کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزیفروش و بازاریابی

نظام پذيرش و بررسی پيشنهادها در يک بررسی تطبيقی

صفحه 1:

صفحه 2:
وازه هاي كليدي لنظام ييشنهادها ”"مشاركت مردم "تصميم كيزي "خط مشي گذاري CORDROGTHO1@YOVOO.C oo

صفحه 3:
ژابن & ۴ ژاپن اولین كشوري بود که نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها را در سال 1721 و به گونه اي استراتژيك و بنياني مطرح و پیاده نموده است. ۲ سال 1721 در ژاپن يك جعبه كوچكي قرار داده شده بود تا مردم نظراتشان را در اين جعبه کوچك بياندازند. این جعبه ها به دستور شوگان هشتم موسوم به یوکوشي توکوگاوا نهاده شده بود. همه شهروندان اين اجازه را داشتند که پيشنهادها. درخواستها و حتي شکایتهایشان را به اين جعبه بياندازند. بنظر شوگان ها این روش بهترین مکانیسم جهت درك نظرات و ديدگاههاي مردم نسبت به خط مشي هاي حكومتي بود. CORDROGTHO1@YOVOO.C 9 oo

صفحه 4:
a ‏نه‎ 7 يس از زايني ها ء اين سوئدي ها بودند كه از طريق تشكيل كميته هاي سلطنتي وبه گونه اي نهادینه شده حرکت نمودند. حركتي قوي و محکم که هنوز پس از گذشت سالیان مدید. كشوري نتوانسته به این درجه محکم. نظام مند و نهادینه گر عمل نماید. ۲ در سال 1742 کمیته هاي ساطنتي نظرات مردم را در تصمیم گيريهاي سازماني دخالت دادند. چون می دانستند که هیچ چیز براي مردم ارزشمند تر از تن نیست که نظراتشان را در تصمیم گيربهاي خودشان بطور عيني و مشهود مشاهده نمایند. Y Gadurk (669) CORDROGTHO1@YOVOO.C «٠ oo

صفحه 5:
"1 uty يس از سوئدي هاء اين بار ايتاليائى ها وارد ميدان مشاركت شدند و به دستور "دوك ونس" ۵ 18166 از طریق نصب منشوري در قصر پادشاهي مزاياي پيشنهادهاي مردم را بسه دیواره های قصر آويختند. CORDROGTPHO@YOLOO.C 90

صفحه 6:
۰۳ كا || 0د انگلستان = << وا ۲ در سال 1770 اولین بار برنامه هاي نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها در ناوگان دريائي انگلیس اجرا گردید. 7 اين امر بيانكر آن بود كه آنها به شنیدن صداي نيروهاي خود در نيروي دريائي اهميت مي دادند و اين بدون ترس از تنبيه و يا مجازات ناشي از عملكرد بود. 7 استقرار نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها ترس ناشي از حرف زدن و اظهار نظر را از بين بردء چون تا قبل از اجراي نظام بيشنهادها اينكه نيروئي جرئت حرف زدن داشته باشد مترادف با به دار آويختن اش بود. CORDROGTHO1@YOVOO.C 9 oo

صفحه 7:
= ‘a در روسیه. پطر کبیر براي اولین بار مردم روسیه را به ارائه پيشنهادها و نظراتشان دعوت نمود و توانست از طریق مشارکت مردم در ارائه تصمیم های خود پایه های امپراطوری خود را در روسیه مستحکم سازد. CORDROGTHO1@YOVOO.C ° oo

صفحه 8:
اسکاتلند ۲ در اسکاتلند براي اولین بار يك اسكاتلندي جوان بنام ويليام دني بط سح به کارکنان خود دستور داد تا پيشنهادهاي خود را در زمینه کاهش هزینه هاي ساخت شتي به وي ارائه دهند, این اتفاق در سال 1871 در اسكاتلند افتاده است. ويليام ‎HR‏ مالك شرككتوليذ كلقنتى موسوم :يد قوسبارژن ناساس ‎il ag‏ 7 انديشه ویلیام دني منجر به پایه گذاري قوانین و مقررات مدوني جهت راهنمائي كميته هاي نظام ييشنهادها براي يرداخت باداش بوده واز سوي ديكر موجب افزليش خلاقيت و اختراع و تحول عظيمي در صنعت كشتي سازي كرديد. لين موضوع اولين تلاش سيستماتيك و مدون اجرائي بوده است كه به منظور افزليش خلاقیت در يك شرکت اجرا شده است. CORDROGTHO1@YOVOO.C ‏هو‎ ‎oo

صفحه 9:
v آلمان در کشور آلمان در سال 1872 اولین بار اين شرکت کروپ آلمانی بود که در اجراي نظام پيشنهادها پیشگام بوده است. وي در این سال حقوق و مزاياي کارکنان را نیز بطور مفصل تدوین نمود. 7 در اين سال کروپ در خصوص نحوه ارائه پيشنهادهاء ارزشيابي. 3 تأييد يا رد ييشنهاد و نحوه يويا سازي نظام پيشنهادها مباحث مسبوطي را وضع نمود. CORDROGTHO1@YOVOO.C oo

صفحه 10:
”در كشور امريكا براي اولين بار و در سال 1894 آقاي جان پاترسون ‎(lobo Paterson)‏ بنيانكذار شركت مالي و يولي ملي آمریکا موسوم به )0.0.8 نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها را تحت عنوان "نظام صد مفز" جرا نمود. ”وي اولین فردي بود که در آمریکا توانست نظام پيشنهاد را به صورت كاملاً عاطفى و احساسى وارد نظام كارخانجات (0.0.8) نمايد. CORDROGTHO1@YOVOO.C 0 oo

صفحه 11:
” در سال 1898 شرکت کداك با اجراي نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها از اشتهار كافي برخوردار شده و دبیر اجراي نظام پيشنهادها به دلیل موفقیت در اجراي این نظام به مقام ریاست کداك منصوب گردید. ابتدا در این شرکت براي هر کارگر که شیشه هاي پنجره هاي محل اشتغال خود را براق تر و تمیزتر نگه دارد معادل 2 دلار جایزه تعیین نمود. ”” در سال 1915 یك شرکت نساجی موسوم به شرکت کانابوچی بوسکي (««جه2) «اسماسی1) با توجه به تجارب شرکت 0.0.0 و بازدید از این شرکت نظام پيشنهادها را اجرا نمود. CORDROGTHO1@YOVOO.C ad oo

