ادبیات و زبان

نقد شعر باغ من مهدی اخوان ثالث

25 صفحه
358 بازدید
20 فروردین 1400

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
لا نام: مهدی اخوان ثالث لا تخلص: م.اميد لا زادهنكام: ‎١1١1‏ خورشيدى لا زادجاى: مشهد الا مرى هنكام: ‎١129‏ خورشيدى لا آرامكاه: توس لا آثارة ارغنون/ زمستان/ آخر شاهنامه/ از اين اوستاا زتدكى مى كويد امّا../ در حياط كوجك باييز در زندان/ دوزخ اما سرد 5 تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

صفحه 4:
کتاب‌شناسی onl ‏رمستان‎ ‏آخر شاهنامه.‎ ‏از ای اوستا‎ ‏مطومه (شکرا‎ ‏در زندات‎ jal ‏عاشقانه و کود‎ el carte ‏زندگی می‌گوید اه ابید ریست..‎ ay ple ag ‏در حباط‎ ‏حون باشو‎ ‏تا اک گهی بوم وبر دوست دارم‎ > برگریده اشعار (۱۳۴۹). * كزيته اشعار 006200 ‎latins‏ عزدت جوینت حضون ‎jbl pls‏ ‎asl «‏ 6 (کتب کیدکن؛ ۱۲۵۲ ‎JS 9 10,9 +‏ )00( * بر ویسرش (قمه‌ای نه کوهبراکبجه‌ها] ‎add +‏ وتقیخه سازا (بحت و تخقیق ای * کاب مقالات ‎(2p ala)‏ ‎ENO coca esky has aad gg js Saka ST cies ay Ry 6 ‏مجموعه شعر مجموعه شعر مجموعه شعر مجموعه شعر ‏محموعه شعر مجموعه شعر مجموعه شعر مجموعه شعر مجموعه شعر میموعه شعر ‎ ‎wr ‎۵ ‎via ‎۳ ‏تیا‎ ‎aA ‏ی‎ ‎۳ ‎1۳ ‎yroo ‎yrov ‎۳7 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
مقدمه : مهدی اخوان ثللث. در میان شعرای معاصر زبلنی خاص و یگانه دارد؛ زبلنی-نو و کهن؛ زبلنی که یادآور سبک شکوهمند خراسانی, در محدوده قرن ۴ا ۷.با همان شکوه. صلابت و فخامت است. به درستی که آشنایی با کلام سخنورانی نامدار همچون حکیم توس در شعر وی پیداست و انکارناشدنی. اوبا لفظ و ساختار قدرتمند سروده های خود. اثبات نمود كه مى شودبه سبک نیما شعر گفت و تأثیرگذار بود و در خوانندگان همان حس شعر موزون سنتّتی را برانگیخت.

صفحه 6:
زندگی استاد در یک نکا مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در توس‌نو مشهد چشم به جهان گشود. در مشهد تا دوره متوسط ادلمه تحصیل داد از نوجوانی به شاعری روی آورد و در آغاز قالب شعر کهن را برگزید. در سال ۱۳۲۶ دوره هترستان مشهد رشته آهنگری را بهپین برد و همان‌جا در همین رشته آغازبه کار کرد. در[ دهة بيست زندكيش به تهران آمد و بيشة آموزكارى را بركزيد. اخوان جندبار به زندان افتاد و يكبار نيز به حومه كاشان تبعيد شد. در سال 1773 بادخترعمويش ايران (خديجه) اخوان ثالث ازدواج كرد. در سال ۱۳۲۳ براى دومينبار به اتهام سياسى زندائى شد. يس از آزادى از زندان در 172 به كار در راديو برداخت و مدتى بعد به تلويزيون خوزستان منتقل شد. در سال ۱۳۵۳ از خوزستان به تهران بازكشت و اين بار در راديو و تلويزيون ملى ايران به كار برداخت. در سال ۱۳۵۶ در دانشگههای تهران, ملى و تربيت معلم به تدريس شعر سامانى و معاصر روى آورد. در سال ۱۳۶۰ بدون حقوق وبا محرومیت از تمام مشاغل دولتی پازنشسته (بازتشانده) شد. در سال ۱۳۶۹ به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ ۴ تا ۷ آوریل برای نخستین‌بار به ارج رفت و سرانجام جند ماهى بس از بازكشت از سفر در جهارم شهريور ماه همان سال اژ دیا رفت. طبق وصیت. او را در توس در کنار آرامگاه فردوسیبه خاک سپردند. از او ۴ فرزند به‌جای مانده است.

صفحه 7:
© سیاست مهدی اخوان ثالث نخستین دفتر شعرش را با عنوان ارغتون در سال ۱۳۳۰ منتشر کرد. اگرچه اخوان در دهه بيست خورشيدى فعاليت شعرى خود را آغاز کرد. متا زمان انتشار دومین دفتر شعرش: ز سال ۱۳۳۶. در محافل ادبی آن روزگار شهرت چندانی نداشت. باینکه او نخست‌به سیاست گرلیش داشت هلیپس از رویداد ۲۸ مرداد از سیاست نا مدتی روی گرداند. چندی بعدبا نیما یوشیج و شیوه سرایندگی او آشنا شد. شاهکار اخوانثالث شعر زمستان است. کردم و گفتم بیایید نوی میدان وبا شعرسبا زبان. از انقلاب حمایت کنید.» اخوان پاسخ می‌دهد: «ما هميشه بر سلطه بوده‌ليم نه با سلطه.» خامنه‌ای همچنین او راابه عنوان فردی که «در علی خامنه‌ای گفته است: «پس از انقلاب.به اخوان 2 مجموعظ همدورههاى خودش. لين خصوصيت را داشت كه هيج با نقلاب ستیزه نکرد» و نيز «بهترين شاعر نيمايى زمان خودش » ذکر می‌کند. فرج سركوهى كفته است: خامتداى در يكى از خطبههاى نماز جمعه خود اخوان را «هيج» خطاب كرد و اخوان شعری با مطلع «هيجيم و جيزى كم» در باسخببه او سرود.[8] لما خبركزارى فارسببا انتشار مطلبى از مرتضى اميرى اسفدقه لين شعر را نامربوط به اين موضوع مىداند و از رابطة عاطفى اخوان با على خامنداى سخن مى كويد

صفحه 8:
© سبک‌شناسی اخوان در شعر حماسی است. او درون‌مایه‌های حماسی را در شعرش به کار م‌گیرد و جنبه‌هایی از این درون‌مای‌ها را به تساه و ماد مزین می کند * به گفته برخی از منتقدین, تصويرى كه از م. اميد در ذهن بسيارى بدجا مانده اين است كه او از نظر شعری به نوعی نبوت و بيام آورى روى أورده و از نظر عقيدتى آميزماى از تاريخ ايران باستان و آراء عدالتخواهانه يديد آورده و در اين راه. كاه ايراندوستى او جنبه نزادبرستانه بيدا كرده است. در واقع اخوان ثالث شعر را جنين تعريف مىكند: شعر محصول بی‌تابی انسان در لحظاتى است كه در برتو شعور نبوت قرار مىكيرد. * اما اخوان این موضوع را قبول نداشت و در این‌باره گفته است: همن به گذشته و تاریخ ایران نظر دارم من عقده عدالت دارم هرکس قافیه را می‌شناسد. عقده عدالت دارد. قاقیه دو کفه ترازو است که خواستار عدل است.. گهگاه فریادی و خشمی نیز داشتهام» * شعرهای اخوان در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ شمسی روزنه هنری تحولات فکری و اجتماعی زمان بود و بسیاری از جونان روشتفکر و هنرمند آن روزگر با شعرهای او به تگرش تازای از زندگی رسیدند. مهدى اخوان ثالث بر شاعران معاصر ايرانى تأثيرى عميق داشته است. * هنر اخوان در تركيب شعر كهن و سبك نیمایی و سوگ او بر گذشته. مجموع‌ای به وجود آورد که خاص او بود و اثرى عمیق در هم‌نسلان او و نسل‌های بعد گذاشت

صفحه 9:
شعرخوانی اخوان ثالث: 108

صفحه 10:
شعر اخوان, در حقیقت پلی است بین شعر سنتتی دیروز و شعر مدرن آمروز گویی که او پیش از نیما می زیسته است و رابطه ی راستین بین شعرهای کلاسیک و شعرهای نیمایی هموست. محمد حقوقی, نظریّه پرداز شعر معاصر (شعر زمان ما۲۰ محقد حقوقی. ص ۶۱

صفحه 11:

صفحه 12:
۱ et eee te Ct Sea] ‏را سحن به عبان مي أورك‎ tee aes ae CD a ‏ل‎ at) ‏توراای کسهن پیر جساوید برنا تورا دوست دارمء اكر دوست دارم‎ ‏تو را اى كرانمايه! ديرينه ايران! تو را اى كرامى كهرا دوست دارم‎ ‏تورااى كهن زادبوم بزرككان! بزرگ آفرین نسامور دوست دارم‎ ‏اكر قول افسانه يا متن تاريخ و گر نقد نتقل و سیر دوست دارم‎ ‏هم آن فرّه و فروهمر دوست دارم‎ 6 eis st به جان ياك ييغمبر باستانت كه بيرى ست روشن نكر دوست دارم ‎I aU ec‏ ا ل ‎Se eos‏ من ايرانى راهبر دوست دارم تو در اوج بودی به معنا و صورت ‎۱ ‎

صفحه 13:
تتابع اضافات: ‎eS eT ETC ge‏ ۱ به تابوت ستبر ظلمت نسه توي مرگ اندود پنهان است داستان از میوه های سر به گردون ساي اینک خفته در تابوت پست خاک می كويد

صفحه 14:
3 نماندستم نبيموده به دستى هيج سوبى را (ماضى تقلى) 0 اسم: ‎Poca ey ge‏ ete ad ۱ th oe Pell) PRCT ee err ye ei

صفحه 15:
‎cla WE jo‏ گوناگون, به جز نیمایی» شعر سروده: ‏مثنوی. قصیده. قطعه. غزل و مستزاد ‏#بنام ترین اشعار وی: ‏خان هشتم. کتیبه؛ آدمک. قاصدک. باغ بی برگی؛ زمستان. آخر شاهنامه. میراث و قصه شهر سنگستان ‎

صفحه 16:

صفحه 17:
باغبان و رهگذاری نیست. باغ نومیدان, چشم در راه بهاری نیست. کر ز چشمش پوت كرمى نمى تابد ور به رويش پرگ لبخندی نمی روید. باغ بیبرگی که میکوید که یب ‎Fea‏ داستان از میوه هاي سر بهگردونسای ایتک خفته در تابوت پست خاک می کوید باغ بی برگی خنده اش خونی ست اشک آمیز بر اسب یال افشان زردش می چمد در آن

صفحه 18:
۴ ‏داشت‎ ‎= ee as ‏متسه‎ 1 ecb past ‏شته دا‎ ec ‏و این را تیه‎ ‏أمنيتى ' و‎ ‏فضایی كه ابر متراكم فشار و) سعو عع د‎ eae ost, — ۱ | ear ‏سس دب‎ 7 است که مشخصه ممتاز سای ‎es‏ اج 3 گذر به گذشته و توصیف طبیعت اهمیت دارد. 20 زمان است. -

صفحه 19:
که با پوشش سرد و نمناکش 7 یه او وی ایوس نفس كير و خفقان 7 آور ‎att‏ ست كه آسمان (ايران) را احاطه کرده 3 آن تنگ ! م ل 2 ان ۸ ی وس ‎ae.‏ Se 0000-0

صفحه 20:
فاعلاتن بدید آمده؛ ۰ ۴

صفحه 21:
از باغ معرفی : می شود که نشان دهنده: همه جانبه ی و سوک ارس فد کر مادی و در بند. ‎oe‏ ‏وت ی رتم ون یم

صفحه 22:
و ان سرودش 258 ناجار بايد در بند بعدی به بی بهاری آتن تاکید شود و این که در جنين باغى هيج اتفاقى نخواهد افتاد. كرجه فكر اين شعر را در آثار ديكر هم دوره هاى اخوان مثل شاملو وسايه هم مى توان ديد. تصويرهاى اخوان از مطلقيت بيشترى برخوردار هستند.

صفحه 23:
ناجار بايد در بند بعدی به بی بهاری آن تاکید شود و این که در چنین باغی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. گرچه فکر این شعر را در آثار دیگر هم دوره های اخوان مثل شاملو وسایه هم می توان دید. تصویرهای اخوان از مطلقیت بیشتری برخوردار هستند.

صفحه 24:
‎s »‏ = ~ 1 در حالی که تمامیت باغ بودن را در باغ نشان می دهد با پرداختن تصویری حماسی و زنده از پاییزه تسلط بی چون و چرای او را بر باغی که بر هیچ روزنه امیدی چشم ندارد نشان می دهد. ‏اين شعر چه از نظر ساختار نمادهاء چه از حیث زبان و سلامت تصویرها و چه از نظر نگاه و دیدی که در آن جریان دارد یک اثر کامل اخوانی است با تمام ویژگیهایش. علاوه بر اين. ایجازی در اين شعر به چشم می خورد که معمولا در آثار اخوان جایش خالی است. ‎

صفحه 25:
eR aa

39,000 تومان