صفحه 1:
الرحمن
الرحیم
موضوع : نقش مترو در ترافیک شهری(نمونه موردی شهر شیراز»
صفحه 2:
1_ مقدمه
تاریخچه
عملکرد
_ هزینه ها (هزینه ساخت و بهره برداری , استفاده)
es مشي 2
3_ موضوع کلی Sb) مترو بر ترافيك شهرى ) نمونه موردى شهر شیراژ_-
_مزايا و معايب
_مقايسه
4_ نتيجه گیری
5 سوالات
6 منایع
صفحه 3:
1- مقدمه
مترو اولین بار در کشورهای
انگلستان و آلمان مطرح شداولین
طرحی که در این زمینه اجرایی
شد. در سال ۱۸۶۲ میلادی در
شهر لندن انگلستان بود که یک
قطار زیرزمینی به کمک نیروی
لوکوموتیو بخاری, مسافران را
جابجا می کرد. که ظرفیت حمل
روزانه ۲۷۰۰۰ نفر مسافر را
داشت.
صفحه 4:
سامانه قطار شهری( مترو)؛ به مجموعه ای مستقل از خطوط ریلی. اماکن. فضاهای سطحی, زیرسطحی. تأسیسات ۰ تجهیزات وماشی
آلات اطلاق می گردد که وظیفه حمل ونقل ریلی مسافران را در شهر یا حومه آن برعهده دارد.
ایستگاه مترو : یکی از اجزاء مهم سامانه قطارشهری است که به صورت سطحی و زیر سطحی (زیر زمینی) طرلحی و ساخته
یو ول ارت مان سس زیت 3 دی وهی ی
صفحه 5:
ظرفیت این نوع سیستم. ۱۲۰۰۰ تا ۰۰
نفر مسافر در ساعت می باشد. این سیستم
بصورت کاملاً حفاظت شده و در بافت
درون شهری عموماً زیرزمینی و در
حومه بصورت هم سطح با تعداد ۷ الى
۰ واگن به جابجایی مسافر می پردازد.
این سیستم خود کشش برقی از طریق ریل
سوم یا شبکه بالاسری تغذیه می گردد.
اولین خط سریع السیرایران با سرعت
۶ کیلومتر بر ساعت است » ظرفت
فعلی بیش از ۳۰.۵ مبلیون نفر_جا به جایی
مسافر است.
صفحه 6:
در خطوط مترو از مراکز کنترل و
فرمان .جهت کنترل و مدیریت
ترافیک و انرژی و هدایت و... استفاده
مى شود
از لحاظ استراتژی چون هیچ گونه
مانعی بر سر راه خود ندارد و به طور
مستقیم در شبکه معابر و ترافیک
عبوری درحال ترافیک است قدرت
مانور بیشتری داردر معطلی زمان
وسرعت ندارد)
صفحه 7:
زمان انتظارمسافرین برای سفر
فاصله زمانی بین خروج یک قطار
از ایستگاه تا ورود قطار بعدی به
ایستگاه را سر فاصله زمانی یا
(بوسبل) م ىكويند . كه در
مترو هاى تهران تا مرز دقيقه
در دستور كار قرار كرفته است.
زمان خروج قطاراز ايستكاه
حداكثر زمان انتظار 7 دقيقه
صفحه 8:
معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران
با بیان اینکه متروی تهران درست
ساحته میت گفت: شش سال برش
هزینه ساخت یک کیلومتر مترو ۵۰
میلیارد تومان بود اما امروز این قیمت
به ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش
يافته است.اين هزينه ها شامل هزينه
ایستگاه. ناوگان, تونل . تاسیسات
می باشد.
صفحه 9:
پرداخت هزینه استفاده از مترو
برای پرداخت هزینه مترو میتوانید از کارت
بلیت شهروندی یا توکن استفاده کنید.
وگن نوعی بلیط الکتر ونیگی است که به دفعانت منود
قابل شارژ است و به صورت تک سفره و دو سفره در
اختيار مسافرين قرار مى كيرد پرداخت عو رنه استفاده از
مر بل ز ورود به قطار در ایستگاه است
صفحه 10:
سال 1863 میلادی
حدود سال 1267 شمسی بین
تهران و شهر ری -حرم حضرت
عبدالعظیم(ع
سال 1350
سال 1356
در سال 1377
سال 1370
سالهاى 1371-73
سال 1380
سال 1381
متروی جهان در شهر لندن آغاز به کار کرد..
نخستین گفت و گو درباره احداث قطار شهری, در تهران و اجرای آن
مطالعات اجتماعی, اقتصادی و ترافیکی شهر تهرانبوسیله دو شرکت خارجى صورت
گرفت
آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری تهران
قطار حومهای تهران - کرج افتتاح شد
تاسیس سازمان قطار شهری اصفهان
ple مطالعات شهر اصفهان بمنظورتعبین مسیرهای اصلی حمل و نقل عمومی
آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری اصفهان
ea te ee haem هم
صفحه 11:
انجام مطالعات اولیه سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور
ویس از آن اتجام مطالعات چفید شبهر شپراز در سال ۱۲۶۹ توس چمعی از اعضا هیفت
علمی دانشگاه و تائید ضرورت استفاده از ۵
.عمومی
بازبینی مطالعات قبلی شهر شیراز در جهت
تکمیل و تدوین مطالعات جامع حمل و
نقل عمومی در سال ۱۳۷۸ و ارائه
مسیرهای مناسب جهت راه اندازی مترو و
در نهایت انتخاب و ارائه گزینه برتر از بين
آنهاء
تاسيس سازمان قطار شهرى شيراز در سال
و آغاز عمليات اجرايى خط ١ قطار
.شهرى شيراز در سال ۱۳۸۱
شبکه ریلی به عنوان توسعه سیستم حمل و نقل
خارجی
صفحه 12:
بيشترين سطج شهر رأ بعد از كاربرى مسكوني ٠ شبكة كاربرى ارتباطي (معابر) در
.بركرفته و اين نشان ازاهميت شبكه حمل ونقل در زندكى شهرى است
محدوديت هاى ترافيكى درمركزكلان شهرها توانست تا حدودى از ترافيك (عبور و
مرور )وسايل نقيله تك سرنشين را كاهش دهد اما با مرور زمان به اطراف محدوده
.طرح مورد توجه كافى قرار نكرفت
معمولا با افزايش وسايل نقليه »كمبود فضاى عبور ومرور به خصوص در ساعات اوج
.ترافيك را يديد مى أوردءلزا بايد تدابيرى را براى اين امر مهم انديشيد
دراین میان وسایل نقلیه عمومی میتواند کمکی موثر برای این امر باشد . این
سیستم ها .از جمله سیستم قطار شهری (مترو) توانسته به خوبی نقش خود را ایفا
.کند و جمعیت قابل توجه ای از ترافیک را توسط ناوگان های خود جابجا کند
صفحه 13:
0
i
4
4
صفحه 14:
ایستگاه های فعا
صفحه 15:
تا
|
صفحه 16:
ایستگاه مترو نمازی شیراز چهاردهمین
ایستگاه از خط یک مترو این کلانشهر
محسوب میشود ( اين ایستگاه از نوع
ایستگاههای عمیق و جزیرهای بوده که مسیر رفت و
.آمد قطار در دو سمت مسافران تعریف شده است)
بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت
شهر شیراز جمعیتی بالغ بر
۱ نفر بوده که به گزارش
شیراز»۰۱۴۰ جمعیت استفاده کننده از
مترو در ساعت بسک VAN Tora)
صفحه 17:
سیستم مترو دارای تاثیرات مطلوب_قابل توجهی است که در زبر به طور مختصر
به آنها اشاره می شود ؛
)١ ایجاد فضای عمومی شهری( ایجاد فضای برای تعاملات اجتماعی)
۲ کاهش آلودگی هوا؛
۲ کاهش هزینه های رفت و آمد خانوار
۴ سرعت در انتقال مسافران
۵ کمک به کاهش ترافیک
۶ فزایش عملیات فیزیکی بدن و سلامت عمومی
صفحه 18:
تاثیرات نامطلوب_استفاده از مترو را می توان به این صورت برشمرد
0 متناسب نبودن واگن ها با تعداد مسافران؛
0 حدم مدیریت مناسب در استفاده از امکانات موجوده
۳ عدم امکان استفاده از مترو برای برخی از مناطق شهری؛
۴ ازدسام جمعیت ا ا
۵ تخلیه همزمان و سریع مسافرین سخت
صفحه 19:
مقایسه مخرو وا 1۳۲۲
—
ال آر 3 ails» Light Rail Transit) |
همان حمل و نقل ریلی سبک می باشد
)١ تعداد واگن ها بین ۱ تا ۴واگن است
FS AN a enn
در ساعت ات
۳ عموما سرعتی حدود ۳۰ :تا ۶۱ کیلومتر بر
ساعت دارند
۴ دسترسی بالا
صفحه 20:
نتیجه گیری :
بهتربن سیستم حمل ونقل عمومی برای یک منطقه خاص شهری سیستمی است pled Gilles AS
معیار های اجتماعی وفنی و اقتصادی بوده و گزینه بهتری نسبت به سایر سیستم های حمل
ونقلی باشد
با توجه به اینکه مترو سریع ترین سسیستم حمل ونقل عمومی انبوه بر است. اگر تمام 7
Says yal سسا کت درو ربا وکارایی اه ها ره ساسا
درخصوص سرفاصله زمانی و مکانیابی ایستگاه ها به خوبی انجام گیرد میتوان مترو را بهترین
سیستم حمل ونقل عمومی برشمرد .
صفحه 21:
منایع :
شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه. http://metro.tehran.ir
تشریه2096ااکترونیکم209ح رک 20-آبان209ماه/۱۲۱۳۵۲۵۱5/0/1398/006: ۵۲۵۱۵۲۲۵۰ :م۱
2098%.pdf 8 aes
http://www.iust.ac.ir =—_ ریت مین se
مس سن
بررسی نقش مترو (قطار شهری) در کاهش
محمد عوضی پور کشکولی _عالی آبادانا . ش
ارزیابی آثار احداث سیستم ریلی درون شههری بر کیفیت محیط شهری حانیه نورالهی .کارشناس ارشد. گروه شهرسازی, دانشگاه هنر تهران» fee
٠ اران
شهرى
ناصر برکپوره عضو هیا علمی. گروه شهرسازی, دانشكاه هنر تهران: تهران.
6 2 ۲ 1 5 معرفی سیتم های حمل ونقل عمومی و مقایسه آماری از سیستم های
ittps://shiraz1400.ir es 5
RS ——— كم حمل و نقل موجود-کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایر|
۴۱ ۱ ۲ _ همايش بين المللی معماری ,عمران وشهرسازی در هزاره سوم - (حسن,
https://www.amar.org.ir He | ذوقی, محمدرضا استوان. یوسف تقوی) دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقا.
صفحه 22:
ومن اللّه توفیق .