صفحه 1:
نقش مدیریت دانش و
فناوری اطلاعات در مدیریت
ریسک پروژه
صفحه 2:
مقدمه
به طرز قلبل توجهی مدیران دريافته لند که دلئش و یادگیری منبع بهتری برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار
در جهان امروز است.
آنها می دانند که نگهداری دانشهای کلیدی سازمان بصورت متفعل و در افکار کارکنان, جایز تبوده و عواملی
همچون- جابجایی. پا
که دیگر نمیتوان به بصیرت و اطلاعات جامع و با ثبات افراد به شکلی انفرادی تکیه نمود.
تغييرات سرت کولوزیکی. بزارها ی موفتی: جهلی شنن وی قامدگی همگی عواملی هستند که
را با ریسک, چه مالی و یا غیرمالی مواجه مى سازند.
صفحه 3:
برای اینکه بتان از روی شواهد و تجربه های مختلف از مدیریت ريسك در سازمانها. روش خاصى را بيش كرفتء
بایستی به درک کاملی از فرآیند تصمیم گیری در کسب و کار رسید.
به نظر می رسد اگر تلاش های انجام شده برای حل مشکلات ریسکی تنها محدود به كنترل بیشترفرآیندهای
داخلی و خارجی تاثیرگذار بر کسب و کار باشده بسیاری از نکات اساسی در نظر گرفته نخواهد شد.
صفحه 4:
سیستم های کنترل باید حداقل بر ۳ چیز نفوذ داشته باشند:
2-8 ان ارشد يا بطور کلی تصمیم سازان سا
دانش
زيرا در غير اينصورت حل مشكلات در يك سطح از سازمان لزوما منجر به حل مشكلات در سطوح دیگر سازمان
نخواهد شد. علاوه برلین. هزینه اعمال نفوذها و مدت زمان لثر بخشی آنها با یکدیگر متفاوت است. در سیستم های
کنترل سنتی, واکنش سریع به ریسک با در نظر گرفتن بازگشت سرمایه محدود پیشنهاد میگردید. در حللی که
آمروزه مدیریت دانش و نفوذ فرهنگ. با بازگشت سرمایه قابل توجه و در طولانی مدت مطرح است.
میت سیستمهی ای
Fis ase مديريت دش و سيستيهاق
es
صفحه 5:
انواع ریسک
** فضى: ريسكى است مرتبط با اجاد يك طرح جديد و بمنظور فراهم آوردن سطلح بهتری از عملکرد یا
استقرار محدوديتهاى جديد
© بوفقهه أى: ريسكى است مرتبط با بدست آوردن يا استفاده از متليع كاريردى و فعاليت هليى كه بر
اثير كذار بوده. ليكن خارج از كنترل مديران بروه هستند.
مسیرپروژ
* شتساز ۲
پشتیبافی: ریسکی است مرتبط با سیستم ها ی نگهداری؛ پ
استفاده قرار گرفته و یا در حال و آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
هزینه
* زمان
اين دو ريسك مرتبط است باتفاوت بين هزينه و زمان ب
بدست آمده در صورتیکه بودجه محدود باشد. افزايش هزينه و زمان يك پروژه
ياعث كافش عزينة و زمان فر بروزه ديكر مى شوف
صفحه 6:
0 لل جسحح مح لح و ia
فرآیند مدیریت ریسک
راهنمای ۳/0800 فرآیند مدیریت ریسک را مطابق شکل ذیل تعریف می نماید:
صفحه 7:
سس |
نقش سیستم های کنترل در فرآیند خلق دانش پرای مدیریت ریسک
بر مبنای ترکیبی از تجزيه تحليل هاى تعاملى و دلنش بازارء سازمان ها انتظاراتشان
سود یا زیان ناشی از ریسک و تاثیرات آن بر مجموعه اهداف کسب و کارشان ارزیابی می کنند. بایستی در نظر
داشت كسب و كار هر سازمان با مجموعه ای از قراردادها و توافقنامه ها شکل میگیرد.
محدودیت های کمی و از جوالب مختلف تحمیلی؛ مواجه هستیم. به منظور کنترل و تحقق این محدودیت ها لازم
است تا گزارشات منظمی از روند اجرای فرآیندهای سازمان تهیه شود.
یک کسب و کار را در قالب
ابنابراين همواره با یک سری
كنترل ها هركز ly حل مسايل ريسكى سازمان كافى نيستند. به همين دليل بسيارى از نظریه پردازان دانش بر
اين عقيده هستند كه كنترلهاى زياد تنها آزادى عمل و قدرت مانور سازمان ها را سلب مى نمايند.
صفحه 8:
سیستمهای کنترلی تصمیم گیری افراد را
تسیل نموده و لین امر توسط دانشی صورت
میگیرد که درون کنترل ها نهفته است. البته
زمانی که این دانش معتبر و قابل اعتماد باشد.
اطلاعات
eer
داش سر
PS AR نتش سیستهای
صفحه 9:
زملتی که کنترل ها کافی نباشند. اطلاعات محیط درونی و بیرونی سازمان که منجر به ایجاد دانش جديد
خواهند شد. جمع آوری نگردیده و این خود باعت کاهش آگاهی در تصمیم سازی خواهد شد. از سویی دیگر
کنترل های زیاد هم نتایچ غیرکارآمد به دنبال خواهد داشت.
الا سیستم های کنترلی زیاد می توانند گمراه کننده نیز باشند. از جمله نادیده گرفتن ریسک های واقعی که
پل کمی کردن نیستند و بایستی بعنوان فاکتور اساسی در تصمیم گیری لحاظ شوند.
الأ بنابراين كليد اجراى كنترل ار بخش. تعداد زیادی از کنترل های درونی و بیرونی سازمان و در نتیجه
محدودکردن آزادی عمل تصمیم گیران نیست.
صفحه 10:
فر آیند خلق دانش جدید به کمک فن آوری اطلاعات به
عنوان حلقه ارتباطی مدیریت ريسك و مدیریت دانش
** لين فرآيند به شكلى كسترده. خلق دانش ضمنی - دانشی که تنها شامل افکار و آذهان افراد است- بعنوان
يك جزء كليدى دانش ساؤمان شمرده مى شوف
در حال حاضر برای فهم هر جزثی از اطلاعات نیاز به دانش ضمنی است و خلق این دانش از طریق استفاده
افراد از ابزارهای شبیه سازی و مدلسازی میسر است.
* لکن دلنش تنها در سطح فردی کافی نیست و خلق دانش سازمانی به معنی تبدیل دلنش ضمنی افراد به
دانش و آشکار, صریح و مورد دسترس همگان است. طبیعتا لین فرآیند از طریق گروهی و اجتماعی از افراد
انجام پذیر بوده و نیاز به یک زمینه مشترک بین افراد است تا بتوانند در یک مباحثه و گفتگو وجوه جدیدی
از دانش را خلق کنند.
صفحه 11:
برخی از ابزارهای فن آوری اطلاعات جهت خلق دانش عبارتند از:
۲ ابزارهای هوشمند گروهی
پست الکترونیکی
فرآیندهای مدیریت دانش جهت مدیریت ریسک پروژه
انتقال دانش به تصمیم سازان ۱
انتقال دلنش براى مديريت كردن ریسک. تنها محدود به توزیع گزارشات و اطلاعیه های آگاه کننده میان
اقراد سازمان نیست. بلکه آموزش و تعلیم جهت تعبیر این اطلاعات نیز ضروری است.
به دانش و آموزش افراد به استفاده از سیستمها و اطلاعات موجود و گذشته سازمان کمک شایانی
آل دانش خواهد نمود و نه تنها افراد خاصی از اطلاعات مشخصی آگاه خواهند بود. بلکه بقیه اعضای
جه
ازمان نيز ميدائند ديكران جه ميكنند و از جه اطلاعاتى برخوردار هستند.
صفحه 12:
كستيئي دستيلري به دلنئي عوجود شر سل زعا
در حقيقت مديريت اثر بخش ريسك ساختار يكبارجه اى از داده هاست كه دستيابى به اطلاعات جارى در
فرآيتدهاى كسب و كار. موقعيت ها و ريسك هارا فراهم ميسازد.
لین معماری انوع مختلفی از اطلاعات را توسط منابع داخلی و خارجی ساز
اعضای سازمان قرار می دهد. برخی از معماری های جدید اطلاعات در مدیریت ریسک. فن آوری شی گرا را برای
تبدیل داده ها به دانش بکار می برند. بدین ترتیب هدف های جدید با در نظر گرفتن مشخصات برگرفته شده از
هدف های تعیین شده قبلی جایگزین می گردند و اینجاست که بانک های اطلاعاتی سنتی به یک منبع متمرکز و
یسک در سازمان تبدیل خواهند شد.
ان جمع آوری کرده و مورد استفاده
قابل دسترسی سریع و راحت برای اجزای دانشى مديري
صفحه 13:
سس |
ارائه بهتر دانش
دانش پایستی به نحوی ارلئه گردد. که به آساتی و به عنوان اطلاعات کاربردی تعبیر شود. بدین منظور دو راه
وجود دارد:
” انتخاب اطلاعات
ارائه و معرفی آن
در صورتیکه اطلاعات و یا دانش قابل دسترسی باشند» ارائه آن ضروری است. انتخاب اطلاعات جهت ارائه
پیچیدهتر خواهد بود. در بسیاری ازموارد. خلاصهای از عملیات سازمان در مدلی بعنوان کارت امتیاز متوازن ارائه
و منعکس می گردد.
در لین مدل تعداد کمی از فاکتورهای کلیدی عملکرد مرتبابه روز شده و مدیرن ارشد را در تصمیم سازی کمک
مينمايند. اين فاكتورها عبارتند از
اندازه گیری رضایت مشتری. فرآیندهای داخلی. مالی و اندازه گیری نو آوری و آموزش در ساز:
صفحه 14:
سصمم مح لتحي ل |
قرار دادن دانش در فرآیندهای كنترل
امروزه سازمان های موقق بسرعت دانش را خلق و منتشر کرده و آن را در تکنولوژی و فرآیندهای سازمان جای می دهند.
دید و کنترل های جدید.
قرار گرفتن دانش جدید در فرآیندها و کنترل های موجود است که باعث می شود. دستاوردهای دانش قبلی در سازمان
این دانش, زیرساختی خواهد بود برای دانش جدید. فرضیاتی ج
استقرر یبد
روند رو به فزایش گسترش سیستم های مورد استفادهکاربران نهایی و ارزلبی اکافی سیستم ها خود. باعث ایجاد
ریسک می گردد
پر اساس پرآوردهای صورت گرفته. حدود ۲۵ از سیستم های مورد استفاده كاربران نهليى دجار خطا مى شوقد.
این چالشی که پر سر GME ay
اسلاح ويهيود مستمر أنهاسيته
در فرآيندها و كنترل ها وجود دارد. ارزيلبى مرقب سيستم هاو
صفحه 15:
ارزیابی دانش سازمانی
بعد از إينكه دانش در فرآيندها و سيستم هاى سازمان قرر گرفت, دچارروزمرگی و تکرار می شود و سازمان ها
نیز همانندانسانهابه محض اینکه دلیل و توجیه یک فرآیند خاص. پیچیده بنظر برسد َن مساله را فراموش
مى کنند. سیستم ها و فرآیندهای سازمانی اثربخش هستند. که بصورت دوره ای دانش و فرضیاتی که بر
مبنای آن استوار هستند. مورد ارزيابى و بازتكرى قرار ككيرد.
به يك رويكرد فرآيندكرا در زمينه مديريت جامع كيفيت دارد تا دائش
پرواضح است که مدير
موجود در فرآیندهای عملیاتی به دقت و در
» های زمنی مشخص مورد ارزيابى قرار كيرد
صفحه 16:
اجرلی فرلیز يريت كلنشس كيت مدرري”
الحدك بوره ها و رده شاحت هلى درم
- ایجاد فرهنگ مدیریت دلنش: بسیاری از واکنش هلیی که مدیران سازمانها به ريسك دارند. نشات
گرفته از فرهنگ موجود در سازمنهاست. ابزارهای دانشی. کنترلها و ساختارهای جدید سازمانی فرهنگ جدیدی را
در سازمان ایجاد میکنند که در آن تصمیمسازی ارزش آفرین خواهد شد.
- مد ارسازمانی است: مدیریت دانش برای هر چه بیشتر موثر
ت دانش نيازمند تغييرات ساخ
بودن؛ بايستى با تغييرات سازمانى همراه شود. بعنوان اولین گام. سازمانها میتوانند بخشی مستقل و متمركز از
نیروهای متخصص جهت مدیریت ریسک در سازمان ایجاد کنند.
صفحه 17:
سصمم مح لتحي ل |
نتيجه كيرى
نکته اساسی در جلوگیری از شکست سازمان. مدیریت دانش و بهبود آن توسط کنترلهای داخلی سازمان است. همانطور که قبلا اشاره
شد. سیستم های کنترل سنتی (نفعللی) برای مدیریت ريسك كافى نبوده و مدیریت دانش.
ضروری است.
آغلب تصور میشود موفقیت سازمانها در درک و آگاهی از دانش درونی سازمان است. در حالی که چگونگی تعبیر و تفسیر دانش مهمتر
است و در صورتیکه تعبر اشتباهی از لنش صورت كيرد در طولانى مدت سازمان رايا مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.به منظور
جلوكيرى از بروز تعبير اشتباه انش بایستی نظارت کافی صورت گیرد. همچنین مدیرانباید کارنان خود را جهت درک و تعبیر
درست داتش آموزش دهند.
الس لکن چالشی که وجود درد. کرد دئش توسط رده عملياتى سازمان و مديران ارشد در تصميم هايشان
است که لازم است داوری آنها
بر مبنای دانش باشد تا هوش و تجربه آنها
لا میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد: موفقیت يك سازمان بستگی به دلنش. ارزش ها و کنتول های
موجود در سازمان دارد.
