صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
لام سل را و ظرفیت فرد برای یادگیری و استفاده از تجربیات گذشته

صفحه 4:
:انواع هوش ‎eRe Sa)‏ 0 هوش سازمانی * ‎re) Sey)‏ هوش تجارى ‎٠‏

صفحه 5:
فص هوشک‌سو(۵ ۱۸۲۵۱۱۱6۳6 5وع۱۱:وبا6) کار فر آیند تبدیل داده های خامبه اطلاعات کسب و کار و مدیریتی گفته عى شود که‌به مدیران سازمان کمک حی کندتا تصمیمات خود را سریعتر و بهتر اتخاد کنند و بر اساس اطلاعات صحیح» عملکرد سنجیده ای از خود نشان دهندسبه کمک هوش کسب و کار می توان کاوش و تحلیل اطلاعات را ساده نمود.

صفحه 6:
اهداف تحاری استفاده ازهوش کسب و کار توانایی مشاهده اطلاعات ازمنابع مختلف با استفاده از یک واسط ساده ۰ توانایی مشاهده خلاصه ای از داده های پراکنده در بخشهای مختلف سازمان © توانایی مشاهده اطلاعات بر محور زمان © توانایی ارائه پاسخ به سوال "چه ميشد اگر ..."بر اساس اطلاعات تاربخی ۰

صفحه 7:
كسب وكا اسكلتبار ذاقة (وص صا ه00 ‎(Oxta‏ در واقع یک پایگاه داده معمولی است ولی با اين حال» هسته اصلی بسیاری از سیستمهای هوش کسب و کار .به شمار می رود غیفه هایدادد (صسه *00۰): به محلی اطلاقهی شود که "بخشی" از اطلاعات انبار داده درن چا گردد. حسب نیاز گروه هلییکه در بخش فناوری اطلاعات سازمان فعالیت‌می کنند 9 ‎eo‏ مر سم ات تا ای بت مر های کسب و کار طراحی شده و از سوی دیگر مکانی است برای استقرار اطلاعات از منابع مختلف. ‎ ‎

صفحه 8:
در لین روش‌یک انبار داده یکیارچه برای کل سازمان ایجاد حی شود. این پایگاه داده بزرگ» تملصی اطلاعات و داده های عملیلتی سازمان را در برهی گیرد. ایجاد. پیاده سازی و استفاده از لین نوع پایگاه داده» هزینه بر و دشوار است. علاوه پرفین:چند ووشی ۵ر. بسیاری از کاربردها عملا ناممکن به نظر می رسد. :بان به بالا در لین روش داده های مرتبطبا هم دییک غرفه داده؛ قرار میکیردسبه عبارت دیگرچندین ‎ade‏ داده در نقاط مختلف سازمان ایجادهی شود که لین ها در کنار هم‌سیک انبار داده ها تشکیل می دهند.

صفحه 9:
eels Data Minin به معنای استخراج اطلاعاتیا کشف الکوها و روابط مشخصی لست که در حجم زیادی از داده های مستقر در سیکسیا چند پایگاه داده نهفته است‌سبه زبان ساده؛ داده کاوی یعنی روشی برای موتب سازی انبوه داده های گوناگون. در هوش کسب و کار؛ داده کاوی منحصر استبه میقب سازی داده‌ها در انبار داده. در واقع داده كاوى قلب هوش كسب و كار به شمار ميرود.

صفحه 10:
هوش سازمانی هوش سازمانی (01)به معنای کسب دلنش و اطلاعات جلمع از همه عواملی که بر سازمان تاثیر صی گذارد. منظور از همه عواصل یعنی اطلاعلتی که از مشتریان» ارباب رجوع » رقباء محیط اقتصادی » محیط فرهنگی » فرایندهای سازمانی (مللی » اداری » حفاظتی » تولیدی » منابع انسانی » بودجه و...) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد هوش سازمانی لست. هوش سازمانی شما را برای تصمیم گیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکت‌ها توانمند می‌سازد. ۳۳۰ ۳ تست

صفحه 11:
:هفت مولفه هوش سازمانی مورد نظر آلبرخت عبارتند از 2 چشم انداز استراتژیک یا بینش راهبرد 7 سرنوشت مشترک تمايل به تغيبر *روحيه 7 هسویی و تجانس 7به کارگیری دانش فشار عملکرد

صفحه 12:
(i ‏آلبرخت برای استفاده ی درست از هوش سازمانی سه گام اساسی توصه مي کند‎ ‏گام اول): آغاز اندیشیدن مدیران‎ گام دوم): دادن قدرت و اختیار فكر كردن به كاركنان گام سوم): تهاجم بی وقفه و سیستماتیک به سمت علل جهالت و نادانی دسته حمعی

صفحه 13:
برنامه هوش رقابتى به مقايسه وضعیت سازمان خودی در قیاس با رفتارهای بالقوه رقباحی پردازدو در لین مسیربه برترین های رقبا در تماصی عرصه ها پیدا هی کندبه کار گیری و اعمال برنامه ‎Sits‏ ‏هوش رقابتى در یک سازمان این خاصیت را دارد که با پیش رو گذاشتن اطلاعات دقیق از رقبا و کسب آخوین خبرهای تازه و برنلمه ريزى آنهاء سازمان خودی قادرسمی شود خود را در وضعیت بیقر قرار دهد .

صفحه 14:
سازمانها می توانند در راه هوشمندتر شدن قدم بردارند» کافست: < آنچه را که موجب کند ذهنی سازمان می شود تشخیص داده و از ميان بردارند؛ *آنج هوه را كه موجب هوشمندى سازمان مى كردد مشخص و تقويت كنند؛ 7ساختارها و فرایندهای ضروری برای ارتقای هوشمندی سازمان را توسعه دهند.

صفحه 15:
تمایز هوش رقابتی با جاسوسی رقابتی : در برنلمه هوش رقابتی » گسترش اطلاعلتی از رقباحد نظر است‌که در حیطه قانهنی جای داشته باشد لصا در جاسوسی رقابتی‌به صورت دیگری انجام می شود که از رایج رین آنها می توان به هک کردن اشاره کرد. از دیگر عملیلتی که در بخش هوش رقابتی مجاز نیست‌حی توان‌به چند نکته اشاره نمود : ۱- کسب اطلاعات از کار کنان رقبا با وعده ی استخدام و حقوق و مزایای خیلی زیاد ۲- اغوا کردن کار کنان یا کارمندان رقیب ۳- اعزام کار کنان خودیبه سازمانهای رقیب برای استخدام در مجموعه ی رقیب و جمع آوری اطلاعات از این طریق ۴- مصاحبه ساختگیبا اشخاص كه قبلا در سازمان رقیب شلغل بودنده ند و اکنون در جستجوی کار هستند

صفحه 16:
مفهوم هوشمندی رقابتی به چهار مقوله اصلی قابل تقسیم است: |( آگلهی تجاری / بازاریلبی -که عمدتاً اطلاعات مشتریان» تامین کنندگان» خریداران و توزسع کنندگان گردآوری و موردتجزیه و تحلیسل قرار مسی گیرد؛ ‎YY‏ آگاهی از وضعیت رقبا - که متمرکز بر مسائلی از قببل سیاستهای قیمت گذاری محصولات جانشین و سیاستهای توسعه رقبا است؛ ‏۳( آگاهی فناوری و تکنیکی - کمهبا تحقیقات پلیه و کاربردی» کارخانجات» فرایندها و هنجارها و حق اختراع سرو کار دارد. ‏۴ آگلهی رلهبردی واجتملعی -کمبه مسائلی از قبیل قوانین» مسائل مللی و مالیلتی» مسائل سیاسی و اقتصادی و جنبه های اجتملعی و متلبع انسانی می پردازد. ‎

صفحه 17:
ظايف واحد هوش رقابد ظ بررسی صحت كامل اطلاعات 7 بررسی و کنترل همه جانبه داده ها و تجزيه تحليل ها 7 پرهیز از هر کونه غفلت و تصمیم گیری های نادرست 7 پرهیز از دوباره کاری های وقت گیر و کسل کننده 2 ارائه راه حل وپیشنهادات و ابزارها به همراه گزارش ها ی خود واحد

صفحه 18:
فرانند هوشمندی رقایتی |( مرحله مقصد» که مرحله آماده شدن و کسب قابلیت لازم برای انجام وظایف است ۲ ( مرحله تقاضاء در لين مرحله نیازهای اطلاعلتی و رویکردی که بلید اختیار شود؛ تعیین می گردد ۳ ( مرحله اکتشاف» در این مرحله به جستجو و گردآوری اطلاعات با روشهای قانونی و اخلاقی برداخته می شود ۴ ( مرحله توسعه» در لین مرحله از اطلاعلتی که کرد آوری و موردتجزیه و تحلیل قرار گرفته است» تصویر معناداری ارائه می شود ۵ ( مرحله تحویل, در این مرحله نتلیج حاصل, در زمان مناسب دراختیار افراد واجدشرایط قرار می کیرد ۶( مرحله بهبود» شامل کسب و انعکاس نقطه نظرات و اطلاعات مشتریان» برای بهبود فرایند هوشمندی رقابتی است

صفحه 19:
7 افزایش درجه اطمینان از تصمیمات استراتژیک که براساس هوشمندی رقابتی اتخاذ شده است > افزایش دانش بازار < بهبود بخشيدن به ارتباطات چندو ظیفه ای (03055-717(0110(1۸1) در سازمان 7 بهبود کیفیت محصول و خدمت در مقایسه با رقبا 7 کمک به پیش بینی بهتر روندهای بازار و نوسانات آن 7 بهبود درامر پیش بینی استراتژی رقبا 7 کشف مشتریان جدید و یا بالقوه 7 درس آموختن از شکست و موفقیت دیگران 7 تسهیل در امر ورود به كسب و كار جديد 7 افزایش بهره وری

صفحه 20:
هوش تحاری جبست؟ هوش تجارى مجموعه تواناييهاء تكنولوذى هاء ابزارها و راهکارهلیی است کمبه درک بهتر مديران از شرليط كسب و کار کمک می نماید. ابزارهای هوش تجاری» دید گاه هلیی از شرلیط گذشته» حال و آینده را در اختیار افراد قرارحی دهندسبا پیاده سازی راهکارهای هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میلنی و مدبران ارشد از دیدگاه ارتباط اطلاعلتی از میان خواهد رفت و اطلاعات مورد نیاز مدیران در هر سطح؛ در لحظه وبا کیفیت بالا در اختيار آنها قرار خولهد كرفت. همچنین کارشناسان و تحلیل گران‌عی تولنسبا استفاده از امکانات ساده» فعالیتهای خود را بهبود بخشند و به بهتری دست پیدا نمایند. ‎i 9۵‏ = {\

صفحه 21:
هوش تجارى بر مبنای یک هدف ساده پیاده سازی صی شود: "بهبود کارلیی‌جا ایجاد بستر مناسب برای تصمیم سازی در سازمان ". وقتی که دید گاه مدیران نسبت به داده های سازمانی کاصل وجاصع است؛ صی توان‌به تصمیمات اتخاذ شده اطمینان کامل داشت و مطشن بود که لین تصمیمات سازمان را در شرلیط رقابتی حفظ می نملید و همچنین اهداف تعریف شده به دست خواهند آمد. اصا برای استفاده کاصل از قابلیتهای هوش تجاری؛ لین راه کار بلید توانلیی انعطاف پذیری و در اختیار گذاشتن امکانات مختلف در سطح افراد؛ تیمها و کل سازمان را داشته باشد. همچنین هوش تجاری بلیدبه نیازهای مختلف افراد در سطوح مختلف سازمان پاسخگو باشد و از تمام اطلاعات ساختار بافته ‎peoual gly (Unstructured Data) ails bots lng (Structured Data)‏ سازی استفاده نماید.

صفحه 22:
قابليتهاى راه كار هوش تحاری هماهنگی داده ها انباره داده ها داشبورد گزارشات ‎OLAP‏ نظارت تحلیل

صفحه 23:
= جه نوع كسب و كارى مى تواد از این راهکار بهره ببرد؟ 2 شرکتهای تولیدی و فروش 1 < بدست آوردن دیدگاه نسبت به افزایش یا کاهش سود حاصل از فروش, میزان فروش بر حسب ‎és‏ 7 مناطق فروش, کانالهای فروش. پیش بینی میزان فروش و سود آوری بر مینای داده ای قب 2 کنترل و برنامه ریزی مناسب برای منابع فروش 2 شناسایی مشتریان با ارزش < هماهنگی برنامه فروش با اهداف سازمانی 7 شرکتهای سرمایه گذاری 7 بدست آوردن دیدگاه نسبت به سرمایه گذاری های انجام شده و پیش بینی سود حاصله از منابع مالی اختصاص داده شده < بدست آوردن دیدگاه نسبت به شرایط هر یک از سرمایه گذاری های انجام شده بصورت جداگانه < کنترل اهداف و با تعیین اهداف جدید بر مبنای گزارشات بدست آمده < تصمیم سازی برای انجام سرمایه گذاری های جدید بر مبنای تحلیل داده های پیشین < هماهنگی شرایط سرمایه گذاری با اهداف سازمانی

صفحه 24:
2 شوکتهای خدماتی < تحلیل نوع خدمات بر مبنای موقعیت های مختلف» زمان خدمت رسانی» هزینه های انجام شده و سود بدست آمده < بدست آوردن دیدگاه نت به نحوه خدمت رسانی به مشتریان < تصمیم سازی در جهت نحوه ارائه خدمات < هماهنگی خدمات با اهداف سازمانی 7 شرکتهای پروژه ای > بدست آوردن دیدگاه نسبت به شرایط پروژه های انجام شده در هر لحظه 7 بدست آوردن دیدگاه از بودجه و منابع تخصیص داده شده به پروژه 2 تحلیل ارزش کسب شده در طول مدت حیات پروژه < پیش بینی شرایط منابع موجود با پیشرفت پروژه < هماهنگ نمودن شرایط پروژه ها با اهداف سازمانی

صفحه 25:
چه افرادی در سازمان از پباده سازی این راهکار بهره خواهند برد < مدیران ارشد < در اختیار داشتن محلی متمرکز برای مشاهده گزارشات مختلف از شرایط سازمان 2 افزایش ضریب اطمینان تصمیم سازی < کاهش هزینه ها با بدست آمدن دیدگاه نسبت به عملکرد بخشهای مختلف سازمان 7 بررسی شرایط اهداف سازمان و برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف 7 مدیران فروش» عملیات» پروژه 7 کنترل روند انجام امور با در اختیار گرفتن گزارشات تحلیلی 7 تقویت توان مشاوره به مدیران ارشد در جهت انتخاب بهترین استراتژی 2 مدیران 11 7 کاهش حجم امور تکراری با خودکار نمودن ف رآیندهای جمع آوری داده ها و گزارش سازی از آنها 2 مدیریت و امنیت متمرکز < استفاده از دانش موجود برای راهبری ابزارها

صفحه 26:
اهداف ایحاد هوش تحاری در سازمان * تین گزایتش ‎GI‏ تجاری سارمان ۶ تحلیل عمیق سازمان ‎Oe ©‏ بيني وضعيت بازار و بالا بردن توانايي رقابتي سازمان در ‎a‏ ‏* بالا بردن میزان سوددهي سازمان *تنظلیم قيمت ذا به نحو امطلوت ‎٠»‏ بالا بردن ميزان فروش » کاهش هزینه ها * تحلیل سبد خرید * بالا بردن میزان رضایت مشتري © شناسايي مشتري هاي دائمي و حفظ آنها * تحلیل هاي مورد نیاز براي تقسیم بندي مشتري * بالآرقتن كارابي سازمان در انجام امور داخلن *قابلیت زمان دی امور در ار مان به صوزت دقیق * تواناتي استفاده مناسب منابع اطلاعاتي موجوذ در منازمان. استانداردسازي و ايجاد سازكازي بين ساختارهاي سازمان * توانابي فراهم كردن اطلاعات با كيفيت بالآ ایجاد توانايي اتخاد تصمیم هاي سريع در سازمان ا ا ا

صفحه 27:
سس ةة#9#” سح دلابل شكست بروزدهها ش تجا > عدم يشتيبانى مديريت * شناسايى ضعيف نيازمندىها 7 طراحی ضعیف 7 فقدان آموزش 7 عدم موفقیت در گسترش دادن به وسیله همبستدها (3001760216) يا ‎data mart‏ & 2 استفاده از ابزار غلط 7 پروژه‌های عظیم در مقابل گام‌های کوچک 7 قاثل شدن یک پایان برای پروژه

صفحه 28:
یک سیستم اطلاعلتی مدیران اجرلیی»یک سیستم اطلاعلتی مدیریت بسیار تعاملی است که دارای ویژگیهای سیستمهای پشتیبان تصمیم و دیگر ابزار های هوش مصنوعی استتلبه مدیران لین توانلیی را بدهد که مشکلات و فرصتهای محیطی موجود را شناسایی کنند. لین سیستمهابه مدیران لین امکان راحی دهندتا اطلاعات رلبه اشکال مختلف و دلخواه ببیننشتا هر چه بهتر آن را درک کنند. همچنین همانند سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری سیستمهای مدیریست اجرایسی ابزار هایسی را برای تحلیل بیشتر و اتخاذ استراتژیهایی برای حل مسائل وبا بهره گیری از فرصتهای پیش آمده در اختیار مدیران قرار هی دهند. در مورد لین سیستمها لین نکته قلبل ذکر است کمنه تنها اطلاعات و داده های درون سازمانی بلکه داده های برون سازمانی را نیز مورد تحلیل قرار می دهند.

صفحه 29:
ویژ کی سستمهای اطلاعاتی مدئران احرانی قابلیت بزر گنمایی جزئیات: از دید گزارش دهی ابتدا به شما یک شمای کلی از آنچه مورد در خواست شماست ارلثه.عی کند و سپس شما قادر خواهید بودهر قسمت ازّن رلبه دلخواه انتخاب کرده و جزئبات بیشتری از آسن را ببینید و این کار را در مورد جزئبات نیز مسی توانید انجام دهید. شناسایی افرادی که مسئول اطلاعات مورد نظر هستند: افراد مسئُول در مورد اطلاعات مورد در خواست را معرفی صی کنند. برای مثال ممکن است شما در مورد اطلاعلتی که‌به جزئیات كن برداخته ليد خواهان كن باشيد كه جزئيات بیشتری راببینید. در لین مورد سيستم به شما فرد مسئول در مورد اين اطلاعات را معرفى مى كند. استفاده از ابزار هاى يشتيبان تصميم كيرى و هوش مصنوعى: .يك سيستم اطلاعلقى مديران اجرليى داراى ابزار هاى زيادى در زمينه يشتيبلنى تصميم كيرى و هوش مصنوعى است. سیستجبه کمک لین ابزار هاحی تولند دلیل مشکلات را شناسایی کرده و راههلیی را برای حل آنها و بهره گیری از فرصتهای محیطی ارائه کند.

صفحه 30:
انواع تصمیم گیری: < تصمیمات ساخت يافته مثل محاسبه میزان حقوق یک کارمند ساعتی < تصمیمات غیر ساخت يافته تصمیم گیری برای ایجاد يا عدم ایجاد یک خط تولید جدید

صفحه 31:
Some (DSS 3 ‏نعم يشتسان‎ سیستمهای کامپیوتری بسیار منعطف و تعاملی هستند که برای حملیت از کلیه مراحل فرایند تصمیم کیری در شرابطی‌که مساله از نوع غير ساخت يافته است مانند مشاوری در كنار تصميم كيرنده مورد استفاده قرار مى كير ند.

صفحه 32:
<مدیریت داده 2 )0 مديريت مدل = واسط كاربرى

صفحه 33:
يك سيستم خبرميا سیستم مبتنی بر دلنش سیستمی در رده سیستمهای هوش مصنوعی می باشد که دارای قدرت استدلال است در مورد مسایل مربوط به یک حیطه تخصصی است و نتیجه گیری نهلیی را ارلئه‌عی دهد. سیستمهای خبره برای تشخیص مسائل و تجویز راه حل مناسبند.به لین معنی که سیستهای خبره‌عی توانند تشخیص دهند که علت بوجود آمدن‌یک مشکل چیست و برای حل آن مشکل راه حل مناسب را تجویز کنند.

صفحه 34:
تفاوت سبستم خبره با سبستم يشتيبان تصميم كبرى 7 برای استفاده از يك سيستم يشتيبان تصميم كيرى كاربر بايد در زمينه تخصصی مورد نظر دلنش کلفی داشته باشد و از سیستم براى مدلسازى راه حلهای مختلف استناده کند ولی انتخاب راه حل نهایی به عهده کاربر است. کاربر در بکار گیری 1255 بلید بدلند چه سوالهایی بلید مطرح شهند» چه فرایندی برای استدلال بلید طی شود و چگونه بلیدبه نتیجه نملیی وسيد 7 در بکارگیری سیستمهای خبره تنها لازم است وقلیع مربوطبه مساله رابه سیستم معیفی کنید و در ولفع راه حل مساله شما از طییق دلنش و تخصص ثبت شده در سیستم قبل دستیابی می باشد.

هـوش :هـوش چیست ـت های جدید ـه موقعی ـز ب ـت آمی ـخ موفقی ـازگاری و پاس ـی س توانای و ظرفیت فرد برای یادگیری و استفاده از تجربیات گذشته :انواع هوش هوش کسب و کار • هوش سازمانی • هوش رقابتی • هوش تجاری • هوشکـسبو)(Business Intelligence کـار ـی گفته ـب و کار و مدیریت ـه اطالعات کس ـل داده های خام ب ـد تبدی ‏فرآین ـک مـی کنـد تـا تصمیمات خود را مـی شود کـه بـه مدیران سـازمان کم ـحیح ،عملکرد سنجیده ـاس اطالعات ص ـد و بر اس ـر اتخاد کنن ـریعتر و بهت س ـب و کار می توان کاوش و ـک هوش کس ـه کم ای از خود نشان دهند .ب تحلیل اطالعات را ساده نمود. اهداف تجاری استفاده ازهوش کسب و کار توانایی مشاهده اطالعات ازمنابع مختلف با استفاده از یک واسط ساده ● توانایی مشاهده خالصه ای از داده های پراکنده در بخشهای مختلف سازمان ● توانایی مشاهده اطالعات بر محور زمان ● توانایی ارائه پاسخ به سوال ”چه میشد اگر “...بر اساس اطالعات تاریخی ● عناصر اصلی هوش کسب وکار ـ ):(Data Warehouse ـه ـبار داد ـن ◄ا در واقع یک پایگاه داده معمولی است ولی با این حال ،هسته اصلی بسیاری از سیستمهای هوش کسب و کار .به شمار می رود ـ ):(Data Marts ـه ـه هایداد ◄غـرف ـی گردد .این اطالعات بر ـن نگهداری م ـی“ از اطالعات انبار داده در آ ـه ”بخش ـی شود ک ـی اطالق م ـه محل ب ـتخراج می شود. ـد انتخاب و اس ـی کنن ـت م ـازمان فعالی ـش فناوری اطالعات س ـه در بخ ـی ک ـب نیاز گروه های حس ـی از تحلیل ـو برای پشتیبان ـک س ـت که از ی ـاصی اس ـی پایگاه داده اختص ـا نوع ـه های داده ه ـر ،غرف ـه عبارت دیگ ب های کسب و کار طراحی شده و از سوی دیگر مکانی است برای استقرار اطالعات از منابع مختلف. ـن: ـه پایی باال ب ـی شود .این پایگاه داده ـازمان ایجاد م ـل س ـه برای ک ـک انبار داده یکپارچ ـن روش ی در ای ـی گیرد .ایجاد ،پیاده سازی ـازمان را در بر م ـی س ـی اطالعات و داده های عملیات بزرگ ،تمام ـد روشی در ـن چن ـت .عالوه برای ـه بر و دشوار اس ـن نوع پایگاه داده ،هزین ـتفاده از ای و اس بسیاری از کاربردها عمال ناممکن به نظر می رسد. :پایین به باال ـه عبارت دیگرچندین ـه داده ،قرار میگیرد .ب ـک غرف ـم دری ـا ه ـط ب ـن روش داده های مرتب در ای ـک انبار داده ها ـم ،ی ـا در کنار ه ـن ه ـه ای ـی شود ک ـازمان ایجاد م ـف س ـه داده در نقاط مختل غرف تشکیل می دهند. ـی)(Data Mining ـ کـاو ـه داد ـم زیادی از داده های مستقر در ـت که در حج ـی اس ـا و روابط مشخص ـف الگوه ـا کش ـتخراج اطالعات ی ـه معنای اس ب ـب سازی انبوه داده های ـی برای مرت ـی روش ـاده ،داده کاوی یعن ـه زبان س ـت .ب ـه اس ـد پایگاه داده نهفت ـا چن ـک ی ی ـا در انبار داده .در واقع داده ـازی داده ه ـب س ـه مرت ـت ب ـر اس ـب و کار ،داده کاوی منحص گوناگون .در هوش کس ـش کسب و کار به شمار میرود. کاوی قلب هو هوش سازمانی هوش سـازمانی ()OIبـه معنای کسـب دانـش و اطالعات جامـع از همـه عواملـی کـه بر سـازمان تاثیـر مـی گذارد .منظور از همـه عوامـل یعنـی اطالعاتـی کـه از مشتریان، ـی ـازمانی (مال ـی ،فرایندهای س ـط فرهنگ ـادی ،محی ـط اقتص ـا ،محی ارباب رجوع ،رقب ،اداری ،حفاظتی ،تولیدی ،منابع انسانی ،بودجه و )...که تاثیر زیادی بر کیفیت ـا ـازمانی شم ـت .هوش س ـازمانی اس ـازمان می‌گذارد هوش س ـی در س ـمیمات مدیریت تص را برای تصمیم‌گیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکت‌ها توانمند می‌سازد. :هفت مولفه هوش سازمانی مورد نظر آلبرخت عبارتند از چشم انداز استراتژیک یا بینش راهبرد ـ مشترک سرنوشت تمایل به تغییر روحیه ـیی و تجانس همسو به کارگیری دانش فشار عملکرد .آلبرخت براي استفاده ي درست از هوش سازماني سه گام اساسي توصيه مي كند گام اول) :آغاز انديشيدن مديران گام دوم) :دادن قدرت و اختيار فكر كردن به كاركنان ـ و ناداني گام سوم) :تهاجم بي وقفه و سيستماتيك به سمت علل جهالت دسته جمعي هوش رقابتی چیست؟ برنامـه هوش رقابتـی بـه مقایسـه وضعیـت سـازمان خودی در قیاس بـا رفتارهای بالقوه رقبـا مـی پردازدو در ایـن مسـیربـه برتریـن های رقبـا در تمامـی عرصـه هـا پیدا مـی کندبـه کار گیری و اعمال برنامـه ریزی ـ را دارد کـه بـا پیـش رو هوش رقابتـی در یـک سـازمان ایـن خاصـیت ـه ـبرهای تازه و برنام ـن خ ـب آخری ـا و کس ـق از رقب ـن اطالعات دقی گذاشت ـر قرار ـت برت ـد را در وضعی ـی شود خو ـدی قادر م ـازمان خو ـا ،س ریزی آنه دهد . سازمانها می توانند در راه هوشمندتر شدن قدم بردارند ،کافیست: آنچه را که موجب کند ذهنی سازمان می شود تشخیص داده و از میان بردارند؛ آنچــــه را که موجب هوشمندی سازمان می گردد مشخص و تقویت کنند؛ ساختارها و فرایندهای ضروری برای ارتقای هوشمندی سازمان را توسعه دهند. تمایز هوش رقابتی با جاسوسی رقابتی : ـی ـه قانون ـه در حیط ـت ک ـر اس ـد نظ ـا م ـی از رقب ـترش اطالعات ـی ،گس ـه هوش رقابت در برنام جای داشتـه باشـد امـا در جاسـوسی رقابتـیبـه صـورت دیگری انجام مـی شود کـه از رایج ترین آنها می توان به هک کردن اشاره کرد. ـه اشاره ـد نکت ـه چن ـی توان ب ـت م ـی مجاز نیس ـش هوش رقابت ـه در بخ ـی ک ـر عملیات از دیگ نمود : -1کسب اطالعات از کارکنان رقبا با وعده ی استخدام و حقوق و مزایای خیلی زیاد -2اغوا کردن کارکنان یا کارمندان رقیب ـب و ـه ی رقی ـتخدام در مجموع ـب برای اس ـازمانهای رقی ـه س -3اعزام کارکنان خودی ب جمع آوری اطالعات از این طریق ـد و اکنون ـل بودنده ان ـب شاغ ـازمان رقی ـه قبال در س ـا اشخاص ک ـاختگی ب ـاحبه س -4مص در جستجوی کار هستند مفهوم هوشمندی رقابتی به چهار مقوله اصلی قابل تقسیم است: ـن کنندگان، ـه عمدت ًا اطالعات مشتریان ،تامی ـی -ک ـی تجاری /بازاریاب (۱آگاه خریداران و توزیـع کنندگان گردآوری و موردتجزیـه و تحلیـل قرار مـی گیرد؛ ـ آگاهـی از وضعیـت رقبـا -کـه متمرکـز بر مسـائلی از قبیـل سـیاستهای قیمـت (۲ گذاری ،محصوالت جانشین و سیاستهای توسعه رقبا است؛ (۳آگاهـی فناوری و تکنیکـی -کـهبـا تحقیقات پایـه و کاربردی ،کارخانجات، فرایندها و هنجارها و حق اختراع سروکار دارد. ـی ـائل مال ـن ،مس ـل قوانی ـائلی از قبی ـه مس ـه ب ـی -ک ـبردی واجتماع ـی راه (۴آگاه ـانی ـع انس ـی و مناب ـه های اجتماع ـادی و جنب ـیاسی و اقتص ـائل س ـی ،مس و مالیات می پردازد. وظایف واحد هوش رقابتی : بررسی صحت کامل اطالعات بررسی و کنترل همه جانبه داده ها و تجزیه تحلیل ها پرهیز از هر گونه غفلت و تصمیم گیری های نادرست پرهیز از دوباره کاری های وقت گیر و کسل کننده ارائه راه حل وپیشنهادات و ابزارها به همراه گزارش ها ی خود واحد فرایند هوشمندی رقابتی ( ۱مرحله مقصد ،که مرحله آماده شدن و کسب قابلیت الزم برای انجام وظایف است ـد اختیار شود، ـه بای ـی و رویکردی ک ـه نیازهای اطالعات ـن مرحل ـا ،در ای ـه تقاض ( 2مرحل تعیین می گردد ( ۳مرحلـه اکتشاف ،در ایـن مرحلـه بـه جسـتجو و گردآوری اطالعات بـا روشهای قانونی و اخالقی پرداخته می شود ( ۴مرحلـه توسـعه ،در ایـن مرحلـه از اطالعاتـی کـه گردآوری و موردتجزیـه و تحلیـل قرار گرفته است ،تصویر معناداری ارائه می شود ( ۵مرحلـه تحویـل ،در ایـن مرحلـه نتایـج حاصـل ،در زمان مناسـب دراختیار افراد واجدشرایط قرار می گیرد (۶مرحلـــه بهبود ،شامـل کسـب و انعکاس نقطـه نظرات و اطالعات مشتریان ،برای بهبود فرایند هوشمندی رقابتی است ـ رقابتی برخی سودمندیهای هوشمندی افزایش درجه اطمینان از تصمیمات استراتژیک که براساس هوشمندی رقابتی اتخاذ شده است افزایش دانش بازار بهبود بخشیدن به ارتباطات چندوظیفه ای ( )CROSS-FUNCTIONALدر سازمان بهبود کیفیت محصول و خدمت در مقایسه با رقبا کمک به پیش بینی بهتر روندهای بازار و نوسانات آن بهبود درامر پیش بینی استراتژی رقبا کشف مشتریان جدید و یا بالقوه درس آموختن از شکست و موفقیت دیگران تسهیل در امر ورود به کسب و کار جدید افزایش بهره وری هوش تجاري چيست؟ هوش تجاري مجموعـه تواناييهـا ،تکنولوژـي هـا ،ابزارهـا و راهکارهايي اسـت کـهبـه درک بهتـر مديران از شرايط کسـب و کار کمـک مـي نمايد .ابزارهاي هوش تجاري ،ديدگاه هايي از ـازي راهکارهاي ـا پياده س ـي دهند .ب ـه ،حال و آينده را در اختيار افراد قرار م شرايط گذشت ـي ـد از ديدگاه ارتباط اطالعات ـي و مديران ارش ـله موجود بين مديران ميان هوش تجاري فاص از ميان خواهـد رفـت و اطالعات مورد نياز مديران در هـر سـطح ،در لحظـه وبـا کيفيت باال ـتفاده ـا اس ـد ب ـي توان ـان و تحليل گران م ـد گرفت .همچنين کارشناس ـا قرار خواه در اختيار آنه از امکانات ساده ،فعاليتهاي خود را بهبود بخشند و به نتايج بهتري دست پيدا نمايند. هوش تجاري چطور کار مي کند؟ هوش تجاري بر مبناي يک هدف سـاده پياده سـازي مـي شود" :بهبود کارايي بـا ايجاد بسـتر مناسـب براي تصـميم سـازي در سـازمان" .وقتـي کـه ديدگاه مديران نسـبت بـه داده هاي سـازماني کامـل وجامـع اسـت ،مـي توان بـه تصـميمات اتخاذ شده اطمينان کامـل داشـت و مطمئـن بود کـه اين تصـميمات سـازمان را در شرايط رقابتـي حفـظ مـي نمايد و همچنين اهداف تعريف شده بـه دسـت خواهنـد آمد .امـا براي اسـتفاده کامـل از قابليتهاي هوش تجاري ،اين راه کار بايد توانايي انعطاف پذيري و در اختيار گذاشتـن امکانات مختلـف در سـطح افراد ،تيمهـا و کـل سـازمان را داشتـه باشد .همچنين هوش تجاري بايد بـه نيازهاي مختلـف افراد در سـطوح مختلـف سـازمان پاسـخگو باشـد و از تمام اطالعات سـاختار يافتـه ـه ( )Unstructured Dataبراي تصـميم ـاختار نيافت ( )Structured Dataو يا س سازي استفاده نمايد. قابليتهاي راه کار هوش تجاري ‏هماهنگي داده ها ‏انباره داده ها ‏داشبورد گزارشات ‏OLAP ‏نظارت ‏تحليل چه نوع کسب و کاري مي تواد از اين راهکار بهره ببرد؟ شرکتهاي توليدي و فروش بدست آوردن ديدگاه نسبت به افزايش يا کاهش سود حاصل از فروش .ميزان فروش بر حسب نوع کاال ،مناطق فروش ،کانالهاي فروش .پيش بيني ميزان فروش و سود آوري بر مبناي داده هاي قبلي کنترل و برنامه ريزي مناسب براي منابع فروش شناسايي مشتريان با ارزش هماهنگي برنامه فروش با اهداف سازماني شرکتهاي سرمايه گذاري ـد حاصله از منابع بدست آوردن ديدگاه نسبت به سرمايه گذاري هاي انجام شده و پيش بيني سو مالي اختصاص داده شده بدست آوردن ديدگاه نسبت به شرايط هر يک از سرمايه گذاري هاي انجام شده بصورت جداگانه کنترل اهداف و يا تعيين اهداف جديد بر مبناي گزارشات بدست آمده تصميم سازي براي انجام سرمايه گذاري هاي جديد بر مبناي تحليل داده هاي پيشين هماهنگي شرايط سرمايه گذاري با اهداف سازماني شرکتهای خدماتي تحليل نوع خدمات بر مبناي موقعيت هاي مختلف ،زمان خدمت رساني ،هزينه هاي انجام شده و سود بدست آمده بدست آوردن ديدگاه نسبت به نحوه خدمت رساني به مشتريان تصميم سازي در جهت نحوه ارائه خدمات هماهنگي خدمات با اهداف سازماني شرکتهاي پروژه اي بدست آوردن ديدگاه نسبت به شرايط پروژه هاي انجام شده در هر لحظه بدست آوردن ديدگاه از بودجه و منابع تخصيص داده شده به پروژه تحليل ارزش کسب شده در طول مدت حيات پروژه پيش بيني شرايط منابع موجود با پيشرفت پروژه هماهنگ نمودن شرايط پروژه ها با اهداف سازماني چه افرادي در سازمان از پياده سازي اين راهکار بهره خواهند برد؟ مديران ارشد در اختيار داشتن محلي متمرکز براي مشاهده گزارشات مختلف از شرايط سازمان افزايش ضريب اطمينان تصميم سازي کاهش هزينه ها با بدست آمدن ديدگاه نسبت به عملکرد بخشهاي مختلف سازمان بررسي شرايط اهداف سازمان و برنامه ريزي براي دستيابي به اهداف مديران فروش ،عمليات ،پروژه کنترل روند انجام امور با در اختيار گرفتن گزارشات تحليلي تقويت توان مشاوره به مديران ارشد در جهت انتخاب بهترين استراتژي مديران IT کاهش حجم امور تکراري با خودکار نمودن فرآيندهاي جمع آوري داده ها و گزارش سازي از آنها مديريت و امنيت متمرکز استفاده از دانش موجود براي راهبري ابزارها اهداف ایجاد هوش تجاری در سازمان • تعيين گرايش هاي تجاري سازمان • تحليل عميق سازمان • پيش بيني وضعيت بازار و باال بردن توانايي رقابتي سازمان در بازار • باال بردن ميزان سوددهي سازمان • تنظيم قيمت ها به نحو مطلوب • باال بردن ميزان فروش • کاهش هزينه ها • تحليل سبد خريد • باال بردن ميزان رضايت مشتري • شناسايي مشتري هاي دائمي و حفظ آنها • تحليل هاي مورد نياز براي تقسيم بندي مشتري • باالرفتن کارايي سازمان در انجام امور داخلي • قابليت زمان بندي امور در سازمان به صورت دقيق • توانايي استفاده مناسب منابع اطالعاتي موجود در سازمان • استانداردسازي و ايجاد سازگازي بين ساختارهاي سازمان • توانايي فراهم کردن اطالعات با کيفيت باال • ايجاد توانايي اتخاد تصميم هاي سريع در سازمان دالیل شکست پروژه‌های هوش تجاری عدم پشتيباني مديريت شناسايي ضعيف نيازمندي‌ها طراحی ضعیف فقدان آموزش عدم موفقیت در گسترش دادن به وسیله همبسته‌ها ( )aggregateیا data martها استفاده از ابزار غلط پروژه‌های عظیم در مقابل گام‌های کوچک قائل شدن یک پایان برای پروژه )EIS ـنعـاـلی ـیمـدیرا ـالعات ـط های ( سـیستم ا يک سـيستم اطالعاتـي مديران اجرايي ،يک سـيستم اطالعاتـي مديريت بسـيار تعاملـي اسـت کـه داراي ويژگيهاي سـيستمهاي پشتيبان تصـميم و ديگـر ابزار ـه مشکالت و ـد ک ـه مديران اين توانايي را بده ـا ب ـت ت ـنوعي اس هاي هوش مص فرصـتهاي محيطـي موجود را شناسـايي کنند .اين سـيستمهابـه مديران اين ـه ـا هر چ ـف و دلخواه ببينند ت ـه اشکال مختل ـا اطالعات را ب ـد ت ـي دهن امکان را م بهتـر آـن را درک کنند .همچنين هماننـد سـيستمهاي پشتيبان تصـميم گيري سـيستمهاي مديريت اجرايي ابزار هايي را براي تحليل بيشتـر و اتخاذ اسـتراتژيهايي براي حـل مسـائل و يا بهره گيري از فرصـتهاي پيش آمده در اختيار مديران قرار مـي دهند .در مورد اين سـيستمها اين نکتـه قابـل ذکـر ـه داده هاي برون ـازماني بلک ـا اطالعات و داده هاي درون س ـه تنه ـه ن ـت ک اس سازماني را نيز مورد تحليل قرار مي دهند. ویژگی سيستمهاي اطالعاتي مديران اجرايي ـه مورد در قابليت بزرگنمايي جزئيات :از ديد گزارش دهي ابتدا به شما يک شماي کلي از آنچ ـه دلخواه ـن را ب ـمت از آ ـر قس ـا قادر خواهيد بود ه ـپس شم ـد و س ـي کن ـه م ـت ارائ ـت شماس خواس ـتري از آـن را ببينيد و اين کار را در مورد جزئيات نيز مـي انتخاب کرده و جزئيات بيش توانيد انجام دهيد. ـئول در مورد اطالعات مورد ـتند :افراد مس ـر هس ـئول اطالعات مورد نظ ـه مس ـايي افرادي ک شناس در خواسـت را معرفـي مـي کنند .براي مثال ممکـن اسـت شمـا در مورد اطالعاتـي کـه بـه جزئيات آـن پرداختـه ايد خواهان آـن باشيد کـه جزئيات بيشتري رابـبينيد .در اين مورد سيستم به شما فرد مسئول در مورد اين اطالعات را معرفي مي کند. ـتيبان تصـميم گيري و هوش مصـنوعي :يک سـيستم اطالعاتـي مديران اسـتفاده از ابزار هاي پش اجرايي داراي ابزار هاي زيادي در زمينـه پشتيبانـي تصـميم گيري و هوش مصـنوعي اسـت. ـايي کرده و راههايي را براي ـکالت را شناس ـد دليل مش ـي توان ـا م ـک اين ابزار ه ـه کم ـيستم ب س حل آنها و بهره گيري از فرصتهاي محيطي ارائه کند. سيستمهاي پشتيبان تصميم گيري ()DSS انواع تصميم گيري: تصميمات ساخت يافته مثل محاسبه ميزان حقوق يک کارمند ساعتي تصميمات غير ساخت يافته تصميم گيري براي ايجاد يا عدم ايجاد يک خط توليد جديد سيستم پشتيبان تصميم گيري ( )DSSچيست؟ سـيستمهاي کامپيوتري بسـيار منعطـف و تعاملـي هسـتند کـه براي ـه مساله ـي ک ـميم گيري در شرايط ـد تص حمايت از کليه مراحل فراين از نوع غير سـاخت يافتـه اسـت ماننـد مشاوری در کنار تصمیم گیرنده مورد استفاده قرار مي گيرند. اجزاي سيستم پشتيبان تصميم گيري ‏مديريت داده ‏ مديريت مدل ‏ واسط کاربري سيستم خبره ـيستمهاي هوش ـي بر دانـش سـيستمي در رده س يک سـيستم خـبره يا سـيستم مبتن مصنوعي مي باشد که داراي قدرت استدالل است در مورد مسايل مربوط به ـيستمهاي ـي دهد .س ـه م ـه گيري نهايي را ارائ ـت و نتيج ـصي اس ـه تخص يک حيط خـبره براي تشخيص مسـائل و تجويز راه حـل مناسـبند.بـه اين معنـي کـه ـل ـت بوجود آمدن يک مشک ـه عل ـد ک ـد تشخيص دهن ـي توانن ـبره م ـيستهاي خ س چيست و براي حل آن مشکل راه حل مناسب را تجويز کنند. تفاوت سیستم خبره با سیستم پشتیبان تصمیم گیری براي اسـتفاده از يک سـيستم پشتيبان تصـميم گيري کاربر بايد در زمينـه ـازي راه ـيستم براي مدلس ـد و از س ـه باش ـي داشت ـش کاف ـر دان ـصي مورد نظ تخص حلهاي مختلـف اسـتفاده کنـد ولـي انتخاب راه حـل نهايي بـه عهده کاربر ـد، ـوالهايي بايد مطرح شون ـه س ـد چ ـت.کاربر در بکارگيري DSSبايد بدان اس چـه فرايندي براي اسـتدالل بايد طـي شود و چگونـه بايدبـه نتيجـه نهايي رسيد در بکارگيري سـيستمهاي خـبره تنهـا الزم اسـت وقايع مربوطبـه مسـاله رابـه ـص ـش و تخص ـا از طريق دان ـاله شم ـل مس ـع راه ح ـي کنيد و در واق ـيستم معرف س ثبت شده در سيستم قبل دستيابي مي باشد.

51,000 تومان