صفحه 1:
صفحه 2:
7 پیشتهاد در جهت پیشگیری از اعتیاد
1 - كودكان نياز به امتيت رواتى دارتد.
2 - کودکان به تشویق و تأیید تیاز دارتد.
3 - كودكان نياز به بازى آزاد دارند و عادتهاى خو شايتد.
4 - كودكان يه الكوهاى واقعى نياز دارتد.
5 - كودكان نياز به تحرك و تغذيه صحيح دارتد.
6- كودكان نياز به دوست و هماه دارتد و محيطى كه نيازهاى انها
را بفهمد
500002200 ا YISo95 —7
يا رعايت اين هفت نكته مى تواتيم راهى را اتتخاب كتيم كه
Bers I eR RCE YC ا 2
صفحه 3:
گروهي از روان شناسان و روان پزشکان مشهور جهان معتقدند:
((عوامل اجتماعي وابسته به فقر بشر, در وابستگی انسان به مواد
افيوني موثر هستند و میزان بروز اعتیاد در گروه هاي پایین
اجتماعی/ اقتصادی , بالاتر است. بنابراین در جامعه . اعتیاد معلول
استرس و فشارهای روانی می باشد. دکترکاپلان و سادوك استفاده
بودن » اعتماد به نفس . درماندگي و ناتواني و جهت کنترل بر
موقعیت زندگی , قلمداد می کنند )).
صفحه 4:
بطور كي . پیشگیری به سه نوع الف : اولیه ب : تانویه ج
IE? تهسيم فى سوى نوت أولية.. أقزاك كا دئ ,رز أن كجرية مرق
موا مكمتوناة مى :فاإققبها ]د رانية #الكيوردى#اقدازف محاظيان تاقوئة
افرادي هستند كه يس از مصرف مواد » هنوز علايم بيماركونه اي
زر كاده اه الماع ae PE alan 19 يكت
مسجو اي ع ع وسح ا یا حانه «
مشكلات يادكيري و يا جرم و جنايت را دارا مي باشند. بطور كلي »
آشنايي زودرس با مواد مخدر . يك عامل مخاطره آمیز جهت سوء
NN gee ciel Sige VST Bs lB فازای هن اقظ pial pe Ph
آسیب پذيري بيشتري قرار 135 ©
صفحه 5:
- افرادي که والد یا والدین مبتلاء به اعتیاد دارند.
۲- افرادي که در كودکي . قرباني آزار و اذیت دیگران قرار گرفته اند.
۳- افرادي که ترك تحصیل کرده اند.
۴- افرادي که از مدرسه فرار کرده اند.
۵- افرادي که اعمال خشونت بار و یا تخلف در رفتار دارند.
ع- افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند.
صفحه 6:
در خصوص پيشگري py, است کي منفيرهايي كه درامر
تکوین و بيدايش اعتياد و قاجاق مواد مخدر دخيل هستند ,
بايستى زمينه هاى تاثير كذاريشان كاهش يافته و رفته رفته خنش
گرد ضريب اطفينان قابل اعتمادي براي بيشكيري از اعتياد و.
فاچاق مواد مخدر فراهم گردد. ۱
صفحه 7:
(- برنامه های پیشگیری از اعتیاد , باید به گونه ای طراحی شود که
موجب تقویت عاملهاي بازدارنده گردد و عوامل مخاطره آمیز را
۲- برنامه های پیشگیری از اعتیاد , بايد همة انواع سوءمصرف
دارويي را مورد هدف قرار دهد.
۳- برنامه های پیشگیری از اعتیاد , ابن مهارت را به افراد آموزش
دهد که در مقابل پیشنهاد سوءمصرف مواد , از خود مقاومت نشان
دهند.
صفحه 8:
۴- برنامه هاي پيشگيري . باید دربرگیرنده مباحثه هاي متقابل بین
۵- برنامه هاي پيشگيري . باید دربرگیرنده والدین ء مراقبان کودك و
نوجوان باشد.
34 برنامه های پيشگيري ‘ بايد طي دوران مدرسه نیز وجود داشته 9
- برنامه هاي ييشكيري . بايد كودك . نوجوان و خانواده را تواماً
دربركيرد.
صفحه 9:
۸ برنمه هاي پيشگيري ,بای برنامه هاي اجتماعي را كه شامل يك
رشته اقدامات و تغيير رويّه ها و سياستهاست ؛ دربركيرد.
-٩ جهت يبشكيري درهمة انواع مُداهاي ييشكيري . به ألكوهاي
رفتاري فوي تر نیاز است.
۳- همة دانش آموزان , بايد توانابي رسيدن به فرصتهای پيشنهادی
مدرسه را داشته باشند.
صفحه 10:
۱- در يك جامعة قانون مدار, برنامه ریزی های پیشگیری , باید به
ماهیت خاص مسئلة سوعمصرف مواد , اشاره کند.
۲- هرچه سطح احتمال خطر ابتلاء به اعتیاد در جمعیت هدف (
جمعیت مورد نظر) ببشتر و با تر باشد » تلاشهاي پیشگیری بايد با
شيوه اي پرقدرت در سنین پابین تر آغاز شود.
۳- برنامه هاي پيشگيري , بايد براساس سن » طراحي شود.
صفحه 11:
۱- آگاهسازی اقراد در مورد حطرات و مضرات مواد.
۲- اقزایش مهارتهاي زندگي ماتتد مهارت تصهمیم گيري. حل مستله.
ارتباطات اجتماعي .
۳- تقویت فعاليتهاي جایگزین به جاي مواد براي ارضاي نيازهاي
رواتي اجتماعي توجوانان وجواتان-
۴- مشاوره و مداخحلة حین بحران. دربحرانهاي مختلف در طول
زتدگي .
۵- ارتقاء فرهتگي و متهيي.
۶- تقویت قواتین و مقررات میارزه با مواد .
۷- درمان معتادان برای جلو گیری از سرایت اعتیاد.
صفحه 12:
استراتژيهاي فوق در قالب فعاليتهاي زير مورد بحث قرار
ميگیرند:
-١ فعاليتهاي متمرکز برفرد.
۲- فعاليتهاي متمرکز برآموزش و آگاه سازي والدین .
۳- فعاليتهاي متمرکز برمعلمان ومدرسه .
۴- فعاليتهاي پيشگيري بااستفاده از رسانهها .
صفحه 13: