صفحه 1:
صفحه 2:
|
استاد راهنما: مهندس زارع
صفحه 3:
stimes.com Lo
صفحه 4:
هوشنک سیحون - مرد بناهای ماندتار
Crna ares neces seme seer eter is)
حرف مى زند با تاريخ.
کر ار
0
۳ آگر در لابلای عکس های بادگاری از شهر و دبارتال
ail Wei
۱۰۰۰۳ ۱۰۱۰ مرد بزرگ هم تمایان است: آگر دق
لم
ا ا ا
GARG پعمار و ILS Cee RA a
Prt Ian aS OR Pears ۳
ن سردار آزاده ی خراسان؛ طراح بنای موزه
:« ارت rg
Speer ا
معانى بر رمز و ران باطن مى كوبدء يه راستى كع اوه
.5 فلسفة 0
Ore را م ae
0
ل een Pree
صفحه 5:
زندگینامه
(0 Cme rey eee CCl IN Mangere ener ry
هتزمندی که همگي اهل موصيقي بودند به دنيا آمد. اد قز
كودكي به نقاشي علاقهاي مفرط داشت, با اينكه بايد به
موسيقي علاقهمند باشد. از زماني كه توانست زغال يا قلم به
cl Tiprnn crown) 0111
eel eae rere es
سیحون تحصیلات ابتدايي و راهنمايي را در تهران گذراند و در
IN] م ل ea 19
دانشکده هنرهاي زیبا در دانشگاه تهران, جزو نخستین دسته از
sane ner ا 1
peepee ern nearest
Respect Creep eee ee aN PD)
[۱۳9 aU ep ornn eat SEs
7
0
سنا 22 [#كاسيسينا به ايران بازكشت ودر سمت
دانشيار دانشكده هنرهايززيباي تهران و 5 سال بعد به عنوان
-استاد مباری تغول دربن 00
صفحه 6:
1۱ Sener arel eho my
تاسيس كرد و در سال 1314 به عنوان سومين 8
رييس دانشكده هنرهاي زيباي تهران انتخاب شد. از همین
سال فعاليتهاي زيادي در دانشكده هنرهاي زيبا و از جمله
Bey Te eerie ne ents Pep eccr pie anN rr
۱ P PS Coe Peal elon C10 | Mane ere yy
00 erm pore Wms crirt wey Tor ee met yy
ال eC anne
Tee ea nec ve ea De eT ome ny
معتلف جهان آثان تعاس اوب ضورت کروهي و انقرادي بد
نمایش گذاشته شده است.
ی ارت
سال 1973 و مجموعه دستاورد زتدكي حرفداي او (معماري
0
.1999 به جاب رسيده است
صفحه 7:
زا را(
و سياسي ایران, از دور تاریخ تا عصر معاصر به یادگار و بهیاد ما مانده. مهندس
«هوشنگ سیحون» را ميگوييم. شخصيتي که نامش در دو دانشتامة «روسیه» و
دك 232000
ا ل 03000
ميکنند. همان نقاشي ايراني که سي و دو سه سال پیش ضمن نمايشگاهي گروهي
در دانشكاه «ماساجوست» آثارش را همراه با «بيكاسو» و «سالوادور دالي» به
نمايش كذاشت.
مهندس «هوشنگ سیحون» را شاید از دوران تصدي او در پست ریاست دانشکده
هنرهاي زيبا به ياد بياوريد. دوره دوم مديريت اين دانشكده را در آغاز دهة جهل كه
شش سال طول كشيد. و ضمن وسعت كمي و كيفي در آنجاء تدریس رشتههاي
جديد شهرسازيء هنرهاي نمايشي و موسيقي را تيز بايه كذاشت.
و
| eae obs es CROC ene Sc reeReE CD)
يه اندازة همان مشاهير كه يآ ن آرميدهاند را دارند. انكار تا آنجا كه يادمان ميآيد.
| varie Syraevi aN Pearg ancl
آفتاب و باد و باران نیابند گزند
صفحه 8:
درباره هوشنک سيحون-روزنامة ابراتا
هوشنگ سیحون
معمار مقبره ها و یادها
مهندس هوشنگ سیحون, معمار و طراح
apereey م rose
Re Pe Res peer Peer OF) 00
دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای پارس (بوزار) درمعماری
رئيس دانشكده هنرهاى زيباى داتشكاه تهران يك دوره
ار
1 شورای ملی پاستان شناسی, شورای عالی شهرسازی,
شوراى مركزى ثعام دانشكاههاى ايران و كمينه بين المللى «ايكومؤس»
وه ی ee
reeds) te) oe cone CL fore Cg) Cer Le neater cd 000
قلم) و (نيم قرن آثار معمارى ونقاشى سيحون)»
ا ا ا ل 700
ne Pag 0000000
pre iCren ee epee
تهیه فیلمی درباره آرامگاه بوعلی سینا به کارگردانی امیرشمخانی
7 ار
Le ۱۹|
000 بناهاى يادبودى
1 و اک ۳
ee ery Re تاو
مقیره و موزه ل تهران و
صفحه 9:
گفتگوی جلال آل احمدباسیحون-همشهری 1341
گمان نمي کنید خانه چوبي ساختن براي دهات تفنتي بیش نباشد؟:
چرا؟
۱ ae pero PCE Pare eye eran peeneres Nee Py eet Pre
ذيكري باد «ميه» كه عجيب سرد اسست وحتي در وسط تابستان وقتي بوزد. همه بد اناق ها بناه مي برند. خب خانه هاي جوبي آفاي مهندض
كتريس ا أبن تير درجه حزقرت جكونه عردم را حفظ خولهد كردمكر أينكه خاته ها را هانطور كه ايشان كفته اند دو لايد كتند و ميان دو
Berar rota oe 7 es fee UN PUNT C APES rota oN tec iree SE ON FT)
011111110111 اا
- درست اسمته به همين دليل ما بيش بيني هاي لازم را كرده ايم و طرح هاي مختلفي براي تجديذ بتاهاي ذهات زلزلة زده ريخ ايم. ذر لين.
طرخ غابه ها در بلوك هاى جهارتابي و ساحتماتشان مقرون به صرفه است وبا مضالن محلس هم مى شود ساخت و مهم تر ار همه اينكه هر
Fe ese PPE UP SPP HPC POI PO 1
می داند که زندگي دهاتي بي توجه به سمت «فبله» نمي گذرد؟
Pee Oop Pease eee RO erie TE peeTOrT Ca Ya UTC eNO Fae one ere!
به ثثاوب أز افتاب هم استفادة مي كند
0 Fe Jo Pas Or
Pee Pe فكر جهاريايان ياشيم.
Rov ا PRK Pees Ne NIP IN Ks CREED
كدان نسي كبر أهل ده رعنايت يدعند أن وقث شر شب دغوا خوافند داشت -
من قول مي دهم كه هيج كس مخالفت نكند. اهالي ده هر كدام جهارياهاي خودشان را با اسم و رسم مي شتاسند, علاوه بر نشانه هابي كه
ذر تدم مى كتايد يك أغل لتكراكي اولين قذم هم هنت براي ديكر كاركات دسته جيمن عه در دهات ما جاييق عساين خالي سنت
اكتون جند نكته از كزارش مهندس كورس:
۱ vy FD cal OS
|7۳ septa epee eee eer ed RPL RS eo SPL Sel eee ve oe Pe eee
FST Ove CeO STEP KS tN HPO Cg WN HEP Farce IPO an Ber OY JO
ده موجو اعت بماخته من ey ca ear Faroe Sa fastener Rp etc eeu PUN PIP eer ae
۳ ۱7۳۳۹ ا ea TT oe Des et
استحكام ليود و به هيج وجه مناسب براي مناطق زلزله خيز نيستند و اكتون كه در بسياري از دهات. اين ساختمان ها فرو ريخته است
PERRI ال عرو ا و ا
0
carr
Bene Sror vara Dare W rps Use eres Ove Cane mr Pe ers Motes paver yee ie ese ion gee ieee
۳ ER ere VR EID RTS or et ites
صفحه 10:
نمایشگاهی از آثار استاد 2a در اوکلا
صفحه 11:
lal ات
Ww
صفحه 12:
۳ ero
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
کارنامه فعالیت معماری هوسنی سیب-وت
eee
سالهاى 1333-1328
100 اا امام 9 Jjiotulyes
aw bogs ye Slajbil 5 9 0 ا
تاسیسات تن منزل سرلشگر فیروززدفتر هوشنگ سیحونز
وتو بگاهها و گارازهای آتش نشانی: ساختمان آرامگاه بوعلی در
م
صفحه 22:
۱
منزل آقاى شیبان- دروس: منزل آقای محمدی- تپه امانیهژ
منزل آقاى مقدم- تيه امانيه : سازمان نقشه برداری کل
~ygusS ا 500000
و ریسندگی کورس- جاده شهر ریز کارخانه کانادا درای -
4
آسیا-خیابان جمهوری
صفحه 23:
سالهاى 1340-1335
0م ل 00
7 ۵ sire Bey
[۱ 7 Py Pee i pros eres | ren
at gars jaul,ac 5 - cleul ail> Jjio jul ror nololS
josey? - ویلاهای آقاسی پور- پاسداران: منزل آقای هدایت
مجموعه ویلاهای ایپک چی- حصارک: کتابخانه مجلس شورای
ملى- با همكارى محسن فروغى- كيقباد ظفر بختيار- على
00 مم ا ل
صفحه 24:
۳ 1345-1340 سالهاى
0 slabs jyugl -.nw9259 olSolyl sls 225
۳ الا
سالهاى 1350-1345
007 SjSp0 ylasby julygls - soll odgs jie
CoE oC eT 6 ee OL BP ا Bea
آرامگاه: ضاع جدیه بیمارستان متافیه تهران
POPPE ET | ae |
Ee Lee OOD Ee MT oo لا
Pre
صفحه 25:
پیشینه طرح ساخت معبرهها:
ee | eee ره
ase از رجال سياسي - فرهنگي و علاقهمند به هنر
pe ane oe Oe و تكهداري ل ل
به باس حرمت at ا ae
ولع ل ا
aR ess ا ا ري 0
oy 0 ا ل
pene CLO ace ی
on (uch AI es me ee i ee
ا ا ل ار
وضعيت أبهاي زيرزميني ناحيه طوس يساختمان |
SURG Py montane permet Ia 3
“SLES os eos SES ea oe
۱0[
گفتبي است پس از برگزاري جشن هزاره فردوسي و
ETT يا ا ee 11
0
Cale sieve] At ار ار
| 20 ا ا tots artic
ae a ل
صفحه 26:
طرح ساخت آرامگا, Bicep 7 رد إن
بوعلى(1330) از اولين كارهاى دوره دوم فعاليت انجمن آثار ملى
بود.
۱
برتری تلفیق معماری قدیم و جدید یک مسابقه معماری بین
معماران آن دوره ترتیب داد که با نظر مساعد گدار و فروغی طرح
۱
طرح اجرای ساختمان بود.بعد از تصویب نهایی در سال 1326
nee ا Oe oes d ood sere oe
DE rears Per Peco Pert] Se Pree PF eee)
سس
Prva) PE ese iF Pine Pee Pg Pee Pe
ارائه کرده بود به انجمن فرستاد.
Por eel BO orca Co, Deri van per SOEs PREY Pee 2:2 |
perige pliriwl oS pis Gel jliel ypingesai sliSly - 1S is
پولاک
ا ا 000
سد ساقت
1 See
صفحه 27:
سیحون در مورد ایده اصلی طرح چنین مینویسد:
Poneman Ps eee | |
استاكه 50 سال بيش ساحته ده أست .اين بنا براق مراسم هزاره بوعلى به وجو
ON ا 1
|۱۳ ا ulgl ys yrles 9 sur
ab 0S 019,519 JSi a1y0 SVL lay 52 olSoly] 295.cuwl Ly yal pull 5
|۱7 asl 0245 able! 1 jlye als opl> p91 2922b Ty ail orjlgo sla al 9 s920
-52999 0S 54 52 oS eye) emt DS caw! rod 99 SIL Tb 5 Li
1 7 IP pen ORO Fo Pees bx ner, BL ee
أممت در ميان باغى در اطراف آن قسمت زيرين بنا از طرف ورودى داراق ايوانى
است كه با ده ستون كه هر ستون علامت يى قرن است و ده قرن اشاره به هزاره
بوعلی است .از طرف دیگر بوعلی دانشمندی است بلند پایه با دانشهای متعدد
فلسفه حکمت پزشکی موسیقی کیمیا وغیره که بعضی اه ۱۰ متفکر دوازده دانش
صفحه 28:
ستون بندى و ديوار بر در قسمت زيرين نماى اصلى اشاره اى است به معمارى
پونان قدیم و برج دوازده ترک در بالا از طرفی اشاره به بنای همزمان بوعلی یعنی
قابوس است و از طرف دیگر دانش Sle دوازده گانه بوعلی را تداعی
oe Pr Praga arr PP Jee Sor Preven tee os ۷
ستونی و برج بتنی باز مجموعا در نما در داخل یک مربع بزرگ با ضلع 5/28 متر جا
PS Pee oe eae) ee 2 a en ee oe en Sema Pearen IoC arrr acs
oS 1, cobiaS slgias L oaliaul gliuil sles 9 cul Ty uly Lb yee) 0S jl sog0e
خود بوعلی است تداعی میکند .یعنی انسانی در راه کمال و کمال دانش .همچنین از
ule caus a aull ngiie 52 oles ge begles eye yl wlauie 7 0
ادن نا به ew Pere شكل مريع جه ذر نقشه و جه در نما به صورت مختلف به
كار رفته است . از جمله در قسمت ورودى بنجره هاى كتابخانه و سالن اجتماع
هركدام داراى سه قسمت مربعى شكل هستند كه باز هم با شبكه هاى سنكى مريع
au ail as pads piS>oS sljol a کب
مربع شكل است.جراغها از اجزاى مربع ساخته شده است .نالار آرامكاه نقشه مريع
Boe & Job 52 gle Siu 295. 35) فر در بالا مصطبه برج يادبود
مربعى شكل است .استل برترى(مكعب جهاركوش) وسط أن مربع است و اقطارش
rrr vnOIrT my مل ۱ ۳ 1۲
((أستل)) است.درهاى ورودى با جزييات بزرك و كوجك مربع ساخته شده اند .به
قاور كلى بيش از 500 مريع با ابعاد و موقعيتهاق مختلف در اين بنا كنجيده شده كه
قبلا بَخواص هندسى و نمادين آن اشاره كرديم .طراحى كه در سطح يايين يعنى
ار ا ل
glasba. Guu! 0845 plail yogare sla jl aat> 9 LS Suu jl az yb ۱۳ 010
oat aise Glles gluse yar jl Lolei le yisios 9 290 Ey 9 ulaem Sls Siw
استثت
صفحه 29:
{es ا oe ey
متر و رو به خیابان بوعلی است و نمای آن از سنگ خارا پوشیده شده است .سطح
9? pie 3 yest 9 pic 30 Job aw ull. caw! Juais gigi as spl pw al, aw L blo
شرق ساختمان قرار دارد.10 ستون به ارتفاع 1/4 متر به صورت کم و بیش مخروطی
[0۳ ( pie isl 75 VL 52 9 pie nisl 95 lgisiw gurl plas)
wel bs gil oglje SL» 10 v2 Juies 9 ul Gill sles glob ulg:l WS
شده است.ایوان با دری به ارتفاع 24/3 متر و عرض 9/1 متر به سرسرای آرامگاه
۳ ا
aasugil 9 Law legil e135 548 Siw Laws > 9 cul, oy bo j2.cuwl ors
۱ eel irri feces mrmc eres)
rere Pe yao] nocd er wees eae f Cee res
eee cet ار كوش قرار دارد و قبر ابن سينا در
میان پایه های برج محصور است .در دو طرف سرسرا دو تالار قرارٍ دارد یکی در جنوب
كه تالار سخنرانى و اجتماعاتث است .و يكى در شمال كه كتابخانه آرامكّاه اسث.طول
تالار كتابخانه 45/9 متر وعرض آن 75/5 متر است و بر ديوار شرقى آن سه پنجره به
ا 50000
BCS ere rope pecmoen Irene bt ners 1) et sere 1 Pee ics
ساختمان پلکانی تعبیه شده است که رو به جنوب بالا می رود و پس از رسیدن به یک
ا اا ا ا |
ال er Fie
om oS 0198 41,5 Ls nbol age> slgill 9 ylaisle Ugi> crow 52 VIEL 99 yuined
Glow. 2510 eno engite Ylaisbe wuildgs law a ISL aw yu. ayls al, 34 plas
فوقانى ساخثمان به مساحت 1480 متر مربع با ديوارهايى به ارتفاع 85 سانتى مثر و
Mr 7) ام ااا ا eee
ا eS
صفحه 30:
Ravel 7 PEVOEE OP Oa)
Pee ten reer Pavan Pt omreneey [prerrmeretin (An meer ne Caen
صندوق 12/1 متر و طول هر ضلع قسمت بالای آن 1 متر و ارتفاع ol 37
By Perrgereereaegon 1s Ne Pinee ge dees wnt ort) Veta Pearnoen Breween
دوا نوشته شده CSR es LO a ee
ساير كتيبه هاى آرامكاه به خط ثلث أقاى احمد نجفى زنجانى نوشته شده اسث
sey الا اا ا
سال اتمام ساختمان را 1370 قمرى و 1330 شمسى ذكر كرده استث.
بس از سال 1349 شهردارى همدان با واكذار كردن جند قطعه زمين به آرامكاه
و طراحی باغچه ها میدانگاهی با فضای سبز به وجود آورد.در سال 1350
ساختمانهاى جديدى در جنوب آرامكاه شامل دو اتاق براى دفتر- كلخانه- اتاق
Peon | wl Eg) ا ا 0
suis adel acgane a: cil S
صفحه 31:
آرامگاه نادرشاه در طوس
Fes Pee Se ve ns i ene reeves oie Ce te] Pees Pe ce Pe
abgames 2255 bi Sly atipe Ty 9 yok jl ed ley arb! ge GS 9 job ules hbo! Sim
PPP Pr pele bates Peele Jere pry Fare Fes Perera enc Pes peer Pra Fag
شکل اصلی هندسی یعنی مریع و مثلث طراحی شده است و طرح راهنما مبنای آثرا تشکیل می دهد
و لو Beso
نادر شاه به وجود آمده است:
تالار آرامكاه به شكل مريع از دو ديوار قرمز رنكق JS] etn HE ence
eee See nen ber ren Fs Pet eee eee bey ۱
Sy. eS re elas Ly ale 5 Elo 5 Sim aire cls VL W392 jl yg oles 5 agli yl. aiken
قرمز دو دیوار به مفهوم جنگ است و برجستگیهای با ابعاد متفاوت سنگی که از دو دیوار بیرون
آمده اند نبردهاى مختلف نادر را نشان ميدهد. ستونهاى اطراف تالار از نقشه مربعهاى قاعده و
بالاى ی ار ره
قاعده در بالا و جهار قاعده در بايين نشانه اى از كلاه نادر است .شانزده عدد آنها به ارتفاع 26/2
متر و دو تاى دبكر به ارتفاع متجاوز از 4 مثر يك بارجه از سنك خارا تراشيدة شذه اند اذل فبك
Paregvien| Pe PSU DNS MC Seri POD TI VaNC cNOEIEE IN SETUP Py 1210-0
ee pec pee Pye eed Pee rareel bee Pes Beer re epee el en SM OPET IC Ps
PAIN USepeIPUIEY | SUEY MN PD DurennT Poe ا ا
و نیز نامبرده از طرف برج مجسمه به طرف موزه حرکت صعودی دارد که همچنین به تبعبت از
ووو اا ا
صفحه 32:
See he Oko ee ee ems ger nee acy
به طرف چپ نزدیک موزه بزرگ روی تراس یک حوضچه با سنگ آب یکپارچه از خارا ساخته شده است
.سنك آب از بالا شكل يك مثلث متساوى الاضلاع را دارد و از تماهاى جاتب شش مثلث بزرك و كوجكى
par ule 2S ا
ا اام Pe Spon Cerrar Spr eee ens Cd 6) 6S FIs aceon) Pere
با تراشهاى مثلثى از داخل و بيرون و مرتفعتر از قسمتهاى ديكر طورى ساخته شده كه جهار مثلث
بزرك مشرف به ستون هاى هشت كانه داخل تالار با نقش هندسى مخصوص از سنك مرمر نازك يزد
meee eee م ما اام اا ا ل
برج و همچنین نرده های دور تا دور EL شکل تبرزین نادر را تداعی می کنند.
برای طراحی باغ نیز از اشکال مربع و مثلث استفاده شده .آبریزها و حوضها و جویبارها همه بر بایه
باغ ايرانى طرح شده.در يك كوشه باغ بناهاي فرعى براى تالارهاى اجتماع و كتابخانه و سرويس و
yo allt 7 7 00
pe essary sree eres Peppers Sreenreees [Pe BET) Ory
hate GLLs sler a: 9 lo sige jl EL-cunl gry pie slim 14 og9a> EL 9 olSel)I IS wobue
eas oamaS o patie 492 Gere yas a cudl sla ory geal bg cal S Saw L sylgs2 9 cl
صفحه 33:
بناق اسل آرايكاء به مساحت 12 هزار متر مريع سه أبوان شرقى جنوبى و غربى
apply au 9 981% a Junie 010 000 :تالاری به طول و
Per ans Pos Bt oe ee ONE SN PT Serpe rEOT TOX Sree 1: Hy: eee
ا Efe orn Bema), at on pera
یکیارچه سنگی به ارتفاع 26/2 متر در اطراف مقبره قرار دارد .سقف مقبره بیش از 6
ere PRE 1h in PORTE Cee ie Pr Seren Peer Bey Pr es 1۱7۳
رنك ساخته شده است ٠
قسمت سوم برجی است که در زاویه شمال شرقی بنای اصلی قرار گرفته و با دو
a a2 LS, GS Ogiw و
Pa tee eae ia See و بالای آن به طول و عرض متوسط 8/4
ا DOORS
en ec م 09 ۳57
ایتالبایی اللا88 در رم ساخت مجسمه برنزی را به انجاه
سیحون حتی انتخاب مصالح ساخته های خویش را منطبق با
mec y rer ete Neier ۱
Rae ei ie Pewee Pe eee y eee ee oe
افشار می نویسد: « ماده اصلی ساختمان از سنگ خارای منطقه
تک ید ert نگ هرا ای سک کی
از:مقاوم ترين سنك هايى ست
1
Say Reve ee es pn ore a
Ri ceevey ROTO Re Cau Lede sar nee eee)
Pro eUnec yer oi ARS ie
19 btcenerriey fone Ewes
70
صفحه 34:
آرامكاه خيام در نيشابور
ول یه
plese rs ECE AeA R eo Peele eer
و ال 5 Ss أبن مورد اقداماتى به Baltes’ 0
کی ل
reg a erg الور رت ا Ge
wee beac eavler ee ده اند محل آن فعلا
ee بقع انم رنه مجروق معن باصن و كر دنه Reenter
Peery و 0۳0 رت
جديدى در همان محوطه در نطر كرفته شود كه در اين
lope cans ]از Peer a perme |
با محل جديد تهيه كرديد نا در صورنيكه مورد موافقت باشد نقشه هاى
تكميلى و صورت برأورد هزينه أن تقديم
23200 3 ندر كا 3 3005
wl Pa poy اغ)! مود نا
اتجمي قرار كرفت قد زو Dees
ا ا ی سم
فروعی وسار يد امم ورم بس ساس المي و
حى كم توسط آقاى مهندين ن استاد این دانشکدم رای
a Shi و( ماکث های تا
rE فد وان ود قای سرحون درباره آن توضیحات قافی
est و و شک 92
ایرانی حداکتو استفاده به عمل آمده این نفته جع از لحاط اصول فن
معماری 5 ۳ ی
۳ ی ۱
ای یا ل ل سر مس و وک که شرت ROS
صفحه 35:
در 1338 ساخت ارامكاه شروع شد و دراين سال قسمتهاى عمده كار از جمله كود بردارى بتن ريزى
be vac oe eo ee Se Pee ا ا 00
آرامگاه به پایا ن رسید.
00 lolol jl plas ote
است.
ا م ل Brenner Pease 5 EEC Ss Fg) In sc Svene) pever 7 ۳۳
Para Pa] sere bear Ps Pd PPE FP Ce vege ee Py ۱
ادامه يافته و به صورت اشكال هندسى منظم تورفتكى بيدا ميكنتد و بعد به صورت تقرييا مخروطى
ل ا 1
5 م م م امم oS م0010
Pe pea 7
caam olfel I {LS j2.cuml ors aislu slaw 9 aSre sleSiw Sib cliled L gin! Saw sylS
خيمه سنكى بسيار زيبا وجود دارد كه در زير هركدام يى حوض آب با كاشى فيروزه اى رنك ساخته
صفحه 36:
حال می پردازيم به شرح بنای یادبود خیام.
17۳ OISE AE (POI re Se Pear Se Spear weer ewe ews Pee pe eS | OI | PY
[ (Ge Sree re] ال ال Sec deere
plol pls aisly> Gul g asl jb oS sus ino aicle 5 pelo ub olSelyl 5 rgal she lvls
شود. در منتهى اليه محور نامبرده كه قاصله نسيتا قابل توجهى با امام زاده محروق داشت در ميان
3 درختان كاج تنومند و زرد آلو محل مناسب بنا در نظر كرفته شد در اينجا اختلاف سطحى در حدود
0 ا Gy) [Ok omen EPEC
اطراف أن به دور يك دايره بزرك طراحى شد به طوريكه برج هم كف زمين و جشمه سارها در
ROR pee eres toe
77 7 eee aL a
ان داده می شد .
دايره كف به ده قسمت تقسيم شد به طورى كه برج يادبود بر 10 بايه مستقر باشد. عدد 10 اولين
عدد دو رقمی ریاضی است و پایه اصلی بسباری از اعداد است.
ا کب
Pa Eire net) ee ee eee cre eee centres Nel een ens Cae
محور عمودی برج باشد .یس تبغه ها به صورت مارپیج شکل به طرف بالا حرکت می کنند تا با هم
تلاقى كنند و از طرف ديكر سر در بياورند كه خود يك شكل بيجيده رياضى و هندسى است.
شكل با عدد 10 هر دو سميل دانش رياشى غيام استدير خورد تيقه ها با يكديكر فشاهات بر و غالى.
ا Sp
يبدا است و به تدريج به طرف نوك كنبد ستاره ها كوجكثر مى شوند تا درآخر بك ستاره بنج بر آنها را
صفحه 37:
Re ee are ne Cen gee Asc, ee SPOS ااال ere een Py
خود رباعیات خیام بود که به صورت خط شکسته و در هم به روش( سیاه مشق)) های خطاطان بزرگی
با - ۳9 nians 9 oles yoo aisle
eee ل ل ا
000 ed eee ed oe
| recy comme yy نجام داد ک ٩
آری ایران اولین بار بود که ۳ 7 Se ppeme Cc errers Fen ba
۱ eee re خط شکسته در تزیینات بنا
woul pls sycla 7 ل
نمع به مركز خود برج 00
5210100000
همان طور که خواست خود خبام بوده کاقلا باز است و
۱
>
معنوی داشته باشتتد تتاخته لت که از شرح"جزتبات صرف نظر میشود:
صفحه 38:
BY) ی رز
0
آرامگاه عطار و طرح بنای جدید آرامگاه کمال الملک را به انجمن
و"
gee re Pee He eae ar oe SC ver eoee | PRES Pe)
Pe Pen el cges ee een emcee IN Ce coUn Rel eee oe eae Teed
اجرا به انجمن آثار ملی تحویل دهد . سبحون متعهد شد طرح مقبره
کمال الملک را در دو ماه تهیه کند و به عنوا ن ناظر انجمن کار
5010020 ا
واگذار شد و پی سازی آرامگاه نصب استخوانبندی و کاشی کاری بنا
تهیه و نصب سنگ مزار و نقش برجسته نیم تنه سنگی کمال الملک
کار استاد ابوالحسن صدیقی و احداث دو حوض در محوطه مقبره
انجام كرفت و در اسفند 1342 رسما كشايش ياقفت.مقبره كمال
28 الملک در ضلع شمالی مقبره عطار با بتن مسلح بنا و با زیر بنای
Beer genet eer Saree Pe perro eee ese te er See
۱ sony
صفحه 39:
۱ و eye Faery
یبد
۱ cco ie io sae
دیگری می رسیم که مدفن شیخ فرید الدین عطار است و یک بقعه
۳ Gaara
اا ااا
به عهده اينجانب قرار كرفت.اين بنا در نقشه از دو مريع تشكيل شده و
۳ ۹ ls
دب
Pere on Tre eee er ل nol
داخل با هم تلاقی میکنند .پس چهار قوس هم از داخل زده شده که
9 Pan en ES Pegun ee (perro Boe
اشکال هندسی مخروطی شکلی را به وجود آورده اند که ابتکاری است
هندسی و با تزیینات کاشی معرق روی آنها معماری کاشان یعنی محل
7 By | Pc ge bee mere)
مشهد و از دو قتمت مرتقع و خوابیده ولی یکپارچه تراشیده شده است
0 ا ا
|] و ok un ou Ay
oh لا
صفحه 40:
در سال 1313 م آرامكاهي با طرح
اتشكده. ساكتند. د | FY. oy ie تيز دوبارة
EE DEPT الا فد راك
لوسرو لا الا ل بر ای
بيروتي بركرفته از Eee
Is NR pet ea ال ان
hy) Ey CEE Pe ge ed
ge AN ار
ای See) متر دار بدته بنا با سنگ
مرمر و اشعار فردوسي با خط نستعليق و نشان
«فروهر اهورامزدا» با نقش بركسكه ردن اند اد"
در قسمت داخلي بنا داستانهايي از فردوسي مانند پیکار
رستم و اشکبوس, جنگ ایرانیان و تورانیان, نبرد رستم
و سهراب, دارپوش هخامنشي, پناه آوردن پادشاه هند به
دربار ساساني. رفتن رستم به نزد كيكاووس؛ جيل
رستم با بيلتن 0 به کمند گرفتن رستم رخش راء
جنگ رستم با آزها و دبو سفید و .. به صورت حجاری
7 جسته سنگي بر یوار ۱۳۳۰۱۳
امتهم ابوالفاسم فردون بر
و للب RRR AeA ۲۱۱۱۱۰
ل ا ار
ای ney AE.
peer LO ار
فارسي به خاك سپرده شده است.
آرامگاه فردوسی
Wee
ie