صفحه 1:
تا فراوثر چا و فرر
صفحه 2:
نیازهای غیر طبی بیمار
و تقویت ارتباط
per) wane 7)
Pe reer ere pen pry iy
صفحه 3:
7
صفحه 4:
Quality in healthcare
(۳ a
صفحه 5:
لت
* نیازهای طبی
0
صفحه 6:
۰
3
3
3
۰
3
te ets لك
انتخاب ارائه کننده خدمت
ارتباط و تعامل مناسب
داشتن اختیار
كروههاى حمايتى
استمرار خدمات
كيفيت تسهيلات و امكانات اوليه
احترام
اعتماد
tet) کت
صفحه 7:
۳
* انتقال پیام درست و صحبح
* دريافت ييام درست و صحيح
* بازخورد منطقی
صفحه 8:
تعریف ارتباط :
فرآیند ارسال و دریافت پیام
صفحه 9:
ا
ا ا ل لله
مؤثر بودن يعنى بيام با احتمال بيشترى به
| ا emy ere] e2)
BU Er vor KMD IN Ces Peo eo Ry
صفحه 10:
اهميت ارتباط:
0 ا ا YA
۱
۱
ا ا
از طرف دیگر مها رت های ارتباطی ضعیف می تولند به گونه ای
Sedge re es) on bere ese] ov US verde Oe Ce Fy |
مهارت برقراری ارتباط یکی از پیش بیتی کننده های سلامت است.
صفحه 11:
بيامد هاى فقدان مهارتهاى ارتباطى
|] سس ie
* نارضايتى از روابط با ديكران
00
* کاهش اعتماد به نفس و احساس درماندگی
*_آسیب پذیری و کاهش توانایی در مقابله با مشکلات
* انزوا و طرد
* استرس و فشار روانی
* احساس خشم و تعارض
ار ار را
صفحه 12:
هدف برقرارى ارتباط
ا peer Cee
CLulual lati! «
SE rr ee ee eta
۰ انتقال اطلاعات
صفحه 13:
اجزاء ار ثبلط
شرایط و محیط ارسال پیام
0 a ee Se DO eee ا ee el
انتظارات)
صفحه 14:
اكر بيامى ارسال كردد ولى آن بيام دريافت تكردد يا اينكه
oO ey eken STN) ك0
مهارت داشتن در ارتباط مانع سوء تفاهم می گردد.
صفحه 15:
نسبت كامل بودن ارتباط
معناى بيام در ذهن كيرنده
معناى بيام در ذهن فرستنده
d=
صفحه 16:
أكر هه نوه ارتباط برقرا ركررن با افرار مفتلف
Me Re ee aL) لك
تباط در موقعیتهای مفتلف زنرگی اعم فانواوگی-
شغلى و اجتماعى و... يلسان است. با فراكيرى اين
77 ل oe
001007
صفحه 17:
1 کننده های ارتباط
۳ 9 اعتماد
ips) 0 5
ابراز احساسات
11 ا ا
OES TS ا IC ei
۱ Ore eae RC ceed al od
رفتارهای غیرکلامی مناسب
صفحه 18:
عوامل بازدارنده ارتباط
بيش داوريها و نظرات قالبى
لقب دادن و برچسب زدن
تعمیم دادن
تهديد كردن
تمسخر و تحقير كردن
له
نصیحت کردن
گفتگوی دستوری و آمرانه
صفحه 19:
كليدهاى برقرارى ارتباط
* دوستانه رفتار اک
5 مادق باعي
نیت تان سازنده باشد.
صفحه 20:
9 0 err)
مهارتهاى انتقال ييام ”
ay at) | eS?
اليك
۳ مهارتهای دریافت پیام
* کوش دادن
اه
٠ ياسخ دادن
صفحه 21:
لك
٠ كلامى
مربوط به كلمات بيان شده و ديكر اصواتى هستند كه
CleVbI ا )1 0
۳
wen] er ww lege) ا ا ا لت
را تشكيل مى دهند .
صفحه 22:
Ch ae re
Cte) وا
OEP eee] ele re Ge aero ne he ear pe tees werare SNe
[۱ rte Sr Panera od ors)
صفحه 23:
para linguistic عناصر فرازبانی )*
1۳ 2
ريتم (عدم يكنواختى- داشتن زير وبم)
9 eae) Beene ced)
بودن)
لحن كلام (دوستانه- ملايم- صميمانه- ,تهديد اميز- خشن )
Seer Ren alee ا nee nende)
) گفتار- مکث - کشیدن- جمع بندی
حالت بیان مطالب
( لهجه- تكيه كلام - تناسب با درك و دريافت شنونده-
ملاحظات موقعيتى)
صفحه 24:
موضوع كفتكو در نحوه ارتباط ما موثر مى
باشد.
صفحه 25:
9
* امری : در را ببند.
* مودبانه : لطقأدر لیبندید.
Ese ا oe oa
eC ا
* غیر مستقیم : نمی دانم کی در را باز گذاشته اینجا سرده
صفحه 26:
فرآيند بيان كلامى
* شروع
۳۳9
٠ خاتمه
صفحه 27:
[۱ LOVE NPR Ee og
می کند.
ا سا
صفحه 28:
۳
"مرحله آغازین :
er Eat dbo a 0
۰ با یک سئوال ساده شروع کنید .
۰ در مورد خودتان بگویید ( خودافشایی)
٠ به طرف مقابل توجه نشان دهيد .
ل ا 0
صفحه 29:
۳
۳۵
* خوب كوش كنيد .
* به صحبت علاقه نشان دهيد .
* بازخورد دهيد .
* علایق خودتان را بیان کنید .
۹
* به موقع موضوع صحبت را عوض كنيد
صفحه 30:
مراحل ارتباط كلامى
"پایان گفتگو
۰ پایان دادن به گفتگو با یک احساس خوشایند دو طرفه
ل oe el
از اينکه به صحبتهايم توجه کردید ممنونم .
از آشنایی تان خوشحال شدم .
٠ توجه به رفتارهاى غير كلامى ناشى از خستكى و بى ميلى
* جمع بندی کردن
صفحه 31:
۰
۰
۰
موانع گفتاری در درون گوینده :
BS EET ay ل ve
سريع خرف زدن و ندادن فرضت بردازش
بالا بردن تن صدا نیز اثر انتقال پیام را می کاهد .
لحن و آهنگ ناهناسب
tad دا لاض
نا متناسب بودن كفتار با موقعيت ( اذب و نزاكت )
عدم توانايى در استفاده از بازخورد و باسخ به آن
ات ا ل |
عدم ابرازاحساس در كفتار
صفحه 32:
موانع گفتاری در شنونده
* عدم تماس چشمی
٠ كوش نكردن
* تمسخر - تحقیر - انتقاد
* نتيجه كيرى عجولانه
5 داشتن تعصبات و عقاید قالبى een) 2000
* عدم يذيرش كوينده
* بازخورد ندادن
صفحه 33:
۳9
- شلوغی - سر وصدا- رفت و آمد
كولت فدريوى
٠ وضعيت بدن
صفحه 34:
کح ۱
* زنان و مردان به هنگام گفتگو از قواعد زبانی خاص خودشان
پیروی می کنند و گاه همین موجب سوء تفاهم میشود.
زنان سئوالات بیشتری از هم می کنند و کمتر می گذارند بین
شان سكوت حاكم شود.
* مردان به هنكام صحبت اكر حرفشان توسط طرف مقابل قطع
لت
خود را اعلام مى كنند.
صفحه 35:
ی
Pe ae Laval
|
و ۸۵۵ غی رکلامی است .
صفحه 36:
Or re re re)
كلامى مناسب هماهنك سازيد.
پیام های کلامی و غیر کلامی
۱
ER peer Cre
صفحه 37:
120000
* تبسم
* حالت نكاه
Pegi كن
oe Rees ين
* زست هاى بدنى
۰ حرکات سر و چهره ( ابرو - دهان و ..)
* تماس
* فاصله فیزیکی
۳9 rye Be ae
صفحه 38:
ere) 3)
> ات ل 1 رقن ب 1 سار وان
به مغز وارد مى شود
٠ ده نا 1/00 یک پیام بطور غیر کلامی انتقال یابد.
* اعتبار علايم غير كلامى ه برابر بيشتر از علايم كفتارى
است .
صفحه 39:
زبان بدن
وا ا ا ا
* با افزايش تحصيلات استفاده از ارتباط كلامى بیشتر از
غي ركلامى مى كردد .
ا ا ال 0
* ما بايد ياد بكيريم به زبان بدن خود كنترل بيدا كنيم.
صفحه 40:
BOON CHP Ce
حه كنيد 73 = Car aed ۰ له
معمولا چگونه می نشینید؟ می ایستید؟می خوابید؟
۱
آیا معنای آنرا می دانید؟
دیگران جه برداشتی از این حالت شما دارند؟
صفحه 41:
© نوع ارتباط غيركلامى:
٠ زبان اشاره : شامل فرم هاى رمز شده مثل حركت
شست دست یا علایم راهنمایی
Ba SOT DIS LY Sten Eee rs Bi
ee eee eyeee yee EBT ery
٠ زبان اشياء : شامل نمايش اشياء مادى همراه با بدن يا
ker) ا
صفحه 42:
ی
* حالت جهره : شامل حركات ابرو ودهان وصورت
ا ا ا |
0
* حالات بدنی : شامل مثل نشسستن - ایستادن-راه رفتن -
دویدن - خوابیدن
۳ ۳ ۰
صفحه 43:
قوجه كنيد به :
ا
فى القند
۱
* قلمرو یابی: یعنی رفتارهایی که در رابطه با قلمرو) فضای شخصی ) يا همان
ا 0
(حريم خصوصى)
صفحه 44:
آنجابى كه بين بيامهاى كلامى و غير كلامى
eee وجود دارد افراد عموماً به جنبه های
غير كلامى بيشتراعتبار مى دهند.
صفحه 45:
اگر خواستی حقیقت انسان را دربابی به آنچه
Rel ee) را رل eT
فرا ده
خلیل جبران
صفحه 46:
كوش دادن:
شنیدن :
Owe Seay ER een epee TCC ER
كوش دادن:
ا ل ل ا ا ات
صفحه 47:
۱
جانور فربه شود از نت
و نوش
مولوی.
صفحه 48:
اهداف گوش دادن
0 el
لادرى ديكران
ا
آآفهمیدن احساسات دیگران
حمايت عاطفى ديكران
كسب اطلاعات
صفحه 49:
انواع گوش دادن
۱
۶ فعال : هدفمند
صفحه 50:
32
3
32
32
شیوه گوش دادن فعال :
نكاه كردن به طرف مقابل ( تماس حجشمى ) براى نشان دادن توجه به
كوينده
متمايل شدن به سمت كوينده و نزديك شدن به وى
تكان دادن سر و استفاده از حركات صورت
استفاده از اصوات تأييد كننده : آها بله هوم خب كه اينطور
PY oer ل
ا ا ا ل ل
۰
0 ome ke aT)
ل nce BLS a ode
ee MEST Me eat eo)
صفحه 51:
Are ney ome) lee
veer a era
۱ ae
] eRe STC Preset ا ا
کشیدن - خمیازه کشیدن - خاراندن سر
* قطع كردن وعوض كردن موضوع
* باديكرى صحبت كردن
Lyd rors |
ROSE err rrr Carer an ecm
* عقب ماندن : داشتی می گفتی که
صفحه 52:
اشتباهات گوش دادن فعال :
۰ حذف کردن قسمتهای مهم گفته های طرف مقابل يا اضافه
كردن به آن
* از شدت احساسات طرف مقابل کاستن يا شدت بخشيدن
co 9
* تحلیل و تفسیر کردن » قضاوت کردن
Sa
* بی توجهی به احساس فرد مقابل از آنچه بیان می کند: کم
اهمیت کردن.منطقی کردن» اطمینان دادن راه حل ارایه دادن
صفحه 53:
كوش دادن فعال به اندازه
حرف زدن ويا حتي بيشتر از
آن انرژي مصرف ميکند
صفحه 54:
كودى انسان ظرف دو سال صحبت
كردن رامى آموزد اما گاهی شصت
00 |e
5
صفحه 55:
استفاده از باز خورد
* بازخورد مى تواند برانكيزاننده يا منع
کننده فرستنده پیام گردد .
* بازخورد به اصلاح ارتباط ايجاد
اعتماد و احترام متقابل كمك مى كند .
صفحه 56:
ل را
ا ee ay است که آیا برداشت ت شما
درست است يا خير.
1 ا ا ا ORE SI BODINE ASF
ودیدههای شماء
واز سوى ديكر وسيلداى است براى كمك به فرد مقلبل تا در يلبد
که آیا واقعاً آنچه را که احساس میکند به درستی منتقل کرده
een
صفحه 57:
الك
* بازخوردمثبت :
آسن دسته از پاسخهای ظاهری شنونده که برای شکل گیری و
اصلاح رفتار ارتباطى متعاقب كويندهبه كار مى روند مثل حركات
عت
* بازخورد منفی :
آن دسته پاسخهایی که جنبه تنبیهی دارد مثلبی توجهی - خمیازه
58
ا 2
0 ل ل de cere)
صفحه 58:
جمع بندی :
صفحه 59:
توصیه های کلی برای بهتر کردن ارتباط کلامی
به طور مداوم و پشت سر هم صحبت نکنید.
1 wear ae
با بيان جرئيات حسة كندة صحيت رابة درازا كفي
* بین آنچه می گویید و تن و آهنگ صدایتان هماهنگی برقرار کنید.
21200
Dee Relea ed ا
0 onl BAC SEU WON ا ا
* استفاده از كلمات و جملات مثبت و مناسب
* فرمول 2612 موقیت- رفتار- احساس
صفحه 60:
0
Vea ل ae
7۲۲ حرف زدن *
۵
nr
صفحه 61:
طبق يك فرضي هدر يك و و سا
شخصى ؛هيجكس به تمامى باديكرى ارتباط
را ل ا ee
ديتران در ذهن داري ارتباط برقرار مى كنيم اما
حرجه ستو مس رس مور
بجاى تصوير شخصى باخود شخص ارتباط
pj ____________ 1,5, +
ااپیش داوری
صفحه 62:
دریک ارتباط موفر:
* کلام
و
9
ha ل ا ۱
ress
ae ا 0
صفحه 63:
كاهى اوقات ديكران مارا آنكونه كه
می خواهند می بینند و ما نیز دیگران را
lat all را
با تشکر از توجه شما
صفحه 64: