علوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

نقش ارزیابی در بهبود کیفیت نظام آموزش مهندسی

صفحه 1:
نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش ساسكت دكتر عباس بازركان استا دانشگه ترا میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران ۰ 29خردادماه 1393 6/66 دکتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©

صفحه 2:
سوال هاى اساسى در باره نظام ) اموزش مهندسى ايران(ناما) ©آيا “ناما " به ‎stasis‏ فرد و جامعه ياسخ مى دهد؟ نا چه اندازه "ناما " با تحولات فناورانه. جهان گرائی اقتصاد و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست محیطی, انرژی...)هماهنگ است؟ تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ۰ پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت برخودار است؟ نش ارزیابی پاسخ دادن به این سول ها و سوال های مشابه است. دكتر عباس بازركان مي زكزد ...أموزش مهندسى ©

صفحه 3:
دو مشكل اساسی زیر نظام های اموزش عالی کشور عدم حساسیت نسبت به علائم هشدار دهنده كا ‎Oo‏ یف ‎6c‏ ‎we‏ توجهى نسبت به ارزيابى كيفيت ونتایج حاصل از آن . ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
تعریف ارزیابی درنظام اموزش مهندسی گارزیابی: فرایند تعیین. تهیه و گرداوری داده ها و اطلاعات برای تصمیم گیری و قضاوت به منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها. مهتناسی

صفحه 5:
تحول مفهوم ارزیابی در نظام های آموزش عالی اوزیابی مترادف با: #»سنجش پایانی آموخته های دانشجویان از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز آموزش عالی مانند جندیشاپور. نظامیه های بغداد....دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛ سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان/ برنامه درسی/ هیات علمی...)و فرایندها (تدریس-یادگیری /پژوهشی اساختی-سازمانی/| خدمات علمی- تخصصی) از آغازقرن بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980 میلادی در اروپا ؛ سنجش دروندادها. فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ؛ آثار علمی تولید شده. خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990 میلادی در امریکا و بعدا" در ساير كشورها. دکفر عباس بازرگان-میزگرد.

صفحه 6:
>) کیفیت : دغدغه اصلی سازمانها و نهادها گیقتیت کالاهای متیر کشاور ری ‎case‏ خدمات (آموزشی . بهداشتی ‎giles‏ 4(

صفحه 7:
») ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت و بهبود مستمر آن #نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار ارزیابی مانند رها کردن تير در تاريكى اماء #ارزيابى بدون اقدام براى بهبودى: بهدر دادن وقت نيروى انسانى و سايرمنابع كمياب است.

صفحه 8:
رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات صنعتی و خدمات مربوط به آنها

صفحه 9:
برچسب کیفیت در تولید کالا اطمینان از کیفیت کالا در ایران #وروه/۵ه دكتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©

صفحه 10:
ضرورت ارزیابی ,و برچسب اطمینان ا زکیفٍ درفعالیت های تولیدی و ‎las‏ energy Bessa MW ae iter ۲۳۷۱ ‏ات‎ ‎Rome etter bert

صفحه 11:
مهندسی در فرن یمیت و یکم پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز: دانش, نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد.به طوری که در باره آنان یکی از حالت های زیر صدق کند: - در یک سو برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و - در سوى دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی . #اين امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک هدف و یک برنامه را دنبال کنند. مراکز آموزش مهندسي با تلكيد ير نازهايمنطته ای >— مراکز آموزش مهندسی در تراز بین المللی

صفحه 12:
رشد کمی آموزتشن مهندنسی درایران 9 ضرورت ارزیابی #کیفیت: تطابق درونداد. ‎a)‏ توق سیستم های آموزش مهندسی بااستاندارد(الزامات/ رسالت » هدفها وانتظارات)؛ #هدف ارزیابی : اطمینان ازکیفیت آموزش مهندسى و بهبود مستمر برحست رسالت وزهذفت دانشگاه/پردیس /دانشکده(پژوهشی /|موزشى - يزوهشى /أموزشى). ©

صفحه 13:
>) به انتظارات يادشده ياسخ مى ‏ ) دهد؟ #ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که می تواند ...,,....به این سوال پاسخ دهد. گنیاز سنجی گارزیابی درونی و برونی ©اعتبان سنج

صفحه 14:
چگونه از کیفیت آموزش مهندسی اطمینان حاصل کنیم؟ 1 ساختار سازی 2 اشاعه فرهنگ

صفحه 15:
برخی "برچسب" های کیفیت در اموزش مهندسی ‎®The Washington Accord (WA) is‏ ‎an agreement among‏ ‎organizations that accredit‏ ‎engineering programs.‏ ‎EUR-ACE is the European‏ © ‎quality label for engineering‏ ‎degree programs at Bachelor‏ ‎and Master level‏ ©

صفحه 16:
برخی سازمان های ملی در ارزیابی کیفیت آمو زش مهندسی ‎The UK Engineering Council;‏ ° ‎Engineers Ireland‏ ® ‎Turkish Association for‏ ® ‎Evaluation and Accreditation‏ ‎of Engineering Programs;‏ ‎Russian Association for‏ و ‎Engineering Education.‏ ©

صفحه 17:
ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت نظام آموزش مهندسی در ایران موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف : #سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی. #حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام آموزش مهندسی و گارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 390 1بوجود آمننه آسبت:

صفحه 18:
ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت در آموزش علوم ءفناوری؛مهندسی,و ریاضیات #آموزش علوم: ایجاد این رشته در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛ ؟آموزش مهندسی: سیاستگذاری به وسیله وزارت "عتف" برای راغب کردن دانشگاهها برای ارزیابی درونی و برونی از طریق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران

صفحه 19:
») 2 ۳ كيفيت در آموزش علوم ؛فناوری»مهندسی»و ریاضیات(ادامه) ؟آموزش فناوری تاسيس اين رشته درسطح تحصیلات تکمیلی؛ ©آموزش رياضيات ارزشيابى دوره هاى موجود از طريق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛

صفحه 20:
ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش STEM ‏در:‎ O ۳ ‏بهبود كيفيت 9 اطمینان‎ ©آموزش علوم (© 561616 ‎(education‏ ؟ آموزش مهندسی *آموزش فناوری #آموزش ریاضیات

صفحه 21:
>) ضرورت گسترش فعالیت موسسه آرزشیابی آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش علوم, آموزش فناوری و آموزش ریاضیات طبق اساسنامه. "موسسه" فقط به ارزشیایی آموزش مهندسی می پردازد. #با توجه به تجربه سه سال گذشته. مى توان انتظار داشت که "موسسه" علاوه بررشته مهندسی به ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛ * پیشنهاد می شود وزارت "عتف" از "موسسه" درخواست کند ‎aS‏ | آموزش علوم. آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد.

صفحه 22:
50 2 نتيجه كيرى: كار كردهاى حاصل از ارزيابى در نظام اموزش مهندسى © تحقق هدف هاى مربوط به يرورش شايستكى هاى مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی «رزیابی آغازین ارزیابی تکوینی ارزیابی پایانی) #بهبود برنامه های آموزش مهندسی (رزیابی درونی! ارزیابی برونی آممیزی/اعتبار سنجی) ‎er‏ رسانی ( اثر بخشی نوع برنامه اسیاستگذلری/اطمینان ازکیفیت...) #موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای يادشده را عملی نماید وعلاوه بر آن ارزیابی آموزش علوم. فناوری و ربا ضيات را نیز پذیرا شود. ‎ ‏| 6/60 دكتر عباس بازركان-ميزكزد ...أموزش مهندسي ‎ ‎ ‎

نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش مهندسی دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران 29 ،خردادماه 1393 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 1 سوال های اساسی در باره نظام آموزش مهندسی ایران(ناما) ‏آیا “ناما ” به نیازهای فرد و جامعه پاسخ می دهد؟ ‏تا چه اندازه “ناما ” با تحوالت فناورانه ،جهان گرائی اقتصاد و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست محیطی ،انرژی)...،هماهنگ است؟ ‏تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ، پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت برخودار است؟ نقش 5ارزیابی پاسخ دادن به این سوال ها و سوال های مشابه است. 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 2 دو مشکل اساسی زیر نظام های آموزش عالی کشور ‏عدم حساسیت نسبت به عالئم هشدار دهنده کاهش کیفیت، ‏کم توجهی نسبت به ارزیابی کیفیت ونتایج حاصل از آن . 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 3 تعریف ارزیابی درنظام آموزش مهندسی ‏ارزیابی: فرایند تعیین ،تهیه و گرداوری داده ها و اطالعات برای تصمیم گیری و قضاوت به منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها، فرایندها و بروندادهای نظام آموزش مهندسی 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 4 تحول مفهوم ارزیابی در نظام های آموزش عالی ارSزیابی مترادف با: ‏سنجش پایانی آموخته های دانشجویان از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز آموزش عالی مانند جندیشاپور ،نظامیه های بغداد،...،دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛ ‏سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان /برنامه درسی /هیات علمی).../و فرایندها (تدریس-یادگیری/پژوهشی/ساختی-سازمانی /خدمات علمی -تخصصی) از آغازقرن بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980میالدی در اروپا ؛ سنجش دروندادها ،فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ،آثار علمی تولید شده ،خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990میالدی در امریکا و بعدا “Sدر سایر کشورها. 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 5 کیفیت :دغدغه اصلی سازمانها و نهادها ‏کیفیت کاالهای صنعتی ‏کیفیت محصوالت غیر صنعتی کشاورزی) ‏کیفیت خدمات دSرمانی)...، 03/16/25 (از جمله (آموزشی ،بهداشتی- دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 6 ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت و بهبود مستمر آن ‏نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار ارزیابی مانند رها کردن تیر در تاریکی است. اما، ‏ارزیابی بدون اقدام برای بهبودی: بهدر دادن وقت نیروی انسانی و سایرمنابع کمیاب است. 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 7 رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات صنعتی و خدمات مربوط به آنها 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 8 برچسب کیفیت در تولید کاال اطمینان از کیفیت کاال در ایران 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 9 ضرورت ارزیابی ،و برچسب اطمینان ازکیفیت درفعالیت های تولیدی و خدماتی 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 10 انتظارات از نظام آموزش مهندسی در قرن بیست و یکم پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز: دانش ،نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد،به طوری که در باره آنان یکی از حالت های زیر صدق کند: در یک سو ،برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و در سوی دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی .این امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک هدف و یک برنامه را دنبال کنند. مراکز آموزش مهندسی با تاکید بر نیازهای منطقه ای مراکز اموزش مهندسی در تراز بین المللی 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 11 رشد کمی آموزش مهندسی درایران و ضرورت ارزیابی کیفیت ‏کیفیت :تطابق درونداد ،فرایند ،وبرونداد سیستم های آموزش مهندسی بااستاندارد(الزامات /رسالت ،هدفها وانتظارات)؛ ‏هدف ارزیابی :اطمینان ازکیفیت آموزش مهندسی و بهبود مستمر برحسب رسالت و هدف دانشگاه/پردیس/دانشکده(پژوهشی/آموزشی- پژوهشی/آموزشی). 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 12 آیا نظام آموزش مهندسی ایران به انتظارات یادشده پاسخ می دهد؟ ‏ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که به این سوال پاسخ دهد. می تواند ، ‏نیاز سنجی ‏ارزیابی درونی و برونی ‏اعتبار سنجی از طریق انواع ارزیابی به شرح زیر، 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 13 چگونه از کیفیت آموزش مهندسی اطمینان حاصل کنیم؟ .1ساختار سازی .2اشاعه فرهنگ کیفیت 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 14 برخی “برچسب” های کیفیت در اموزش مهندسی The Washington Accord (WA) is an agreement among organizations that accredit engineering programs.  EUR-ACE is the European quality label for engineering degree programs at Bachelor and Master level 15 آموزش مهندسی... میزگرد-دکتر عباس بازرگان 03/16/25 برخی سازمان های ملی در ارزیابی کیفیت آمو زش مهندسی The UK Engineering Council;  Engineers Ireland Turkish Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs;  Russian Association for Engineering Education.  16 آموزش مهندسی... میزگرد-دکتر عباس بازرگان 03/16/25 ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت نظام آموزش مهندسی در ایران موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف : ‏سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی، ‏حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام آموزش مهندسی ،و ‏ارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 1390بوجود آمده است. 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 17 ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت در آموزش علوم ،فناوری،مهندسی،و ریاضیات ‏آموزش 5علوم: ایجاد این رشته در سطح تحصیالت تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛ ‏آموزش مهندسی: سیاستگذاری به وسیله وزارت “عتف“ برای راغب کردن دانشگاهها برای ارزیابی درونی و برونی از طریق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 18 ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت در آموزش علوم ،فناوری،مهندسی،و ریاضیات(ادامه) ‏آموزش فناوری تاسیس این رشته درسطح تحصیالت تکمیلی؛ ‏آموزش ریاضیات ارزشیابی دوره های موجود از طریق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛ 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 19 ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش ‏STEM بهبود کیفیت و اطمینان ازآن در: ‏آموزش علوم (science )education آموزش مهندسی ‏آموزش فناوری ‏آموزش ریاضیات 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 20 ضرورت گسترش فعالیت موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش علوم ،آموزش فناوری و آموزش ریاضیات ‏طبق اساسنامه“ ،موسسه” فقط به ارزشیابی آموزش مهندسی می پردازد. ‏با توجه به تجربه سه سال گذشته ،می توان انتظار داشت که “موسسه” ،عالوه بررشته مهندسی ،به ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛ پیشنهاد می شود وزارت ”عتف“ از “موسسه” درخواست کند که ارزشیابی آموزش علوم ،آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد. 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 21 نتیجه گیری :کار کردهای حاصل از ارزیابی در نظام آموزش مهندسی ‏تحقق هدف های مربوط به پرورش شایستگی های مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی /ارزیابی تکوینی/ارزیابی پایانی) ‏بهبود برنامه های آموزش مهندسی ارزیابی برونی/ممیزی/اعتبار سنجی) ‏اطالع رسانی (ارزیابی آغازین (ارزیابی درونی/ ( اثر بخشی نوع برنامه/سیاستگذاSری/اطمینان ازکیفیت) .../ ‏موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای یادشده را عملی نماید وعالوه بر آن ارزیابی آموزش علوم ،فناوری و ریا ضیات را نیز پذیرا شود. 03/16/25 دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی 22

62,000 تومان