صفحه 12:
آمریکا در دهه 1940 در دهه 1940 شرکتهاي آمريكائي که موفق به اجراي نظام پيشنهادها شدند بسیار اندك بودند که به تعدادي از آنها اشاره می گردد: 1 يك کارمند درشرکت مکی "بع()" موفق به دریافت جایزه نظام پيشنهادها در زمینه طراحي لباس گردید. 2 يك شرکت خدمات عمومي در شهر نيوجرسي به فردي که در زمینه سیم كشي اتوبوس ها پيشنهاد برتري را داده بود. معادل 10 دلار پاداش ارائه نمود. 3 يك شرکت هواپيماتي به دلیل ارائه پيشنهاد نصب علامت کشیدن سیگار ممنوع در کنار محل پمپ هاي گاز در فرودگاه برنده دریافت پاداش گردید. CORDROGTHO1@YOVOO.C ae oo

صفحه 13:
بهبود وضعیت پیشنهادها پس از دهه 1940 ۲ پس از گذشت دهه 1940 آرام آرام تعداد پيشنهاده ا در شركتهاي v آمريكائي افزايش يافت. به كونه اي كه شركت جنرال الكتريك از تعداد 40834 بيشنهاد كه دریافت نموده بود. تعداد 12453 ييشنهاد را مورد تأييد قرار داد و رقمى معادل 95000 دلار را جهت ياداش به ييشنهاد دهندكان يرداخت نمود. CORDROGTHO1@YOVOO.C oo

صفحه 14:
7 در خلال جنگ جهاني دوم با توجه به وضعیت بحراني جنك و نياز به اختراع و ابداع جديد تعداد ييشنهادها به یکباره در آمریکا دو برابر گردید و پیشنهاد دهندگان برتر را در شوهاي رادیو محلي مورد تشویق قرار مي دادند و در شركتهاي مختلف آمریکائی به هر پیشنهاد تا 100 دلار پرداخت می نمودند. ” بعد از جنك جهاني دوم ادواردز دمينك نظام ييشنهادها را در قالب بهبود مستمر در صنايع زاين اجرا نمود و نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها نقش تعیین کننده اي در توسعه يافتگي ژاپن بازي نمود. مج سس ۷ CORDROGTHO1@YOVOO.C ae oo

صفحه 15:
تجربه شرکت ‎Pockord)‏ سس ‎٩1۸‏ در استقرار 7 نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها: ‎oie‏ available ۲ در این شرکت چهار اداره مجزا براي نظارت بر نظام پيشنهادها قرار داده شد و در زمینه هاي مرتبط با نظام پيشنهادها اطلاعات زیر اعلام شد: پاداش هاي شرکت غالباً غیرپولی است و پاداش ها با توجه به تأثیر و نقش پیشنهاد تعیین می گردد و میزان پاداش با توجه به میزان صرفه جويي ناشي از پیشنهاد تعیین مي گردد. این پاداش ها به شرح ‎Sele‏ امتیاز به هر پیشنهاد ‏ صرفه هاي ناشي از پیشنهاد لمتیاز 40 <$ ‎x05‏ 31 500 لمتیاز 46 <$ ‎500L5‏ 66 لمتیاز 66 ۳ تا 000: 6669 لممتياز 0© 10000175 68899 لمتیاز 26 8 تا 15000 66600 لمتیاز 400+ 5 بیشتر از 25000 ‏این شرکت غالباً در کلیه اسناد و مدارك مرتبط با این نظام به گونه اي محرمانه عمل نموده است و حاضر به ارائه هیچ سند و اطلاعاتي نشده است. ‎CORDROGTHO1@YOVOO.C as oo

صفحه 16:
در يك نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها کدام بخش ها مي بایست مورد پرسش قرار گیرد؟ در يك آئین نامه نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها مي بایست به سوالات زیر پاسخ داده شود: هدف از نظام پذیرش و بررسي پیشنهادها چیست؟ برنامه هاي اين نظام چگونه اجرائي مي گردد؟ جه كسي يا جه كساني مي توانند در برنامه هاي این نظام مشارکت داشته باشند؟ پيشنهادهاي ملموس چه نوع پيشنهادهايي مي باشد؟ پیشنهاد شامل کدام موارد است؟ ‎UT‏ کارکنان در محیط کارشان مي توانند در مورد پیشنهادهایشان صحبت کنند؟ آیا در پيشنهادها مواردي است که به ارزشيابي کننده کمك نماید؟ ‏آیا پيشنهاد دهنده مي تواند به تنهابي اقدام به ارائه بيشنهاد نمايد؟ ‏آیا پیشنهاد دهنده مي تواند بيشنهاد خود را رسماً ارائه نمايند؟ ‏0. نقش ارزيابي کننده پیشنهاد چیست؟ ‏1 گامهاي ارزی نهاد کدامند؟ ‎ ‎ ‎ ‎CORDROGTHO1@YOVOO.C 06 oo

صفحه 17:
تجارب شر کت عظیم وال مارت در استقرار نظام پيشنهادها قیيم کمبار ‎Gebouer)‏ 17» مدير بخش انبار شرکت وال مارت در شهر میسون مي گوید: Slit, seen Oy jar 8 Saal ‏یم بسیار الب‎ و بهترین راه حل را مي خواهم غالا کار کناني که با آن مشکل در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. بهترین پاسخ ها را به من مي دهند. کاركناني که بطور مستمر و در طول 362 روز از 365 روز سال انبار وال مارت را پویا نگه مي دارند. CORDROGTHO1@YOVOO.C oo a

صفحه 18:
v بنظر وال مارت ابن موضوع يعني کارکنان وال مارت بهترین منابع دانش و تجربه شرکت مي باشند. وال مارت صدها و هزاران کامپیوتر و دستگاه هاي فنآوري روز را دارد ولي هیچ کدام به اندازه و ظرفیت مغز کارکنان وال مارت نیست. وال مارت به این مغزها مي نازد زیرا منبع کامل و وسیع نوآوري و خلاقیت است. 4 کارکنان وال مارت در طول هر ماه 30 آزمون را مي بایست اجرا نمایند. يعني هر روز v ” در شرکت وال مارت:هر کارمند یاد 06 يك آزمون تا بتوانند به روز باشند. در پایان هر ماه مدیران وال مارت در انتظار تولید جديدي هستند که برگرفته از دانش و پیشنهاد خودشان می باشد. گرفته است که چگونه با مشکل دست و پنجه ببینند که بخش عظيمي از فکرشان عملياتي شفه است‌و مورد استفاه قرازمی یود نرم کند و کارکنان لذت مي برند و CORDROGTPHO@YOLOO.C 90

