معماری و عمرانعلوم مهندسی

نقش آب در معماری

صفحه 1:
نقش آب در مسماری ( پاخ موزه آب4

صفحه 2:
#معماري هنري است که سعی دارد تلاش آدمي را به بال سوق دهد و از آین‌رو ا * بشر براي ساخت خانه, معبد و یا هر بناي ديگري از زمین شروع مي‌کند و به ‎meer years erro] eer noe ery‏ ۱ ‎Row’) 7‏ ۳۳۳ ۳ ۰ ا ی ای ار (re nee ‏طوفان نی بش رای ساخت ادلی تناها و با‎ ee ‏ل ل‎ 1 Eee 3 ۳ ۳ ۰ ۰ a oo Gilgen nie ken oN ee ir eae ae 0 acer sl Ses flo pen leek ine se Us ‏ال‎ ‎AT cular am rn 0 Proved larga bir ec par rare ‏ا ا ال‎ ۰ ۳ ۱ ‏ا‎ omen heron Val peru) Fret] lrg Fe var greorve] by ‏در معماري در اقليمها و فرهتكهاي مختلف نمادي بارز داشتة است.‎ 5

صفحه 3:
ار ار ما 1 ‎Sig ee‏ ار ار و را ۱۳ ‎he eo Fes eng‏ 0 با تا ‎eo‏ ‎ge‏ ار را 3 را دعوت كردهانم كة در منزل ما باشد و ذودتمابي كد و مشعوفهان سارد, * از همان آغاز ساخت بناي کاخ‌ها و باغ‌هاي واقع در پاسارگاد. طرح ‎Gane‏ 1 ‎eee re] ety‏ ل ‎Poet loca pe rorrares oer‏ هستیم, تنها به‌متظور آب‌رساني باغ نیست, بلکه از حرکت و سکون و صدا ‎Tone Tes] bOIot Tao) ke Te)‏ ا ا ‎LOR onde‏ در برخي از موارد در باغهايي بنا شده كه آب نقش مهمي در زيبايي آنها ‎ones‏ ا ا اا ۱ اینگونه‌اند. 5

صفحه 4:
*پیش از ظهور | اسلام, 0 52 ‎ol Us‏ و دردامن ‎cn‏ ال از ار را ونقش آب بیشتر نقش تجردي است. نیایش گاه ها و معابد وآتشکده ‏و ‎oe Se‏ گويي آب از ‎oe i ee eee‏ ۳ ‎pel cp] heraer)‏ ا ا ا ۷ آب درطبیعت است وتمام جوهر وخواص آب به صورت مجرد که ظاهرا جنبه نمايشي پیداکرده و در نیایش آب منظور بوده است. ‏*در ايران باستان, معماري به سوي آب حركت مي كند و دركنار آن آرام مي كيرد. ولي در دوره اسلامي آب در معماري حالت كاربردي پیدا مي کند و معماران آگاهانه سعي مي کنند تا به طبیعت تسلظ ‏ يافته و آن را به نظم بكشانند و باشناخت قوانين فيزيكي و رفتار آب را را بکشانند. آب در شکل هاي هندسي در اکثر بناها متجلي مي شود و به نوعي مرکزیت وحدت معماري در آب شکل مي كيرد ‎ ‎

صفحه 5:
*نقش آب در معماري ایران باستان ۱ ype opis 0 ‏ا ا ل‎ ip) Frere) 1 ‏ل ا‎ ‏همواره به باغ‌هاي ايراني حیات مي‌بخشيد, اب جاري بود كه در‎ Se ee ee erry See tere are Site an tae) eg ‏در مي‌آمد و هواي باغ را مطبوع و دلپذیر مي‌ساخت. در‎ ‏باغ‌هاي تزييني که به حوض‌ها مي‌پیوست. جدول ها معمولا با‎ 1 sernrey eet ed rae (Pie eh ee | ‏طرح‌هاي مختلف کار مي‌گذاشتند که به موج آب, جلوه زيبايي‎ ‏ی‎ ‏را و‎ eS 0 ‏ا ل‎

