صفحه 1:
ابزار کاهش هزینه و پشتیبان عملیات
(عامل كار آمدي)
صفحه 2:
ore ۳1 وعامل لس(
(عامل اثربخشي)
صفحه 3:
صفحه 4:
2>
5
0-5
go
2 <
as
2
1
صفحه 5:
صفحه 6:
بخشهاي دفاعي- استراتژيك
- دفاعي
- امنيتي
- سياسي
صفحه 7:
صفحه 8:
بخشهاي توليدي
- صنایع الكتريکي و فلزي
- صنایع ماشین سازي
- صنایع غيرفلزي
- صنايع معدني
- آمور زراعت و حفظ تباتات
- امور دام طیور و شیلات
- توسعه روستايي
صفحه 9:
oe
بسشهای اقتصادي و حدمات بازرگاس
۰ قنکه بانکی
- شبکه مالياتي 7
- بازار بورس و اوراق بهادار
3508"
- صادرات و واردات
- تعاوني هآ
شرکتها
- مشاغل و اصناف
صفحه 10:
- بهداشت و درمان
- نامين اجتماعي
- اطلاع رساني
ao
صفحه 11:
بخشهاي فضایي و حقوفي
- محاکم و حقوق
- جرایم
- بازرسي و نظارت
۹" ‘
صفحه 12:
ae
- رهبري
- قوه مجریه
- قوه قضاییه
- قوه مقننه
نهادهات عمومي غردولی
صفحه 13:
مدیران و فناوری اطلاعات
صفحه 14:
ابعاد راهبری فناوری اطلاعات
صفحه 15:
مدیران و
آموزش فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات برای مدیریت
صفحه 16:
هزینه
منبع راهبردي
صفحه 17:
شیوه های اتخاذ سیاست هادر فناوری اطلاعات
“خيال بافي(شيفتكي) فني
“هرج و مرج
ءخود مختاري
»تك محوري
«فدرال
صفحه 18:
۴ زمینه بهره گیری سازمان ها از ۱۲
امور پردازشی اطلاعات
امور تصميم كيرى
اشتراک اطلاعات از طریق محاسبات غیس تم GS
نوآوری
صفحه 19:
اشتراک اطلاعات(داده)
صفحه 20:
امور پردازشی اطلاعات
صفحه 21:
*زیرساخت فناوری اطلاعات
*عملکرد سیستمها
تغییرات تکنولوژی
صفحه 22:
کسب و کار الکترونیک
تجارت الکترونیک
دولت الکترونیک
بانکداری الکترونیک
دانشگاه مجازی
سازمان های مجازی
کار از دور
صفحه 23:
”5 4
< دولت الكترونيك .
1 111111 017 . ع
۹
صفحه 24:
تعریف دولت الکترونیک
دولت الکترونیک : بهره گیری از فناوری اطلاعات وشیوه تجارت
الکترونیک eager انجام تعاملات دولت: با سازماتهاء اداراث :
looks ۰و شهروندان و گروههای اجتماعی زر
بمنظور ارائه خدمات دولتی به شهروندان و سایر گروههای
مرتبط با بخش عمومی
صفحه 25:
هاى | :
محورهاى اصلى دولت الکترونیک
صفحه 26:
صفحه 27:
اهداف دولت الکترونیک:
ارتقاء کارایی و اثربخشی فعالیتها
کوچک سازی دولت
تسهیل پاسخگویی و شفافیت فعاليتها
تسهیل روابط دولت با شهروندان و گروهها
صفحه 28:
مزایای دولت الکترونیک
** ابزار کوچک سازی دولت
% تسریع در خدمات
Grrrl
** شفاف سازی
* پاسخگویی دولت به مردم
صفحه 29:
* جلو گیری از فساد اداری
2
* افزایش میزان همکاریهای بین سازمانی 33
* افزایش مشا رکست مردمسی در جرا
دج ع
(ai) &
*افزایش رفاه جامعه
صفحه 30:
00-7 tien aie ae
ایجاد اشتغال و افزایش در آمد *
۷
bsg,
ray
صفحه 31:
مرحله ۱: سیت های سازمالی
ساده جهث اطلاع رساني و
معرفى سرريسهاى اراله شده
سطح فناورى اطلاعانى و ارتباطی به کار رفته در دولت لکترونیک
سطح كمى و كيفى سروپس های ره شده
صفحه 32:
وضعیت فناوری اطلاعات
در ایران
صفحه 33:
وضعیت کنونی
در پایان سال ۲۰۰۵
ضریب نفوذ کلی اینترنت در جهان : ۱۵/۷ درصد
بيش از سی کشور ضریب نفوذ اینترنت بالای 0۰ درصد را
دارا بودند
ضریب نفوذ اینترنت در ایران: ۱۰/۸ درصد
صفحه 34:
igs
در پایان سال ۲۰۰۵
ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه:
امارات متحده عربی : ۲۵/۸ درصد
کویت : ۲۲/۸ درصد.
بحرین : ۲۱/۱ درصد
قطر : ۲۰/۷ درصد
از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷رشد نفوذ اینترنت در کشورهای عربی بیش از
۰ بوده است.
صفحه 35:
جدول ۱: شاخصهای آمادگی دولت الکترونیک
شاخص های آمادگی دولت الکترونیک
حضور دولت در دنیای وب اطلاعات و خدمات دولتی در فضای وب
توان زيرساختى” ميزان ضريب نفوذ اينترنت
ميزان ضريب نفوذ تلفنهمراه
ميزان ضريب نفوذ اینترنت پرسرعت
میزان ضریب نفوذ خطوط تلفنثابت
تعداد رایانههای شخصی
سرمایه انسانی* درصد باسودان
درصد در حال تحصيل
© براساس مطالمات توسعه انسانی سازمان ملل
UNESCO ets 5 (HDI)
تحقيق اخير دايره امور تجارى و اجتماعى سازمان ملل" نشان میدهد ایران با کسب ۰.۴۰۶۷ امتیاز در
رتبه ۱۰۸ قرار گرفته است تا با ۱۰ پله سقوط نسبت به گزارش قیلی ۲۰۰۵ در سال ۲۰۰۵ حتی پایینتر
از کشورهایی چون فیجی, ارمنستان, قرقیزستان, گواتمالا و مونتنگرو قرار بگیرد.
صفحه 36:
جدول ‘jl وفعي ایرل ) bli ا a all siya الكترونيك
صفحه 37:
جدول ۳: وضعیت ایران در منطقه جنوب آسیا در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸
5 شاخص سال | شاخص سال | رتبه در سال | رتبه در سال
Mask ۳-4 ۲۰-۵ York 2
مالدیو ۹ ۳۳۱ هه w
سریلانکا ۴ ۵۰ 5 ar
Evy ۲-۸ “FAY ۷ oly!
هند ۴ ۳۹۹ ay yr
پاکستان ۳۶۰ ۸۳۶ ۱۳ ۳۶
۲ شاخص سال | شاخص سال | رتبه در سال | رتبه در سال
York ۲۰-۵ ۳۰-۸۹ 2 ۳۰-۸
بوتان ۳۴ ayy ۱۴ ۱۳۰
بنگلادش ۹۳۶ ۲ ۱۴۲ ۶۲
نبال ۳۵ ۱ ۵۰ ۳۶
افتانستان ۴۸ ۹۰ ۶۷ ۶۸
منطقه ۳۳۹۵ SVE 2 = =
جهان FYFY + Fore + = 9
صفحه 38:
جدول ع: شاخصهای 16 در ایران طی سالهای ۲۰۰۳-۲۰۰۸
شاخص تلویزیون
تلو یز یون به ازای هر ۰ ۱۰۰ نقر
شاخص مشتر کین تلفن همراه
مشتر کین تلفن همراه به ازای هر - ٠ ١انفر
شاخص خطوط تلفن
خطوط تلقن به ازاى هر + ١١+ نقو
شساخص تعداد اقراد برخط
تعداد اقراد برخط در ۱۰۰۰ نفو ۲
تاخص اینترنت.
اینتونت به ازای هو ۱۰۰ تفر
شاخص تعداد رایانه
تعداد رایانه به ازای هر ٩۰۰۰ نفر
سال
عم
Vere
ery
wer
“yy
vane.
ax
۶
عهدد
way
ادوع
yer
Vo.
Yoo
sae
yore
sary
“yyy
vay
عع
ay
عله
eso
۲۵
yaya
ayy
yy,
99
00
ye
vera
صفحه 39:
جدول 0: وفيعين te در سطوح مختلف خدمات دولث a ۱ مد استاه)
صفحه 40:
آماده شدن بستر هاي مشارکت شهروندان در
اداره امور عمومی
جدول 3 وضعیت ایران در شاخص مشارکت الکترونیک
صفحه 41:
دولت الکترونیک
جدول |: فعاليتهاى اصلى در محور دولت الكترونيك در ايران
فعاليت اصلى
شبكة (مجازی) دولت ۷۳۸
خودکارسازی نظام برنامهريزى و بودجه
خودکارسازی نظام درآمد
راهنمایی و رانندگی و اجرائیات
ایجاد وب دسگاههای دولتی و رائهبانکهای
اطلاعات عملیات خدمات دولتی به مردم
تهیهُ بیش نوس قوانین و طرح نهادهای
مدیریت دیجیتال در سطح ملى
ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و شامراههای
اطلاعاتی مناسب مور نیاز کشور
دستگاه مسئول
رئيس جمهور
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
وزارت آمور اقتصادی و دارایی
نیروی اتتظامی
وزارت آمور اقتصادی و دارایی
دییرخانة شورای عالی اطلاع رسانی
وزارت پست و تلگراف و تلفن
صفحه 42:
جدول ۸: وضعیت شاخصهای محور دولت الکترونیک در سالهای مختلف [0]
عنوان شاخص
درصد دستگاههای دولتی دارای سیستمهای عمومی
مکانیزه یکپارچه
درصد دستگاههای دولتی دارای سیستمهای
ختصاصی مکانیزه یکپارچه
درصد دستكادهاى دولتى دارلى جايكاه اينترنتى
درصد خدمات الكترونيك ارائه شده در دولت
درصد دستكامهاى دولتى مجهز به خدمات
الكترونيكى تعاملى
وضعيت
در پایان
سال
۱۳۸۱
۱
وضعیت در
يايان سال
۱۳۸۳
وضعیت
در سال
۱۳۸۹
۷۵
صفحه 43:
جدول :٩ وضع موجود و وضع مطلوب شاخصهای محور دولت الکترونیک
عنوان شاخص
درصد دستگاههای دولتی دارای سیستمهای عمومی
مکانیزه یکپارچه
درصد دستگاههای دولتی دارای سیستمهای اختصاصی
مکانیزه یکپارچه
درصد دستگاههای دولتی دارای جایگاه اینترنتی
درصد خدمات الکترونیک ارائه شده در دولت
درصد دستگاههای دولتى مجهز به خدمات الكترونيكى
تعاملى
تیه رام
در سال ۱۳۸۲
۷۵
وضعیت مطلوب
در پایان سال
۱۳۸
YA
صفحه 44:
قرصت
جدول ۱۲: سرفصلهای تحلیل استراتژیک دولت الکترونیک در ایران
١ امکان تخصیص بودچه مناسب به طرح های توسعه ای WB
صورت گرفتن اقدامات اولیه در زمینه دولت الکتر
کم سوادی کارکنان دولت در زمینه فاوا
کم سوادی مدیران دولت در زمینه قاوا
کم سوادی شهروندان در زمینه فاوا
هر چند سایت های دولتی به زبان قارسی است اما کسانی که انگلیسی مسلط
تیستند کمتر با اینترنت کار می BS
۷ عدم کفایت زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی
A ناروزآمد بودن رویه ها در عين وجود لختی در برابر مهندسی مجدد
5 عدم وجود استراتتی های مشخص در مورد ۳500
۱۰. نداشتن برنامه کاربردی قابل استفاده توسط مردم
۱ عدم وجود زیر ساخت حای حقوقی و قانونی لازم
۳۲ نداشتن یک متولی دارای ابزار و قدرت لازم
۳ آمکان استفاده از اين فناوری برای مهندسی مجدد معماری دولت
۴ وجود تجارب جهانی و امکان استفاده و یادگیری از آن ها
۵. امکان همراه کردن الکترونیکی کردن همراه با مهندسی مجدد. کوچک سازی و
VF بالا رفتن انتظارات شهروندان و کم شدن مطلوییت۲۵
۷ خطر استفاده از اینترنت به عنوان بستر سخت افزاری ارتباطات ۲۶
۸ سخت بودن هماهنگی بین سازمانی
> ای مد نا ا
صفحه 45:
در عصر ارتباطات
دیگر نگران شغل دوم تباشید
صفحه 46:
شاخص جامعه اطلاعاتی
۱- زیرساخت کامپیوتر:
PC Bea نصيو قله
۷ تعداد PO نصب شده بر حسب خانوار
۷ هاین_صشده تجلیوو دولتوسر حسینسیرویکار حرفه لی
۷ هایز_صبشده آمورشیبر حسبدلنشجو و لستاد
“در صد cle PC شبكه شده
2 مخارج نرم افزار و سخت افزار
صفحه 47:
شاخص جامعه اطلاعاتی (ادامه)
۳ زیرساخت اینترنتی:
حجم تجارت الکترونیکی
تعداد کاربران خانگی اینترنت
۷تعداد کاربران اینترنت در کسب و کار
تعداد كاربران اينترنت در سازمان های آموزشی
صفحه 48:
شاخص جامعه اطلاعاتی (ادامه)
۳- زیرساخت ارتباطات:
#اتعذاه. لوط Mp) gyi
"هزینه تلفن های داخلی
سرانه مالکیت گيرنده تلویزیون
gil) aap Tosi alps
کاسرانه مالکیت:دستگاه تمایر
"سرانه مالکیت تلفن سیار
"مشترکان تلویزیون کابلی
صفحه 49:
شاخص جامعه اطلاعاتی (ادامه)
۳- زیرساخت اجتماعی:
تعداد دانش آموزان متوسطه
تعداد دانش آموزان دبیرستان
نرخ خواندن روزنامه
آزادی مطبوعات
آزادی های مدنی
صفحه 50:
طبقه بندی کشورها از نظر فناوری اطلاعات
Gtriders زننده asd
Gpricters لاقهرمانان پر سرعت
لسأقدم زنان و تفریح کنندگان سبااس)
(Stanters لاتازه واردان
صفحه 51:
تاثيرات فناوري اطلاعات
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
مدلی برای سنجش تاثیرات فناوري اطلاعات
اثرات
تهديد ها
تفت
صفحه 56:
Sele
a 2 تیار
تيارب
ار
7<
5
د ها
اها
صفحه 57:
01
صفحه 58:
بعش تلا
‘bla!
بسارسان
ne
۲5-7
es
آرسینهان
sabe
سازمان
sist
ساربان
آموزنی و
‘Sua
7
Es
gals
سازمان
ols
امال
صفحه 59:
گزارش
5
۰
و[
صفحه 60:
نمايي ال
سازمانها در
ارتباط بين فرايندها و باندها اطلاعاتي
دولت الكترونيك
صفحه 61:
Non-optimum HRIS
Situation
Seria)
Management (Job
تلا نمأم معوعم
QuickRec,
tClass)
صفحه 62:
Optimum Situation
Payroll
تترر ریک
Evaluation
Integrated Systems and Data
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
The Management Cockpit consist
:of a the following components
Board room
Wall Display System
Logical Views
Visuals
Flight Deck
Software
صفحه 66:
ال HT
لا م
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
“(PD یویر 58 3
OD rips sus ig cui just o
al a
DOOr WUT LUIS SODre 212 ال |
صفحه 71:
صفحه 72: