صفحه 1:
بسمه تعالی ا ا 0 ۱ ‎COQ‏ شرکت بهبود صنعت مهرگان

صفحه 2:
هزینه کیفیت هزینه کیفیت ( 2063 عبارت است از سیستم برآورد و تحليل مجموعه هزينه هاى حصول اطمينان از كيفيت محصولات و خدمات

صفحه 3:
هزینه کیفیت اين سيستم . كاركنان را از هزينه هاى ناشى از كيفيت يابين كاه ساخته و آنها را در يافتن موثر ترين روش انجام كار از نظر هزینه با هدف برآورده ساختن نیازمندی های مشتری پاری می رساند .

صفحه 4:
هزینه کیفیت سطح كيفيت يايين براى شركت . هزينه در بيداشته و رقابت ‎em‏ اس ی ‏خوب باعث صرفه جويى در هزينه هاى سازمان شده و توان رقابتى شركت را افزايش ‏می دهد. ‎

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
هزینه کیفیت كل ا ل ل ل اا ا ا 6 از 00 ا ‎eee‏ مى نمايد .

صفحه 8:
هزینه کیفیت ‎E S|‏ ا ا ‎Re one‏ ري ‎at ee eae‏ ۱۳ محسوب مى شود كه طرح ريزى كيفيت . حل مساله و ‎poem cacy‏ ۱ ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
هزینه کیفیت در این چرخه . طرح ریزی کیفیت . برنامه های کیفی سازمان ‎Cel Se Le Meco ED)‏ ميق ‏به شناسابى و تنجريه و تحليل هزينه على كيفيت مرتبط به ‎ae id‏ نا ‎

صفحه 11:
(een Se BS ee pn Cl ae en) در سیستم 06063). هزینه های کیفیت در سه حوزه هزینه های پیشگیری . ارزیابی و شکست تقسیم 1 اه نی تست« recs hee a Rae acd

صفحه 12:
1 (nae ery در اين مدل معمولا 00©9) بر اساس هزينه هاى مرتبط اجر روه از اليك طايه قرح قال 0

صفحه 13:
‎-١‏ هزينه هاى ييبشكيرى ‏این هزینه ها. در بردارنده کلیه هزینه های مرتبط به شناسایی . پیشگیری یا کاهش ریسک بروز عدم انطباق یا عیب می باشد . ‎ORD aS SiS ee eae ee‏ ل نكهدارى بيشكيرانه و ارزيابى . مثال هايى از اين كروه باشند . ‎

صفحه 14:
"- هزينه هاى ارزيابى ‎ree an ecm re oe‏ ۱[ ات ۱۳9 از ‏تصدیق و کنترل کیفیت درکلیه مراحل ( طراحی . تولید . ‎RE NS dec CBE IS‏ ل ‏م ا ل ‎Oe‏ ‏ارزيابى هستند . ‎

صفحه 15:
"'- هزينه هاى شكست درون سازماتى 0 به علت غير منطق بودن و معيوب بودن قطعات و توليدات در هر يك از مراحل طراحى . توليد و ارسال ايجاد مى لك به طور مثال هزينه ضايعات . دوباره كارى ها . تست هاى مجدد . بازرسى مجدد . بهسازى و اصلاح . زمان توقف . و ليل ا لل ‎ene‏ ۱ 5

صفحه 16:
۶- هزینه های شکست برون سازمانیی اين هزينه ها . مواردى هستند كه بعد از تحويل كالا يا خدمات ا ا ‎Ee‏ ‏کر نقص يا خطاى تجهيزات . زمان تلف شده . هزينه هاى دوره ‎IB) oS‏ ل ا ل تم نيت و اعتماد مشترى در زمره اين هزينه هاى مى باشد .

صفحه 17:
Een خطا/ شکست برون ‎Bye egos‏ ار سازمانی دوباره کاری - خسارت در دوران ‎mes‏ گارانتی - محصولات برگشتی ‎Bess‏ - از رده خارج کردن - كاهش فروش oes ‏محصول‎ - تمدید گارانتی

صفحه 18:
010 Pal - طرح ریزی و تهیه ‎a alee)‏ دستورالعمل هاى کاری - حصول اطمینان از 21200007 - مطالعات مربوط به - مواد مصرقى در بازرسی و آزمون - تجزیه و تحليل كزارش نتابج بازرسى 0 کاربرد

صفحه 19:
هزینه ها هزینه های انطباق را می توان به عنوان هزینه انجام امور درست در اولين بار تعريف نمود. هزينه هاى شكست درون و برون سازمانى به عنوان هزينه هاى عدم انطباق (000000)) شناخته مى شوند . عبارتند از ا ا ۱

صفحه 20:
هزینه ها متاسفانه در بيشتر شركت ها بخش عمده اى از هزينه هاى كيفيت شامل بازرسى هاى مجدد اشتباهات يا خطاها . ‎nares peer nnn Rn Can Ty‏ 1 ‎So ee Ree Ce ae See ILS‏ محدوده هزینه های عدم انطباق(20000)) قرار می گیرند .

صفحه 21:
سازمان به دنبال دستیابی به نة

صفحه 22:
6ه استادان كيفيت . فيكن با و هرينكتون معتقدند كه 30 تا ‎4١‏ ‏درصد هزينه هر عمليات منجر به اتلافات مى شود . بنابراين بهبود كيفيت با حذف اتلافات بلافاصله منجر به افزايش ‎Se ees heyy ony‏

صفحه 23:
6ه بر این اساس . سيستم هزينه ت۱۹ 32000 فا ها نظر موارد دیل مس نان - آنچه که قبلا به عنوان اطلاعات کیفی تصور می گودید را - نواحى ‎Boe Ce‏ لازم برای بهبود را مشخص کرده و نها را اولویت بنتای می نعاید . ۳ د را اندازه گیری می کند .

صفحه 24:
6ه ee ‏ا ا لت ا‎ ae ia 55 ‏شاخص هاى متعدد عملكيدى كه در شركت مورد استفاده‎ - . ‏قرار می گیرد را به شاخص های پول تبدیل می نماید‎ - مدیران را قادر می سازد با استفاده از ابزار قدرتمند شاخص هاى يولى . با مديران ارشد ارتباط برقرار كنند .

صفحه 25:
بريايى و استقرار سيستم 00009 استقرار سيستم ©00) از يك فرايند جند مرحله اى تشكيل شده است .

صفحه 26:
0 ene ٩ eon ee epee omy Cleve eee) ‏طرح ریزی شوند و به طور نظام مند انجام گردند تا اساس و‎ ‏بنیاد قابل اطمینانی برای سیستم هزینه کیفیت در شرکت‎ . ‏ايجاد كردد‎

صفحه 27:
آماده سازی اين فعاليت عبارتند از : - تشكيل كميتة ©0060 - تعیین یک مسئول برای © © © - آموزش ©0060 - تعریف دامنه برنامه 6006 - تعهد به تامین منابع لازم

صفحه 28:
شكل كيرى و ايجاد کمیته 6006 را ۰/9/6۷ مديريت ارشد سازمان بايد نقشى فعال داشته باشد و هدايت و رهبری سیستم را در دست بگیرد . از اين رو كميته ©00) بايد شامل مديران اصلى از واحدهاى مختلف عملياتى جهت بررسى و هدايت فعاليت هاى © ©

صفحه 29:
تعیین سئول 6006 مسئول 206 از میان مدیران شرکت توسط مدیر عامل تعیین می گردد تا فعالیت های کر ۱۱ در ل ‎erate‏ ©0060 وطيفه اين فرد هدايت و يشتيبانى مداوم از مجموعه فعالیت های رس م۱

صفحه 30:
تعیین سئول 006 توجه به این نکته بسیار مهم است که مسئولیت کلیدی ۱7 eee eet anes ‏عملکرد بخش تضمین کیفیت (269)) نیست..‎

صفحه 31:
كن جا الك ۳ سازمان باید به صورت تنگاتنگ در تلاش های اجراى 0009) مشاركت داشته باشند ‎٠‏

صفحه 32:
تعیین سئول 008 لت سس کر ۱ كرك ادرر ذلك در خطوط تولید ضروری است ۰

صفحه 33:
FB) co oe) ‏ل ا‎ 0 eee led - تعيين هزينه ها مطابق با فعاليت هاى 000©9© ‎nC Pr Ie‏ ا ا ا نت واحدهاى سازمان , ‏- تهبه گزارش های 0 در سطح شرکت . واحد . حوزه های کاری و فرایندها .

صفحه 34:
تعیین سئول 008 همچتنین نقش اصلی مدیران /سی‌برستان خط در بردارنده موارد ذيل- رواش a OE a NO ‏كان‎ Co IC . ‏مشخص کردن موارد هزینه کیفیت که نیاز به پایش دارد‎ رن بر هاى سيستم ‎COG‏ - تجزيه و تحليل هزينه هاى كيفيت و انجام اقدامات اصلاحى مناسب براى حل مشكلات مر سر اا تس را

صفحه 35:
COG Sigel تراقَ ايجاد اظمينان از درك كامل مفهوم و کاربردهای ‎COG‏ ‏. مسئول و اعضای کمیته 00060 باید برخی از آموزش ها ‎EO EO CME ae ae DS ED)‏ سرپرستان کلیه واحدهای کلیدی که به نحوی با پروژه ‎is een) ee oOo)‏ ۱ ميبوطه شركت نمايند .

صفحه 36:
COG Sigel برای ایجاد اطمینان از درک منهوم 5 ‎(COG cls p5l5‏ ‎arene)‏ کرک اك ‎SNS CoE ‏اه‎ ‏كليه واحدهاى كليدى كه به نحوى با يروزه ©0000 مرتبظط ‏ا رت 000

صفحه 37:
تعر بف دامنه بر نامه 006۵ دامنه سیستم شرکت باید به طور شفاف و روشن تعریف شده باشد . در واقع ‎wb‏ مسر تمد ۳00 بت برخی فرایندهای بحرانی و کلیدی متمر کر خواهد شد .

صفحه 38:
تمرين ا ی 00

صفحه 39:
شناسايى موارد | ات ‎sey‏ مرحله ‎jes‏ فعالیت های ذيل م باشد : - تهيه جك ليست ‎pe oe‏ اناق 0 ee) - ارزیابی موارد هزینه 0 (CONC ) oles) ‏عدم‎ ۳ IE) 0 1035-55 ا 0 ۱ لى با هزیته های عدم انطباق

صفحه 40:
تعیین هر عيين هزينه هاى عدم انطباة ‎et‏ اك ‎rt eer) 0‏ مرحله نخست : بت با لز رل را ‎syn aly‏ عدم ار لس زا

صفحه 41:
دویاره کاری‌ها ب تسا بو فنیرانت. عتراسعی مجدد محصول توقف سیستم طراحی به لقلا ‎(CAD) Jeet‏ باجعا و تعو يض كار كتان اخیر در وصول حساب‌های در یاف اهکالات لیست. سقوق. جمع آوری: تمجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی داده‌های سستم ۵0

صفحه 42:

صفحه 43:
0 RTE Tee پس از شناسایی محموعه ای از هزینه های | ار مورد نطر . مساله ضروری ۰ ين معیارهایی برای ارزيابى هر يك از موارد هزينه عدم انطباق مى باشد .

صفحه 44:
حدافل بر اساس داده های موجود قابل برآورد با ‎nie‏ سس موارد هزین 2 ارائه نشانه ها و شاخص هایی مین بر امکان حذف انها ‎ues) ee‏ در ‏باشند .

صفحه 45:
COQ anew pe | در جهت حماب: ‎ae)‏ ‏ر سنوت مخ ات مستمر از 1 مستمر از ان ترغیب 0

صفحه 46:
داد: هاٍی ‎COQ) oe‏ 7 م اطلاعاتی مختلفى در سارمات قابل گرد آوری می باشند .

صفحه 47:
‎eae es‏ آوری داده های سیست ‏الف ) حساب هاى ثبت شده ‎ ‎ ‎ey‏ نقص عودت شده است

صفحه 48:
ب) سوایق حسابداری یابه مال ‎Fp!‏ از در 7 ‎ys‏ اه مير امى 9 سم لت زار سرت تا eC 2 ‏تسس كتردد‎

صفحه 49:
۱ Yip lA gh ap lp ‏از برش‎

صفحه 50:
تابع داده های هزینه های عدم انطباق رل “a ‎es ae Sees‏ ممکن اس مات خود را سرت ‎er Eppa Ded de)‏ رز مر ‎ ‏ال ل ا ‎BIS‏ ‎Sy Dees‏ ند رت -. ‏نت كمك مناسبى در برآورده هاى الى هزینه های ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎A= ©

صفحه 51:
هک سح نم ا ا ل 0 ‎Dg‏ لك ا ‎Cp‏ سس رز

صفحه 52:
به طور سر )5 ‎ee)‏ تلاش ‎Gy Uy‏ به دست اوردلن ارات ‎Rely Vey ey‏ داده هاى هزينه كيفيت- عمدهاى از هزيئه هاى كى نگهداری شده در امور مالی سازمان تطابق ندارد . از بق حساب های مالی با موارد هرینه اند دفت سك الا كرود

صفحه 53:
دز مس دوم 51 رد رب سل ار با ار ت با سر فصل هاى درج شده در

صفحه 54:

صفحه 55:
رمک های راهنما در تعیین هزینه های عدم انطباق 000000 انطباق را تعيين تكميل اين جدول ضرورى است تا از مشاركت مديران واحدها و فوايندهاى مرتبط اطميئان حاصل نماييد .

صفحه 56:
اف و ار | انطباق "" در كاربرك زير موارد هزيئه عدم انطباق مهم دَرَسَارمَان خود را به روشنى مشخص نماييد .

صفحه 57:
ارد هزینه عدم انطباق شناسایی كك ارزيابى موارد هزد ‎hj F BES‏ ) ارزيابى لا ‎en‏ ‏کار رک زر ای اوری: ۳ مى کرد هزيئه | ات تكميل مى

صفحه 58:
كاربركك ارزيابى موارد هزينه عدم انطباق شناسايى شده هزینه عدم انطباق #۴ شکست درون‌سازمانی؛ 8 خطای برون‌سازمانی مثال: تولید بیش از ناز (1۳

صفحه 59:
ل 9 پس از شناسایی و تعیین مواردی از هزینه کیفیت جهت کاهش كام بعدى جمع آورى داده هاى هزينه كيفيت مى باشد اين و( - تعيين هزينه موارد هزينه كيفيت -ارائه كزارش وضعيت

صفحه 60:
تعیین موارد هزینه کیفیت هنكام اندازه كيرى هزينه هاى كيفيت . نيازى به بدست آوردن ريز هزينه ها نيست . هدف رسيدن به سيستمى است كه تصوير مناسب وكاملى از هزينه اى كيفيت را منعكس سازد .

صفحه 61:
روشهای محاسبه هزینه های کیفیت عبارتند از : 70 در اين روش داده هاى مالى موجود از حساب هاى ا ا 0

صفحه 62:
ب ) قيمت كذارى واحد این روش هنگام بروز و تکیار نقص يا مشکل . مور است . براى قيمت كذارى بر روى نقص . هزينه هاى يك عيب محاسبه شده و سپس در تعداد دفعاتی که نقص رخ می دهد مره سس سرد

صفحه 63:
ج ) کل نفرات این روش زمانى مورد استفاده قرار مى كيرد كه نفراتى دقيقا به منظور بررسى و كار بر روى عيوب استخدام شده باشئد .

صفحه 64:
د ) ضرر و زیان های وارده به منابع | نبروی كار مخارج مزبور می توانند در ارتباط با میزان زمان صرف شده توسط یک کارمند جهت اجرای یک فعالیت خاص رفع عيب و يا ميزان ict 7

صفحه 65:
ضرر و زيان هاى وارده به منابع / نيروى كار

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:
خطوط راهنماى ذيل مى توانئد در جمع آورى و كزارش داده هاى هزينه كيفيت مورد استفاده قرار كيرئد : " تا حد امكان از سيستم هاى مديريت هزينه موجود استفاده 0000 ‎a‏ ا ال ا ا ات ل 0 "" در مورد شاخص هاى عملكردى . متنئاسب با شرايط كسب و كار و جمع اورى داده هاى هزينه هاى كيفيت براى انها

صفحه 70:
خطوط راهنماى ذيل مى توانئد در جمع آورى و كزارش داده هاى هزينه كيفيت مورد استفاده قرار كيرئد : ا ل ا ال ل ا ل ل ‎Behe‏ ‏"" توانايى افزاد در مراحل اوليه در شناسايى هزيئه هاى كيفيت به تدریج افزایش می یابد . لذا در ابتدای کار انتظار افزایش هزينه هاى كيفيت را داشته باشيد . " هزينه ها را با محلى كه در آن روى مى دهئد . مرتبط نماييد

صفحه 71:
خطوط راهنماى ذيل مى توائند در جمع آورى و كزارش داده هاى هزينه كيفيت مورد استفاده قرار كيرئد : " كل هزينه هاى كيفيت را به صورت دوره اى تحت يايش 0 ۴ در بخش های مورد نظر برای بهبود . هزینه های کیفیت باید با دقت بالاتری جمع آوری شده و به دفعات بیشتری تحت پایش قرار گیرند .

صفحه 72:

صفحه 73:
۱ A ‏و‎ در تجزيه و تحليل داده هاى سيستم ©0000 موارد ذيل بايد انجام كيرند : - اولويت بندى موارد هزينه كيفيت جهت بهبود - هدف كذارى براى بهبود

صفحه 74:
پا ار ‎eer‏ كت سه روش معمول جهت اولویت بندی موارد برای بهبود عبارتند از : ۱- تجزیه و تحلیل روند هزینه های کیفیت ۲- تجزیه و تحلیل انحراف ۳- تجزیه و تحلیل پارتو

صفحه 75:
تجزيه و تحليل روند هزينه هاى كيفيت اولويت بندى موارد هزينه هاى كيفيت در اين روش زمانى مفيد خواهد بود كه داده هاى كذشته و حال موجود باشد . در اين صورت امكان مقايسه بين داده هاى هزينه هاى عدم انطباق در كذشته و حال وجود خواهد داشت .

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:
تجزیه و تحلیل انحراف اين روش در شرایطی که مقاصد يا اهداف برای عملکرد سیستم مشخص شده باشند . از کارایی بالایی برخوردار است .

صفحه 79:

صفحه 80:
تجزیه و تحلیل پارتو تجزیه و تحلیل پارتو با مرتب کردن هزینه های کیفیت بر اساس بزرگی سهم آنها در هزینه های کیفیت آغاز می گردد .

صفحه 81:
۱ پس از اولویت بندی موارد هزینه کیفیت عدم انطباقی که بیشترین نقش را در هزینه های کیفیت شرکت دارد . اقدامات ذیل می بایست انجام گیرد : - هدف گذاری برای بهبود و کاهش هزینه های کیفیت به عنوان مثال کاهش هزینه کل کیفیت نسبت به حجم معاملات فروش تا ۱۰ درصد برای سال جاری .

صفحه 82:
وله - تعيين اهداف عملياتى به نحوى كه به شركت در راه رسيدن به اهداف جامع خود كمك نمايد . از جمله اين اهداف عملیاتی به طور مثال می توان به کاهش دوباره کاری ها تا ۲۵ درصد پرای سال جاری یا کاهش شکایات در دوره گارانتی تا ۰ درصد در سال جاری اشاره تمود. - اتخاذ اقدام اصلاحی مناسب و پایش پیشرفت به سمت اهداف .

صفحه 83:
هدف گذاری ‎٠‏ اهداف باید کمی بوده و ترجیحا بر مبنای واحد پول سنحیده شوند . به علاوه در هدف گذاری های فوق دامنه سیستم 206) باید همواره مد نظر باشد . ‎

صفحه 84:

صفحه 85:
پس از تجزیه و تحلیل داده هی هرینه کیق ‏ ۲ 1 اولويت دار متمركز كيدد . به اين منظور مجموعة هاى ذيل بايد صورت گیرند : oe On i Ole aE ee Coe eC EOE SESE Rad) ‏ا ا‎ های کیفیت .

صفحه 86:
- بحث و تبادل نظر در مورد کار کرد هزینه هی - اعمال بهبود < محاسبه هزینه موارد عدم انطباق

صفحه 87:
* کمیته 200 باید تیم های کاری با ‎Tey‏ ‏عنوان متولیان فرابند جهت نظارت بر موارد بندى شده هزيئه هاى كيفيت تعيين نمايد .

صفحه 88:
* اعضای گروه کاری باید در فرایندی که مورد در آن مشخص شده فعالیت داشته باشند ‏ ‎ed ana)‏ سس مس مت تست تلد یا سشتری فرايندى كه مورد هزينه كيفيت در آن مشخص شده نا

صفحه 89:
های مذکور می بایست توسط کمیته (62 به ‎EE‏ زر

صفحه 90:
قو رق ور سر رس زر رز خبرنامه ها . پست الکترونیکی و تایلوی اعلانا ۰ به منظور تبادل آراء و نظرات توسط کته © ©. 0

صفحه 91:
تيم كب ار بهره گیری از روش های و د نكير ‎os‏ بهبود 2008 مى باشد .در این جارجو ‎ie Sie enon cae eens | ‎2 OP ee ee eer oes ee Sree oe 1 Or

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:
بکار کیری فعالیت های انطباف در سیستم جهت کاهش هرینه های عدم انطباف بدین ۶۰ ‎oe eS ees‏ را در منظور كردد .

صفحه 97:
۱ Corea Comer ‏در جهت بهبود چرخه کاهش هزینه‎ ‏کاربرگ زیر استفاده و‎

صفحه 98:

صفحه 99:
اه جهت محاسبه هزینه کیفیت این موارد به تما ۳ خواهد کرد .

صفحه 100:

صفحه 101:
‎ei ie ats‏ . سپس این ۳ ا ا ا ا آنها تبادل نظرنماید .

صفحه 102:

صفحه 103:
گام ۶: بهبود مستمر در عملکرد سیستم 6000 در اجرای بهبودهای مستمر مواره زیر باید مد نظر باشند : - برقرارى سيستم ييشكيرانه - طرح ریزی یک برنامه مان بندی برای فعالیت های بهبود - به روز رسانى کارت های 000

صفحه 104:
0 ‎e)‏ زر ۳ ‏هر کدام از عملیات سازمان می توانند سیب ایجاد هزینه کیفیت شوند. از این رو یک تجزیه و تحلیل دقیق ‎NC Ne ce eel ee)‏ ۱

صفحه 105:
رح رت را زد بر اس رد ۱ ale ae mores) PA i et ‏اين حال فرك فاى‎ Un raion ‏رثابت پذیری شرکت بحرانی هستند . باید با تناوب‎ بيشترى در معرض فعاليت هاى بهبود قرار كيرند .

صفحه 106:
روز اوري كارك اشارى هرت كفيك كارت هاى هزينه كيفيت بايد به روز نكه داشته شده و

بسمه تعالی دوره آموزشی هزینه های کیفیت ‏COQ شرکت بهبود صنعت مهرگان هزینه کیفیت هزینه کیفیت ( )COQعبارت است از سیستم برآورد و تحلیل مجموعه هزینه های حصول اطمینان از کیفیت محصوالت و خدمات هزینه کیفیت این سیستم ،کارکنان را از هزینه های ناشی از کیفیت پایین آگاه ساخته و آنها را در یافتن موثر ترین روش انجام کار از نظر هزینه با هدف برآورده ساختن نیازمندی های مشتری یاری می رساند . هزینه کیفیت سطح کیفیت پایین برای شرکت ،هزینه در برداشته و رقابت پذیری شرکت را کاهش می دهد .از سوی دیگر کیفیت خوب باعث صرفه جویی در هزینه های سازمان شده و توان رقابتی شرکت را افزایش می دهد. هزینه کیفیت هزینه کیفیت COQیک سیستم سنجش عملکرد کسب و کار است که اثرات اطمینان یا عدم اطمینان مشتریان نسبت به دریافت بهترین کیفیت کاال و خدمات را از طریق شاخص های پولی ،کمی کرده و اندازه گیری می نماید . هزینه کیفیت از دیدگاه یک سیستم کیفیت جامع ،محاسبه ،تحلیل وکاهش هزینه های کیفیت ،بخشی از یک چرخه چهار مرحله ای محسوب می شود که طرح ریزی کیفیت ،حل مساله و کنترل کیفیت فرایند ،سایر مراحل آن به شمار می روند . هزینه کیفیت هزینه کیفیت در این چرخه ،طرح ریزی کیفیت ،برنامه های کیفی سازمان را تعیین کرده و زمانبندی می نماید .سپس سیستم COQ به شناسایی و تجزیه و تحلیل هزینه های کیفیت مرتبط به طرح کیفیت می پردازد . مدل (PAFپیشگیری ،ارزیابی ،شکست ) در سیستم ، COQهزینه های کیفیت در سه حوزه هزینه های پیشگیری ،ارزیابی و شکست تقسیم می شوند .به این تقسیم بندی به اختصار مدل PAFاطالق می شود . ‏Prevention Appraisal Failure مدل (PAFپیشگیری ،ارزیابی ،شکست ) در این مدل معموال COQبر اساس هزینه های مرتبط با چهار گروه از فعالیت ها به شرح ذیل طبقه بندی می گردد -1هزینه های پیشگیری این هزینه ها ،در بردارنده کلیه هزینه های مرتبط به شناسایی ، پیشگیری یا کاهش ریسک بروز عدم انطباق یا عیب می باشد . هزینه های مرتبط به طرح ریزی ،آماده سازی ،آموزش نگهداری پیشگیرانه و ارزیابی ،مثال هایی از این گروه می باشند . -2هزینه های ارزیابی این هزینه ها شامل هزینه های حصول الزامات کیفی اعم از تصدیق و کنترل کیفیت درکلیه مراحل ( طراحی ،تولید ، حمل و توزیع و خدمات پس از فروش )می باشند .ممیزی کالیبراسیون ،آزمون و اندازه گیری از جمله هزینه های ارزیابی هستند . -3هزینه های شکست درون سازمانی این گروه ،هزینه هایی را شامل می شود که در درون سازمان به علت غیر منطق بودن و معیوب بودن قطعات و تولیدات در هر یک از مراحل طراحی ،تولید و ارسال ایجاد می شوند . به طور مثال هزینه ضایعات ،دوباره کاری ها ،تست های مجدد ،بازرسی مجدد ،بهسازی و اصالح ،زمان توقف ، اضافه کاری ،اقدام اصالحی و طراحی مجدد در این گروه هزینه ها قرار می گیرند -4هزینه های شکست برون سازمانی این هزینه ها ،مواردی هستند که بعد از تحویل کاال یا خدمات به مشتری به علت عدم انطباق یا معیوب بودن ناشی می گردند . نقص یا خطای تجهیزات ،زمان تلف شده ،هزینه های دوره گارانتی ،هزینه های اداری مرتبط با عیب و کاهش حسن نیت و اعتماد مشتری در زمره این هزینه های می باشد . هزینه های عدم انطباق خطا /شکست برون سازمانی شکایات مشتریان خسارت در دورانگارانتی محصوالت برگشتی اعطاء امتیاز کاهش فروشجبران خسارتمحصول تمدید گارانتی فراخوان محصول تاخیر در تحققدرآمدها خطا /شکست درون سازمانی - دوباره کاری -ضایعات از رده خارج کردنتوقفات قصور پیمانکاران فرعی تعویض ها تجزیه و تحلیل خطا /شکست بازرسی و آزمون مجدد کاهش اعتبار تغییرات مهندسی حوادث کاهش قیمت به واسطهافت کیفیت هزینه های انطباق ارزیابی پیشگیری بازرسی اقالمورودی بازرسی حین فرایند بازرسی و آزموننهایی تولید آزمایشی مواد مصرفی دربازرسی و آزمون تجزیه و تحلیلگزارش نتایج بازرسی تست عملکرد حینکاربرد طرح ریزی و تهیهروش های اجرایی و دستورالعمل های کاری حصول اطمینان ازعملکرد تامین کنندگان مطالعات مربوط بهقابلیت فرایند آموزش کیفیت برنامه های بهبودکیفیت جمع آوری ،تجزیهو تحلیل و گزارش داده های کیفیت هزینه ها هزینه های انطباق را می توان به عنوان هزینه انجام امور درست در اولین بار تعریف نمود. هزینه های شکست درون و برون سازمانی به عنوان هزینه های عدم انطباق ( )CONCشناخته می شوند ،عبارتند از هزینه ایجاد شده در نتیجه انجام نادرست کار در اولین مرتبه . هزینه ها متاسفانه در بیشتر شرکت ها بخش عمده ای از هزینه های کیفیت شامل بازرسی های مجدد اشتباهات یا خطاها ، دوباره کاری ها ،تعمیرات ،اتالفات هزینه های دوران گارانتی و استرداد پول مشتری می باشند ،که همگی در محدوده هزینه های عدم انطباق( )CONCقرار می گیرند . سازمان به دنبال دستیابی به نقطه تعادل بین سطح کیفیت و هزینه کل کیفیت می باشند فواید COQ استادان کیفیت ،فیگن با و هرینگتون معتقدند که 25تا 40 درصد هزینه هر عملیات منجر به اتالفات می شود .بنابراین بهبود کیفیت با حذف اتالفات بالفاصله منجر به افزایش ظرفیت بدون سرمایه گذاری اضافی می گردد . فواید COQ بر این اساس ،سیستم هزینه کیفیت ()COQدر بردارنده فعالیت هایی نظیر موارد ذیل می باشد : آنچه که قبال به عنوان اطالعات کیفی تصور می گردید راکمی می نماید . نواحی دارای پتانسیل الزم برای بهبود را مشخص کرده وآنها را اولویت بندی می نماید . -فرایند بهبود را اندازه گیری می کند . فواید COQ روشی جهت محاسبه و تعیین میزان بازگشت سرمایه مهیا مینماید. شاخص های متعدد عملکردی که در شرکت مورد استفادهقرار می گیرد را به شاخص های پول تبدیل می نماید . مدیران را قادر می سازد با استفاده از ابزار قدرتمند شاخصهای پولی ،با مدیران ارشد ارتباط برقرار کنند . برپایی و استقرار سیستم COQ استقرار سیستم COQاز یک فرایند چند مرحله ای تشکیل شده است . گام : 1آماده سازی این مرحله شامل مجموعه فعالیت هایی است که باید به دقت طرح ریزی شوند و به طور نظام مند انجام گردند تا اساس و بنیاد قابل اطمینانی برای سیستم هزینه کیفیت در شرکت ایجاد گردد . آماده سازی این فعالیت عبارتند از : تشکیل کمیته COQ تعیین یک مسئول برای COQ آموزش COQ تعریف دامنه برنامه COQ -تعهد به تامین منابع الزم شکل گیری و ایجاد کمیته COQ برای حصول اطمینان از موفقیت در ایجاد سیستم ، COQ مدیریت ارشد سازمان باید نقشی فعال داشته باشد و هدایت و رهبری سیستم را در دست بگیرد . از این رو کمیته COQباید شامل مدیران اصلی از واحدهای مختلف عملیاتی جهت بررسی و هدایت فعالیت های COQباشد . تعیین مسئول COQ مسئول COQاز میان مدیران شرکت توسط مدیر عامل تعیین می گردد تا فعالیت های COQرا در شرکت هدایت نماید در مرحله استقرار سیستم COQوظیفه این فرد هدایت و پشتیبانی مداوم از مجموعه فعالیت های استقرار سیستم می باشد . تعیین مسئول COQ توجه به این نکته بسیار مهم است که مسئولیت کلیدی برای اجرای سیستم هزینه کیفیت تنها متکی بر عملکرد بخش تضمین کیفیت ( )QAنیست . تعیین مسئول COQ کارکنان بخش مالی مانند حسابداران یا مدیر مالی سازمان باید به صورت تنگاتنگ در تالش های اجرای COQمشارکت داشته باشند . تعیین مسئول COQ در اجرای سیستم ، COQهمکاری نزدیک و تنگاتنگ کارکنان امور مالی /حسابداری و مدیران /سرپرستان خطوط تولید ضروری است . تعیین مسئول COQ در این خصوص ،نقش اصلی کارکنان مالی /حسابداری شامل موارد ذیل می باشد : تعیین هزینه ها مطابق با فعالیت های COQ گرد آوری و پردازش داده های سیستم COQاز کلیهواحدهای سازمان ، تهیه گزارش های COQدر سطح شرکت ،واحد ،حوزههای کاری و فرایندها . تعیین مسئول COQ همچنین نقش اصلی مدیران /سرپرستان خط در بردارنده موارد ذیل می باشد : همکاری با کارکنان بخش مالی /حسابداری به منظورمشخص کردن موارد هزینه کیفیت که نیاز به پایش دارد ، جمع آوری داده های سیستم COQ تجزیه و تحلیل هزینه های کیفیت و انجام اقدامات اصالحیمناسب برای حل مشکالت پیگیری خط مشی مستمر کاهش هزینه کیفیت . آموزش COQ برای ایجاد اطمینان از درک کامل مفهوم و کاربردهای COQ ،مسئول و اعضای کمیته COQباید برخی از آموزش ها را در این زمینه طی کنند ،به عالوه اینکه مدیران و سرپرستان کلیه واحدهای کلیدی که به نحوی با پروژه COQمرتبط هستند می بایست در کالس های آموزشی مربوطه شرکت نمایند . آموزش COQ برای ایجاد اطمینان از درک مفهوم و کاربردهای ، COQ مسئول و اعضای کمیته COQباید برخی از آموزش ها را در این زمینه طی کنند ،به عالوه اینکه مدیران و سرپرستان کلیه واحدهای کلیدی که به نحوی با پروژه COQمرتبط هستند می بایست در کالس های آموزشی مربوطه شرکت نمایند . تعریف دامنه برنامه COQ دامنه سیستم شرکت باید به طور شفاف و روشن تعریف شده باشد .در واقع باید مشخص شود که COQدر سراسر شرکت و کلیه فعالیت های آن ها جاری می شود یا تنها بر برخی فرایندهای بحرانی و کلیدی متمرکز خواهد شد . تمرین اطالعات اعضاء کمیته COQسازمان خود را در کاربرگ زیر تکمیل نمایید . گام : 2تعیین هزینه موارد عدم انطباق دومین گام ایجاد سیستم COQتعیین موارد عمده هزینه کیفیت است . شناسایی موارد عدم انطباق در این مرحله شامل فعالیت های ذیل می باشد : تهیه چک لیست هزینه عدم انطباق ارزیابی موارد هزینه عدم انطباق شناسایی شده ، تعیین منابع داده های هزینه های عدم انطباق ( ) CONC -تطبیق حساب های مالی با هزینه های عدم انطباق تهیه چک لیست هزینه عدم انطباق تعیین هزینه های عدم انطباق در مرحله نخست نیازمند تهیه فهرستی از موارد عمده هزینه عدم انطباق می باشد . کمیته COQمی تواند از تکنیک های طوفان فکری در تهیه یک چک لیست از موارد هزینه عدم انطباق بالقوه درشرکت استفاده نماید . ارزیابی هزینه های عدم انطباق شناسایی شده پس از شناسایی مجموعه ای از هزینه های عدم انطباق مورد نظر ،مساله ضروری ،تعیین معیارهایی برای ارزیابی هر یک از موارد هزینه عدم انطباق می باشد . ارزیابی هزینه های عدم انطباق شناسایی شده موارد هزینه عدم انطباق شناسایی شده قابل محاسبه بوده ویا حداقل بر اساس داده های موجود قابل برآورد باشند . افراد مسئول در شناسایی موارد هزینه عدم انطباق ،قادر بهارائه نشانه ها و شاخص هایی مبنی بر امکان حذف آنها باشند . ارزیابی هزینه های عدم انطباق شناسایی شده دستیابی به برخی موفقیت های زود هنگام ،مدیریت و کارکنان را نسبت به اثر بخشی سیستم COQمتقاعد ساخته و آنها را در جهت حمایت مستمر از آن ترغیب می نماید . تعیین منابع داده های هزینه های عدم انطباق داده های سیستم COQاز منابع اطالعاتی مختلفی در سازمان قابل گرد آوری می باشند . تعیین منابع داده های هزینه های عدم انطباق برخی منابع جمع آوری داده های سیستم COQعبارتند از : الف ) حساب های ثبت شده مثال :در یک حساب یا زیر حساب ممکن است داده هایی در مورد هزینه تعویض محصوالتی که توسط مشتریان به علت نقص عودت شده است ،وجود داشته باشد . تعیین منابع داده های هزینه های عدم انطباق ب) سوابق حسابداری پایه مثال :برخی از کارکنان واحد تولید به صورت تمام وقت به تعمیرمحصوالت معیوب تخصیص داده می شوند .با نگهداری نام این افراد و سوابق لیست حقوق واحد ها ،این امکان میسر می شود که سهم آنها را در هزینه کیفیت محاسبه گردد . تعیین منابع داده های هزینه های عدم انطباق ج ) تخمین ها مثال :قضاوت نسبت زمان تلف شده کارکنان به علت عدم تعادل خط تولید یا تحویل دیر قطعات ،یک تخمین مناسب از برخی موارد هزینه های کیفیت می باشد . تعیین منابع داده های هزینه های عدم انطباق د) سوابق مقطعی مثال :برخی کارکنان ممکن است زمان خود را صرف دوباره کاری و رفع عیوب نمایند .دراین حال کارکنان می توانند سوابق خود را برای یک دوره معین نگهداری کنند . نتایج حاصله کمک مناسبی در برآورده های آتی هزینه های کیفیت خواهد بود. تطابق حساب های مالی با هزینه های عدم انطباق سیستم COQباید محل و مرجع داده های هزینه کیفیت در شرکت را مشخص نموده و چگونگی گردآوری آنها را تعیین نماید .دفتر روزنامه و دفتر کل که در بردارنده جزئیات حساب ها می باشند ،نقطه شروع مناسبی برای بررسی داده های هزینه کیفیت می باشد . تطابق حساب های مالی با هزینه های عدم انطباق به طور معمول در اولین تالش ها برای به دست آوردن داده های هزینه کیفیت ،مشخص می شود که بخش عمده ای از هزینه های کیفیت با حساب های نگهداری شده در امور مالی سازمان تطابق ندارد .از این رو در تطبیق حساب های مالی با موارد هزینه های کیفیت باید دقت الزم اعمال گردد تطابق حساب های مالی با هزینه های عدم انطباق در چنین شرایطی محاسبه دقیق حساب های مالی از درجه دوم اهمیت برخوردار بوده و نکته مهم تطابق موارد هزینه کیفیت با سر فصل های درج شده در صورتحساب های مالی است . مثالی از تطابق حساب های مالی با موارد هزینه عدم انطباق کاربرگ های راهنما در تعیین هزینه های عدم انطباق در یک جمع بندی از این مرحله ،کاربرگ های ذیل به شما کمک خواهند کرد تا موارد هزینه عدم انطباق را تعیین نمایید .در تکمیل این جدول ضروری است تا از مشارکت مدیران واحدها و فرایندهای مرتبط اطمینان حاصل نمایید . الف ) کاربرگ تعیین موارد هزینه عدم انطباق در کاربرگ زیر موارد هزینه عدم انطباق مهم در سازمان خود را به روشنی مشخص نمایید . ب ) کاربرگ ارزیابی موارد هزینه عدم انطباق شناسایی شده کاربرگ زیر برای ارزیابی موارد مهم شناسایی شده هزینه عدم انطباق تکمیل می گردد. کاربرگ ارزیابی موارد هزینه عدم انطباق شناسایی شده گام : 3جمع آوری داده های سیستم COQ پس از شناسایی و تعیین مواردی از هزینه کیفیت جهت کاهش گام بعدی جمع آوری داده های هزینه کیفیت می باشد این گام شامل فعالیت های ذیل می باشد : تعیین هزینه موارد هزینه کیفیت -ارائه گزارش وضعیت تعیین موارد هزینه کیفیت هنگام اندازه گیری هزینه های کیفیت ،نیازی به بدست آوردن ریز هزینه ها نیست .هدف رسیدن به سیستمی است که تصویر مناسب وکاملی از هزینه ای کیفیت را منعکس سازد . روشهای محاسبه هزینه های کیفیت عبارتند از : الف ) صورتحساب کلی در این روش داده های مالی موجود از حساب های شرکت استخراج و گردآوری می شوند . ب ) قیمت گذاری واحد این روش هنگام بروز و تکرار نقص یا مشکل ،موثر است . برای قیمت گذاری بر روی نقص ،هزینه های یک عیب محاسبه شده و سپس در تعداد دفعاتی که نقص رخ می دهد ،ضرب می شود. ج ) کل نفرات این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نفراتی دقیقا به منظور بررسی و کار بر روی عیوب استخدام شده باشند . د ) ضرر و زیان های وارده به منابع /نیروی کار ‏ مخارج مزبور می توانند در ارتباط با میزان زمان صرف شده توسط یک کارمند جهت اجرای یک فعالیت خاص رفع عیب و یا میزان پرداخت مالی برای رفع یک عیب خاص که برای یک بار هزینه می شود ،باشند . ضرر و زیان های وارده به منابع /نیروی کار خطوط راهنمای ذیل می توانند در جمع آوری و گزارش داده های هزینه کیفیت مورد استفاده قرار گیرند : ‏ ‏ ‏ تا حد امکان از سیستم های مدیریت هزینه موجود استفاده نمایید . هزینه کیفیت را در حساب های معمول مدیریت قرار دهید در مورد شاخص های عملکردی ،متناسب با شرایط کسب و کار و جمع آوری داده های هزینه های کیفیت برای آنها تصمیم بگیرید . خطوط راهنمای ذیل می توانند در جمع آوری و گزارش داده های هزینه کیفیت مورد استفاده قرار گیرند : ‏ ‏ ‏ نیازی نیست که برآورد اولیه از هزینه ها خیلی دقیق باشد . توانایی افراد در مراحل اولیه در شناسایی هزینه های کیفیت به تدریج افزایش می یابد ،لذا در ابتدای کار انتظار افزایش هزینه های کیفیت را داشته باشید . هزینه ها را با محلی که در آن روی می دهند ،مرتبط نمایید خطوط راهنمای ذیل می توانند در جمع آوری و گزارش داده های هزینه کیفیت مورد استفاده قرار گیرند : ‏ ‏ کل هزینه های کیفیت را به صورت دوره ای تحت پایش قرار دهید . در بخش های مورد نظر برای بهبود ،هزینه های کیفیت باید با دقت باالتری جمع آوری شده و به دفعات بیشتری تحت پایش قرار گیرند . گام : 4تجزیه و تحلیل داده های هزینه کیفیت در تجزیه و تحلیل داده های سیستم COQموارد ذیل باید انجام گیرند : اولویت بندی موارد هزینه کیفیت جهت بهبود -هدف گذاری برای بهبود اولویت بندی موارد هزینه کیفیت جهت بهبود سه روش معمول جهت اولویت بندی موارد برای بهبود عبارتند از : -1تجزیه و تحلیل روند هزینه های کیفیت -2تجزیه و تحلیل انحراف -3تجزیه و تحلیل پارتو تجزیه و تحلیل روند هزینه های کیفیت اولویت بندی موارد هزینه های کیفیت در این روش زمانی مفید خواهد بود که داده های گذشته و حال موجود باشد .در این صورت امکان مقایسه بین داده های هزینه های عدم انطباق در گذشته و حال وجود خواهد داشت . تجزیه و تحلیل انحراف این روش در شرایطی که مقاصد یا اهداف برای عملکرد سیستم مشخص شده باشند ،از کارایی باالیی برخوردار است . تجزیه و تحلیل پارتو تجزیه و تحلیل پارتو با مرتب کردن هزینه های کیفیت بر اساس بزرگی سهم آنها در هزینه های کیفیت آغاز می گردد . هدف گذاری پس از اولویت بندی موارد هزینه کیفیت عدم انطباقی که بیشترین نقش را در هزینه های کیفیت شرکت دارد .اقدامات ذیل می بایست انجام گیرد : هدف گذاری برای بهبود و کاهش هزینه های کیفیتبه عنوان مثال کاهش هزینه کل کیفیت نسبت به حجم معامالت فروش تا 10درصد برای سال جاری . هدف گذاری تعیین اهداف عملیاتی به نحوی که به شرکت در راهرسیدن به اهداف جامع خود کمک نماید .از جمله این اهداف عملیاتی به طور مثال می توان به کاهش دوباره کاری ها تا 25درصد برای سال جاری یا کاهش شکایات در دوره گارانتی تا 20درصد در سال جاری اشاره نمود . اتخاذ اقدام اصالحی مناسب و پایش پیشرفت بهسمت اهداف . هدف گذاری اهداف باید کمی بوده و ترجیحا بر مبنای واحد پول سنجیده شوند .به عالوه در هدف گذاری های فوق دامنه سیستم COQباید همواره مد نظر باشد . گام : 5بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها پس از تجزیه و تحلیل داده های هزینه کیفیت و درک کامل آنها ،کمیته COQمی بایست بر کاهش هزینه های کیفیت اولویت دار متمرکز گردد .به این منظور مجموعه فعالیت های ذیل باید صورت گیرند : تخصیص افرادی در جایگاه متولیان فرایند ،یا تعیین تیمهای کیفیت برای نظارت بر موارد اولویت بندی شده هزینه های کیفیت ، بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها - بحث و تبادل نظر در مورد کارکرد هزینه های عدم انطباق اعمال بهبود محاسبه هزینه موارد عدم انطباق تخصیص متولیان نظارت بر موارد اولویت بندی شده هزینه های کیفیت • کمیته COQباید تیم های کاری یا افرادی را به عنوان متولیان فرایند جهت نظارت بر موارد اولویت بندی شده هزینه های کیفیت تعیین نماید . هنگام تشکیل گروه های کاری موارد ذیل می بایست مد نظر باشند : • اعضای گروه کاری باید در فرایندی که مورد هزینه کیفیت در آن مشخص شده ،فعالیت داشته باشند ، • اعضای تیم همچنین می توانند تامین کننده یا مشتری فرایندی که مورد هزینه کیفیت در آن مشخص شده ، باشند . بحث و تبادل نظر در مورد کارکرد هزینه های عدم انطباق • عملکرد سازمان در خصوص هزینه های عدم انطباق ( ) CONCو برنامه ریزی انجام شده درجهت کاهش هزینه های مذکور می بایست توسط کمیته COQبه طور کامل مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد . بحث و تبادل نظر در مورد کارکرد هزینه های عدم انطباق • شیوه های مختلفی نظیر تشکیل جلسات ،ارائه گزارشات ، خبرنامه ها ،پست الکترونیکی و تابلوی اعالنات می توانند به منظور تبادل آراء و نظرات توسط کمیته COQبکار گرفته شوند . اعمال بهبود ها • در راه دستیابی به بهبودهای مورد نظر در هزینه های کیفیت تیم کیفیت نیازمند بهره گیری از روش های نظام مند نظیر چرخه بهبود PDCAمی باشد .در این چارچوب ابزارهای مختلف کنترل کیفیت مانند نمودار پارتو ،نمودار علت و معلول و برگه های کنترل در مراحل مختلف چرخه PDCAمورد استفاده قرار می گیرند . ادامه جدول صفحه قبل ادامه جدول صفحه قبل محاسبه هزینه موارد انطباق بکارگیری فعالیت های انطباق در سیستم COQدر جهت کاهش هزینه های عدم انطباق بدین معنی است که موارد هزینه انطباق نیز باید به حساب هزینه ها منظور گردد . داده های چرخه کاهش هزینه کیفیت برای مستند کردن علل و اقدامات اصالحی پیشنهاد شده در جهت بهبود چرخه کاهش هزینه کیفیت ،از کاربرگ زیر استفاده کنید. محاسبه موارد هزینه کیفیت انطباق داده های موارد هزینه انطباق که جهت کاهش هزینه کیفیت معرفی شده اند را در کاربرگ ذیل وارد نمایید .این امر جهت محاسبه هزینه کیفیت این موارد به شما کمک خواهد کرد . تبادل نظر در مورد نتایج در این بخش ،کاربرگ ذیل حاوی هزینه کیفیت را به روز نمایید .در نظر داشته باشید که داده های مربوط به قسمت هزینه های عدم انطباق می تواند از کارت های هزینه کیفیت پیشین برای موارد عدم انطباق گرفته شود .سپس این نتایج را در کمیته COQمطرح نموده و در مورد آنها تبادل نظرنمایید . گام : 6بهبود مستمر در عملکرد سیستم COQ در اجرای بهبودهای مستمر موارد زیر باید مدنظرباشند : برقراری سیستم پیشگیرانه طرح ریزی یک برنامه زمان بندی برای فعالیت های بهبود -به روز رسانی کارت های COQ ایجاد سیستم پیشگیرانه پیشگیری از خطا بهترین راه جلوگیری از بروز هزینه های باالی کیفیت می باشد . هر کدام از عملیات سازمان می توانند سبب ایجاد هزینه کیفیت شوند ،از این رو یک تجزیه و تحلیل دقیق می بایست در بخش های دارای مشکل انجام گیرد. طرح ریزی یک برنامه زمانبندی برای اقدامات بهبود زمانبندی فعالیتهای بهبود بستگی زیادی به شرایط حاکم بر سازمان دارد .با این حال هزینه های کیفیتی که برای رقابت پذیری شرکت بحرانی هستند ،باید با تناوب بیشتری در معرض فعالیت های بهبود قرار گیرند . به روز آوری کارت امتیازی هزینه کیفیت کارت های هزینه کیفیت باید به روز نگه داشته شده و منعکس کننده عملکرد سیستم COQباشد .

51,000 تومان