صفحه 6:
باغ شاهزاده ماه اا ا ا 0 و ا ا ل م دارد. باغهاي شهرهاي خشك و ‎eel emery‏ ی ‎one lame‏ و داشته‌اند که از آن جمله باغ‌هاي 9201 کاشان که از باغ‌هاي معروف دوره ۷۱ re sci Cmr este ree زمان ما است به علت وقور آب چشمه سليماني و حوض و استخر و فواره‌هاي فراوان و درختان کهنسال عمارت‌هاي تاريخي, همواره جزو 010175 بوده است.

صفحه 7:
0 ea em are a Bene pecrermeretes ‏ا‎ ‏در مقابل عمارت باغ احداث‎ eg oll es aes ‏الت‎ ru] ere emer ier 0 ‏ا ال‎ ‏دايرة يود كاه عي در دائ ل‎ ‏ل اي‎ ‏سا وار‎ Ager Ji ee ‏در رورهاي‎ hi ee | ‏ا‎ emer ar Seg ‏تیمروز, در کنار آب‌تما به آسایش‎

صفحه 8:
ا 1۱ ذهن و جسم. همان‌گونه که جسم آدمي به ‎cen Tere ryir ye serovars‏ ‎ese‏ ا ‎Beet‏ جامعه شهري که ساختمان‌هاي بلند و خیابان‌ها و زندگي ماشيني همه جا را احاطه ‎ned Merc eresor ayes‏ 0[ ‎yeaa! able juol yl g aimu> Toy sly oly‏ LU spolis sala la pei 59 0 j9p0l.cuwl Bea areas ergo poem ‏طبيعي (بوشش كياهي) هسنيم. لذا بايد با‎ بكاركيري عناصري كه بافت نرم دارند, ‎Ree ye ele Roca rerS‏ انسان آرامش بخشيد. اين مكانها ميتوانند ‎Breer eer oe nC Le Ie‏ أين عناصر به شمار ميرود و جه در حالت ‎ere‏ 0 = ‎wcuwl Qhuil 79) ori. Yu jlei oSy> ©‏ حرکت و موسيقي آب. در جلوه‌گري | بیشتر قضاي سبز نقشي در خور توجه دارد. ميتوان آب را به صورت جويبار و چشمه براي نقاط آرام و بي سر و صدا وبه ضورت آبشار و قوارهای 00

صفحه 9:
۱ تا ار را و ا ا ا لل ‎Epc rer eye: Mem ner‏ ۰ ۳ ا مي‌توان به دو صورت منظم یا غیرمنظم طراحي کرد. *منظم (لسم۳) _ متظور از طراحي منظم, دادن شکل کاملا هندسي به آب‌تماها و ۰ ۳۳ ۳ ۳ سا ۲ ا ۰ ۱ را( تا ای ل ‎eee eee‏ که داراي لبه برجسته باشند, جذابیت بيشتري دارند. چرا که نشستن روي لبه ا ال ا ۱ ‎deo dd‏ را ‎So hs Gano oO‏

صفحه 10:
ی ار ‎Fp (os ee Se ee ee‏ ‎Bory re Pe oe ee eee Paral‏ ee ‏ل‎ ‎Pere lr ice ee ieee wip eee ea eas ce eee ee ete ear op Se oe ee ‏و شراط‎ pe ee ee ee ةراجأ‎ Ree rs Foren or sip cane peer ay) ieee ee eee Sec et Rel nc site Ste ee ieew clase ole] ‎ee‏ ل ا ل ا ‎sid iy ce te‏ و إمدحاها اخخصاس ذاذه دو رحست رايط ۳ ۳ ۳ << کج ‎Bosc oe Bae ee ee‏ ‏هماهنگي با دیگر عوامل باغ هم‌چنین سلیقه و ابتکار طراح دارد.

صفحه 11:

صفحه 12:
ا 1۱ شهرسازى به 0 دسته تقسيم مى شود که عبارتند از: 1 در این شکل استفاده ار آب لك پیشرفته در آب و یا جزایر و شبه ‎tse ve Fees ba‏ ۱ ‎Cresta imermen | FC RCie-Ciry‏ ‎peor) Ieee ee ered ica er ey‏ ‎ee ee‏

صفحه 13:
Ree tre) در مورد اين شكل استفاده از آب مى توان رودخانه هايى كه از درون شهر ها می گذرند" کانال های مصنوعی و حوى ها را نام برد ابن شكل استقاده ل ا ‎ore‏ 0 كر كر وان عامل ص كس رد اعضا مختلف يى مجموعه باشد.

صفحه 14:
”) قطب يى مجموعه: در اين حالت آب عنصر فعال مجموعه است و فورا جلب توچه 00 دعوت می کند.

صفحه 15:
4 دریاچه های مصنوعی: در واقع همان حوض ها و حوضچه ها هستند که تنوع قابل توجهی در طرح این دریاچه ها به چشم می خورد. 8 محبط ابی 00 باروك در فرانسه و ايتاليا به اوج خود ‎pier arr‏ 00 ‎aryenc ees pierre‏ 000 فکانی که در آن از ات به ‎ie ae‏ ای ام ‎a‏ یکی از کاملترین آبنماهای شناخته شده در آمریکا است:

صفحه 16:
perce) Rovere vipers) ee erica icy] hey ietl weep pvarrae Trey = 0 در گذشته آب نقش بسزایی در اختراع و به وجود آمدن یک سری با ‎sole es i Gl‏ مکان دیگر" قنات ابداع شد و به همین ترتیب بناهای دیگری نیز به وجود ‎en ier epee ers ya ts seh Cinel|‏ ۱ ‎)١‏ قنات:قنات اختراع ابرانيان است و ده ها قرن هم قدمب دارد. احداد و شيوه ى ابداعى خودشان بوده به حاشيه ى كوير ها مى برده اند. قنات ‎e ae B ROC Y‏ ا ا 2 ل ا ‎Peete‏ ‏كار به سطح زمين مى رساند' كفته مى شود. قنات اختراع ايرانيان ‎0 ‏ا‎ be

صفحه 17:

صفحه 18:
‎le (a‏ ار هستند که در دو فاصله ی كوتاه از سال فعال بوده اند. یکی چله ی تابستان و دیگری چله ی زمستان. 7 ‎reg‏ ا ا بوده اند. يخجال ها از سه بخش ت شده اند: ‏خشت و ‎۰ ‏ا‎ (el ee trol to easier ‏و در قسمت شمال ساختمان ساخته‎ ‏ل ال‎ ae ‏شرق' غرب و جنوب با ديوارهاى بلند‎ 0 ‏ا‎ reer ewer tele | ‏سردی هوا در زمستان بیافزاید.‎ ‎ ‏ار ‏مي ‏باشد. مخزن ‎oe‏ 0 شود. جدار اين مخزن ست و عمق ‎vars]‏ 1 ا 0 ساختمان است و روى مخزن بخچال را همين كنيد مخروطى تنكل فى يوشاتد- ‏چا ‎ae‏ که مجلی است برای انیا ۱ مستا ‎

صفحه 19:
oe ere oe ‏هستند که در نسل جدید مورد‎ ‏بازديد قرار مى كيرند. اين بنا‎ ae a ‏0م‎ ee Ce ee gh ee So oy Uae el Rae Je ‏ا‎ می شده است.

صفحه 20:
ما ع مورهة آت *باغ موزه آب, از نمونه های معاصرمعماری منظر ایران 1 پارک تاثیر آب در زندگی انسان است و شامل باغ و ساختمان اكواريوم مى باشد. باغ أن به عنوان يى ياركى در 9 ‎cere lee warty Veer oer varalrare]|‏ ۱ 7 است 7 داده شده است. فضاهای متعددی 7 ا زاويه دار نسبت به جداره يارك به هم دوخته شده اند.

صفحه 21:
= eee ‏شهر تهرآن, انگیزه اي برای شهرداری شد ا با ساماندهی و طراحب آن به‎ 1 ord EL yl Ul ojg0 EL Ulgis Fe 2 ‏ل‎ es epee a ‏ا ا ار‎ 0 dente merienren (oe Se ee ie ae sales gee Sern Sar sate eer rye ‏ان مراکزآموزشی مختلف) در حوزه‎ es oes] (sil 0 ‏و ا‎ ‏و‎ ‎Sr Raia a ee Pe area ee ‏ی جنبه استفاده از باغ موزه را تضمين مى كند؛ به طورى كه هر‎ Asie es oe ‏رو های اجتماعی‎

صفحه 22:

صفحه 23:
0 ‏ا اا ل ا‎ 0000 ‏ا‎ es ere ieeey Sree [Re eg (errr err Ne nme rae mr ersten ya) ‏است كه در ابتدا داراى 41 اصله درخت و درختجه از اتواع جنار. كاج تهرانء توت. كردو. زبان‎ ‏كنجشك و ... بوده است كه از اين تعداد ۱۹۰ اصله آن استفاده شده است و مابقى كه خشى‎ 10 pee rene acre teres Ree errr pcreae cane aviy me veartt ratrns va epee rent seal Ore See) wre ecnes We) Weve wore] ie Aces] Cire e i ‏و‎ Berar Pare one cere rere res eae ne petro ares bl eran Cart ava Se eee ee ae on ene ee ‏اصلی دسنرسی به باغ (خیابان یخچال) است. بدون حضور این عوامل, قطعه زمین مورد نظر‎ ‏به یکی از پلاک های شهری بدل می گردید, فاقد هر گونه احساس ارزش محیطی و مکانی‎ ‏خاص, كه هيج كونه احساس تعلقى را براى ساكتان منطقه به دنبال نمى داشت. بدين ترتيب»ء‎ ۱ ۱ eel eT ne ee ‏عموم و تداوم حیات در گرو زندگی درختان و رشته قنات و دیگر عوامل‎ oe ‏گردش و‎ نی آن است.

صفحه 24:
9 repre cmap perianal Pye eee esr recy eoere-s anerere reac ‏ا‎ ‎0 ‏ا‎ Cre SoC PCL ea P aCe a aU eer ply ‏ترسیم گردیدند.‎ ‏لت لت‎ ey SSP ne SS) me) _ Shier ere tae ‏را برای دستیابی به محیطی مطلوب و با نشاط در میان بافت شهری‎ ‏در هم تنیده خاطر نشان می سازد. اين خود برای طراح زمینه فکری‎ 5 ver) meprueesboveg Farey) by oe ۳ 0 pert che. pe ‏عناصر‎ ‎Bes ely cless ae eb lo 2 ‏ا‎ ie ae ‏فته است. آز طرفی جيدمان قضابى عناصر مصنوع ملحق‎ Sete ern ae ‏باغ- همچون‎ Eee se ee es

صفحه 25:
در قطعه شرقی پارک باشگاه ورزشی خانواده در حال احداث است . ترکیب این ‎Ware Mies ie lenwh corer‏ ها شهروندان_یشتری باشدر ‎

صفحه 26:
*محور ورودی به یک آبنمای ریزشی-در انتهای دیواره باغ- ختم می شود که ریزش آب را از ارتفاع نشان مى دهد و به صورت پرده ای از آب شكل كرتي أست و قر من ‎a‏ از پشت پرده آب عبور ويا در محلى كه براى ‎s)‏ 0 9 ‎a‏ ار و فضاهای ۱۳ شاهد باشد. این محور تنها محور عمود بر بدنه باغ است و ساير محور ها بنا به دلیل ‎aoe ane‏

صفحه 27:
۱ meena Re dit) pe gee eS ke) ceed am ee ‏و مخور اصلى: از طريق توتلى پلکسی‎ ‏كلاس به سبك مدرن سر يوشيده كرديده‎ 000 0 Se anor ام عبور از زير آن احساس فرو رفتن در داخل آبشارى شيشه اى به وجود مى آید, که صدای تاشی از ريزش آب بر روی ۰ دتبال خواهد داشت. اتفاقى كه در زير اين ‎iPr merpr Careers ra Eres‏ 2 در قرد می شود که با تعبیه نیمکت هایی در زیر تونل امکان نشستن وی میسر می ‎ay meet were‏ ل 0 301 ‎asses at‏ ۱[ چسب بوده است.

