صفحه 1:
Sinni:ziabari@gmail.co
m
صفحه 2:
سید مهرداد ضیابری - سازمان مدیریت
صنعتی
صفحه 3:
منابع :
- باز آفرینی سازمان - راسل ایکاف - سازمان مدیرت
سنتعتى
©- ينجمين فرمان - بيتر سنگه
ده فرمان روش سیستمی - ژوئل دوروسني
صفحه 4:
5 نیم .هر دسته از اشیا را تحت عنوان
خاصي بنامیم ودر. ه اي قرار دهم در طول زمان ار رز :
افراط پیموده ايم که تیگ فا رمات يهاي a
بر يه وجوه افثراق صورت فته اند وبر
۳ كام بر ور يك سه كاحي ونگرش هاي متنوعي به کار مي رود وهمین نگرش
هاو دیدگاً هها ي متفاوت سنگ زیر بناي آندیشه ي سيستمي است .
(هیچینز. ص09
[] با عنایت به ويژگي هاي نگرش سيستماتيك وگسترش این طرز فکر در قلمروهاي
علمي در سنوات آخیر »این گرایش تقوبت شده که کسب وکار els, ادازيآلا که
درمقیاس بزرگ واقعآمجموعه هاي پیچیده اي هستند باید با چنین نگرشي مورد مطالعه
وتحليل قرار كيرئد ومديريت امور أنها نیز بر اين نظريه استوار گردد.(میر
سپاسي»00»ص)
صفحه 5:
دقت و جزء نگری
* قرن ها دقت » جزء نگری و تقسیم بندی از سوی
دانشمندان » تخصصی شدن علوم و ایجاد شاخه های
نوین را در بر داشت . زمانی تجزیه و تحلیل »پایه .
اساس شناخت محسوب می شد و توانایی رسیدن به
کوچک ترین جز از هر موجودیتی به معنای دستیابی
به ذات » خواص و ویزگی های آن موجود تلقی می
0
شد
صفحه 6:
اما يك سوال؟
* هدف از علم آموختن صرف است يا به كاركيرى آن ؟
٠ يس جرا به رغم كسترش علوم كه قاعدتا بايستى حل
مشكلات و كاهش لن را در يى داشته باشد مشكلات بيشتر
و بيجيده تر شدند؟
٠ علم و فن آوری اگرچه تسهیلاتی را برای انسان به ارمغان
آورد اما خود موجد معضلات دیگری شد . مشکلاتی به
مراتب پیچیده تر .
vere
صفحه 7:
a ~~ 9# ۰
1( سیستم» مجموعه اي از اجزاء است که در بك رابطه منظم
با یکدیگر فعالیت مي کنند.
©. سیستم» مجموعه اي از اجزاء مرتبط است که در راستاي
دستيابي به مأموریت خاصي؛ نوع و نحوه ارتباط بین آنها
بوجود آمده باشد.
صفحه 8:
اشبی در سال 1960
سیستم مجموعه ای است از. متغیر. ها که به وسیله یک ناظر
ead GIGI (observer) اند . اين متغیر ها ممکن است
اجزاء یک ماشین پیچیده ؛ یک ارگانیسم يا یک شبکه
اجتماعی باشند.
) يك واقعیت (شی مشاهده شده ٠
» يك برداشت (درك) از واقعیت
يك بیان (نمایش) از بریداشت صورت گرفته
٠ اشبي» اولي را ۲۱۵۲۱۱۳6 ۰ دومی را 5۷56۲۲ و
سومی را ۲۳۱006۷ می نامید.
صفحه 9:
J.W. Gibbs
* سیستم» بخشي از جهان وأقعي است که ما انتخاب و آنرا در
ذهن خود به منظور در نظر گرفتن و بحث وبررسي
تغییرات مختلفي که تحت شرایط متفاوت ممکن است در آن
رخ دهد» از بقیه جهان جدا مي کنیم.
صفحه 10:
راسل ایکاف
سیستم مجموعه اي از دو یا چند عنصر(]616۳060) است که سه شرط اساسی داشته باشد و
هر عصر سیستم بسر رفتار و یا ویژگیهایکل (۷/۱۱016 .سیستب موثر لس
به عنوان مثال رفتار اجزايي از بدن انسان مثل قلب و مغز و شش مي توانند عملکرد و ويژگيهاي
.بدن انسان را به عنوان يك کل تحت تاثير قرار دهند
.بين عناصر سیستم از نظر رفتاري و نوع تاثیر بر کل سیستم» وايستگي متقابل وجود دارد »
يعني نحوه رفتار هر عنصر و نیز نحوه تاثیر هر عنصر بر کل سیستم» بستگي به چگونگي رفتار
حداقل يك عنصر دیگر از سیستم دارد. به عنوان مثال در بدن انسان؛ نحوه رفتار چشم بستگي به
,نحوه رفتار مغز دارد
e نشب دی مجترعه یر از سیم رد به سارت بل ای مه یجان
a 1 ۰
مرتبط ال که هیچ زیر گروه مستطی از آنهانمي توا تنل ee ee
صفحه 11:
تفسير اين نظریه
)- هر سيستم يك كل است كه نمى توان آن را به اجزا مستقل
تقسيم نمود.
©- هر جزء سيستم؛ ويژگيهايي دارد که اگر از سیستم جدا شود؛
آنها را از دست مي دهد. به عنوان مثال چشم به عنوان جزني
از سیستم بدن انسان» اگر از بدن جدا باشد» نخواهد دید.
-O هر سیستم» ويژگيهايي دارد که در هیچ يك از اجزاءی بطور
مستقل وجود ندارد. به عنوان مثال»انسان به عنوان يك سیستم
مي تواند بخواند و بنویسد که هیچ يك از اجزاء بدن» به تنهايي
قادر به اين كار نيستند.
صفحه 12:
تفسير اين نظریه
“6- وقتي سيستم به اجزاء مستقلي تقسيم شودء برخي از
ويزكيهاي ضروري خود را از دست مي دهد.
©- اكر اجزاء يك موجوديت S25 L (entity) تعامل
نداشته باشند» تشكيل يك مجموعه مي دهند نه يك سيستم به
عبارت ديكرء مشخصه مهم يك سيستم؛ تعامل و ارتباط
است و ويزكيهاي اصلي سيستم از تعامل اجزاء بدست مي
آید نه از رفتار مستقل اجزاء. به عنوان مثال اگر قطعات
يك خودرو را به صوريت منفك در يك مكان كنار يكديكر
قرار دهيم» تشكيل خودرو نخواهند داد.
صفحه 13:
Feedback بازخور
بازخورء فرايندي است که طي آن يك سیگنال» از زنجیره اي
از روابط علي عبورکرده تا اینکه مجددا بر خودش تاثیر
بگذارد. با توجه به نوع تأثیر مجددء دو نوع بازخور وجود
دارد :
بازخور مثبت : افزایش (کاهش) يك متغیر» نهایتا موجب
افزايش (کاهش) بیشتر آن متغیر مي شود.
بازخور منفي : افزايش (کاهش) در يك متغیر» نهایتا موجب
کاهش (افزایش ) آن متغیر مي گردد.
صفحه 14:
مثال
ch تغییر در دماي اتاق در اثر حمله هواي سرد را در نظر بگیرید. اين
کاهش ممکن است منجر به فعالیت هاي مختلفي شود. مثلا افراد حاضر
در اتاق لباس گرم بپوشند یا به اتاق گرم تر بروند يا ترموستاتبخاري
را روشن نماید. فعالیت بخاري ممکن است موجب وقوع خيلي چیزها
شود. مثلا سطح سوخت مخزن بخاري پایین بیاید و موجب خرید
سوخت در آینده شود. یا موجب پوسيدگي و گسستگي کوره و تعمیر آن
در آینده گردد. اما هیچ يك از اینها تاثیر بازخور روي دماي اتاق
ندارند. فعالیت مهم کوره از دید ما (به عنوان
تحلیل گر دماي اتاق) تشعشع گرما در اتاق است که موجب افزایش دماي
اتاق مي كردد. يعني يك کاهش در دماي اتاق» نهایتاً موجب افزایش در
دماي ي اتاق شد.
صفحه 15:
( System Environment) Ln.
سيسم
محيط سيستم را عواملي تشكيل مي دهد كه در خارج از سيستم قرار مي
شناسايي محيط و عوامل محيطي معمولا به سادكي أنجام نمي
كيرد. زيرا مرز با محيط مرزهاي ظاهري لن نيست. Ba
تعريف جرجمنء محيطهء عوامل و اشيايي را شامل مي شود كه در
رابطه خود با سیستم موثر و غیر قاب ند. او به مديران توصيه
مي كند در رابطه با شناسايي عوامل محيطي دو سوال مطرح کنند :
اول اينكهنايا عامل مورد نظر سيستم را متائر مي سازد يا خير ؟ اگر
ياسخ اين سوال مثبت باشد» سوال دوم را بدينسان مطرح مي سازد : آيا
سیستم قادر به تغییر لن عامل اسث ؟ بعبارت دیگر مي توآند آن
محدودیت پا مانع را از پیش پاي فعالیت هاي خود بردارد ؟ در
صورتي که پاسخ سوال دوم منفي باشده أن eda يك عامل محيطي
است.
صفحه 16:
انواع سیستم
( 5۷5۲6۲۳ 010560 ) سیستم بسته
سيستمي است که محیط ندارد. به عبارت دیگر» سيستمي است که
هیچ تعاملي با هیچ عنصر خارجي ندارد.
( 5۷5۲6۲0 2 0۲ 516 ) حالت سیستم
مجموعه ويژگيهاي يك سیستم را در هر لحظه از زمان» حالت
سیستم در آن لحظه گویند.
سیستم ایستا
سيستمي است که يك حالت بیشتر ندارد. هیچ رويدادي در آن رخ
نمي دهد.
صفحه 17:
انواع سیستم
سيستمي است که حالت آن در طول زمان تغییر کند. در اين سیستم رویداد وجود
دارد. ديناميك يااستاتيك بودن يك سیستم بستگي به ناظر و منظور دارد. به
عنوان مثال يك سازه فلزي ممکن است از دید ما استاتيك و از دید يك مهندس
vo jhe ديناميك باشد.
Alia yay plans (HOMeostatic System)
يك سیستم استاتيك است که عناصر و محیط آن ديناميك باشند. اين نوع
سیستمها در برابر تغييراتي که درمحیط آنها بوجود آید و نیز در برابر
اختلال هايي که از درون بر آنها وارد آید» واکنش نشان داده و اين واکنش
در برابر خنثي سازي تغییر است. به عنوان مثال يك ساختمان را در نظر
بگیرید که دماي درون خودرا در برابر تغییر دماي محیط ثابت نگه مي
دارد. بدن انسا نيز كه سعي مي کند دماي دروني خود را ترمیزان
مشخصي ثابت نگه دارد. از این دیدگاه يك سیستم هومواستاتيك است.
صفحه 18:
قوانین تفکر سیستمی
صفحه 19:
نباید شرایط محيطي را سرزنش کرد
لاانسانها عموماً تمایل دارند مشکلات خود یا سیستم مورد مطالعه
را به محیط نسبت دهند. به عنوان مثال دريك شرکت توليدي
واحد فروش. واحد تولید را مقصر مي داند : محصول توليدي
Lal کیفیت لازم را ندارد و الاما فروش زيادي داشتیم. بخش
تولید. بخش مهندسي را مقصر مي داند : آنهاً دست به آچار
نیستند و طراحي هاي آنها ایراد دارد. بخش مهندسي از
بازاريابي گله مي کند: آنها مرتباً مشخصات محصول را تغییر
مي دهند. در سطح شرکت هاء دشمن ممکن است رقباء قانون
کارء قوانین دولتي و یا حتي مشترياني باشند که اقدام به خرید
محصولات رقبا مي کنند ! آين نوع نگرش موجب مي شود هیچ
گاه نتوانیم اقدام به حل مسائل نماییم.
صفحه 20:
راسل ایکاف مانع فوق را تحت Rationality olse
توضیح می دهد. وقتی رفتار کسی مورد انتظار ما نیست و نمی
esi ly ol als کنیم او را ۱۳۲۵10۳۱ (غیر منطقیء
غير معقول) می نامیم . وقتی فرض می کنیم که کسی يا
دیگران نامعقول هستند » نمی توانیم مسائل را حل كنيم .
تجربه ایکاف در هند
کتاب الگوی پنجره و آیینه
زندگی امیرکبیر
فخلیل: اتحطاظ مسلمين
صفحه 21:
بنابراین تأکید بر نسبت ندادن مشکلات به شرایط
محیطی و دشمن بیرونی» به معنای انکار وجود دشمن
نیست بلکه نحوه پاسخ سیستم به رفتار دشمن» مورد
تأکید است
۰ فقدان دشمن برای یک تمدن امری زیان آور است.
انحطاط از زمانی آغاز می شود که دیکر مبارزه ای در
کار نباشد و اقلیت خلاق بر خصم خود پیروزی کامل یابد
و آسوده خاطر شود.
صفحه 22:
لابنابراین شرایط محيطي نمي تواند توجيهي براي عملکرد
نادرست ما باشد. ما تمایل داریم موفقیت هایمان راناشي از
عملکرد مثبت خود ولي شکست ها را ناشي از عوامل محيطي و
خارج از كنترل تلفي كنيم اماموفقيتهاي ديكران را ناشي از
شرایط محيطي و شکست هاي آنها راابه خاطر عملگرد
ضعیفشان بدانیم. عدم سرزنش شرایط محيطي به معني برخورد
منفعلانه با محیط نیز نمي باشد. genta. eike
1 1 de ees
0 کنند محیط را با خود مطابقت دهند.
meee تلاش هاي انسانهاي غيرمنطقي است
صفحه 23:
جبران خلیل جبران :
۱ پروردگارا ٠
به من آرامش ده تا بپذیرم آنچه را که نمي توانم تغییر دهم
دليري ده تا تغییر دهم آنچه را که مي توانم تغیبر دهم
بینش ده تا تفاوت این دو را بدانم
مرا فهم ده تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار
به طور خلاصه بايد كفت كه طبق تفكر سيستميء تشریح رفتار و
سرنوشت سیستمها باید درونزا 6۳۱0096۳605 باشد نه
برونزا یا
( برونزا 45 8b exogenou). ٠
صفحه 24:
دریافتن الگوي تغییرات به جاي تمرکز بر روي وقایع
٠ تمركز بر وقایع» يکي دیگر. از موانع يادگيري و تفکر
سيستمي است. ما زندگي را به صورت مجموعه اي از
اتفاقات مي دانیم و براي هر اتفاق نیز يك دلیل روشن و
واضح ارائه مي نمایيم. ما معمولا عادت داریم فقط تغییرات
ناگهاني محیط و سیستم را درك نماییم و از درك تغییرات
تدريجي عاجزیم. نکته مهم اين است که امروزه اصلي ترین
تهدیدها که متوجه بقاء سازمانها و جوامع هستند» نتیجه
فرايندهاي آرام و تدريجي هستند و نه وقایع ناگهاني. تمرکز
بر وقایع فقط در مورد وقایع منفي نیست و وقایع مثبت را
نیز شامل مي گردد
صفحه 25:
مثال 1
۰ طبق اين داستان اگر یک قورباغه را در آب داغ بیاندازید » فورا
عکس العمل نشان داده و خود را از داخل لب داغ به بیرون
پرتاب و نجات مي دهد . ولي اگر او را در لب خنک انداخته و
به تدریج گرم و داغ نمایید ؛ قورباغه در آب مي ماند و همچنان
كه لب كرم تر مي شود ء بدن قورباغه نیز شل تر مي شود و در
نهایت نیز در آب داغ خواهد مرد . چون ساختار درونی قورباغه
به نحوی است که خطر را تنها در مواردی که اتفاقی ناگهانی در
محیط اطرافش رخ می دهد » تشخیص می دهد و نه در مواردی
که خطر به صورتی آرام و تدریجی گسترش می یابد.
صفحه 26:
مثال2
* اگر پدري به خاطر فقر» فرزندش را به قتل برساند» شديداً
مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و تحلیل مي شود اما اگر
هزاران وحتي میلیونها نفر به دلیل مشکلات اقتصادي و
استرس هاي ناشي از آن» در واقع دچار مرگ تدريجي
شوند»چندان مورد توجه قرار نمي گیرد.
صفحه 27:
۰ رفتارغيراخلاقي (5۱006 5۱۱006۲۳۷) " اصطلاح
ديگربي که در اين زمینه وجود دارد» "سراشيبي هاي لغزان
است. بر اساس تنوري سراشيبي لغزان» احتمال رفتارهاي
غيراخلاقي به صورت تدريجي به مراتب بیشتر ازتغییرات
ناگهاني است. وقتي که رفتارهاي ما گام به گام غيراخلاقي
تر مي شود» کمتر متوجه غيراخلاقي بودن لن مي شویم و
احتمال اينكه اين رفتارها را توجيه كنيم بیشتر از وقتي است
كه ناكهان كار غيراخلاقي انجام دهيم. شايد به همين دليل
است که در مذهب. بر دوري از گناهان کوچك نیز تأکید
شده است.
صفحه 28:
تفکر براساس رابطه علت و معلولي
+ ایکاف: يك مثقال ادراك از رابطه علّي با ارزش تر از
خروارها دانش درباره همبستگي(00۲۳۵۱31[00)) است.
٠ خواننده باید دقت کند که تشخیص همبستگي بین دو متغیر»
آسانتر از تشخیص رابطه علت و معلولي بین آنهاست.
صفحه 29:
مسلمین از وقتی که دین را بد فهمیدند دجار انحطاط شدند با از
وقتی که دجار انحطاط شدند» دین را بد فهمیدند ؟
٠ مسلمين تا سوداي سربالا داشتند» دين را عزيزانه مي
فهميدند و همين كه در آنان رخوت و مذلت فكربي ومعيشتي
افتاد» نوبت فهم ذليلانه دين در رسيد. يعني تقيه و توكل و
صبر و شكر و... توجيهي شد براي زندگي منحط و تاريك
انديشيهاي معرفت آزار» و اين نشان مي دهد که فهم ديني
يك قوم آینه معیشت و معرفت آنان است. مسلمین از وقتي
که انحطاط طلب شدند» در مقام فهم ديني هم به انحطاط
افتادند
صفحه 30:
٠ خواننده باید دقت کند که تشخیص همبستگي بین بدفهمي دین و
انحطاط مسلمین» آسانتر از تشخیص رابطه علت و معلولي بين
آنهاست. نكته ديكر اين است كه بين دو عامل "بدفهمي دين" و
"انحطاط مسلمین" تأثیرمتقابل وجود دارد. يعني اگر موضوع را
در طول زمان مدنظر قرار دهیم ملاحظه خواهیم کرد که با يك
سیستم ديناميك (و نه استاتيك) مواجه هستیم. بنابراین دو عامل
فوق مي توانند یکدیگر را تشدید نمایند. يعني انحطاط موجب
بدفهمي مي شود و بدفهمي» انحطاط را تشدید مي کند و... براي
توضیح بیشتر این نکته» به بخش "تفكرديناميك به جاي تفکر
استاتيك" مراجعه نمایید.
صفحه 31:
* مثال دیگر براي موضوع فوق» وقوع يك مشکل در بخش
تولید يك کارخانه نساجي در ایران است. در بررسي وتفکر
خودء مرز را کجا در نظر خواهیم گرفت؟ بخش تولید؟ کل
کارخانه؟ صنعت نساجي در ایران؟ کل صنعت ایران؟
صنعت نساجي در جهان؟...
¢ يکي از اهداف آموزش رویکرد سيستمي» آموزش تعیین
مرز مطالعه است. چه بسا اگر مرز را بزرگتر در
نظربگيريم واقعیات را بسیار روشن تر و بهتر درك کنیم.
صفحه 32:
٠ نیز توجه به کل فرایند را براي جلوگيري از بهینه سازي
محلي» ضروري مي دانند: آنانیکه به اصلاح پاره اي از
بخش هاي فرایند کار» دست مي بازند. ادامه عملکرد بد
سازمان را تضمین کرده اند. با این وصف ما درشرکت
هاي بي شماري شاهد بوده ايم که مدیریت به جاي طراحي
دوباره و بنيادين فرايندهايي كه كار اساسي شركت را انجام
مي دهند, در پي بهسازي گوشه هايي از كارند. براي
شرکتها دیگر سودمند و ضروري نيست تا كارخود را بر
يايه انديشه "تقسيم كار" آدام اسميت سازمان دهند. ساختار
وظیفه گرا در دنياي کسب و کار امروز که درگیر با
نيروهاي توانمندي همچون مشتریان رقباء و دگرگونیها مي
باشد» ديكر کارساز نبوده و منسوخ است.
صفحه 33:
sab, گرایی
قرار بود مسيري را لوله كشي کنند.فرایند لوله كشي شامل سه
مرحله حفر کانال و آماده سازي مسیر» قراردادن لولّه ها درون
كانال و اتصال أنهاء وخاكريزي روي لوله ها و تسطيح مسير
لوله است. اين فرايند به سه وظيفه جدا اكّانه تفكيك و به سه نفر
که هر يك در کار خود کاملاً متخصص بودند واگذار شد. نفر
اول» کانال را حفر و آماده مي کرد؛ نفر دوم وله ها را
قرارمي داد و نفر سوم» خاكريزي و تسطیح را انجام مي داد.
يك زور و
به دنبال او و بدون قرار گرفتن لوله» درون كانال را ير
خاك مي نمايد. hoe مر مت که تم ماه
مي دهيد؟ جواب دادند امروز نفر دوم غيبت كرده است و ما
در حال انجام وظيفه خودهستيم!!
صفحه 34:
صفحه 35:
مراحل تکاملی تكرش به كبفبت نيز مثالى ديكر براى كسترش مرز سیستم در طول زمان اسست.
مدیریت کیفیت 1
تضمين كيفيت 1
أكيفيت -رضا
| کیفیت -رضایت مشتری
ايت
igs
مشتری + صاحبان سهام + تأمین کنندگان
مشارکت و ت
محور : ار تباط با مشتری + کنترل ورودی ها
کنترل کیفیت
اکیفیت-تطابق با مشخصات
محور : حذف عامل(عوامل) عدم تطابق
استفاده از ابزار آماری
استفاده فراگیر و موثر از ییروی کار +تمرکز بر مشتری +
مدیربت + نگرش فرایندی
محور : بهبود مستمر +سیستم اندازه گیری عملکرد+
کیفیت -تطابق با مشخصات
محور : جلوگیری از عبور خروجی معیوب
صفحه 36:
تنگ کردن مرزهاي مدل
صفحه 37:
5 ¢
رس چا نتوانستيم اين مسئله
* بسياري از افراد باهوش نیز نمي توانند آنرا حل کنند. بسياري
از افراد تلاش مي کنند مهارت تصميم گيري منطقي خود را در
اين مسئله به اين شكل به كار كيرند: بايد تلاش كرد تا نقطه
را بدون خروج از حريمي که اين نقاط ایجاد کرده انده بهم
وصل کنیم. معمولا تلاش هايي از اين دست صورت مي گیرد:
انسانها به صورت شناختي مرزي ترسیم مي SES که مانع از
یافتن پاسخ توسط آنها مي گردد. اما باید توجه داشت كه اين
مسئله به شما الزا ام نکرده بود که باید قلم خود را تنها در محدوده
أي كه اين 6 نقله آیجاد بي کته نگه دارید. وقتي افراد از
وجود فضاي خارج از این محدوده آگاه مي شوند» يافتن راه حل
آسان مي گردد:
صفحه 38:
تعیین نادرست مرزهای مسئله» در بسیاری از موارد به صورت ناخودآگاه
صورت می گیرد.
پاسخ مسئله بسیار ساده بود. با اين حال افراد بسیار باهوشي
ديد شده كه ساعتها روي مسئله فکر کرده اما در آخر به جاگ
نرسيده اند. دليل أن جيست؟ محدود كردن مرز تفکر به فضاي
بين نقطه ها مانع از كشف راه حل شدند. براي اينكه مسائل را
با فرايندهاي از بيش ساخته تصميم كيري در ذهن مان سازكار
کنیم» فرض هاي غلطي در مورد أنها انتخاب مي كنيم.خلاقيت
فرايندي سه مرحله اي است. گام اول» شناسايي موانع تصنعي
است. ما خودآگاه و ناخوداگاه فرضیه هايي داریم که شمار
انتخاب هاي ما را محدود مي كند. دوم» بايد فرضيه هاي
محدودكننده را كنار بكذاريم وسوم» ييامدهاي محو اين فرضيه
هارا جستجو كنيم.
صفحه 39:
چگونه می توان شکل مقابل را به چهار قسمت
مساوی تقسیم کرد؟
صفحه 40:
صفحه 41:
تفکر ديناميك به جاي تفکر استاتيك :
سعي كنيد در ذهن خود به اين سوال ياسخ دهيد :
" علت افزوني جمعيت در بسياري از كشورهاي جهان جيست ؟
۰ فقر
۰ فقدان آموزش
۰ اطلاعات نامناسب در زمینه کنترل تولد
۰ تحریم هاي مذهبي
» به عبارت دیگر؛ افراد معمولا در جواب سوال فوق» يك ليست
ارائه مي کنند که عوامل در آن قرار دارند.
صفحه 42:
۶ درصورت نفکر بیشتر» عناصر ليست را وزن دهي مي
كنند : اين عامل مهمترين است. اين يكي؛ دومين است
و ...این شیوه تفکر » رگرسيوني است
Y=a0+a1X1+a2X2+a3X3+ ...tanXn
٠ در شیوه تفکر فوق» فرض بر اين است كه هر عامل»
مستقيما بعنوان علت برباي معلول ( افزوني جمعیت) است
وهر عامل» مستقل از سایر عوامل عمل مي کند و نحوه
تاثیر هر عامل در ایجاد معلول مبهم مي ماند (فقط علامت
آن تعیین مي شود. يعني اين عامل اثر مثبت یا منفي دارد.)
صفحه 43:
اما طبق تفکر سيستمي, عوامل فوق در يك نمودار حلقوي با
یکدیگر و با معلول مرتبط هستند
كيه فقدان آموزش
1
افزونى جمعيت
صفحه 44:
٠ بعضي اوقات اگر به وضعيتي دشوار از دیدگاه
سيستمي نظركنيم, ابداً مشکل و یا مسئله اي وجود
ندارد. بلکه مسئله ناشي از این واقعیت است که ما به
جاي دیدن فرایند رویدادها» تنها تصویر عجولانه و
ne واقعي از حوادث و اتفاقات در ذهن داریم. دیدن
فرایند و نگرش جدید به آنها مي تواند نقاط تاريك و
مبهم مسئله را روشن و تبیین کند و ما را از دوراهي
برحذر دارد .
صفحه 45:
بين افزايش كيفيت يا کاهش قیمت کدام یک
صفحه 46:
بنابراین بسیاری از اين گونه وضعیت ها که ابتدا مشکل و
دوراهی به نظر می رسد » مانند تمرکز در کنترل یا
تفویض آن . تاکید بر رفتار فردی کارکنان با توجه به
محصول و خروجی آنان و امثالهم ناشی از تفکری
ایستاست. این تفکر. به ما ديكته مى کند که تنها یکی از دو
هدف را می توان برگزید و در نقطه ای ثابت از زمان به
آن دست یافت. در صورتی که می توان در طول زمان و با
استفاده از اهرم های مناسب هر دو هدف را تحصیل کرد
صفحه 47:
مقاومت در برابر سیاستها. پيامدهاي ناخواسته و رفتار
نامشهود سیستمهای اجتماعی
* در بسياري از موارد» تلاش براي حل يك مشكل در يك
سیستم اجتماعي» آنرا بدتر مي کند. خط مشي هاء اثرات
جانبي پیش بيني نشده ایجاد مي کنند. تصمیمات ما موجب
عكس العمل دیگران مي شود که مي خواهند توازني را که
ما بر هم زده ای برگردانند. فارستر اين يديده ها را "رفتار
غيرشهودي سيستمهاي اجتماعي" می نامد . اين پویایی
sls (dynamics) بيش بيني نشده» منجر به مقاومت در
برابر سیاستها مي شود: پاسخ سیستم» مداخله ها را با
تأخیر» تضعیف یا شکست مواجه مي کند.
صفحه 48:
مثال : در رومانی
٠ در سال ۰09600 1 تولد به ازاء هر 0000000 نفر در
سال
* دولت چائوشسکو : سیاست های تحمیلی افزايش جمعیتی
مانند : غیر قانونی شدن واردات وسایل جلوگيري از
بارداري برنامه هاي نبليغاتي در تمجید از خانواده هاي
بزركء داشتن فرزند زیاد را به عنوان وظیفه وطن پرستانه؛
مالیات کم براي خانواده هاي بزرگ» سقط جنین که به طور
آزادانه از سال 9*2 از طریق سیستم مراقبت بهداشت
دولتي» براي متقاضیان در دسترس بود» در اکتبر
0منوع گردید.
صفحه 49:
نتیجه این سیاست ها :
* نرخ تولد به 6*0 نفر به ازاء هر 00000 نفر رسید.
* چهار سال بعد نرخ تولد به © نفر به ازاء هر 0000000 نفر
رسيد.
+ سیستم از طریق روشهايي که رژیم پیش بيني نمي US به
مداخله پاسخ داد. مردم روماني به روش هايي درجهت مقابله با
اين سياست دست يافتند.
٠ شمار مرك نوزادان بين سالهاي ©©06 و 09 بش از
00 ۵ افزايش يافت ..
۰ در اواسط دهه (0©©)0 » جمعيت روماني به دليل كمتر شدن
تولدها از مرگ و میرهاء در حال کاهش بود.
صفحه 50:
: ایکاف متال دیگری دارد
* نتایج یک تحقیق منتشر شده در آمریکا (مربوط به سال
89 ) نشان داد وقتي عرضه هروئین کم مي شود
تعداد جنایت ها افزایش مي یابد. وقتي عرضه هروئین
کاهش یابد احتمال دارد شما قرباني یک دزدي يا جيب بري
توسط یک فرد معتاد باشید. بیشتر مردم فکر مي کنند اگر
مبارزه با هروئین افزايش یابد , خیابانها امن تر مي شوند .
ولي تحقیقات نشان داد : اگر قیمت واحد هروئین از 802 به
59 افزايش یابد (در یک ماه) جنایات مرتبط با افزایش
درآمد ( 6۲۱۳06 ۲۵۷۵۱۷۵-۲۵59 ) که با نرخ
00 مورد در ماه بوده اند 4 IEOOD مورد در
ماه افزایش مي یابند
صفحه 51:
صفحه 52:
برای رسیدن به سطح مطلوب فروش
* سطح قیمت ها را کاهش می دهید؟
* مسئول بازاریایی را تغییر می دهید ؟
* بهترین گزینه ای که می دانید را انتخاب و اجرا می کنید و
منجر به یک نتیجه بهتر می گردد (يا حداقل شما امیدوارید
که اینگونه باشد). ممکن است با افزایش فروش مواجه شوید
: مسئله حل شد.
صفحه 53:
* وقتی فروش شما افزایش می یابد » رقبا قیمت ها را کاهش
می دهند و فروش مجدداً افت می کند. راه حل دیروز تبدیل
به مسئله امروز می شود. ما همچون استاد خیمه شب بازی
نيستيم كه بر یک سیستم بیرونی اثر بگذاریم. ما درون
سیستم قرار داریم. بازخور وجود دارد: نتایج اقدامات ما »
تعیین کننده وضعیتی هستند که در آینده با آن مواجهیم.
وضعیت جدید » ارزیابی ما از مسئله و تصمیمات فردایمان
را تغییر می دهد
صفحه 54:
<در تفکر سیستمی هرگز مشکلات بصورت انتزاعی عارضه یابی نمی شوند.
مثال : حل مشکل ترافیک در تهران و کلان شهرها به صورت جزئی و تفکر غیر سیستمی :
< ترافیک روزانه بطور متوسط دارای ۷۵ نفر قربانی و ۲۵ میلیارد تومان به کشور خسارت
وارد می کند.
راه حل : برنامه ریزی غیر سیستمی : تنظیم چراغهای راهنمایی» تعویض خیابانهاء ایجاد
دورب رگردانهای جدیده یکطرفه کردن بعضی از خیابانها؛ احداث متروه وضع جرائم سنكين»
ازدیاد عوارض سالانه و ....
< نقاط آسیب پذیر : شماره گذاری و ورود روزانه ۱۰ هزار خودروی شخصی جدید؛ بلافاصله
اثربخشی این برنامه ریزی را خنثی می کند.
صفحه 55:
قوانین ناشی از تفکر سیستماتیک
#بسیاری از مسائل امروز ناشی از راه حل های دیروز ااست
(رلد حلهایسپ(و نسنجیده))
مشکل پرداخت سوبسید ناشی از راه حل دیروزی ارتقاءرفاه عمومی با
پرداخت سوبسید
فرسودگی صنایع ایران ناشی از راه حل تحمیل نیروی کار اضافی به
صنایع برای حل مشکل بیکاری
صفحه 56:
قوانین ناشی از تفکر سیستماتیک
+ عمل چشم بسته هر اندازه سخت تر باشد» واکنشی سخت تر
و بدتر از طرف سیستم را سبب می شود.
* کمبود زمین در تهران» اعلام واگذارری زمین مجانی» تشدید
مسئله مسکن با تشویق مهاجریت
* کسری و کمبود بودجه عدم افزايش حقوق متخصصین
دولت» جدایی نیروی متخصص از دولت» کاهش توان
فکری دولت تشدید مسئله کمبود بودجه
صفحه 57:
قوانین ناشی از تفکر سیستماتیک
#راه حل های ساده انگارانه راه به جایی نمی برد(گرایش به
فرهنگ غربجلوگیری با سرکوب. بی نتیجه بودن راه
#نتایج خوب کوتاه مدت با خود نتایج بدی به بار می آورند و
برای کسب نتایج خوب بلند مدت بايد سختى هاى كوتاه مدت
را تحمل كرد(مصرف زياد - سرمايه كذارى در بهبود
كيفيت).
#سعی در رشد سریع تر می تواند نتایج معکوس به بار آورد.
صفحه 58:
بررسی مسئله با تفکر سیستمی؟
۰ < بررسی مسئله با تفکر سیستمی : مشکل ترافیک جزئی
از مجموعه مشکلاتی است که همگی ریشه در علل دیگر
دارند؟
> سوال با تفکر سیستمی : جرا مردم به تمران مهاجرت
می کنند؟
< اگر توسعه را از روستاها شروع کنيم شهرها خودبخود
توسعه خواهند یافت( آمارتیاسن)
< مثال با بررسی سیستمی : افزایش قیمت گوشت به
ورشکستگی کار خانجات نساجی و مهاجرت از روستا به
شهر دامن خواهد زد
صفحه 59:
صفحه 60:
سیستم در برابر راه حل شما عکس العمل نشان می دهد:
Nase یر
0 اهداف
محيط
تصمیم های ما محیط را تغیبر می دهند و منجر به تصمیم های جدید می شوند
صفحه 61:
Ler 2 اثرات
اهداف دیگران
اقدامات شش سس
اين بازخورها ممکن است منجر به نتايج بيش بينى نشده و غير موثر بودن سیاستها گرده
صفحه 62:
اثرات جانبى
» ما اغلب جنان از "اثرات جانبي" صحبت مي كنيم كه كويا
مشخصه اي از واقعيت هستند. اما اينكونه نيست. دردنياي
واقعي» هیچ اثر جانبي وجود ندارد و فقط اثرات وجود دارد.
وقتي ما اقدامي انجام مي دهيم؛ اثرات متعددي بوجود مي آيد.
اثراتي که قبلا به آنها فکر کرده ایم یا مفید بوده اند» را اثرات
اصلي یا اثرات مورد نظر مي نامیم. اما اثراتي که پیش بيني
نمي كرديمء اثراتي که با بازخور بوجود آمدند تا سیاست ما را
خنثي کنند و اثراتي که به سیستم آسیب رساندند» را ادعا مي
كنيم كه اثرات جانبي هستند. اثرات جانبي» مشخصه اي از
واقعیت نیستند بلکه نشانه اي از درك محدود و ناقص ما از
سیستم هستند.
صفحه 63:
اثراتی را که به آن ها قبلا فكر كرده ايم
ارات اصلی
اقدامات ما
اثراتی را که پیش بینی نمی کردیم ...
اثراتی را بوجود آمدند تا سیاست های مارا خنثی کنند
اثراتی را که به سیستم آسیب می زنند
1
ot جانبی
صفحه 64:
* اثرات جانبي پیش بيني نشده» بوجود مي آیند زیرا ما اغلب
چنان عمل مي کنیم که گویا علت و معلول» هميشه از نظر
زماني و مكاني به هم متصل اند. در حالي که در سيستمهاي
پیچیده اي نظیر. مراکز شهري» کسب وکارهاء جامعه و
اکوسیستم» اغلب بین علت و معلول فاصله زماني و مكاني
بسياري وجود دارد. به عبارت دیگرءنشانه هاي بيمارري
سیستمها و اسباب و علل این بیماریها به لحاظ زماني و
مكاني الزاماً نزديك هم نیستند. منظور از نشانه هاء علائم و
شاخص هايي است که نشان دهنده مسئله و مشكلي در
سیستم هستند. مانند اعتیاد به داروءبيكاري» گرسنگي
کودکان» کم شدن سفارش و سود دهي.
صفحه 65:
صفحه 66:
تفکر ترکیبی
* طبق تفکر سیستمي » ويژگيهاي مهم یک سیستم از تعامل
بین اجزاء آن بوجود مي آید نه از فعالیت جداگانه آنها .
بنابراین وقتي سیستم را تجزیه مي کنیم » ويژگيهاي مهم
خود را از دست مي دهد .
۶ بنابراین سیستم» یک کل است که با تحلیل قابل درک نیست
. در عصر ماشین» وقتي چيزي بخوبي کار نمي کرد »
رفتار اجزاء آن بررسي مي شد تا راه ایجاد بهبودي پیدا
شود
صفحه 67:
در تفکر سيستمي» توصیه مي شود که ترکیب قبل از تحلیل انجام
4
**در تفكر تحليلي» چيزي که مي خواهیم بررسي کنیم؛ بعنوان يك
کل تجزیه مي شود. تحلیل دانش et te! (Knowledge)
کند و به درون چیزها مي نگرد
*#ولي در ترکیب» چيزي که مي خواهیم بررسي کنیم» بعنوان يك
جزء از كلي که آنرا دربرگرفته» بررسي مي گردد. ترکیب؛
OUI Lb (Understanding) 42 مي دهد واز بيرون
به آنها نگاه مي کند.
اولي» حوزه مورد توجه محقق را تقلیل و دومي آنرا گسترش
مي دهد.
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
اتومبیل را تعریف کنبد! WMI
* اتومبیل وسیله اي است که چهار چرخ دارد و به كمك يك
موتور حرکت مي کند.
» اتومبیل وسیله نقلیه ایست براي انتقال تعداد معيني مسافر از
يك نقطه به نقطه اي دیگر با توجه به زمان و هزینه تعیین
شده. ( ابا يك کل که اتومییل جزني از آن است مد نظر قرار مي گیرد. )
* تفکر مكانيكي به مواد تشکیل دهنده سیستم توجه دارد. ولي در روش سیستمهاه توجه بیشتر به
این نکته است که سیستم چه مي کند تا اينکه از چه ساخته شده است. يعني ابتدا مأموریت و
چگونگي ارتباط و کنترل سیستم و ضوابط رفتاري آنرا شناسايي مي کند.
صفحه 72:
گام های تفکر تركيبي
۹
وقتي مي خواهید موضوعي را بررسي کنید» ابتدا سیستم كلي که
دربرگیرنده موضوع فوق است. را مشخص نمایید. به عبارت
(whole) Gils eh Se 5 شناسايي كنيد كه موضوع فوق»
بخشي از لن است. به عنوان مثال» هنگام تفکر در مورد يك
دنشگاه" (به عنوان موضوع)» سیستم در برگرنهآنممقن ات
"نظام آموزش عالي" یا "نظام آموزشي" در نظر گرفته شود.
. رفتار و ويژگي هاي سیستم كلي را بررسي نمایید.
رفتار با ويژگي هاي موضوع مورد مطالعه را با توجه به نقشها
(5ع۲0۱) یا كاركردهاي (۲610۳056) آن در سیستم كلي
توضیح دهید.
صفحه 73:
کدام یک مهمتر است؟ تفکر تحلیلی با ترکیبی
* بسياري از مسائل مبتلا به سازمان را باید با تجزیه و تحلیل
عملیات اصلي مربوط به آن مسئله و تعامل بين عمليات مشابه
حل نمود. اما حوزه ديگري از مسائل وجود دارد که نیاز به کل
نكري دارد. در اين حوزه است كه بايد كليه نيروهاي عمل
كننده بر سيستم را در نظر كرفت و يويايي آنها را مدنظرقرار
داد.
٠» رویکرد تحليلي در برخورد با مشکلات نیز به کار رفته است.
مشکلات نیز به اجزاي خود تقسیم مي شدند. اما رويكرد تركيبي
مستلزم نگاه گسترده تر به مشکل و در نظر گرفتن سیستم حاوي
آن است.
صفحه 74:
8- اهمیت چگونگی تعامل بین اجزاء سیستم در
عملکرد آن
* اين يك اصل سيستمي است كه اگر هر جزء سیستم را
بطور. جداكانه به كونه اي بسازيم كه به كاراترين
حدممكن(21616114) عمل كندء سيستم بعنوان يك JS به
موثرترین حدممکن(۴۲61[۷6]) عمل نخواهدكرد. به
عبارت دیگر» اجزاء سیستم را باید بگونه اي طراحي کرد
که با یکدیگر]|-شده و هماهنگ با هم بطورموثر و کارا
صفحه 75:
مثال 1
» اگر از Ga خودروهاي سواري موجود ( انواع مدلها و
مارك ها ) براي هر يك از اجزاء مورد نیا ماشین»بهترین
آن جزء در بين كل ماشين ها را انتخاب و سيس اين بهترين
ها را مونتاژ کنیم» آیا ماشيني که بدست مي آید» بهترین
ماشین ممکن است ؟ البته خیر ! حتي به يك اتومبیل که
بتواند حرکت کند» هم نمي رسیم. زیرا اجزاء انتخابي با
هم آنمي شوند و حتي اگر. فیت شوند» با هم خوب کار
نمي کنند. عملکرد يك سیستم بیشتر بستكي به چگونگي
تعامل بین اجزیاء آن دارد تا به چگونگي عملکرد مستقل آنها
( از یکدیگر ).
صفحه 76:
مثال2
٠» در فوتبال» رسم بر اين است كه از بين تيم هاي موجود. براي
هر يست بازيء ستاره ها را انتخاب و يك تيم فوتبال كه همة
اعضاي آن ستاره هستند» تشکیل و به آن تیم منتخب مي گویند.
اینگونه تیم ها به ندرتبهترین تیم موجود مي شوند (زیرا
اعضاي تیم با یکدیگر هماهنگ نیستند. به عبارت ديكرء تعامل
بين اجزاءسيستم بدرستي انجام نمي گیرد).البته ممکن است كسي
بگوید اگر اعضاي این تیمها مدتي ( مثلا يك سال) با هم تمرين
و بازي کنند» بهترین تیم موجود خواهند شد. این درست است !
اما اگر آنها بهترین تیم شوند» خيلي غیر محتمل است که همة
اعضاي آن جزو تیم جدید ستاره ها باشند.
صفحه 77:
٠ مديران اكثراً طبق تفکر تحليلي و مكانيستي عمل مي كنند.
يك مسئله را به چند بخش قابل حل و قابل مديريت تجزيه
نموده سپس براي هريك بهترین حل را بيدا نموده و نتايج را
با هم مونتاژ مي کنند. اما مي دانیم که مجموع بهترین
جواب براي اجزاء» بهترین جواب براي سیستم نخواهد
بود.به عنوان متال» معمولا فورض مي شود بهترین عملکرد
سیستم قابل تقلیل به بهترین عملکرد اجزاء لن بصورت
منفرد و جداگانه است. بنابراین معيارهاي اندازه گيري
عملکرد اجزاء بگونه اي تعیین مي شود که باعث
تضاد(00۳][|61)) اجزاء سیستم مي گردد.
صفحه 78:
* تقسیم بندي هر سیستم به اجزاء کوچکتر که بدون توجه به
اصل تداخل و وابستگي متقابل آنها صورت مي گیرد يك
تضاد فطري بین اجزاء آن سیستم بوجود مي آورد» بهترین
جواب براي هر يك ان اين اجزاء» لزوماً با بهترین جواب
براي جزء دیگر هماهنگي و برابري نمي کند و در نتیجه
تضادي با بهترین جواب براي کل سيستم بيدا مي كند.
صفحه 79:
Cowl
٠ ساختار بوجود آورنده رفتار است و تغيير در ساختار مي
تواند باعث بروزالگوهاي رفتاري متفاوتي شود. بدین معني
تفاسیر ساختاري ذانا مولد و سازنده هستند. علاوه براین»
از آنجا که ساختار سيستمهايي که انسان در آنها دخیل است؛
مشتمل بر سياستهاي عملياتي تصمیم گیران نیز مي
باشد.تجدید نظر در نحوه تصمیم گيري باعث تغییر ساختار
سیستم نیز خواهد شد.
صفحه 80:
تمایل ژاپنی ها به به پس انداز و مصرف کم پی آمد های
وسیع اجتماعی و اقتصادی را در بر دارد . اگر غیر از این
بود اقتصاد ژاپن نمی توانست به اینجا برسد .
در فرهنگ آنگلوساکسون افراد از کودکی آموزش می بیند تا
آنکه مسئولیت کار خود را برخوردار است . به همين دلیل
وقتی اشتباهی می کنند به گردن می گیرند و
در بعضی فرهنگ ها صراحت فضیلت است و در برخی از
فزهنگ ها ابهام .
در برخی از فرهنگ ها سرعت » زمان و کارها را به نتيجه
رساندن اصالت دارد و در برخی از فرهنگ ها به تاخیر
انداختن » پیچاندن موضوع و حل نکردن .
صفحه 81:
ساختار و عادت
آنچه حل این آفات را مشکل می کند این است که تغییر اين
عادات تابع ساختار Ge موجود و طی فرآیند های میان
مدت و دراز مدت شكل مى كيريد و
بخش عمده رفتار انسان ها تابع عادت مى باشد. بخش
آكاهانه اين رفتار ها بسيار اندك است .
اگر کسی مالیات را سر وقت مى يردازد . جراغ قرمز را
ريد نمى كند . با استدلال سخن مى كويد به مجموعه ساختار
های سیاسی و اقتصادی عادت کرده است .
صفحه 82:
۰ عادت ها برای اکثرست افراد مهم تر از بازبینی »
استدلال » مطالعه پیشتر و عمق فکری است . جون ذهن
انسان تمایل به ثبات دارد .
سبه عبارت دیگر فرهنگ رفتاری که انسان هلبا خود چه
آکاهلنه و چهنا آگاهلنه حمل حی کنند » تحت تاثیر
ساختار هایی است که در آن زندگی می کنند .
٠ ساختار سازیهای اجتملعی و اقتصادی از سهل ترین و
ساختار سازی فرهنگی از دشوار تيين ساختار سازی ها
هستند ۰
صفحه 83:
اکثر افراد به آنچه اتفاق افتاده است توجه می کنند نه اينکه
چرا اتفاق افتاده است.
ساختار شتاختی که در نا خود آگاه اکثر افراد وجود دارد
عمیق » دقیق و و واقعی نیست و در Cue حال هدایتگر
واکنش به تحولات و تصمیم گیری های جاری است .
در جوامعی که فضای نقد و باز بینی در گفتمان های فکری
ضعیف باشد سطحی نگری و شناخت های ناقص و آميخته
به احساسات » تعصبات و غرایز فراگیر می شوند و دوایر
شناخت و ادراک را به شدت مخدوش می کنند .
صفحه 84:
باید به دنبال نقاط حساس و مؤثر كشت
۰ تفکر سيستمي اين واقعبت را نیز نشان مي دهد که يك اقدام کوچك اگر
بخوبي و يا قدرت كافي در محل مناسب صورت كيرد مي تواند
پيشرفتي قابل ملاحظه و بزرگ در رفتار سیستم خلق کند. علماي
سيستم؛ این قانون را "اهرم كاري"( 1۱6۷6۲296 ) مي نامند. در
حل مسائل باید از آنجايي شروع کرد که قانون اهرم كاري؛ i
آثر را دارد تا بتوان با حداقل سعي و تلاش به پیشرفت و نتيجه اي
بزرك دست يافت. تنها نكته دشوار در اين بين آن است كه براي دست
اندرکاران سیستم» موضع ين اثر اهرم ناپیداترین مكان است و
همانگونه که قبلا ذكر كرديد به هيج عنوان اين موضع الزاما در كنار
عوامل و تظاهرات مشکل نمیباشد و باید به دنبال آن به دقت كافي
گشت. شاید این همان چيزي است که زندگي را زیبا مي کند.
صفحه 85:
0- اثر پروانهاي ( ۴۲۲۵۵۲ 6۲۲۱۷]لاظ ) :
در 0 ا ا ۱
در ابتدا منجر به يك تغییر بسیار بزرگ دریایان کار خواهدشد بدین
مفهوم كه مثلا ؛ اكّر يروانه اي در " يكن " ير بزند ممكن است بر اثر
اين يرزدن ابري حركت كرده ودر " نيويورك " طوفاني ايجاد شود.
Fete ا ار Kreg
سيستمهاي بررسي نايذير ازحيطه مطالعات علمي كنار نهاده مي شد و
ل ل ا ere ean e Tpke aee) ices
0 yo ا ل
شود تا مسائلي كه قبلا تصادفي ؛ ناموزون و بي نظم تلقي مي شدند با
تئوري آشوب مطالعه و راه حل يابي شوند.
صفحه 86:
ل رات
براساس این ويژگي یك تغییر کوچك در شرایط اولیه
کار مي تواند تغییرات بنيادي و اساسي درنتبجه کار
ایجادکند. آثر پروانه اي » توجيهي عفلاني و کامل از
رفتارها و تصميمهاي مديران كار آفرين و خلاق و
موفق به دست مي دهد كه با يك حركت مناسب و كم
انرژسي توانسته ند موجبات تحول و دگرگونتي هاي
عظيم و توفيق هاي شكرفي را براي سازمان فراهم
كك
صفحه 87:
يك اندیشه خلاق همچون بال زدن يك پروانه مي تواند درمسیر ي
آنچنان کارساز وانرژيي آفررین باشد که طوفان وتحول برپاکند و از
يك اندك بسیار بسازد. در مورد اثر پروانه اي مي توان به مثال
مشارکت مردم در فعالیت ها اشاره کرد. سازماني که قادر باشد
از يك نقطه كليدي يعني تمایل و مشارکت مردم استفاده کند و آنان
رابه مشارکت در فعاليتهاي خود فراخواند » قادر خواهد شد تا
حرکات عظیمي را با لین اغرم تحلق بخشد.
در مدیریت نیز همچون زندگي» این امر محرز است که يك سلسله از اتفاق
ها مي تواند نقطه اي از بحران را به بار آورد که تغييراتي کوچكك را
رک ما 2۳ أشوب'ياابي نظمي اعتقاد بر اين انك
iki SERIE) 1۳ ere
9 ۰
صفحه 88:
با این توصیف تعاریف کارايي» بهره وري و اتربخني
نیز از دید اثر پروانهاي دگرگون خواهند شد زیرا اگر.
کار ايي را نسبت ستاده ها به نهاده ها تعریف کنیم نهاده
هاي بسيار حزئي قادرند تا ستاده هاي بسيار بزرك به
IEE) ا ۲ ۱9
سنتي عمل نمي كنند بلكه بايد به دنبال روابط جدید و
ا 0
هايي ۱۳ هايي بزرگ ايجاد مي كنند.
صفحه 89:
زر ار لول رل Reiter
که ا کارا ی ات و تیان تون یمک إن ان
انر-ي بسيار حاصل مي شود آنرا به موقع و بجا مورد
استفاده قرار مي دهند. با اين خصوصيات ديكّر دوران
مديريتهاي بو دج ۱۳ ب كه بودجه اي متناسب عمليات ملاب
مي كردند تا بتوانند فعاليت ها را بيش ببرند به سر آمده است»
امروزه مديريتي در عريصدي رقابت ها موفق اند كه رمز از
7( 5۳۳7۳۳
صفحه 90:
ژوئل دوروسني( ۴۵5۲۵ ۲20 Joel (
٠ در "ده فرمان روش سیيستمي" خود» نکته فوق را به عنوان
فرمان سومآورده است: "باید به دنبال نقاط حساس و موش
گشت." با تجزیه و تحلیل سيستمي و شبیه سازيي مي توان
نقاط حساس و موثر هر سیستم پیچیده اي را پیدا کرد و با
اثر. گذاردن روي آنهاء کار و سرعت و حرکت سیستم
راتندتر و یا کندثر نمود.
صفحه 91:
مهلت براي دریافت پاسخ
٠ هر سيستمي براي پاسخ دادن و به عبارت دیگر براي انجام
كاري كه بر عهده داردء به علت تركيب آثار حلقه هاي ب خور
و همچنین به سبب مدت زماني که براي حرکت جریانها و یا
متخيرهاي اخانر لازم مي بانده زمان و همت خاصي مي
رد.
٠ ييتر سنگه :اصل فوق را چنین توضیح مي دهد:اما از يك عمل
نباید غافل شد و آن وجود تأخیر در سیستم است. فاصله زماني
بين عمل شما و تبعات ناشي ازآن تأخير مي تواند شما را به
اشتباهات فاحش احشي در مورد حملكرد سيستم میلا سازد و با اگر
بخوبي شناسايي شود و با أن همراهي كرددء أثاري مثبث به بأر
ورد.
صفحه 92:
مثال:
٠ فاصله بين سیری و پر شدن معده
٠ سيب زمینی و پیاز کشاورزان
* تنظیم آب سرد و گرم دوش حمام
* در اين مثال هرچقدر عمل شدیدتر و افراطي تري انجام
دهیم» نتيجه مطلوب ديرتر به دست مي آيد. اين دريس
بسيار مهمي است كه بايد در مورد حلقه هاي تعادلي با
تأخیرء همواره به خاطر داشت. عمل افراطي نتيجه اي
درست خلاف آنچه به دنبالش هستیم به بار مي آورد.
صفحه 93:
طبقه بندی سیستم ها:
* طبقه بنديهاي مختلفي از سیستمها وجود دارد که در اين جا
سه نمونه از آن ذکر مي شود :
- طبقه بندي رفتاري
2 طبقه بندي بولدینگ
0 طبقه بندي بر اساس هدفمندي سیستم و اجزاء
صفحه 94:
قبل ازتقسیم بندی با چند واژه آشنا شوب
هدف ( 50۱)): مي توان در يك دوره زماني مشخص به آن
رسید.
©- منظور (00[66011۷76): در يك دوره مشخص نمي توان به
آن رسید اما در دوره طولاني تر امکان تحقق دارد. تعقیب يك
منظور مستلزم توانايي تغییر هدف است. يعني وقتي يك هدف
بدست آمد» هدف بعدي تعقیب شود.
آرمان (Ideal) : در هیچ دوره زماني بدست نمي آید اما
بدون محدودیت مي توان به آن نزديك شد. مفهوم آرمان همانند
مفهوم حد (۱۳۱1۲) در ریاضیات است که تابع به آن نزديك
مي شود ولي هركز به آن نمي رسد.
صفحه 95:
“6- رویداد (6۷6۲۱): وقوع تغییر در يك یا چند مورد از
ويژگيهاي سیستم یا محیط آن است. به عنوان مثال» در
سیستم روشنايي يك ساختمان» پریدن فیوز. (رویداد داخلي)
و فرارسیدن شب (رویداد محيطي) دو رویداد هستند.
©- عكس العمل (۲6۵6110۳0): يك رویداد از سیستم است
كه يك رویداد دیگر در همان سیستم یا محیط آن وجود دارد
كه براي رویداد فوق cul (SUFfiCieNt) GAS بنابراین
عكس العمل يك رویداد در سیستم است که به صورت
قطعي و معین» معلول رویداد ديگري در سیستم یا محیط آن
است. به عنوان مثال بدن انسان در مقابل داروي خواب
آور» عکس العمل نشان داده و به خواب مي رود.
صفحه 96:
- پاسخ (۲65۵0۳056): رويدادي از سیستم است که
رویداد ديگري (از سیستم يا محیط آن) براي وقوع آن لازم
است اما كافي نیست. به عنوان متال روشن شدن لامب به
دلیل برقراري جریان برق. يك عكس العمل توسط لامب
است اما اگر شخصي به خاطر تاريك شدن هواء كليد را
فشار دهد در مقابل تاريك شدن هوا ياسخ داده است.
kee -P (261): رويدادي از سیستم است که براي وقوع
آن» هيج رويداد ديكري نه لازم است نه كافي.
صفحه 97:
سیستم ۲۵۵1۷6 : يستمي است که همه تغییرات آن»
عکس العمل است.
سیستم 6 ۲6500۲۱5[۷ : سيستمي است که امکان
پاسخگويي دارد.
سیستم حافظ حالت» در مقابل تغییرات فقط عکس العمل
نشان مي دهد.
سیستم هدفجو پاسخ مي دهد چون قادر به انتخاب رفتار
صفحه 98:
طبقه بندي رفتاري
(State-Maintaining System) cilla Leila pays -C
(Goal-Seeking 5۷5۲6۲( سیستم هدفجو -0
سیستم هدفمند (5۷5۲6۳0 ابا۳۲۵۵56۲) -3
< سیستم آرمانمند ( 5۷5۲6۲۳ ۱06۵1-566109)
صفحه 99:
طبقه بندي بولدینگ
(structure) Gal. -d
2 سيستمهاي متحرك یا بطور كلي (motion) SS5=
9- سایبرنتیکس (0۷06۲۳6۵۱65)
نك یاخته يا سلول (66۱۱)
©- گیاهان
-O حیوانات
م انسان
9- نظام اجتماعي (5۷56۲۲ 1و5061)
9- سيستمهاي ناشناخته
صفحه 100:
طبقه بندی بر اساس هدفمندي سیستم و اجزاء
0 سیستم هاي جبري
0- سیستم هاي جاندار
9- سیستم هاي اجتماعي
- سیستم هاي زیست محيطي
صفحه 101:
ماهيت سيستم ها
بدون تغبيو در الكوهاى انديشه » قادر
نخواهيم بود كه مسائلى را كه با
الكوهاى امروز فكر خود ابجاد كرده ايم
» برطرف نماييم
آلبرت انشتين
ES
7
صفحه 102:
مباني تفر سیستماتیک
روش های کمی در تصمیم گیر:
صفحه 103:
الأدنياي Si il gl If Slat bl شده استه
سیستمها خواصی دارند که صرفا ازجمع خواص اجزا تشکیل نمی شوند.
هدف سیستم تعیین کننده اجزاء مناسب و روابط مفید است.
مرز سیستم مجموعه اجزاه داخل سیستم را از اجزاء خارج سیستم جدا
می کند.
” مرز سیستم مفهومی مجرد است و با مرزهای اداری, حقوقی و یا
جغرافیایی متفاوت است.
"۲ براى درك يديده هاى اطراف بايد سیستم ها و روابط مناسب اجزاء و
علل پدیده ها را در داخل مرزها جستجو کرد.
oo
صفحه 104:
قوانين ناشى از تفکر سیستماتیک
صفحه 105:
7۷ 00 ۳ eel)
#بسیاری از مسائل امروز ناشی از راه حل های دیروز است
(رله حلهاوسهلو نسنجيدهم)
مشكل يرداخت سوبسيد ناشى از راه حل ديروزى ارتقاءرفاه عمومى با
يرداخت سوبسيد
فرسودگی صنایع ایران ناشی از راه حل تحمیل نیروی کار اضافى به
صنایع برای حل مشکل بیکاری
os
صفحه 106:
7۷ 00 ۳ eel)
#عمل چشم بسته هر اندازه سخت تر باشد. واکنشی
سخت تر و بدتر از طرف سیستم را سیب می شود.
* کمبود زمین در تهران, اعلام واگذاری زمین مجانی. تشدید
مسئله مسکن با تشویق مهاجرت
* کسری و کمبود بودجهعدم افزایش حقوق متخصصین دولت؛
جدایی نیروی متخصص از دولت. کاهش توان فکری دولت
تشدید مسئله کمبود بودجه
oo
صفحه 107:
ی
#راه حل های ساده انگارانه راه به جایی نمی برد(گرایش به
فرهنگ غرب,جلوگیری با سرکوب. بی نتیجه بودن راه حل).
ع نتايج خوب كوتاه مدت با خود نتایج بدی به بار می آورند و
براى كسب نتایج خوب بلند مدت باید سختی های کوتاه مدت
را تحمل کرد(مصرف زیاد - سرمایه گذاری در بهبود کیفیت).
#سعی در رشد سریع تر می تواند نتایج معکوس به بار آورد.
aor
صفحه 108:
ی
#نشانه های مشکل و علل آن از لحظ زمانی و مکانی نزدیک هم
#هرگز نباید عوامل محیطی را سرزنش کرد.
ع#نرخ تفییرات کوچک می تواند نتایج بزرگ به بار آورد( قانون
اهرمها).
#نتایج مطلوب مختلف می تواند با هم حاصل شود ولی با طی
زمان و با گذر از فرآیندهای مناسب.
oo
صفحه 109:
اصول مدلسازی مسائل در دیدگاه
سستماتیک
صفحه 110:
در ديدكاه معمولى: رابطه علت و معلولى يك طرفه دیده ميشود
ee اختلاف يتانسيل ce
+
سود دی حساب پس اد ام وس تور لجست تريط
.در دیدگاه سیستمی: رابطه علت و معلولی متقایل است
همه تصمیمات در حلقه های علت و معلولی بسته اتخاذ می شود
ey
در صد بیکاری
10
صفحه 111:
Se
(Cound diagram) Jgles 5 cle jlogai *
Grok & Plows chap) نمودار حالت و نرخ ۰
صفحه 112:
(I نمودار علی و معلولی
صفحه 113:
مدل سازى سریع فرضیات ما دراه یک پدیدهپوا
ماش مدل ذهنی یک فرد با تم راجع هیک پدیده
0 سیوجود و باتشیر 0
رف نظر از پددههایمختلف مین علت و معول
رابطه مبت يا منقى
< ©
aa
سود اعد
سپرده پس انداز
کچ هب
جمعیت زاد و ولد
صفحه 114:
ل لك
.دايره علت و معلولى يك حلقه بسته از روابط علت و معلولى است
oO
صفحه 115:
دایره علت و معلولی مثبت
دایره ای است که اگر یک عامل در آن در یک جهت تغییر داده شود. دایره تغیبرات در آن جهت را تقویت
.می کند LS حمر ۳
رف ce)
-دایره علت و معلولی مثبت رشد نمایی بوجود می آورد
‘) u Bate
صفحه 116:
ل ۳
دایره ای است که اگر یک عامل در آن در یک جهت تغییر داده شود. دایره با تفیبرلت آن عامل در آن
.جهت مخالفت می کند سم
رت
.تعداد روابط علت و معلولی در این دوایر فرد است Ye
دایره های علت ومعلولی منفی رفتار هدف جو بوجود می آورند
RSH ee
صفحه 117:
ae
صفحه 118:
35 سیخ
hirthratey Effect food per ر
capita on birth rate 1
+ 4 ۱
۳
SPopoulation food percapita’s food
2
+ effect of food per
death rate* capita on death rate
يي vo
صفحه 119:
نسمودار حلكت- نرخ (0
صفحه 120:
* ابزاری جهت مدلسازی فرضیات ساخته شده در نمودار علی و معلولی
* بررسی رفتار یک متفر در یک حالت پویا
پیش بینی روند ها و تعاملات
متفییر حالت:
*نمايش وضعيت يك متغيير كه به صورت تجمعی
مقدار مى كيرد .
ايانكر نرخ انتقال از يك منبع به منبع ديكر
*مدلسازى آهنى جريان
صفحه 121:
060
صفحه 122:
effect of FPC on
ير
۳
/
۱ ane
تيع تبديل
(ت-بدیلورودیها به خروجیها)
صفحه 123:
صفحه 124:
الگوهای رایج در تحلیل مسائل دینامیکی
صفحه 125:
.هر فرآیند رشدی با محدودیت های آشکار و نهان مواجه است
glass نمایی با پس خورانهای مثبت ایجاد می شود.
:پس خوران کلی که موجب رشد می شود به صورت ذیل است کم
ences خالص انزايقن
مثال: رشد ظرفیت تولیدی و سرمایه گذاری
رم ماه
صفحه 126:
ای
هیچ فرآیندی نیست که تا بی نهایت به رشد خود ادمه دهد بدون آنکه با عوامل محدود کننده ای مواجه
نباشد
اق مکانیزم محدودکننده یک پس خوران منفی
۱
ی
.محدودیت موجب توقف رشد می شود
.اكر اين محدوديت بدون تاخیر اثر بکنارد
درآن صورت رشد به صورت
.منحتی لجستیک متوقف خواهد شد
©0066
ترمد حالص ردو ولد
صفحه 127:
لگوی محدودیت رشد
اگر این محدودیت با تاخیر اثر بگذارد. وضعیت سیستم از حد نهایی خود بیشتر رشد کرده و سپس با
-نوعی نوسان به حد نهایی برمی گردد
مثال: رشد فروش با ظرفیت محدود
تخیر تومل
alley سه day تم اي فرش
۱ + فعاليئهاي فرو 20
2
the OF 5 1
اتاخير در تحويل 5 1%
1 9 5
4 بودجه بازاريابي و فروش 0
8 5 3
gles هزينه ولط فلي ...59 هسام مس 1
wor لبه سس
م
صفحه 128:
1 oats
افزایش می دهند
هر مشکلی که سر و صدای بیشتری داشته باشد. توجه بیشتری به خود جلب می کند و راه حل
سریع تری را می
< راه حل های سریع و موقت عمدتا به خاموش کردن سر و صدا یا علامت مشکل می پردا
> هر مشکل یک یا چند علت یا ريشه اساسی واصلی دارد.
>> راه حل های سریع و موقت عمدتا به تقويت ريشه هاى مشكل و تشدید آن می انجامد.
> يله حل هاى موقت براى حل مشكلات انتخاب مى شوند.
< ال کت Weel Goede مى شود.
بط شرت 2 5-0
CL &
صفحه 129:
1 oats
افزایش می دهند
راه حل های سریع و موقت عمدتا به تقویت ریشه های مشکل و تشدید آن می انجامد.
مثال:
ريشه آشوب مى تواند نارضايتى باشد. آشوب که علامت نارضایتی است با سرکوب به عنوان راه حل موقت
خاموش می شوه
سرکوب موجب افزایش نارضایتی می شود و ريشه آشوب تقوبت می شود
aa ما
نارضایتی
صفحه 130:
کمیود منابع که با استقراض به صورت کوتاه مدت حل می شود
Lo چگ
۰ 7
نوق عنيسيه موود
ع توجه و أكاهى از عواقب نامطلوب راه حل موقتی
ع كاهش دفعات استفاده از راه حل موقت با عولقب نا مطلوب
ع انتخاب راه حل موقت با كمترين عولقب نا مطلوب
۳ جاى راه حل موقتى و يا حداقل همزمان با آن؛ راه حل هاى اساسى دنبال شود
صفحه 131:
انتقال فشار از راه حل اساسی به راه حل موقت
6 راه حل هاى موقت فشار را از روی راه حل های اساسی برمی دلرد.
_راه حل موقت معمولا یک پس خوران منفی برای کاهش علائم مشکل بوجود می آورد بدون آنکه به
ریشه بپردازد.
6 راه حل های موقت معمولا عوارض جانبی دارند.
6 عوارض جانبی موجب گسترش ريشه مسئله و کاهش توان انجام اقدامات اساسی می شود.
احل موفت. سل مرت csr deals
عوایش چا اه حل وفت 2 عواوضن تيعيي را حل موقت a ) = (
4-00 A
کستوش ویشه مت J
5 وی ملد 55 تريشه مشكل
صفحه 132:
گسترش ريشه مسئله و کاهش توان ۰ تاک
اقدامات اساسی موجب تشدید ری Se ee
میشود.
عوارض le 7
علامت مشکل 5
توان Z اقدامات اساسی خر
7 + ممه
Pd a ae
صفحه 133:
ع تمرکز بر راه حل های اساسی که ريشه مشکل را هدف قرارمی دهند
ع در صورت ضرورت و الزام.استفاده از راه حل های موقت برای بدست آوردن وقت جهت پی گیری راه
(J) ۵
99
صفحه 134:
۱۳ poof ا
منابع مشترک
معمولا هدف ها با وضع موچود یا عملکرد قاصله دارند
.یک راه حذف فاصله. تلاش برای اصلاح عملکرد و راه دیگر تتزل هدف هاست
.وجود فاصله ین هدفها و وضع موجود. فشارهای روانی و سازمانی را برای تعدیل و تنزل هدف ها زیاد می کند.
.تتزل هدف ها نیز پس خور منفی دیگری را برای فاصله تشکیل می دهد
تسس
ف لیر ب 7
“oie? Sag”
So
صفحه 135:
دپ
آکاهش هدف افراد در هنگام انجام رساله های کارشناسی ارشد و دکتری.
أتنزل هدفهای زندگی های مشترک.
أنتزل هدفهای سياسى و اجتماعى انقلابها.
لأتنزل هدفهاى سازمانها و شركت ها بعد از شروع كار آنها در زمينه هاى مختلف نظير
کیفیت. نوآورىء خوش قولى و صداقت و درستى.
لأتنزل هدفهاى مصلحان اجتماعى.
صفحه 136:
هرگاه یکی از عامل وضعیت خود را نسبت به عامل ديكر ضعيف تر ببیند. احساس عقب افتادگی و ضعف کرده و به
تلاش و تکاپوی خود می افزاید.
وضعیت خود را تسبت به هم می سنچند.
an
بهبود وضعي
.بهبود وضعیت "ب" سبب کاهش وضعیت ۴لف" تسبت
موجود"الف” سبب اقزایش وضعیت
مسابقه تسحیلاتی کشورها
جدك قيمت براى سازماتها برا ى كسب سهم بازار
جشم وهم جشمى بين خاتواده ها
مسابقه درس خواندن بين شاكردان ممتاز يك كلاس
روات 2 يتات
¥ Xe (Xe
یدب
صفحه 137:
رفتار مدل مسابقه تسحیلاتی
2 eimensioniess|
صفحه 138:
Guovess ea ty الكوى موفقبت برای
6
.دو فعلیت برای منابع مشترک و محدود رقابت می کنند
“alg lh oa رکی استفاده می کنند
مشترک به موفت به دیگری بستگی دارد
اسهم بيشتر"الف" از منبع موجب عملکرد بهتر آن و اخذ منایع بیشتر رای عملکرد باز هم بهتر می شود بهبود وضعیت "لف "در یک
.چرخه مثبت رو به فایش می نهد و عملکرد" ب" در يك بس خوران مثيت ديكرى به نحو فزاينده اى رو به افول می گنارد
Ne {ay Tyee
i مر £20)
صفحه 139:
Cp ory ay
:مثال
توازن بین وقت صرف شده در کار و زندگی
رقابت بين دو بخش سازمانى مابين دو محصول
رقا دو فرزند در خانواده برای جلب توجه والدين
:راهكار مديريتى
# به هدف ايجاد موفقيت در دو كروه فكر كنيد.
در برخى موارد كه رقابت ناسالم در جريان استءاتصال بين دو فعاليت را دررقابت براى منبع
مشترك قطع يا كنيد
*
## تشویق فعالیت موفق را بدون محدود کردن منابع برای فعالیت نا موفق انجام دهید.
9# به حل مسائل و پیشرفت فعالیت نا موفق کمک کنید.
صفحه 140:
De md eB ee eC SE ICT
( DoW
فعالیت های "لف" و *ب* در دو پس خوران مثبت رشد می کنند و کل ظرفیت فعالیت ها را افزايش مى
زان منایع موجود بر ظرفیت را کاهش می دهد
.کاهش منابع برظرفیت نهايتا” بر بهره وری ظرفیتهااثر می گذارد و حاصل فعالیت ها را اهش می دهد
Se CMA»
OSE pe نوب
@>-
هد
aro
صفحه 141:
رفتارهای رایج در مدلهای دینامیکی
aera
صفحه 142:
رفتار مدل های رایج در سیستم داینامیک
Exponential Growth ‘S-shaped Growth
Time -
Oscillation Growth with Overshoot Overshoot and Collapse
VS
Time — Time — Time -
صفحه 143:
nA له
احم حص ةس ا
مومه ره
1
i
{
i
صفحه 144:
حلقه های منفی هر گونه مانعی برای
رسیدن به هدف را از میان می برد و
سعی می کند سیستم را به حالت
.مطلوب برساند
ی
۳0
و م مره جوم ووه دوم
ولي
pani
of System)
45) ی 73
Corrective Z
صفحه 145:
نوسان ها توسط بازخور منفی و تاخیر در موارد زیر
:ایجاد می شوند
* بازخور اطلاعات
.«
3
9
8م
۰
9
9
2
SS 0 ان نا(
19
Sytem ی وود Desred
ay | B
صفحه 146:
هیچ کمیت واقعی تا ابد رشد نخواهد
کرد. یک یا چند محدودیت مانع رشد
.خواهد شد
معمول ترین رفتار در سیستم های
داینامیک 62 است که ترکیبی
از الگوهای رفتاری رشد نمایی و هدف
جو است.
و
i
0
an ton)
Time—
Carrying Capacity
صفحه 147:
تاخیرهای زمانی در بازخوران های منفی مانع پیشرفت شده و باعث جهش و نوسان
حول تعادل سیستم می شوند. بعرت ]
سوساج مایق Time—
‘Adequacy Capecity وه ‘woo oe ‘Woo "obo
are
صفحه 148:
sity 33 9 a> رطس و۱۱9
هنگامی که توانایی محیط برای حمایت از رشد جمعیت یا حالت سیستم نابود شده باشد
یا توسط خود جمعیت مورد استفاده قرار گرفته باشد. با جهش و فروپاشی مواجه
.می شویم Carrying Capacity
‘System
Tne
موی ny .
ل wie, Rial
ate KON camming Capacity
1 ۱ +2 1
Re Capmity tee ee Hee ae ee ماك
eed فور يج
are
صفحه 149:
هنگامی که در یک سیستم نوسانی» با یک آ
.وجود نيايد و آشوب از ميان برود اين حالت نوسان ميرا ناميده مى شود
CO ©0 © 40 60 هما
Parry Oot larceny
19
8
Factory Orders
©
eo
66
نب مواجة شده ولی اختلالی فر نسیستتم به
8
Factory Orders
(Units/Week)
8
صفحه 150:
نوسان ۳۸۲() نتیجه ساختار میرا با چرخه محدود و پارامتراهای مختلف می باشد.
این وسان یک مدار مشخص را دنبال نمی کند.
Factory Orders
(UnitsWeek)
صفحه 151: