صفحه 1:
نقش آب در مسماری ( پاخ موزه آب4
صفحه 2:
#معماري هنري است که سعی دارد تلاش آدمي را به بال سوق دهد و از آینرو
ا
* بشر براي ساخت خانه, معبد و یا هر بناي ديگري از زمین شروع ميکند و به
meer years erro] eer noe ery ۱
Row’) 7
۳۳۳ ۳ ۰
ا ی ای ار
(re nee طوفان نی بش رای ساخت ادلی تناها و با
ee ل ل 1 Eee
3 ۳ ۳ ۰ ۰
a oo Gilgen nie ken oN ee
ir eae ae 0 acer sl
Ses flo pen leek ine se Us ال
AT cular am rn 0
Proved larga bir ec par rare ا ا ال
۰ ۳
۱ ا omen heron Val peru) Fret] lrg Fe var greorve] by
در معماري در اقليمها و فرهتكهاي مختلف نمادي بارز داشتة است.
5
صفحه 3:
ار ار ما 1
Sig ee ار
ار و را ۱۳
he eo Fes eng 0
با تا eo
ge ار را 3
را دعوت كردهانم كة در منزل ما باشد و ذودتمابي كد و مشعوفهان سارد,
* از همان آغاز ساخت بناي کاخها و باغهاي واقع در پاسارگاد. طرح
Gane 1
eee re] ety ل Poet loca pe rorrares oer
هستیم, تنها بهمتظور آبرساني باغ نیست, بلکه از حرکت و سکون و صدا
Tone Tes] bOIot Tao) ke Te) ا ا LOR onde
در برخي از موارد در باغهايي بنا شده كه آب نقش مهمي در زيبايي آنها
ones ا ا اا ۱
اینگونهاند.
5
صفحه 4:
*پیش از ظهور | اسلام, 0 52 ol Us و دردامن
cn ال از ار را
ونقش آب بیشتر نقش تجردي است. نیایش گاه ها و معابد وآتشکده
و oe Se گويي آب
از oe i ee eee ۳
pel cp] heraer) ا ا ا ۷
آب درطبیعت است وتمام جوهر وخواص آب به صورت مجرد که
ظاهرا جنبه نمايشي پیداکرده و در نیایش آب منظور بوده است.
*در ايران باستان, معماري به سوي آب حركت مي كند و دركنار آن
آرام مي كيرد. ولي در دوره اسلامي آب در معماري حالت كاربردي
پیدا مي کند و معماران آگاهانه سعي مي کنند تا به طبیعت تسلظ
يافته و آن را به نظم بكشانند و باشناخت قوانين فيزيكي و رفتار آب
را را
بکشانند. آب در شکل هاي هندسي در اکثر بناها متجلي مي شود و
به نوعي مرکزیت وحدت معماري در آب شکل مي كيرد
صفحه 5:
*نقش آب در معماري ایران باستان
۱ ype opis
0 ا ا ل ip) Frere)
1 ل ا
همواره به باغهاي ايراني حیات ميبخشيد, اب جاري بود كه در
Se ee ee erry See tere are Site an tae) eg
در ميآمد و هواي باغ را مطبوع و دلپذیر ميساخت. در
باغهاي تزييني که به حوضها ميپیوست. جدول ها معمولا با
1 sernrey eet ed rae
(Pie eh ee |
طرحهاي مختلف کار ميگذاشتند که به موج آب, جلوه زيبايي
ی
را و eS
0 ا ل
صفحه 6:
باغ شاهزاده ماه
اا ا ا 0
و ا ا ل م
دارد. باغهاي شهرهاي خشك و
eel emery ی
one lame و
داشتهاند که از آن جمله باغهاي
9201
کاشان که از باغهاي معروف دوره
۷۱ re sci Cmr este ree
زمان ما است به علت وقور آب
چشمه سليماني و حوض و استخر و
فوارههاي فراوان و درختان کهنسال
عمارتهاي تاريخي, همواره جزو
010175
بوده است.
صفحه 7:
0 ea em are a
Bene pecrermeretes ا
در مقابل عمارت باغ احداث
eg oll es aes
الت ru] ere emer ier
0 ا ال
دايرة يود كاه عي در دائ ل
ل اي
سا وار
Ager Ji ee
در رورهاي hi ee
| ا emer ar Seg
تیمروز, در کنار آبتما به آسایش
صفحه 8:
ا 1۱
ذهن و جسم. همانگونه که جسم آدمي به
cen Tere ryir ye serovars
ese ا Beet
جامعه شهري که ساختمانهاي بلند و
خیابانها و زندگي ماشيني همه جا را احاطه
ned Merc eresor ayes 0[
yeaa! able juol yl g aimu> Toy sly oly
LU spolis sala la pei 59 0 j9p0l.cuwl
Bea areas ergo poem
طبيعي (بوشش كياهي) هسنيم. لذا بايد با
بكاركيري عناصري كه بافت نرم دارند,
Ree ye ele Roca rerS
انسان آرامش بخشيد. اين مكانها ميتوانند
Breer eer oe nC Le Ie
أين عناصر به شمار ميرود و جه در حالت
ere 0
=
wcuwl Qhuil 79) ori. Yu jlei oSy> ©
حرکت و موسيقي آب. در جلوهگري |
بیشتر قضاي سبز نقشي در خور توجه
دارد. ميتوان آب را به صورت جويبار
و چشمه براي نقاط آرام و بي سر و
صدا وبه ضورت آبشار و قوارهای
00
صفحه 9:
۱ تا ار را و
ا ا ا لل
Epc rer eye: Mem ner
۰ ۳ ا
ميتوان به دو صورت منظم یا غیرمنظم طراحي کرد.
*منظم (لسم۳) _ متظور از طراحي منظم, دادن شکل کاملا هندسي به آبتماها و
۰ ۳۳ ۳ ۳ سا ۲
ا ۰ ۱
را(
تا ای
ل eee eee
که داراي لبه برجسته باشند, جذابیت بيشتري دارند. چرا که نشستن روي لبه
ا ال ا ۱
deo dd را So hs Gano oO
صفحه 10:
ی ار
Fp (os ee Se ee ee
Bory re Pe oe ee eee Paral
ee ل
Pere lr ice ee ieee wip eee ea
eas ce eee ee ete ear
op Se oe ee
و شراط pe ee ee ee ةراجأ
Ree rs Foren or sip cane peer ay)
ieee ee eee Sec et Rel nc site Ste ee ieew clase ole]
ee ل ا ل ا
sid iy ce te و إمدحاها اخخصاس ذاذه دو رحست رايط
۳ ۳ ۳ << کج
Bosc oe Bae ee ee
هماهنگي با دیگر عوامل باغ همچنین سلیقه و ابتکار طراح دارد.
صفحه 11:
صفحه 12:
ا 1۱
شهرسازى به 0 دسته تقسيم مى
شود که عبارتند از:
1
در این شکل استفاده ار آب
لك
پیشرفته در آب و یا جزایر و شبه
tse ve Fees ba ۱
Cresta imermen | FC RCie-Ciry
peor) Ieee ee ered ica er ey
ee ee
صفحه 13:
Ree tre)
در مورد اين شكل استفاده از آب مى
توان رودخانه هايى كه از درون شهر
ها می گذرند" کانال های مصنوعی و
حوى ها را نام برد ابن شكل استقاده
ل ا
ore 0
كر كر وان عامل ص كس رد
اعضا مختلف يى مجموعه باشد.
صفحه 14:
”) قطب يى مجموعه:
در اين حالت آب عنصر فعال
مجموعه است و فورا جلب توچه
00
دعوت می کند.
صفحه 15:
4 دریاچه های مصنوعی:
در واقع همان حوض ها و حوضچه ها
هستند که تنوع قابل توجهی در طرح
این دریاچه ها به چشم می خورد.
8 محبط ابی
00
باروك در فرانسه و ايتاليا به اوج خود
pier arr 00
aryenc ees pierre 000
فکانی که در آن از ات به
ie ae ای ام
a یکی از کاملترین آبنماهای
شناخته شده در آمریکا است:
صفحه 16:
perce) Rovere vipers) ee erica icy] hey ietl weep pvarrae Trey
= 0
در گذشته آب نقش بسزایی در اختراع و به وجود آمدن یک سری
با sole es i Gl
مکان دیگر" قنات ابداع شد و به همین ترتیب بناهای دیگری نیز به وجود
en ier epee ers ya ts seh Cinel| ۱
)١ قنات:قنات اختراع ابرانيان است و ده ها قرن هم قدمب دارد. احداد
و
شيوه ى ابداعى خودشان بوده به حاشيه ى كوير ها مى برده اند. قنات
e ae B ROC Y ا ا 2 ل ا Peete
كار به سطح زمين مى رساند' كفته مى شود. قنات اختراع ايرانيان
0 ا be
صفحه 17:
صفحه 18:
le (a ار
هستند که در دو فاصله ی
كوتاه از سال فعال بوده اند. یکی چله
ی تابستان و دیگری چله ی زمستان.
7
reg ا ا
بوده اند. يخجال ها از سه بخش ت
شده اند:
خشت و
۰ ا (el
ee trol to easier
و در قسمت شمال ساختمان ساخته
ل ال ae
شرق' غرب و جنوب با ديوارهاى بلند
0 ا reer ewer tele |
سردی هوا در زمستان بیافزاید.
ار
مي
باشد. مخزن oe 0
شود. جدار اين مخزن ست و عمق
vars] 1
ا 0
ساختمان است و روى مخزن بخچال
را همين كنيد مخروطى تنكل فى يوشاتد-
چا ae که مجلی است برای انیا ۱
مستا
صفحه 19:
oe ere oe
هستند که در نسل جدید مورد
بازديد قرار مى كيرند. اين بنا
ae a
0م ee
Ce ee gh ee
So oy
Uae el Rae
Je ا
می شده است.
صفحه 20:
ما ع مورهة آت
*باغ موزه آب, از نمونه های معاصرمعماری منظر ایران
1
پارک تاثیر آب در زندگی انسان است و شامل باغ و
ساختمان اكواريوم مى باشد. باغ أن به عنوان يى ياركى در
9
cere lee warty Veer oer varalrare]| ۱
7 است 7 داده شده است. فضاهای متعددی
7 ا
زاويه دار نسبت به جداره يارك به هم دوخته شده اند.
صفحه 21:
= eee
شهر تهرآن, انگیزه اي برای شهرداری شد ا با ساماندهی و طراحب آن به
1 ord EL yl Ul ojg0 EL Ulgis
Fe 2 ل es epee a
ا ا ار
0 dente merienren
(oe Se ee
ie ae sales gee Sern Sar sate eer rye
ان مراکزآموزشی مختلف) در حوزه es oes] (sil
0 و ا
و
Sr Raia a ee Pe area ee
ی جنبه استفاده از باغ موزه را تضمين مى كند؛ به طورى كه هر
Asie es oe رو های اجتماعی
صفحه 22:
صفحه 23:
0 ا اا ل ا
0000 ا es ere ieeey
Sree [Re eg (errr err Ne nme rae mr ersten ya)
است كه در ابتدا داراى 41 اصله درخت و درختجه از اتواع جنار. كاج تهرانء توت. كردو. زبان
كنجشك و ... بوده است كه از اين تعداد ۱۹۰ اصله آن استفاده شده است و مابقى كه خشى
10 pee rene acre teres Ree errr pcreae cane aviy me veartt ratrns va
epee rent seal Ore See) wre ecnes We) Weve wore] ie Aces] Cire e i
و
Berar Pare one cere rere res eae ne petro ares bl eran Cart ava
Se eee ee ae on ene ee
اصلی دسنرسی به باغ (خیابان یخچال) است. بدون حضور این عوامل, قطعه زمین مورد نظر
به یکی از پلاک های شهری بدل می گردید, فاقد هر گونه احساس ارزش محیطی و مکانی
خاص, كه هيج كونه احساس تعلقى را براى ساكتان منطقه به دنبال نمى داشت. بدين ترتيب»ء
۱ ۱ eel eT ne ee
عموم و تداوم حیات در گرو زندگی درختان و رشته قنات و دیگر عوامل oe گردش و
نی آن است.
صفحه 24:
9 repre cmap perianal
Pye eee esr recy eoere-s anerere reac ا
0 ا Cre SoC PCL ea P aCe a aU eer ply
ترسیم گردیدند.
