صفحه 1:
صفحه 2:
خانواده sla; yl DP)
سلامت کودی دارای
تانرلرر
The role of family
education to promote child
with disability health
صفحه 3:
دکتر محمد کمالی
دانشيار دانشكده علوم توانيخشي
Peron) fy علوم يزشكى ایران
Mohammad Kamali, PhD, PT
— Associate Professor Health
— Education
www.mkamali.com
kamaligmkamali com
صفحه 4:
ree ار كت ميلون فرد داراى ناتوانى ام
23237030300
ميكنند
زند
لايى نفر از هر ه نفر فقيرترين افراد دنيا را تشكيل .
= مى دهند :
CORE] LC ES eee TN eR Sa
aye دسترسی دارند
صفحه 5:
در كشورهاى در حال توسعه تنها 717 از
OAR ane eC PC) 00
دريافت می Rvecy
Fe mn ا chee
eS tre SE aly we ee
ee ديه
lt
صفحه 6:
فرد داراى ناتوانى يا
ل است كه در جامعه oul بواسطه
تغاوتي کته در ظاهر و يا رفتارش دارد يا
محدوديتي عملكردي یا , مورد توجه
0 ۰ | رورس ne ی
شده است..
صفحه 7:
2 ee eee pee
bt ak
تلو
کودکان ایرانی
ميزان شيوع | تعداد افراد
fe eee ares
71031 1/3 5463978
137726 2/5 3095
181132 2/7 لاك
148354 ۳ 8726761
538342 4/9 2640878
صفحه 8:
حضور كودى داراى ناتوانى
در خانواده
* اولین مواجهه با معلولیت در محیط خانواده
8 انتظار والدین برای داشتن کودکي طبیعی,
را سس
" روبرو شدن با كودكي دجار 9
لیت
8 بروز واکنش هاي متفاوت والدین و اعضاي
خانواده
ا ل ype
اقتصادي حضور کودك معلول بر ار
صفحه 9:
برخورد 8 1 داراى
ناتوانى
" كشمكش درونى والدين
" مشكلات با يزشكان
" برخورد دفاعى
© جستجو برای علت
3 جستجو برای درمان؛ توانبخشی LI
موزش
ل 300
صفحه 10:
تجزبه کنارآمدن
با ناتوانی کودک
رویارویی با مسئله |
صفحه 11:
كفتكوى درونى
- رای ان مین درصا ب ام ای کر رورت
ور رز ات ادم فكر مى كنه.
وقتی میری تو طبیعت, در حالت نشاط هستی, فکر
می کنی. اما وقتی شما درد دارید, مثلا نو بیمارستان
ا ا ا ا
POC L Ee ۲۳۱۱۱۱۱۱ رد ۱0 ۱۱۳۱۰
ها AS elles ya
ns well en ye US kG i oe conn Ray
لت ال orca eer by eta Le
ترا ار برس كه نو رالد ار
iree ا (Cpu) Mat Deere oer ele Tee ree)
صفحه 12:
كفتكوى درونی
ا من فکر مي کنم, حالا از كوتاهي
Us slg > ones Ino) aS Isp ak aS tn cS5
اين بجه رو داشته باشيم بهمون نمي داد. من
تا يادم مي اد وضعم خوب بوده هميشه
ماشين داشتم . من از زمان مجرديم هم
ماشين داشتم و اهل هيج خلافي هم نبودم و
نیستم و يك ریال هم یول حرام نوخونه ام
نیاوردم واسه همین میگم شاید خدا مي
peer be ما اینو داشته باشیم اگه نداشته
a pass gra pw ool pul )594(
صفحه 13:
0
۱ که دون
oe Las Gal pull no ole aw as ole aw
چكشي به پاي این مي زني دور سرش رو مي
كيري مي نويسي . oe Dor rere en 2
کرک بر ری ری Fie =
به سلامت هر جي هم بيرسم يه نكاه مي كنه —
ميكه به سلامت بعد بردم بيش دكتر ... كه اونم --
ا م م را ل ار
eisai و ان
صفحه 14:
پذیرش
8 "خوب وضعیت (. 00 A Eee
می دونستم کی باید بهش فروگلوبین بدم, يا کی
a eT oer ety ۹ ۰
UA ee roy po and 0
که بدونم سی پی چبه؛ نه مطالعه خاصی داشتم
بدونم دقبقا چبه...(مادر)
ww yal # ا اا لال ا
تا یکسال هر حا می رفتم می پرسیدم سی پی
epee err epee eee) ار را رد ۱
اومد, دیگه پذیرفته بودم که (...) همچین مشکلی
پل ۰
(sole)
صفحه 15:
مسووليت يذيرى و
متعهد شدن
es et ۱ ۱ کنیم. ما
(۱۱ ۲ oa bre py Pye:
sel متولد شدیم,
حالا حالا ها هم کار داریم. در واقع الان
اگر کسی با این مشکل مواجه بشه, 99
oes eens مى تونم Pep) 0
1149) nos 9) fo Per a owl ol ولی
مسائل دوران بلوغش رو نمى
0
صفحه 16:
مسوولیت پذیری و
eer 7
وا 7 موی بل منت ی ی
يعدا مون و
ترده دوديم شبحد تهترى داشم .ما يه هرا 5
زحمتمون رو كشيديم هر كاري مي شد براش
إديم ب 7 زار
كار كرديم ...”(يدر)
00 0
ا Pr ل
کی ات 0
یرت تلاش می کنم ببشتر باهاش کار کنم.
