صفحه 1:
نوجوانان و بلوغ
صفحه 2:
نوجوانى چیست؟
صفحه 3:
نوجوانی چیست؟
۰ يك مرحله رشدي بین كودكي و بزرگسالي است.
2 مرحله گذر از وابستگي بسمت استقلال» خود مختاري و
۰ نوجوان از سمت خانواده به سمت گروه همتا ها حرکت مي
صفحه 4:
چالش های نوجوانی
مهمترین چالش هاي نوجواني:
٠ بيولوزيك
صفحه 5:
تغییرات فیزیکی
اين تغييرات فیزیکی و هیجانی که به واسطه ترشح
هورمونها صورت می گیرد:
افزايش رشد قد
" ریشد سینه و مو در زیر بغل و شرمگاه در دختران
7 زیرشدن صدا و رویش مو زير بغل و شرمگاه در پسرها
7 قوی شدن غریزه جنسی در دخترها و دست يابى به قابليت
صفحه 6:
تغییرات فیزیکی
٠ افزایش مشخص قد و وزن در دخترها زودتر از پسرها
روی می دهد » بطوری که در 8 سالگی دخترها هم
بلندقدتر و هم سنگینتر از پسرهای هم سن خود هستند .
صفحه 7:
٠ در این دوره سرعت رشد اعضای بدن متفاوت است مثلاً
قسمت تحتانی دستها و پاها سریعتر از قسمت های فوقانی
رشد می کنند.
٠ البته سرعت رشد و بروز اين تغییریات نیز در همه
نوجوانان یکسان نیست.
نوجوانانى كه خيلى زود يا دير بالغ مى شوند مسائل خاص
خود را دارند.
صفحه 8:
فرایند بلوغ
٠ سن شربوع تغييريات بلوغ در دخترها: © تا 40 سال
٠ در يسرها: © سال ديرتر
ناي برغ حر 00 سل طن كت
صفحه 9:
تغییرات بیولوژیک بلوغ
٠ شکل گیری صفات تانویه جنسی
۰ رشد قابل توجه سیستم اسکلتی
۰ افزایش فعالیت غدد
صفحه 10:
تغییرات بیولوژیک بلوغ
تغیرات هورمونی
* با منشا غدد غیر جنسی
۰ در 0 تا 0 سالگی
٠ افزایش رشد استخوانی
* رشد موهای بدن
صفحه 11:
مهمترین چالش Glo ناشی از بلوغ
تأثیر عوامل بیولوژیک
سازگاری با تغییریات جسمی
* تمایلات جنسی
+ رفتارهای پرخطر
صفحه 12:
مهمترین چالش Glo ناشی از بلوغ
بلوغ جسمی می تواند یک تجربه منفی باشد.
* رشد جسمی زودهنگام در دخترها با عدم رضایت از
تصوير تن همراه است که می تواند به مشکلات زیر منجر
شود:
* اختلالات خوردن
۰ افسردگی
كام ات
ی تامش إقتماد به نفس
۰ ۳-8
صفحه 13:
مهمترین چالش های ناشی از بلوغ
مطالعات نشان می دهند که:
6 دختران از ظاهر خود رضایت نداریند.
* حدود ۵0 در مرز اختلالات خوردن مثل جوع عصبی
قرار دارند
* بسیاری از نوجوانان دختر اشتغال ذهنی منفی نسبت به خود
داشته. a های سازگارانه اجتناب می کنند و به
1 گرذآن نسبت به خودشان بسیار حساس هستند.
صفحه 14:
تغییرات شناختی
٠ شکل گيري تفکر انتزاعي
٠ تفکر خودمحور
۰ توانائي فکر کردن در مورد دیگران
٠ روش جدید پردازش اطلاعات
۰ تفکر. انتقادي
صفحه 15:
* در شروع نوجوانی » تفکر معمولا انتزاعی » مفهومی و
آینده گرا می شود.
صفحه 16:
چالش هاي شناختي
۰ بسیاری از نوجوانان خلاقیت قابل ملاحظه ای نشان می
دهند که در زمینه نگارش ۰ موسیقی ۰ هنر و شعر تظاهر
می کند .
٠ خلاقیت همچنین در زمینه ورزش و علاقه نوجوان به دنیای
اندیشه ها نیز ظاهر می شود ( بشر دوستی » اخلاق »
وجدان و مذهب)
صفحه 17:
٠ یکی از تکالیف عمده نوجوانی کسب احساس رضایت از
خود al gi با اطمینان است.
۰ آشفتگی هویتی ناتوانی در رسیدن به خود یکپارچه و یا
خودآگاهی است.
+ یکی از تکالیف عمده نوجوانی کسب هویت است.
بحران هویت نوجوانی تا حدودی با انتقال از وابستگی به
صفحه 18:
* منفی گرایی
۰ "نه » من خودم می دانم چکار کنم. لازم نیست به من بگویید
بلندی موهایم چقدر باید باشد. به من نگویید قد دامنم چقدر باید
باشد. "
٠ اين منفى كاريها به اين دلیل ظاهر می شود که در درجه اول به
والدين و يس از آن به دنيا اعلام می شود که اين نوجوان خود
صاحب عقل است .
صفحه 19:
۰ باز هم » منفی کاری راه کلامی فعال ابراز خشم می گردد.
۰ نوجوانها معکن است باق اقباث استقلالبخویش: خورد را در
هر مسئله ای داخل سازند.
۰ برای انتخاب دوستان ۰ گروه همتاها . طرحها و رشته های
انتخابی در مدرسه نقطه نظرهای فلسفی و اصول اخلاقی Oe
نوجوان و والدین ممکن است . مباحثه های طولانی صورت
صفحه 20:
٠ عضو هر تسلی خود بخاطر دارد که چگونه طرز لباس
پوشیدن » آرایش موء و ظاهردر این دوره سنی هرجه
صفحه 21:
" همه توانی
* روئین تنی
صفحه 22:
٠ تدریجا » نوجوان ارزشهای گوناگون را از منابع مختلف
وارد سیستم خود می سازد
* درک می کند که بررای تغییر و رشد و برای انطباق با
موقعیت های مختلف زندگی باید انعطاف پذیر باشد.
صفحه 23:
* اكر جه متخصصين اين نظرريه را كه نوجوانان تحت كنترل سيلى از
هورمونها هستند اغراق آمين مى دائند .
با این وجود عدم ثبات حلقی ؛ قهر ؛ علاقه به تنهایی و خلوت و
زودرنجی ویژگی این دوران است .
صفحه 24:
"_ کودکان قادر نیستند آینده دور را ببینند ولی در نوجوانان کم سن
آینده نگرمی تا حدودی شکل گرفته و به همین دلیل هميشه نگرران
آینده هستند . به طور مقال نگرران :
* عملكرد تحصيلى . ظاهر رشد فیزیکی و محبوبیت .
"مرگ احتمالی یکی از والدین . نداشتن دوست .
* مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی .
فترو و گیزینگی در کشور . عدم توانایی در يافتن کار خوب
ولد مرک هستند :
صفحه 25:
* حیلی از نوجوانان در ابتدای دوران بلوغ خجالتی و عصبیند و از
آنجا که دستخوش تغییررات فیزیکی و عاطفی چشمگیری نییز
هستند » برایند این دو ویگی باعث حساسیت و توجه زیاد نسبت به
>29 در نوجوان می شود
صفحه 26:
*_ آنها پا دیدن کوچکترین نقص در خود بسیار نگران می شوند ؛ حتی
نقص هایی کوچک که به چشم دیگران نمی آید ببرای آنها بسیار
بر رگ جلوه می WS
صفحه 27:
درک دیدگاه دیگران ( به خصوص والدین ) برای نوجوان
سخت است و گاهاً نوجوان در خود فرو می رود و فکر می
کند تنها فردی است که اين گونه احساس می کند و این
تجربیات را دارد و تصور می کند او آنچنان ویژه و خاص
است که هیجکس بخصوض خانواده تمی توانند او را درک
صفحه 28:
" این نوع باورها باعث احساس تنهایی و اننزوای آنها می شود
بعلاوه نوع نگرش نوجوان به خود «روی نحوه تعامل او با خانواده
و دوستان تأثیر زیادی می گذارد .
صفحه 29:
5 باید منتظر نوسانات شدید هیجانی یا اندوه طولانی مدت در آنها بود
که گاها خود باعث بروز مشكلات عاطفى شديدى مى شود .
صفحه 30:
© احساسات نوجوانان اغلب el BLE بوده و کارهایشان ثبات لازم
را ندارد .
2 گاهی خوشحال و شاد ء گاهی غمگین و بی حالند . به همین دلیل
بعضی فک مى كنند » دوره نوجوانی گذراندن کودکی ثانویه است
صفحه 31:
وظيفه والدين در اين ميان فهم اين نكته به نوجوان است كه اودر
وسط یک سری تغییمرات مهم قرار دارد و این حالات و تخییمرات
همیشگی و بدین شکل ثابت نمی مانند و یک دوره در حال گذر است .
صفحه 32:
© علاوه بر این تغییرات هیجانی بیشتر نوجوانان با ورود به این
دوران راههای متفاوت دیگری را برای بیان احساسات خود پیدا مى
صفحه 33:
٠ نوجوانان در این دوره از نظر فکر کردن» یاد گرفتن و استدلال
کردن جهش بر رگی پیدا می کنند .
* كودكان براى متقاعد شدن باید لمس کنند و ببینند که آن چین واقعی
است ولی نوجوانان قادر هستند در مورد عقاید و چینرهایی که قابل
رويت يا لمس نيستند نين فك كنند
صفحه 34:
"_نوجوانان کوچکتر درگیم افکار انتراعی و منطقی می شوند . نحوه
فک كردن آنها بيشتى عينى است و همه حِين را سياه و سفيد مى
بينند . يادكيرى مطالب نظرى جديد براى نوجوانى كه همه جين را
سياه و سفيد مى بيند مشكل است .
صفحه 35:
نوجوانان ببر رگتر می توانند قسمت بز ركترى از اين تصويس را
ببینند .
آنها به جای قبول ارزشها و اطلاعات »بیشتم سئوال می کنند و این
یعنی در مورد هر چییزی که فک کنند از نظر والدین آنها غیس
منطقی است وارد بحث های داغ می شوند.
صفحه 36:
' بعلاوه اين تغييررات فكرى باعث مى شود تا نوجوان بفهمد كه كيست
ويا ممكن است جه كسى باشد 8
٠ به این فرآیند "ساختن هویت" می گویند که مهمترین پدیده این
دوران است .
ساختن هویت یعنی صرف زمان برای اينکه بفهمند چه کسی
هستند » به چه ارزشهایی اعتقاد دارند و در زندگی به دنبال
انجام چه,کاری هستند
صفحه 37:
: این دوره زمان آنست که درست و غلط را برای خود مشخص
* بيشتى نوجوانان در اين سن هويتهاى مختلفى را کشف می کنند .
5 از ديد والدين نوجوانان هميشه در حال تغییس هستند ولى در واقع
اين ها مراحلى هستند كه نوجوان بايد يشت سر بكذارد تا هويت و
شخصیت نهایی خود را پیدا كند
صفحه 38:
. بعضی از نوجوانان ممکن است به مسئله هویت کاری نداشته
eal و خیلی ساده اززشها و توقعات والدین را تسبت ید
زندگی قبول کنند و
* بعضی خیلی آشکارا ارزشهایی را انتحاب مى کتند که متضاه با
ارزشهای والدین است .
': کسب هویت قطعی در بعضی در اوایل نوجوانی شکل می كيرد
و در بعی تا اواخر دوران نوجوانی طول می کشد
a
صفحه 39:
نوجوانان برای کسب هویت خود از والدین فاصله می گیرند و
تحت تأثیر دوستان هم سن و سال خود قرار می گیرند . البته
به این معنی نیست که والدین قادر نیستند بر فرزند خود
تأثیرگذار باشند .
دیدگاه اکثر نوجوانان نسبت به مسائل مذهبی » سیاسی و
اجتماعی خیلی شبیه به دیدگاه والدین آنها است
صفحه 40:
_گرچه ممکن است نوجوانان بتوانند مانند بزر گسالان فک کنند ولی
از آنجا که تجربه کافی ندارند نمی توانند مثل آنها عمل کنند و
رفتار آنها متناسب با فکرشان نیست .
*_برای مثال ممکن است فرزند شما بای جمع آوری کمک نقدی بای
حفظ محیط زیست مشتاقانه راه پیمایی کند ولى در طول مسيس
بطری خالی آب خود را روی زمین بیندازد .
صفحه 41:
چالش های نوجوانی
' شکل گیری هویت جدید
" فردیت یافتگی
" پاسخهای هیجانی
' هویت اخلاقی و سازگاری روانشناختی
2S
NG
>
۳
صفحه 42:
چالش های نوجوانی
" انتظارات جامعه
* انتظارات خانواده
" انتظارات نوجوان
صفحه 43:
تاثیر تجربیات کودکی بر رشد نوجوان
٠ مشکلات دلبستگی اولیه
: تاثیر رفتارهای والدی نامناسب
تاثیر کودک آزاری
' اثرات سیب ها و هوادث
٠ اثرات ژنتیک
صفحه 44:
اثر استرسهای محیطی بر نوجوان
* محیط خانواده
۰ محیط آموزشي
* محيط كاري
٠ تغییر در روابط
٠ مواجهه با موضوعات جنسي
صفحه 45:
اثر استرسهای محیطی بر نوجوان
+ عملکرد خانواده
* روش فرزند پروري
٠ ارتباط والدین
۰ جدائي یا طلاق
۰ اعتیاد
صفحه 46:
اثر استرسهای محیطی بر نوجوان
* فشار مدرسه
٠ خطر شکست یا افت تحصیلم
٠ جالش هاي مربوط به کنترل
اگوی هگ هد
صفحه 47:
اثر استرسهای محیطی بر نوجوان
٠ تغيير در روابط با والدین
* تغییر در روابط با همتاها
* تغییر در روابط با برادر و خواهر ها
٠ درگیر شدن در روابط عاطفي با جنس مخالف
صفحه 48:
خطراتی که نوجوان را تهدید می کنند
۰ کاهش نقش والدین
٠ افزايش نفوذ همسالان
۰ گروههاي بزهکار
سیگار و مصرف مواد
* رفتارهاي جنسي
١ رفتارهاي پرخطر
صفحه 49:
۰ امروزه نوجوانان بیشتر از گذشته با رفتارهای پرخطر
مواجه می شوند.
۰ حدود 96960 آنها در معررض خطر متوسط تا شدید بروز
رفتارهای پرخطر قرار دارند.