تعداد اسلایدهای پاورپوینت : 40 اسلاید زندگی نامه هموشنگ سیهون و اثار وی

Yaser

صفحه 1:

صفحه 2:
| استاد راهنما: مهندس زارع

صفحه 3:
stimes.com Lo

صفحه 4:
هوشنک سیحون - مرد بناهای ماندتار Crna ares neces seme seer eter is) ‏حرف مى زند با تاريخ.‎ ‏کر ار‎ 0 ۳ ‏آگر در لابلای عکس های بادگاری از شهر و دبارتال‎ ail Wei ۱۰۰۰۳ ۱۰۱۰ ‏مرد بزرگ هم تمایان است: آگر دق‎ ‏لم‎ ا ا ا ‎GARG‏ پعمار و ‎ILS Cee RA a‏ ‎Prt Ian aS OR Pears‏ ۳ ن سردار آزاده ی خراسان؛ طراح بنای موزه :« ‏ارت‎ rg Speer ‏ا‎ ‏معانى بر رمز و ران باطن مى كوبدء يه راستى كع اوه‎ .5 فلسفة 0 Ore ‏را م‎ ae 0 ‏ل‎ een Pree

صفحه 5:
زندگینامه (0 Cme rey eee CCl IN Mangere ener ry ‏هتزمندی که همگي اهل موصيقي بودند به دنيا آمد. اد قز‎ ‏كودكي به نقاشي علاقهاي مفرط داشت, با اينكه بايد به‎ موسيقي علاقهمند باشد. از زماني كه توانست زغال يا قلم به ‎cl Tiprnn crown)‏ 0111 ‎eel eae rere es‏ سیحون تحصیلات ابتدايي و راهنمايي را در تهران گذراند و در ‎IN]‏ م ل ‎ea‏ 19 دانشکده هنرهاي زیبا در دانشگاه تهران, جزو نخستین دسته از ‎sane ner‏ ا 1 ‎peepee ern nearest‏ Respect Creep eee ee aN PD) [۱۳9 aU ep ornn eat SEs 7 0 سنا 22 [#كاسيسينا به ايران بازكشت ودر سمت دانشيار دانشكده هنرهايززيباي تهران و 5 سال بعد به عنوان -استاد مباری تغول دربن 00

صفحه 6:
1۱ Sener arel eho my ‏تاسيس كرد و در سال 1314 به عنوان سومين‎ 8 ‏رييس دانشكده هنرهاي زيباي تهران انتخاب شد. از همین‎ ‏سال فعاليتهاي زيادي در دانشكده هنرهاي زيبا و از جمله‎ Bey Te eerie ne ents Pep eccr pie anN rr ۱ P PS Coe Peal elon C10 | Mane ere yy 00 erm pore Wms crirt wey Tor ee met yy ‏ال‎ eC anne Tee ea nec ve ea De eT ome ny معتلف جهان آثان تعاس اوب ضورت کروهي و انقرادي بد نمایش گذاشته شده است. ی ارت سال 1973 و مجموعه دستاورد زتدكي حرفداي او (معماري 0 .1999 به جاب رسيده است

صفحه 7:
زا را( و سياسي ایران, از دور تاریخ تا عصر معاصر به یادگار و بهیاد ما مانده. مهندس «هوشنگ سیحون» را مي‌گوييم. شخصيتي که نامش در دو دانشتامة «روسیه» و دك 232000 ا ل 03000 مي‌کنند. همان نقاشي ايراني که سي و دو سه سال پیش ضمن نمايشگاهي گروهي در دانشكاه «ماساجوست» آثارش را همراه با «بيكاسو» و «سالوادور دالي» به نمايش كذاشت. مهندس «هوشنگ سیحون» را شاید از دوران تصدي او در پست ریاست دانشکده هنرهاي زيبا به ياد بياوريد. دوره دوم مديريت اين دانشكده را در آغاز دهة جهل كه شش سال طول كشيد. و ضمن وسعت كمي و كيفي در آنجاء تدریس رشته‌هاي جديد شهرسازيء هنرهاي نمايشي و موسيقي را تيز بايه كذاشت. و | eae obs es CROC ene Sc reeReE CD) ‏يه اندازة همان مشاهير كه يآ ن آرميدهاند را دارند. انكار تا آنجا كه يادمان ميآيد.‎ | varie Syraevi aN Pearg ancl ‏آفتاب و باد و باران نیابند گزند‎

