صفحه 1:
په نام صاحب مستمرترین بهبودها سمینار درس: با عنوان : استاد : ٩۳ ‏زمستان‎

صفحه 2:

صفحه 3:
cues irs a) ساکایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تعیر به سسمت بهتر شدن با بهود مستیر و ریت در وم ری بر این فلت یوار است که برای ایس سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم . بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و باشد. ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آور KAI + ZEN = KAIZENU بهبود مستمر و تدريجى با بهره كيرى از مشاركت تمام كاركنان 0 = 7

صفحه 4:
با 5 درجنگ جهانی دوم ژاپن کاملا تخریب شد . در آن زمان هیچ ‎ae 0‏ ا دبي مهم ترین سرمایه یعنی ‎Ties‏ ‏ال ل لت ملى در زاين شكل گرفت که همان جنبش آبروبخشیدن به ژاپن بود ۰ همه ژاپنی ها قبول کردند که پاسداری از کیفیت باید و

صفحه 5:
5 all Err فلسف کایری رن اصل استوا است که س و ی نان شامل زندگی شغلی. زندگی اجتماعی. و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد . فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای اجتماعی در ژاین باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تب شود و دانشگاه به کارخانه. کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از های کارگر بهره مند گردد.

صفحه 6:
Peer re ari ene) - كارها را درست انجام دادن کارهای درست را انجام دادن 0101 152 ‏ا‎ nO N OSes

صفحه 7:
کر ‎lean production *‏ یباتولید ناب کهازلیررو ناب نامیده میشبود که در مقایسه باتولید لنبوه هر چیزرا به میزلنک متر مورد لستفاده قرار میهد ‎Sigma *‏ 51 ۵ شرس یگما ی کرییکره 7 جلریچدوج: همه جانبه لسنکه به منظور حرکندر مسیر تعا در صورتب هرهم گیریدرسز آن‌می‌تولند ‎Pi‏ ‎es‏ ‎kaizen ٠ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
eee eee

صفحه 9:
کارکرد حرفه ای کایزن از دو روش امکانپذیر است:

صفحه 10:
1995م با بهزه قنرق أو امشاركت كاركنان روش کارگاهی

صفحه 11:
‎peers Celt‏ كأيزن ‎

صفحه 12:
اا 0 مكتلفرن دعقا آقاى تايى جى اوهنو معاون توليد شرکت تویوتا موتورز که بعدها به : نظریه تفکر ناب تبدیل شد. مودا را به ۷ دسته زیر تقسيم بندى مي ۱- مودای تولید بیش از نیاز )تولید مازاد) ۲ -مودای اتطار را رزمان انتطار) ۳- مودای حمل و نقل ۳ مودای حرکت های اضافی ۵- مودای انبارش ۶- مودای ایراد در فرآیند ۷- مودای تولید ضایعات و دوباره کاری

صفحه 13:
ere ied حفظ بهبود ایجاد شده را

صفحه 14:
هر چه به سطوح پایین تر می آییم از وظایف ایجاد بهبود کاسته و به وظایف حفظ و نگهداری بهبود افزوده مى شا مدیران سطوح بالاتر سازمان باید همواره بخش اعظم وقت خود را صرف بهبود سازمان نمایند و امور جاری را که نگهداری دارند به سطوح پایین تر واگذار کنند کارکنان یک سازمان همواره باید به فکر بهبود و حفظ دستاوردهای بهبود در سازمان خود باشند

صفحه 15:
ا ۱ ۱- نگویید چرا این کار انجام نمی شود. فکر کنید چگونه می توانید آن را انجام دهید. ۲ مود به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید. ۳- از وضعیت موجود راضی نباشید. باورداشته باشید که هميشه راه بهتری هم وجود دارد. ۲۳-گر مرتکب اشتباه شدید . بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید. ۵- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر ۶۰/ از تحقق هدف ا دست بكار شويد. ۶- برای پی بردن به ريشه مشكلات 8 بار بيرسيد جرا؟ ۲ 05 جل راف رويداد خطاست . سعى نكديد از دفتر كار خود مشكلات کنید. ‎aaa ok‏ سل مشكل از اده و اطلاعات کمي و به روز استفاده کنید. ‎-٩‏ برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود استذ اگر عقلتان به جایی نمی رسد. آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعی ا ‏۰- هیچ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ريشه بسیاری از مد ‎i ohio‏

صفحه 16:
mee) ۱ eee re ce ۱- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور مشهود و داشته باشد. ۲-برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا ۳- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هيج كاه عجولانه قضاوت نکنید. پل یت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گرو ۵ ارتباط یک طرفه دستوری از بلا بهپایین مشکلات سازمان را پیچیده تر مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه دا ۶ انسانها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنی سازی شکوفا شدن آنها استفاده کنید. ۷ تها فمالیت هایی را انجام دهید که برای سازمان شم ارزش افزوده ایجاد ۸ فراموش نکنید که ۵ ته پایه و بنیان ایجاد محصولی با کیفیت است. ‎ill ٩‏ الگوهای کار گروهی » مسائل محیط کارتان را حل کنید. نميا ة ]اندي ال ‎gem Cal pl‏ وقت از این کار خسته نشوید

صفحه 17:
ار 0 * گمبای ژاپنی به معنای محل واقعی انجام کارهاست که اصطلاحا برای کارگاه تولید و یاهر محلی به کار می رود که عملا کارهای ارزش آفرین در آن انجام می شود . این اصطلاح معمولابراین امر تاکید دارد که واقعی فقط با تمرکز بر کارگاه و ازطریق مشاهده مستقیم شرایطی به ی و ماساکی ایمایی یکی از محققین معروف کایزن گمباکایزن را روشی مبتنی بر عقل سلیم داند. اولین چیزی که برای بهبود باید شما انجام دهید رفتن به گمبا | (بوشیدا) * پیچیدگی طرح ها در ارتباط مستقیم با فاصله از گمبا است.(یو

صفحه 18:
1 بع4 کمک رويكرد

صفحه 19:
‎om)‏ ره ‎a‏ مایشویسرنا ‎C (6329 GPL ‎ ‎or‏ اصلاحات لاز ‎ ‎«6

صفحه 20:
‎er‏ رل اه ‎

صفحه 21:
SS kaizen — - خلاقيت يا لإتأآألاأأ©1© مرحله ذهنى ‎<j5155 —‏ ل ا

صفحه 22:
ربج رن | ۳۳ ۳ ۳۳۹ ۱ | ‏دب‎ ‎Slow and steady wins the race CME Roo 2

صفحه 23:

صفحه 24:
uoneaouul EAU! 7 time

صفحه 25:
96 ‎ee‏ حو ‎ ‏5500 ‏سطح درگیری حالت دانش و مهارت ‎een‏ ‏هدف گیری ‏ارزیابی ‎as ‎۳۸ ‏مام ‏كايزن ‎Reon ‎pcre ‏پیوسته و صعودی‎ ‏تدریجی و مداوم‎ ‏مدا(‎ ‎Ban ‎۳ ‎1 ‏سرمایه گذاری اندک‎ noe ‏فرآیندها وتلاش ها‎ ‏ان ‏۶ آ رک ‏نوآورى وجهش ‎١‏ ‏0000 ‎ee‏ ‏متتاوب و ادواری ‎eee‏ ‏ایده ها وتلاش های شخصی 0000 تخریب و ساخت کتایش تکنواوزیک و خاس سرمایه گذاری کلان تکنولوژی | ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
‎lie‏ جرای تایزن ‎

صفحه 27:
۳ ها ۳۱

صفحه 28:
5 که از لین ه بعدبه آن۵ ت لطاق‌میک نيم. پ نج حرفایل کلمات‌زیر لست * سي رى (5121151) تشخیص: به معنی جدا کردن آنچه ضروری است * سی تون (!1۱0(۷ ۵ ترتیب : سر و سامان دادن به آنچه کهپه * سی کت سو (1]150عاه) تنظیم : استاندارد کردن و رو؛ از غير ضرورى ها عنوان ضرورى باقى مى ماند 5 (5150) تظبفار تكن : باكسارى و تمير كردن كليه اشيا و لوازم مورد نياز كردن اقداماتى كه فوقا شرح داده شد شيت سوكه (1»!لا5 1 511!1) تكليف : ايجاد بسترها و سازو لازم براى رعايت همكانى اين استانداردها

صفحه 29:
SHITSUKE 5۱ Syme 5150 SEIKETSU

صفحه 30:
5۳۲۱۱۲ SRE pence | ‘SEIRI ‏پسندیده و نظارت اکید بر‎ SEITON ‏سس سر‎ SEIKETSU

صفحه 31:
SHITSUKE 5۶۱۱ SEITON SEISO SEIKETSU دسته بندى و كنار كذاشتن موارد غير ضرورى از محل كار

صفحه 32:
SHITSUKE 0 ۱ مرتب و منظم کردن اقلام ضروری ‎=e)‏ به بهترین وجه ممکن میباشد كه دسترسى به أنها را درمواقع ‎SEISO‏ ا م ‎SEIKETSU

صفحه 33:
SHITSUKE ECan C Cage ere Ey ‏هيجكونه كرد و غبارى روى كف‎ SEIRI ‏اتاقها و سالن ها .ماشین آلات و‎ SS تجهیزات باقی نماند 550 SEIKETSU

صفحه 34:
SHITSUKE 5 5 ‘SEIRI ‏نكهدارى محل كار بترتيبى كه با‎ للكت تكرار مرتب سازى روزانه راحتى و بهره ورى حاصل شود SEISO SEIKETSU

صفحه 35:
۹ Sort ig mle Ni, 115 3 ۳1 \ HEAVEN 7 ‏و‎ aS ‏ون‎ 2

صفحه 36:
دزم های پشتییانی

صفحه 37:
BRUM ‏ا‎ ۱-تعهد و پشتیبانی مدیریت , عامل اصلی بهبود است . ۲-مقصر کردن و قضاوت عجولانه ممنوع ۳باید بپذيريم که مشکلات پایان ناپذیرند و تا ما هستیم, مشکل هم هست. ۴-توانایی های ناشناخته کارکنان, با تهییج و بها دادن به آنها به فعل در می آید . ۵- اگر صد نفر قدم برای بهبود بردارند, بهتر از صد قدمی است که یک نفر به تنهایی ب دارد . ۶ غنی سازی شغل و گسترش حوزه وظایف شغلی , از مهمترین اهداف کایزن | ۷-لازم به هزینه کردن زیاد نیست . کافی است خرد جمعی کارکنان به خدمت گرا ۸ رقاب را اد نادیده گرفت همه بیود ها از گامهای کوچک. شروع می شون - مودا یعنی دشمن , جنگ با دشمن نه تعطیلی می پذیرد و نه سلب مسئولیت. ۰ - اطلاعات سازمان نباید در اختیار افراد خاصی باشد .همه باید از وضعیت ساز باشند:

صفحه 38:
* یک راه برای افزايش سطح درگیری کارکنان عبارتست از پیاده سازی چرخه کایزن که در آن گروههای ۶تا۸ نفره کارگران د حدود یک ساعت در هر هفته درطول یک بازه زمانی ملاقا و راه های بهبود را بررسی می نمایند و در پایان این بازه زمان پیشنهادات خود را به مدیرانشان ارئه می کنند. در این حالت اط فعالاك «ددران 0250 اصاسى در موفقيت ب كايزن خواهد بود . ا مورد استفاده در کارگاه های کایزن طوفان مغر

صفحه 39:
أفواع كايزن

صفحه 40:
ee شک ‎ete cas‏ د رلات در شكال 17 211 ها مختلف به كار مى رود هزينه يابى مى كويند . به كليه روشهائى كه جهت شنا ‎Spee Cells‏ مختلف به کار می رود بهایابی می گوپند . اسائی . کشف و تعیین هزینه های | اسائی . کشف و تعیین بهای ( ت در اشکال و دسته بندی ها

صفحه 41:
‎ *‏ هزينه يابى كايزنى يعتى حفظ سطوح هزینه فعلی براى توليك محصولات در یا لحت انجام كار سيستماتيك براى كاهش مستمر هزيئة ها نا سطح تطلوب 9 ری كا ا ‎sc, ae‏ ار ا ري قل كردن فاصلة بينسود هدف و بود تجمینی است. ‎ ‎ ‎ ‏ل ‏* _دونوع هزینه یابی کایزتی کلی وجود دارد که هر ‎ples‏ به زیربخش‌هایی قابل تفکیک ! الف - هزیثه بایی کایزنی د شرکت : فعالیت‌هایی که تحت سیستم حسابداری شرکت سازماندهی می‌شوند و فعالیت‌های کا کارگاه. بد هزينة يادي كادزنى راد یا سک ۱- هزینه‌یابی کایزن برای محصول مشخص که در آن هدف. چبران عقب ماندگی از هزینه‌یابی هدف ‎Oa‏ کال برآورنه شوند. ۲- هزینه‌یابی کایزن برای محصول مشخصی که در آن هدف سودآور کردن مدل‌های ‏۳ هرینه‌بای کایون برای محصول مشخص با کمیته‌های واحد مشخص, ‎ ‎

صفحه 42:
بر مبتاى ‎See‏ ‏ا ا 0

صفحه 43:
مد جات بر نس بر ند

صفحه 44:
ادن رکه تضمین می‌کنتد که بهیوی ۱ نی ‎ASL asl‏ طول زمان: حفظ شده است. محرک‌هاء نیرو و انرژی مدل بهبود مستمر هستند کر توت فقنان آنهاا چکونگ لحاط شدن دبک مره هرآ شدل. ‎coal‏ ندارد و بهبودهای درازمدت‌تر دیگر وجود نخواهند داشت. توانمندسازهای مدلء مبانی مشخصی هستند که اگر بهبود مستمر میب ‏به دست آید و شروع شود باید در جای مناسب خود موجود باشند.

صفحه 45:
ای ی ل در ادامه به توضیح ۱۰ ملاک که حاصل بررسی های انجام شده در ۱۸ سازمان مختلف است می پردازيم ۱) مشارکت مدیریت ارشد ۲ رهبری ۲ تمرکز بر ذینفعان ۴ تلفیق فعالیت‌های بهبود مستمر ۵ فرهنگ بهبود مستمر ۶ تمرکز بر کارکنان ۷ تمرکز بر فرایندهای حیاتی ۸ سیستم مدیریت کیفیت (0005) ‎A‏ سیستم‌های بازخورد و اندازه‌گیری ازمان یادگیرنده

صفحه 46:
هزینه ها براساس حجم تولید به متغير و در زاين به دليل اينكه بيشتر هزينه ها متغیر هستند از روش 886 استفاده نميشود در شرکتهای خودرو ساز۵؛مواد هزینه ها بر اساس عواعلی دیگر به جز حجم که باعث نوسان آن میشود طبقه بندی میشود در ۴سطح ۱ -سطح واحد محصول ۲-سطح دسته محصول سطح پشتیبانی ۴ -سطح کارخانه سطح واحد محصول عمدتامتقیر است.

صفحه 47:
Bl Ne Te eee ee ae CS EL al coe ' ‏هزيئه يابى استاندارد است.و با سيستم حسابذارّى مالى لزوما يكسان نميا‎ ‎eres)‏ ا ل مفاهيم هزينه يابى استاندارد سیستم کاهش هز 2 فرض بهبود پیوسته و مستمر در تولید ‎ .‏ فرض مطلوبیت شرایط فعلی تولید ‏دستیابی به کاهش برنامه ریزی شده تحقق هزینه های استاندارد ‎ ‎

صفحه 48:
برخلاف هزینه‌یابی هدف که از کاهش هزینه‌ها درمرحله طراحی و توسعه محصول حمایت می‌کند و به دنبال کاهش هزینه‌ها به سطحی پایین‌تر از سطح هزینه‌های قبلی در مرحله تولید محصولات موجود است . در سیستم هزینه‌یابی کایزن از کارگران انتظار می‌رود که بطور مداوم هرینه‌ها را کاهش دهند و کاراب را بالا ببرند. هزینه‌یابی استاندار رسیدن به بهای تمام شده استانداردی که مدیریت تعیین م ىكند دارد در حالیکه هزینه‌یابی کایزن روی کاهش مداوم هزینه‌ها متمر است. * کایزن به مفهوم بهسازی و بهبود مستمر برسه بعد استوار است: بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات " به صفر رسانیدن ضایعات ال ی مشترى

صفحه 49:
* به منظور دستیابی به اين اهداف همة اعضاى سازمان بايد در مورد بهينه سازى مستمر در خود احساس تعهد نمايند. * در فلسفه كايزن به رضايت مشترى توجه خاصى مى شود و فرض را بر آن می‌گذارد که تمام فعالیت‌ها و بهبودها باید به رضای منجر گردد. برای دستیابی به این هدف از روشهای سه‌گانه زیر استفاده می شود که به مثلث جوران_معروف است:

صفحه 50:
ای

صفحه 51:
BAU ei pS ole eres = ‏به عنوان مثال ما قادر به تعیین نتایج حاصل از بد‎ fal Ge Tal ‏(محیط کار‎ ٩۳ 2 ‏حورت كوناف مساقت‎ ‏تامین کنندگان و موجودی(انبار) نمایان می شود. متاسفانه سازمان های‎ ۹ رك حش انسانى زمان صرف می نمایند: اک ای 21110555 5 ولي ناب را با موفقیت پیاده سازی ‎eee (eles ene‏ ی این تشبیرات کمک خواهد ‎ee‏ کر ۳ تور فضای اضافی ایجاد شده است با به راحتی در دسترس قرار دارد. این موارد. نتایج مهم وپایداری است که + تا که مس باس عالمى انقدسی فر ۱۳۸۶)

صفحه 52:
این سیستم بر ابن اصل استوار است که اغلب پيشنهادهای سازنده از بطن کارگراتی برخواهد خواست که با رانیز از ‎eras‏ و يتم ان موجود محسوب می ادات کارگران. به ‎oe‏ معيار مهمی در ارزيابى كارابى سريرستان محسوب مى شود. از کنند. دارای 0 ‎ek‏ ‏عه کیفیت راانی تون به عنوان یک سیستم پيشنهاة دهنده بهبود تلفی نمود. دستاوردهای نظام پیشنهادا اشاعه فرهنگ همکاری داوطلبانه و خود جوش بهبود روحیه و انگیزه کارکنان افزایش میزان خلاقیت. نوآوری و ابتکار تقویت مسئولیت پذیری و تعلق سازمانی بهبود بهره وری, کیفیت و ارائه بهتر خدمات پس از فروش کاهش مقاومت در مقابل تغییر افزایش توانمندسازی مدیران و کارکنان افزایش پویایی و انعطاف پذیری گردش بهتر اطلاعات و اطلاع رسانی افزایش در آمدها و کاهش هزینه ها افزایش میزان وقت. سرعت و صحت

صفحه 53:
ت نشان داده است که دستیابی به کیفیت و بهبود مستمرء کاری آسان نیست. در فعالیت یک سازمان» متغیرهای پیچیده بسیاری وجود دارد. ضروری است که چارچوبی نیرومند در دسترس باشد تا با تکپه بر 1 1 وه ‎gly nto‏ شريد بابك رويكردى ‎a tain‏ و تلفیقی وجود داشته باشد» در غیر این‌صورت کیفیت همچنان به جزتی الحاقی تلقی خواهد شد و بهبودهای ناچیزی به دست خواهت

صفحه 54:
یا محول الحول والاحوال پا مدبر اللیل والنهار

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان