کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

نظام پذيرش و بررسی پيشنهادها

صفحه 1:
يه ناه ‎bd‏ نظام پذیرش و بررسي پیشنهادها

صفحه 2:
تاريخجه مشاركت ** تاريخ بشر آغاز نظام مشاركتى را به نظام مردم سالار يونان باستان و تا حدودى روم باستان نسبت می‌دهد که کنسول يا نمایند گان مردم در مجلس سنا به صورت فردی ‎L‏ گروهی پیشنهادهایی را برای اداره ‎eS S| 5 ۰ ۶ -‏ حکومت ارائه داده و پس از بررسی و شور به تصمیم گیری گروهی می‌پرداختند. ‏* درسال ۱۸۶۷ (آلنرد کروپ در کار خلنه فولادسازی کرویه اولین قدم را در راستای تشویق کارکنان جهت ارائه پيشنهاد برداشت و ایده‌پردازی و نوآوری را در شرح وظایف کار گران قرار داد. ‎

صفحه 3:
* در سال ۱۸۸۰ در انگلستان و در کارخانه کشتی‌سازی (ویلیام دنی و ‎ates‏ تشویق کار گران در مقابل ارائه پيشنهاد پیاده شد. در اوایل قرن پیستم نظام پشنهادها در صنایع آمریکا آغاز و به ‎com‏ گسرش بافت که ند نها یی اداشهای مالی برد و کر یه انگیزه‌های درونی توجه داشتند. ** پس از جنگ جهانی دوم ۰ مسئولین اجرایی ژاپن در هنگام بازدید خود از آمریکا با این شیوه آشنا شده و آن را به ژاپن انتقال دادند. اما اين سراد بت بسیار هوشمندانه بود زیرا ژاپنی‌ها بر عکس آمریکاییها به جای تأكد بر انگیزه‌های مادی صرف به انكيزه درونى و معنوى در ارائه پشنهاد اولوت دادند, (ماتسوشتیاء 14۸۵ ۶ میلیون؛ رنه اول ؛ هر نفر با ۱۷۰۰۰ پیشنهاد) ۱ 9

صفحه 4:
تاریخ درخشان اسلام نیز شاهد مشارکت‌پذیری و مشورت خواهی امامان بزرگوار و پیامبر اکرم (ص) در زمینه‌های مختلف است که مهمترین آن پيشنهاد حفر خندق توسط سلمان فارسی جنگ خندق می‌باشد که به نام روز پيشنهاد در ایران پيشنهاد شده است. *** نظام بيشنهادها در ايران از سال ۱۳۶۵ و درکارخانه رادياتورسازى ايران آغاز كرديد و به سرعت در كارخانههاى وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران » بنياد مستضعفان و صنايع ملی ارات ترش یافت که از جمله می‌توان به شرکت‌های نورد و تولید قطعات فولادی؛ آکام فلز» سولیران ؛ نورد آلومینیوم اراک و کنتورسازی اشاره نمود. @

صفحه 5:
شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۷۰ نظام پيشنهادها را آغاز نمود؛ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۱۳۷۵» شرکت سایپا ۱۳۷۵ و به تدریج در اکثریت صنایع و سازمانهای دولتی و خصوصی گسترش یافت. ** در حال حاضر نظام پيشنهادها در اکثر سازمانها و شرکتهای معتبر جهانی و ایرانی با استفاده از فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید مانند شرکت ایران خودرو که با نصب ایستگاههای متعدد دریافت پشنهاد در سالن های شرکت. سالیانه بالغ بر یکصد هزار پیشنهاد دریافت نموده و در مدت كمتر از يكك هفته به آن رک

صفحه 6:
انواع سبك رهبري سبک رهبری در هر سازمانی می‌تواند یک نقطه از یک طیف باشد که یک سر آن استبداد و سر دیگر آن مشار کت کامل است. سبکییهبرلستبدادی‌با لستنماریلستکه سازمانف قطبر لساس رلیعمدیر کار می‌کند. بسه لینس بکفصطاححاً دستورع(۲۳۷) نیز گسفته ‎ote‏ 0 سبکآمرلنه لما خی رخولهانه لستکه مدیر با کا رکنان‌خود برخوردیب درلنه دارد که لصصاححاً به آنس بکهعامله لع(مسهیی) می‌گویند : سبکوهبری شاورملیو مشا ر کت لستکه ‎es Ce!‏ ان تک حمايتى[صهومج8) می‌گویند 8

صفحه 7:
‎Gy,‏ | سبکوهبریم شا رکتجویانه استکه مدیر بسه طور کاملبه کا رکناندر همه لمور لعتماد و لطمیناندارد و کلیه كارهارا به آنها تفويضمنطيد در لین‌سبکه شارکت كروهىو دخا فعا .لله كاركنازدر تصميمكيريها مورد تاکید لستکه لصطااحاً بسه آن‌سبکت نویضی(0۵) می‌گویند. ‎

صفحه 8:
مراحل بلوغ سازماني بلوغ سازمانی یا رشد یافتگی (وج+عه(0) دارای مراتب مختلفی است : : مدير و كاركناندر لنجام كارهاىمحوله لحساسناتولنئى بسیهیلی و با نالمنیمیک نندو تعهد لنگیزم و لطمینانلانم را ندارند (): مدیر و با کارکناندر لنجام کار ناتولن‌هستند لما تطيلبه لنجام کار دارند بسه عبایتیکا رکنانت-| زمانی‌که مورد حمایتقرار می‌گیرند در لنجام لمور ک وششرمیک نند (1): کا رکنانتولنایی‌شام(دلنشی تسجربه و مهارتلازم را به دستآوردملند لما لطمینانندارند که به تنهابیمیتسولنند از عهدم وظاینیس رآیند ‎De‏ : کا رکناندارلیتولنایی لنگیزه و تمی(و لطمیانلازم جهسلنجام کارها و وظا یفص اشند ‏9 رو بر تلد

صفحه 9:
مدیریت کیفیت فراگیر ‘ord Gudiy 10 ‏مسب‎ روش مدیریتی که اساس ن محور بودن کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان می‌باشد وهدف كن نيل به موفقيت دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتری و تأمین منافع همه اعضای سازمان و جامعه است. اين مدیریت در پی ایجاد محیطی است که: | یرس و جود نداسته ناش ۲ - انجام وظيفه مايه افتخار پرسنل باشد. ۳-هر یک از کار کنان» خود را عضوی از خانواده سازمان بدانند. -ارتباط بين مديريت و كاركنان صميمانه باشد.

صفحه 10:
۵- انگیزه ارتقاء شغلی و مهارتی در کار کنان بالا باشد. ا ‎Sea aaa ee‏ ۷ - کارکنان وظایف خود را شناخته و در پی بهبود مستمر ‎OT‏ ‏باشند (6۵۵۵) . ۸- فرهنگ مشتری مداری در تمام بخشهای سازمان توسعه یابد. wo

صفحه 11:
چهار اصل مهم در مدیریت کیفیت جامع ۱-منافع جامعه را در بر داشته باشد (کیفیت» رفع نیازها). ۲-منافع کار کنان را ایجاد نماید (رشد انگیزه) ۳ منافع سازمان را ممکن سازد (ارتقاء و اعتبار). ۴-منافع سهامداران و هیئت امنا را موجب گردد (سودآوری).

صفحه 12:
ننایج حاصل از استقرار مدبریت کیفیت فراگیر ۱- انجام وظیفه مایه رضایت و سرافرازی کار کنان است. ۲- کار کنان خود را عضوی از خانواده سازمانی می‌شمارند. ۳ هیچگونه ترسی وجود نداشته و ارتباطات مدیریت و کار کنان صمیمانه است. ۴ آموزشهای مستم انگیزه خدمت و توانمندی را در کار کنان افزایش می‌دهد. ه کسب رضایت مشتری در تمام بخشهای سازمانی توسط کارکنان پیگیری فى رت ۶ - خلاقیت و نوآوری در اصلاح روشها و برنامه‌های سازمان به وفور دیده اف شود ۷- تیمهای تخصصی فعال هستند. 6

صفحه 13:
3 * 85 5 ١م‎ مهارتهاي مورد نیاز جهت استقرار مدیریت مشار کت جو ** مهارتهای ارتباطی کلامی و شنیداری (گوش دادن به جای شنیدن » بحث به جای سخنرانی) . “© شناسایی نقاط ضعف و قوت کار کنان. *** مهارت حل تعارض (بخشش به جای عناد و یک دند گی) . 2 مهارت خود کنترلی ( کنترل خشم؛ عادات تمایلات) . ۳ مهارت مذاکره ‎Sola‏ (بحث بدون تعصب کور) . * مهارت سازش (توافق و همراهی کار کنن با یگدیگر) . CoP beaten 33 Fob 6 Kx 98 Fob) ‏مهارت آموزش پذیری‎ * *** مهارت انعطاف پذیری (جایگزینی متفیرها) *** مهارت قبول واقعيت (پذیرش قصور و خط) . ** مهارت كار تيمى به جاى تلاش فردی. ** مهارت الگوسازی و آموزش (بهترين آموزش الگو بودن است) . ** مهارت دستیابی به تفاهم به جای تخاصم. 9 ارت رح و پر

صفحه 14:
هفت اصل اساسي بهبود کیفیت ۱- تعریف کیفیت : مجموعه ویژگیها و خصوصیات یک محصول یا خدمات که در حد انتظارات بازار و مناسب جهت استفاده باش ۲ تعریف کیفیت عالی : پیشی گرفتن از انتظارات مشتری به صورت مستمر و پایدار به قیمتی که برای وی ارزش داشته باشد. ۳-هدف نهایی بهبود کیفیت حذف خطاها و عملکرد بدون خطا است به طوریکه امروز بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز باشد. ۴ -بهترین راه رسیدن به کمال مطلوبء بهره گیری از مشار کت کار کنان و درگیر کردن آنها در کارها است. ۵- تشکیل تیمهای بهبود کیفیت و گروههای تخصصی که در بر گیرنده همه افراد سازمان باشد. ۶ معیارهای سنجش بهبود کیفیت (کاهش هزینه‌ها؛ تسریع در خدمات» رضایت مشتری » ....) . ۷- استراتژی های رسیدن به کمال مطلوب (توجه به نیازها و انتظارات عدم عذر و بهانه. ارزیابی 0 مستم آموزش کیفیت: ‎ae‏ ار مار ‎

صفحه 15:
اصول چهارده گانه دمینگ در ‎٩.6.0‏ | - آشنایی کار کنان با مراحل بهبود مستمر . ۲ -ایجاد عزم راسخ در کار کنان برای بهبود مستمر . ۳- خود کنترلی به جای بازرسی. £ - انجام آموزشهاي مستمر و پیوسته کار کنان. ۵ - از بين بردن ترس و ابهام در محیط کار. 1 - اعمال روشهای رهبری و مدیریت مدرن (مشار کتی و تفویضی) . ۷- بهبود ستمر روشها و خدمات. ۸- کاهش هزینه‌ها به موازات بهبود کیفیت. ‎٩‏ ایجاد تیم‌های حل مشکل و حلقه‌های کنترل کیفیت. ‏۰ -پرهیز از تبلیغات صوری و شعاردهی (بهترین شعار عملکرد مطلوب است) ‏ ‏۱ - ارتقاء استانداردها . ‏۲- کاهش و حذف موانع فکری و روحی کا رکنان . ‏۳ - تهیه و اجرای برنامه‌های جامع و توانمند در با زآموزی و به روز کردن دانش کار کنان . ‏۶ - حملیت عملی ‎Ul pro‏ در زمینه مشار کت‌پذیری کار کنان و خلاقیت‌های کار کنان در جهت. بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات. ‎ ‏9 رز دار ‎

صفحه 16:
تعریف مدبریت مشاركتي ** به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت که تمام کار کنان» مشتریان و پیمانکاران یک سازمان در روند تصمیمگیری. تصمیم سازی و حل مسایل و مشکلات سازمان همکاری و مشار کت نمایند . (شیخ محمدی ایزایران) . * مدیریتی است که به کارمندان راه می‌دهد تا بتوانند بر پلیه توان ظرفیت خود به تحقق هدفهای همگانی یاری دهند (ماتسوشیت) . ** مدیریتی است که در آن عامل اصلی بهبود مستمر در جهت كسب رضايت مشتریان, مشار کت کار کنان (فکری و عملیی) می‌باشد. * نوعی سبک رهبری است که معتقد است از طریق توانمندسازی کار کنان می توان موجبات بهبود عملکرد کار کنان و سازمان را فراهم نمود. ** مدیریت مشارکتی تغییر تفکر من به تفکر ما و ترویج تصمیم گیری گروهی

صفحه 17:
بيش نيازهاي مشاركت (مشاركت در قبيين) * بسترسازى فرهتكى و ايجاد آمادكى ذهنى (رفع عادتهاء امر و نهىهاء الكوبردارىء ایجاد اعتماد به نفس, تقویت کنجکاوی و انگیزه). * اعتقاد مدیران ارشد به مشار کت . *** آشنایی کار کنان با مدبریت مشار کتی. ** ایجاد سیستمهای برقراری ارتباط کار کنان با یکدیگر و تبادل نظر فکری. * از بين بردن ترس و بیم از اظهار عقیده و نظر (شکستن فرهنگ سکوت) . ** شفافیت سازمانی. ** شایسته سالاری در عزل و نصب‌ها. ** پرورش استعدادها و تفویض اختیار . ** از ميان بردن حاشیه نشینی (هم‌اندیشی همه کار کنان) . ** رفت و آمد مدیران با کار کنان و گوش‌دادن به صحبتهای آنها.

صفحه 18:
مشکلات و عوامل بازدارنده مدپربت مشارکني ** اعتقاد به تقسيم كار بين كا ركنان. شرح وظايف مدونء ديوار كشى بين واحدهاء كنترل و نظارت» كزارش خواهى از عملكرد بر مبناى شرح وظايف از تبعات اين اعتقاد هستند ea ** مشا ار کت فقط در محدوده تصمیم گیریهای بی‌اهمیت و کوچک . ** ایجاد خط قرمز در مشارکت و همفكرى كاركنان . * استقلال کاری کارکنان که مانع تفکر گروهی و کار تیمی می‌شود. ‎ara‏ ار دون اس ده دورهت ۱ > عدم تشويق لياقتها و عدم تغبير بىلياقتىها . *** ايجاد و تقويت فرهدكك سكوت و حاشيهنشينى. ** یکنواختی روشها و سیاستها که تقویت کننده عادتها و مقاومت در برابر els

صفحه 19:
پي آمدهاي مشار کت ** افزايش تحول و دك ركونى (كاهش مقاومت در برابر تغيير) . ** افزايش روحيه وفادارى سازمانى (شايسته سالارى) . ** بالا بردن درجه بردباری و شکیبایی در برابر دیگران (مفاهمه زنجیره‌ای) . ** کاهش فضای عصبی و تنش در کار (ایجاد فرصت بیان و آزادی عقیده) . * افزایش انگیزه‌های کاری و کم شدن غیبتها و ترک خدمتها . *** ایجاد پیوندهای دوستانه و مصلحانه ( کار تیمی) . ** افزایش بهره‌وری ** فراهم آوردن احساس مالکیت در کار کنان. bly gegen 9

صفحه 20:
نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها قعريف این نظام یکی از اصلی‌ترین پایه‌های کایزن (بهبود مستمر) در نظام مدیریت کیفیت جامع می باشد و در حقیقت یک نظام مدیریتی است که به منظور ایجاد و تقویت روحیه مشار کت فردی و گروهی کار کنان در تصمیم گیریها و امور اجرلیی و در راستای بهبود فرآیندها و افزلیش بهره‌وری سازمانی استقرار مى يابد.

صفحه 21:
لزوم استفرارنظام پيشنهادها > کاهش وابستگی به دانش فتی خارج از سازمان . © کاهش اوقات غیر مفید کار کنان از طریق ایجاد اشتغال فکری در آنها . * ایجاد و تقویت حسن تعلق سازمانی در میان کار کنان . ایجاد و تقویت ار تباطهای تخصصی و حلقه‌های کاری منسجم و هدفمند . * بهبود مستمر خدمات و فعالیتها بر اساس مشار کت گسترده و دائم کار کنان در امور . تقويت فرهتك نظارتی ۳۱۰ درجه . * تقویت تفکر انتقادی و نقدپذبری در کار کنان سازمان . تسریع بلوغ فکری و اطلاعاتی کار کنان سازمان . ** دركير نمودن ارباب رجوع با مشکلات سازمان و در جهت حل آن . ** خودیابی شخصیتی و روانی کار کنان در جهت تقویت تعادل روانی و نیازهای فطری آنیا . تقویت انگیزه‌های کاری . تأثیر گذاری مستقیم کار کنان در اداره و بهبود عملکرد سازمان.

صفحه 22:
اهداف نظام پیشنهادها ** ارج نهادن به شآن و منزلت انسانی کار کنان با ایجاد فرصت بیان نظرات. © بروز و شکوفایی قابلیت‌های کار کنان در جهت حل مشکلات . ** تقویت حس مسئولیت‌پذیری و مشکل‌جویی در کار کنان . بهبود انگیزه در اجرای بهتر تصمیم گیریها و دستور العمل ها. بهبود در روابط انسانی در محیط کار. ** ایجاد نشاط و روحیه در کار کنان. * ایجاد رقابت سالم در بین کار کنان. * هم‌سویی اهداف فردی و گروهی کار کنان با اهداف سازمان. * ارتقاء سطح بهره‌وری کار از طریق کاهش هزینه‌ها و انرژی و ضایعات و تلفات (مودا)

صفحه 23:
** آسان کردن کارها و حذف کارهای زائد. ** افزایش قدرت انعطاف پذیری سازمان در شرایط امناسب محیطی . * افزایش روحیه وفاداری کار کنان.. * کاهش مقاومت کار کنان در برابر تغییرات. ‎oe a) ee %‏ توانایی و استعدادهای روا ** ايجاك زمينه سازى جهت تفكر خود كتترلى. ** افزايش آكاهى و اطلاعات كار كنان از سازمان و محيط كار خود. ** شناسایی و رفع اتلافهای بی‌شمار سازمانی. 5 ‎au‏ بهبودهای مستمر کوچک و بزرکك در فرآیندهای کاری ا ‎sesh eaten 68‏ برد

صفحه 24:
زمينه‌هاي اراثه پیشنهاد در سازمانها * اصلاح شرایط کاری و محیط (اداری؛ آموزشی, رفاهى ...) . © نوآوری در طراحی محصولات جدید. تجهیزات نرم‌افزارها و روشها . ** صرفه‌جوبی در مواد» انرژی و سایر منابع . ** افزایش حسن اعتبار و مشتری مداری سازمان ** بهبود کیفیت محصول يا خدمات در راستای نیاز بازار و مشتریان *** بهبود ایمنی کار . ** کاهش زمان خدمات . ** افزايش تولید و کارایی . ** ارتقاء و بهبود روابط انسانی در سازمان. 1 بهینه‌سازی دستور العملها و قوانین. ** ارائه طرحها و برنامه‌های جدید و اثربخش در راستای اهداف و سیاستهای سازمان.

صفحه 25:
‎SI 2‏ ۰ ويزكبهاي يك نظام بيشنهادي موفق *** فعال بودن کلیه کار کنان در ارائه پيشنهاد. سهولت دسترسی به فرم ارائه پیشنهاد و ارائه پيشنهاد. * انتخابی بودن اکثریت اعضای شورای نظام . * سهولت در ارزیابی؛ تعیین پاداش و پرداخت آن . ‏” * شمولیت پیشنهادهای ارائه شده در تمام زمینه‌های ‎GIF‏ ‏سازمان . ‏* مشا ر کت پیشنهاد دهند کان در اجرای پيشنهاد. ی * رضایت کار کنان از پاسخهای رد پيشنهاد.

صفحه 26:
* تشکیل کلاسهای آموزشی متعدد و مستمر در زمینه نظام ** بالا بودن ميزان بيشنهاد مصوب و سیر صعودی آن . ** بالا بودن درصد اجرای پیشنهادهای مصوب . ** افزایش تعداد پیشنهادهای گروهی نسبت به فردی . © پرداخت به موقع و عادلانه پاداش‌ها و امتیازها . ** مقرون به صرفه بودن عملکرد نظام پيشنهادها در سازمان. 8ه مدونک ری و برنمد

صفحه 27:
+ اع و ۰۵ ۵ ويزگيهاي يك پیشنهاد خوب ** پیشنهاد در راستای بهبود عملکرد خود فرد یا واحد * در متن پیشنهادبه مشکلات موجود به عنوان دلایل ارائه پیشنهاد اشاره گردد. پیشنهاد همراه‌با ارلئه راهکار منطقی, علمی و قابل اجرا باشد. ** راه‌حل پیشنهادی جنبه ابتکاری و تازگی داشته باشد (كبى از دیکر سازمانها نباشد) . ** متن بيشنهاد ساده » دقيق و صريح باشد. * در بايان متن به نتايج احتمالى اجراى آن اشاره كردد.

صفحه 28:
66 بيشنهاد جنبه كلى كويى و يا طرح مشكل تنها نداشته باشد. اجرای پیشنهاد موجب صرفه‌جویی, بهبود كيفيت يا سرعت خر ات ددا پیشنهاد حتی المقدور به صورت گروهی و تیم تخصصی تدوین و ارائه گردد. و تربیت باشد. راه حل بيشنهادى مبتنى بر نتليج تحقیقات علمی و پژوهشهای ‎pesos gon‏ يراليه

صفحه 29:
تتایچ مورد اتتظار از پيشنهاد‌ها ** نوآوری در طرحهاء برنامه‌ها و خدمات آموزشی . اداری و رفاهی. افزایش حسن اعتبار سازمان و رضایتمندی مراجعین . * بهبود روابط انسانی و ارتقاء شرابط مطلوب کاری . ** اصلاح ساختار سازمانی و بهبود مقررات. آئین‌نامه‌هاء دستورالعملها و نظام تصمیم گیری * افزایش رضایت شغلی و انگیزه کاری در کار کنان و بهبود امور رفاهی با کمترین هزینه . ** صرفه‌جویی در مواد» انرژی و سایر منابع سازمانی.

صفحه 30:
مشگلات و معضلات موجود در نظام پيشنهادها ** نقدناپذیری و نقد گریزی افراد که موجب پیشنهادهای غیر تخصصی مي گردد در حالیکه اولویت ارلئه پیشنهاد باید مربوط به کار خود افراد باشد. ” * عادت به قضاوت سطحي و ناآ گاهلنه در ارلئه پیشنهاد (پیشنهادی ساده؛ تكرارى و غير خلاق يا غير قابل اجرا) . *** عدم اطلاع از نحوه شناخت و يردازش مشكل. دنگری و دن جه بيشنهادهاى بزركت و اساسىء در حاليكه ‎cone ae ae‏ بهبود مستمر و اند نه پلکانی بای ‏** روزمرگی و عادت به روشها و عملکردهاء ‏** حاکمیت رقابت در سازمانها که منجر به عدم ارائه پشنهادهای گروهی و تیمی تخصصی میگردد. ‎xD‏ و ری و بر

صفحه 31:
موانع كارايي و اثربخشي نظام پیشنهادها ** عدم اعتقاد و حمابت مدیر ارشد سازمان از نظام . ** عدم شایسته سالاری در عزل و نصبهای سازمان. *** اشکیبایی مدیران سازمان به دلیل تعداد کم و بدون کیفیت پيشنهادها. * احساس به خطر افتادن موقعیت در بعضی از مدیران میانی . ** عدم قبول ضعفها و مشکلات مطرح شده در پیشنهاد توسط مدیران. ** عدم کارشناسی دقیق و کامل پيشنهادها.

صفحه 32:
** برخوردهای جناحی و سیاسی با پیشنهاد دهندگان . ** عدم فرصت کافی به معترضین جهت بیان نظرات. ** پائین بودن میزان پاداش‌ها و امتیازها و یکنواختی آن . *** عدم حضور مدير ارشد سازمان در جلسات شورا . ** عدم ارزیابی فصلی و ساليانه عملكرد شورای نظام . 7 عا ‎SR eal‏ ویا چند شغلی بودن . ** عدم اختصاص نیروی کار آمد. توانمند و علاقهمند به دبيرى شورا. ** عدم آموزشهای مناسب و ستمر .. © تأخير يا عدم اجراى يشهادهاى مصوب. ** بايين بودن سطح آكاهيها و اطلاعات علمى کار کنان. هه مكلوق مارج و ‎Auth‏

صفحه 33:
مواردي كه در نظام بيشنهادها قابل قبول و پيگيري نمي‌باشد : ** شکایت از افراد و عملکرد آنها. پيشنهاد مربوط به عزل و نصب کار کنان. پیشنهادی تکراری و غیر خلاق . ** پیشنهادیی که جنبه قانینی داشته و فقط از باب تذ کر و یادآوری است. ** پیشنهادهایی که بدون ارائه راهکار اجرایی» صرفاً به طرح مث پرداخته است. مشکل ** درخواست‌های اداری و ملزومات. * پیشنهادهایی که در برنامه‌های آتی سازمان پیش‌بینی گردیده است.

صفحه 34:
۹ ادهایی که خارج از حیطه اختیارات سازمان است. * پیشنهادهلیی که در شرح وظلیف جاری و یا تلیل مسنولیت بيشنهاد دهنده باشد . بيشتهادهاى مبهم و يا غير قابل اجرا. ** بيشنهادهايى برهزينه و كم فايده

صفحه 35:
مشکلات موجود در گارشناسي پيشنهادها * ایده آل نگری کارشناسان به پیشنهادهای ارائه شده . ** دارا نبودن تخصص لازم در پست کارشناسی (عدم شایستگی در انتصابها) * عدم قبول قصورات و اشتباهات خود و واحد مربوطه . ** عدم مشورت و مطالعه در انجام کارشناسی. ** انعطاف ناپذ یری و عادت به روند عادی فعالیتها . ** نگاه رقابتی به پیشنهاد دهندگان . ** منفی‌نگری به پيشنهادها (عدم توجه به نکات اثربخش) * اظهار نظر شخصی و ذهنی نسبت به پيشنهاد به جای بیان دلایل تخصصی و قانونی . *** عدم ارائه ستندات لازم در جهت رد پيشنهاد . ** طولانی شدن زمان پاسخ به پيشنهاد.

صفحه 36:
تعداد جلسات شورا در سال . ** میزان رشد تعداد پیشنهادهای دریافقتی سال. ** تعداد پیشنهادهای منطقه‌ای» استانی, کشوری سازمان . میزان پاداش اهداء شده به يذيرفته شدكان . * مکانیزه شدن نظام پيشنهادها . *** تعداد کلاسها و ساعتهای آموزشی کار کنان در زمینه نظام . ** تعداد مقالات چاپ شده در نشریات. © سبت ضرف جویی حاصل از کم جای جر لتيحي سل نا 3 میزان جذب اعتبارات تخصيص يافته به نظام . 66 مكلوق مارج و ‎Auth‏

صفحه 37:
آیند و مرا شکل سازماني با استفاده از ۷ از ۱ - شناخت. مشکل (سر و کار داشتن با آن) ۲ تعریف مشکل . ۳ - جمع آوری اطلاعات پیرامون مشکل موجود (تجزیه و تحلیل با بازرسی) ؛ - ليست كردن عوامل به وجود آورنده مشكل. © - ليست كردن عوامل تشديد كننده مشكل. رها واول مر ۱ 3 ۷ ارائه راه‌حلهای مختلف برای رفع عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده مشکل (توفان مغزی) . ۸ - انتخاب و اجرای راه‌حلهای منطقی. . ‏ارزشیابی فرایند حل مشکل و بررسی میزان اثربخشی آن‎ - ٩

صفحه 38:
نکات قابل توجه پس از استقرار نظام پیشنمادها در سازمان آموزش کار کنان در زمینه مسئله یابی و تدوین پیشنهاد. * آموزش کارشناسان در زمینه چگونگی کارشناسی . > هدایت پيشنهادها به سوی پیشنهاد گروهی و تخصصی. * تشکیل جلسات ستمر جهت تقدیر و شناساندن فعالان به سایر کارکنان. * دریافت پیشنهاد از ارباب رجوع. ** دریافت پیشنهاد از خانواده کار کنان.

به نام خدا نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها 1 معاونت طرح و برنامه تاريخچه مشاركت تاريخ بشر آغاز نظام مشاركتي را به نظام مردم ساالر يونان باستان و تا حدودي روم باستان نسبت مي‌دهد كه كنسول يا نمايندگان مردم در مجل س س نا ب ه ص ورت فردي ي ا گروه ي پيشنهادهايي را براي اداره حكومت ارائه داده و پس از بررسي و شور به تصميم‌گيري گروهي مي‌پرداختند. در سال ( 1867آلفرد كروپ) در كارخانه فوالدسازي كروپ ،اولين قدم را در راس تاي تشوي ق كاركنان جه ت ارائ ه پيشنهاد برداشت و ايده‌پردازي و نوآوري را در شرح وظايف كارگران قرار داد. 2 معاونت طرح و برنامه در سال 1880در انگلستان و در كارخانه كشتي‌سازي (ويليام دني و برادران) برنامه تشويق كارگران در مقابل ارائه پيشنهاد پياده شد. در اواي ل قرن بيس تم نظام پشنهاده ا در ص نايع آمريك ا آغاز و به سرعت گسترش يافت كه تأكيد آنها بر پاداشهاي مالي بود و كمتر به انگيزه‌هاي دروني توجه داشتند. پس از جنگ جهاني دوم ،مسئولين اجرايي ژاپن در هنگام بازديد خود از آمريكا با اين شيوه آشنا شده و آن را به ژاپن انتقال دادند .اما اين سرايت بسيار هوشمندانه بود زيرا ژاپني‌ها بر عكس آمريكاييها به جاي تأكيد بر انگيزه‌هاي مادي صرف به انگيزه دروني و معنوي در ارائه پيشنهاد اولويت دادند( .ماتسوشيتا 6 ،1985 ،ميليون ،رتبه اول ،هر نفر با 17000پيشنهاد) 3 معاونت طرح و برنامه مشاركتپذيري و مشورت ‌ تاري خ درخشان اس الم ني ز شاهد خواه ي امامان بزرگوار و پيام بر اكرم (ص) در زمينه‌هاي مختلف است كه مهمترين آن پيشنهاد حفر خندق توسط سلمان فارسي در جنگ خندق مي‌باشد كه به نام روز پيشنهاد در ايران پيشنهاد شده است. نظام پيشنهاده ا در ايران از س ال 1365و دركارخانه رادياتورسازي ايران آغاز گرديد و به سرعت در كارخانه‌هاي وابسته به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ،بنياد مستضعفان و صنايع ملي ايران گسترش يافت كه از جمله مي‌توان به شركت‌هاي نورد و توليد قطعات فوالدي ،آكام فلز ،سوليران ،نورد آلومينيوم اراك و كنتورسازي اشاره نمود. 4 معاونت طرح و برنامه شركت ايران خودرو در سال 1370نظام پيشنهادها را آغاز نمود ، شركت ملي صنايع پتروشيمي ،1375شركت سايپا 1375و به تدريج در اكثريت صنايع و سازمانهاي دولتي و خصوصي گسترش يافت. در حال حاضر نظام پيشنهادها در اكثر سازمانها و شركتهاي معتبر جهاني و ايراني با استفاده از فناوري اطالعات فعاليت مي‌نمايد ،مانند شركت ايران خودرو كه با نصب ايستگاههاي متعدد دريافت پيشنهاد در سالن هاي شركت ،ساليانه بالغ بر يكصد هزار پيشنهاد دريافت نموده و در مدت كمتر از يك هفته به آن رسيدگي مي‌نمايد. 5 معاونت طرح و برنامه انواع سبك رهبري سبك رهبري در هر سازماني مي‌تواند يك نقطه از يك طيف باشد كه يك سرآن استبداد و سر ديگر آن مشاركت كامل است. : S1س بكرهبرياستبداد يي ا استثمارياستك ه س ازمانف قطب ر اساس رأ يمدير ك ار م ‌يك ند .ب ه اينس بكاص طالح ًا د س توري( )Tellingن يز گ فته م ‌يش ود. : S2س بكآمران ه اما خ يرخواهان ه استك ه مدير ب ا ك اركنانخود بك عام له‌اي()Selling ي درانه دارد ك ه اصصالح ًا ب ه آنس م ب رخورد پ م ‌يگ ويند. : S3س بكرهبريم شاوره‌ايو م شاركتياستك ه اصطالح ًا ب ه آنس بك ح مايتي( )Supportiveم ‌يگ ويند. 6 معاونت طرح و برنامه : S4س بكرهبريم شارك تجويانه‌ اس تك ه مدير ب ه ط ور ل ه ك اركناندر همه امور اعتماد و اطميناندارد و ك ليه ك ام ب ك اره ا را ب ه آنه ا ت فوي ضم ‌ني مايد .در اي نس بكم شاركت صميمگ يريها مورد ‌ لت عا النه ك اركناندر ت گ روهيو د خا ف بك فويضي()Deligating ت ت اكيد اس تك ه اص طالح ًا ب ه آنس م ‌يگ ويند. 7 معاونت طرح و برنامه مراحل بلوغ سازماني بلوغ سازماني يا رشد يافتگي ( )Maturingداراي مراتب مختلفي است : يلي و ي ا : M1مدير و ك اركناندر انجام ك ارهايم حول ه احساسن اتوان ،ي ب ‌مي ، ن اام نيم ‌يك نند و ت عهد ،انگيزه و اطمينانال زم را ن دارند. مايل ه انجام ك ار ب : M2مدير و ي ا ك اركناندر انجام ك ار ن اتوانهستند ،اما ت مايت رار م ‌يگ يرند در انجام دارند ب ه عبارتيك اركنانت ا زمان يك ه مورد ح ق وشش ‌يك نند. م امور ك دانشت جربه و م هارتال زم را ب ه د ستآورد ه‌اند : M3ك اركنانت واناييش ام ل ‌، وظايف رآيند. ب اما اطمينانن دارند ك ه ب ه ت نهاييم ‌تي وانند از عهده وانايي انگيزه و ت مايلو اطمينانال زم ج هتانجام ك ارها و ، داراي : M4ك اركنان ت وظايف‌بي اشند. م 8 معاونت طرح و برنامه مديريت كيفيت فراگير ‏Total Quality Management روش مديريتي كه اساس آن محور بودن كيفيت و مشاركت همه اعضاي سازمان مي‌باشد و هدف آن نيل به موفقيت دراز مدت از طريق جلب رضايت مشتري و تأمين منافع همه اعضاي سازمان و جامعه است. اين مديريت در پي ايجاد محيطي است كه: 1ـ ترس وجود نداشته باشد. 2ـ انجام وظيفه مايه افتخار پرسنل باشد. 3ـ هر يك از كاركنان ،خود را عضوي از خانواده سازمان بدانند. 4ـ ارتباط بين مديريت و كاركنان صميمانه باشد. 9 معاونت طرح و برنامه 5ـ انگيزه ارتقاء شغلي و مهارتي در كاركنان باال باشد. 6ـ نيل به اهداف سازمان بر منافع شخصي كاركنان ارجح باشد . 7ـ كاركنان وظايف خود را شناخته و در پي بهبود مستمر آن باشند (. )PDCA 8ـ فرهنگ مشتري مداري در تمام بخشهاي سازمان توسعه يابد. 10 معاونت طرح و برنامه چهار اصل مهم در مديريت كيفيت جامع 1ـ منافع جامعه را در بر داشته باشد (كيفيت ،رفع نيازها). 2ـ منافع كاركنان را ايجاد نمايد (رشد ،انگيزه) 3ـ منافع سازمان را ممكن سازد (ارتقاء و اعتبار). 4ـ منافع سهامداران و هيئت امنا را موجب گردد (سودآوري). 11 معاونت طرح و برنامه نتايج حاصل از استقرار مديريت كيفيت فراگير 1ـ انجام وظيفه مايه رضايت و سرافرازي كاركنان است. 2ـ كاركنان خود را عضوي از خانواده سازماني مي‌شمارند. 3ـ هيچگونه ترسي وجود نداشته و ارتباطات مديريت و كاركنان صميمانه است. ميدهد. 4ـ آموزشهاي مستمر ،انگيزه خدمت و توانمندي را در كاركنان افزايش ‌ تمام بخشهاي س ازماني توسط كاركنان پيگيري 5ـ كس ب رضاي ت مشتري در ‌ ميشود. ‌ 6ـ خالقي ت و نوآوري در اص الح روشه ا و برنامه‌هاي س ازمان به وفور ديده ميشود. ‌ 7ـ تيمهاي تخصصي فعال هستند. 12 معاونت طرح و برنامه مهارتهاي مورد نياز جهت استقرار مديريت مشاركت جو مهارتهاي ارتباطي كالمي و شنيداري (گوش دادن به جاي شنيدن ،بحث به جاي سخنراني) . شناسايي نقاط ضعف و قوت كاركنان. مهارت حل تعارض (بخشش به جاي عناد و يك دندگي) . مهارت خود كنترلي (كنترل خشم ،عادات ،تمايالت) . مهارت مذاكره و مباحثه (بحث بدون تعصب كور) . مهارت سازش (توافق و همراهي كاركنان با يگديگر) . آموزشپذيري (يادگرفتن چگونه يادگرفتن . )Self Learning ‌ مهارت مهارت انعطاف‌پذيري (جايگزيني متغيرها). مهارت قبول واقعيت (پذيرش قصور و خطا) . مهارت كار تيمي به جاي تالش فردي. مهارت الگوسازي و آموزش (بهترين آموزش الگو بودن است) . مهارت دستيابي به تفاهم به جاي تخاصم. 13 معاونت طرح و برنامه هفت اصل اساسي بهبود كيفيت 1ـ تعري ف كيفي ت :مجموع ه ويژگيه ا و خص وصيات ي ك محص ول يا خدمات ك ه در حد انتظارات بازار و مناسب جهت استفاده باشد. 2ـ تعريف كيفيت عالي :پيشي گرفتن از انتظارات مشتري به صورت مستمر و پايدار به قيمتي كه براي وي ارزش داشته باشد. 3ـ هدف نهايي بهبود كيفيت ،حذف خطاها و عملكرد بدون خطا است به طوريكه امروز بهتر از ديروز و فردا بهتر از امروز باشد. 4ـ بهترين راه رسيدن به كمال مطلوب ،بهره‌گيري از مشاركت كاركنان و درگير كردن آنها در كارها است. 5ـ تشكيل تيمهاي بهبود كيفيت و گروههاي تخصصي كه در برگيرنده همه افراد سازمان باشد. 6ـ معيارهاي سنجش بهبود كيفيت (كاهش هزينه‌ها ،تسريع در خدمات ،رضايت مشتري . ).... ، 7ـ استراتژي هاي رسيدن به كمال مطلوب (توجه به نيازها و انتظارات ،عدم عذر و بهانه ،ارزيابي مستمر ،آموزش كيفيت. ).... ، 14 معاونت طرح و برنامه اصول چهارده گانه دمينگ در T.Q.M 1ـ آشنايي كاركنان با مراحل بهبود مستمر . 2ـ ايجاد عزم راسخ در كاركنان براي بهبود مستمر . 3ـ خودكنترلي به جايـ بازرسي. 4ـ انجام آموزشهايـ مستمر و پيوسته كاركنان. 5ـ از بين بردن ترس و ابهام در محيط كار. 6ـ اعمال روشهايـ رهبريـ و مديريت مدرن (مشاركتي و تفويضي) . 7ـ بهبوـد مستمر روشها و خدمات. 8ـ كاهش هزينه‌ها به موازات بهبود كيفيت. 9ـ ايجاد تيم‌هايـ حل مشكل و حلقه‌هايـ كنترل كيفيت. 10ـ پـرهيز از تبليغات صوريـ و شعاردهي (بهترين شعار عملكرد مطلوب است) . 11ـ ارتقاء استانداردها . 12ـ كاهش و حذف موانع فكري و روحي كاركنان . 13ـ تهيه و اجراي برنامه‌هايـ جامع و توانمند در بازآموزي و به روزكردن دانش كاركنان . 14ـ حمايـت عملـي مديران در زمينـه مشاركتـ‌پذيري كاركنان و خالقيت‌هاي كاركنان در جهتـ بهرهوري و بهبود كيفيت خدمات. ‌ 15 معاونت طرح و برنامه تعريف مديريت مشاركتي بـه وجود آوردن فضـا و نظامـي توسـط مديريـت كه تمام كاركنان ،مشتريان و ـميمگيري ،تصـميم سـازي و حـل مسايل و پيمانكاران يـك سـازمان در رونـد تص ‌ مشكالت سازمان همكاري و مشاركت نمايند ( .شـيخ محمدي ،ايزايران) . مديريتـي اسـت كـه بـه كارمندان راه مي‌دهـد تـا بتواننـد بر پايـه توان ظرفيت خود به تحقق هدفهاي همگاني ياري دهند (ماتسوشيتا) . مديريتـي اسـت كـه در آـن عامـل اصـلي بهبود مسـتمر در جهـت كسـب رضايت مشتريان ،مشاركت كاركنان (فكري و عملي) مي‌باشد. نوعـي سـبك رهـبري اسـت كـه معتقـد اسـت از طريـق توانمندسـازي كاركنان ميتوان موجبات بهبود عملكرد كاركنان و سـازمان را فراهم نمود. ‌ مديريـت مشاركتـي تغييـر تفكـر مـن بـه تفكـر مـا و ترويـج تصـميم‌گيري گروهي است. 16 معاونت طرح و برنامه پيش نيازهاي مشاركت (مشاركت در تبيين) بسـترسازي فرهنگـي و ايجاد آمادگـي ذهنـي (رفـع عادت‌هـا ،امـر و نهي‌ها، الگوبرداري ،ايجاد اعتماد به نفس ،تقويت كنجكاوي و انگيزه). اعتقاد مديران ارشد به مشاركت . آشنايي كاركنان با مديريت مشاركتي. ايجاد سيستمهاي برقراري ارتباط كاركنان با يكديگر و تبادل نظر فكري. از بين بردن ترس و بيم از اظهار عقيده و نظر (شكستن فرهنگ سكوت) . شفافيت سـازماني. نصبها. ‌ شايسته ساالري در عزل و پرورش استعدادها و تفويض اختيار . (همانديشي همه كاركنان) . از ميان بردن حاشيه‌نشيني ‌ گوشدادن به صحبتهاي آنها. ‌ رفت و آمد مديران با كاركنان و 17 معاونت طرح و برنامه مشكالت و عوامل بازدارنده مديريت مشاركتي اعتقاد به تقسيم كار بين كاركنان. شرح وظايف مدون ،ديوار كشي بين واحدها ،كنترل و نظارت، گزارش‌خواهي از عملكرد بر مبناي شرح وظايف از تبعات اين اعتقاد هستند كه مانع توسعه مديريت مشاركتي هستند. بياهميت و كوچك . تصميمگيريهاي ‌ ‌ مشاركت فقط در محدوده ايجاد خط قرمز در مشاركت و همفكري كاركنان . ميشود. استقالل كاري كاركنان كه مانع تفكر گروهي و كار تيمي ‌ پسدهي دوره‌اي . تفويض اختيار بدون حساب ‌ لياقتيها . بي ‌ لياقتها و عدم تغيير ‌ ‌ عدم تشويق حاشيهنشيني. ‌ ايجاد و تقويت فرهنگ سكوت و يكنواختي روشها و سياستها كه تقويت كننده عادتها و مقاومت در برابر تغيير است. 18 معاونت طرح و برنامه پي‌آمدهاي مشاركت افزايش تحول و دگرگوني (كاهش مقاومت در برابر تغيير) . افزايش روحيه وفاداري سازماني (شايسته ساالري) . باال بردن درجه بردباري و شكيبايي در برابر ديگران (مفاهمه زنجيره‌اي) . كاهش فضاي عصبي و تنش در كار (ايجاد فرصت بيان و آزادي عقيده) . افزايش انگيزه‌هاي كاري و كم شدن غيبتها و ترك خدمتها . ايجاد پيوندهاي دوستانه و مصلحانه (كار تيمي) . افزايش بهره‌وري فراهم آوردن احساس مالكيت در كاركنان. 19 معاونت طرح و برنامه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها تعريف ايـن نظام يكـي از اصـلي‌ترين پايه‌هاي كايزن (بهبود مسـتمر) در نظام مديريت كيفيـت جامـع مـي باشـد و در حقيقـت يـك نظام مديريتـي اسـت كـه به منظور ايجاد و تقويـت روحيـه مشاركـت فردي و گروهـي كاركنان در تصميم‌گيريها و امور اجرايـي و در راسـتاي بهبود فرآيندهـا و افزايـش بهره‌وري سـازماني اسـتقرار مييابد. ‌ 20 معاونت طرح و برنامه لزوم استقرار نظام پيشنهادها كاهش وابستگي به دانش فني خارج از سازمان . كاهش اوقات غير مفيد كاركنان از طريق ايجاد اشتغال فكري در آنها . ايجاد و تقويت حسن تعلق سازماني در ميان كاركنان . ايجاد و تقويت ارتباطهاي تخصصي و حلقه‌هاي كاري منسجم و هدفمند . بهبود مستمر خدمات و فعاليتها بر اساس مشاركت گسترده و دائم كاركنان در امور . تقويت فرهنگ نظارتي 360درجه . تقويت تفكر انتقادي و نقدپذيري در كاركنان سازمان . تسريع بلوغ فكري و اطالعاتي كاركنان سازمان . درگير نمودن ارباب رجوع با مشكالت سازمان و در جهت حل آن . خوديابي شخصيتي و رواني كاركنان در جهت تقويت تعادل رواني و نيازهاي فطري آنها . تقويت انگيزه‌هاي كاري . تأثيرگذاري مستقيم كاركنان در اداره و بهبود عملكرد سازمان. 21 معاونت طرح و برنامه اهداف نظام پيشنهادها ارج نهادن به شأن و منزلت انساني كاركنان با ايجاد فرصت بيان نظرات. بروز و شكوفايي قابليت‌هاي كاركنان در جهت حل مشكالت . مشكلجويي در كاركنان . ‌ تقويت حس مسئوليت‌پذيري و بهبود انگيزه در اجراي بهتر تصميم‌گيريها و دستور العمل‌ها. بهبود در روابط انساني در محيط كار. ايجاد نشاط و روحيه در كاركنان. ايجاد رقابت سالم در بين كاركنان. همسويي اهداف فردي و گروهي كاركنان با اهداف سازمان. ‌  ارتقاء سـطح بهره‌وري كار از طريـق كاهـش هزينه‌هـا و انرژي و ضايعات و تلفات (مودا) 22 معاونت طرح و برنامه آسان كردن كارها و حذف كارهاي زائد. افزايش قدرت انعطاف‌پذيري سازمان در شرايط نامناسب محيطي . افزايش روحيه وفاداري كاركنان. كاهش مقاومت كاركنان در برابر تغييرات. آگاهـي مديران ارشـد سـازمان از ميزان توانايـي و استعدادهاي كاركنان خوش فكر و ممتاز. ايجاد زمينه سازي جهت تفكر خود كنترلي. افزايش آگاهي و اطالعات كاركنان از سازمان و محيط كار خود. بيشمار سازماني. شناسايي و رفع اتالفهاي ‌ ايجاد بهبودهاي مسـتمر كوچك و بزرگ در فرآيندهاي كاري سازماني. 23 معاونت طرح و برنامه زمينه‌هاي ارائه پيشنهاد در سازمانها اصالح شرايط كاري و محيط (اداري ،آموزشي ،رفاهيـ . )... نوآوري در طراحي محصوالت جديد ،تجهيزات نرم‌افزارها و روشها . ‏ صرفهجوييـ در مواد ،انرژي و ساير منابع . ‌ افزايش حسن اعتبار و مشتري مداري سازمان بهبود كيفيت محصول يا خدمات در راستاي نياز بازار و مشتريان. بهبود ايمنيـ كار . كاهش زمان خدمات . افزايش توليد و كارايي . ارتقاء و بهبود روابط انسانيـ در سازمان. بهينهسازي دستورالعملها و قوانين. ‌  ارائـه طرحهـا و برنامه‌هاي جديـد و اثربخـش در راسـتاي اهداف و سياستهاي سازمان. 24 معاونت طرح و برنامه ويژگيهاي يك نظام پيشنهادي موفق فعال بودن كليه كاركنان در ارائه پيشنهاد. سهولت دسترسي به فرم ارائه پيشنهاد و ارائه پيشنهاد. انتخابي بودن اكثريت اعضاي شوراي نظام . سهولت در ارزيابي ،تعيين پاداش و پرداخت آن . شموليـت پيشنهادهاي ارائه شده در تمام زمينه‌هاي كاري سازمان . مشاركت پيشنهاد دهندگان در اجراي پيشنهاد. رضايت كاركنان از پاسخهاي رد پيشنهاد. 25 معاونت طرح و برنامه تشكيـل كالسـهاي آموزشـي متعدد و مسـتمر در زمينه نظام پيشنهادها باال بودن ميزان پيشنهاد مصوب و سير صعودي آن . باال بودن درصد اجراي پيشنهادهاي مصوب . افزايش تعداد پيشنهادهاي گروهي نسبت به فردي . پرداخت به موقع و عادالنه پاداش‌ها و امتيازها . مقرون به صرفه‌ بودن عملكرد نظام پيشنهادها در سازمان. 26 معاونت طرح و برنامه ويژگيهاي يك پيشنهاد خوب پيشنهاد در راسـتاي بهبود عملكرد خود فرد يـا واحد مربوطه باشد (تخصصي). در متـن پيشنهاد بـه مشكالت موجود بـه عنوان داليـل ارائه پيشنهاد اشاره گردد. پيشنهاد همراه بـا ارائـه راهكار منطقـي ،علمـي و قابل اجرا باشد. راه‌حـل پيشنهادي جنبـه ابتكاري و تازگـي داشتـه باشد (كپي از ديگر سازمانها نباشد) . متن پيشنهاد ساده ،دقيق و صريح باشد. در پايان متن به نتايج احتمالي اجراي آن اشاره گردد. 27 معاونت طرح و برنامه  پيشنهاد جنبه كلي‌گويي و يــا طــرح مشكل تنها نداشته باشد. ‏ اجراي پيشنهاد موجـب صـرفه‌جويي ،بهبود كيفيـت يـا سرعت در خدمات گردد. ‏ پيشنهاد حتـي المقدور بـه صـورت گروهـي و تيـم تخصصي تدوين و ارائه گردد. پيشنهاد در جهـت اعمال و تقويـت سـياستها و اهداف عاليـه تعليم و تربيت باشد. ‏ راه حـل پيشنهادي مبتنـي بر نتايـج تحقيقات علمي و پژوهشهاي عملي باشد. 28 معاونت طرح و برنامه نتايج مورد انتظار از پيشنهادها نوآوري در طرحها ،برنامه‌ها و خدمات آموزشي ،اداري و رفاهي. افزايش حسن اعتبار سازمان و رضايتمندي مراجعين . بهبود روابط انساني و ارتقاء شرايط مطلوب كاري . نامهها ،دستورالعملها و اصالح ساختار سازماني و بهبود مقررات ،آئين‌ ‌ تصميمگيري ‌ نظام افزايش رضايت شغلي و انگيزه كاري در كاركنان و بهبود امور رفاهي با كمترين هزينه . ‏ صرفهجويي در مواد ،انرژي و ساير منابع سازماني. ‌ 29 معاونت طرح و برنامه Jشنهادها مشكالت و معضالت موجود در نظام پي نقدناپذيري و نقدگريزي افراد كـه موجـب پيشنهادهاي غيـر تخصصي ميگردد در حاليكـه اولويـت ارائـه پيشنهاد بايـد مربوط به كار خود افراد ‌ باشد. عادت بـه قضاوت سـطحي و ناآگاهانـه در ارائـه پيشنهاد (پيشنهادي ساده، تكراري و غير خالق يا غير قابل اجرا) . عدم اطالع از نحوه شناخت و پردازش مشكل. ـبيرهنگري و قائـل بودن بـه پيشنهادهاي بزرگ و اسـاسي ،در حاليكه ‏ك ‌ نظام پيشنهادهـا در راسـتاي بهبود مسـتمر و اندك اسـت نـه پلكاني (آمريكايي) . روزمرگي و عادت به روشها و عملكردها. حاكميت رقابت در سازمانها كه منجر به عدم ارائه پيشنهادهاي گروهي و تيمي تخصصي مي‌گردد. 30 معاونت طرح و برنامه موانع كارايي و اثربخشي نظام پيشنهادها عدم اعتقاد و حمايت مدير ارشد سازمان از نظام . عدم شايسته ساالري در عزل و نصبهاي سازمان. ناشكيبايي مديران سازمان به دليل تعداد كم و بدون كيفيت پيشنهادها. احساس به خطر افتادن موقعيت در بعضي از مديران مياني . عدم قبول ضعفها و مشكالت مطرح شده در پيشنهاد توسط مديران. عدم كارشناسي دقيق و كامل پيشنهادها. 31 معاونت طرح و برنامه برخوردهاي جناحي و سياسي با پيشنهاد دهندگان . عدم فرصت كافي به معترضين جهت بيان نظرات. پائين بودن ميزان پاداش‌ها و امتيازها و يكنواختي آن . عدم حضور مدير ارشد سازمان در جلسات شورا . عدم ارزيابي فصلي و ساليانه عملكرد شوراي نظام . فقدان پسـت سـازماني مصـوب جهـت دبيـر شورا ويـا چنـد شغلي بودن وي. عدم اختصاص نيروي كارآمد ،توانمند و عالقه‌مند به دبيري شورا. عدم آموزشهاي مناسب و مستمر . تأخير يا عدم اجراي پيشنهادهاي مصوب. پايين بودن سطح آگاهيها و اطالعات علمي كاركنان. 32 معاونت طرح و برنامه نميباشد : مواردي كه در نظام پيشنهادها قابل قبول و پيگيري ‌ شكايت از افراد و عملكرد آنها . پيشنهاد مربوط به عزل و نصب كاركنان. پيشنهادي تكراري و غير خالق . پيشنهاديـي كـه جنبـه قانونـي داشتـه و فقـط از باب تذكر و يادآوري است. پيشنهادهايـي كـه بدون ارائـه راهكار اجرايـي ،صـرف ًا بـه طرح مشكل پرداخته است. درخواست‌هاي اداري و ملزومات. پيشنهادهايي كه در برنامه‌هاي آتي سازمان پيش‌بيني گرديده است. 33 معاونت طرح و برنامه پيشنهادهايي كه خارج از حيطه اختيارات سازمان است* . پيشنهادهايـي كـه در شرح وظايـف جاري و يـا تقليـل مسئوليت پيشنهاد دهنده باشد . پيشنهادهاي مبهم و يا غير قابل اجرا. پيشنهادهايي پرهزينه و كم فايده . پيشنهادهايـي كـه بـا اصـول ،سـياستها و اهداف سـازمان مغايـر باشد (حافظهپروري) . ‌ * ايـن پـيشنهادهـا در صـورت تأييـد شورا بـه صـورت پذيرش مشروط بـه سـازمان مربوط جهت تصميمگيري و اعالم نظر ارسال مي‌گردد. ‌ 34 معاونت طرح و برنامه مشكالت موجود در كارشناسي پيشنهادها ايده‌آل‌نگري‌كارشناسان به پيشنهادهاي ارائه شده . ‌ دارا نبودن تخصص الزم در پست كارشناسي (عدم شايستگي در انتصابها) عدم قبول قصورات و اشتباهات خود و واحد مربوطه . عدم مشورت و مطالعه در انجام كارشناسي. ‏ انعطافناپذيري و عادت به روند عادي فعاليتها . ‌ نگاه رقابتي به پيشنهاد دهندگان . ‏ منفينگري به پيشنهادها (عدم توجه به نكات اثربخش) ‌ اظهار نظر شخصي و ذهني نسبت به پيشنهاد به جاي بيان داليل تخصصي و قانوني . عدم ارائه مستندات الزم در جهت رد پيشنهاد . طوالني شدن زمان پاسخ به پيشنهاد. 35 معاونت طرح و برنامه تعداد جلسات شورا در سال . ميزان رشد تعداد پيشنهادهاي دريافتي سال. تعداد پيشنهادهاي منطقه‌اي ،استاني ،كشوري سازمان . ميزان پاداش اهداء شده به پذيرفته شدگان . مكانيزه شدن نظام پيشنهادها . تعداد كالسها و ساعتهاي آموزشي كاركنان در زمينه نظام . تعداد مقاالت چاپ شده در نشريات. نسـبت صـرفه‌جويي حاصـل از پيشنهادهاي اجرا شده بـه كل هزينه‌هاي نظام ميزان جذب اعتبارات تخصـيص يافتـه به نظام . 36 معاونت طرح و برنامه فرآيند و مراحل حل مشكل سازماني با استفاده از گروههاي حل مسئله 1ـ شناختـ مشكل (سـر و كار داشـتن با آن) 2ـ تعريف مشكل . 3ـ جمع‌ آوري اطالعات پيرامون مشكل موجود (تجزيه و تحليل يا بازرسـي) 4ـ ليست كردن عوامل به وجود آورنده مشكل. 5ـ ليست كردن عوامل تشديد كننده مشكل. 6ـ ريشه‌يابي عوامل مشكل‌زا و تشديد كننده. راه حلهاي مختلف براي رفع عوامل ايجاد كننده و تشديد كننده 7ـ ارائه ‌ مشكل (توفان مغزي) . راهحلهاي منطقي. 8ـ انتخاب و اجراي ‌ 9ـ ارزشـيابي فرايند حل مشكل و بررسي ميزان اثربخشي آن . 37 معاونت طرح و برنامه نكات قابل توجه پس از استقرار نظام پيشنهادها در سازمان آموزش كاركنان در زمينه مسئله‌يابي و تدوين پيشنهاد. آموزش كارشناسان در زمينه چگونگي كارشناسي . هدايت پيشنهادها به سوي پيشنهاد گروهي و تخصصي. تشكيل جلسات مستمر جهت تقدير و شناساندن فعاالن به ساير كاركنان. دريافت پيشنهاد از ارباب رجوع. دريافت پيشنهاد از خانواده كاركنان. 38 معاونت طرح و برنامه

51,000 تومان