لت لت ey SSP ne SS) me) _ Shier ere tae
را برای دستیابی به محیطی مطلوب و با نشاط در میان بافت شهری
در هم تنیده خاطر نشان می سازد. اين خود برای طراح زمینه فکری
5 ver) meprueesboveg Farey) by oe ۳
0 pert che. pe عناصر
Bes ely cless ae eb lo
2 ا ie ae
فته است. آز طرفی جيدمان قضابى عناصر مصنوع ملحق
Sete ern ae باغ- همچون Eee
se ee es
صفحه 25:
در قطعه شرقی پارک باشگاه ورزشی خانواده در حال احداث است . ترکیب این
Ware Mies ie lenwh corer ها
شهروندان_یشتری باشدر
صفحه 26:
*محور ورودی به یک آبنمای
ریزشی-در انتهای دیواره باغ-
ختم می شود که ریزش آب
را از ارتفاع نشان مى دهد و
به صورت پرده ای از آب
شكل كرتي أست و قر من
a از پشت پرده آب عبور
ويا در محلى كه براى
s) 0 9
a ار و
فضاهای ۱۳
شاهد باشد. این محور تنها
محور عمود بر بدنه باغ است
و ساير محور ها بنا به دلیل
aoe ane
صفحه 27:
۱ meena Re dit)
pe gee eS ke) ceed am ee
و مخور اصلى: از طريق توتلى پلکسی
كلاس به سبك مدرن سر يوشيده كرديده
000 0 Se anor
ام عبور از زير آن احساس فرو رفتن
در داخل آبشارى شيشه اى به وجود مى
آید, که صدای تاشی از ريزش آب بر روی
۰
دتبال خواهد داشت. اتفاقى كه در زير اين
iPr merpr Careers ra Eres 2
در قرد می شود که با تعبیه نیمکت هایی
در زیر تونل امکان نشستن وی میسر می
ay meet were ل 0 301
asses at ۱[
چسب بوده است.
صفحه 28:
*طراح تحت تاثير سبى يست
ecrepee 0
كرفتن عناصر نمادين از باغ
ys ا اه
که رنگ لاجوری کاشی sl
داخل سه حوض بزرگ مثلئی
ا 0
اصلی قرار دارد. برگرفته از
۱
است اما فرم مثلثى شكل
perry 1
آن است.
صفحه 29:
؟آبتمای مریع شکل که به
صورت فواره های مربع شکل
RY PRO Sea ee et perere
Samo ae Sl
los گرفته از میدان
پار وی ee سيتروئن در
eh ار
مرکز دایره ای هستند که با
jp SS
به همراه آبنمای مجاور خود که
00
در داخل فضاهاى مريع شكلى
كه به وسيله درختان شرو ابجاد
شده قرار گرفته است.
صفحه 30:
*پخش yl ار شده بر روى
. ۲
او A ain دودود در
باغ است. صدای دلپذیر و
هوای مطبوع بر اثر این پودر
شدن أب به وجود مى أيد.
در اب انيارهاى كهن ایران
5
چشم می خورد. در تمام باغ
oe "۳
عامل digu دهنده ابتماهاق
ro luo jai Walaio 9 Egiio
باشد.
صفحه 31:
مسیر آب قنات موجود در
سایت پس از طی یک سوم
ae Sano more)
رارد مى كند.ء سيس به
سمت جنوب ادامه مسیر
0
ا م
طراح با استفاده از نهر و
برکه مصنوعی که الهام
گرفته از باغ ژاینی می
باشد, آب را نمایان کرده
است.
صفحه 32:
© اصلى رين ار
ساختمان موزه است كه به كفته
1
touul ails 2979 Ul wll sly
Pe epeee ares) var sr ror nee)
erro) seer er etry error re |
درختان با ارزش باغ وارد ايد و از
Erte Brora recy.
eyes ere aracey ery 0
بازدید کنندگان را به کل مجموعه باغ
0
را محدود می ساخت. بلکه مخفی
ا
تواند عاملی برای هدایت مردم به
داخل باغ و چرخاندن آنها در فضاهای
محوطه باز جلوی ساختمان باشد.
صفحه 33:
* موزه و نماشگاه آب, ساختمانی است سه
عع الك وو زا
۶۰ متر. در طبقه eel 0
pate Coe eee ا
کت ارآ فنات سوه
كه يخيشم 5
شمالى طبقة أول به داخل أر
سس م
فته شد است.
ee on 2 میت جح مرکزی
قرار خواهد |
x
۱. سنعی ge open ras
ar be axl
با
نا برآیآجاد Ceres بودهائد
بر من
رك ب أ قطعات بحي را
یگرند, تداشی CRA EM كه دي
جرخشى تسيت به
تاديد عن شود repeat
9 رودق اصلى ره : یک را ss
و ار رف گر ارت ای
Se
Dies ere en
به ساختمان موزه برقرار سازد”