صفحه 28:
*طراح تحت تاثير سبى يست ‎ecrepee‏ 0 كرفتن عناصر نمادين از باغ ‎ys‏ ا اه که رنگ لاجوری کاشی ‎sl‏ ‏داخل سه حوض بزرگ مثلئی ا 0 اصلی قرار دارد. برگرفته از ۱ است اما فرم مثلثى شكل ‎perry‏ 1 آن است.

صفحه 29:
؟آبتمای مریع شکل که به صورت فواره های مربع شکل ‎RY PRO Sea ee et perere‏ ‎Samo ae Sl‏ ‎los‏ گرفته از میدان پار وی ‎ee‏ سيتروئن در ‎eh‏ ار مرکز دایره ای هستند که با ‎jp SS ‏به همراه آبنمای مجاور خود که‎ 00 ‏در داخل فضاهاى مريع شكلى‎ ‏كه به وسيله درختان شرو ابجاد‎ ‏شده قرار گرفته است.‎ ‎

صفحه 30:
*پخش ‎yl‏ ار شده بر روى . ۲ او ‎A ain‏ دودود در باغ است. صدای دلپذیر و هوای مطبوع بر اثر این پودر شدن أب به وجود مى أيد. در اب انيارهاى كهن ایران 5 چشم می خورد. در تمام باغ ‎oe "۳‏ عامل ‎digu‏ دهنده ابتماهاق ‎ro luo jai Walaio 9 Egiio‏ باشد.

صفحه 31:
مسیر آب قنات موجود در سایت پس از طی یک سوم ‎ae Sano more)‏ رارد مى كند.ء سيس به سمت جنوب ادامه مسیر 0 ا م طراح با استفاده از نهر و برکه مصنوعی که الهام گرفته از باغ ژاینی می باشد, آب را نمایان کرده است.

صفحه 32:
© اصلى رين ار ساختمان موزه است كه به كفته 1 ‎touul ails 2979 Ul wll sly‏ ‎Pe epeee ares) var sr ror nee)‏ ‎erro) seer er etry error re |‏ درختان با ارزش باغ وارد ايد و از ‎Erte Brora recy.‏ ‎eyes ere aracey ery‏ 0 بازدید کنندگان را به کل مجموعه باغ 0 را محدود می ساخت. بلکه مخفی ا تواند عاملی برای هدایت مردم به داخل باغ و چرخاندن آنها در فضاهای محوطه باز جلوی ساختمان باشد.

صفحه 33:
* موزه و نماشگاه آب, ساختمانی است سه عع الك وو زا ۶۰ متر. در طبقه ‎eel‏ 0 ‎pate Coe eee‏ ا کت ارآ فنات سوه كه يخيشم 5 شمالى طبقة أول به داخل أر سس م فته شد است. ‎ee on 2‏ میت جح مرکزی قرار خواهد | x ۱. ‏سنعی‎ ge open ras ar be axl ‏با‎ ‏نا برآیآجاد‎ Ceres ‏بودهائد‎ ‏بر من‎ ‏رك ب أ قطعات بحي را‎ ‏یگرند, تداشی‎ CRA EM ‏كه دي‎ ‏جرخشى تسيت به‎ ‏تاديد عن شود‎ repeat 9 رودق اصلى ره : یک را ‎ss‏ ‏و ار رف گر ارت ای ‎Se‏ Dies ere en ‏به ساختمان موزه برقرار سازد”‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان