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.