صفحه 19:
۲ مدير شركت مي كويد وقتي مي بينم كه كاركنان همياي من در حال راه رفتن هستند احساس خوبي به من دست مي دهد. ۷ وي مي كويد من لذت مي برم وقتي كه مي بينم كه كاركنان خودشان سؤال و مشکل را مطرح مي کنند و خودشان به آن پاسخ مي دهند. ۲ وي مي گوید من اعتقاد دارم که 20 کارمند من به اندازه 100 کارمند سایر شرکتها مغز براي فكر كردن دارند. ” كارسدي جدس زده است که تابستان گرمي پیشرو داریم و معتقد بود که نوشابه ها را در جائي خنك انبار کنیم» همین کار را کردیم و سود سرشاري در تابستان عایدمان 3 ۲ مدير شركت مي كويد هر وقت مشكلي بيش آيد كاركنان را فا مي خوانم. مشکل را برايشان بازكو مي كنم و از آنها مي خواهم ييشنهاد بدهند تا مشكل زودتر حل شود. 2162 2 25 25" CKORDROGTHO1@YOVOO.C 06 oo

صفحه 20:
تجارب نظام توليدي تویوتا 54 ۲ 5 ۳ و عا 55 نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها نقش محوري در نظام توليدي تویوتا دارد و اين نقش محوري در سایه قفدیریث پا انگیزش» به دست آمده اسث. ۷ در اوایل دهه 1980 شرکت جنرال موتور داراي نرخ 684 سرانه پیشنهاد بوده است درحالیکه در همین سال شرکت تویوتا داراي نرخ سرانه پيشنهادي برابر 9/17 بوده است. ۷ جنرال موتور رقمي معادل 023 از اي يذيرش در تويوتا برابر 0 بوده است. ۲ تویوتا دو میلیون فکر از کارکنان دریافت داشته و معادل 9080 از این دو میلیون را اجرا نموده است. پيشنهادها را پذیرفته است. در حالیکه نرخ CORDROGTHO1@YOVOO.C ‏هه‎ ‎oo

صفحه 21:
” بهترین نظام پيشنهادها در ژاپن مربوط ‎a‏ گروه صنایع تویوتا بوده است. ” اين شرکت معادل دو میلیون پیشنهاد را ظرف مدت 40 سال در فرايندهاي توليدي خود اجرائی نموده است. > ” متوسط پیشنهاد ارلئه شده از سوي هر کارمند در سال معادل 50 پیشنهاد و به عبارت دیگر هر هفته يك پیشنهاد بوده است. ۲ پيشنهادهاي کارکنان بطور فعال و مؤثر مورد تشویق قرار گرفته و مدیریت شرکت و سرپرستان صف از هر تلاشي براي تشویق کارکنان فروگذار "دا القن رامع ‎So pas Omen‏ بوتا نهادینه شده است و همین فرهنگ است که موجب شده است که نظام پيشنهادها در تویوتا نهادینه ‎a‏

صفحه 22:
«آموزد هلفیرا که میتسولنيم از نظام تولیدوتسویوتا سه هستآوریم» <q درك عمیق نسبت به مفهوم و فلسفه مدیریت نظام پيشنهادها در تویوتا و تفاوتهاي بين اين نظام با نظام هاي غربي اجرائي نمودن مدل پيشنهادها در شركتهاي دیگر کشف عوامل كليدي موفقیت نظام پيشنهادها در تویوتا و شناخت دلایل شکست احتمالي آن نوع و مدل نظام ييشنهادها در تويوتا مقایسه بین نظام پيشنهادهاي تویوتا با كشورهاي غربي شناخت شاخص هائي چون مشارکت, نرخ اجرا و چهارچوبي كيفي پيشنهادها در تويوتا ا که CORDROGTHO1@YOVOO.C ee oo

صفحه 23:
تجارب نظام پيشنهادها در شرکت خدمات ‎(OM) WIS Mall oye‏ عقاید شما دنبای شما نا عي دازيد ¥ غالبا سته هاي مرتبط با نظام پيشنهادها در پرونده هاي مرتبست که با عبارات دوستانه و همیارانه نوشته شده است. قرار داده مي شود. در این بسته ها نحوه کارکرد نظام پيشنهادها: پرسش و پاسخ ها برگه هاي مشارکت: فهرست هدایا و نحوه شفاف سازي این نظام در سازمان آمده است. ارزيابي کنندگان نیز پوشه هايي را با عبارات زیر دریافت مي کنند: نحوه کارکرد. نحوه پاسخ. مشارکت. ارزشيابي, منافع مالي در شرکت “” هر پیشنهاد دهنده که پيشنهادي را ارائه نماید يك دلار نقره اي جهت ارائه فکر و نظرش دریافت مي دارد. CORDROGTHO1@YOVOO.C eo oo

صفحه 24:
انواع جوایزی که این شرکت به پيشنهاددهندگان ارائه می دهد به شرح زیر است: ۴ 5 دلار به هر پيشنهادي که به منظور کار بهتر و معرفي بهتر كارتهاي (0.۳) ارائه شود. ۷ 25 دلار براي پيشنهادهايي که موجب بهبود خدمات شرکت گردد. ۷ 50 دلار به منظور پيشنهادهايي که موجب بهبود خدمات مشتریان گردد. ۷ 10000 دلار پاداش هاتي كه موجب منافع و سودهاي قابل ملاحظه براي شرکت گردد. ارزيابي هاي پيشنهادهاي واصله مبتني بر شاخص هائي چون گروه انديشي و تفکر گروهي, پژوهش هاي مکتوب. و پژوهش فکر و آندیشه انت. CORDROGTHO1@YOVOO.C or oo

صفحه 25:
نظام پيشنهادها در شر کت 2600 در امارت متحده عربی 7 شرکت توسعه اقتصادي دبي (606860) تلاش فراوان در رلستاي تشویق کار کنان به ارا | axle ۳ آقاي علي ابراهیم معتقد است که موفقیت شرکت در میان سایر شركتهاي مستقر در دبي مرهون استفاده از فکره نظر و پيشنهاد کارکتان بوده است. ۲ در این شرکت براي پيشنهادهايي که بین 50 تا 74 امتیا اخذ نماید رقمي معادل 1000 درهم در نظر گرفته شده است و براي پيشنهادهاي در حد 100 امتیاز و بالاتر رقمي معادل 3000 درهم در نظر گرفته شده است. ۱۵۵6۱۵۵۱6۷۵۵0 ee 060

صفحه 26:
شرکت اتوموبیل سازي فورد ” این شرکت نظام پيشنهادهاي خود را در قالب 0008 ‎cual 02305 | 2! Once ‘koprovement Revrxrtion Syste)‏ % این برنامه در چند مسیر اجرا گردیده است. ۷ شبکه ارتباطات فورد ‎P.O.)‏ 9 نشریات درون سازماني به نشر مقالات متعددي در ان رابطه پرداخته است. ۷ 01638 همچنینمجله ايمختصه لیرنام نشر مي‌دهد و از سوی‌دیگر 5 از طریقارسا |[نسشریاتو مقدالتبه مشتریانو کارکنن‌آنها را در جریازآخرین لخبر روز قرار مي‌دهد. ۱ 66 060

صفحه 27:
تجارب نظام پیشنهادها در شرکت آلینا (-ظ0) ۷ نظام پيشنهادها در شرکت آلینا در راستاي مشارکت ‎OLS IS‏ كشف ‎SB‏ اندیشه, خلاقیت. نوآوري و مديريت فكر اجرا مي كردد. جوايزي كه اين شركت به كاركنان مي دهد در قالب اعطاي سهام به كاركنان و تشويق آنان و اعطاي پاداش و امكان بيان فكر و نظراتش به شیوه اي باز و شفاف مي باشد. يك دلار به هر فردي كه نظرش را بیان نماید اعطا مي گردد. و به این دلیل آن است که در این شرکت پول هدف اصلي از نظام پيشنهادها نیست و در صورت اجراي هر پيشنهاد رقمي معادل 5 دلار داده مي شود. در اين نظام تأكيد بيشتر بر برنامه هاي بهیود مي باشد و بیشتر به دنبال توانمندسازي کارکنان خود می باشند و بیشتر به دنبال کشف استعدادها و توانمندي هاي کارکنان اند. CORDROGTHO1@YOVOO.C en oo

صفحه 28:
‎ee chee‏ نظام سنتي ‎a‏ ۳

صفحه 29:
جعبه بيشنهادها برداشته شده و بجاي آن ارتباط روشن و شفاف بين مدبران و کار کنان ایجاد شده است. کارکنان خودشان پيشنهاد مي دهند و خودشان ارزيابي مي كنند و بهترین را جهت اجرا انتخاب مي کنند. کار کنان با تیم كاري خودشان طرح را اجرا مي کنند و سعي مي كنند تاجائیکه در توان دارند بطور صعیح اجرا کنند. شوراي بيشنهادها از طريق كسب تكليف از سربرستان خودشان طرح را اصلاح و سريعاً اجرا مي كنند. مديران تأكيد مي كنند كه کار کنان پيشنهادها را در فرایند اري شان مطرح نمايند تا فرايندها بهبود يابد. مناسب است بيشنهادها در فرايند كايزن ارائه شود و مناسب ترين بخش از هر بيشتهاد مرتبط با مشتربان و كاركنان و شركت است. تأكيد بر شنيدن صداي كاركنان و توانمندسازي و مشاركت آنان در تصمیم گيري است نه برداخت بول بر شفل و وظايف شان تأكيد داشته باشند و به آن اهمیت بدهند. کار کنان مي بایست شوراي بيشنهادها به دنبال شكار فكرء ارزشا ‎ety‏ و تعبين باداش ‎ ‏شوراي بيشنهادها فكرها را اجرا مي كند و غالباً حدود 6 ماه بعد از تصويب يبشنهاد تازه طرح و نظر مي خواهد اجرا شود. ‏شورا از طريق ارسال نامه به بيشنهاددهندكان اطلاع مي دهند كه پیشنهادشان قبول با رد شده وب نیز بهاصلاحات دارد. ‎ ‏مديران غالبا به کارکنان اجازه نمي دادند که در محیط کار نظراتشان را ارائه دهند و پيشنهادها را نوط به تفکر در خارج از سازمان _مي دانستند. خلاقیت و نوآوري با تأکید بر نگاه سودمندي و صرفه جويي صورت. مي كيرد. بهترین پيشنهادها معادل 9610 از منابع و سود ناشي از صرفه جوبي بيشنهادها را به خود اختصاص مي دهند. ‎ ‏كاركنان حق ندارند كه بيشنهادها را در زمينه هاي كاري خود انجام دهنده بلكه بيشتر به دنبال بيشنهادهاي خارج از وظيفه ‏مي باشند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
برنامه نظام پيشنهادها در شر کت بودروم ۷ آقاي مارتین ادلستون (-ط2) 00) بنیانگذار شرکت بودروم مقسسه غيرانتفاعي آموزشي و پرورشي آمریکا موسوم به گرینویج طي دعوتي از پیتر دراکر دانشمند معروف مدیریت از وي دعوت نمود تا در خصوص بهبود عملکرد جلسات این شرکت پيشنهادهایی را ارائه دهد. بيتر دراكر ييشنهاد نمود كه هر فردي كه به جلسات شركت دعوت مي شود مي بايست قبلاً در خصوص دو يبشنهاد در مورد کارش, اداره اش يا شركت اش كار كند تا جلسات بهره وري اش افزايش يابد. ” اين حركت كمك شاياني به مديريت شركت نمود تا بتواند «قدرت فكر» را در سازمان اش اجرا نمايد. قدرتي كه ابزار مناسبي جهت بهبود مستمر در سازمان است. ” اين همان كايزن است كه در زبان زايني به معني بهبود مستمر است. CORDROGTHO1@YOVOO.C 9۵ oo

صفحه 31:
۲ امروزه شرکت بودروم از کارکنانش این انتظار را دارد که هر هفته دو پیشنهاد در راستاي کارشان ارائه دهند. ۲ این پيشنهادها مي تواند هم نقد باشد و هم توصیف وضعیت موجود ”ا در اینچا پول ببانگر ارزفن فکر تسه پلکه فتایي بددسف آنده است که برای ‎SSPE‏ ‎wil go oda jes‏ % هر فردي که پيشنهادي را ارائه مي دهد بلافاصله يادداشتي مکتوب دریافت می دارد که تشویق نامه اي به دلیل ارائه فکر است. ‎Y‏ قدرت فکر شرکت بودروم را از سرمایه گذاري در سطح 25 میلیون دلار بهيك شرکت غقلیي یا سرمایه گفازی 125 سیلیون: 3لاري: ميكال الموذه اسكاء ‏۲ این موفقیت ظرف 5 سال به دست آمده ۱ ‏"۲ قدرت فکر موجب بهبود کیفیت. بهره وري. سودمندي و تأكيد بر حل مشكل در يك محیط شاداب بوده است. ‎ ‎CORDROGTHO1@YOVOO.C 60 oo

نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در يك بررسي تطبيقي 1 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM واژه هاي كليدي ‏نظام پيشنهادها ‏مشاركت مردم ‏تصميم گيري ‏خط مشي گذاري 2 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM ژاپن ژاپن اولين كشوري بود كه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها را در سال 1721و به گونه اي استراتژيك و بنياني مطرح و پياده نموده است. سال 1721در ژاپن يك جعبه كوچكي قرار داده شده بود تا مردم نظراتشان را در اين جعبه كوچك بياندازند ،اين جعبه ها به دستور شوگان هشتم موسوم به يوكوشيمين توكوگاوا نهاده شده بود ،همه شهروندان اين اجازه را داشتند كه پيشنهادها، درخواستها و حتي شكايتهايشان را به اين جعبه بياندازند. بنظر شوگان ها اين روش بهترين مكانيسم جهت درك نظرات و ديدگاههاي مردم نسبت به خط مشي هاي حكومتي بود. 3 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM سوئد پس از ژاپني ها ،اين سوئدي ها بودند كه از طريق تشكيل كميته هاي سلطنتي و به گونه اي نهادينه شده حركت نمودند ،حركتي قوي و محكم كه هنDDوز پس از گذشDDت ساليان مديد ،كشوري نتوانسته به اين درجه محكم ،نظام منDDد و نهادينDDه گDDر عمDDل نمايد. در سال 1742كميته هاي سلطنتي نظرات مDDردم را در تصDDميم گيريهDDاي سDDازماني دخالت دادند ،چون مي دانستند كه هيچ چيز ب..راي م..ردم ارزش..مند ت..ر از آن نيست كه نظراتشان را در تصميم گيريهاي خودشان بطور عي..ني و مش..هود مشاهده نمايند. ) (Bardewich 1986 4 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM ایتالیا پس از سDDDوئدي هDDDا ،اين بDDDار ايتاليائي ها وارد ميDDدان مشDDاركت شDDدند و بDDه دسDDتور "دوگ ونس" dake Veniceاز طريDDق نصDDب منشوري در قصر پادشاهي مزاياي پيشDDنهادهاي مDDردم را بDDه ديDDواره هاي قصر آويختند. 5 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM انگلستان در سال 1770اولين بار برنامه هاي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در ناوگان دريائي انگليس اجرا گرديد. اين امر بيانگر آن بود كه آنها به شنيدن صداي نيروهاي خود در نيروي دريائي اهميت مي دادند و اين بدون ترس از تنبيه و يا مجازات ناشي از عملكرد بود. استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها ترس ناشي از حرف زدن و اظهار نظر را از بين برد ،چون تا قبل از اجراي نظام پيشنهادها اينكه نيروئي جرئت حرف زدن داشته باشد مترادف با به دار آويختن اش بود. 6 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM روسیه در روسيه ،پطر كبير براي اولين بار مردم روسيه را به ارائه پيشنهادها و نظراتشان دعوت نمود و توانست از طريق مشاركت مردم در ارائه تصميم هاي خود پايه هاي امپراطوري خود را در روسيه مستحكم سازد. 7 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM اسکاتلند در اسكاتلند براي اولين بار يك اسكاتلندي جوان بنDDام ويليDDام دني ( )William dennyبDDه كاركنان خود دستور داد تا پيشنهادهاي خود را در زمينه كاهش هزينه هاي سDDاخت كشتي به وي ارائه دهند ,اين اتفاق در سال 1871در اسكاتلند افتDDاده اسDDت .ويليDDام دني مالك شركت توليد كشتي موسوم به دومبارتن ( )Dumbartonبوده است. انديشه ويليام دني منجر به پايه گDDذاري قDDوانين و مقDDررات مDDدوني جهت راهنمDDائي كميته هاي نظام پيشنهادها براي پرداخت پاداش بوده و از سوي ديگر موجب افزايش خالقيت و اختراع و تحول عظيمي در صنعت كشتي سازي گرديد. اين موضوع اولين تالش سيستماتيك و مدون اجرائي بوده است كه به منظور افزايش خالقيت در يك شركت اجرا شده است. 8 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM آلمان در كشور آلمان در سال 1872اولين بار اين شركت كروپ آلماني بود كه در اجراي نظام پيشنهادها پيشگام بوده است .وي در اين سال حقوق و مزاياي كاركنان را نيز بطور مفصل تدوين نمود. در اين سال كروپ در خصوص نحوه ارائه پيشنهادها ،ارزشيابي ،و تأييد يا رد پيشنهاد و نحوه پويا سازي نظام پيشنهادها مباحث مسبوطي را وضع نمود. 9 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM آمریکا در كشور امريكا براي اولين بDDار و در سDDال 1894آقDDاي جDDان پاترسDDون ( )Johan Pattersonبنيانگذار شركت مالي و پDDولي ملي آمريكDDا موسDDوم بDDه ( )N.C.Rنظام پذيرش و بررسي پيشDDنهادها را تحت عنDDوان "نظDDام صDDد مغز" اجرا نمود. وي اولين فردي بود كه در آمريكا توانست نظDDام پيشDDنهاد را بDDه صDDورت كامًال عاطفي و احساسي وارد نظام كارخانجات ( ) N.C.Rنمايد. 10 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM در سال 1898شركت كداك با اجراي نظام پذيرش و بررسي پيشDDنهادها از اشDDتهار كافي برخوردار شده و دبير اجراي نظام پيشنهادها به دليDDل مDDوفقيت در اجDDراي اين نظام به مقام رياست كداك منصوب گرديد .ابتدا در اين شركت بDDراي هDDر كDDارگر كDDه شيشه هاي پنجره هاي محل اشتغال خود را براق تر و تميزتر نگه دارد معادل 2دالر جايزه تعيين نمود. در سDDال 1915يDDك شDDركت نسDDاجي موسDDوم بDDه ش.ركت كان.ابوچي بوس.كي ( )Kanebuchi Bosekiبا توجه به تجDDارب شDDركت ( )N.C.Rو بازديDDد از اين شDDركت نظام پيشنهادها را اجرا نمود. 11 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM آمریکا در دهه 1940 در دهه 1940شركتهاي آمريكائي كه موفق به اجراي نظام پيشنهادها شدند بسيار اندك بودند كه به تعدادي از آنها اشاره مي گردد: .1 يك كارمند درشركت مكي " "Macyموفق به دريافت جايزه نظام پيشنهادها در زمينه طراحي لباس گرديد. .2 يك شركت خدمات عمومي در شهر نيوجرسي به فردي كه در زمينه سيم كشي اتوبوس ها پيشنهاد برتري را داده بود ،معادل 10دالر پاداش ارائه نمود. .3 يك شركت هواپيمائي به دليل ارائه پيشنهاد نصب عالمت كشيدن سيگار ممنوع در كنار محل پمپ هاي گاز در فرودگاه برنده دريافت پاداش گرديد. 12 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM بهبود وضعیت پیشنهادها پس از دهه 1940 پس از گذشDDت دهDDه 1940آرام آرام تعDDداد پيشDDنهادها در شDDركتهاي آمريكائي افزايش يافت. به گونه اي كه شDDركت جDDنرال الكتريDDك از تعDDداد 40834پيشDDنهاد كDDه دريافت نموده بود ،تعداد 12453پيشنهاد را مورد تأييد قرار داد و رقمي معادل 95000دالر را جهت پاداش به پيشنهاد دهندگان پرداخت نمود. 13 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM در خالل جنگ جهاني دوم با توجه بDDه وضDDعيت بحDDراني جنگ و نياز به اختراع و ابداع جديد تعداد پيشنهادها بDDه يكباره در آمريكا دو برابر گرديد و پيشنهاد دهندگان برتر را در شوهاي راديو محلي مورد تشويق قDDرار مي دادنDDد و در شركتهاي مختلف آمريكائي به هDDر پيشDDنهاد تDDا 100 دالر پرداخت مي نمودند. بعDDد از جنDDگ جهDDاني دوم ادواردز دمين..گ نظDDام پيشنهادها را در قالب بهبود مستمر در صنايع ژاپن اجDDرا نمود و نظام پDDذيرش و بررسDDي پيشDDنهادها نقش تعDDيين كننده اي در توسعه يافتگي ژاپن بازي نمود. ) (www.stufbangkok.net 14 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM تجربه شركت ) HP (Hewlett Packardدر استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها: در اين شركت چهار اداره مجزا براي نظارت بر نظام پيشنهادها قرار داده شد و در زمينه هاي مرتبط با نظام پيشنهادها اطالعات زير اعالم شد: پاداش هاي شركت غالبًا غيرپولي است و پاداش ها با توجه به تأثير و نقش پيشنهاد تعيين مي گردد و ميزان پاداش با توجه به ميزان صرفه جويي ناشي از پيشنهاد تعيين مي گردد ،اين پاداش ها به شرح زير است: صرفه هاي ناشي از پيشنهاد امتياز به هر پيشنهاد امتياز 10 امتياز 15 امتياز 25 امتياز 50 امتياز 75 امتياز 100 $كمتر از 500 $تا 4999 500 $تا 9999 5000 $تا 14999 10000 $تا 24999 15000 $بيشتر از 25000 اين شركت غالبًا در كليه اسناد و مدارك مرتبط با اين نظام به گونه اي محرمانه عمل نموده است و حاضر به ارائه هيچ سند و اطالعاتي نشده است. 15 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM در يك نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها كدام بخش ها مي بايست مورد پرسش قرار گيرد؟ در يك آئين نامه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها مي بايست به سؤاالت زير پاسخ داده شود: .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 16 هدف از نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها چيست؟ برنامه هاي اين نظام چگونه اجرائي مي گردد؟ چه كسي يا چه كساني مي توانند در برنامه هاي اين نظام مشاركت داشته باشند؟ پيشنهادهاي ملموس چه نوع پيشنهادهايي مي باشد؟ يك پيشنهاد شامل كدام موارد است؟ آيا كاركنان در محيط كارشان مي توانند در مورد پيشنهادهايشان صحبت كنند؟ آيا در پيشنهادها مواردي است كه به ارزشيابي كننده كمك نمايد؟ آيا پيشنهاد دهنده مي تواند به تنهايي اقدام به ارائه پيشنهاد نمايد؟ آيا پيشنهاد دهنده مي تواند پيشنهاد خود را رسمًا ارائه نمايند؟ نقش ارزيابي كننده پيشنهاد چيست؟ گامهاي ارزيابي هر پيشنهاد كدامند؟ ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM تجارب شركت عظيم وال مارت در استقرار نظام پيشنهادها تيم گمبDDار ( )Tim GebauerمDDدير بخش انبDDار شركت وال مارت در شهر ميسون مي گويد: برايم بسيار جالب است كه هر وقت بهترين پيشنهاد و بهترين راه حل را مي خواهم غالبًا كاركناني كه با آن مشكل در حال دست و پنجه نرم كردن هستند، بهترين پاسخ ها را به من مي دهند .كاركناني كه بطور مستمر و در طول 362روز از 365روز سال انبار وال مارت را پويا نگه مي دارند. 17 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM بنظر وال مارت اين موضوع يعني كاركنان وال مارت بهترين منابع دانش و تجربه شركت مي باشند. وال مارت صدها و هزاران كامپيوتر و دستگاه هاي فنآوري روز را دارد ولي هيچ كدام به اندازه و ظرفيت مغز كاركنان وال مارت نيست ،وال مارت به اين مغزها مي نازد زيرا منبع كامل و وسيع نوآوري و خالقيت است. كاركنان وال مارت در طول هر ماه 30آزمون را مي بايست اجرا نمايند ،يعني هر روز يك آزمون تا بتوانند به روز باشند. در پايان هر ماه مديران وال مارت در انتظار توليDDد جديDDدي هسDDتند كDDه برگرفتDDه از دانش و پيشنهاد خودشان مي باشد. در شركت وال مارت هر كارمند ياد گرفته است كه چگونه با مشكل دست و پنجه نرم كند و كاركنان لذت مي برند وقتي ببينند كه بخش عظيمي از فكرشان عملياتي شده است و مورد استفاده قرارمي گيرد. 18 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM مدير شركت مي گويد وقتي مي بينم كه كاركنان همپاي من در حال راه رفتن هستند احساس خوبي به من دست مي دهد. وي مي گويد من لذت مي برم وقتي كه مي بينم كه كاركنان خودشان سؤال و مشكل را مطرح مي كنند و خودشان به آن پاسخ مي دهند. وي مي گويد من اعتقاد دارم كه 20كارمند من به اندازه 100كارمند ساير شركتها مغز براي فكر كردن دارند. كارمندي حدس زده است كه تابستان گرمي پيشرو داريم و معتقد بود كه نوشابه ها را در جائي خنك انبار كنيم ،همين كار را كرديم و سود سرشاري در تابستان عايدمان شد. مدير شركت مي گويد هر وقت مشكلي پيش آيد كاركنان را فرا مي خوانم ،مشكل را برايشان بازگو مي كنم و از آنها مي خواهم پيشنهاد بدهند تا مشكل زودتر حل شود. 19 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM تجارب نظام توليدي تويوتا نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها نقش محوري در نظام توليدي تويوتا دارد و اين نقش محوري در سايه «مديريت با انگيزش» به دست آمده است. در اوايل دهه 1980شركت جنرال موتور داراي نرخ %84سرانه پيشنهاد بوده است درحاليكه در همين سال شركت تويوتا داراي نرخ سرانه پيشنهادي برابر 9/17بوده است. جنرال موتور رقمي معادل %23از اين پيشنهادها را پذيرفته است ،در حاليكه نرخ پذيرش در تويوتا برابر %90بوده است. تويوتا دو ميليون فكر از كاركنان دريافت داشته و معادل %80از اين دو ميليون را اجرا نموده است. 20 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 21 بهترين نظام پيشنهادها در ژاپن مربوط به گروه صنايع تويوتا بوده است. اين شركت معادل دو ميليون پيشنهاد را ظرف مدت 40سال در فراين..دهاي توليدي خود اجرائي نموده است. متوسط پيشنهاد ارائه شده از سوي هر كارمند در سال معادل 50پيشنهاد و به عبارت ديگر هر هفته يك پيشنهاد بوده است. پيشنهادهاي كاركنان بطور فعال و مؤثر مورد تشويق قرار گرفته و م..ديريت شركت و سرپرستان صف از هر تالش..ي ب..راي تش..ويق كاركن..ان فروگ..ذار نيستند. در اين راستا فرهنگ بهبود مستمر در تويوتا نهادين..ه ش..ده اس..ت و همين فرهنگ است كه موجب شده است كه نظام پيش..نهادها در تويوت..ا نهادين..ه شود. اين تالشها پس از سالهاست كه دارد ميوه مي دهد .پايه همه موفقيت ه..اي تويوتا اعتماد و تعهد باالي كاركنان تويوتا نس..بت ب..ه م..ديران كلي..دي اين شركت بوده است. ) (Toyota Production System, 1990 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM »آموزه هائي را كه مي توانيم از نظام توليدي تويوتا به دست آوريم« ‏ درك عميق نسبت به مفهوم و فلسفه مديريت نظام پيشنهادها در تويوتا و تفاوتهاي بين اين نظام با نظام هاي غربي ‏ اجرائي نمودن مدل پيشنهادها در شركتهاي ديگر ‏ كشف عوامل كليدي موفقيت نظام پيشنهادها در تويوتا و شناخت داليل شكست احتمالي آن ‏ نوع و مدل نظام پيشنهادها در تويوتا ‏ مقايسه بين نظام پيشنهادهاي تويوتا با كشورهاي غربي ‏ شناخت شاخص هائي چون مشاركت ،نرخ اجرا و چهارچوبي كيفي پيشنهادها در تويوتا 22 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM تجارب نظام پيشنهادها در شركت خدمات بين المللي كارتهاي ()A.T غالبًا بسته هاي مرتبط با نظام پيشDDنهادها در پرونDDده هDDاي مDDرتبت كDDه بDDا عبDDارات دوستانه و هميارانه نوشته شDDده اسDDت ،قDDرار داده مي شDDود .در اين بسDDته هDDا نحDDوه كاركرد نظام پيشنهادها ،پرسش و پاسخ ها ،برگDDه هDDاي مشDDاركت ،فهرسDDت هDDدايا و نحوه شفاف سازي اين نظام در سازمان آمده است. ارزيابي كنندگان نيز پوشه هايي را با عبارات زير دريافت مي كنند: نحوه كاركرد ،نحوه پاسخ ،مشاركت ،ارزشيابي ،منافع مالي در شركت هر پيشنهاد دهنده كه پيشنهادي را ارائه نمايد يDDك دالر نقDDره اي جهت ارائDDه فكDDر و نظرش دريافت مي دارد. 23 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM انواع جوايزي كه اين شركت به پيشنهاددهندگان ارائه مي دهد به شرح زير است: 5 دالر به هر پيشنهادي كه به منظور كار بهتر و معرفي بهتر كارتهاي ( )A.Tارائه شود. 25 دالر براي پيشنهادهايي كه موجب بهبود خدمات شركت گردد. 50 دالر به منظور پيشنهادهايي كه موجب بهبود خدمات مشتريان گردد. 10000 دالر پاداش هائي كه موجب منافع و سودهاي قابل مالحظه براي شركت گردد. ارزيابي هاي پيشنهادهاي واصله مبتني بر شاخص هائي چون گروه انديشي و تفكر گروهي ،پژوهش هاي مكتوب ،و پژوهش فكر و انديشه است. 24 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM نظام پيشنهادها در شركت DEDدر امارت متحده عربي شركت توسعه اقتصادي دبي ( ) DEDتالش فراوان در راستاي تشويق كاركنان به ارائه پيشنهاد داشته است. آقاي علي ابراهيم معتقد است كه موفقيت شركت در ميان ساير شركتهاي مستقر در دبي مرهون استفاده از فكر ،نظر و پيشنهاد كاركنان بوده است. در اين شركت براي پيشنهادهايي كه بين 50تا 74امتياز اخذ نمايد رقمي معادل 1000درهم در نظر گرفته شده است و براي پيشنهادهاي در حد 100امتياز و باالتر رقمي معادل 3000درهم در نظر گرفته شده است. 25 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM شركت اتوموبيل سازي فورد اين شركت نظام پيشنهادهاي خود را در قالب CIRS ( )Continuous Improvement Recognition Systemاجرا نموده است. اين برنامه در چند مسير اجرا گرديده است. شبكه ارتباطات فورد ( )F.C.Nو نشريات درون سازماني به نشر مقاالت متعددي در ان رابطه پرداخته است. CIRS همچنين مجله اي مختص به اين نام نشر مي دهد و از سوي ديگر از طريق ارسال نشريات و مقاالت به مشتريان و كاركنان آنها را در جريان آخرين اخبار روز قرار مي دهد. 26 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM تجارب نظام پيشنهادها در شركت آلينا ()Allina نظام پيشنهادها در شركت آلينا در راستاي مشاركت كاركنان ،كشف فكر ،انديشه ،خالقيت ،نوآوري و مديريت فكر اجرا مي گردد. جوايزي كه اين شركت به كاركنان مي دهد در قالب اعطاي سهام به كاركنان و تشويق آنان و اعطاي پاداش و امكان بيان فكر و نظراتش به شيوه اي باز و شفاف مي باشد. يك دالر به هر فردي كه نظرش را بيان نمايد اعطا مي گردد. و به اين دليل آن است كه در اين شركت پول هدف اصلي از نظام پيشنهادها نيست و در صورت اجراي هر پيشنهاد رقمي معادل 5دالر داده مي شود. در اين نظام تأكيد بيشتر بر برنامه هاي بهبود مي باشد و بيشتر به دنبال توانمندسازي كاركنان خود مي باشند و بيشتر به دنبال كشف استعدادها و توانمندي هاي كاركنان اند. 27 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM مقايسه بين نظام پيشنهادها در نظام سنتي با نظام غير سنتي 28 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM غيرسنتي سنتي جعبه پيشنهادها برداشته شده و بجاي آن ارتباط روشن و شفاف بين جعبه پيشنهادها كاركنان خودشان پيشنهاد مي دهند و خودشان ارزيابي مي كنند و شوراي پيشنهادها به دنبال شكار فكر ،ارزشيابي و اجرا و تعيين پاداش كاركنان ب ا تيم كاري خودشان طرح را اجرا مي كنند و سعي مي كنند شوراي پيشنهادها فكرها را اجرا مي كند و غالبًا حدود 6ماه بعد از شوراي پيشنهادها از طريق كسب تكليف از سرپرستان خودشان طرح شورا از طريق ارسال نامه به پيشنهاددهندگان اطالع مي دهند كه مديران تأكيد مي كنند كه كاركنان پيشنهادها را در فرايند كاري شان مديران غالبًا به كاركنان اجازه نمي دادند كه در محيط كار مديران و كاركنان ايجاد شده است. است. بهترين را جهت اجرا انتخاب مي كنند. تصويب پيشنهاد تازه طرح و نظر مي خواهد اجرا شود. تاجائيكه در توان دارند بطور صحيح اجرا كنند. را اصالح و سريعًا اجرا مي كنند. پيشنهادشان قبول يا رد شده و يا نياز به اصالحات دارد. نظراتشان را ارائه دهند و پيشنهادها را منوط به تفكر در خارج مطرح نمايند تا فرايندها بهبود يابد. از سازمان مي دانستند. مناسب است پيشنهادها در فرايند كايزن ارائه شود و مناسب ترين بخش از هر پيشنهاد مرتبط با مشتريان و كاركنان و شركت است. خالقيت و نوآوري با تأكيد بر نگاه سودمندي و صرفه جويي صورت مي گيرد. تأكيد بر شنيدن صداي كاركنان و توانمندسازي و مشاركت آنان در بهترين پيشنهادها معادل %10از منابع و سود ناشي از صرفه جويي كاركنان مي بايست بيشتر بر شغل و وظايف شان تأكيد داشته باشند و كاركنان حق ندارند كه پيشنهادها را در زمينه هاي كاري خود انجام تصميم گيري است نه پرداخت پول 29 پيشنهادها را به خود اختصاص مي دهند. بيشتر به دنبال پيشنهادهاي خارج از وظيفه دهند ،بلكه به آن اهميت بدهند. ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM مي باشند. برنامه نظام پيشنهادها در شركت بودروم آقاي مارتين ادلستون ( )Martin Edelstonبنيانگذار شركت بودروم مؤسسه غيرانتفاعي آموزشي و پرورشي آمريكا موسوم به گرينويچ طي دعوتي از پيتر دراكر دانشمند معروف مديريت از وي دعوت نمود تا در خصوص بهبود عملكرد جلسات اين شركت پيشنهادهايي را ارائه دهد. پيتر دراكر پيشنهاد نمود كه هر فردي كه به جلسات شركت دعوت مي شود مي بايست قبًال در خصوص دو پيشنهاد در مورد كارش ،اداره اش يا شركت اش كار كند تا جلسات بهره وري اش افزايش يابد. اين حركت كمك شاياني به مديريت شركت نمود تا بتواند «قدرت فكر» را در سازمان اش اجرا نمايد .قدرتي كه ابزار مناسبي جهت بهبود مستمر در سازمان است. اين همان كايزن است كه در زبان ژاپني به معني بهبود مستمر است. 30 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM امروزه شركت بودروم از كاركنانش اين انتظار را دارد كه هر هفته دو پيشنهاد در راستاي كارشان ارائه دهند. اين پيشنهادها مي تواند هم نقد باشد و هم توصيف وضعيت موجود. در اينجا پول بيانگر ارزش فكر نيست ،بلكه نتايج به دست آمده است كه براي شركت بسيار مفيد مي باشد. هر فردي كه پيشنهادي را ارائه مي دهد بالفاصله يادداشتي مكتوب دريافت مي دارد كه تشويق نامه اي به دليل ارائه فكر است. قدرت فكر شركت بودروم را از سرمايه گذاري در سطح 25ميليون دالر به يك شركت عظيم با سرمايه گذاري 125ميليون دالري مبدل نموده است. اين موفقيت ظرف 5سال به دست آمده است. قدرت فكر موجب بهبود كيفيت ،بهره وري ،سودمندي و تأكيد بر حل مشكل در يك محيط شاداب بوده است. 31 ‏KORDROSTAMI@YAHOO.C ‏OM

51,000 تومان