صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ادبیات چیست؟
© ادب يا ادبيات. عبارت است از چگونگی تعبیر و بیان
احساسات و عواطف و افکار به وسیلهی کلمات در
اشکال و صورتهای مختلف.
* مجموعهی تظاهرات هنری هر قوم که در قالب کلام
ریخته شده است ادبیات آن قوم به شمار میآید
صفحه 4:
ادبیات کودکان چیست؟
٩ هر آنچه خارج از برنامه ی درسی و آموزشی مستقیم, هنرمندانه نوشته و تنظیم شود,
آذییات کوزکان عوآنده سود
٩ مجموعه ای از نوشته ها که به همراه تصویر برای کودکان و نوجوانان تدوین شده است
٩ مجموعه آثاری که برای مطالعه ی اطفال و نوجوانان و به منظور سرگرمی و آموزش
آنان فراهم شده است و متناسب با سنین مختلف کودکان و نوجوانان باشد
٩ نوشته ها و سروده هایی که ارزش ادبی و هنری دارند و برای کودکان و نوجوانان پدید
می aul
9 نگارشی و تصویری خلاقی که از ساختار ادبی و هنری برخوردارند و متناسب با
یق و تواتمندی های کودکان و نوجوانان نیز هستند
صفحه 5:
هدف ادبیات کودک
٩ هدف ادبیات کودک, یاری کردن است
5 هرف أديات كولكان» ساحن اسان وجامعه أبعت
© آماده كردن كودى براى شناختن دوست داشتن و ساختن محيط
٩ شناساندن کودک به خود و ایجاد احترام به اصالت انسانی و میل به اعتلای
هداوم :ادبيات
© سركرم كننده و لذتبخش بودن
٩ علاقه مند کردن کودک به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه
٩ © ایجاد و تقویت صلح در جهان
صفحه 6:
wy ل
+ BOG
۸ بچههایی که بزرگسالان سرزنده و پاسخگو با آنها 5
* حیحص ")صحبت نمیکنند, اد نمیگیرند که به طور [
سخن بگویند. کودکانی که به سوالاتشان پاسخ داده
نمیشود از پرسیدن سوالات خود دست بر میدارند.
آنان دیگر کنجکاوی نخواهند کرد و بچههایی که
یادگیری Sly برایشان قصه گفته و خوانده نشده
وى
خواندن دليل و تمايل جندانى ندارند.
صفحه 7:
٩دعوت به سرور
٩موهبت عشة
9 تقسیم تجربه
صفحه 8:
کارکرد قصه
و و و وه و و و و و و و و و و و
تاریخ حقیقتهای خاموش مانده ی گروههای ساده ی جوامع
دانشکده ی علوم اجتماعن طبقات محروم از دانش و قدرت
تمثیل هایی برای شادی های نایافته و آرزوهاق بزتيامده
نمودگارهایی برای مفهوم متعالی انسانیت
ایجاد رغبت در کودکان
نهیم شتدن در تجربة هآى أدين
درک ارزش کتابخوانی
غنی سازی دایره ی لغات
بين رشد حرکتی و توانش زبانی ارتباط وجود دارد
تقويت مهارت كوش كردن
تمرين تصوير سازى ذهنى
افزايش همدلى
تربيت
زنده نگاه داشتن میرات فرهنگی
تبادل با فرهنگها و نژادهای دیگر
زمینه سازی برای مهارت خواندن
صفحه 9:
5 گو
ابزار اصلى قصه
سه ار
0 قصه
٩ مهارتهای قصه گویی
9 تخیل شنوندگان
صفحه 10:
آماده سازی
٩ ارزیابی خود بعنوان قصه گو
٩ همخوانی قصه با شخصیت و توانمندی قصه گو
٩ انتخاب داستان
٩ آماده سازی داستان
صفحه 11:
قبل از هر انتخابی, ابتدا این پرسشها را از
خود بکنید :
1- آیا این داستان , برای خودتان جالب هست؟
2- آیا می توانید از عهدهی گفتن اين داستان بر بیایید
3- آباناین قصبهبزای گفتن:منانیب:اسب؟
4 آیا این قصه با گروه سنی شنوندگان تناسب دارد؟
© 5- آیا طول قصه برای شنوندگان مناسب است؟
صفحه 12:
10
می 255(
موضوع واحد و به روشنی مشخص
اطزحج:به جونی گسپزش یافعه [فعدمه: آی محعصين تتحصيت ماف اظلی را معرفن:
می کند . صحنه را مهیا می سازد. پیش بینی.های لذت بخشی را بر می انگیزد و
آنگاه تقریباً بلافاصله قصه وارد حادثه می شود)
سبک (به دنبال تصاویر کلامی روشن, وزن و اصوات لذت بخش باشید)
شخصیت پردازی ( شخصیت ها باید باورکردنی باشند و یا در نمونه هایی همچون
قصه های قومی , کیفیت هایی همچون خیر و شر و زیبایی را نشان دهند)
وفاداری به مواد اصل ( از قصه های تعدیل شده ی ضعیف و دارای wld sob
کنترل شده بپرهیزید)
کشش نمایشی ( کودکان به ترس و اندوه- تا جایی که برایشان بی خطر باشد-
نیاز دارند)
ماوت بودن برای شنونده (جذابیت یک قصه به سن و علائق کودک وابسته
ست
اگر قرار است از قصه های سنتی قومی استفاده شود. آنها را ساده سازی نکنید
نچون اين آثاز بخشن از میراث ادبی هستند
اداستان بزاق خودتان نیز بای جالب باشد
باید بتوانید از عهده ی گفتن داستان بر بیایید
صفحه 13:
هنگامی که والدین یا معلمان به گفتن قصه هایی که در بر
گیرندهی جادوگر و روح و شیطان هستند اعتراض دارند جه
بايد ركنيم؟
اعتراض بزرگسالان معمولاً نتیجهی فهم نادرست از طبیعت
قصههای قومی است. بیشتر شخصیتهای قصههای عامیانه
جنبهی نمادین دارند. شاهزاده معمولاً نماد زیبایی و جادوگر,
نماد شر است. اما معنای نماد فرهنگی از فرهنگی به فرهنگ
دیگر متفاوت است. سعی کنید بزرگسالان را به نرمی و آرامی
آموزش دهید و متوجه احساسات و باورهای آنان باشید.
صفحه 14:
آماده كردن داستان
8
زمينه جينى
بحران
اوج كيرى
نقصه ی اوج یا گره گشایی
فرود
صفحه 15:
ساختمان ملودرام
4
Zo ®
صفحه 16:
روش های اساسی در یادگیری قصه :
1 دیداری
2 شنیداری
صفحه 17:
گامهای اساسی در یادگیری یک قصه :
© هر دو سه هفته یک بار یک روز را به از آن خود کردن یک قصه ی جدید
اختصاص دهید
٩ قصه را از آغاز تا پایان چند بار بخوانید
٩ قصه را بلند بخوانید و زمان آنرا مشخص نمایید
٩ قصه را همچون یک کل واحد بیاموزید نه بخش بخش
٩ در ساخت قصه مهارت كسب كنيد
٩ خط روایت را درک کنید
٩ با عبارات خاص ابتدا يا انتهای قصه ها آشنا شوید
٩ قصه را از آن خود کنید
٩ تقلید عمل ها, شخصیت ها و عواطف
صفحه 18:
بایگانی کردن چکیده ی داستان ها
٩ یکی از موثر ترین روشهایی که قصه گو را مطمئن می کند
تا هر گاه بخواهد قصه ای در اختیارش بأشد, تهیه کردن یک
بایگانی از چکیده ی داستان هاست
٩ چکیده ها روی کارتهای مقوایی به ابعاد 12.5 در 7.5 سانتی
هين نبت م شود وشامل مطالت وبر است ؟
لك“ عینوان:دانتتتان
2- مشخصات کتابشناسی
3-,طرح ایمالی جوادت: ور مراجل مختلف تروینهچینن
4ك اوج كيرت داستان
5دنقطهی اج
6 قوود داستان
7- نتیجه گیری
صفحه 19:
نمونه ی فلش
کارت(کازت راهیبا)
عنوان : خاله سوسکه مولف : صبحی مجتهدی
منبع: افسانه های کهن صبحی جلد 1. با تصویگری لیلی
تقی پور. چاپ دهم. انتشارات امیرکبیر. 1349
مدت ارائه : 15 دقیقه. تعبین شده بوسیله ی بلند خوانی
شخصیت ها: خاله سوسکه, آقاموشه ( اصلی). پدرخاله
سوسکه, بقال, قصاب(فرعی)
صحنه ها: خانه ی پدری خاله Sug بازار. مراسم
عروسی
خلاصه: پدرخاله سوسکه او را برای ازدواج به همدان مى
فرستد. خاله سوسکه در راه به بقال و قصاب جواب منفی
می دهد و سرانجام با آقاموشه ازدواج می کند و زندگی
خویی می گذراند. یک روز که برای شستن لباس, دم آب
رفته , توی آب می افتد. آقا موشه او را نجات می دهد,
اما خاله سوسکه به علت سرماخوردگی در منزل بستری
می شود. آقاموشه که برای او آش می پزد, توی دیگ آش
می افتد و می میرد و از آن روز تا به حال خاله سوسکه
همچنان سیاه پوش است.
اشعار:
تاج هر
2 عاله:فری::چاتردبروی» کشخ فرمری: آقر فين جا
- حاله و درد پدرم. من که از گل بهترم. من که
صفحه 20:
a در حالت چهار زانو بنشینید به آرامی:نفس زا از بینی خارج کنید..همرمان: تا
ممکن است شکم خود را کوچک کنید تا تمام هوا از شش ها خارج شود
به آرامی نفس را از بینی به درون ببرید. همزمان تلاش کنید فضای شکم خود را
بزرگ نمایید. این حرکت باعث می شود که قسمت های پایین تر ششها از هوا
انباشته شود
قرو دادن آرام و بی صدای هوا را ادامه دهید. همزمان, شکم را به آهستگی
منقبض نمایید و بکوشید تا ممکن است سینه را فراخ سازید
0.4 فرو دادن آرام و بی صدای هوا را ادامه دهید. همزمان, شانه ها را تا مى توانيد به
آرامی بالا برید. اين عمل باعث می شود که هوا در قسمت بالای شش , انباشته
شود
([ د لت 5 نانه باقی بمانید
به آرامی و در سکوت عمیقاً نفس را بیرون دهید. در حالی که شانه ها و سینه زا
## | ع ل ع عي ee
صفحه 21:
تمرین های گفتار
٩ تمرینات زبان
٩ تمرینات لب
٩ تمرینات چانه
صفحه 22:
تمرینات زبان
a نوك زبانتان را تيز كنيد و سعی کنید با آن: دماغ خود را
لمس نما
2 نوك زبانتان را تيز كنيد و سعى كنيد جانه ى خود را
كنيد
3 زبانتان را تيز كنيد و از سمت راست و سمت جب
بيرون بياوريد
4. زبانتان را بجرخانيد
5. زبانتان را بلرزانيد
6. سه بار بگوپید شیش سیخ جیگر, سيخى شيش زار
صفحه 23:
تمرین لب
3 لب ها را غنچه کنید سپس به حالت اول بازگردانید و
اين حركت را تكرار كنيد
2 لبها را بكشيد و صوت (اييييى....) را ادا كنيد
3. لبها را گرد کنید و صوت ( اوووو....) را اذا كنيد
صفحه 24:
1 جانه تان را از اين طرف به آن طرف حركت دهيد
2 چانه تان را به بالا و يايين حركت دهيد
3 چانه تان را بچرخانید, اول به چپ , بعد به راست, بعد
دهانتان را باز کنید و به آهستگی ببندید
صفحه 25:
٩ تاریکی
صفحه 26:
فراهم کردن شرایط قصه گویی
٩ زمان قصه گویی
٩ مکان قصه گویی
© روش نشستن کودکان
صفحه 27:
صفحه 28:
ارائه
٩ اندازه ی گروه
٩ ایجاد آمادگی برای شنیدن
۰ آغاز قصه
© مشكلات حين قصه گویی