کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

نگرشی بر ابعاد مقوله كارآفرینی

صفحه 1:
An Overlook ‏.ى . خلاقير.‎ on . 7 al Ww ١ £ x Subject

صفحه 2:
مفهوم كارآفريني همه بر اين باورند كه كارآفريني ‎(Entrepreneursnip)‏ موترر محرکه توسسد ‎abel‏ کشور‌هاي توسعه یافنه و درب خال تسه ات در حالي كه در كشور ما به اشتباه اين مفهوم صریفاً با ‎lee)‏ را متر ادف شده و فقط براي حل مدنکل اشتحال به تدك كارائريني بين ميرويم.

صفحه 3:
سیر تاريخي مفهوم ‎op ANS‏ * واژه كارآفريني از ريشه کلمه فرانسوي دسج نه 12 , اصطلاحاً به معناي واسطه يا دلال مشتق شده است. ‎٠»‏ قبل از يرداختن به اين دوره ها در ابتدا به توضيحي مختصر در ريشه يابي بيشتر در مورد وازه كارآفريني مي بردازيم.

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
دوره اول: قرن 09 و 49 ميلادي « صاحبان پروژه هاي بزرگ» ‎٠‏ اين دوره همزمان بادوره قدرتمندي ملاکین و حكومتهاي فئودالي در اروپاست که نمونه بارز آن در اين دوره معماران مستول ساخت کلیساها ‎

صفحه 7:
(GA فروشد. از اين رو مخاطر 0 كا ا ا ‎go =‏ دص بازرگانان صنعتگران و دیگر ‏افريني اضافه ۱ ‎

صفحه 8:

صفحه 9:
دوره جهارم: دهه هاي مياني بيستم ميلادي. و 110 1[ 25277771 كارآفريني تبديل مي شود کارآفرین فردي نوآور و توسعه دهنده فناوري هاي به كار گرفته شده است. (جوزف شومپیتر 196) . مفهوم نوآوري مي تواند شامل همه چیز از خلق محصولي جدید تا و ‎ae‏ ۲۳۳ سازماني جدید برباي

صفحه 10:
دوره بنجم: دوران معاصر ( از (19600 تاکنون) (رويكرد جند جانبه * در اين دوره همزمان با موج جديد كسب و كارهاي كوجك و رشد اقتصادي و شناخته شدن كارآفريني به عنوان تسريع كننده این ساز و کار , توجه زيادي به اين رشته جلب شد. در این زمان علاوه بر محققان اقتصادي توجه جامعه شناسان و روان ‎er pl Oech Ryan eu tig Met]‏ ل 0 تر این دوره را مي توان به مورد زیر اشاره کرد: وچ اين كار توسط كسي انجام مي شود كه مخاطره از دست دادن زمان با فرصت شطلي دیگر را یا هدف ایجاد ارزش براي يك محصول يا خدمت مي يذيرد( روبرت رونستات .©©09)

صفحه 11:
ee ae ‏إن‎ ‎0 P'S 0 a CeSe WE ENE Wen eee Cte Ce BTC NIG E OE ‏يافته بيانكر اين واقعيت است كه اقتصاد تحت تاثير‎ ‏کارآفريني است به گونه اي که کارآفرینان در توسعه‎ ‏اقتصادي كشورهاي توسعه يافته نقش محوري داشته‎ aul * شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد علت توسعه كشورهايي همجون آمريكا, زاين و آلمان كه از نظر صنعتي توسعه يافته اند كارآفريني است

صفحه 12:
| نظر محققين در مورداهميت كارآفريني | ۰ پارسون واسمسلر كارآفريني را يكي از دو شرط ضروري توسعه اقتصادي مي دانند. ( شرط ضروري دیگر به نظر آن عبارت است از خروجي افزوده سرمایه ) ‎٠‏ شومپیتر. نیز, به علت نقش كارآفريني در ایجاد نوآوري , آن را محور كليدي توسعه اقتصادي تلقي مي کند. ‎ ‎

صفحه 13:
‎١‏ کار آفرین خلاق است يعني ذهن پوياي او مرز‌هاي از پیش تعيين شده و قالبهاي رايج را در هم مي شكند و با وجودي ‎YES SCTE CS‏ ا ‎ES‏ ‎PPS)‏ ل ا ‏۰ کارآفرین ل 0 نارفته , كسي كه اولين بار راهي را مي بيمايد, اولين كسي سا رات ار ار را ۹ ‎ee ‎ ‎

صفحه 14:
ويژگي هاي کارآفرین ۱۳ ‏ار‎ ees ‏دارد يعني كارآفرين به فكر و تلاش خود تكيه مي زند , به مشكلات‎ ‏حمله مي كند و بيش مي رود‎ ‎٠‏ كارآفرين قدرت تحمل ابهام دارد يعني لحظه آغاز تصميم, تنها زماني نیست که او با ريسك مخاطره مواجه مي شود , ابهام يك پایان نامعلوم , بر هر قدم اين راه سایه مي اندازد ‏۰ کار آفرین با وجود فشار زیاد كارآيي خود را حفظ مي کند يعني ‎eave ONE CEN Ee We) Owe DRY Wert neti ee Copens‏ ‎Ee Soe ee eS Sere ‏داشته باشد‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
ويژگي هاي کا رآفرین ۰ کارآفرین آرزومند است يعني در آرزوي آن چيزي است که امروز نیست ولي فردا مي تواند باشد ۰ کارآفرین کنترل دروني دارديعني آنچه جهت ومسیر کار آفرین را براي رسیدن به آرزوهایش تعیین مي کند از درون او برمي خیزد ی کارآفرین نیاز به استقلال دارد يعني او براي آنکه بتواند درست أن جه را كه مي انديشد عینیت بخشد وعزم خود را عملي كند بايد رئيس كارفرماي خود باشد

صفحه 16:
| توآوري ‎Goa eae‏ . ایجاد یا تجدید ساختار يك واحد اقتصادي , اجتماعي . رضایت شخصي و استقلال طلبي كارآفرين ايده اي یات ی ان دا دی ی شون اتصای

صفحه 17:
| ساير ويژگي هاي ۴ ۰ آینده نگر بودن و داشتن چشم انداز: این ويژگي وجب مي گردد که کارآفرین حركتي مستمر و بدون سردرگمي و مستقیم به سمت هدف داشته باشد. بودن: کارآفرینان مصم از ایده هاي جدید و فرمت ها و پيشنهادهاي شغلي دیگران چشم پوشي کرده و در مقابل به كاري که براي خود برگزیده اند پاي بند مي مانند. ‎٠‏ تمركز: لازم است كه كارآفريني همانند يك فوتباليست که لحظه اي جشم از توب بر نمي دارد در تمام لحظات با تمركز بر جشم ‏انداز همه انرزي , وقت و ساير منابع را حول اين هدف مصروف نمايد. ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
055 در این ارتباط مي گوید: کا رآفريني عبارت است از فرآیند نوآوري و بهره گيري از فرصت ها , با تلاش و پشتکار بسیار و همراه با پذیرش ريسك هاي مالي , رواني و اجتماعي كه با انگیزه کسب

صفحه 19:
0 5 ۵ اهم نقش کا رآفريني در توسعه اقتصادي و اجتماعي كارآفريني موجب گردآوري پس اندازهاي عمومي بي هدف و سرگردان مي شود و تشکیل سرمایه را بهبود مي بخشد. . كارآفريني منجر به ایجاد اشتغال در مقیاس وسیع مي شود, بنابراین كارآفريني مشکلات بيكاري را که ريشه بسياري از مشکلات اجتماعي است کاهش مي دهد. . كارآفريني به توسعه متوازن منطقه اي منجر مي شود. كارآفريني موجب کاهش تمرکز اقتصادي مي شود. . كارآفريني منجر به توزیع مجدد ثروت , درآمد و حتي قدرت سياسي به صورت عادلانه در جامعه مي شود.

صفحه 20:
اهم نقش کار آفريني در توسعه اقتصادي و اجتماعي 6 - کارآفريني ,منابع , سرمایه هاو مهارت ه راک ۲ است بي استفاده و سرگردان باقي مانده باشندب» طور. موثر به تحرك وا مي دارد . 2 - كارآفريني کیفیت زندگي را بهبود مي بخشد. کارآفرینان, پیوسته در حال ابداع و توسعه کالاها و © - کارآفريني , تجارت خارجي را که جزء مهمي از توسعه اقتصادي کشورهاست, ارتقا مي دهد.

صفحه 21:
| در توسعه اقتصادي و اجتماعي ۱ 9 - كارآفريني موجب افزایش سود اجتماعي از طریق دولت مي شود. با درآمدهايي که دولت از طریق مالیات, حقوق مي تواند در پروژه هاي مختلفي همچون احدات جاده ها و يل ها و سرويس ها و تسهيلات آموزشي و يزشكي , ‎Bee eS Oe DB eee tS‏ فرهنگي سرمایه گذاري کند.

صفحه 22:
سایر ويژگي هاي یک کارآفرین ۰ آنگیزش: نیاز خود شكوفايي يكي از مهم ترین انگیزه هاي كار آفرينان در محقق كردن جشم اندانٍ خود است. نتيجه اين ا ا 9 چیز. ديگري در اولویت پائین تري قرار مي گیرد. ۳۳۳ ‏ل‎ yo eee we SS ‏ا‎ ‏مثال زدني است.‎

صفحه 23:
‎٠‏ ويليام باي كريو بر اين باور است که فرآیند كارآفريني شامل کلیه فعالیتها, وظایف و اقدامات مرتبط با درك فرصتها و ایجاد سازمانها براي تعقیب فرصت هاست. مهم ترین اجزاي فرآیند کار آفريني در نمودار زير نشان داده شده است. ‎3586 ‎

صفحه 24:
اج زاي فر | کا رآفرین: فردی ات که به صورت آگاهانه تصمیم مي گیرد کسب و کار مخاطره آمیز جديدي را آغاز کند و كليدي ترین جزء فرآیند کار آفريني است . فرصت : فرصت هاي زيادي در جامعه براي کسب و کار وجود دارد, ولي کارآفرین با تجزیه و تحلیل و شناسايي موقعیت هاي بازار فرصت هايي را که از ظرفیت بالايي برخوردارند. براي شروع کسب وکار خود بر مي گزیند. ساختار: کارآفرین براي انجام كسب و كار خود بايد مشخص سازد كه در قالب جه نوع ساختاري ( به صورت فردي , شراكتي یا شركتي ) مي خواهد فعالیت خود را آغاز كند. مفأبع: منابع مالي و انساني شناسايي و حمایت سرمایه گذاران جلب مي شود. استراتژي و برنامه کسب و کار: اهداف كلي ,لستراتژي ها و برنامه هاي تفضيلي كسب و كار تعيين مي شوند.

صفحه 25:
SS Byers ee bee ‏كاف‎ و تجارت آمده ‎AEF TRS UE ¢‏ ‎rye er)‏ تجارتي که از آن پول حاصل شود گفته مي شود. ‏» به زبان ساده كسب و كار عبارت است ان حالتي از مشغوليت , و به طور عام و شامل فعاليت هايي است كه تولید و خریید کالاها و خدمات با هدفه فروش أنها ريا به ‎| eee Ertan Shr) ‎ ‎

صفحه 26:
أيجاد و حفظ مشتريان ایجاد نوآوري

صفحه 27:
چگونگي راه اندازي کسب و کار كارسندي مکتوب است که جزئیات كسب و كار پيشنهادي را مشخص مي كند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني , نيازها , انتظارات و نتايج بيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند. طرح هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندكان مالي آن به دلايل زير لازم است:

صفحه 28:
مهم آن است كه مالك درباره هدف خود از كسب و كار منابعي كه به آن نياز دارد به دقت فكر كند و اين موضوع در ا ۳ بعيد به نظر ميرسد كه مالك كسب و كار , براي راه اندازي ‎CLG)‏ ا ‎grea een or bok RO‏ 0 ا 1 5 سرمایه گذاران ريسكي باید منقاعد شوند که سرمایه گذاري در كسب وكار جديد منطقي و درست است. فرض بر این است که اگر کسب و کار ایده خوبي نداشته باشد هم براي صاحب آن و ‎ence Serpe eyes‏ ۱ موضوع را در هر مرحله برنامه ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه شناسايي كنند.

صفحه 29:

صفحه 30:
enlaces ۱ et rend ‏عيضي ا ال موري‎ gis ‏آن كنجانيده مي شود و اين امر زماني امكان يذير است كه‎ ‏برنامه كسب و كار به طور كامل تهيه و نكات كليدي هر‎ ‏يك از اجزاي برنامه استخراج شده باشد اين جكيده بايد آيينة‎ ‏ي تمام نماي برنامه کسب و کار باشد.‎

صفحه 31:
۴ are eae ot 6 1 ۳ کی مق = ايه و مش كله و كار در آن أيجل . , خواهد شد. ' 2 ماج 5-5052 ‎os‏ ا Rom eer Sree oe anes كك حك ‎a ee eee Ly‏ لحك / 1 0

صفحه 32:
© بخش بازاريابي معط ب۵۲() در اين مرحله كارآفرين با تجزيه و تحليل بازار , شناسايي بازار هدف ( مشتریان ) , اندازه ي بازار و روندهاي آینده بازار , eee BTS EBT SOB Yate Ss ‏بازاريابي , فروش و توزیع , فیمت گذاري و فعالیت هاي تبليغاتي‎ ‏ی اس رت(‎ ‏ل ا ا ل‎ ee ‏افراد ذينفع ( همجون سرمايه داران ) كه براي محصولات و خدمات‎ ‏کسب و کار بازار وجود دارد و طرح هاي فروش با موفقیت مواجه‎ ‏مي شود.‎

صفحه 33:
“6 -بخش طراحي تحقيق و توسعه اس مره( & موه & ‎Reseuck‏ چنانچه کسب و کار جدید نیازمند فعالیت هاي تحقیق و توسعه باشد , کارآفرین باید نحوي طراحي یا توسعه محصول یا خدمت را تشریح و ضمن تعیین نيازهاي تحقيقاتي و كمك هاي فني , هزینه هاي مربوط به تحقیق, طراحي و توسعه را مشخص کند.

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
‎Geycvect‏ و۳ ‏بخش مالي برنامه کسب و كار بايد تصويري از وضعیت سود و زیان , هزینه ها و درآمدها ارائه کند که در اين بخش برنامه سه صورتحساب اصلي ارائه مي شود. ترازنامه پروفرما, ‏الف- ترازنامه يروفورما اكاك ججوداه 8) وووسرو رج ت) ب - صورتحساب درآمد ‏ج - صورتحساب جریان نقدينگي (گردش وجوه نقد)

صفحه 37:
8 بخش ريسك هاي بسيار مهم سح ۲ ‎Oniticd‏ در این بخش از برثامه کست و کار , ريسك هاو مخاطر ات بالقوه باید شناسایی شوند. تاثیر روندهاي تامطلوب در ضنعت هزینه هاي کست و کار ممکن است یش از ارزيايي اولیه شود . مشکلات مربوظ به طولانی شدن زمان - بهره برداري با خرید وسایل و مواد اولیه , لخاظ نکردن رقباي جدید, از جمله مخاطراتي اند كه ممكن است كسب و كار جدید با آن مواجه شود.

صفحه 38:

صفحه 39:
سک ‎i 2‏ ضمائم ویژه با توجه ‎Sarin‏ 90 ‎۳

صفحه 40:

نگرشي برابعاد مقوله كارآفريين An Overlook on Aspects of Entreprenourship Subject مفهوم كارآفريني همه بر اين باورند كه كارآفريني ( )Entrepreneurshipموتور محركه توسعه اقتصادي كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است. در حالي كه در كشور ما به اشتباه اين مفهوم صرفا ً با اشتغال زايي مترادف شده و فقط براي حل مشكل اشتغال به سمت كارآفريني پيش ميرويم. سير تاريخي مفهوم كارآفريني • واژه كارآفريني از ريشه كلمه فرانسوي ,Entreprendreاصطالحا ً به معناي واسطه يا دالل مشتق شده است. • قبل از پرداختن به اين دوره ها در ابتدا به توضيحي مختصر در ريشه يابي بيشتر در مورد واژه كارآفريني مي پردازيم. ريشه يابي واژه كارآفريني • كارآفريني در زبان فرانسه ابتدا به كسي اطالق مي شد كه گروه موزيك يا ديگر فعاليتهاي تفريحي و سرگرم كننده را سازماندهي مي كرد سپس در اوايل قرن شانزدهم ميالدي اين مفهوم براي كساني به كار برده مي شد كه به ماموريت هاي نظامي اعزام مي شدند و به تدريج اين واژه در قرن هفدهم كاربرد بيشتري پيدا كرد و فعاليت هاي مهندسي , همچون امور ساختماني و سنگر سازي را شامل مي باشد. حال باز مي گرديم وپنج دوره دگرگوني را مورد بررسي قرار مي دهيم. پنج دوره دگرگوني كارآفريني دوره اول :قرن 15و 16ميالدي ‹ صاحبان پروژه هاي بزرگ› • اين دوره همزمان بادوره قدرتمندي مالكين و حكومتهاي فئودالي در اروپاست كه نمونه بارز آن در اين دوره معماران مسئول ساخت كليساها ,قلعه ها و تاسيسات نظامي هستند. دوره دوم :قرن هفدهم ميالدي ‹ مخاطره پذيري› • در اين دوره همزمان با شروع انقالب صنعتي بعد جديدي به كار آفريني اضافه شد. • كانتليون : كارآفرين كسي است كه منابع را با قيمت نامشخص مي خرد ,روي آن فرآيندي انجام مي دهد و آن را به قيمتي نامشخص و تضمين نشده مي فروشد .از اين رو مخاطره پذير است ›.كارآفرين در اين دوره شامل بازرگانان صنعتگران و ديگر مالكان خصوصي مي گرديد. دوره سوم :قرون 18و 19ميالدي و اوايل قرن بيستم‹ تمايز كارآفرينان از ديگر بازيگران صحنه اقتصاد› . •در اين دوره ابتدا كارآفرين از تامين كننده سرمايه متمايز مي گردد .يعني كسي كه ‹ مخاطره › مي كند ,با كسي كه سرمايه را تامين مي كند متفاوت است .اديسون به عنوان يكي از كارآفرينان اين دوره پايه گذار فناوري هاي جديد شناخته مي شود .همچنين در اين دوره كسي كه سود حاصل از سرمايه را دريافت مي كند با شخصي كه سود حاصل از توانمندي هاي مديريتي را دريافت مي كند تفاوت دارد. دوره چهارم :دهه هاي مياني بيستم ميالدي ‹ نوآوري› • مفهوم نوآوري در اين دوره به يك جزء اصلي تعريف كارآفريني تبديل مي شود • كارآفرين فردي نوآور و توسعه دهنده فناوري هاي به كار گرفته شده است( .جوزف شومپيتر . )1934مفهوم نوآوري مي تواند شامل همه چيز از خلق محصولي جديد تا ايجاد يك نظام نوين يا حتي يك ساختار سازماني جديد براي انجام كارها باشد. دوره پنجم :دوران معاصر ( از 1980تاكنون) ‹ رويكرد چند جانبه› در اين دوره همزمان با موج جديد كسب و كارهاي كوچك و رشد اقتصادي و شناخته شدن كارآفريني به عنوان تسريع كننده اين ساز و كار ,توجه زيادي به اين رشته جلب شد .در اين زمان عالوه بر محققان اقتصادي توجه جامعه شناسان و روان شناسان نيز به اين رشته معطوف گرديد .از تعاريف شناخته شده تر اين دوره را مي توان به مورد زير اشاره كرد: كارآفريني روند پويائي در جهت ايجاد و افزايش سرمايه است, اين كار توسط كسي انجام مي شود كه مخاطره از دست دادن زمان يا فرصت شغلي ديگر را با هدف ايجاد ارزش براي يك محصول يا خدمت مي پذيرد( روبرت رونستات )1983. اهميت و ضرورت كارآفريني • بدون شك روند توسعه اقتصادي در كشورهاي توسعه يافته بيانگر اين واقعيت است كه اقتصاد تحت تاثير كارآفريني است به گونه اي كه كارآفرينان در توسعه اقتصادي كشورهاي توسعه يافته نقش محوري داشته اند • شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد علت توسعه كشورهايي همچون آمريكا ,ژاپن و آلمان كه از نظر صنعتي توسعه يافته اند كارآفريني است نظر محققين در مورداهميت كارآفريني • پارسون واسمسلر كارآفريني را يكي از دو شرط ضروري توسعه اقتصادي مي دانند ( .شرط ضروري ديگر به نظر آن عبارت است از خروجي افزوده سرمايه ) • شومپيتر نيز به علت نقش كارآفريني در ايجاد نوآوري ,آن را محور كليدي توسعه اقتصادي تلقي مي كند. ويژگي هاي كارآفرين • كار آفرين خالق است يعني ذهن پوياي او مرزهاي از پيش تعيين شده و قالبهاي رايج را در هم مي شكند و با وجودي كه همان چيزي را مي بيند كه ديگران مي بينند .اما چيزي را مي انديشد كه ديگران نمي انديشند • كارآفرين خطر پذير است يعني نوآوري يعني پيمودن راه نارفته ,كسي كه اولين بار راهي را مي پيمايد ,اولين كسي است كه مي تواند خبر مخاطرات راه را براي ديگران بياورد ويژگي هاي كارآفرين • كارآفرين منفعل نيست و براي استقبال از آينده روحيه اي تهاجمي دارد يعني كارآفرين به فكر و تالش خود تكيه مي زند ,به مشكالت حمله مي كند و پيش مي رود • كارآفرين قدرت تحمل ابهام دارد يعني لحظه آغاز تصميم ,تنها زماني نيست كه او با ريسك مخاطره مواجه مي شود ,ابهام يك پايان نامعلوم ,بر هر قدم اين راه سايه مي اندازد • كار آفرين با وجود فشار زياد كارآيي خود را حفظ مي كند يعني كسي كه آگاهانه و پيشاپيش خود را در ميدان مواجهه با مسائل مي اندازد بايد توان سخت كاركردن در شرايط پرتنش و دشوار را هم داشته باشد ويژگي هاي كارآفرين • كارآفرين آرزومند است يعني در آرزوي آن چيزي است كه امروز نيست ولي فردا مي تواند باشد • كارآفرين كنترل دروني دارديعني آنچه جهت ومسير كار آفرين را براي رسيدن به آرزوهايش تعيين مي كند از درون او برمي خيزد • كارآفرين نياز به استقالل دارد يعني او براي آنكه بتواند درست آن چه را كه مي انديشد عينيت بخشد وعزم خود را عملي كند بايد رئيس كارفرماي خود باشد ساير مفاهيم واژه كارآفريني .1 .2 .3 .4 نوآوري مخاطره پذيري ايجاد يا تجديد ساختار يك واحد اقتصادي ,اجتماعي رضايت شخصي و استقالل طلبي كارآفرين ايده اي را يافته و آن را تبديل به فرصتي اقتصادي مي كند در واقع كارآفرين مانند يك رهبر اركستر وظيفه دارد كه مهارتها و توانائيهاي مختلف را در كنار هم جمع نمايد و برنامه اي تدوين شده ارائه دهد .همان طور كه صدا بايد دلنشين باشد طرح نهايي كارآفرين نيز بايد زيبا باشد. ساير ويژگي هاي يك كارآفرين • • • آينده نگر بودن و داشتن چشم انداز :اين ويژگي وجب مي گردد كه كارآفرين حركتي مستمر و بدون سردرگمي و مستقيم به سمت هدف داشته باشد. مصمم بودن :كارآفرينان مصم از ايده هاي جديد و فرمت ها و پيشنهادهاي شغلي ديگران چشم پوشي كرده و در مقابل به كاري كه براي خود برگزيده اند پاي بند مي مانند. تمركز :الزم است كه كارآفريني همانند يك فوتباليست كه لحظه اي چشم از توپ بر نمي دارد در تمام لحظات با تمركز بر چشم انداز همه انرژي ,وقت و ساير منابع را حول اين هدف مصروف نمايد. هيستريچ ()1985 در اين ارتباط مي گويد: • كارآفريني عبارت است از فرآيند نوآوري و بهره گيري از فرصت ها ,با تالش و پشتكار بسيار و همراه با پذيرش ريسك هاي مالي ,رواني و اجتماعي كه با انگيزه كسب سود مالي ,توفيق طلبي ,رضايت شخصي و استقالل صورت پذيرد اهم نقش كارآفريني در توسعه اقتصادي و اجتماعي .1 .2 .3 .4 .5 كارآفريني موجب گردآوري پس اندازهاي عمومي بي هدف و سرگردان مي شود و تشكيل سرمايه را بهبود مي بخشد. كارآفريني منجر به ايجاد اشتغال در مقياس وسيع مي شود, بنابراين كارآفريني مشكالت بيكاري را كه ريشه بسياري از مشكالت اجتماعي است كاهش مي دهد. كارآفريني به توسعه متوازن منطقه اي منجر مي شود. كارآفريني موجب كاهش تمركز اقتصادي مي شود. كارآفريني منجر به توزيع مجدد ثروت ,درآمد و حتي قدرت سياسي به صورت عادالنه در جامعه مي شود. اهم نقش كارآفريني در توسعه اقتصادي و اجتماعي - 6كارآفريني ,منابع ,سرمايه ها و مهارت ها را كه ممكن است بي استفاده و سرگردان باقي مانده باشندبه طور موثر به تحرك وا مي دارد . - 7كارآفريني كيفيت زندگي را بهبود مي بخشد. كارآفرينان ,پيوسته در حال ابداع و توسعه كاالها و خدمات جديدند. - 8كارآفريني ,تجارت خارجي را كه جزء مهمي از توسعه اقتصادي كشورهاست ,ارتقا مي دهد. اهم نقش كارآفريني در توسعه اقتصادي و اجتماعي - 9كارآفريني موجب افزايش سود اجتماعي از طريق دولت مي شود .با درآمدهايي كه دولت از طريق ماليات ,حقوق گمركي و واگذاري پروانه كارآفرينان به دست مي آورد مي تواند در پروژه هاي مختلفي همچون احداث جاده ها و پل ها و سرويس ها و تسهيالت آموزشي و پزشكي , حفظ صلح و آرامش و ديگر زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي سرمايه گذاري كند. ساير ويژگي هاي يك كارآفرين • انگيزش :نياز خود شكوفايي يكي از مهم ترين انگيزه هاي كار آفرينان در محقق كردن چشم انداز خود است .نتيجه اين نياز قوي اي است كه در مسير حركت به سوي هدف هر چيز ديگري در اولويت پائين تري قرار مي گيرد. • وقف و از خودگذشتگي :كارآفرينان همه زندگي خود را وقف كار نموده اند بسيار سخت كوش هستند و پشتكار آنان مثال زدني است. فرايند كارآفريني • ويليام باي گريو بر اين باور است كه فرآيند كارآفريني شامل كليه فعاليتها, وظايف و اقدامات مرتبط با درك فرصتها و ايجاد سازمانها براي تعقيب فرصت هاست .مهم ترين اجزاي فرآيند كار آفريني در نمودار زير نشان داده شده است. كار آفرين استراتژ ي اجراي فرآيند كارآفريني فرصت منابع ساختار اجزاي فرايند كارآفريني .1 كارآفرين :فردي است كه به صورت آگاهانه تصميم مي گيرد كسب و كار مخاطره آميز جديدي را آغاز كند و كليدي ترين جزء فرآيند كار آفريني است . .2 فرصت :فرصت هاي زيادي در جامعه براي كسب و كار وجود دارد ,ولي كارآفرين با تجزيه و تحليل و شناسايي موقعيت هاي بازار فرصت هايي را كه از ظرفيت بااليي برخوردارند .براي شروع كسب وكار خود بر مي گزيند. .3 ساختار :كارآفرين براي انجام كسب و كار خود بايد مشخص سازد كه در قالب چه نوع ساختاري ( به صورت فردي ,شراكتي يا شركتي ) مي خواهد فعاليت خود را آغاز كند. .4منابع: منابع مالي و انساني شناسايي و حمايت سرمايه گذاران جلب مي شود. .5استراتژي و برنامه كسب و كار: هاي تفضيلي كسب و كار تعيين مي شوند. اهداف كلي ,استراتژي ها و برنامه كسب و كار چيست؟ • در واژه نامه اكسفورد كسب وكار به معني خريد و فروش و تجارت آمده است. • در واژه نامه النگ من كسب و كار به فعاليت پول در آوردن و تجارتي كه از آن پول حاصل شود گفته مي شود. • به زبان ساده كسب و كار عبارت است از حالتي از مشغوليت ,و به طور عام و شامل فعاليت هايي است كه توليد و خريد كاالها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظوركسب سود در بر مي گيرد. اهداف كسب و كار اهداف اجتماعي • • • • كاالها و خدمات كيفي برخورد عادالنه با كارگران رعايت عدالت در برخورد با سرمايه گذران برخورد منصفانه با عرضه كنندگان اهداف اقتصادي • • • سود رضايت بخش ايجاد و حفظ مشتريان ايجاد نوآوري چگونگي راه اندازي كسب و كار كارسندي مكتوب است كه جزئيات كسب و كار پيشنهادي را مشخص مي كند .اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني ,نيازها ,انتظارات و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند. طرح هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندگان مالي آن به داليل زير الزم است: مهم آن است كه مالك درباره هدف خود از كسب و كار منابعي كه به آن نياز دارد به دقت فكر كند و اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز به وي كمك خواهد كرد. بعيد به نظر ميرسد كه مالك كسب و كار ,براي راه اندازي آن سرمايه كافي داشته باشد .حمايت كنندگان مالي ,بانكها يا سرمايه گذاران ريسكي بايد متقاعد شوند كه سرمايه گذاري در كسب وكار جديد منطقي و درست است. فرض بر اين است كه اگر كسب و كار ايده خوبي نداشته باشد هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندگان مالي آن ,بايد اين موضوع را در هر مرحله برنامه ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه شناسايي كنند. اجزاي برنامه كسب و كار يك برنامه تفصيلي كسب و كار معموالً شامل ده بخش است - 1خالصه اجرايي ‏Executive Summary در اين قسمت چكيده اي از مهم ترين قسمت هاي طرح در آن گنجانيده مي شود و اين امر زماني امكان پذير است كه برنامه كسب و كار به طور كامل تهيه و نكات كليدي هر يك از اجزاي برنامه استخراج شده باشد اين چكيده بايد آيينه ي تمام نماي برنامه كسب و كار باشد. - 2شرح كسب و كار ‏Bussiness Description الف -بايد نام كسب و كار ( نام خانوادگي مالك يا نام فني و ) ...مشخص شود. ب – زمينه ي صنعتي كه كسب و كار در آن ايجاد خواهد شد. ج – مزاياي بالقوه اي كه كسب و كار در بلند مدت در رقابت با ديگران از آن برخوردار است. - 3بخش بازاريابي ‏Marketing Segment در اين مرحله كارآفرين با تجزيه و تحليل بازار ,شناسايي بازار هدف ( مشتريان ) ,اندازه ي بازار و روندهاي آينده بازار , بررسي سهم بازار رقبا ,برآورد سهم بازار ,تعيين استراتژي بازاريابي ,فروش و توزيع ,فيمت گذاري و فعاليت هاي تبليغاتي تالش مي كند تا تصوير روشني از وضعيت بازار محصوالت و خدمات كسب و كار ارائه كند .اين اصول به منظور متقاعد ساختن افراد ذينفع ( همچون سرمايه داران ) كه براي محصوالت و خدمات كسب و كار بازار وجود دارد و طرح هاي فروش با موفقيت مواجه مي شود. - 4بخش طراحي تحقيق و توسعه ‏Research & Design & Development • چنانچه كسب و كار جديد نيازمند فعاليت هاي تحقيق و توسعه باشد ,كارآفرين بايد نحوي طراحي يا توسعه محصول يا خدمت را تشريح و ضمن تعيين نيازهاي تحقيقاتي و كمك هاي فني ,هزينه هاي مربوط به تحقيق ,طراحي و توسعه را مشخص كند. - 5بخش مكان يابي ‏Location Segment • در اين بخش از برنامه بايد مكاني را كه كسب و كار در آن واقع خواهد شد مشخص گردد .انتخاب مكان از نظر دسترسي به نيروي كار ,نرخ اجاره نزديكي به عرضه كنندگان و مشتريان ,وضعيت ماليات ها و عوارض محلي ,حمايت هاي مالي بانك ها و دسترسي از نظر حمل و نقل ,اهميت دارد. - 6بخش مديريت ‏Management Segment در اين مرحله ,پرسنل اصلي ,پست ها و مسئوليت ها و شرايط احراز شغلي افراد براي ايفاي نقش هاي خاص در انجام كسب و كار ,مشخص ميگردد .عالوه بر آن ساختار مالكيت كسب و كار نحوه توزيع سود بايد به روشني بيان گردد .به طور خالصه در اين بخش بايد ضمن تشريح ساختار سازماني تيم مديريتي و پرسنل اصلي ,توانمنديهاي فني پرسنل ,ساختار مالكيت , هيئت مديره و مشاوران بيروني مشخص شوند. - 7بخش مالي ‏Financial Segment • • • • بخش مالي برنامه كسب و كار بايد تصويري از وضعيت سود و زيان ,هزينه ها و درآمدها ارائه كند كه در اين بخش برنامه سه صورتحساب اصلي ارائه مي شود. ترازنامه پروفرما, الف -ترازنامه پروفورما Performa Balance sheet ب -صورتحساب درآمد ج – صورتحساب جريان نقدينگي (گردش وجوه نقد) - 8بخش ريسك هاي بسيار مهم ‏Critical Risk Segment در اين بخش از برنامه كسب و كار ,ريسك ها و مخاطرات بالقوه بايد شناسايي شوند .تاثير روندهاي نامطلوب در صنعت هزينه هاي كسب و كار ممكن است بيش از ارزيابي اوليه شود .مشكالت مربوط به طوالني شدن زمان – بهره برداري يا خريد وسايل و مواد اوليه , لحاظ نكردن رقباي جديد ,از جمله مخاطراتي اند كه ممكن است كسب و كار جديد با آن مواجه شود. - 9بخش برنامه زمان بندي ‏Milestone Schedule Segment • اين بخش از برنامه كسب و كار ,با مشخص كردن فعاليتها و گام هاي عملياتي براي رسيدن به هدف ,زمان شروع و پايان فعاليت ها را نيز تعيين ميكند كه مي تواند در قالب چارچوب هاي زماني مختلف همچون هفتگي ,ماهيانه يا فصلي تهيه شود. - 10بخش ضمائم Appendix ضمائم ويژه با توجه به نوع كسب و كار تهيه و ارائه مي گردد. از حضور شما متشكرم

51,000 تومان