صفحه 8:
درباره هوشنک سيحون-روزنامة ابراتا هوشنگ سیحون معمار مقبره ها و یادها مهندس هوشنگ سیحون, معمار و طراح ‎apereey‏ م ‎rose‏ ‎Re Pe Res peer Peer OF)‏ 00 دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای پارس (بوزار) درمعماری رئيس دانشكده هنرهاى زيباى داتشكاه تهران يك دوره ار 1 شورای ملی پاستان شناسی, شورای عالی شهرسازی, شوراى مركزى ثعام دانشكاههاى ايران و كمينه بين المللى «ايكومؤس» وه ی ‎ee‏ ‎reeds) te) oe cone CL fore Cg) Cer Le neater cd‏ 000 قلم) و (نيم قرن آثار معمارى ونقاشى سيحون)» ا ا ا ل 700 ‎ne Pag‏ 0000000 ‎pre iCren ee epee‏ تهیه فیلمی درباره آرامگاه بوعلی سینا به کارگردانی امیرشمخانی 7 ار ‎Le‏ ۱۹| 000 بناهاى يادبودى 1 و اک ۳ ‎ee ery Re‏ تاو مقیره و موزه ل تهران و

صفحه 9:
گفتگوی جلال آل احمدباسیحون-همشهری 1341 گمان نمي کنید خانه چوبي ساختن براي دهات تفنتي بیش نباشد؟: چرا؟ ۱ ae pero PCE Pare eye eran peeneres Nee Py eet Pre ‏ذيكري باد «ميه» كه عجيب سرد اسست وحتي در وسط تابستان وقتي بوزد. همه بد اناق ها بناه مي برند. خب خانه هاي جوبي آفاي مهندض‎ ‏كتريس ا أبن تير درجه حزقرت جكونه عردم را حفظ خولهد كردمكر أينكه خاته ها را هانطور كه ايشان كفته اند دو لايد كتند و ميان دو‎ Berar rota oe 7 es fee UN PUNT C APES rota oN tec iree SE ON FT) 011111110111 ‏اا‎ - درست اسمته به همين دليل ما بيش بيني هاي لازم را كرده ايم و طرح هاي مختلفي براي تجديذ بتاهاي ذهات زلزلة زده ريخ ايم. ذر لين. طرخ غابه ها در بلوك هاى جهارتابي و ساحتماتشان مقرون به صرفه است وبا مضالن محلس هم مى شود ساخت و مهم تر ار همه اينكه هر ‎Fe ese PPE UP SPP HPC POI PO‏ 1 می داند که زندگي دهاتي بي توجه به سمت «فبله» نمي گذرد؟ Pee Oop Pease eee RO erie TE peeTOrT Ca Ya UTC eNO Fae one ere! ‏به ثثاوب أز افتاب هم استفادة مي كند‎ 0 Fe Jo Pas Or ‎Pee Pe‏ فكر جهاريايان ياشيم. ‎Rov ‏ا‎ PRK Pees Ne NIP IN Ks CREED ‏كدان نسي كبر أهل ده رعنايت يدعند أن وقث شر شب دغوا خوافند داشت‎ - ‏من قول مي دهم كه هيج كس مخالفت نكند. اهالي ده هر كدام جهارياهاي خودشان را با اسم و رسم مي شتاسند, علاوه بر نشانه هابي كه ذر تدم مى كتايد يك أغل لتكراكي اولين قذم هم هنت براي ديكر كاركات دسته جيمن عه در دهات ما جاييق عساين خالي سنت اكتون جند نكته از كزارش مهندس كورس: ‎۱ vy FD cal OS |7۳ septa epee eee eer ed RPL RS eo SPL Sel eee ve oe Pe eee FST Ove CeO STEP KS tN HPO Cg WN HEP Farce IPO an Ber OY JO ‏ده موجو اعت بماخته من‎ ey ca ear Faroe Sa fastener Rp etc eeu PUN PIP eer ae ۳ ۱7۳۳۹ ‏ا‎ ea TT oe Des et ‏استحكام ليود و به هيج وجه مناسب براي مناطق زلزله خيز نيستند و اكتون كه در بسياري از دهات. اين ساختمان ها فرو ريخته است‎ PERRI ‏ال عرو ا و ا‎ 0 carr ‎Bene Sror vara Dare W rps Use eres Ove Cane mr Pe ers Motes paver yee ie ese ion gee ieee ۳ ER ere VR EID RTS or et ites ‎

صفحه 10:
نمایشگاهی از آثار استاد ‎2a‏ در اوکلا

صفحه 11:
‎lal‏ ات ‎Ww ‎

صفحه 12:
۳ ero

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
کارنامه فعالیت معماری هوسنی سیب‌-وت ‎eee‏ ‏سالهاى 1333-1328 100 ‏اا امام‎ 9 Jjiotulyes aw bogs ye Slajbil 5 9 0 ‏ا‎ تاسیسات تن منزل سرلشگر فیروززدفتر هوشنگ سیحونز وتو بگاهها و گارازهای آتش نشانی: ساختمان آرامگاه بوعلی در م

صفحه 22:
۱ منزل آقاى شیبان- دروس: منزل آقای محمدی- تپه امانیهژ منزل آقاى مقدم- تيه امانيه : سازمان نقشه برداری کل ‎~ygusS‏ ا 500000 و ریسندگی کورس- جاده شهر ریز کارخانه کانادا درای - 4 آسیا-خیابان جمهوری

صفحه 23:
سالهاى 1340-1335 0م ل 00 7 ۵ sire Bey [۱ 7 Py Pee i pros eres | ren at gars jaul,ac 5 - cleul ail> Jjio jul ror nololS josey? - ‏ویلاهای آقاسی پور- پاسداران: منزل آقای هدایت‎ ‏مجموعه ویلاهای ایپک چی- حصارک: کتابخانه مجلس شورای‎ ‏ملى- با همكارى محسن فروغى- كيقباد ظفر بختيار- على‎ 00 ‏مم ا ل‎

صفحه 24:
۳ 1345-1340 ‏سالهاى‎ ‎0 slabs jyugl -.nw9259 olSolyl sls 225 ۳ ‏الا‎ سالهاى 1350-1345 007 SjSp0 ylasby julygls - soll odgs jie CoE oC eT 6 ee OL BP ‏ا‎ Bea ‏آرامگاه: ضاع جدیه بیمارستان متافیه تهران‎ POPPE ET | ae | Ee Lee OOD Ee MT oo ‏لا‎ ‎Pre

صفحه 25:
پیشینه طرح ساخت معبره‌ها: ‎ee | eee‏ ره ‎ase‏ از رجال سياسي - فرهنگي و علاقه‌مند به هنر ‎pe ane oe Oe‏ و تكهداري ل ل به باس حرمت ‎at‏ ا ‎ae‏ ‏ولع ل ا ‎aR ess‏ ا ا ري 0 ‎oy 0‏ ا ل ‎pene CLO ace‏ ی ‎on (uch AI es me ee i ee‏ ا ا ل ار وضعيت أبهاي زيرزميني ناحيه طوس يساختمان | ‎SURG Py montane permet Ia‏ 3 ‎“SLES os eos SES ea oe‏ ۱0[ گفتبي است پس از برگزاري جشن هزاره فردوسي و ‎ETT‏ يا ا ‎ee‏ 11 0 ‎Cale sieve] At‏ ار ار | 20 ا ا ‎tots artic‏ ‎ae a‏ ل ‎

صفحه 26:
طرح ساخت آرامگا, ‎Bicep‏ 7 رد إن بوعلى(1330) از اولين كارهاى دوره دوم فعاليت انجمن آثار ملى بود. ۱ برتری تلفیق معماری قدیم و جدید یک مسابقه معماری بین معماران آن دوره ترتیب داد که با نظر مساعد گدار و فروغی طرح ۱ طرح اجرای ساختمان بود.بعد از تصویب نهایی در سال 1326 ‎nee‏ ا ‎Oe oes d ood sere oe‏ ‎DE rears Per Peco Pert] Se Pree PF eee)‏ سس ‎Prva) PE ese iF Pine Pee Pg Pee Pe‏ ارائه کرده بود به انجمن فرستاد. Por eel BO orca Co, Deri van per SOEs PREY Pee 2:2 | perige pliriwl oS pis Gel jliel ypingesai sliSly - 1S is ‏پولاک‎ ا ا 000 سد ساقت 1 See

صفحه 27:
سیحون در مورد ایده اصلی طرح چنین مینویسد: ‎Poneman Ps eee |‏ | استاكه 50 سال بيش ساحته ده أست .اين بنا براق مراسم هزاره بوعلى به وجو ‎ON‏ ا 1 ‎|۱۳ ‏ا‎ ulgl ys yrles 9 sur ab 0S 019,519 JSi a1y0 SVL lay 52 olSoly] 295.cuwl Ly yal pull 5 ‎|۱7 asl 0245 able! 1 jlye als opl> p91 2922b Ty ail orjlgo sla al 9 s920 -52999 0S 54 52 oS eye) emt DS caw! rod 99 SIL Tb 5 Li 1 7 IP pen ORO Fo Pees bx ner, BL ee ‏أممت در ميان باغى در اطراف آن قسمت زيرين بنا از طرف ورودى داراق ايوانى‎ ‏است كه با ده ستون كه هر ستون علامت يى قرن است و ده قرن اشاره به هزاره‎ ‏بوعلی است .از طرف دیگر بوعلی دانشمندی است بلند پایه با دانشهای متعدد‎ ‏فلسفه حکمت پزشکی موسیقی کیمیا وغیره که بعضی اه ۱۰ متفکر دوازده دانش‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
ستون بندى و ديوار بر در قسمت زيرين نماى اصلى اشاره اى است به معمارى پونان قدیم و برج دوازده ترک در بالا از طرفی اشاره به بنای همزمان بوعلی یعنی قابوس است و از طرف دیگر دانش ‎Sle‏ دوازده گانه بوعلی را تداعی ‎oe Pr Praga arr PP Jee Sor Preven tee os‏ ۷ ستونی و برج بتنی باز مجموعا در نما در داخل یک مربع بزرگ با ضلع 5/28 متر جا ‎PS Pee oe eae) ee 2 a en ee oe en Sema Pearen IoC arrr acs‏ ‎oS 1, cobiaS slgias L oaliaul gliuil sles 9 cul Ty uly Lb yee) 0S jl sog0e‏ خود بوعلی است تداعی میکند .یعنی انسانی در راه کمال و کمال دانش .همچنین از ‎ule caus a aull ngiie 52 oles ge begles eye yl wlauie‏ 7 0 ادن نا به ‎ew Pere‏ شكل مريع جه ذر نقشه و جه در نما به صورت مختلف به كار رفته است . از جمله در قسمت ورودى بنجره هاى كتابخانه و سالن اجتماع هركدام داراى سه قسمت مربعى شكل هستند كه باز هم با شبكه هاى سنكى مريع ‎au ail as pads piS>oS sljol a‏ کب مربع شكل است.جراغها از اجزاى مربع ساخته شده است .نالار آرامكاه نقشه مريع ‎Boe & Job 52 gle Siu 295. 35)‏ فر در بالا مصطبه برج يادبود ‏مربعى شكل است .استل برترى(مكعب جهاركوش) وسط أن مربع است و اقطارش ‎rrr vnOIrT my‏ مل ۱ ۳ 1۲ ‏((أستل)) است.درهاى ورودى با جزييات بزرك و كوجك مربع ساخته شده اند .به قاور كلى بيش از 500 مريع با ابعاد و موقعيتهاق مختلف در اين بنا كنجيده شده كه قبلا بَخواص هندسى و نمادين آن اشاره كرديم .طراحى كه در سطح يايين يعنى ار ا ل ‎glasba. Guu! 0845 plail yogare sla jl aat> 9 LS Suu jl az yb‏ ۱۳ 010 ‎oat aise Glles gluse yar jl Lolei le yisios 9 290 Ey 9 ulaem Sls Siw‏ استثت ‎

صفحه 29:
{es ‏ا‎ oe ey ‏متر و رو به خیابان بوعلی است و نمای آن از سنگ خارا پوشیده شده است .سطح‎ 9? pie 3 yest 9 pic 30 Job aw ull. caw! Juais gigi as spl pw al, aw L blo ‏شرق ساختمان قرار دارد.10 ستون به ارتفاع 1/4 متر به صورت کم و بیش مخروطی‎ [0۳ ( pie isl 75 VL 52 9 pie nisl 95 lgisiw gurl plas) wel bs gil oglje SL» 10 v2 Juies 9 ul Gill sles glob ulg:l WS ‏شده است.ایوان با دری به ارتفاع 24/3 متر و عرض 9/1 متر به سرسرای آرامگاه‎ ۳ ‏ا‎ ‎aasugil 9 Law legil e135 548 Siw Laws > 9 cul, oy bo j2.cuwl ors ۱ eel irri feces mrmc eres) rere Pe yao] nocd er wees eae f Cee res ‎eee cet‏ ار كوش قرار دارد و قبر ابن سينا در میان پایه های برج محصور است .در دو طرف سرسرا دو تالار قرارٍ دارد یکی در جنوب كه تالار سخنرانى و اجتماعاتث است .و يكى در شمال كه كتابخانه آرامكّاه اسث.طول تالار كتابخانه 45/9 متر وعرض آن 75/5 متر است و بر ديوار شرقى آن سه پنجره به ا 50000 ‎BCS ere rope pecmoen Irene bt ners 1) et sere 1 Pee ics‏ ساختمان پلکانی تعبیه شده است که رو به جنوب بالا می رود و پس از رسیدن به یک ا اا ا ا | ال ‎er Fie‏ ‎om oS 0198 41,5 Ls nbol age> slgill 9 ylaisle Ugi> crow 52 VIEL 99 yuined‏ ‎Glow. 2510 eno engite Ylaisbe wuildgs law a ISL aw yu. ayls al, 34 plas‏ فوقانى ساخثمان به مساحت 1480 متر مربع با ديوارهايى به ارتفاع 85 سانتى مثر و ‎Mr 7)‏ ام ااا ا ‎eee‏ ‏ا ‎eS‏ ‎

صفحه 30:
Ravel 7 PEVOEE OP Oa) Pee ten reer Pavan Pt omreneey [prerrmeretin (An meer ne Caen صندوق 12/1 متر و طول هر ضلع قسمت بالای آن 1 متر و ارتفاع ‎ol‏ 37 ‎By Perrgereereaegon 1s Ne Pinee ge dees wnt ort) Veta Pearnoen Breween‏ دوا نوشته شده ‎CSR es LO a ee‏ ساير كتيبه هاى آرامكاه به خط ثلث أقاى احمد نجفى زنجانى نوشته شده اسث ‎sey‏ الا اا ا سال اتمام ساختمان را 1370 قمرى و 1330 شمسى ذكر كرده استث. ‏بس از سال 1349 شهردارى همدان با واكذار كردن جند قطعه زمين به آرامكاه و طراحی باغچه ها میدانگاهی با فضای سبز به وجود آورد.در سال 1350 ساختمانهاى جديدى در جنوب آرامكاه شامل دو اتاق براى دفتر- كلخانه- اتاق ‎Peon | wl Eg)‏ ا ا 0 ‎suis adel acgane a: cil S ‎

صفحه 31:
آرامگاه نادرشاه در طوس ‎Fes Pee Se ve ns i ene reeves oie Ce te] Pees Pe ce Pe‏ ‎abgames 2255 bi Sly atipe Ty 9 yok jl ed ley arb! ge GS 9 job ules hbo! Sim‏ ‎PPP Pr pele bates Peele Jere pry Fare Fes Perera enc Pes peer Pra Fag‏ شکل اصلی هندسی یعنی مریع و مثلث طراحی شده است و طرح راهنما مبنای آثرا تشکیل می دهد و لو ‎Beso‏ ‏نادر شاه به وجود آمده است: تالار آرامكاه به شكل مريع از دو ديوار قرمز رنكق ‎JS] etn HE ence‏ ‎eee See nen ber ren Fs Pet eee eee bey‏ ۱ ‎Sy. eS re elas Ly ale 5 Elo 5 Sim aire cls VL W392 jl yg oles 5 agli yl. aiken‏ قرمز دو دیوار به مفهوم جنگ است و برجستگیهای با ابعاد متفاوت سنگی که از دو دیوار بیرون آمده اند نبردهاى مختلف نادر را نشان ميدهد. ستونهاى اطراف تالار از نقشه مربعهاى قاعده و بالاى ی ار ره قاعده در بالا و جهار قاعده در بايين نشانه اى از كلاه نادر است .شانزده عدد آنها به ارتفاع 26/2 متر و دو تاى دبكر به ارتفاع متجاوز از 4 مثر يك بارجه از سنك خارا تراشيدة شذه اند اذل فبك ‎Paregvien| Pe PSU DNS MC Seri POD TI VaNC cNOEIEE IN SETUP Py‏ 1210-0 ‎ee pec pee Pye eed Pee rareel bee Pes Beer re epee el en SM OPET IC Ps‏ ‎PAIN USepeIPUIEY | SUEY MN PD DurennT Poe‏ ا ا و نیز نامبرده از طرف برج مجسمه به طرف موزه حرکت صعودی دارد که همچنین به تبعبت از ووو اا ا

صفحه 32:
See he Oko ee ee ems ger nee acy ‏به طرف چپ نزدیک موزه بزرگ روی تراس یک حوضچه با سنگ آب یکپارچه از خارا ساخته شده است‎ ‏.سنك آب از بالا شكل يك مثلث متساوى الاضلاع را دارد و از تماهاى جاتب شش مثلث بزرك و كوجكى‎ ‎par ule 2S‏ ا ‏ا اام ‎Pe Spon Cerrar Spr eee ens Cd 6) 6S FIs aceon) Pere‏ با تراشهاى مثلثى از داخل و بيرون و مرتفعتر از قسمتهاى ديكر طورى ساخته شده كه جهار مثلث بزرك مشرف به ستون هاى هشت كانه داخل تالار با نقش هندسى مخصوص از سنك مرمر نازك يزد ‎meee eee‏ م ما اام اا ا ل ‏برج و همچنین نرده های دور تا دور ‎EL‏ شکل تبرزین نادر را تداعی می کنند. ‏برای طراحی باغ نیز از اشکال مربع و مثلث استفاده شده .آبریزها و حوضها و جویبارها همه بر بایه باغ ايرانى طرح شده.در يك كوشه باغ بناهاي فرعى براى تالارهاى اجتماع و كتابخانه و سرويس و ‎yo allt‏ 7 7 00 ‎pe essary sree eres Peppers Sreenreees [Pe BET) Ory ‎hate GLLs sler a: 9 lo sige jl EL-cunl gry pie slim 14 og9a> EL 9 olSel)I IS wobue eas oamaS o patie 492 Gere yas a cudl sla ory geal bg cal S Saw L sylgs2 9 cl ‎

صفحه 33:
بناق اسل آرايكاء به مساحت 12 هزار متر مريع سه أبوان شرقى جنوبى و غربى ‎apply au 9 981% a Junie‏ 010 000 :تالاری به طول و ‎Per ans Pos Bt oe ee ONE SN PT Serpe rEOT TOX Sree 1: Hy: eee‏ ا ‎Efe orn Bema), at on pera‏ یکیارچه سنگی به ارتفاع 26/2 متر در اطراف مقبره قرار دارد .سقف مقبره بیش از 6 ‎ere PRE 1h in PORTE Cee ie Pr Seren Peer Bey Pr es‏ 1۱7۳ رنك ساخته شده است ‎٠‏ قسمت سوم برجی است که در زاویه شمال شرقی بنای اصلی قرار گرفته و با دو ‎a a2 LS, GS Ogiw‏ و ‎Pa tee eae ia See‏ و بالای آن به طول و عرض متوسط 8/4 ا ‎DOORS‏ ‎en ec‏ م 09 ۳57 ایتالبایی اللا88 در رم ساخت مجسمه برنزی را به انجاه سیحون حتی انتخاب مصالح ساخته های خویش را منطبق با ‎mec y rer ete Neier‏ ۱ ‎Rae ei ie Pewee Pe eee y eee ee oe‏ افشار می نویسد: « ماده اصلی ساختمان از سنگ خارای منطقه تک ید ‎ert‏ نگ هرا ای سک کی از:مقاوم ترين سنك هايى ست 1 ‎Say Reve ee es pn ore a‏ Ri ceevey ROTO Re Cau Lede sar nee eee) Pro eUnec yer oi ARS ie 19 btcenerriey fone Ewes 70

صفحه 34:
آرامكاه خيام در نيشابور ول یه ‎plese rs ECE AeA R eo Peele eer‏ و ال 5 ‎Ss‏ أبن مورد اقداماتى به ‎Baltes’‏ 0 کی ل ‎reg a erg‏ الور رت ا ‎Ge‏ ‎wee beac eavler ee‏ ده اند محل آن فعلا ‎ee‏ بقع انم رنه مجروق معن باصن و كر دنه ‎Reenter‏ ‎Peery‏ و 0۳0 رت جديدى در همان محوطه در نطر كرفته شود كه در اين ‎lope cans‏ ]از ‎Peer a perme‏ | با محل جديد تهيه كرديد نا در صورنيكه مورد موافقت باشد نقشه هاى تكميلى و صورت برأورد هزينه أن تقديم ‏23200 3 ندر كا 3 3005 ‎wl Pa poy‏ اغ)! مود نا ‏اتجمي قرار كرفت قد زو ‎Dees‏ ‏ا ا ی سم فروعی وسار يد امم ورم بس ساس المي و ‏حى كم توسط آقاى مهندين ن استاد این دانشکدم رای ‎a Shi‏ و( ماکث های تا ‎rE‏ فد وان ود قای سرحون درباره آن توضیحات قافی ‎est‏ و و شک 92 ایرانی حداکتو استفاده به عمل آمده این نفته جع از لحاط اصول فن معماری 5 ۳ ی ‎ ‏۳ ی ۱ ای یا ل ل سر مس و وک که شرت ‎ROS‏

صفحه 35:
در 1338 ساخت ارامكاه شروع شد و دراين سال قسمتهاى عمده كار از جمله كود بردارى بتن ريزى ‎be vac oe eo ee Se Pee‏ ا ا 00 آرامگاه به پایا ن رسید. 00 lolol jl plas ote ‏است.‎ ا م ل ‎Brenner Pease 5 EEC Ss Fg) In sc Svene) pever‏ 7 ۳۳ ‎Para Pa] sere bear Ps Pd PPE FP Ce vege ee Py‏ ۱ ادامه يافته و به صورت اشكال هندسى منظم تورفتكى بيدا ميكنتد و بعد به صورت تقرييا مخروطى ل ا 1 5 م م م امم ‎oS‏ م0010 ‎Pe pea 7‏ ‎caam olfel I {LS j2.cuml ors aislu slaw 9 aSre sleSiw Sib cliled L gin! Saw sylS‏ خيمه سنكى بسيار زيبا وجود دارد كه در زير هركدام يى حوض آب با كاشى فيروزه اى رنك ساخته

صفحه 36:
حال می پردازيم به شرح بنای یادبود خیام. 17۳ OISE AE (POI re Se Pear Se Spear weer ewe ews Pee pe eS | OI | PY [ (Ge Sree re] ‏ال ال‎ Sec deere plol pls aisly> Gul g asl jb oS sus ino aicle 5 pelo ub olSelyl 5 rgal she lvls ‏شود. در منتهى اليه محور نامبرده كه قاصله نسيتا قابل توجهى با امام زاده محروق داشت در ميان‎ 3 ‏درختان كاج تنومند و زرد آلو محل مناسب بنا در نظر كرفته شد در اينجا اختلاف سطحى در حدود‎ 0 ‏ا‎ Gy) [Ok omen EPEC ‏اطراف أن به دور يك دايره بزرك طراحى شد به طوريكه برج هم كف زمين و جشمه سارها در‎ ROR pee eres toe 77 7 eee aL a ان داده می شد . دايره كف به ده قسمت تقسيم شد به طورى كه برج يادبود بر 10 بايه مستقر باشد. عدد 10 اولين عدد دو رقمی ریاضی است و پایه اصلی بسباری از اعداد است. ا کب ‎Pa Eire net) ee ee eee cre eee centres Nel een ens Cae‏ محور عمودی برج باشد .یس تبغه ها به صورت مارپیج شکل به طرف بالا حرکت می کنند تا با هم تلاقى كنند و از طرف ديكر سر در بياورند كه خود يك شكل بيجيده رياضى و هندسى است. شكل با عدد 10 هر دو سميل دانش رياشى غيام استدير خورد تيقه ها با يكديكر فشاهات بر و غالى. ا ‎Sp‏ ‏يبدا است و به تدريج به طرف نوك كنبد ستاره ها كوجكثر مى شوند تا درآخر بك ستاره بنج بر آنها را

صفحه 37:
Re ee are ne Cen gee Asc, ee SPOS ‏ااال‎ ere een Py ‏خود رباعیات خیام بود که به صورت خط شکسته و در هم به روش( سیاه مشق)) های خطاطان بزرگی‎ ‏با‎ - ۳9 nians 9 oles yoo aisle eee ‏ل ل ا‎ 000 ed eee ed oe | recy comme yy ‏نجام داد ک‎ ٩ ‏آری ایران اولین بار بود که‎ ۳ 7 Se ppeme Cc errers Fen ba ۱ eee re ‏خط شکسته در تزیینات بنا‎ woul pls sycla 7 ‏ل‎ ‏نمع به مركز خود برج‎ 00 5210100000 همان طور که خواست خود خبام بوده کاقلا باز است و ۱ > معنوی داشته باشتتد تتاخته لت که از شرح"جزتبات صرف نظر میشود:

صفحه 38:
‎BY)‏ ی رز ‏0 ‏آرامگاه عطار و طرح بنای جدید آرامگاه کمال الملک را به انجمن و" ‎gee re Pee He eae ar oe SC ver eoee | PRES Pe)‏ ‎Pe Pen el cges ee een emcee IN Ce coUn Rel eee oe eae Teed ‏اجرا به انجمن آثار ملی تحویل دهد . سبحون متعهد شد طرح مقبره‎ ‏کمال الملک را در دو ماه تهیه کند و به عنوا ن ناظر انجمن کار‎ 5010020 ‏ا‎ ‏واگذار شد و پی سازی آرامگاه نصب استخوانبندی و کاشی کاری بنا‎ ‏تهیه و نصب سنگ مزار و نقش برجسته نیم تنه سنگی کمال الملک‎ ‏کار استاد ابوالحسن صدیقی و احداث دو حوض در محوطه مقبره‎ ‏انجام كرفت و در اسفند 1342 رسما كشايش ياقفت.مقبره كمال‎ 28 ‏الملک در ضلع شمالی مقبره عطار با بتن مسلح بنا و با زیر بنای‎ ‎Beer genet eer Saree Pe perro eee ese te er See ‎ ‎۱ sony

صفحه 39:
۱ ‏و‎ eye Faery یبد ۱ cco ie io sae ‏دیگری می رسیم که مدفن شیخ فرید الدین عطار است و یک بقعه‎ ۳ Gaara ‏اا ااا‎ ‏به عهده اينجانب قرار كرفت.اين بنا در نقشه از دو مريع تشكيل شده و‎ ۳ ۹ ls ‏دب‎ ‎Pere on Tre eee er ‏ل‎ nol ‏داخل با هم تلاقی میکنند .پس چهار قوس هم از داخل زده شده که‎ 9 Pan en ES Pegun ee (perro Boe ‏اشکال هندسی مخروطی شکلی را به وجود آورده اند که ابتکاری است‎ ‏هندسی و با تزیینات کاشی معرق روی آنها معماری کاشان یعنی محل‎ 7 By | Pc ge bee mere) ‏مشهد و از دو قتمت مرتقع و خوابیده ولی یکپارچه تراشیده شده است‎ 0 ‏ا ا‎ |] ‏و‎ ok un ou Ay oh ‏لا‎

صفحه 40:
در سال 1313 م آرامكاهي با طرح اتشكده. ساكتند. د | ‎FY. oy ie‏ تيز دوبارة ‎EE DEPT‏ الا فد راك لوسرو لا الا ل بر ای بيروتي بركرفته از ‎Eee‏ ‎Is NR pet ea‏ ال ان ‎hy) Ey CEE Pe ge ed‏ ‎ge AN‏ ار ای ‎See)‏ متر دار بدته بنا با سنگ مرمر و اشعار فردوسي با خط نستعليق و نشان «فروهر اهورامزدا» با نقش بركسكه ردن اند اد" در قسمت داخلي بنا داستانهايي از فردوسي مانند پیکار رستم و اشکبوس, جنگ ایرانیان و تورانیان, نبرد رستم و سهراب, دارپوش هخامنشي, پناه آوردن پادشاه هند به دربار ساساني. رفتن رستم به نزد كيكاووس؛ جيل رستم با بيلتن 0 به کمند گرفتن رستم رخش راء جنگ رستم با آزها و دبو سفید و .. به صورت حجاری 7 جسته سنگي بر یوار ۱۳۳۰۱۳ امتهم ابوالفاسم فردون بر و للب ‎RRR AeA‏ ۲۱۱۱۱۰ ل ا ار ای ‎ney AE.‏ ‎peer LO‏ ار فارسي به خاك سپرده شده است. آرامگاه فردوسی Wee ie

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان