صفحه 1:
نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش
ساسكت
دكتر عباس بازركان
استا دانشگه ترا
میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی
پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران ۰ 29خردادماه 1393
6/66 دکتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©
صفحه 2:
سوال هاى اساسى در باره نظام )
اموزش مهندسى ايران(ناما)
©آيا “ناما " به stasis فرد و جامعه ياسخ مى دهد؟
نا چه اندازه "ناما " با تحولات فناورانه. جهان گرائی اقتصاد
و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست
محیطی, انرژی...)هماهنگ است؟
تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ۰
پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت
برخودار است؟
نش ارزیابی پاسخ دادن به این سول ها و سوال های مشابه است.
دكتر عباس بازركان مي زكزد ...أموزش مهندسى ©
صفحه 3:
دو مشكل اساسی زیر نظام های
اموزش عالی کشور
عدم حساسیت نسبت به علائم هشدار
دهنده كا Oo یف 6c
we توجهى نسبت به ارزيابى كيفيت
ونتایج حاصل از آن .
صفحه 4:
تعریف ارزیابی درنظام
اموزش مهندسی
گارزیابی:
فرایند تعیین. تهیه و گرداوری داده ها و
اطلاعات برای تصمیم گیری و قضاوت به
منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها.
مهتناسی
صفحه 5:
تحول مفهوم ارزیابی در نظام های
آموزش عالی
اوزیابی مترادف با:
#»سنجش پایانی آموخته های دانشجویان از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز
آموزش عالی مانند جندیشاپور. نظامیه های بغداد....دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط
قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛
سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان/ برنامه درسی/ هیات علمی...)و فرایندها
(تدریس-یادگیری /پژوهشی اساختی-سازمانی/| خدمات علمی- تخصصی) از آغازقرن
بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980 میلادی در اروپا ؛
سنجش دروندادها. فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ؛ آثار علمی
تولید شده. خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990 میلادی در امریکا و بعدا" در ساير
كشورها.
دکفر عباس بازرگان-میزگرد.
صفحه 6:
>)
کیفیت : دغدغه اصلی سازمانها و
نهادها
گیقتیت کالاهای متیر
کشاور ری
case خدمات (آموزشی . بهداشتی
giles 4(
صفحه 7:
»)
ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت
و بهبود مستمر آن
#نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار
ارزیابی مانند رها کردن تير در تاريكى
اماء
#ارزيابى بدون اقدام براى بهبودى:
بهدر دادن وقت نيروى انسانى و سايرمنابع كمياب است.
صفحه 8:
رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات
صنعتی و خدمات مربوط به آنها
صفحه 9:
برچسب کیفیت در تولید کالا
اطمینان از کیفیت کالا در ایران
#وروه/۵ه دكتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©
صفحه 10:
ضرورت ارزیابی ,و برچسب اطمینان ا زکیفٍ
درفعالیت های تولیدی و las
energy Bessa
MW ae iter
۲۳۷۱ ات
Rome etter bert
صفحه 11:
مهندسی
در فرن یمیت و یکم
پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز:
دانش, نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد.به طوری که در باره آنان
یکی از حالت های زیر صدق کند:
- در یک سو برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و
- در سوى دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی .
#اين امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و
موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک
هدف و یک برنامه را دنبال کنند.
مراکز آموزش
مهندسي با تلكيد ير
نازهايمنطته ای
>—
مراکز آموزش مهندسی در تراز بین المللی
صفحه 12:
رشد کمی آموزتشن مهندنسی درایران 9
ضرورت ارزیابی
#کیفیت: تطابق درونداد. a) توق
سیستم های آموزش مهندسی
بااستاندارد(الزامات/ رسالت » هدفها وانتظارات)؛
#هدف ارزیابی : اطمینان ازکیفیت آموزش
مهندسى و بهبود مستمر برحست رسالت وزهذفت
دانشگاه/پردیس /دانشکده(پژوهشی /|موزشى -
يزوهشى /أموزشى).
©
صفحه 13:
>)
به انتظارات يادشده ياسخ مى )
دهد؟
#ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که
می تواند ...,,....به این سوال پاسخ دهد.
گنیاز سنجی
گارزیابی درونی و برونی
©اعتبان سنج
صفحه 14:
چگونه از کیفیت آموزش مهندسی
اطمینان حاصل کنیم؟
1 ساختار سازی
2 اشاعه فرهنگ
صفحه 15:
برخی "برچسب" های کیفیت در
اموزش مهندسی
®The Washington Accord (WA) is
an agreement among
organizations that accredit
engineering programs.
EUR-ACE is the European ©
quality label for engineering
degree programs at Bachelor
and Master level
©
صفحه 16:
برخی سازمان های ملی در ارزیابی
کیفیت آمو زش مهندسی
The UK Engineering Council; °
Engineers Ireland ®
Turkish Association for ®
Evaluation and Accreditation
of Engineering Programs;
Russian Association for و
Engineering Education.
©
صفحه 17:
ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت
نظام آموزش مهندسی در ایران
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف :
#سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی.
#حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام
آموزش مهندسی و
گارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 390 1بوجود
آمننه آسبت:
صفحه 18:
ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت
در آموزش علوم ءفناوری؛مهندسی,و ریاضیات
#آموزش علوم:
ایجاد این رشته در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و
تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛
؟آموزش مهندسی:
سیاستگذاری به وسیله وزارت "عتف" برای راغب کردن دانشگاهها برای
ارزیابی درونی و برونی از طریق
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران
صفحه 19:
»)
2
۳ كيفيت
در آموزش علوم ؛فناوری»مهندسی»و
ریاضیات(ادامه)
؟آموزش فناوری
تاسيس اين رشته درسطح تحصیلات تکمیلی؛
©آموزش رياضيات
ارزشيابى دوره هاى موجود از طريق موسسه
ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛
صفحه 20:
ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش
STEM
در: O ۳ بهبود كيفيت 9 اطمینان
©آموزش علوم (© 561616
(education
؟ آموزش مهندسی
*آموزش فناوری
#آموزش ریاضیات
صفحه 21:
>)
ضرورت گسترش فعالیت موسسه آرزشیابی
آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش
علوم, آموزش فناوری و آموزش ریاضیات
طبق اساسنامه. "موسسه" فقط به ارزشیایی آموزش
مهندسی می پردازد.
#با توجه به تجربه سه سال گذشته. مى توان انتظار
داشت که "موسسه" علاوه بررشته مهندسی به
ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛
* پیشنهاد می شود وزارت "عتف" از "موسسه" درخواست کند aS |
آموزش علوم. آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد.
صفحه 22:
50 2
نتيجه كيرى: كار كردهاى حاصل از ارزيابى
در نظام اموزش مهندسى
© تحقق هدف هاى مربوط به يرورش شايستكى هاى
مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی «رزیابی آغازین
ارزیابی تکوینی ارزیابی پایانی)
#بهبود برنامه های آموزش مهندسی (رزیابی درونی!
ارزیابی برونی آممیزی/اعتبار سنجی)
er رسانی ( اثر بخشی نوع برنامه اسیاستگذلری/اطمینان ازکیفیت...)
#موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای
يادشده را عملی نماید وعلاوه بر آن ارزیابی آموزش علوم. فناوری و ربا
ضيات را نیز پذیرا شود.
| 6/60 دكتر عباس بازركان-ميزكزد ...أموزش مهندسي
نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش
مهندسی
دکتر عباس بازرگان
استاد دانشگاه تهران
میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی
پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران 29 ،خردادماه 1393
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
1
سوال های اساسی در باره نظام
آموزش مهندسی ایران(ناما)
آیا “ناما ” به نیازهای فرد و جامعه پاسخ می دهد؟
تا چه اندازه “ناما ” با تحوالت فناورانه ،جهان گرائی اقتصاد
و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست
محیطی ،انرژی)...،هماهنگ است؟
تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ،
پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت
برخودار است؟
نقش 5ارزیابی پاسخ دادن به این سوال ها و سوال های مشابه است.
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
2
دو مشکل اساسی زیر نظام های
آموزش عالی کشور
عدم حساسیت نسبت به عالئم هشدار
دهنده کاهش کیفیت،
کم توجهی نسبت به ارزیابی کیفیت
ونتایج حاصل از آن .
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
3
تعریف ارزیابی درنظام
آموزش مهندسی
ارزیابی:
فرایند تعیین ،تهیه و گرداوری داده ها و
اطالعات برای تصمیم گیری و قضاوت به
منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها،
فرایندها و بروندادهای نظام آموزش
مهندسی
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
4
تحول مفهوم ارزیابی در نظام های
آموزش عالی
ارSزیابی مترادف با:
سنجش پایانی آموخته های دانشجویان
از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز
آموزش عالی مانند جندیشاپور ،نظامیه های بغداد،...،دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط
قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛
سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان /برنامه درسی /هیات علمی).../و فرایندها
(تدریس-یادگیری/پژوهشی/ساختی-سازمانی /خدمات علمی -تخصصی) از آغازقرن
بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980میالدی در اروپا ؛
سنجش دروندادها ،فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ،آثار علمی
تولید شده ،خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990میالدی در امریکا و بعدا “Sدر سایر
کشورها.
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
5
کیفیت :دغدغه اصلی سازمانها و
نهادها
کیفیت کاالهای صنعتی
کیفیت محصوالت غیر صنعتی
کشاورزی)
کیفیت خدمات
دSرمانی)...،
03/16/25
(از جمله
(آموزشی ،بهداشتی-
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
6
ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت
و بهبود مستمر آن
نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار
ارزیابی مانند رها کردن تیر در تاریکی
است.
اما،
ارزیابی بدون اقدام برای بهبودی:
بهدر دادن وقت نیروی انسانی و سایرمنابع کمیاب است.
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
7
رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات
صنعتی و خدمات مربوط به آنها
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
8
برچسب کیفیت در تولید کاال
اطمینان از کیفیت کاال در ایران
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
9
ضرورت ارزیابی ،و برچسب اطمینان ازکیفیت
درفعالیت های تولیدی و خدماتی
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
10
انتظارات از نظام آموزش
مهندسی
در قرن بیست و یکم
پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز:
دانش ،نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد،به طوری که در باره آنان
یکی از حالت های زیر صدق کند:
در یک سو ،برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و در سوی دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی .این امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و
موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک
هدف و یک برنامه را دنبال کنند.
مراکز آموزش
مهندسی با تاکید بر
نیازهای منطقه ای
مراکز اموزش مهندسی در تراز بین المللی
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
11
رشد کمی آموزش مهندسی درایران و
ضرورت ارزیابی کیفیت
کیفیت :تطابق درونداد ،فرایند ،وبرونداد
سیستم های آموزش مهندسی
بااستاندارد(الزامات /رسالت ،هدفها وانتظارات)؛
هدف ارزیابی :اطمینان ازکیفیت آموزش
مهندسی و بهبود مستمر برحسب رسالت و هدف
دانشگاه/پردیس/دانشکده(پژوهشی/آموزشی-
پژوهشی/آموزشی).
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
12
آیا نظام آموزش مهندسی ایران
به انتظارات یادشده پاسخ می
دهد؟
ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که
به این سوال پاسخ دهد.
می تواند ،
نیاز سنجی
ارزیابی درونی و برونی
اعتبار سنجی
از طریق انواع ارزیابی به شرح زیر،
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
13
چگونه از کیفیت آموزش مهندسی
اطمینان حاصل کنیم؟
.1ساختار سازی
.2اشاعه فرهنگ
کیفیت
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
14
برخی “برچسب” های کیفیت در
اموزش مهندسی
The Washington Accord (WA) is
an agreement among
organizations that accredit
engineering programs.
EUR-ACE is the European
quality label for engineering
degree programs at Bachelor
and Master level
15
آموزش مهندسی... میزگرد-دکتر عباس بازرگان
03/16/25
برخی سازمان های ملی در ارزیابی
کیفیت آمو زش مهندسی
The UK Engineering Council;
Engineers Ireland
Turkish Association for
Evaluation and Accreditation
of Engineering Programs;
Russian Association for
Engineering Education.
16
آموزش مهندسی... میزگرد-دکتر عباس بازرگان
03/16/25
ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت
نظام آموزش مهندسی در ایران
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف :
سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی،
حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام
آموزش مهندسی ،و
ارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 1390بوجود
آمده است.
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
17
ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت
در آموزش علوم ،فناوری،مهندسی،و ریاضیات
آموزش 5علوم:
ایجاد این رشته در سطح تحصیالت تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و
تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛
آموزش مهندسی:
سیاستگذاری به وسیله وزارت “عتف“ برای راغب کردن دانشگاهها برای
ارزیابی درونی و برونی از طریق
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
18
ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود
کیفیت
در آموزش علوم ،فناوری،مهندسی،و
ریاضیات(ادامه)
آموزش فناوری
تاسیس این رشته درسطح تحصیالت تکمیلی؛
آموزش ریاضیات
ارزشیابی دوره های موجود از طریق موسسه
ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
19
ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش
STEM
بهبود کیفیت و اطمینان ازآن در:
آموزش علوم (science
)education
آموزش مهندسی
آموزش فناوری
آموزش ریاضیات
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
20
ضرورت گسترش فعالیت موسسه ارزشیابی
آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش
علوم ،آموزش فناوری و آموزش ریاضیات
طبق اساسنامه“ ،موسسه” فقط به ارزشیابی آموزش
مهندسی می پردازد.
با توجه به تجربه سه سال گذشته ،می توان انتظار
داشت که “موسسه” ،عالوه بررشته مهندسی ،به
ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛
پیشنهاد می شود وزارت ”عتف“ از “موسسه” درخواست کند که ارزشیابی
آموزش علوم ،آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد.
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
21
نتیجه گیری :کار کردهای حاصل از ارزیابی
در نظام آموزش مهندسی
تحقق هدف های مربوط به پرورش شایستگی های
مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی
/ارزیابی تکوینی/ارزیابی پایانی)
بهبود برنامه های آموزش مهندسی
ارزیابی برونی/ممیزی/اعتبار سنجی)
اطالع رسانی
(ارزیابی آغازین
(ارزیابی درونی/
( اثر بخشی نوع برنامه/سیاستگذاSری/اطمینان ازکیفیت) .../
موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای
یادشده را عملی نماید وعالوه بر آن ارزیابی آموزش علوم ،فناوری و ریا
ضیات را نیز پذیرا شود.
03/16/25
دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی
22