صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
*مهرداد 2۸ از ده
آفرینش در اوایل پاییز و عیا
به يك عيد تبديل كرديذة
میان بومیان نجد یال لش از
Baja a Ga معتقدات ديرين آزباكيها
ابتدایی نوروز تأثیر گذاشتهالست. Pee es. در آن هنگام ده روز و ده
5 برگزار ميشد. فروهرها همان ارواح مردگانند. نام فروردین که آغاز بهار است. برگرفته از نام
فروهرهاست. در فروردین یشت آمدهاست که در مدت جشن فروردگان فروهرهای مومنان از اقامتگاههای
خود میآیند و مدت ده شب در کنار مردم میمانند. این جشن مربوط به بازگشت مردگان بود.
صفحه 5:
a . روز در ميان جشنها و اعياد فراوان 00 باستان به
ویژه دوران ساسانیان از اهمیت و ارزش و تقدس خاصى بهره داشتهاست. بسيارى از حوادث مهم به موجب
آن در چنین روزی واقع شدهاست.
صفحه 6:
اشتند که سرنوشت انسان و
در seine مى شود مس Rey
| مردم با گذشتن چندین روز از اسفند ماه سبزی میکاشتند و به گردگیری و پاکیزگی خانه يا به
اصطلاح به خانهتکانی میپرداختند و هر کس متناسب با توانایی خود آذوقه نوروزی را فراهم
میکرد و سعی بر این بود که با خانههای پاکیزه و شسته و رفته, سبزههای خرم. رختهای نو
چهرههای شاد و خندان نوروز را پذیرا شوند.
صفحه 7:
پروردن سبژه
اپی که پیش از نوروز تدارك “ol مرسوم بوده. پروردن سبزه میباشد. به موجب روایتی کهن,
بيش از عید. ستونهایی از خشت خام اطراف حیاط دربار برپا میکردند. و بر فراز هر
حبوبات میکاشتند و خوبی و بدی رویش غلات را در سالی که در پیش بود. از
پیشبینی میکردند. معمول بود به رشد این دانهها نگریسته و هر يك از دانههایی
آبود. تفال میزدند که آن محصول در سال بیشتر خواهد بود. در خانهها نیز در ظروف
میآوردند. هر کدام از مردمان در ظرفی یا چیزی مانند آن اقلامی از دانهها از قبیل
be عدس, ارزن, نخود. کنجد, باقلا. ذرت و ماش میکاشتند.
oe زه شک Ss
رسم کوزهشکستن بنابزاین اعنقاد بود که ظرفهای سفالین هر خانواده در روزهای پیش از نوروز
نو گردد و هر سال همانگوته که پوشاك نو میشود. ظرفهای چرکین نیز نو شود. از اين رو رسم بر Gal
بود که هر چه کاسه و کوزه کهنه و فرسوده و چرکین در خانه هست از بام فرو افکنده و آنها را
میشکستند و به جای آنها کاسه و کوزه نو بكار میبردند و با این آیین به بهداشت خانه پاری کرده و
بیماریها را در سال نو از خانه دور میداشتند.
صفحه 8:
4# /
در ایران کهن برای پذیرایی از فروهرها بر بالای بام خانهها غذاهای گوناگون میگذاشتند. آیین قاشقزنی
تمثیلی است از فرا رسیدن این مهمانان تازهرسیده آسمانی که گرسنه گشتهاند و آب و غذا میجویند و
باید فدیهای نثار آنان کرد. قاشق و ظرف مسین نشانه غذا و غذاخوری است و فدیه غذایی در هنگام
آیینهای دینی یکی از رسمهای دیرین همه قومهای روی زمین است.
صفحه 9:
ایرانیان عقیده داشتند که در ایام os ارواح ان از جایگاه آسمانی خ
بازمیگردند. بازماندگان برای پذیرا ما آشقژهای رنگین میگستراندند و
مینهادند تا ارواح برگذشتگان | ۲ أياكيزكى بازماندكان. دل خو
کندم و امثال آن که قبلاً دز پشقابی کاشته و شبز کردهاندا سکه, ig بد كلك علو جيك حيكرى نير
برای تکمیل مفاهیم روحانی و نمادین سینها بر این سفره قرار میگیرند؛ از جمله آینه. کتاب. شمعدان, مرغ
رنگی. ماهی قرمز JS شیرینی و نظایر آن که بنا به عرف و سنت و اعتقاد مردمان مختلف است. بر سفره هفتسین
جای میگیرند. =
سفره هفتسین معمولا تا پایان نوروز در خانهها میماند. و برخی در روز سیزدهم نوروز سبز میسپارند.
صفحه 10:
خوان نوروزی
ایرانیان عقیده داشتند که در ایام نوروز ارواح درگذشتگان از جایگاه آسمانی خود به زمين و به خانههاى خويش
بازوى كردن He ندگان برای پذیرایی از آنها سفرهای رنگین tases eo 9 ara 9 شاه رادر 0
ee
" سفره ی هفت سین از گذشته شته تا به امروز
) هف سين به شماره هفت امشاسپند یا دوازده شماره مقدس برج ها برای روز نخست بهار
ناي و افزونی) آتشدان نماد اپایداری نوروگرماا تخم مرغ نماد (نژاد و نطفه)
آیینه نماد اشفافیت و صفا شير نمادائوزایی و رستاخیز و تولددوباره) سیب نماد ارازوارگی عشق)
سنجد نماد (دلدادگی و زایش و باروری) انار نماد (تقدس) سكه تازه ضرب نماد (برکت و دارندگی)
ماهی نماد (ماه سپری شده اسفندا نارنج نماد (گوی زمین)
بيد مشك ژه ی اسفند نماد ( امشاسیند سیندارمزا _در سفره خود مي گذاشتند.
صفحه 11:
i [jf #1 0
ly // 3
9 موس انز
asl اللو عتب ل
L
تاریخی آورده ulin دربرخی "
۱ اجزای تشکیل تهندة شفره هفتا
5 ‘ بودند. نزن و
در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین های نوروزی, به نشانه
سبزی و جاودانگی بر سر سفره قرار گرفت.
در برخی از روستاها رسم هفت سینی برپا بوده است آنها درون هفت سینی خوراکی های مختلف می گذارند. هفت
سینی, بعدها با حذف یای) به صورت هفت سین درآمده است.
صفحه 12:
A, <i, eae 2 41 Bet 2
باستان مقدس بوده و براى مفاهيم مثبت. خوش یمنی و فال نيك
؛ هفت رنگ رنگین کمان, هفت خان رستم در شاهنامه, هفت آسمان,
هفت فرشته, هفت شهر عشق در عرفان, هفت پیکر و .۰۰
عدد هفت در قرآن کریم و نزد مسلمانان نیز اهمیت دارد و از عدد هفت در برخی از آیه ها و سوره های قرآن نام
برده شده است. برای مثال حج هفت مرحله دارد و نخستین قاریان نیز هفت نفر بوده اند.
صفحه 13:
اجزای هفت سین امروزه ۱
قرن هاست که در سفره عید هر ایرانی: هفت گونه خوردنی و سبزه که حرف نخست آن «سین» است.
مثل ( سير م سماق, سنجد. سمنو و سبزه و سیب) چیده می شود و ایرانیان پس از روی آوردن به
زان را عى كذارئد و شال نو را با آیات قرآنى آغاز مى کنند.
درفت ألتين يارس اثثر وجهد داشتة ته كه نشانه بارورى و عشق بوده است. همجنين آنها سيب سرخ را
درون ظرف آب پاك و زلال می گذاشتند اشتند تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند پس بهتر است آیین خود
را حفظ کنیم.
امروزه سفره هفت سین را روی زمین یا روی میز پهن می کنند و افراد خانواده دور سفره هفت سین جمع
صفحه 14:
Pen ihe 5 خشت خام برپا ع
nis Gea . اكر سبزه ها خوب می زویید سال ير بركتى در پیش داشتند. سبزه نماد شادابی و سرسبژی و
نشانگر زندگی بشر و پیوند. او با طبیعت است.
سیب: سیب. نمادی از تندرستی و زیبایی است که ایرانیان آن را برای حفظ سلامتی اعضای خانه بر سر سفره قرار
می دهند.
مهر و پیوند دلها می باشد.
صفحه 15:
+ سير ذیگر اجزای سفره هفث سین است که نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و یز
زدودن چشم زخم است. زرتشتیان به اين علت سیر بر سفره هفت سین می گذاشتند زیرا معتقد بودند بوی سير
دیوان را می گریزاند. آنها پوست سیر را می کنند و سپس آن را بر سفره می گذارند.
سزکه:سرکه نیز مانند سیر برای پاکی محیط. زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو بر سر سفره قرار می
گرفت.
صفحه 16:
ملد بر گوطولفشندند
went ۳ مران
سر سال نو هرمز فرودین
می و جام و رامشگران خواستند
چنین جشن فرخ از آن روزگار 1
به ما ماند از آن خسروان یادگار