صفحه 1:
نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش
ساسكت
دكتر عباس بازركان
استا دانشگه ترا
میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی
پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران ۰ 29خردادماه 1393
6/66 دکتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©
صفحه 2:
سوال هاى اساسى در باره نظام )
اموزش مهندسى ايران(ناما)
©آيا “ناما " به stasis فرد و جامعه ياسخ مى دهد؟
نا چه اندازه "ناما " با تحولات فناورانه. جهان گرائی اقتصاد
و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست
محیطی, انرژی...)هماهنگ است؟
تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ۰
پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت
برخودار است؟
نش ارزیابی پاسخ دادن به این سول ها و سوال های مشابه است.
دكتر عباس بازركان مي زكزد ...أموزش مهندسى ©
صفحه 3:
دو مشكل اساسی زیر نظام های
اموزش عالی کشور
عدم حساسیت نسبت به علائم هشدار
دهنده كا Oo یف 6c
we توجهى نسبت به ارزيابى كيفيت
ونتایج حاصل از آن .
صفحه 4:
تعریف ارزیابی درنظام
اموزش مهندسی
گارزیابی:
فرایند تعیین. تهیه و گرداوری داده ها و
اطلاعات برای تصمیم گیری و قضاوت به
منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها.
مهتناسی
صفحه 5:
تحول مفهوم ارزیابی در نظام های
آموزش عالی
اوزیابی مترادف با:
#»سنجش پایانی آموخته های دانشجویان از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز
آموزش عالی مانند جندیشاپور. نظامیه های بغداد....دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط
قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛
سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان/ برنامه درسی/ هیات علمی...)و فرایندها
(تدریس-یادگیری /پژوهشی اساختی-سازمانی/| خدمات علمی- تخصصی) از آغازقرن
بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980 میلادی در اروپا ؛
سنجش دروندادها. فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ؛ آثار علمی
تولید شده. خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990 میلادی در امریکا و بعدا" در ساير
كشورها.
دکفر عباس بازرگان-میزگرد.
صفحه 6:
>)
کیفیت : دغدغه اصلی سازمانها و
نهادها
گیقتیت کالاهای متیر
کشاور ری
case خدمات (آموزشی . بهداشتی
giles 4(
صفحه 7:
»)
ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت
و بهبود مستمر آن
#نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار
ارزیابی مانند رها کردن تير در تاريكى
اماء
#ارزيابى بدون اقدام براى بهبودى:
بهدر دادن وقت نيروى انسانى و سايرمنابع كمياب است.
صفحه 8:
رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات
صنعتی و خدمات مربوط به آنها
صفحه 9:
برچسب کیفیت در تولید کالا
اطمینان از کیفیت کالا در ایران
#وروه/۵ه دكتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©
صفحه 10:
ضرورت ارزیابی ,و برچسب اطمینان ا زکیفٍ
درفعالیت های تولیدی و las
energy Bessa
MW ae iter
۲۳۷۱ ات
Rome etter bert
صفحه 11:
مهندسی
در فرن یمیت و یکم
پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز:
دانش, نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد.به طوری که در باره آنان
یکی از حالت های زیر صدق کند:
- در یک سو برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و
- در سوى دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی .
#اين امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و
موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک
هدف و یک برنامه را دنبال کنند.
مراکز آموزش
مهندسي با تلكيد ير
نازهايمنطته ای
>—
مراکز آموزش مهندسی در تراز بین المللی
صفحه 12:
رشد کمی آموزتشن مهندنسی درایران 9
ضرورت ارزیابی
#کیفیت: تطابق درونداد. a) توق
سیستم های آموزش مهندسی
بااستاندارد(الزامات/ رسالت » هدفها وانتظارات)؛
#هدف ارزیابی : اطمینان ازکیفیت آموزش
مهندسى و بهبود مستمر برحست رسالت وزهذفت
دانشگاه/پردیس /دانشکده(پژوهشی /|موزشى -
يزوهشى /أموزشى).
©
صفحه 13:
>)
به انتظارات يادشده ياسخ مى )
دهد؟
#ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که
می تواند ...,,....به این سوال پاسخ دهد.
گنیاز سنجی
گارزیابی درونی و برونی
©اعتبان سنج
صفحه 14:
چگونه از کیفیت آموزش مهندسی
اطمینان حاصل کنیم؟
1 ساختار سازی
2 اشاعه فرهنگ
صفحه 15:
برخی "برچسب" های کیفیت در
اموزش مهندسی
®The Washington Accord (WA) is
an agreement among
organizations that accredit
engineering programs.
EUR-ACE is the European ©
quality label for engineering
degree programs at Bachelor
and Master level
©
صفحه 16:
برخی سازمان های ملی در ارزیابی
کیفیت آمو زش مهندسی
The UK Engineering Council; °
Engineers Ireland ®
Turkish Association for ®
Evaluation and Accreditation
of Engineering Programs;
Russian Association for و
Engineering Education.
©
صفحه 17:
ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت
نظام آموزش مهندسی در ایران
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف :
#سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی.
#حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام
آموزش مهندسی و
گارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 390 1بوجود
آمننه آسبت:
صفحه 18:
ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت
در آموزش علوم ءفناوری؛مهندسی,و ریاضیات
#آموزش علوم:
ایجاد این رشته در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و
تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛
؟آموزش مهندسی:
سیاستگذاری به وسیله وزارت "عتف" برای راغب کردن دانشگاهها برای
ارزیابی درونی و برونی از طریق
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران
صفحه 19:
»)
2
۳ كيفيت
در آموزش علوم ؛فناوری»مهندسی»و
ریاضیات(ادامه)
؟آموزش فناوری
تاسيس اين رشته درسطح تحصیلات تکمیلی؛
©آموزش رياضيات
ارزشيابى دوره هاى موجود از طريق موسسه
ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛
صفحه 20:
ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش
STEM
در: O ۳ بهبود كيفيت 9 اطمینان
©آموزش علوم (© 561616
(education
؟ آموزش مهندسی
*آموزش فناوری
#آموزش ریاضیات
صفحه 21:
>)
ضرورت گسترش فعالیت موسسه آرزشیابی
آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش
علوم, آموزش فناوری و آموزش ریاضیات
طبق اساسنامه. "موسسه" فقط به ارزشیایی آموزش
مهندسی می پردازد.
#با توجه به تجربه سه سال گذشته. مى توان انتظار
داشت که "موسسه" علاوه بررشته مهندسی به
ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛
* پیشنهاد می شود وزارت "عتف" از "موسسه" درخواست کند aS |
آموزش علوم. آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد.
صفحه 22:
50 2
نتيجه كيرى: كار كردهاى حاصل از ارزيابى
در نظام اموزش مهندسى
© تحقق هدف هاى مربوط به يرورش شايستكى هاى
مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی «رزیابی آغازین
ارزیابی تکوینی ارزیابی پایانی)
#بهبود برنامه های آموزش مهندسی (رزیابی درونی!
ارزیابی برونی آممیزی/اعتبار سنجی)
er رسانی ( اثر بخشی نوع برنامه اسیاستگذلری/اطمینان ازکیفیت...)
#موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای
يادشده را عملی نماید وعلاوه بر آن ارزیابی آموزش علوم. فناوری و ربا
ضيات را نیز پذیرا شود.
| 6/60 دكتر عباس بازركان-ميزكزد ...أموزش مهندسي