صفحه 1:
به نام خدا
صفحه 2:
تعریف نمایش عروسکی
* نمایش عروسکی تعریف سنتی عروسکهای نمایشی به ما میگوید که عروسک نمایشی؛ ارائه و به نمایش درآوردن
شکل ساختگی و مجازی زندگی در دو یا سه بعد است که یا در واقعیت یا در
ساده ایء مجهز میشود تا عملکرد آن در ایفای نقش صحنه ای یک شخصیت نمایشی با مهارت صورت گيرد. به
شه دارد و به وسیله مکانیزمهای
عبارتی کوتاه» عروسک شیتی است که مطابق با یک برنامه نمایشی معین ساخته میشود. در دوران معاصرء ثعریف
مدرن به ما میگوید که عروسک نمایشی؛ زمانی وجود و هستی مییابد که از آن بر روی صحنه استفاده میشود. هر
چیزی» هر شینی میتواند عروسک باشد به شرط آنکه به وسیله یک هنرمند انتخاب شده باشد تا بر روی صحنه؛
بلکردی از یک شخصیت را واقعیت اه و روش خاص خودش استفاده میکند
صفحه 3:
قدمت و سابقه نمایش عروسکی در جهان
* سابقه نمایش عروسکی در جهان, به دوران کهن بازمیگردد. حدود هزاره سوم پیش
از میلاد و تمدنهای باستان. در زبان هندی واژه ای هست به نام " سوترادارا " که به
معنای نگه دارندة نخ هاست, این واژه تا مدتها در هند مترادف با بازیگر بودهاست.
از سوی دیگر, نمایشهایی که در پونان باستان اجرا میشده به نوعی عروسکی
بودهاند زیرا بازیگران ماسکهای بزرگی به صورت میزدند و کفشهای بزرگی به پا
میکردند و گاهی برای اینکه صدایشان به تماشاگر برسد از بلند گوهای مخصوصی
استفاده میکردند, با توجه به این موارد بازیگر به نوعی, تبدیل به عروسک (تنپوش)
میشد.
صفحه 4:
قدمت و سابقه نمایش عروسکی در ایران
سابقه نمایش عروسکی در ایران» به دوران پیش از اسلام بازمیگردد. نمایشهای عروسکی در
ایران را ما امروزه با به کار بردن دو عنوان «سایه بازی» و «خیمه شب بازی» از هم جدا
میکنیم» اما در قدیم این دو نمایش به دلیل شباهتهای ظاهری» مجموعه واحدی بهشمار
میرفتهاست» و هنوز دانش نظری نمایش آن دقت را نيافته بود که به هر یک نامی جداگانه
بدهد. در سایه بازی, داستان با حرکات چند عروسک که در برابر یک منبع نورء سایههایشان
بر پرده میافتاد نشان داده میشد. اما در خیمه شب بازی» تماشاگر مستقیماً عروسکهای
متحرک با بعد و رنگ را بر صحنه میدید و نه سایههایشان را.
صفحه 5:
عروسکهای سنتی و شناخته شده در
د:
PERE ۱
قن
خيمهشببازى سنتى بريتانيايى به نام يانج
و جودی.
عروسک پولچینلا ایلیا
صفحه 6:
عروسکهای سنثی و شناخته شده در دنیا
مبارک در ایران
عروسک سانباسو ( ژاپن )
صفحه 7:
نقش نمایش عروسکی در بهداشت روانی کودک وافزایش
خلاقیت واعتماد به نفس
کودک می تواند در نمایش عروسکی, انگیزه اش را متعادل نماید و انرژی های اضافی روانی خود را
تخلیه کند. البته عبارت صحیح درباره این مطلب این است که کودک در نمایش عروسکی » انرژی روانی
و جسمی خود را بارور می کند و شکل مناسبی به آن می دهد.از دیدگاه بهداشت روان» عروسک درمانی
شیوه دلپذیر مداوا در قلمرو روان درمانی است.عروسک» واسطه ای پذیرفته شده از سوی بزرگسالان و
کودکان در جهت ارتباط و تبادل احساس » عاطفه و انديشه بين اين دو نسل مى باشد كه در برخى از
كشورها به جايكاه اين ابزار تربيتى؛ اهميت خاص ناذه شده است ,حال انكه كودكان معمولا با شخصيت
نقاشى هاى خود ارتباط عاطفى عميقى برقرار ميكنند يس جه بهتر كه كودك شخصيت محبوب نقاشى خود
را در دنياى واقعى و در قالب يك عروسك نمايشى ببيند و با آن ارتباط برقرار كند,ساخت عروسك از
نقاشى اين حس را در كودك تقويت ميكند كه خانواده براى توانايى هاى او ارزش قائل ميشوند و
توانابيهايش را قبول دارند در نتيجه به افزايش خلاقيت و اعتماد به نفس كمى خواهد كرد. وحتى ابزارى
می شود که خانواده در جهت صحيح استفاده كنند ميتوان از اين طريقء؛ به كودك آموزش داد و
اوقات فراغت او را به صورت مفید و مطلوبی پربارکرد و نکات متفی و ناسالم عاطفی؛ احساسی »
رفتاری و شناختی او را بهبود بخشید.
صفحه 8:
کار کرد های نمایش عروسکی
۰ آموزش قصههای کهن؛ قصههای قرآنی؛ ادبیات فولکوریک و عامه و اساطیر ایرانی
* تحریک قدرت مشاهده کودکان و تحریک آنها برای بهتر دیدن (دیدن به معنای واقعی و
نه نگاه کردن. منظور از دیدن همان به کارگیری تمامی حواس پنجگانه میباشد)
» آشنا ساختن کودکان با مراسم و سنتهای مذهبیء آماده کردن کودکان برای یادگیری
حروف الفبا در کلاس اول
* همانند نمودن عروسک با خویشتن
صفحه 9:
علت استفاده کردن از نمایش ها مثل نمایش عروسکی چیست؟
کودکان در مرحله هوش حسی - حرکتی قرار دارند» ارائه این قبیل آموزشها به کمک
شیوههای نمایشی» موفقیت بیشتری را به همراه خواهد داشت
صفحه 10:
٠١ نی که میس CU A aye بدا که در رليطة بان جد دكت را رت
نماییم. در واقع با کسب اين مهارت ها و دقت در اين نکات می توانیم یک نمایش عروسکی خوب را
انجام دهیم. این نکات عبارت اند از:
هماهنگ سازی: در اين مورد باید بين اجزای صورت عروسک هماهنگی وجود داشته باشد. درک
نمایش و مفهوم ان فقط زمانی امکان پذیر می باشد که هماهنگی لازم در بین اجزای صورت عروسک
را بتوانیم ببینیم.
عروسک و مردم: باید به اين نکته توجه کرد که که در هنر نمایشی جنب و جوش را تا حد امکان داشته
باشید. و مطمئن شوید که در کنار شوخ طبعی و طنز مردم از نمایش شما نهایت لذت را ببرند. در واقع
بايد بدانيد که شما این هنر نمایش عروسکی را برای سرگرم کردن و در نتیجه رساندن مفاهیم مختلف به
مردم انجام فى دهيد. عروسك ها بايد با مخاطبان شما تماس جشهى داشته باشند به ان صورت که
وجود انها به عنوان یک موجود زنده حس شود. نکته دیگری که در هنر نمایش عروسکی مورد توجه
قرار می گرد این است که عروشک هابه علوان موجودات زندء دار اي حراکت هستند بايد اين فکته را
به مخاطبان خود القا كنيد تا انها بيشتر با نمایش عروسکی ارتباط برقرار كنند
اقداماتى قابل باور: از عروسك ها بايد به نحوى استفاده شود كه مخاطب به اين باور برسد كه انها در
حقيقت دارند كارى را انجام مى دهند. در واقع اين عمل به عروسك كردان بستكى دارد تا بتواند
حركات عروسك را به مانند انسان شبيه سازى كند.
