نظریه فقر اطلاعاتی چتمن
اسلاید 1: نظریه فقر اطلاعاتی چتمندرس مربوطه: کتابخانه ها و جامعه اطلاعاتی پاییز 14001
اسلاید 2: پیش درآمدپروفسور الفردا چتمن استاد فقید دانشگاه فلوریدا با طرح نظریه های (( فقر اطلاعاتی)) ، ((زندگی در حلقه)) و (( دنیاهای کوچک)) به شهرت جهانی رسید.او دانش آموخته مقطع دکتری علم اطاعات و دانش شناسی از دانشکاه برکلی کالیفرنیا بود. و در مطالعات خود بیشتر به مسائل و مناسبات اجتماعی گروه های در حاشیه_ از جمله سالمندان، اقلیت ها، زنان زندانی، و زنان سرپرست خانواده؛ پرداخت.او علاقمند بود موانع فرهنگی و اقتصادی دسترسی به اطلاعات را در گروه های آسیب پذیر و چگونگی تاثیر هر یک را تبیین کند.2
اسلاید 3: فقر اطلاعاتیهر فرد یا گروهی که به هر دلیل نتواند به نیازهای اطلاعاتی خود پاسخ گوید دچار فقر اطلاعاتی است.این ناتوانی یا به دلیل فقدان دسترسی به امکانات و منابع است، یا ریشه در نداشتن مهارت کافی در استفاده از ابزار مناسب دارد. بنابراین ممکن است فقر اطلاعاتی در سطح اجتماعی رخ دهد یا در سطح فردي. مثلاً جامعهاي که از امکانات فناوري بیبهره باشد، زیرساختهاي لازم براي استفاده از منابع الکترونیکی را ندارد. اما چه بسا در جامعهاي کاملاً پیشرفته برخی از افراد به دلیل نداشتن مهارت کافی - نظیر نداشتن سواد اطلاعاتی کافی - از امکانات موجود استفاده نکنند، و گرفتار فقر اطلاعاتی شوند. ضمن آنکه در کنار این مفهوم مفاهیمی نظیر » شکاف دیجیتالی «، »نابرابري اطلاعاتی « و »خلاء اطلاعاتی « نیز وجود دارد که مترادف فقر اطلاعاتی نیستند اما با آن در ارتباطند. 3
اسلاید 4: الفردا چتمن یکی از نخستین محققانی بود که زندگی گروههاي در حاشیه را از منظر نیازها و رفتار اطلاعاتی بررسی کرد. بیتردید پیش از او بسیاري از پژوهشگران در رشتههاي مختلف نظیر جامعهشناسی و مردمشناسی به وجوه متعددي از زندگی این گروهها پرداخته بودند. اما چتمن به دلیل تخصصی که در علم اطلاعات داشت، محور بحث خود را بر جریان تولید، توزیع و اشتراك اطلاعات در این گروهها متمرکز ساخت. بویژه دسترسی به دانشی که براي فرد امتیازي به همراه میآورد. چتمن به آن »دسترسی امتیازآور« میگوید. با قبول این گزارهء کلی که اطلاعات قدرت است، دسترسی به منابع اطلاعاتی براي افراد امکانی تازه میآفریند و به آنان کمک میکند تا واقعیت اجتماعی زندگی خود را بازآفرینی، بازتعریف و بازسازي کنند. بنابراین، چتمن مشتاق بود بداند گروههاي اجتماعی که در حاشیهاند نیازهاي اطلاعاتی خود را چگونه تامین میکنند؟ منابع اطلاعاتی آنان کدامند؟ موقعیت اجتماعی آنان تاثیري بر استفاده از اطلاعات دارد؟ آیا فقر تاثیري بر تعامل آنان با منابع اطلاعاتی داشته است و اگر پاسخ مثبت است، این تاثیر چگونه رخ میدهد؟ و پرسشهایی از این دست.4
اسلاید 5: 5
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.