پد را
صفحه 17:
7 Jwgio
"ا "... خودم مى كم من كه همه راههارو رفتم .
همه کاردرمانی هارو تجربه کردم» فيزيوترايى
بوده رفتمءدكتر بوده رفتمء اين راه هم برم
شايد ار اين 2 Fett, Ae corey A Ear CH
ol بگیرم..."(مادر)
a a 0 ۰ ماابه هر چیزی
ی ی کر نم جنک دار ۰(پدر)
C ne einer "9 ار
a 00 eee ات
es ee ا ل 0
0
صفحه 18:
acai
2
ناتوانی کودک
در والدین
صفحه 19:
توسط پزشک
lS STS GNSS aes LOSE
ار JAS
0 و
Be ie 2 A halla ۳
ی وه eapA ی تا eee
وقتي بهش مي كفتم دكتر اين جرا اينجوريه جرا
حرکت نداره مي گفت: هیچیش نیست سالمه فقط
چافه خوب مي شه "(یدر)
ل ل قم در مسلب متت سد مشر fel
ino 15> aS 2955 111 22 مكلك
me ae ea alec a
و ع تر ادا yea ake eT
ک 1967۲ ها هنن ند آن۲ 275سا
(BEL ess
صفحه 20:
توسط eee)
SPIT earner Pa CO 0
e ry ا eee 1۱
ینج ماهه انتظار داره رو نداشت. وقتی هم که مي
بردمش ييش دكتردش» ا 0
هیچیش نیست, مشکلی نداره. میگفت مثل یه
See be a eee ee ing cece) 211
صاف کاری درست کرده باشی فقط یه آدم خبره
میتونه بفهمد که ایراد داره.. ۰ فوق تخصص
نوزادان بود. . من هجوقت ا
یکسالگی به ما نگفت که (...)مشکل داره. شاید
us Ma are ae
الان وضعيتش بهتر يود. "(مادر)
صفحه 21:
sige Tapia Ars PS
داریم که نه از روی ترحم نه احساسات, بلکه
كارت ع ص ره بسك داشته باشه» عاشق
0 (۲ 1۳
0 وقتي باهاش حرف مي
زنم خيلي آرومم مي كنه. اولاً بيشرفت هاشو
زنه با میگه عیب هاشو نبین حسن هاشو ببین؛
TER ine cee cel eres =
واسه همين خيلي ازش انرزي مي كيرم. يا
كاردرمانش خيلي ارومم مي كنه...” (مادر)
صفحه 22:
خدمات توان نبخشی
...تازه از اونجا شروع شد كه ما تازه فهميديم
Me ee eee an
کاردرمانش گفت: من بهت امید نمي دم که این
خوب بشه ولي سعي خودمو نو مي کنیم ۰ بعد
میتی نس مت ید کر مقس کر کر pe 9
۳ ۱۳ ۳ ۱ qulusl 9 epee a pere wae ape
خبلي بهتر از این خواهد شد. "(مادی) ل
-- 2 "...از وقتى اومديم اينجا (كفتاردرمانى) خيلى
= تغییر کرده. یعنی هرچی بهش می گیم بگو
WA EH) wll pee که enn
بینیم پیشرفت کرده خیلی خوشحالیم..."(مادر)
صفحه 23:
۳0
wins"... باور نمی کنید بیشترین هدفم که الان
ميارمش بهزيستى فقط براى اينه كه بيام بجه هاى
پل مر را
خودم ميككم ۱0 ۱0
م لل
وض ی وکا رم لت رت
Perea erect Perea pce | Pee PPD |
Pere ee eee Se ESP Ie] Cs Cog ree
از بشید برد رن سیر دا بيش براق سرد ee تیلب
خوبي بود و همین که مادراي دیگه بهم مي
خوش به حالت .... حالا درسته خوش به حالتي که
nop aes ار
tt POLS ل ere ae )0(
صفحه 24:
۳-۹ بط آموزنس ۱ و بجههارع قرول کنند
۷ "...وقتی یه معلم واقعا بچه آدم رو دوست 1
Bape nea a و
خانواده ها ایجاد می کنه. یعنی ما بچه مون رو به به
بسيريم كه اون معلم بجه مون رو دوست
ا (يدر)
ire ri 00 ل فكر ميكنم
بعنی میتونه مدرسه عادی بره؟ نكنه
سب SACO Ae To 15h.
(ey —
A cS By ees Ree 1۳ ۳
ARG ene et اش een eee
من بیشتر میشه... "(مادر)
صفحه 25:
۲۷۷۱۸۵۲ 0۵۹16101
ID’d kids want you to
۱
B “We wish our child had been
screened at birth!”
= “We wish our child had been
identified at birth, we could have
started appropriate treatment - we
grieve the wasted time that went by
before we knew”
= “Our child is delayed in language - if
she had been screened (identified),
this might not be the case.”
صفحه 26:
What parents of late
ID’d kids want you to
know!
& “lhalways;wonderwhatidifeswouldsbe
like for Brian if we had known at
birth....1 know it would have made a
difference.”
= “1 look at families today who have
children who are doing so well, and
wonder if all the struggles we have
had could have been avoided.”
صفحه 27:
۱۸۱۲-۱۳ ۱۵۰۱۵۵۵ ری 7
[1( 0 kids want you to
know!
“Thankyousforhaving the mewborn لا
hearing test. My son’s result led to
re-testing and enrolling in EI. Your
process is working great.”
= “I am grateful for the screening
program. My son only has hearing
loss in one ear so if he was never
screened we would not know he has
a hearing loss and would have
missed out on EI.”
= “Parent support was the best help!!”
صفحه 28:
A Parent’s Wishlist -
Screening
= The “in a perfect world” screener
— More Information - not less
= Put it in writing!
= Consistency in the “system”
= Families emotions - Finding the
balance between “panic” and
“apathy”
صفحه 29:
More Information, mot
less.
Put it in Writing!
® Start.with.consumer friendly —
brochure.
= Statistics and research information.
= Understanding Risk Factors
= Info. On types of Hearing Loss
§ Give a list of questions to parents
which they may want to ask the
diagnosing Audiologist. (CDC has one
available)
Info. From Parents to Parents
صفحه 30:
Where are Parents on
the ۱/۵
= Make Sure the whole process is
explained (screen, re-screen,
diagnostics) - Know the statistics
= Gives Parents the power of
‘follow-up’
~ Parent ‘Roadmap’
- CO Guidelines, “Parent Checklist”
~ Other states....
صفحه 31:
۳۲۸۵ 5 of parents going
through the screening
2 وومه ۲۳0
= If my child fails this.screening, what
are the chances of hearing loss?
= How reliable is this test?
cyl en yey ناا
= How much is this going to cost?
= Do all babies in this country get
screened?
= What’s the point of screening now?
صفحه 32:
Family Needs
- Communication Needs
- Information Needs
* Guide on life Tasks
* Consultation Needs
" Economic and Financial
Needs
صفحه 33:
Each Family is Unique
= The experience of having a child
with special needs affects
different families in different
ways. The level of stress
experienced by the family of a
child with disabilities can be
influenced by the nature of the
child's disability and the ف وتسم
existing support system.
صفحه 34:
The American Academy of
Pediatrics Policy Statement
on family-centered care and
MCHB AAP Bright Futures
Guidelines for Health
Supervision of Infants,
Children and Adolescents (in
press) recommends that:
صفحه 35:
Pediatricians facilitate
family to family support -\-
part of a comprehensive care
plan for children with special
health needs.
[1] American Academy of Pediatrics, Committee
— on Hospital Care, Institute tor Family-Centered
Care Policy Statement (2003) Family-Centered
_ Care and the Pediatrician’s Role. Pediatrics,
Vol. 112 No. 3.
صفحه 36:
Parent to Parent
717
Parent to Parent support....is
an intentional connection with
another parent who has already
learned the language and
found the resources.....someone
who has “been there.”
صفحه 37:
Teacher/Parent
Conference
Make an agenda you can use with parents
Select some of the students work
Obtain and review the student’s grades
Don’t treat the parent as the child
Don’t treat parents as though they need
— counseling, =
Don’t blame the parent for the child’s condition:
Don’t show disrespect towards the child/family
Don’t treat the parents as the enemy
Don’t put a label on the parents
cont.
صفحه 38:
“4
A
و
Parents as
Leaders
صفحه 39:
The Family Perspective
00 لا
= Support Group Acquaintances (e.g.
Members waiting room)
= Pamphlets ®™ Co-Workers
= Medical and = Internet
Rehabilitation @ Referrals
Team ۱
Attitudes = الا
" وك = Culture
صفحه 40:
The Internet
صفحه 41:
People online (in
millions)
1 ۳
100
701
5
لد ae
400 >
300 ۳
200
9
صفحه 42:
Appropriate technology
can revolutionize...
= ™ The delivery system of
products and services
۳ اا ا we
ia communicate
۳۲ The way we use and
view television
™ The way we
= individualize and
= personalize education
= = ۳ 1116 way we internalize,
a)
فقس
understand, and use
massive amounts of data
صفحه 43:
Medical Doctors and other
Health Professionals as
Consultants of Health
Educators
صفحه 44:
Medical Doctors as Health
Educators
صفحه 45:
The Last Word
“never teach my pupils. I only
attempt to provide the conditions
in which they can learn.”
Albert Einstein
صفحه 46: