صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
لام سل را
و ظرفیت فرد برای یادگیری و استفاده از تجربیات گذشته
صفحه 4:
:انواع هوش
eRe Sa) 0
هوش سازمانی *
re) Sey)
هوش تجارى ٠
صفحه 5:
فص
هوشکسو(۵ ۱۸۲۵۱۱۱6۳6 5وع۱۱:وبا6)
کار
فر آیند تبدیل داده های خامبه اطلاعات کسب و کار و مدیریتی گفته
عى شود کهبه مدیران سازمان کمک حی کندتا تصمیمات خود را
سریعتر و بهتر اتخاد کنند و بر اساس اطلاعات صحیح» عملکرد سنجیده
ای از خود نشان دهندسبه کمک هوش کسب و کار می توان کاوش و
تحلیل اطلاعات را ساده نمود.
صفحه 6:
اهداف تحاری استفاده ازهوش کسب و کار
توانایی مشاهده اطلاعات ازمنابع مختلف با استفاده از یک واسط ساده ۰
توانایی مشاهده خلاصه ای از داده های پراکنده در بخشهای مختلف سازمان ©
توانایی مشاهده اطلاعات بر محور زمان ©
توانایی ارائه پاسخ به سوال "چه ميشد اگر ..."بر اساس اطلاعات تاربخی ۰
صفحه 7:
كسب وكا
اسكلتبار ذاقة (وص صا ه00 (Oxta
در واقع یک پایگاه داده معمولی است ولی با اين حال» هسته اصلی بسیاری از سیستمهای هوش کسب و کار
.به شمار می رود
غیفه هایدادد (صسه *00۰):
به محلی اطلاقهی شود که "بخشی" از اطلاعات انبار داده درن چا گردد.
حسب نیاز گروه هلییکه در بخش فناوری اطلاعات سازمان فعالیتمی کنند 9
eo مر سم ات تا ای بت مر
های کسب و کار طراحی شده و از سوی دیگر مکانی است برای استقرار اطلاعات از منابع مختلف.
صفحه 8:
در لین روشیک انبار داده یکیارچه برای کل سازمان ایجاد حی شود. این پایگاه داده
بزرگ» تملصی اطلاعات و داده های عملیلتی سازمان را در برهی گیرد. ایجاد. پیاده سازی
و استفاده از لین نوع پایگاه داده» هزینه بر و دشوار است. علاوه پرفین:چند ووشی ۵ر.
بسیاری از کاربردها عملا ناممکن به نظر می رسد.
:بان به بالا
در لین روش داده های مرتبطبا هم دییک غرفه داده؛ قرار میکیردسبه عبارت دیگرچندین
ade داده در نقاط مختلف سازمان ایجادهی شود که لین ها در کنار همسیک انبار داده ها
تشکیل می دهند.
صفحه 9:
eels
Data Minin
به معنای استخراج اطلاعاتیا کشف الکوها و روابط مشخصی لست که در حجم زیادی از داده های مستقر در
سیکسیا چند پایگاه داده نهفته استسبه زبان ساده؛ داده کاوی یعنی روشی برای موتب سازی انبوه داده های
گوناگون. در هوش کسب و کار؛ داده کاوی منحصر استبه میقب سازی دادهها در انبار داده. در واقع داده
كاوى قلب هوش كسب و كار به شمار ميرود.
صفحه 10:
هوش سازمانی
هوش سازمانی (01)به معنای کسب دلنش و اطلاعات جلمع از همه عواملی که بر
سازمان تاثیر صی گذارد. منظور از همه عواصل یعنی اطلاعلتی که از مشتریان»
ارباب رجوع » رقباء محیط اقتصادی » محیط فرهنگی » فرایندهای سازمانی (مللی
» اداری » حفاظتی » تولیدی » منابع انسانی » بودجه و...) که تاثیر زیادی بر کیفیت
تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد هوش سازمانی لست. هوش سازمانی شما
را برای تصمیم گیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکتها توانمند میسازد.
۳۳۰ ۳ تست
صفحه 11:
:هفت مولفه هوش سازمانی مورد نظر آلبرخت عبارتند از
2 چشم انداز استراتژیک یا بینش راهبرد
7 سرنوشت مشترک
تمايل به تغيبر
*روحيه
7 هسویی و تجانس
7به کارگیری دانش
فشار عملکرد
صفحه 12:
(i
آلبرخت برای استفاده ی درست از هوش سازمانی سه گام اساسی توصه مي کند
گام اول): آغاز اندیشیدن مدیران
گام دوم): دادن قدرت و اختیار فكر كردن به كاركنان
گام سوم): تهاجم بی وقفه و سیستماتیک به سمت علل جهالت و نادانی
دسته حمعی
صفحه 13:
برنامه هوش رقابتى به مقايسه وضعیت سازمان خودی در قیاس با
رفتارهای بالقوه رقباحی پردازدو در لین مسیربه برترین های رقبا
در تماصی عرصه ها پیدا هی کندبه کار گیری و اعمال برنامه Sits
هوش رقابتى در یک سازمان این خاصیت را دارد که با پیش رو
گذاشتن اطلاعات دقیق از رقبا و کسب آخوین خبرهای تازه و برنلمه
ريزى آنهاء سازمان خودی قادرسمی شود خود را در وضعیت بیقر قرار
دهد .
صفحه 14:
سازمانها می توانند در راه هوشمندتر شدن قدم بردارند» کافست:
< آنچه را که موجب کند ذهنی سازمان می شود تشخیص داده و
از ميان بردارند؛
*آنج هوه را كه موجب هوشمندى سازمان مى كردد مشخص
و تقويت كنند؛
7ساختارها و فرایندهای ضروری برای ارتقای هوشمندی سازمان
را توسعه دهند.
صفحه 15:
تمایز هوش رقابتی با جاسوسی رقابتی :
در برنلمه هوش رقابتی » گسترش اطلاعلتی از رقباحد نظر استکه در حیطه قانهنی
جای داشته باشد لصا در جاسوسی رقابتیبه صورت دیگری انجام می شود که از
رایج رین آنها می توان به هک کردن اشاره کرد.
از دیگر عملیلتی که در بخش هوش رقابتی مجاز نیستحی توانبه چند نکته اشاره
نمود :
۱- کسب اطلاعات از کار کنان رقبا با وعده ی استخدام و حقوق و مزایای خیلی زیاد
۲- اغوا کردن کار کنان یا کارمندان رقیب
۳- اعزام کار کنان خودیبه سازمانهای رقیب برای استخدام در مجموعه ی رقیب و
جمع آوری اطلاعات از این طریق
۴- مصاحبه ساختگیبا اشخاص كه قبلا در سازمان رقیب شلغل بودنده ند و اکنون
در جستجوی کار هستند
صفحه 16:
مفهوم هوشمندی رقابتی به چهار مقوله اصلی قابل تقسیم است:
|( آگلهی تجاری / بازاریلبی -که عمدتاً اطلاعات مشتریان» تامین کنندگان»
خریداران و توزسع کنندگان گردآوری و موردتجزیه و تحلیسل قرار مسی
گیرد؛
YY آگاهی از وضعیت رقبا - که متمرکز بر مسائلی از قببل سیاستهای قیمت
گذاری محصولات جانشین و سیاستهای توسعه رقبا است؛
۳( آگاهی فناوری و تکنیکی - کمهبا تحقیقات پلیه و کاربردی» کارخانجات»
فرایندها و هنجارها و حق اختراع سرو کار دارد.
۴ آگلهی رلهبردی واجتملعی -کمبه مسائلی از قبیل قوانین» مسائل مللی
و مالیلتی» مسائل سیاسی و اقتصادی و جنبه های اجتملعی و متلبع انسانی
می پردازد.
صفحه 17:
ظايف واحد هوش رقابد
ظ
بررسی صحت كامل اطلاعات
7 بررسی و کنترل همه جانبه داده ها و تجزيه تحليل ها
7 پرهیز از هر کونه غفلت و تصمیم گیری های نادرست
7 پرهیز از دوباره کاری های وقت گیر و کسل کننده
2 ارائه راه حل وپیشنهادات و ابزارها به همراه گزارش ها ی خود واحد
صفحه 18:
فرانند هوشمندی رقایتی
|( مرحله مقصد» که مرحله آماده شدن و کسب قابلیت لازم برای انجام وظایف است
۲ ( مرحله تقاضاء در لين مرحله نیازهای اطلاعلتی و رویکردی که بلید اختیار شود؛
تعیین می گردد
۳ ( مرحله اکتشاف» در این مرحله به جستجو و گردآوری اطلاعات با روشهای
قانونی و اخلاقی برداخته می شود
۴ ( مرحله توسعه» در لین مرحله از اطلاعلتی که کرد آوری و موردتجزیه و تحلیل
قرار گرفته است» تصویر معناداری ارائه می شود
۵ ( مرحله تحویل, در این مرحله نتلیج حاصل, در زمان مناسب دراختیار افراد
واجدشرایط قرار می کیرد
۶( مرحله بهبود» شامل کسب و انعکاس نقطه نظرات و اطلاعات مشتریان» برای
بهبود فرایند هوشمندی رقابتی است
صفحه 19:
7 افزایش درجه اطمینان از تصمیمات استراتژیک که براساس هوشمندی رقابتی
اتخاذ شده است
> افزایش دانش بازار
< بهبود بخشيدن به ارتباطات چندو ظیفه ای (03055-717(0110(1۸1) در
سازمان
7 بهبود کیفیت محصول و خدمت در مقایسه با رقبا
7 کمک به پیش بینی بهتر روندهای بازار و نوسانات آن
7 بهبود درامر پیش بینی استراتژی رقبا
7 کشف مشتریان جدید و یا بالقوه
7 درس آموختن از شکست و موفقیت دیگران
7 تسهیل در امر ورود به كسب و كار جديد
7 افزایش بهره وری
صفحه 20:
هوش تحاری جبست؟
هوش تجارى مجموعه تواناييهاء تكنولوذى هاء ابزارها و راهکارهلیی است کمبه درک بهتر
مديران از شرليط كسب و کار کمک می نماید. ابزارهای هوش تجاری» دید گاه هلیی از
شرلیط گذشته» حال و آینده را در اختیار افراد قرارحی دهندسبا پیاده سازی راهکارهای
هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میلنی و مدبران ارشد از دیدگاه ارتباط اطلاعلتی
از میان خواهد رفت و اطلاعات مورد نیاز مدیران در هر سطح؛ در لحظه وبا کیفیت بالا
در اختيار آنها قرار خولهد كرفت. همچنین کارشناسان و تحلیل گرانعی تولنسبا استفاده
از امکانات ساده» فعالیتهای خود را بهبود بخشند و به بهتری دست پیدا نمایند.
i 9۵
= {\
صفحه 21:
هوش تجارى بر مبنای یک هدف ساده پیاده سازی صی شود: "بهبود کارلییجا ایجاد بستر
مناسب برای تصمیم سازی در سازمان ". وقتی که دید گاه مدیران نسبت به داده های
سازمانی کاصل وجاصع است؛ صی توانبه تصمیمات اتخاذ شده اطمینان کامل داشت و
مطشن بود که لین تصمیمات سازمان را در شرلیط رقابتی حفظ می نملید و همچنین
اهداف تعریف شده به دست خواهند آمد. اصا برای استفاده کاصل از قابلیتهای هوش
تجاری؛ لین راه کار بلید توانلیی انعطاف پذیری و در اختیار گذاشتن امکانات مختلف در
سطح افراد؛ تیمها و کل سازمان را داشته باشد. همچنین هوش تجاری بلیدبه نیازهای
مختلف افراد در سطوح مختلف سازمان پاسخگو باشد و از تمام اطلاعات ساختار بافته
peoual gly (Unstructured Data) ails bots lng (Structured Data)
سازی استفاده نماید.
صفحه 22:
قابليتهاى راه كار هوش تحاری
هماهنگی داده ها
انباره داده ها
داشبورد گزارشات
OLAP
نظارت
تحلیل
صفحه 23:
=
جه نوع كسب و كارى مى تواد از این راهکار بهره ببرد؟
2 شرکتهای تولیدی و فروش 1
< بدست آوردن دیدگاه نسبت به افزایش یا کاهش سود حاصل از فروش, میزان فروش بر حسب
és 7 مناطق فروش, کانالهای فروش. پیش بینی میزان فروش و سود آوری بر مینای داده
ای قب
2 کنترل و برنامه ریزی مناسب برای منابع فروش
2 شناسایی مشتریان با ارزش
< هماهنگی برنامه فروش با اهداف سازمانی
7 شرکتهای سرمایه گذاری
7 بدست آوردن دیدگاه نسبت به سرمایه گذاری های انجام شده و پیش بینی سود حاصله از منابع
مالی اختصاص داده شده
< بدست آوردن دیدگاه نسبت به شرایط هر یک از سرمایه گذاری های انجام شده بصورت
جداگانه
< کنترل اهداف و با تعیین اهداف جدید بر مبنای گزارشات بدست آمده
< تصمیم سازی برای انجام سرمایه گذاری های جدید بر مبنای تحلیل داده های پیشین
< هماهنگی شرایط سرمایه گذاری با اهداف سازمانی
صفحه 24:
2 شوکتهای خدماتی
< تحلیل نوع خدمات بر مبنای موقعیت های مختلف» زمان خدمت رسانی» هزینه های
انجام شده و سود بدست آمده
< بدست آوردن دیدگاه نت به نحوه خدمت رسانی به مشتریان
< تصمیم سازی در جهت نحوه ارائه خدمات
< هماهنگی خدمات با اهداف سازمانی
7 شرکتهای پروژه ای
> بدست آوردن دیدگاه نسبت به شرایط پروژه های انجام شده در هر لحظه
7 بدست آوردن دیدگاه از بودجه و منابع تخصیص داده شده به پروژه
2 تحلیل ارزش کسب شده در طول مدت حیات پروژه
< پیش بینی شرایط منابع موجود با پیشرفت پروژه
< هماهنگ نمودن شرایط پروژه ها با اهداف سازمانی
صفحه 25:
چه افرادی در سازمان از پباده سازی این راهکار بهره خواهند برد
< مدیران ارشد
< در اختیار داشتن محلی متمرکز برای مشاهده گزارشات مختلف از شرایط سازمان
2 افزایش ضریب اطمینان تصمیم سازی
< کاهش هزینه ها با بدست آمدن دیدگاه نسبت به عملکرد بخشهای مختلف سازمان
7 بررسی شرایط اهداف سازمان و برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف
7 مدیران فروش» عملیات» پروژه
7 کنترل روند انجام امور با در اختیار گرفتن گزارشات تحلیلی
7 تقویت توان مشاوره به مدیران ارشد در جهت انتخاب بهترین استراتژی
2 مدیران 11
7 کاهش حجم امور تکراری با خودکار نمودن ف رآیندهای جمع آوری داده ها و
گزارش سازی از آنها
2 مدیریت و امنیت متمرکز
< استفاده از دانش موجود برای راهبری ابزارها
صفحه 26:
اهداف ایحاد هوش تحاری در سازمان
* تین گزایتش GI تجاری سارمان
۶ تحلیل عمیق سازمان
Oe © بيني وضعيت بازار و بالا بردن توانايي رقابتي سازمان در
a
* بالا بردن میزان سوددهي سازمان
*تنظلیم قيمت ذا به نحو امطلوت
٠» بالا بردن ميزان فروش
» کاهش هزینه ها
* تحلیل سبد خرید
* بالا بردن میزان رضایت مشتري
© شناسايي مشتري هاي دائمي و حفظ آنها
* تحلیل هاي مورد نیاز براي تقسیم بندي مشتري
* بالآرقتن كارابي سازمان در انجام امور داخلن
*قابلیت زمان دی امور در ار مان به صوزت دقیق
* تواناتي استفاده مناسب منابع اطلاعاتي موجوذ در منازمان.
استانداردسازي و ايجاد سازكازي بين ساختارهاي سازمان
* توانابي فراهم كردن اطلاعات با كيفيت بالآ
ایجاد توانايي اتخاد تصمیم هاي سريع در سازمان
ا ا ا
صفحه 27:
سس ةة#9#” سح
دلابل شكست بروزدهها ش تجا
> عدم يشتيبانى مديريت
* شناسايى ضعيف نيازمندىها
7 طراحی ضعیف
7 فقدان آموزش
7 عدم موفقیت در گسترش دادن به وسیله همبستدها (3001760216) يا
data mart &
2 استفاده از ابزار غلط
7 پروژههای عظیم در مقابل گامهای کوچک
7 قاثل شدن یک پایان برای پروژه
صفحه 28:
یک سیستم اطلاعلتی مدیران اجرلیی»یک سیستم اطلاعلتی مدیریت بسیار
تعاملی است که دارای ویژگیهای سیستمهای پشتیبان تصمیم و دیگر ابزار
های هوش مصنوعی استتلبه مدیران لین توانلیی را بدهد که مشکلات و
فرصتهای محیطی موجود را شناسایی کنند. لین سیستمهابه مدیران لین
امکان راحی دهندتا اطلاعات رلبه اشکال مختلف و دلخواه ببیننشتا هر چه
بهتر آن را درک کنند. همچنین همانند سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری
سیستمهای مدیریست اجرایسی ابزار هایسی را برای تحلیل بیشتر و اتخاذ
استراتژیهایی برای حل مسائل وبا بهره گیری از فرصتهای پیش آمده در
اختیار مدیران قرار هی دهند. در مورد لین سیستمها لین نکته قلبل ذکر
است کمنه تنها اطلاعات و داده های درون سازمانی بلکه داده های برون
سازمانی را نیز مورد تحلیل قرار می دهند.
صفحه 29:
ویژ کی سستمهای اطلاعاتی مدئران احرانی
قابلیت بزر گنمایی جزئیات: از دید گزارش دهی ابتدا به شما یک شمای کلی از آنچه مورد در
خواست شماست ارلثه.عی کند و سپس شما قادر خواهید بودهر قسمت ازّن رلبه دلخواه
انتخاب کرده و جزئبات بیشتری از آسن را ببینید و این کار را در مورد جزئبات نیز مسی
توانید انجام دهید.
شناسایی افرادی که مسئول اطلاعات مورد نظر هستند: افراد مسئُول در مورد اطلاعات مورد
در خواست را معرفی صی کنند. برای مثال ممکن است شما در مورد اطلاعلتی کهبه
جزئیات كن برداخته ليد خواهان كن باشيد كه جزئيات بیشتری راببینید. در لین مورد
سيستم به شما فرد مسئول در مورد اين اطلاعات را معرفى مى كند.
استفاده از ابزار هاى يشتيبان تصميم كيرى و هوش مصنوعى: .يك سيستم اطلاعلقى مديران
اجرليى داراى ابزار هاى زيادى در زمينه يشتيبلنى تصميم كيرى و هوش مصنوعى است.
سیستجبه کمک لین ابزار هاحی تولند دلیل مشکلات را شناسایی کرده و راههلیی را برای
حل آنها و بهره گیری از فرصتهای محیطی ارائه کند.
صفحه 30:
انواع تصمیم گیری:
< تصمیمات ساخت يافته
مثل محاسبه میزان حقوق یک کارمند ساعتی
< تصمیمات غیر ساخت يافته
تصمیم گیری برای ایجاد يا عدم ایجاد یک خط تولید جدید
صفحه 31:
Some (DSS 3 نعم يشتسان
سیستمهای کامپیوتری بسیار منعطف و تعاملی هستند که برای
حملیت از کلیه مراحل فرایند تصمیم کیری در شرابطیکه مساله
از نوع غير ساخت يافته است مانند مشاوری در كنار تصميم
كيرنده مورد استفاده قرار مى كير ند.
صفحه 32:
<مدیریت داده
2 )0 مديريت مدل
= واسط كاربرى
صفحه 33:
يك سيستم خبرميا سیستم مبتنی بر دلنش سیستمی در رده سیستمهای هوش
مصنوعی می باشد که دارای قدرت استدلال است در مورد مسایل مربوط به
یک حیطه تخصصی است و نتیجه گیری نهلیی را ارلئهعی دهد. سیستمهای
خبره برای تشخیص مسائل و تجویز راه حل مناسبند.به لین معنی که
سیستهای خبرهعی توانند تشخیص دهند که علت بوجود آمدنیک مشکل
چیست و برای حل آن مشکل راه حل مناسب را تجویز کنند.
صفحه 34:
تفاوت سبستم خبره با سبستم يشتيبان تصميم كبرى
7 برای استفاده از يك سيستم يشتيبان تصميم كيرى كاربر بايد در زمينه
تخصصی مورد نظر دلنش کلفی داشته باشد و از سیستم براى مدلسازى راه
حلهای مختلف استناده کند ولی انتخاب راه حل نهایی به عهده کاربر
است. کاربر در بکار گیری 1255 بلید بدلند چه سوالهایی بلید مطرح شهند»
چه فرایندی برای استدلال بلید طی شود و چگونه بلیدبه نتیجه نملیی
وسيد
7 در بکارگیری سیستمهای خبره تنها لازم است وقلیع مربوطبه مساله رابه
سیستم معیفی کنید و در ولفع راه حل مساله شما از طییق دلنش و تخصص
ثبت شده در سیستم قبل دستیابی می باشد.
