صفحه 1:

صفحه 2:
رین Shs ae 5

صفحه 3:
‎ay‏ 33290 الور و90 ‎Boo? ‎

صفحه 4:
= "این روز با نولاوز دز دوره اسلاعل:

صفحه 5:
الأزابى جني توروزی 3 ۳ ۱۳-۳ ۱۳۷۶ ‏وز‎ se. 5

صفحه 6:
٩ ۳ 35 ee aS ‏ی را‎ 108 ‏معا‎ | ee? ‏ع‎ دابع برد بسانم با ۱۳ ‎pee)‏ & توت 1

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

بسم اهلل الرحمن الرحیم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معاونت اسناد ملی اداره کل اطالع رسانی و ارتباطات گروه ارتباطات آرشیوی اسفند 1386 نوروز در افسانه‌ها: نوروز بيشتر روايات اسطوره‌اي -افسانه‌اي ايران ،دوره پيشدادي را زمان پيدايي ن$$وروز و جمشيد ،چهارمين پادشاه پيشدادي را بنيان گذار نوروز به شمار آورده‌ان$$د .پيون$$د نوروز با جمشيد ،از سويي به كهن سال بودن نوروز ،و از سوي ديگر به محب$$وبیت جمشيد ،اشاره دارد. پيشينه‌ی تاريخي نوروز: از پيشينه و خاستگاه تاريخي نوروز و آئين‌هاي آن ،آگاهي دقيقي در دست نيس$$ت. بي ترديد نوروز و جشن‌هاي نوروزي ،آئينی كهنسال مربوط ب$$ه پديده نوگش$$تگي سال و دگرگوني طبيعت از حالتي به حالت ديگر در ميان اق$$وام مختل$$ف جهان و بوميان ايران ،پيش از آمدن آريايي‌ها به اين سرزمين بوده است. در اوستا كتاب ديني زرتشتيان به نوروز و آئين‌هاي نوروزي اشاره‌اي نشده اس$$ت. ولی در نوشته‌هاي پهلوي و مانوي از نوروز جشن اول سال نو بسيار س$$خن رفت$$ه است .در كتاب دينكود كه دانشنامه دين مزديسني و به زبـان پهلوي و نوشته‌اي از سده سوم هجري است از نوروز به عنوان جشن‌هاي كهن ايران ياد شده است. نوروز در دوره هخامنشي: شروع نوروز و برپايي آئين نورزي نزد هخامنشيان به سبب كاربرد گاه ش$$مارهاي چند گانه مورد اختالف اس$$ت .ب$$رخي از محقق$$ان ن$$وروز را در آغ$$از پادش$$اهي داريوش در اول تابستان و بعضی در اواخر پادش$$اهي او در اول بهار دانس$$ته‌اند. سنگ نگاره‌هاي تخت جمشيد كه نمايندگان اقوام و ملل سرزمينهاي مختلف را در حال حمل هدايا نشان مي‌دهد نمايانگر برگزاري چنين آئيني در جشن ن$$ورزي در دوره هخامنشي است. نوروز در دوره اشكاني و ساساني: در زمان اشكانيان و ساسانيان نوروز را بنا به سنت‌هاي فرهنگي رايج در آغاز سال نو جشن مي‌گرفتند .در دوره ساساني نوروز را در چند (شش تا سي) روز جشن مي‌گرفتند و نوروز را به «نوروز عامه» و «نوروز خاصه» تقسيم مي‌كردند .نوروز عامه يا نوروز كوچك پنج روز بود كه از اول فروردين شروع می شد و نوروز خاصه از شش فروردين يا خرداد «روز» بود كه آن را جشن بزرگ نيز مي‌ناميدند. شاه ،نوروز بزرگ را براي خود و رازداران و همدمان خويش ويژگي مي داد و در اين روز با آنان به رامشگري و سرخوشي مي پرداخت. نوروز در دوره اسالمي: با ورود اسالم به ایران ،حكومتهاي محلي در دوره عباسيان و پس از عباس$$يان ب$$ه ويژه سامانيان در خراسان بزرگ و آل بویه در ايران جنوبي و عراق ،برای زن$$ده و پويا نگه داشتن نوروز و آئين هاي ن$$وروزي نقش بس$$يار مهمي داش$$تند .در دوره سلجوقيان به گردش ماه ها در سال پایان داده شد و نوروز به ط$$ور ث$$ابت در اول بهار نجومي يعني نخستين روز ماه فروردين قرار گرفت. در دوره صفوي جشن و آئين هاي نوروزي با برخي از آئين ها و آداب اس$$$المي درآميخت و رنگ تازه و مفهوم ديني گرفت. عالمه محمد باقر مجلسي به نقل از امام موسي بن جعفر(ع) آورده است :خداون!!د در نوروز آفتاب را برتاباند و بادها را فرمان داد تا بوزند و ابرها راگفت كه ببارن$$د ت$$ا گ$$$ل و گياه روي زمين بروين$$$د .در اين روز اب$$$راهيم(س) بتها را شكس$$$ت و پيامبر(ص) علي(ع) را در غدير خم به جانشيني خود و به عنوان خليفه مس$$لمانان برگزيد و به امتش معرفي كرد. امروز پس از گذشت قرنها؛ نوروز همچنان در ايران و آن دسته از كشورهاي متأثر از فرهنگ ايراني -آسياي ميانه ،قفقاز ،افغانستان ،هند و پاكستان ،عراق ،تركيه و برخي كشورهاي عربي -پا بر جا است .این سنت اصیل ای$$رانی با رن$$گ و ب$$وی اسالمی ،روزی فرخنده و خجسته ،مقدس و الهی به شمار می رود. منبع :بلوكباشي ،علي ،نوزایی جشن نوروزي آفرينش؛ تهران :دفتر پ$$$ژوهش هاي فرهنگي -1380صص 13-33 براي اطالع بيشر ر.ك : بهار ،مرداد جستاري چند در فرهنگ ايران ،تهران فكر روز 1374 بيروني ،ابوريحان ؛ آثار الباقيه عن القرون الخاليه ،ب$$ه کوشش زاخ$$ائو ،آلمان: اليپزيك 1923 عزيزي ،حشمت ا ، ...نوروز در نزد ايرانيان ،نشريه اصالح و تربيت شماره 109 فردوسي ،ابوالقاسم؛ شاهنامه ،تهران :بروخيم1314 ، كريستين سن ،آرتور ،ايران درزمان ساسانيان ،ترجمه رشيد ياسمي ،تهران :دنياي كتاب؛ 1370 فهرست اسناد -1تلگراف تبریک عید از طرف نایب السلطنه امیر کبیر به حاجی آقا محمد . -2دعاگوئی انجمن ناصری زرتشتیان کرمان به مظفرالدین شاه به مناسبت فرا رسیدن بهار. -3پیام تبریک انجمن ناصری کرمان به وزارت داخله به مناسبت عید نوروز. -4درخواست تعیین وقت از ریاست وزراء (احمد قوام) برای تبریک سال نو. -5اعالم ایام تعطیل رسمی مدارس در عید نوروز از طرف اداره کل معارف. -6درخواست پرداخت مبالغی پول برای برگزاری مراسم دید و بازدید عید به کارکنان دولت. -7گزارش اداره فرهنگ شهرستان جهرم درخصوص برگزاری جشن چهارشنبه سوری توسط دانش آموزان. -8گزارشی در مورد ضیافت سفیر ایران در پاکستان به مناسبت عید نوروز. تلگراف تبریک عید از طرف نایب السلطنه امیر کبیر به حاجی آقا محمد. تاریخ سند1296 :ق. شماره سند295001592 : دعاگوئی انجمن زرتشتیان کرمان به مظفرالدین شاه به مناسبت فرا رسیدن بهار تاریخ سند1323 :ق. شماره سند295000564 : پیام تبریک انجمن ناصری کرمان به وزارت داخله به مناسبت عید نوروز. تاریخ سند1281 :ش. شماره سند293006056 : درخواست تعیین وقت از ریاست وزراء(احمد قوام) برای تبریک سال نو. تاریخ سند1300 :ش. شماره سند290007048 : اعالم ایام تعطیلی رسمی مدارس در عید نوروز از طرف اداره کل معارف. شماره سند297025382 : تاریخ سند1310 :ش. درخواست پرداخت مبالغی پول برای برگزاری مراسم دید و بازدید عید به کارکنان دولت. تاریخ سند1323 :ش. شماره سند297035517 : گزارش اداره فرهنگ شهرستان جهرم درخصوص برگزاری جشن چهارشنبه سوری توسط دانش آموزان. تاریخ سند1334 :ش. شماره سند297029247-1 : شماره سند297029247-2 : گزارشی در مورد ضیافت سفیر ایران در پاکستان به مناسبت عید نوروز. تاریخ سند1336 :ش. شماره سند297022683 :

51,000 تومان