کسب و کارمدیریت و رهبریسایربرنامه‌ریزیسایر

نقشه دانش و ابزارهای لازم برای خلق آن در شرکت های هلدینگ

صفحه 1:

صفحه 2:
#تعاریف #نقشه دانش, فرایند و کاربردهای آن روش اجرایی ساختن نقشه دانش #ویژگی های شرکت مادر ونقشه های فکری و چرایی استفاده از آن #چارچوب پیشنهادی

صفحه 3:
ee Ste oo a sa #درقانون برنامه سوم توسعه ازشرکت های هلدینگ با عنوان شرکت های مادر تخصصی ‎ob‏ شده است. این شرکتها محصول توسعه اقتصادی در کشورهای سرمایه داری هستند. #شرکت مادر تخصصی, شخصیتی حقوقی است که در جهت رسیدن به مجموعه اهداف خود, تمام یا بخشی از سهام شرکت هایی که در یک رشته فعالیت دارند را در اختیار خود می گیرد و با استفاده از مدیریت راهبردی, مجموعه شرکت های تحت پوشش خود را اداره می کندلامهدوی, 1383(

صفحه 4:
۳۳ aaa ‏ادامه‎ #نقش اصلی شرکت های مادر , اثرگذاری بر کسب و کار ها, محصولات و خدمات است به نحوی که عملکرد گروهی افزایش یافته و هزینه ها بهبود یابدبر این اساس , توسعه شرکت های مادر دانش محور , لازم است برای رشد اقتصادی و شفاف سازی با استفاده از ابزارهای بهبود , به این امر بپردازند #يكي از اين ابزارها براي شفافسازي دانش, نقشه دانش است. در اين مقاله. سعي بر أن است تا با معرفي نقشه ‎Guild‏ و ابزارهاي لازم براي خلق يك نقشه دانش. به عنوان ابزاري از مدیریت دانش در سطح سازمانها, نقش موّثر طراحي و بهكارگيري این ابزار در سازمانها پرداخته 4 شود.

صفحه 5:
ادامه #دانش مجموعه ای از نگرش ها و تجربیات و آموزه های فراگیری شده حین کار است که دانستن آن توسط دیگران می تواند ایجاد ارزش افزوده کند و راهنمای مناسبی برای افکار, رفتار و ارتباطات می ب ۰ #مديريت _دائش, فرايتد استفاده خلاق: مؤثر و کارآمد از داتش ود اطلاعات وديذكاه. هاى خبركان و متخصصين سارمان: ‎ei a‏ مشترى و در نتيجة بة سود خود سارمان است (اقامي و كيهاني. 6 به طورکل رز وان قراس مديريت نانش .| شامل: شناسايي دانش, تحصیل دانش, توسعه دانش؛ به اشتراككك ذاري دانش: بهرهبرداري دانش و حفاظت: از دانش دانشت.

صفحه 6:
#مدیریت دانش براي انجام فرآيندهاي خود از ابزارهاي متعددي سود میجوید از جمله این ابزارهاء میتوان به موارة زیر اشارة كرد:تقشة تاش این های خی وهای آمر هش انریا ار بندیها؛ءمدیریت مستندات,مدیریت محتواءنظامهاي خبره و غیره (امامي و كيهاني, 1386).در حال حاضر, دو روند عمده در مدیریت. دانش وجود دارد: 1 سنجش سرمایه نامشهود يك سازمان: تهیه و توسعه نسبت‌ها, شاخص‌ها و الگوهاي ارزيابي و سنجش 2 تهیه نقشه دانش: دریافت دانش افراد و گسترش آن در سازمان, از طریق فناوري اطلاعات (1۲)

صفحه 7:
3 slo ‏نقيذ‎ نقشه دانش شامل ۲ جزء میباشد(کیم.۲۰۰۴): ۱- دیاگرام شامل گره ها و اشیاء مستطیلی مشخص کننده دانش کسب شده از فرایند کسب و کار و پیوند میان گره ها است که به ارتباط میان دانش ها اشاره دارد. شمان یش وصیفیدانش-2

صفحه 8:
فرآیند کسب و کار زیر ساخت تکنولوژی اطلاعات فرهنگ سازمان KA: ‏جذب هاتش‎ KR: gil ios

صفحه 9:
اسر اس #تجزیه و تحلیل زيرساختهاي موجود © همسوسازي مديريت دانش با راهبردهاي سازمان تعیین نیازمندیها #شناسايي و تدوین پروفايلهاي افراد و کارشناسان #طراحي و توسعه زيرساختهاي لازم ٩شناسايي‏ منایع اطلاعاتي

صفحه 10:
.۰ .اس کاربردهاي نقشه دانش © يافتن منایع اصلي, فرصتها و محدودیتها براي خلق دانش و روندهاي آن, * تشویق به استفاده مجدد و ممانعت از دوبارهكاري و صرفهجويي در زمان و هزینهها, * ایجاد پل ارتياطي بیشتر در زمینه تسهیم, تبادل دانش و تجارب (مؤثر يا ناموفق), # نمایانتر کردن فرصتهاي يادگيري, ‎٩‏ حمایت از ابتکارات و تحقیقات. ‏* تهیه فهرست و امکان ارزيابي سرمايههاي ناملموس و مزتهاي رقابتي, ‏#دسترسي و کاربرد مقثر اطلاغاث از طریوق شناساني كار شناسان ذاخل وخارخ از ازمان. ‏© اشاعه محصولات, خدمات و فرآیندهاء ‏۴ ترسیم و بازنمايي شبكههاي خبره, ‏# پيگيري اهداف تعیین شده, ‏برجسته سازي و فرصتهاي مناسب در قدرت نفوذ دانش, ‏# تولید و استخراج پايگاههاي اطلاعاتي براي مشتریان, و غیره (دنهام, 1386( ‎10

صفحه 11:
کت ...۳۳۲ و سب

صفحه 12:
12

صفحه 13:
ی ویژگی های شرکت مادر و نقشه های فکری ویژگی های شرکت های مادر را میتوان در پنج بعد برشمرد: #نقشه های فکری, ‎٩‏ ساختارها, سیستم ها و فرایندهای مادری, ‏#وظایف, خدمات مرکزی, ‏#منايع, افراد و مهارت هاء ‏#عدم تمركزكرايى در روابط

صفحه 14:
مادر استفاده می شود؟ #یافتن فرصت ها, منابع کلیدی و موانع خلق و جریان دانش © استفاده مجدد و جلوگیری از اختراع دوباره, کاهش زمان کشف تخصص ها و تبادل دانش # بهبود پاسخگویی به مشتری, تصمیم گیری و حل مسئله بوسیله دسترسی به اطلاعات قابل استفاده و متخصصین داخلی و خارجی. ©ايجاد فرصت های یادگیری و بهره گیری از دانش #ایجاد مخزنی از ابتکارات دانشی 14

صفحه 15:
و روش اجرایی نقشته 7 دانش در یک مطالعه موردی # روش اجرایی 6 مرحله ای برای تهیه نقشه دانش یک شرکت تولیدی که داتش ساخت تولیدات خود را در مدت 30 سال جمع آوری کرده است. به شرح زیر ارائه میگردد: & تعریف دانش سازمانی ۰ الف . ابتدا دانشن که در یک بخش تخصصی , اتفاق میافتد تعریف میشود . © آب. یک کارگاه دانش هننتن شناسی به منظور تعیین:نیارهای داتشی :تحلیل منانع وروذق , توسعه تاکسوئومی و طبقه بندی دانش پایه بزگزار میگردد. 2 - تحلیل نقشه دانش خراین مرحله نقشه های فزایندداننش بر انساش جریان کار تهیه میگردد. 3- استخراج دانش ‎٩‏ داتش براساس هر فرایند تعریف شده در نقشه فرایند استخراج می شود.استخراج دانش از طریی مصاحبه :و پرسفنامه با خبرکاتی که حدافل 20 سال سابقه میدانی دارند. هید میشود.حداقل 5 مورد دانش خبرگان به همراه مشخصه های دانش و ارزیابی دانش تشریح میشود. © 4 پروفایل سازی دانش 15

صفحه 16:
ی نمونه ای از یک پروفایل دانش = شناسه دانش = تویسنده آخرین بازنگری ‎Ser‏ ‏تاريخ انقضاء کلمات کلیدی ‎a ay‏ امتیاز دسترسی = ‎cas =‏ 7 پیش نیاز توصیف 16

صفحه 17:
وی سس #توسعه شرکت های مادر دانش محور, علاوه بر رشد اقتصادی مستلزم توسعه انسانی, فرهنگی و اجتماعی میباشد. #هدف اصلی مدیریت دانش در سازمان, تبدیل دانش ضمنی کارکنان به عنوان منبع مهمی در تصمیم گیری و اقدامات عملی به دانش صریح و مدون برای رسیدن به اهداف لن است. مدیریت سرمایه های فکری در شرکت ‎sh‏ مادر. می توانند عملکرد کسب وکار را با انجام مراحل زیر توسعه دهد:1 استخراج دانش اشتراک دانش استفاده دوباره از تجربیات و استفاده از دانش 10۲-00۲۲ مر انم نبا

صفحه 18:

نقشه دانش و ابزارهاي الزم براي خلق آن در شرکت های هلدینگ دكتر جيران خوانساري مرضيه سيامك علی اصغرمحمودی کوچکسرایی 1 فهرست مطالب ‏تعاریف ‏نقشه دانش ،فرایند و کاربردهای آن ‏روش اجرایی ساختن نقشه دانش ویژگی های شرکت مادر ونقشه های فکری و چرایی استفاده از آن ‏چارچوب پیشنهادی 2 تعریف شرکت هولدینگ ‏درقانون برنام ه س وم توس عه ازشرک ت های هلدین گ با عنوان شرک ت های مادر تخص صی یاد شده اس ت .این شرکته ا محص ول توس عه اقتص ادی در کشورهای سرمایه داری هستند. ‏شرک ت مادر تخص صی ،شخص یتی حقوق ی اس ت که در جهت رسیدن به مجموعه اهداف خود ،تمام یا بخشی از سهام شرکت هایی که در یک رشته فعالیت دارند را در اختیار خود م ی گیرد و ب ا اس تفاده از مدیری ت راهبردی، مجموع ه شرک ت های تح ت پوش ش خود را اداره می کند(مهدوی.)1383 ، 3 ادامه ‏نقش اصلی شرکت های مادر ،اثرگذاری بر کسب و کار ه ا ،محص والت و خدمات اس ت ب ه نحوی که عملکرد گروهی افزایش یافته و هزینه ها بهبود یابد.بر این اساس ، توسعه شرکت های مادر دانش محور ،الزم است برای رشد اقتص ادی و شفاف س ازی ب ا استفاده از ابزارهای بهبود ،به این امر بپردازند ‏يكي از اين ابزارها براي شفاف­سازي دانش ،نقشه دانش است .در اين مقاله ،سعي بر آن است تا با معرفي نقشه دان ش و ابزارهاي الزم براي خل ق ي ك نقش ه دان ش ،به عنوان ابزاري از مديريت دانش در سطح سازمان­ها ،نقش مؤثر طراحي و به­كارگيري اين ابزار در سازمان­ها پرداخته 4شود. ادامه ‏دان ش مجموع ه ای از نگرش ها و تجربیات و آموزه های فراگیری شده حین کار است که دانستن آن توسط دیگران می تواند ایجاد ارزش افزوده کند و راهنمای مناسبی برای افکار ،رفتار و ارتباطات می باشد. ‏مديري ت دان ش ‌،فرآين د اس تفاده خالق ،مؤث ر و كارآم د از دانش­ و اطالعات ودیدگاه های خ برگان و متخص صین س ازمان ،ب ه نفع مشتري و در نتيجه به سود خود س ازمان است (امام ي و كيهاني، .)1386ب ه طوركل ي مي­توان فراين د مديري ت دان ش را شامل: شناسايي دانش ،تحصيل دانش ،توسعه دانش ،به اشتراك­گـــــــذاري دانش ،بهره­برداري دانش و حفاظت از دانش دانست. 5 ادامه ‏مديريت دانش براي انجام فرآيندهاي خود از ابزارهاي متعددي سود مي­جويد از جمله اين ابزارها ‌،مي­توان به موارد زير اشاره كرد:نقشه دانش،انجمن های تخصصی،درس­هاي آموخته شده،آنتولوژي­ها و طبقه­ بندي­ه ا،مديري ت مس تندات،مديري ت محتوا،نظام­هاي خبره و غيره (امامي و كيهاني.)1386 ،در حال حاضر ،دو روند عمده در مديريت دانش وجود دارد: .1س نجش س رمايه نامشهود ي ك س ازمان :تهي ه و توسعه نسبت‌ها ،شاخص‌ها و الگوهاي ارزيابي و سنجش .2تهي ه نقش ه دان ش :درياف ت دان ش افراد و گس ترش آن در سازمان ،از طريق فناوري اطالعات ()IT 6 نقشه دانش نقشه دانش شامل 2جزء میباشد(کیم:)2004، - 1دیاگرام شامل گره ها و اشیاء مستطیلی مشخص کننده دانش کسب شده از فرایند کسب و کار و پیوند میان گره ها است که به ارتباط میان دانش ها اشاره دارد. م:شخصات::مای:شت::وص:یفیدا:ن:ش2- ن 7 8 گام های تدوین نقشه دانش ‏تجزيه و تحليل زيرساخت­هاي موجود ‏همسوسازي مديريت دانش با راهبردهاي سازمان ‏تعيين نيازمندي­ها ‏شناسايي و تدوين پروفايل­هاي افراد و كارشناسان ‏طراحي و توسعه زيرساخت­هاي الزم ‏شناسايي منابع اطالعاتي 9 كاربردهاي نقشه دانش يافتن منابع اصلي ،فرصت­ها و محدوديت­ها براي خلق دانش و روندهاي آن، تشويق به استفاده مجدد و ممانعت از دوباره­كاري و صرفه­جويي در زمان و هزينه­ها، ايجاد پل ارتباطي بيشتر در زمينه تسهيم ،تبادل دانش و تجارب (مؤثر يا ناموفق)، نمايان­تر كردن فرصت­هاي يادگيري، حمايت از ابتكارات و تحقيقات، تهيه فهرست و امكان ارزيابي سرمايه­هاي ناملموس و مزيت­هاي رقابتي، دسترسي و كاربرد مؤثر اطالعات از طريق شناسايي كارشناسان داخل و خارج از سازمان، اشاعه محصوالت ،خدمات و فرآيندها‌، ترسيم و بازنمايي شبكه­هاي خبره، پي­گيري اهداف تعيين شده، برجسته سازي و فرصت­هاي مناسب در قدرت نفوذ دانش، توليد و استخراج پايگاه­هاي اطالعاتي براي مشتريان ،و غيره (دنهام.)1386 ، 10 فرايند خلق يك نقشه دانش 11 12 ویژگی های شرکت مادر و نقشه های فکری ویژگی های شرکت های مادر را میتوان در پنج بعد برشمرد: ‏نقشه های فکری، ‏ساختارها ،سیستم ها و فرایندهای مادری، ‏وظایف ،خدمات مرکزی، ‏منابع ،افراد و مهارت ها، ‏عدم تمرکزگرایی در روابط 13 چرا از نقشه دانش در شرکت های مادر استفاده می شود؟ ‏یافتن فرصت ها ،منابع کلیدی و موانع خلق و جریان دانش استفاده مجدد و جلوگیری از اختراع دوباره ،کاهش زمان جستجو کشف تخصص ها و تبادل دانش بهبود پاسخگویی به مشتری ،تصمیم گیری و حل مسئله بوسیله دسترسی به اطالعات قابل استفاده و متخصصین داخلی و خارجی. ‏ایجاد فرصت های یادگیری و بهره گیری از دانش ‏ایجاد مخزنی از ابتکارات دانشی 14 چارجوب پیشنهادی و روش اجرایی نقشه دانش در یک مطالعه موردی روش اجرایی 6مرحله ای برای تهیه نقشه دانش یک شرکت تولیدی که دانش ساخت تولیدات خود را در مدت 30سال جمع آوری کرده است ،به شرح زیر ارائه میگردد: تعریف دانش سازمانی ‏ الف .ابتدا دانشی که در یک بخش تخصصی ،اتفاق میافتد تعریف میشود . ‏ ب .یک کارگاه دانش هستی شناسی به منظور تعیین نیازهای دانشی ،تحلیل منابع ورودی ،توسعه تاکسونومی و طبقه بندی دانش پایه برگزار میگردد. ‏ - 2تحلیل نقشه دانش ‏ دراین مرحله نقشه های فرایند دانش بر اساس جریان کار تهیه میگردد. ‏ -3استخراج دانش دانش براساس هر فرایند تعریف شده در نقشه فرایند استخراج می شود.استخراج دانش از طریق مصاحبه و پرسشنامه با خبرگانی که حداقل 20سال سابقه میدانی دارند ،تهیه میشود.حداقل 5مورد دانش خبرگان به همراه مشخصه های دانش و ارزیابی دانش تشریح میشود. -4 پروفایل سازی دانش 15 نمونه ای از یک پروفایل دانش عنوان شناسه دانش سازمان نويسنده آخرين بازنگري تاريخ تهيه تاريخ انقضاء كلمات كليدي درجه اهميت امتياز دسترسي نوع مكان فرمت خبره پيش نياز توصيف 16 نتیجه گیری ‏توسعه شرک ت های مادر دان ش محور ،عالوه بر رش د اقتصادی مستلزم توسعه انسانی ،فرهنگی و اجتماعی میباشد. ‏هدف اص لی مدیری ت دان ش در س ازمان ،تبدی ل دان ش ضمنی کارکنان به عنوان منبع مهمی در تصمیم گیری و اقدامات عملی ب ه دان ش ص ریح و مدون برای رس یدن ب ه اهداف آ ن است. مدیری ت س رمایه های فکری در شرک ت های مادر ،م ی توانند عملکرد کسب وکار را با انجام مراحل زیر توسعه دهد1: .1استخراج دانش .2اشتراک دانش .3استفاده دوباره از تجربیات و .4استفاده از دانش Know-how 17  از توجه شما متشکرم 18

51,000 تومان