علوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

نقش ارزیابی در بهبود کیفیت نظام آموزش مهندسی

صفحه 1:
نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش ساسكت دكتر عباس بازركان استا دانشگه ترا میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران ۰ 29خردادماه 1393 6/66 دکتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©

صفحه 2:
سوال هاى اساسى در باره نظام ) اموزش مهندسى ايران(ناما) ©آيا “ناما " به ‎stasis‏ فرد و جامعه ياسخ مى دهد؟ نا چه اندازه "ناما " با تحولات فناورانه. جهان گرائی اقتصاد و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست محیطی, انرژی...)هماهنگ است؟ تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ۰ پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت برخودار است؟ نش ارزیابی پاسخ دادن به این سول ها و سوال های مشابه است. دكتر عباس بازركان مي زكزد ...أموزش مهندسى ©

صفحه 3:
دو مشكل اساسی زیر نظام های اموزش عالی کشور عدم حساسیت نسبت به علائم هشدار دهنده كا ‎Oo‏ یف ‎6c‏ ‎we‏ توجهى نسبت به ارزيابى كيفيت ونتایج حاصل از آن . ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
تعریف ارزیابی درنظام اموزش مهندسی گارزیابی: فرایند تعیین. تهیه و گرداوری داده ها و اطلاعات برای تصمیم گیری و قضاوت به منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها. مهتناسی

صفحه 5:
تحول مفهوم ارزیابی در نظام های آموزش عالی اوزیابی مترادف با: #»سنجش پایانی آموخته های دانشجویان از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز آموزش عالی مانند جندیشاپور. نظامیه های بغداد....دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛ سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان/ برنامه درسی/ هیات علمی...)و فرایندها (تدریس-یادگیری /پژوهشی اساختی-سازمانی/| خدمات علمی- تخصصی) از آغازقرن بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980 میلادی در اروپا ؛ سنجش دروندادها. فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ؛ آثار علمی تولید شده. خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990 میلادی در امریکا و بعدا" در ساير كشورها. دکفر عباس بازرگان-میزگرد.

صفحه 6:
>) کیفیت : دغدغه اصلی سازمانها و نهادها گیقتیت کالاهای متیر کشاور ری ‎case‏ خدمات (آموزشی . بهداشتی ‎giles‏ 4(

صفحه 7:
») ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت و بهبود مستمر آن #نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار ارزیابی مانند رها کردن تير در تاريكى اماء #ارزيابى بدون اقدام براى بهبودى: بهدر دادن وقت نيروى انسانى و سايرمنابع كمياب است.

صفحه 8:
رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات صنعتی و خدمات مربوط به آنها

صفحه 9:
برچسب کیفیت در تولید کالا اطمینان از کیفیت کالا در ایران #وروه/۵ه دكتر عباس بازركان-ميزكرد ...أموزش مهندسى ©

صفحه 10:
ضرورت ارزیابی ,و برچسب اطمینان ا زکیفٍ درفعالیت های تولیدی و ‎las‏ energy Bessa MW ae iter ۲۳۷۱ ‏ات‎ ‎Rome etter bert

صفحه 11:
مهندسی در فرن یمیت و یکم پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز: دانش, نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد.به طوری که در باره آنان یکی از حالت های زیر صدق کند: - در یک سو برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و - در سوى دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی . #اين امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک هدف و یک برنامه را دنبال کنند. مراکز آموزش مهندسي با تلكيد ير نازهايمنطته ای >— مراکز آموزش مهندسی در تراز بین المللی

صفحه 12:
رشد کمی آموزتشن مهندنسی درایران 9 ضرورت ارزیابی #کیفیت: تطابق درونداد. ‎a)‏ توق سیستم های آموزش مهندسی بااستاندارد(الزامات/ رسالت » هدفها وانتظارات)؛ #هدف ارزیابی : اطمینان ازکیفیت آموزش مهندسى و بهبود مستمر برحست رسالت وزهذفت دانشگاه/پردیس /دانشکده(پژوهشی /|موزشى - يزوهشى /أموزشى). ©

صفحه 13:
>) به انتظارات يادشده ياسخ مى ‏ ) دهد؟ #ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که می تواند ...,,....به این سوال پاسخ دهد. گنیاز سنجی گارزیابی درونی و برونی ©اعتبان سنج

صفحه 14:
چگونه از کیفیت آموزش مهندسی اطمینان حاصل کنیم؟ 1 ساختار سازی 2 اشاعه فرهنگ

صفحه 15:
برخی "برچسب" های کیفیت در اموزش مهندسی ‎®The Washington Accord (WA) is‏ ‎an agreement among‏ ‎organizations that accredit‏ ‎engineering programs.‏ ‎EUR-ACE is the European‏ © ‎quality label for engineering‏ ‎degree programs at Bachelor‏ ‎and Master level‏ ©

صفحه 16:
برخی سازمان های ملی در ارزیابی کیفیت آمو زش مهندسی ‎The UK Engineering Council;‏ ° ‎Engineers Ireland‏ ® ‎Turkish Association for‏ ® ‎Evaluation and Accreditation‏ ‎of Engineering Programs;‏ ‎Russian Association for‏ و ‎Engineering Education.‏ ©

صفحه 17:
ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت نظام آموزش مهندسی در ایران موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف : #سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی. #حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام آموزش مهندسی و گارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 390 1بوجود آمننه آسبت:

صفحه 18:
ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت در آموزش علوم ءفناوری؛مهندسی,و ریاضیات #آموزش علوم: ایجاد این رشته در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛ ؟آموزش مهندسی: سیاستگذاری به وسیله وزارت "عتف" برای راغب کردن دانشگاهها برای ارزیابی درونی و برونی از طریق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران

صفحه 19:
») 2 ۳ كيفيت در آموزش علوم ؛فناوری»مهندسی»و ریاضیات(ادامه) ؟آموزش فناوری تاسيس اين رشته درسطح تحصیلات تکمیلی؛ ©آموزش رياضيات ارزشيابى دوره هاى موجود از طريق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛

صفحه 20:
ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش STEM ‏در:‎ O ۳ ‏بهبود كيفيت 9 اطمینان‎ ©آموزش علوم (© 561616 ‎(education‏ ؟ آموزش مهندسی *آموزش فناوری #آموزش ریاضیات

صفحه 21:
>) ضرورت گسترش فعالیت موسسه آرزشیابی آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش علوم, آموزش فناوری و آموزش ریاضیات طبق اساسنامه. "موسسه" فقط به ارزشیایی آموزش مهندسی می پردازد. #با توجه به تجربه سه سال گذشته. مى توان انتظار داشت که "موسسه" علاوه بررشته مهندسی به ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛ * پیشنهاد می شود وزارت "عتف" از "موسسه" درخواست کند ‎aS‏ | آموزش علوم. آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد.

صفحه 22:
50 2 نتيجه كيرى: كار كردهاى حاصل از ارزيابى در نظام اموزش مهندسى © تحقق هدف هاى مربوط به يرورش شايستكى هاى مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی «رزیابی آغازین ارزیابی تکوینی ارزیابی پایانی) #بهبود برنامه های آموزش مهندسی (رزیابی درونی! ارزیابی برونی آممیزی/اعتبار سنجی) ‎er‏ رسانی ( اثر بخشی نوع برنامه اسیاستگذلری/اطمینان ازکیفیت...) #موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای يادشده را عملی نماید وعلاوه بر آن ارزیابی آموزش علوم. فناوری و ربا ضيات را نیز پذیرا شود. ‎ ‏| 6/60 دكتر عباس بازركان-ميزكزد ...أموزش مهندسي ‎ ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان